handdator

Visa fullständig version : Övergång från diet till bulk och tvärtom.


JoeyP
2010-01-03, 14:18
Vi säger man har dietat i flera månader och gått ner massa kilon.

När man sen ska gå över till viktuppgång tycker ni man ska ha en balansvecka då? Där man varken gå upp eller ned och isf varför?

Jag har bara lust att vända direkt dagen efter men finns det några nackdelar med det?

Jag menar, det man har tappat mest av under en viktnedgång kommer man ju också få tillbaka fortast vid en viktuppgång.

TehSaxo
2010-01-03, 14:35
Balansvecka kan vara bra, istället för att shocka(stavning?) kroppen med en massa mat. :)

Johan_P
2010-01-03, 15:26
Jag menar, det man har tappat mest av under en viktnedgång kommer man ju också få tillbaka fortast vid en viktuppgång.

Precis, och detta lär ske oavsett om du har en "balansvecka" eller ej.

Hur mycket tror du en vecka hit eller dit med kaloribalans gör skillnad i ditt upplägg i det långa loppet? Vi pratar alltså om en troligtvis försumbar effekt.

Känns som detta är en situation där man får köra på vad som känns bäst, men det finns nog verken plus eller minus med en "balansvecka" :)

Eddie Vedder
2010-01-03, 15:29
Jag skulle definitivt tro att en period där man finner en balans är positivt oavsett om man går från deff till bulk eller tvärtom.

Om inte annat för psyket. Liksom känna efter vad som är lagom mängd mat för ens energibehov samt att man får en tids utvärderingsmöjlighet av hur deffen/bulken påverkat ens prestationsförmåga.

Om det sedan är just en vecka spelar ju ingen roll. Jag tror att längre tid kan vara bra, kanske 3-4 veckor.

Fredrik_S
2010-01-03, 16:29
Hade jag deffat ner mig till en lagom vikt hade jag lagt mig på energiballans för gått... Alternativt ca 50 kcal överskott i snitt per dag över året.... Dvs en slumpmässig extremt långsiktigt bulk där vissa dagar har större/stort överskott och vissa har underskott så att slutresultatet blir ett par kilo muskler per år...

Johan_P
2010-01-03, 16:33
Hade jag deffat ner mig till en lagom vikt hade jag lagt mig på energiballans för gått... Alternativt ca 50 kcal överskott i snitt per dag över året.... Dvs en slumpmässig extremt långsiktigt bulk där vissa dagar har större/stort överskott och vissa har underskott så att slutresultatet blir ett par kilo muskler per år...

Det är ju i princip samma sak som deff/bulk-koncepetet, bara över ett annat tidsperspektiv.

Ristretto
2010-01-03, 16:54
Hade jag deffat ner mig till en lagom vikt hade jag lagt mig på energiballans för gått... Alternativt ca 50 kcal överskott i snitt per dag över året.... Dvs en slumpmässig extremt långsiktigt bulk där vissa dagar har större/stort överskott och vissa har underskott så att slutresultatet blir ett par kilo muskler per år...

Det är väl rätt få som deffar sig till lagom vikt första gången. Dvs är nöjd med mängden muskelmassa bulken gett samt hur det ser ut vid låg BF%.

Fredrik_S
2010-01-03, 17:45
Det är ju i princip samma sak som deff/bulk-koncepetet, bara över ett annat tidsperspektiv.

Nej det skilljer sig markant på flera punkter. Deff bulk konceptet är i princip att medvetet äta mer än man egentligen vill trots att man ligger på en vikt som kroppen trivs med, följt av en period av medveten underätning där man äter mindre än man egentligen vill. Dvs man äter extremt sällan så mycket man vill.

Det jag sa om en marginell snittbulk bygger på att man istället äter precis så mycket man vill varje dag och hoppas på att träningen över tiden ger en muskelmassa och att man då antagligen haft ett pyttelitet snittöverskott över tiden pga att musklerna inte kan byggas från ingenting....

I min värld är alla överskott på mer än 200kcal per dag i snitt Grisbulkar som leder till markant fettökning.

(notera att jag inte sagt att man ska ligga på 50 kcal överskott exakt per dag utan ibland kanske man har 1000 kcal överskott och ibland 900 underskott osv)

otherside
2010-01-03, 22:41
Hade jag deffat ner mig till en lagom vikt hade jag lagt mig på energiballans för gått... Alternativt ca 50 kcal överskott i snitt per dag över året.... Dvs en slumpmässig extremt långsiktigt bulk där vissa dagar har större/stort överskott och vissa har underskott så att slutresultatet blir ett par kilo muskler per år...

precis så ska jag försöka köra nu, långsiktigt tänk och betydligt sundare än som tidigare då jag direkt efter att hittat formen lagt mig på överskott och ganska fort sabbat formen igen.
Idag körde jag en liten fyllnadsdag med 500kcal kolhydrater extra efter avslutad diet, kommer sen stegvis höja upp mot energibalans i några dagar och sedan ligga där i minst en månad.

pia
2010-01-04, 09:19
Jag tar det lite försiktigt mest för magens skull. Att gå direkt från underskott till överskott kan få magen helt ur spel. Att gå från bulk handlar mest om att det är bättre att dra ner lite i taget så att man har förändringar att göra under dieten när vikten stannar.

JoeyP
2010-01-04, 13:59
Äsch jag har absolut ingen lust att vänta.

Vill börja bulk direkt! Jag vill ha mera muskler!

Men som sagt. Gå upp sakta sakta. Och andra sidan har jag bara tänkt köra 5kgs viktuppgångar. Vilket inte kommer sabba formen sevärt. Så det är nog lugnt.

Bulka 2 månader dieta 1månad typ.

z_bumbi
2010-01-04, 14:35
Äsch jag har absolut ingen lust att vänta.

Vill börja bulk direkt! Jag vill ha mera muskler!

Men som sagt. Gå upp sakta sakta. Och andra sidan har jag bara tänkt köra 5kgs viktuppgångar. Vilket inte kommer sabba formen sevärt. Så det är nog lugnt.

Bulka 2 månader dieta 1månad typ.

Det beror på hur hårt deffad du är, är du tävlingsdeffad så är det få som kan ligga kvar i den formen och det är inte heller direkt nyttigt att göra det någon längre period. Är du mer beachdeffad så skulle jag sikta på minst en vecka där du ligger stilla i vikt och känner hur kroppen beter sig när du äter lite mer än tidigare. Du får då även ett bättre utgångsvärde för vad du väger när kroppen har fyllt på och börjat återhämta sig efter underskottet.

I det här senaste inlägget har du däremot berättat att du inte tänker gå upp mer än fem kilo så då kan det iofs kvitta vilken metod du väljer då det är mer av en vanlig viktvariation än någon bulk.

JoeyP
2010-01-04, 14:47
Okej :) Men jag kör nog på en vecka då, bra som du sa där att man får en mer riktigt bild av vikten när man fyller på lite osv.

Tävlingshård är ca 6-9% bf??

Martin (grandmaster) ligger runt 6-9 året om och han mår perfa säger han.

Varför är det ohälosamt med låg bf?

Eddie Vedder
2010-01-04, 16:46
Varför är det ohälosamt med låg bf?

Först och främst är 9% och 6% STOR skillnad skulle jag säga. 6% är nog tävlingsform kanske men verkligen inte 9%.

Ingen av dom är hälsovådliga för män dock. Men vid extremt låga (typ 3% och lägre) finns ju risken att fett från vitala organ även börjat/börjar ryka, att hormonbalansen börjar sättas ur spel m.m.

Googla så hittar du massor av info.

PepzAdept
2010-01-04, 19:20
Nej det skilljer sig markant på flera punkter. Deff bulk konceptet är i princip att medvetet äta mer än man egentligen vill trots att man ligger på en vikt som kroppen trivs med, följt av en period av medveten underätning där man äter mindre än man egentligen vill. Dvs man äter extremt sällan så mycket man vill.

Det jag sa om en marginell snittbulk bygger på att man istället äter precis så mycket man vill varje dag och hoppas på att träningen över tiden ger en muskelmassa och att man då antagligen haft ett pyttelitet snittöverskott över tiden pga att musklerna inte kan byggas från ingenting....

I min värld är alla överskott på mer än 200kcal per dag i snitt Grisbulkar som leder till markant fettökning.

(notera att jag inte sagt att man ska ligga på 50 kcal överskott exakt per dag utan ibland kanske man har 1000 kcal överskott och ibland 900 underskott osv)
Vi har vekligen två HELT olika åsikter när det kommer till det här. För det första går det väl inte att säga generellt vad "man egentligen vill" äta för något? Dessutom går det att äta sig alldeles proppmätt under dieten, eller sig knappt mätt under bilken också om man har lust med det så förstår egentligen inte ditt inlägg alls. Det där är ju din personliga inställning. Personligen vill jag alltid äta mycket, och då gör jag det oavsett om jag går på diet eller bulkar. Handlar ju enbart om vad man äter eller hur mycket man förbränner i ett sånt läge.

Dock håller jag verkligen med dig om att man ska lägga upp det så att man trivs med kosten. Men hur man gör det är ju högst individuellt.

Okej :) Men jag kör nog på en vecka då, bra som du sa där att man får en mer riktigt bild av vikten när man fyller på lite osv.

Tävlingshård är ca 6-9% bf??

Martin (grandmaster) ligger runt 6-9 året om och han mår perfa säger han.

Varför är det ohälosamt med låg bf?

Beror kanske på vilken mätmetod man går efter men de som kör byggning ligger nog runt 3-5 % i tävlingsform skulle jag gissa.

Är nog inga direkta problem att ligga i bra form året runt som martin om man också har lika bra koll på kost, träning och vila som martin har.