handdator

Visa fullständig version : Matlagning i ugn


plattenbullen
2010-01-02, 03:12
Hej

Jag har börjat laga mat i ugnen och jag har lite funderingar.
Säg att jag lagar kycklingfiléer och potatis i ugnen och jag har olivolja på det. Hur mycket av olivoljan ska jag tillgodoräkna i det totala näringsvärdet på maten när det är färdiglagat? Jag antar att det försvinner olja när man lagar maten i ugnen precis som när man steker, men hur mycket kan jag räkna bort?

Tack och gott nytt år

Eddie Vedder
2010-01-02, 08:10
Jag skulle räkna allt. Onödigt krångel. Annars får du väl göra en grov uppskattning helt enkelt.

Trashcan
2010-01-02, 09:36
Det enda som inte räknas är väl det som är kvar på plåten/i formen efteråt, så när du ätit klart kan du ju väga/mäta det som blev kvar så vet du till nästa gång så du kan göra en uppskattning. :) Jag tror inte att det försvinner någon annanstans, typ förångas.

Eddie Vedder
2010-01-02, 09:38
Det enda som inte räknas är väl det som är kvar på plåten/i formen efteråt, så när du ätit klart kan du ju väga/mäta det som blev kvar så vet du till nästa gång så du kan göra en uppskattning. :)

Tänk på att mer vätska flyter ut. Det kommer vara en blandning av vätskan från maten och olja. Väger man upp allt det och utgår från att allt är fett blir det helt fel.

plattenbullen
2010-01-02, 11:01
Tack