handdator

Visa fullständig version : Hur funkar det?


JimmyJoe
2010-01-03, 13:21
Så här är det. Nästan alla jag har pratat med har gett mig rådat att träna endast två stora muskelgrupper per gymtillfälle. Te.x rygg, mage på måndag. biceps, triceps på onsdag osv. Varför tränar man så här? i min värld så känns det som att ett pass armar per vecka inte bör ge så mycket? Kan någon försöka reda ut det här för mig på ett enkelt sätt?

Tack på förhand!

hugok
2010-01-03, 13:38
Biceps är ingen stor muskelgrupp, det är en liten muskel. De muskelgrupper jag ser som de stora är rygg, ben, bröst, axlar, (mage). Jag skulle i så fall dela upp det i bröst och axlar ett pass och sedan rygg ben och mage i nästa och köra varje sådant pass två gånger i veckan.

vicarious
2010-01-03, 13:39
Musklerna behöver återhämta sig.

Hur lång tid en muskel behöver återhämta sig beror på hur mycket och hur hårt man har tränat den.

Martin Löwgren
2010-01-03, 13:42
Det är kvalite framför kvanititet som gäller. En muskel behöver mellan 48-72(96)h på sig att återhämta sig fullt.

MrPowa
2010-01-03, 19:00
Det är kvalite framför kvanititet som gäller. En muskel behöver mellan 48-72(96)h på sig att återhämta sig fullt.


Har en fråga som jag funderat på.
Vad är vila igentligen, eftersom vi använder musklerna i vardagen?

Arnoldisnumerouno
2010-01-03, 19:29
Har en fråga som jag funderat på.
Vad är vila igentligen, eftersom vi använder musklerna i vardagen?

Det är väl ändå rätt stor skillnad på att till exempel gå till bussen än att stå och knäböja 140 kilo. Om man jobbar på ett lager eller liknande och bär 20-kiloskartonger hela dagarna är det väl en annan grej men jag tycker ändå inte det kan jämföras med att medvetet överbelasta en muskel så mycket som möjligt på gymmet.

bombenx
2010-01-03, 19:34
det är väl ändå rätt stor skillnad på att till exempel gå till bussen än att stå och knäböja 140 kilo. Om man jobbar på ett lager eller liknande och bär 20-kiloskartonger hela dagarna är det väl en annan grej men jag tycker ändå inte det kan jämföras med att medvetet överbelasta en muskel så mycket som möjligt på gymmet.

+1

lanzal
2010-01-03, 20:57
Bättre namn på tråden nästa gång :P

Plusett på Arnold

MrPowa
2010-01-03, 21:04
Det är väl ändå rätt stor skillnad på att till exempel gå till bussen än att stå och knäböja 140 kilo. Om man jobbar på ett lager eller liknande och bär 20-kiloskartonger hela dagarna är det väl en annan grej men jag tycker ändå inte det kan jämföras med att medvetet överbelasta en muskel så mycket som möjligt på gymmet.

Men kroppen/muskeln får ju inte vila om du anstränger den.

Arnoldisnumerouno
2010-01-03, 22:40
Men kroppen/muskeln får ju inte vila om du anstränger den.

Nu vet jag inte vad du menar med anstränga men om du pratar om vardagliga sysslor som att gå till bussen, handla och bära kassarna osv. så svarar jag jo det får den, tillräckligt för att den ska byggas upp till nästa träningspass (förutsatt att det är tillräckligt långt ifrån föregående).

vasslefranmjolk
2010-01-03, 22:42
Men kroppen/muskeln får ju inte vila om du anstränger den.

Om du anstränger den utan att överbelasta. Om ditt 5RM i bänk är 100kg kommer du knappast bli bättre av en 5:a på 60kg.

MrPowa
2010-01-03, 23:04
Nu vet jag inte vad du menar med anstränga men om du pratar om vardagliga sysslor som att gå till bussen, handla och bära kassarna osv. så svarar jag jo det får den, tillräckligt för att den ska byggas upp till nästa träningspass (förutsatt att det är tillräckligt långt ifrån föregående).

Det är sånna saker plus arbete, då känns det ju inte som kroppen får den där vilan. Tycker bara att de låter konstigt när man säger att man ska vila dem timmarna innan man kör muskelgruppen igen.

zharz
2010-01-04, 00:33
Det är sånna saker plus arbete, då känns det ju inte som kroppen får den där vilan. Tycker bara att de låter konstigt när man säger att man ska vila dem timmarna innan man kör muskelgruppen igen.

wtf. Du går väl inte runt och curlar matkassen? Kör väl inte marklyft med bilen när du skall öppna bakluckan?

Arbete, pratar du om en murare eller en it-tekniker?

Jag förstår inte hur du tänker... Om du ständigt ökar vikterna på gymmet så måste ju det betyda att du får tillräckligt med vila. Om du däremot märker att "fan det här går inte, är helt slut i armarna" då kanske du anstränger dig för mycket i vardagen.

Sånt märker man väl?