handdator

Visa fullständig version : Menisk


Åke
2010-01-03, 14:41
Hej
Jag skadade min meniska för cirka 1,5 år sendan och opererade den i juni 2009, alltså ca 6 månader sedan. Menisken skulle inte varit så värst skadad, den yttre menisken i vänster knä var lite söndertrasad längst in...om vi liknar menisken vid en halvmåne (kom inte på något bättre) var den skadad inne i kupningen. Min meniska var dessutom extra stor från början vilket medförde att man ändå bara tog bort en överflödig del.

Jag rehabtränar så ofta jag kan, ca 1 gång i veckan sen måste jag vila de så de inte gör ont till nästa gång. Jag brukar köra knäböj (med endast stången utan skor men kan dock bara gå ner ca halva vägen) benpress ( fötterna lite lätt utåtvinklade, här kan jag gå ganska djupt) benspark och bencurl. På alla övningar strävar jag efter att göra ca 15 preps och ibland mer. Ibland gör jag lite girja-svingar. Dessutom försöker jag cykla i ca 5 minuter som uppvärming varje pass ca 5 ggr i veckan.

Hur lång tid ska det igentligen ta innan knät blir bra igen?

Synpunkter? Borde jag försöka få knät röntgat igen? Jag behöver verkligen få knät bra igen.

MVH/Fredrik

Olegh
2010-01-03, 14:51
Det är omöjligt att säga hur lång tid det tar. Men om du opererades för sex månader sedan är det långt ifrån "kört". Skulle nog om jag var du ta kontakt med någon sjukgymnast för att utforma ett nytt rehab-schema. Variation och progression känns spontant som att det är ännu viktigare när det gäller rehab.

Martin Löwgren
2010-01-03, 15:10
Det kan endast din ortoped svara på. Inte för att grusa dina förhoppningar men alla blir inte helt bra efter en meniskoperation.

Mvh

Åke
2010-01-03, 15:35
Ok, ska ta kontakt med sjukgymnasten igen. Det har ju blivit bättre men det går så extremt sakta å så många säger att det borde vara läkt nu så man blir ju så orolig. Knäböjen är nånting som jag bara gjort ca 2-3 ggr. Den känns verkligen i knät, jo dessutom kan jag ibland få en knöl på baksidan av knät, typ som en hård knöl med vätska lr nått. Knät blir då lite stelare och det går inte riktigt att sträcka de fullt ut. Knölen kommer oftast efter att jag värmt upp på roddmaskinen lr efter att jag tagit frugan bakifrån... Nån som vet nått om detta?

MVH Fredrik

Termy
2010-01-03, 17:38
Det låter som en s.k. Bakers cysta eller popliteal cysta. Meniskskador verkar vara en av dom större orsakerna till skapandet av en Bakers cysta. Det finns en risk att cystan kan komprimera anatomiska strukturer intill t.ex. vena poplitea.

Lite mer läsning för den som är intresserad:

Fritschy, D. Fasel, J. Imbert, J-C. et al. The popliteal cyst. Knee Surgery, Sports Traumatology, Arthroscopy 2006;14(7):623-628.

Åke
2010-01-04, 08:31
What?

Martin Löwgren
2010-01-04, 13:17
What?

Det är en slemsäck på baksidan av knäleden. Om den slemsäcken innehåller mer vätska än vanligt, kan det bildas en Bakercysta.