handdator

Visa fullständig version : Hur mycket vispgrädde/dag kan vara ok?


Seb74
2010-01-02, 18:52
Inte varje dag resten av livet, men under slutfasen av varje bulk...kanske 5-6 veckor några ggr/år.
Kan det, om man tex får ett jobb som medför starkt ökat kaloribehov, eller minskad tidsmöjlighet för vanlig mat, hälla i sig 3-4dl vispgrädde/dag, plus lite olja och massa juice och godis och chips och annat onyttigt man äter under bulk?

Är det bara vid LCHF som det är ok att svulla grädde (för det är det väl?), och tillsammans med massa socker och normal bulk-kost så blir det rejält onyttigt?

Nån som vet?

Skulle kännas som en skön trygghet som lågaptits-människa att veta att man alltid kan klara sig ur varje situation som kan tänkas dyka upp genom att bara hiva mer grädde för att kompensera...periodvis iallafall som sagt :)

944RS
2010-01-02, 18:59
Varför äter man massa onyttigt under en bulk? Det går väl utmärkt att få ett högt kcal-intag med vanlig mat!?!
Grädde och andra feta mejeriprodukter går utmärkt att öka sitt fett/kcal intag men även fetfisk och liknande är bättre än godis och chips.

Seb74
2010-01-02, 19:04
Tror jag nämnde att jag har dålig aptit, fuskar varje bulk, men vill det sig illa med framtida jobb eller annat som kan hända i vardagen så kan det va bra att veta hur mycket grädde man kan dra till med periodvis utan att det verkligen är ohälsosamt eller dåligt för träningen.

Det var iallafall det själva frågan gällde, sen får andra med omåttlig aptit käka enbart riktig mat hela dagarna hur många kcal som helst, men det kan ju diskuteras i andra trådar i så fall.

944RS
2010-01-02, 19:14
Visst får/kan du äta socker för att få i dig kcal men det ger ju inte så mycket mer...
Som jag nämnde så är det ju inga problem med några feta mejeriprodukter för att få upp kcalmängden. 3-4dl är inga jättemängder och det rörde sig ju inte om så långa perioder.
Kanske gillar du avokado? Inte så billigt alltid men de är väldigt energirika. Sedan så finns det ju alltid nötter. Inte den optimala protein/fettkällan men några nävar ger mycket kcal.
Även ägg, speciellt gulan innehåller mycket näring och det kanske du kan baka något gott på?

Seb74
2010-01-02, 19:22
Blir redan nötter/ägg vid bulk, men inget är snabbare/lättare än grädde att få ner, utöver alla andra jäkla genvägar som redan tas, därför jag tänkte höra med några av forumets kostexperter vad dom tror om högkonsumption av just grädde, om 3-4dl kanske inte är så mycket som du säger.

Scratch89
2010-01-02, 20:02
Precis som i alla andra sådana här trådar så måste man efterfråga hur/vad du äter, för SÅ svårt kan det inte vara att få i sig maten.

Seb74
2010-01-02, 20:05
Ok skit samma då, var en enkel fråga tänkte jag.
Brukar få jäkligt svårt att gå över 4000kcal, vilket jag behöver under bulk, och om man skulle råka få ett väldigt aktivt jobb blir det ju 5000kcal kanske....inte en suck för mig.

Får köra på grädde i så fall hursomhelst, kanske bättre göra det i ovisshet än att veta att det är farligt som fan :D

Scratch89
2010-01-02, 20:07
Men hur äter du då?

Sen känns 4000 kcal som rätt så mycket mat, om du inte är en konditionsidrottande yngling.

944RS
2010-01-02, 20:20
Vet inte hur det är för dig men jag tror att vissa har dålig aptit/ svårt att få i sig maten just för att de äter mycket onyttigt som chips och godis.

Seb74
2010-01-02, 20:20
Hög ämnesomsättning :(
Ligger väl runt 3300kcal balans vid rätt så inaktiva dagar.

Mycket grädde, olja, massa mjölkprodukter, juice, efterrätter osv, vid bulkens senare fas.

Men jag har koll på min mat och hur jag fungerar, min undran var hur ohälsosamt det skulle vara att dra till med ett antal dl grädde varje dag...kanske svepa 2dl innan man lägger sig eller nåt...bra eller neutralt eller inte alls bra?

mikaelj
2010-01-02, 20:22
3300 kcal på en inaktiv dag? Jisses. Hur lång/gammal/tung är du?

Seb74
2010-01-02, 20:41
35 bast, 70 pannor ungefär som snitt, @190.
Inte jätteinaktiv, men lite träning och nån promenad, ingen cardio eller så.

Men du mikaelj kanske har lite koll och kan svara någorlunda?
Känns som du är lite kostintresserad...

Tolkia
2010-01-02, 22:08
För att ha koll på din mat och hur du fungerar lägger du mycket tid på att undvika frågan hur du äter. Posta vad du äter en vanlig dag så kan du få bättre tips.

Seb74
2010-01-02, 22:32
En sen bulkdag.

Först frukost:

Banan (100g): 98kcal
Ägg (60g): 88kcal
Knäcke < 10g smör 70kcal
2dl juice 90kcal
2cl rapsolja: 162kcal
1/2dl prot +
1dl mjölk + 1dl grädde 516kcal
3dl yoghurt 240kcal
-------------------------------
1264kcal (1 + 7.6 + 1 + 1 + 0 + 20.9 + 9 = 40.5g protein)

Protte/gainer på 550kcal

Lunch: 500-600kcal, blodpudding, gröt, fiskbullar, äggmackor, whatever

Protte/gainer igen 550kcal

Middag: Typ vanlig middag, ofta inte mer än 600-700kcal inkl dricka, om det inte är nåt speciellt gott/kalorifyllt som stuvade makaroner eller pizza.

Blir typ 3600, om jag är hemma och inte har heltidsjobb för då ligger mellanmåls-gainersarna jäkligt illa till så blir trångt att få ner bägge dom plus middag plus kvarvarande efterrätts/snacks/godis-500kilokalorierna mellan typ 18-23, särskilt då det ska hinnas med att träna under den tiden, samt handla, och diska, och duscha...

Nöjd?

Kan man nu få nån uppfattning om huruvida stora mängder grädde är något man absolut bör undvika, är som sagt absolut inte nån LCHF-människa.

mikaelj
2010-01-02, 23:24
Om du håller på att tyna bort för att du får i dig för lite energi skadar inte vispgrädde mer än att äta samma mängd energi från bröd -- energiunderskott skyddar mot ev. negativa effekter av det mesta.

Har du förresten fått din ämnesomsättning kollad? Det är väldigt mycket energi du förbrukar. Förvisso 190, men ändå?

Seb74
2010-01-02, 23:32
Om du håller på att tyna bort för att du får i dig för lite energi skadar inte vispgrädde mer än att äta samma mängd energi från bröd -- energiunderskott skyddar mot ev. negativa effekter av det mesta.

Har du förresten fått din ämnesomsättning kollad? Det är väldigt mycket energi du förbrukar. Förvisso 190, men ändå?

Jo fast nu snackar vi ju under bulk och inte under svält...

Kollade för 7-8 år sen, när jag vägde bra mycket mindre än idag, och ämnesomsättning var då normal sas det.
Tror inte det är extremt att ha balans runt 3300 nånstans, beror ju så mycket på vad man gör på dagarna, stress osv osv, fast med tanke på att min kropp är väldigt muskelbefriad så bådar det ju inte gott för framtiden om man blir större och större....blir väl grädde som basföda till slut vare sig jag vill eller ej, kanske tom under deff hehe :D

Sverker
2010-01-03, 08:56
Du får stoppa i dig precis vad du vill ifall du bara vill gå upp i vikt.


Men jag skulle titta lite mer på fördelningen av kalorier över dagen. 1250 kcal till frukost är din absolut största måltid. Jag misstänker att den måltiden dämpar din aptit över dagen. Mitt tips är att gå ned på kanske 800 kcal till frukost och lägg de kalorierna på kvällen efter din träning. Minska på fettet som är rapsolja och grädde och ta det på kvällen. Kan vara så att fettet lägger sig som en sten i magen på morgonen och mättar onödigt mycket långt fram på eftermiddagen.

Seb74
2010-01-03, 11:03
Du får stoppa i dig precis vad du vill ifall du bara vill gå upp i vikt.


Men jag skulle titta lite mer på fördelningen av kalorier över dagen. 1250 kcal till frukost är din absolut största måltid. Jag misstänker att den måltiden dämpar din aptit över dagen. Mitt tips är att gå ned på kanske 800 kcal till frukost och lägg de kalorierna på kvällen efter din träning. Minska på fettet som är rapsolja och grädde och ta det på kvällen. Kan vara så att fettet lägger sig som en sten i magen på morgonen och mättar onödigt mycket långt fram på eftermiddagen.

Tack, men jag har alltid svårt att äta...kan va rätt hungrig ibland men ändå sitta 30-40 min för att få ner en 500kcal-måltid.
Känns skönt med stor frukost så har man en del avklarat liksom, skulle gärna få i mig ännu mer på morgonen men är nog inte realistiskt....oroar mig mest för hur jag ska kunna få ner dryga 2000kcal mellan 18-23 vid heltidsjobb....plus träning och disk och dusch osv osv :s

Hursomhelst, DU tror inte 3-4dl vispgrädde, under en bulk med annat fett och socker och "onyttigheter", ska vara hälsovådligt?

Lilla mängden raps kör jag med för att sprida riskerna lite....en del menar ju grädde är bäst, andra att mättat fett är farligt och fleromättat vegetabiliskt is the way to go, så jag kör helt enkelt inte alla ägg i en korg.

Sverker
2010-01-03, 13:19
Min utgångspunkt är att det är fel gå upp i vikt genom att tvinga i sig kalorier. Undantaget ifall man är sjukligt underviktig.


Vill du provocera viktuppgången är säkert grädde ett hyffsat neutralt val.

Socker och fruktos, vid viktuppgång, kan ge förhöjda neutalfetter i blodet och en massa olika oxidationsreaktioner i kroppen. Oljor med mycket fleromättat fett är inte heller bra, radikalreaktioner. Snacks och chips ger för mycket salt. Nötter och jordnötter kan ge skev balans mellan Omega-6 och Omega-3.

Lellan
2010-01-03, 13:24
Min utgångspunkt är att det är fel gå upp i vikt genom att tvinga i sig kalorier. Undantaget ifall man är sjukligt underviktig.


Vill du provocera viktuppgången är säkert grädde ett hyffsat neutralt val.

Socker och fruktos, vid viktuppgång, kan ge förhöjda neutalfetter i blodet och en massa olika oxidationsreaktioner i kroppen. Oljor med mycket fleromättat fett är inte heller bra, radikalreaktioner. Snacks och chips ger för mycket salt. Nötter och jordnötter kan ge skev balans mellan Omega-6 och Omega-3.

Sötmandlar kanske? (har en tendens att tjata om dem, men det är mina favoritkalorier, förutom choklad). Chokladdoppade sötmandlar... *drool*

Eller mala mandlar till mjöl att ha i pannkakssmet, lätt att grädda ett gäng och lätt att överäta? Har ju liksom aldrig haft problemet att inte äta - men kanske kan tipsa ändå: smögåsar, mjölk/yoghurt/fil m müsli, extra ost, extra.. ja whatever, men gärna typ nåt nyttigt.. makrill i tomatsås är tex smaskens?

Seb74
2010-01-03, 14:57
Min utgångspunkt är att det är fel gå upp i vikt genom att tvinga i sig kalorier. Undantaget ifall man är sjukligt underviktig.


Vill du provocera viktuppgången är säkert grädde ett hyffsat neutralt val.

Socker och fruktos, vid viktuppgång, kan ge förhöjda neutalfetter i blodet och en massa olika oxidationsreaktioner i kroppen. Oljor med mycket fleromättat fett är inte heller bra, radikalreaktioner. Snacks och chips ger för mycket salt. Nötter och jordnötter kan ge skev balans mellan Omega-6 och Omega-3.

Ligger runt 70kg@190 så jag är inget fetto, har bara lite svårare med aptit och att äta snabbt än gemene man.
Men då tror du, som någorlunda insatt i ämnet, att grädde är ett av de lämpligare alternativen om man vill ha enkla kalorier....bättre än att svulla fleromättat "vego-fett" eller hiva i sig läsk tex?

Och grädden är alltså då även ok även fast det inte alls handlar om LCHF, right? Har för mig nån LCHF'are sa nångång att massa dl grädde var helt ok, men ajajaj om det kombinerades med för mycket kolisar.... ;)

WHITEFOLKS
2010-01-03, 15:28
Har du svårt och få i dig tillräckligt med kalorier och absolut vill gå upp i vikt så är det nog ett ganska "neutralt" sätt att få i sig energi.

Det är ganska svårt att uttala sig om eventuella effekter när det blir ett sådant extremt exempel. 4dl grädde blir ju 1500kcal eller något och det är ju hälften av din energi som du då får från rätt "konstig" källa.

Seb74
2010-01-03, 15:42
Har du svårt och få i dig tillräckligt med kalorier och absolut vill gå upp i vikt så är det nog ett ganska "neutralt" sätt att få i sig energi.

Det är ganska svårt att uttala sig om eventuella effekter när det blir ett sådant extremt exempel. 4dl grädde blir ju 1500kcal eller något och det är ju hälften av din energi som du då får från rätt "konstig" källa.

Tack för svar :)

4dl hoppas jag inte behövs, men kan ju räkna på det ändå.

Blir då 1440kcal från fettet (är ju aningen protte o kolisar i grädden med), så 1440/4000 -> 36E% från gräddens fett...plus en del övrigt mättat (och omättat) fett, så blir säkert 50+E% från fett.

Fast helgerna klarar sig ju, när man är hemma och kan käka precis som man vill, ägna hela dagarna åt att fördela matintag utan hänsyn till nåt annat, så egentligen handlar det om 5 dagar/vecka, i perioder av 5-6 veckor 2-3 gånger om året.

Under deffen brukar jag inte dricka grädde eller olja alls, så det blir ju rejäl variation iallafall på så sätt.

WHITEFOLKS
2010-01-03, 16:02
Fast om du under deffen inte äter olja eller grädde alls så förstår jag inte riktigt varför du ska smälla på med 4dl grädde nu.

Du behöver ju inte ligga jättemycket på överskott för att du ska gå upp i vikt.

Skillnaden mellan "deff/bulk" behöver ju inte vara många kalorier, inte mycket mer än 500.

Seb74
2010-01-03, 16:30
Fast om du under deffen inte äter olja eller grädde alls så förstår jag inte riktigt varför du ska smälla på med 4dl grädde nu.

Du behöver ju inte ligga jättemycket på överskott för att du ska gå upp i vikt.

Skillnaden mellan "deff/bulk" behöver ju inte vara många kalorier, inte mycket mer än 500.

Ligger runt 2300 nu, vid bulk brukar oftast behövas över 3500, än mer träningsdagarna såklart, och än mer igen om man har aktiva dagar, och det lär ju inte gå åt mindre och mindre kcal för varje ny bulk utan det kommer bli VÄRRE ju :(

Plus att jag är hemma och lökar på dagarna nu, eller jobbar lite extra här och där, men med heltid när man bara är hemma några timmar på kvällen blir det ju knepigt, därav min fråga, som i vilket fall som helst är lite intressant tycker jag.

WHITEFOLKS
2010-01-03, 16:42
Hur överlevde du utan att svälta ihjäl innan du började träna/räkna kcal? Har du vägt ännu mindre förrut?

Det låter ju helt sjukt om du ska behöva runt 3000 för att ligga still i vikt samtidigt som du inte har naturlig aptit för mer än kanske 1500.

Seb74
2010-01-03, 16:50
Hur överlevde du utan att svälta ihjäl innan du började träna/räkna kcal? Har du vägt ännu mindre förrut?

Det låter ju helt sjukt om du ska behöva runt 3000 för att ligga still i vikt samtidigt som du inte har naturlig aptit för mer än kanske 1500.

Eh, ja? Rätt rejält mycket mindre.
Har hela mitt vuxna liv käkat just ungefär 1500kcal/dag, kanske det som sitter i liksom.
Men nu på deff käkar jag ju sisådär 2200kcal utan "fusk" och är ofta lite hungrig, men det tar ändå lång tid för mig att äta, och jag är inte så värst sugen på mat för det mesta, och med heltidsjobb där alla mellanmålstider går bort blir det stressigt på kvällen att få ner resterande sisådär dryga 2000kcal med normal kost.

Men whatever, några dl grädde extra periodvis dör man inte av tolkar jag det hela som, och tackar för feedback :)
Hellre grädde än olja, eller läsk, tolkar jag det också som, vilket jag redan misstänkte iofs.

WHITEFOLKS
2010-01-03, 17:04
Ja så är det nog. Det mättade fettet ställer inte direkt till med något och grädden innehåller en del näring också. Finns ju även oljor du skulle kunna använda utan att ställa till det alltför mycket, antaglige skulle du kunna använda en del raps och olivolja utan att ställa till det alltför mycket.

Bästa vore om du använde grädden/olja naturligt i maten så att det blir mer vana för dig att äta sådan mat och sådana mängder energi.

Jag hoppas att du inte tänker svepa i dig 4dl i slutet av dagen för att kvittera ut kcalmängden utan att du sprider ut det :)

Seb74
2010-01-03, 17:27
Hehe nej, en dl blir det ju alltid på morgonen ihop med 1dl mjölk och 20g vassle, men blir väl 1-2dl kanske innan läggdags då när man räknat ihop dagen och får kompensera det som fattas. Säkert lättare sova på det än på 1.5l läsk iallafall ;)