handdator

Visa fullständig version : Tips på eftertränignsmat som kan köpas på vanlig mat affär


böllen
2010-01-02, 19:45
Jo det är så här att jag har en ganska lång väg från mitt gymmet och mitt hus så jag brukar direkt efter gymmet gå in på willys som ligger i närheten av gymmet för att köpa något att äta.
Så nu undrar jag vad man kan köpa och äta på vägen hem utan att behöva att ha med sig en hel uppsättning av bestick. (vill helst att de ska va något hyfsat proteinrikt.)

Scratch89
2010-01-02, 19:46
Keso med frukt.
Mackor med mjölk.

Trance
2010-01-02, 19:46
Du kan inte ha med dig vassle i en shake till gymmet som du bara fyller på med vatten när du går hem?

1684_
2010-01-02, 19:49
ostkaka

Seb74
2010-01-02, 19:49
ostkaka

Är väl godast efter 15 min i ugn, samt vispad grädde och sylt till...

mikaelj
2010-01-02, 19:55
En liter mjölk ger 35g protein, 50g kolhydrater, 1-35g fett.

Sedan kan du äta en mozzarellaboll eller fyra.

1684_
2010-01-02, 19:57
Är väl godast efter 15 min i ugn, samt vispad grädde och sylt till...

hm mjo, äh kör den i micron. åh så keso till =) men de går väl å äta om man nu inte kan ta me sig en shaker å dricka å sen trava hem å äta. Jag gav bara ett tips

Scratch89
2010-01-02, 20:00
En liter mjölk ger 35g protein, 50g kolhydrater, 1-35g fett.

Sedan kan du äta en mozzarellaboll eller fyra.

Rätt svårslaget, faktiskt. Har man kaloriutrymme så är nog en liter rödmjölk (eller fil, om man gillar konsistensen och den sura smaken) det mest optimala man kan få i sig efter träning, om man bortser från kosttillskott.

Johan_P
2010-01-02, 20:26
En liter mjölk ger 35g protein, 50g kolhydrater, 1-35g fett.

Kanske inte så kanonsmart att dra i sig det efter träning i och med tillhörande kalciumöverskott i en blandad kost. 1000 g mjölk ger 1200 mg kalcium, alltså 150 % av RDI för män över 17 år. Nu har jag i och för sig inte hundra koll på hur farligt det är att överskrida RDI för kalcium, men det brukar väl inte vara direkt rekommenderat :)

böllen
2010-01-02, 20:37
Du kan inte ha med dig vassle i en shake till gymmet som du bara fyller på med vatten när du går hem?

Jag tar alltid vassle alt eaa direkt efter träning. Men det brukar minst ta 2 timmar för mig att ta mig hem så jag känner att jag behöver något under den tiden.

Eddie Vedder
2010-01-02, 21:50
Kanske inte så kanonsmart att dra i sig det efter träning i och med tillhörande kalciumöverskott i en blandad kost. 1000 g mjölk ger 1200 mg kalcium, alltså 150 % av RDI för män över 17 år. Nu har jag i och för sig inte hundra koll på hur farligt det är att överskrida RDI för kalcium, men det brukar väl inte vara direkt rekommenderat :)

Lustigt hur man prioriterar här på Kolo. Att få i sig mer än RDI för kalcium tror många är farligt men att ligga på tredubbla RDI för protein och till stor del från kött- och mejeriprodukter ifrågasätts inte direkt.;) Förutsatt att nu inte de mjölkbaserade mejeriprodukterna ger för mycket kalcium såklart.:D

Jag har skrivit det i massor av trådar men jag skriver det igen: Jag tror IGF-1 och en för låg D-vitaminnivå är en större risk med avseende på mjölkkonsumtion.

Crocker
2010-01-02, 22:46
Köp en gainomax i affären! :D
För dyrt?
Köp en banan&ett litet mjölkpaket.

Exhale_
2010-01-02, 22:58
Rätt svårslaget, faktiskt. Har man kaloriutrymme så är nog en liter rödmjölk (eller fil, om man gillar konsistensen och den sura smaken) det mest optimala man kan få i sig efter träning, om man bortser från kosttillskott.

Fil is my pick!

Emil_Larsson
2010-01-02, 23:08
Brukade ibland dricka 1 liter bananyoghurt från LIDL (kostade bara 7.50kr) på vägen hem från gymmet förr, riktigt krämig och god. Vet ej om det är bra men gott var det, vilket jag ansåg var det viktigaste. :)

/Peace.

Tabbe
2010-01-03, 05:05
måste säga ostkaka en gång till.
Frödinge lätt ostkaka köper jag ofta till mellanmål.
Äts direkt ur förpackningen kall, då är den som godast.
Vem förstör den genom att värma och slänga på sylt :smash:

Gabriel174
2010-01-03, 05:45
Rätt svårslaget, faktiskt. Har man kaloriutrymme så är nog en liter rödmjölk (eller fil, om man gillar konsistensen och den sura smaken) det mest optimala man kan få i sig efter träning, om man bortser från kosttillskott.

Är mellanmjölk bättre att dricka än rödmjölk?

Eddie Vedder
2010-01-03, 08:02
Är mellanmjölk bättre att dricka än rödmjölk?

Nej det kan man inte säga rakt av.

Johan_P
2010-01-03, 13:02
Lustigt hur man prioriterar här på Kolo. Att få i sig mer än RDI för kalcium tror många är farligt men att ligga på tredubbla RDI för protein och till stor del från kött- och mejeriprodukter ifrågasätts inte direkt.;) Förutsatt att nu inte de mjölkbaserade mejeriprodukterna ger för mycket kalcium såklart.:D

Jag har skrivit det i massor av trådar men jag skriver det igen: Jag tror IGF-1 och en för låg D-vitaminnivå är en större risk med avseende på mjölkkonsumtion.

Du menar alltså att RDI för kalcium är något att helt bort se från? Har i och sig för mig att jag läst om detta förr, måste ha glömt totalt vad som gäller. Sätter man ett RDI borde det väl ha en mening?

Seb74
2010-01-03, 13:13
Lustigt hur man prioriterar här på Kolo. Att få i sig mer än RDI för kalcium tror många är farligt men att ligga på tredubbla RDI för protein och till stor del från kött- och mejeriprodukter ifrågasätts inte direkt.;) Förutsatt att nu inte de mjölkbaserade mejeriprodukterna ger för mycket kalcium såklart.:D

Jag har skrivit det i massor av trådar men jag skriver det igen: Jag tror IGF-1 och en för låg D-vitaminnivå är en större risk med avseende på mjölkkonsumtion.

Kalcium har ju ett "gränsvärde" som enligt vissa ej bör överskridas, tror inte protein har det utan ju mer desto bättre, om man tränar.
Typ som C-vitamin, inte direkt så man dör för man går över RDI av det...värre att gå över trösklar som rekommenderas att hålla sig under, som tex finns teorier om för kalcium.

Känns inte konstigt tycker jag.

Psyla
2010-01-03, 13:16
Min farmor gjorde risgrynsgröt med kesella, sen hällde jag double pro på det :D gott

Gabriel174
2010-01-03, 14:04
Nej det kan man inte säga rakt av.

Om syftet är att öka i vikt, ska man då hellre dricka rödmjölk?

kjell33
2010-01-03, 14:08
Om syftet är att öka i vikt, ska man då hellre dricka rödmjölk?

Det som har flest kalorier förstås.

Eddie Vedder
2010-01-03, 14:32
Om syftet är att öka i vikt, ska man då hellre dricka rödmjölk?

Så behöver det inte vara. Fett mättar väldigt bra för en del. Om valet av fullfet mjölk dämpar din aptit till en grad att det påverkar ditt övriga kostintag så kaloriintaget totalt sett blir för lågt är svaret nej.

Bidrar det till en förenkling att hålla intaget högre är svaret ja.

Gabriel174
2010-01-03, 14:39
Så behöver det inte vara. Fett mättar väldigt bra för en del. Om valet av fullfet mjölk dämpar din aptit till en grad att det påverkar ditt övriga kostintag så kaloriintaget totalt sett blir för lågt är svaret nej.

Bidrar det till en förenkling att hålla intaget högre är svaret ja.

Okej, tack för svaret. Blir nog att mellanmjölk ibland och rödmjölk ibland.:thumbup:

Eddie Vedder
2010-01-03, 14:43
Okej, tack för svaret. Blir nog att mellanmjölk ibland och rödmjölk ibland.:thumbup:

Ja variation skadar inte. Gammaldags mjölk är annars väldigt god men tyvärr dyrare.

Ett annat tips är att botanisera bland olika underbara fil- och yoghurtsorter som finns i hyllorna. Sök här i kostforumet så hittar du trådar om det.

Gabriel174
2010-01-03, 14:44
Ja variation skadar inte. Gammaldags mjölk är annars väldigt god men tyvärr dyrare.

Ett annat tips är att botanisera bland olika underbara fil- och yoghurtsorter som finns i hyllorna. Sök här i kostforumet så hittar du trådar om det.

Ska kolla upp det direkt, tack igen! *cupid*