handdator

Visa fullständig version : Symmetri!


malleman
2010-01-01, 21:18
Hej!

Kan man hålla koll på sin symmetri på nåt smart sätt? I.a.f. jag tycker det är ganska svårt att bedöma sig egen kropps symmetri.

Finns det nån knep, typ hur stark man är i vissa övningar relativt andra?

Jag upplever mig vara ganska svag i axlarna jämfört med bröst. T.ex. så använder jag mig av nästan hälften så mycket vikt i militärpress som bänkpress, samma sak i hantelpress för bröst vs. axelpress med hantlar. Hur ligger eran ratio ungefär?

Tack!

malleman
2010-01-01, 21:19
Föressten finns det nån standardratio mellan de större basövningarna som man kan gå efter?

Baboom
2010-01-01, 21:32
Symmetri har inget med styrka att göra. Min vän som bla har ett sm guld i bänk och väger lika mycket som mig, ser ut att ha bra mycket mindre bröst muskler än mig. Dock så lyfter han dubbelt så mycket typ.

Bästa tycker jag är att ta helkroppsbilder för att sedan analysera och utvärdera.

Edit: Symetri är väldigt personligt.. vad någon tycker är symetriskt, kanske inte du uppfattar på samma sätt.

emi23j
2010-01-01, 21:44
En idé kan vara att gå till sjukgymnast/kiropraktor/naprapat någon gång om året för att se till att allt står rätt till och kanske även göra lite justeringar om så behövs. Det har väl dock mindre med symmetri att göra och mer med obalanser i musklerna vilket dock kan vara värt att kolla.

malleman
2010-01-01, 23:37
En idé kan vara att gå till sjukgymnast/kiropraktor/naprapat någon gång om året för att se till att allt står rätt till och kanske även göra lite justeringar om så behövs. Det har väl dock mindre med symmetri att göra och mer med obalanser i musklerna vilket dock kan vara värt att kolla.

Hehe, det var ju ett bra tips, man ska ta hand om sin kropp! Men inte riktigt det jag frågade efter... =)

Symmetri har inget med styrka att göra. Min vän som bla har ett sm guld i bänk och väger lika mycket som mig, ser ut att ha bra mycket mindre bröst muskler än mig. Dock så lyfter han dubbelt så mycket typ.

Bästa tycker jag är att ta helkroppsbilder för att sedan analysera och utvärdera.

Edit: Symetri är väldigt personligt.. vad någon tycker är symetriskt, kanske inte du uppfattar på samma sätt.

Ok, men borde inte domare oså ha nån standardbild/-mått att gå efter? Eller hur kan man annars bedöma symmetri på tävlingar, måste ju bli många meningsskiljaktigheter.

Arne Persson
2010-01-02, 00:11
Det bästa är att träna på gym där det finns kompetent folk som kan bedöma symmetrier mm samt säger SANNINGEN till vedebörande utan ryggdunkeri...;)








X-Act Gym i Lödde är ett exempel på ett sådant gym...;)


:)

Baboom
2010-01-02, 11:37
Det bästa är att träna på gym där det finns kompetent folk som kan bedöma symmetrier mm samt säger SANNINGEN till vedebörande utan ryggdunkeri...;)

Alltså inte random gymräv som pratar vitt och brett om att han är störst bäst och vackrast.

I tävlingsteamet jag var delaktig i förut och var en av de som drev gruppen, brukade vi ha en lite gruppsamling av tävlande. Det gjorde vi oftast i början av årat och de som var intresserade att tävla för oss och ville ha en ärlig syn på sin fysik fick 3 åsikter från oss som tävlat.

Det här var oerhört uppskattat och jag tror tyvärr inte att det är lätt att få en bra bedömning av sin fysik på det sättet. Vi var ju dock inga dommare utan hade bara tävälingserfarenheter, men det är i alla fall en liten fingervisning.

Har du något tävlingsteam i närheten av där du bor, så tycker jag att du ska ringa/maila dem och fråga om deras syn på din fysik.

Bor du i närheten av Järfälla så kan du gå på något av Fairings öppna hus, så brukar jag vara där, Maria Eriksson (dommare) och några andra från teamet. Så kan du få höra vår åsikt.

dream_theater_
2010-01-02, 11:42
En idé kan vara att gå till sjukgymnast/kiropraktor/naprapat någon gång om året för att se till att allt står rätt till och kanske även göra lite justeringar om så behövs. Det har väl dock mindre med symmetri att göra och mer med obalanser i musklerna vilket dock kan vara värt att kolla.

Låter som bortkastade pengar. Man känner väl om allt står rätt till? Är man osymmetrisk kan väl inte naprapaten bygga om musklerna direkt.