handdator

Visa fullständig version : Råd angående 3-split


adaaam
2010-01-02, 23:14
Om man kör 3-split, blir det mindre effektivt/ dåligt för musklerna, muskeltillväxten ifall man kör det fredag, lördag, söndag? än om man hade kört det t.ex. måndag, onsdag, fredag?
Anledningen till att jag vill köra det fredag,lördag,söndag är helt enkelt att det är då jag har lättast att ta tid till det.

Tacksam för svar.

chrilledude
2010-01-02, 23:47
Jag skulle inte kört 3 dagar på rad, aldrig. Men du gör som du vill. Låter bara dumt imo :/

limenka
2010-01-03, 00:24
Jag har kör 4 dagar i sträck några ggr(olika grupper per gång).. ganska härligt mst jag säga.. men då vilade jag tre dagar efter det.. skulle dock inte rekommendera i längden, blev väldigt sliten tredje och fjärde passet!
__________________

Du kanske ute efter att hinna köra samma muskelgrupp 2 ggr i veckan? Då är nog 2-split eller helkroppspass bättre..

vasslefranmjolk
2010-01-03, 00:29
Om man kör 3-split, blir det mindre effektivt/ dåligt för musklerna, muskeltillväxten ifall man kör det fredag, lördag, söndag? än om man hade kört det t.ex. måndag, onsdag, fredag?
Anledningen till att jag vill köra det fredag,lördag,söndag är helt enkelt att det är då jag har lättast att ta tid till det.

Tacksam för svar.

Satsa på en tvåsplit fredag söndag då!?

Baan
2010-01-03, 00:30
Jag gissar på att du får något sämre resultat om du vilar så länge mellan träningsperioderna eller vad vi kallar dom. Helt enkelt onödigt med så mycket vila. Du kanske kan kompromissa och köra tisdag, fredag och söndag?

adaaam
2010-01-03, 00:33
tvåsplit kan klart vara en lösning, tycker bara att tresplit verkar härligt då man även kan hålla nere träningstiden lite och vara 100% effektiv ändå...

adaaam
2010-01-03, 00:35
Baan
Mycket möjligt att det kan vara som du säger, får ta mig en funderare på om man ska försöka klämma in det annorlunda.

Baan
2010-01-03, 00:36
Om du ska köra tvåsplit blir det lite fattigt med två pass i veckan. Jag kör det inte själv men har för mig dom flesta ändå kör tre-fyra pass per vecka, kanske mer.

Edit: I slutändan är det upp till dig. Har du inte tid/lust behöver du inte optimera träningen helt. Bättre med två pass i veckan än inga alls.

Simo
2010-01-03, 14:49
Lånar tråden lite om det går bra! Vad är den bästa och effektivaste splitten? Vet att det beror på person till person men vad kör dom flesta med?

Abolish
2010-01-03, 14:51
Lånar tråden lite om det går bra! Vad är den bästa och effektivaste splitten? Vet att det beror på person till person men vad kör dom flesta med?

Tippar på att de flesta kör tre eller fyrsplit.

vicarious
2010-01-03, 16:46
Jag tycker inte det är några problem att köra en 3-split tre dagar efter varandra.

Jag har kört såhär ett tag:

Pass 1
Pass 2
Pass 3
Vila
Pass 1
Pass 2
Pass 3

Då hinner man köra igenom varje muskel 2 ggr per vecka. Beror väl även lite på hur mycket man tränar varje pass, hur många övningar/set.

Pjotor
2010-01-03, 18:54
Jag har kört 2-splittar antingen som träning varannan dag eller träning två dagar följt av två dagars vila. Båda fungerar ungefär lika bra för mig.

adaaam
2010-01-04, 21:02
Man får väl ta och testa träna ett tag och se om det ger resultat på det upplägg man väljer att köra...
Tack för era svar

tsp
2010-01-05, 00:42
Jag har kör 4 dagar i sträck några ggr(olika grupper per gång).. ganska härligt mst jag säga.. men då vilade jag tre dagar efter det.. skulle dock inte rekommendera i längden, blev väldigt sliten tredje och fjärde passet!
__________________

Du kanske ute efter att hinna köra samma muskelgrupp 2 ggr i veckan? Då är nog 2-split eller helkroppspass bättre..

Jag kör 4 split fyra dagar i sträck och börjar sedan om utan vilodag alls i mellan. Har funkat bra i 5 månader.