handdator

Visa fullständig version : Vad tror ni om mitt IF-upplägg?


beckman88
2010-01-02, 14:14
Börjar idag med lite periodisk fasta. Tänkte testa 3 veckor till att börja med.
Upplägget ser ut som följer:
Tre mål under timmarna 15.00-23.00
På träningsdagar kommer jag dela upp måltiderna 500kcal/800kcal/700kcal
Där det förstnämnda är pre-wo, det andra är efter träning och det tredje ca 1-2h innan läggdags.

Allt som allt blir det 2000kcal/dagen, mitt normala bruka ligga på 2750kcal/dagen.

Så här långt har jag kommit att planera dagen. 2 första målen är klara att äta. Hur tycker ni det ser ut? något mer som behövs? något det är för mycket av? Grönsaker + 0.5l vatten kommer att ingå i alla målen.

Bobbokrull
2010-01-02, 14:45
I första målet skulle jag byta ut laxen mot kyckling och inte käka grönsaker. Kolhydraterna är okey (lättsmälta) men laxen lite väl fet och grönsaker behövs inte för att bryta fastan! Potatis, kyckling, banan och sedan 5-10 gram fett i form av ngn olja eller så....så har du en bra fastebrytare!

beckman88
2010-01-02, 14:48
I första målet skulle jag byta ut laxen mot kyckling och inte käka grönsaker. Kolhydraterna är okey (lättsmälta) men laxen lite väl fet och grönsaker behövs inte för att bryta fastan! Potatis, kyckling, banan och sedan 5-10 gram fett i form av ngn olja eller så....så har du en bra fastebrytare!

Arg har ingen kyckling hemma, får köpa tills imorgon. Tack så mycket för svaret! Hur ser efterträningsmålet ut?

beckman88
2010-01-02, 14:53
Så mindre fett till fastabrytaren?

Eddie Vedder
2010-01-02, 15:01
Skriv bättre rubriker tack.:)

beckman88
2010-01-02, 15:10
Skriv bättre rubriker tack.:)

Förlåt Eddie =) När du endå är här och kikar, hur ser det ut tkr du?

Bobbokrull
2010-01-03, 19:30
Precis!..mindre fett till fastebrytaren.

Sedan är det ju upp till dig hur du vill lägga upp fördelningen av P/K/F men räkna på att inta 80% av dagsbehovet i målen efter träningen.

Ligger du på 2000 kcal så kan du ju bryta fastan med 300 kcal och sedan ha 1700 kcal kvar till två måltider efter träningen!

Du kan till och med träna på fastande mage och sedan ha 2000 kcal att leka med under resten av dagen *popcorn*

Seb74
2010-01-03, 19:52
Du kan till och med träna på fastande mage och sedan ha 2000 kcal att leka med under resten av dagen *popcorn*

Hur bra funkar det att träna på fastande mage?
Behöver man inte hyfsat med fräsch energi tillgängligt för ett styrkepass?

Eddie Vedder
2010-01-03, 19:58
Behöver man inte hyfsat med fräsch energi tillgängligt för ett styrkepass?

Nej bara tillgång till aminosyror för uppbyggnad. Energin finns larad sedan tidigare.

Om man sedan upplever försämringar pga hunger eller så är en annan femma. Men det är fullkomligt individuellt.

Bobbokrull
2010-01-03, 20:04
Hur bra funkar det att träna på fastande mage?
Behöver man inte hyfsat med fräsch energi tillgängligt för ett styrkepass?

Precis som Eddie säger, väldigt individuellt hur man upplever ett pass på fastande mage! Jag känner mig väldigt alert presterar bra i gymmet när jag kör mina pass på "tom" mage. Tar bara något pre-workout tillskott före samt lite aminosyror före/under passet och sedan hem och käka en brutalt stor måltid:thumbup:

Dock så förespråkar jag inte att man kör så brutalt långa pass på tom mage, lågvolym ftw!!

beckman88
2010-01-04, 15:10
Precis som Eddie säger, väldigt individuellt hur man upplever ett pass på fastande mage! Jag känner mig väldigt alert presterar bra i gymmet när jag kör mina pass på "tom" mage. Tar bara något pre-workout tillskott före samt lite aminosyror före/under passet och sedan hem och käka en brutalt stor måltid:thumbup:

Dock så förespråkar jag inte att man kör så brutalt långa pass på tom mage, lågvolym ftw!!

Bryts inte fastan av din pre-wo + BCAA ECAA eller vad du nu har?

mikaelj
2010-01-04, 15:11
Fördelarna med BCAA/EAA uppväger nackdelarna i att fastan bryts.

Det är dessutom dosrelaterat.

WHITEFOLKS
2010-01-04, 15:12
Det lär fortfarande vara mer fördelar med att göra det än nackdelar.

edit: 2slow.

beckman88
2010-01-04, 15:19
Okay, bra att veta. Har dock inget sådant hemma :(

Ungrim
2010-02-05, 18:03
Nej bara tillgång till aminosyror för uppbyggnad. Energin finns larad sedan tidigare.

Om man sedan upplever försämringar pga hunger eller så är en annan femma. Men det är fullkomligt individuellt.

Farsan tror att man måste äta före passet,finns det nå rapporter som man kan visa åt honom?? Han litar inte på "Kalle 12" på något nät forum.

Eddie Vedder
2010-02-05, 18:05
Farsan tror att man måste äta före passet,finns det nå rapporter som man kan visa åt honom?? Han litar inte på "Kalle 12" på något nät forum.

Varför måste du ha en rapport för det? Låt honom tro det, det mår väl ingen av er dåligt av?

Och om han presterar bättre när han ätit nära inpå så behöver ju HAN det i alla fall. Oavsett rent fysiologiska processer.

Baboom
2010-02-05, 22:59
Farsan tror att man måste äta före passet,finns det nå rapporter som man kan visa åt honom?? Han litar inte på "Kalle 12" på något nät forum.

Jag tränar alltid efter 20timmar fasta på helgerna. Din farsa är välkommen att köra ett pass med mig då *flex*

karlingen
2010-02-06, 12:49
Jag tränar alltid efter 20timmar fasta på helgerna. Din farsa är välkommen att köra ett pass med mig då *flex*

+1 : Baboom Dwarfar Ungrim's farsa :laugh:

Ungrim
2010-02-07, 17:20
+1 : Baboom Dwarfar Ungrim's farsa :laugh:

Säg inte för mycket! Min farsa är starkare än din farsa, så det så!!! ;)

karlingen
2010-02-07, 17:36
Säg inte för mycket! Min farsa är starkare än din farsa, så det så!!! ;)

:cryout::D

rooz
2010-02-07, 19:57
Säg inte för mycket! Min farsa är starkare än din farsa, så det så!!! ;)

Men är han starkare,i bättre form än Baboom*flex*

Föräldrar tror jävligt mkt, men det kan ofta bortse ifrån då det enda konstrelaterade de läser,ser är Anna skipper & Co (Ofta)

karlingen
2010-02-07, 20:05
Äsch, bara tanken av att vissa föräldrar tränar är faktiskt imponerande. Det är inte många "gamlingar" som hänger med till gymmet :):)