handdator

Visa fullständig version : Hjälp mig reda ut min hjärna,


_Ekman_
2010-01-02, 01:50
Tränade lite för 3 år sen. Fick ok resultat men har sen dess några frågor som kommit tillbax till mig som spöken nu när ja börjat på allvar. Mitt intresse är bodybuilding, Inte nog med att ja är lyhörd samt öppen för ideer, ja är också sjukligt vetgirig när ja ger mig in på nåt. Men alla olika svar gör mig rent ut sagt irriterat. Så före jag gör all fel i boken vill ja ha några raka svar på några av mina frågor och vill också påpeka att ja sökt på detta utan att hittat svaren ja söker efter. Mitt intresse är bodybuilding med allt vad det innebär, och när man pratar med folk blir ja bara mer snurrig ang träning och reps o set. 5x5!! skriker alltid våran starkegubbe på gymmet.. 4x13 sa en vältränad kille på youtube....... Hur ofta ska man träna undrar ja? just nu tränar ja 5 dagar i veckan.. För mycket?, Det händer ofta att ja går till gymmet som ligger 3km från mig. vissa säger det skadar mer än det gör nytta att gå/jogga så långt före gymmandet. Jag hoppas att ni förstår vart ja är på väg. ja vill ha lite grundregler att gå på nu i början. Ska man köra till failure på varje set? Snälla hjälp mig för detta är min sista chans att redo ut dessa frågor ja har ang antal set/reps träningsdagar o ska man köra till failure varje set?

Gabriel174
2010-01-02, 02:22
Finns många som kan svara på det här bättre än jag:

Men jag har för mig att man ska variera mellan lågreps och högreps. Finns massvis med träningsprogram som säger olika saker.

Hur ofta du ska träna kan jag inte svara på. Se dock till att inte bli övertränad, för då kommer du inte få några resultat öht. Låt kroppen vila och bygga upp muskler.

Sen slutligen, skriv gärna med lite styckeindelning :D

_Ekman_
2010-01-02, 02:25
Finns många som kan svara på det här bättre än jag:

Men jag har för mig att man ska variera mellan lågreps och högreps. Finns massvis med träningsprogram som säger olika saker.

Hur ofta du ska träna kan jag inte svara på. Se dock till att inte bli övertränad, för då kommer du inte få några resultat öht. Låt kroppen vila och bygga upp muskler.

Sen slutligen, skriv gärna med lite styckeindelning :D

ja skall tänka på det med styckeindelning.

mini
2010-01-02, 08:39
Det finns inga svar huggna i sten. Vill du ha ett facit har du gett dig in i fel branch.
Om du faktiskt har läst en del så har du insett att det finns ett otal träningsfilosofier. En del riktigt usla men många mycket bra, och de flesta dr mitt emellan. Vilken man väljer är fråga om trial and error. Läs på, prova en inte obetydlig tid, prata med folk du litar på, utvärdera, periodisera, ät ordentligt, sov mycket, ha ett fungerande liv utanför träningen, fortsätt på samma upplägg om det funkar, byt om det inte, träna smart och kontinuerligt.

Fem dagar i veckan - kan funka beroende på split men är troligen inte det bästa valet. Kanske du skulle titta på fyra dagar och halvkroppspass?

Gå till gymmet - jag skulle inte jogga dit om det är muskeltillväxt du är ute efter. En promenad gissar jag funkar ok. Fortsätt om du gillar det. Det finns troligen ett antal parametrar du kan förändra för att maximera tillväxten före du tar bort promenaden.

stemag
2010-01-02, 10:48
[QUOTE=mini;4078438]Det finns inga svar huggna i sten. Vill du ha ett facit har du gett dig in i fel branch.
Om du faktiskt har läst en del så har du insett att det finns ett otal träningsfilosofier. En del riktigt usla men många mycket bra, och de flesta dr mitt emellan. Vilken man väljer är fråga om trial and error. Läs på, prova en inte obetydlig tid, prata med folk du litar på, utvärdera, periodisera, ät ordentligt, sov mycket, ha ett fungerande liv utanför träningen, fortsätt på samma upplägg om det funkar, byt om det inte, träna smart och kontinuerligt.


Håller med, mini har helt rätt, det finns tyvärr inget "rätt sätt" däremot finns det en hel del "fel sätt" ;)
Om en träningsfilosofi lovar dej blixtsnabba resultat och en otrolig muskelökning på kort tid, så är det nog inte sant.
Det tar tyvärr lång tid och kräver hårt arbete för att nå resultat, prova dej fram till vad som fungerar för dej, men det viktigste är att försöka ha roligt när man tränar, då är det lättare att komma iväg nästa gång.

Det enda tips jag kan komma med är något som det tagit mej 20 år att fatta: Det är ganska viktigt att sköta maten, äta rätt och äta mycket !