handdator

Visa fullständig version : Utlåsningar?


Pendelous
2010-01-01, 19:47
Läste att man inte ska låsa armbågarna i toppläget när man kör hantelpress (plan). Stämmer det? Jag gör alltid det när jag kör tunga pressar.

Och hur är med det med andra pressövningar?

LindaS
2010-01-01, 20:25
Givetvis kan/ska du låsa ut. Däremot ska du inte översträcka armbågleden(inte i någon övning), precis som du inte ska översträcka knäna i böj, mark eller när du springer.

beckman88
2010-01-01, 20:43
Som allt annat så måste lederna utsättas för belastning för att de ska stärkas. Sen finns det övningar som jag personligen väljer att inte låsa/sträcka armarna helt tex Scottcurl.

EkarN
2010-01-01, 21:36
Jag har upptäckt i bänk att jag får mer kraft i lyftet om jag startar rörelsen med helt utsträckta armar. Det kan ju såklart vara något psykologiskt också.

beckman88
2010-01-01, 21:40
Jag har upptäckt i bänk att jag får mer kraft i lyftet om jag startar rörelsen med helt utsträckta armar. Det kan ju såklart vara något psykologiskt också.

Tror de flesta gör likadant i detta läget.

Martin Löwgren
2010-01-01, 22:36
Setets TUT minskar vid utlåsning och om det ska vara negativt eller positivt avseende hypertrofi diskuteras flitigt. Jag kör både och.

Gabriel174
2010-01-01, 22:45
Läste på någon benpressmaskin att man inte ska låsa ut helt. Tycker att det känns mycket mer om man inte låser på benpressen (pressar rakt fram) - om det är bättre låter jag vara osagt dock.

beckman88
2010-01-01, 23:01
Läste på någon benpressmaskin att man inte ska låsa ut helt. Tycker att det känns mycket mer om man inte låser på benpressen (pressar rakt fram) - om det är bättre låter jag vara osagt dock.

Alla har vi våra olika sätt att träna på. Om det känns bäst för dig så finns det ju ingen anledning att inte göra det. Självklart så kommer skaderisken att öka ju högre vikter du kör på. Enda gångerna jag kan känna att det är lite instabilt att låsa mina ben är när jag kör enbenspress på runt 100kg.

Pendelous
2010-01-01, 23:29
Setets TUT minskar vid utlåsning och om det ska vara negativt eller positivt avseende hypertrofi diskuteras flitigt. Jag kör både och.

Vad betyder TUT nu igen?

Men om man säger så här; jag klarar fler reps när jag kör med utlåsning jämfört med när jag kör utan. Vilket ju borde vara positivt för muskeluppbyggnaden.

beckman88
2010-01-01, 23:48
Men om man säger så här; jag klarar fler reps när jag kör med utlåsning jämfört med när jag kör utan. Vilket ju borde vara positivt för muskeluppbyggnaden.

När du låser ut en lem så är det ju inte lika tungt för den, muskeln behöver inte jobba lika hårt. Så ur det perspektivet så är det mer positivt för muskeluppbyggnaden att inte låsa ut fullt.

panzerpig
2010-01-02, 01:04
Vad betyder TUT nu igen?

Men om man säger så här; jag klarar fler reps när jag kör med utlåsning jämfört med när jag kör utan. Vilket ju borde vara positivt för muskeluppbyggnaden.

time under tension