handdator

Visa fullständig version : Jordnötsprotein minskar muskelmassan och ökar kroppsfettmängden


King Grub
2010-01-01, 15:36
It is well known that diets high in nuts or peanuts favourably affect plasma lipid concentrations. However, few studies have examined the effects of nut and peanut protein (PP) on body composition and skeletal muscle properties. The present study was aimed at evaluating the effect of dietary PP compared with two animal proteins, casein (C) and cod protein (CP) on body composition, skeletal muscle contractile properties and lipid metabolism in rats. Thirty-two male rats were assigned to one of the following four diets containing either C, CP, PP or C+peanut protein (CPP, 50:50) mixture. After 28 d of ad libitum feeding and after 12-h fast, blood, liver and muscle were collected for measurements of plasma and hepatic cholesterol and TAG, plasma glucose and insulin and contractile properties. Rats fed with the low-quality protein, PP, had lower body weight gain, body protein mass, soleus mass and liver weight than those fed with the high-quality dietary proteins, C and CP. PP also caused a deficit in contractile properties in soleus. Likewise, PP increased plasma cholesterol and body fat mass compared with CP. However, these elevations were accompanied with increased hepatic TAG concentrations and lowered intestinal fat excretion. These results show that PP intake alters body composition by reducing skeletal muscle mass and liver weight as well as muscle contractility and lipid metabolism. Adding a complete protein such as C might partially counteract these adverse effects.

Br J Nutr. 2009 Dec 23:1-9. Peanut protein reduces body protein mass and alters skeletal muscle contractile properties and lipid metabolism in rats.

pclillen
2010-01-01, 16:40
Egentligen inte så intressant, jag menar hur ofta äter man enbart jordnötter? Dock kan man ju tänka på att inte äta enbart jordnötter som sin prottekälla, vilket jag inte tror dem flesta gör dock. :P

Eddie Vedder
2010-01-01, 16:43
Egentligen inte så intressant, jag menar hur ofta äter man enbart jordnötter? Dock kan man ju tänka på att inte äta enbart jordnötter som sin prottekälla, vilket jag inte tror dem flesta gör dock. :P

Helt rätt!:thumbup:

Jordnötter har oduglig proteinkvalité och ganska taskig fettsammansättning men det finns andra fördelar med jordnötter och i en balanserad kost är det fortfarande ett tillskott av både protein och fett (om än av dplig kvalité just DÄR).

Sedan har jag väldigt dålig koll på likheten mellan råttor och människor. Det görs ju väldigt många rått- och musstudier och det retar mig att mina kunskaper är så dåliga där.*gah!*

Johan_P
2010-01-01, 17:02
Sedan har jag väldigt dålig koll på likheten mellan råttor och människor. Det görs ju väldigt många rått- och musstudier och det retar mig att mina kunskaper är så dåliga där.*gah!*

Samma här. Antar att cellstruktur och annat är likt människans. Skulle behövs en sticky angående detta!

Eddie Vedder
2010-01-01, 17:07
Skulle behövs en sticky angående detta!

Ingen läser stickys tyvärr.;)

Men den dagen jag eventuellt orkar grotta ner mig i det så lär jag skriva om det på bloggen i alla fall.

machine gun
2010-01-01, 17:20
Men den dagen jag eventuellt orkar grotta ner mig i det så lär jag skriva om det på bloggen i alla fall.

Jaga fatt på någon BMA och håll ett litet förhör.

Pillert
2010-01-01, 18:08
Inga fler jordnötsringar alltså? :cryout::cryout:

dt06mj2
2010-01-01, 18:25
Inga fler jordnötsringar alltså? :cryout::cryout:

Det är inte så mycket jordnötsprotein i jordnötsringar ska du se ^^

Gabriel174
2010-01-01, 19:04
Jag som gillar jordnötter

toto2009
2010-01-01, 19:07
Cashew nutzz

Eddie Vedder
2010-01-01, 19:12
Cashew nutzz

Också bedrövlig proteinkvalité. Mindre dålig fettsammansättning kanske, större andel enkelomättat i alla fall.

Cerberus
2010-01-01, 19:29
men jordnötter är ju gott, bygger man inte mer muskler då när de smakar gott? :D

Eddie Vedder
2010-01-01, 19:35
men jordnötter är ju gott, bygger man inte mer muskler då när de smakar gott? :D

Tvärtom, ju tristare och äckligare desto mer opti.

Frumpish
2010-01-01, 20:20
MMMM, när man vet att det är onyttigt smakar det ju ännu godare :D

(tar en extra stor näve ur min 1kg för 30kr eldoradopåse)

Cerberus
2010-01-01, 20:32
Tvärtom, ju tristare och äckligare desto mer opti.

sant.

Deceiver85
2010-01-01, 20:48
Hazzle Nutz fo shizzle!

Pillert
2010-01-02, 00:07
Det är inte så mycket jordnötsprotein i jordnötsringar ska du se ^^

Förstår jag inte. Man får iallafall de nyttiga fetterna från jordnötter när man äter jordnötsringar, vill jag tro.

mikaelj
2010-01-02, 00:24
Förstår jag inte. Man får iallafall de nyttiga fetterna från jordnötter när man äter jordnötsringar, vill jag tro.

Jordnötter innehåller inte nyttiga fetter. Det mesta är fleromättat, och till största delen omega-6. Du får i dig tillräckligt med det som det är ändå.

Gabriel174
2010-01-02, 01:25
Påstår ni att nötter är onyttiga? För jag är nästan 100 på att jag läst att det vore bra att käka nötter (om man vill upp i vikt) p.g.a att det är mycket kalorier i dem.

WHITEFOLKS
2010-01-02, 02:01
Ja mycket kalorier är ju rätt bra för att gå upp i vikt.

Gabriel174
2010-01-02, 02:15
Ja mycket kalorier är ju rätt bra för att gå upp i vikt.

Men det skapar en obalans mellan Omega-6 och Omega-3 och det är väl inte lika bra?

Förvirrad blir man iaf :D

WHITEFOLKS
2010-01-02, 02:25
Att använda jordnötter som en "bra fettkälla" är nog rätt överskattat för de allra flesta.

Detta beror ju givetvis på hur fettfördelningen ser ut innan man tillför jordnötterna men för de allra flesta så förbättrar inte jordnötterna balansen.

Pillert
2010-01-02, 02:42
Jordnötter innehåller inte nyttiga fetter. Det mesta är fleromättat, och till största delen omega-6. Du får i dig tillräckligt med det som det är ändå.

Fast det är bättre än mättat fett.

dt06mj2
2010-01-02, 02:59
Fast det är bättre än mättat fett.

Varför?

Sverker
2010-01-02, 07:54
Mättat fett är alltid bättre när det ställs mot linolsyran, Omega-6.

Aldrig bra att vräka i sig linolsyra eftersom överskottet dödar de possitiva effekterna av Omega-3.
Att äta en massa fleromättat fett är inte heller bra eftersom fettsyrorna är känsliga och härsknar lätt. Vips har du en storm av radikalreaktioner i kroppen:(

Eddie Vedder
2010-01-02, 08:37
Förstår jag inte. Man får iallafall de nyttiga fetterna från jordnötter när man äter jordnötsringar, vill jag tro.

Påstår ni att nötter är onyttiga? För jag är nästan 100 på att jag läst att det vore bra att käka nötter (om man vill upp i vikt) p.g.a att det är mycket kalorier i dem.

Nej fettsammansättningen är dålig och nej jordnötter är inte onyttigt. Läs inlägg # 3 i tråden.

Och i jordnötsringar lär ju fettet vara ännu sämre, den typen av snacks brukar ju knappast ha fett av toppkvalité direkt. Och avsaknaden av proteinet gör ju knappast ringarna "bättre" än naturella jordnötter.

Jordnötter är fortfarande ett bra livsmedel i en balanserad kost, allt är inte en fråga om proteinkvalité och fettsammansättning i enskilda komponenter av en helhetskost. Jordnötsringar är den typen av skräp som kan ingå då och då men som bör utgöra en minimal del av kosten och ses som "guldkant i vardagen" och inget annat.

Fast det är bättre än mättat fett.

Jasså?

Det håller jag verkligen inte med om.

Seb74
2010-01-02, 10:48
Kanske köra mer med chips nästa bulk än jordnötter, om proteinet ändå är oanvändbart och det är mycket omega-6 i (visste inte nåt om 3/6-ration för jordnötter).

Fast nu hittar jag inte näringsinnehåll på chips, estrella verkar tex inte vilja skriva ut det, och olw skriver bara andel mättat fett men inget om enkel/fleromättat....kanske inte bättre med chips heller :s

EDIT: Plus att det kanske är transfetter i chips, tror inte det är sånt i jordnötter iallafall då det är mer naturligt liksom.

Eddie Vedder
2010-01-02, 10:53
Kanske köra mer med chips nästa bulk än jordnötter, om proteinet ändå är oanvändbart och det är mycket omega-6 i (visste inte nåt om 3/6-ration för jordnötter).

Skojar du?

Det är klart att du får mer protein från jordnötter än från chips som är i stort sett proteinfritt. Varför överhuvudtaget inkludera massa skräpmat bara för att du vill åstadkomma ett litet kaloriöverskott?

Det här är alltså en råttstudie där råttorna i den gruppen fått leva på enbart jordnötsprotein. Det känns kanske inte helt relevant?;)

machine gun
2010-01-02, 10:55
Tvärtom, ju tristare och äckligare desto mer opti.

Double pro är alltså helt värdelöst? :(

mikaelj
2010-01-02, 10:55
Double pro är alltså helt värdelöst? :(

Och min kära ost? Och äggröra? :-(

Skojar du?

Det är klart att du får mer protein från jordnötter än från chips som är i stort sett proteinfritt. Varför överhuvudtaget inkludera massa skräpmat bara för att du vill åstadkomma ett litet kaloriöverskott?

Det här är alltså en råttstudie där råttorna i den gruppen fått leva på enbart jordnötsprotein. Det känns kanske inte helt relevant?;)

... och optijakten fortsätter...

Eddie Vedder
2010-01-02, 10:59
Double pro är alltså helt värdelöst? :(

Om du tycker det smakar gott så ja.;)

machine gun
2010-01-02, 11:13
Om du tycker det smakar gott så ja.;)

Jag anade det... Nu blir det till att leva på E028 lesten av livet.

Seb74
2010-01-02, 11:48
Skojar du?

Det är klart att du får mer protein från jordnötter än från chips som är i stort sett proteinfritt. Varför överhuvudtaget inkludera massa skräpmat bara för att du vill åstadkomma ett litet kaloriöverskott?

Det här är alltså en råttstudie där råttorna i den gruppen fått leva på enbart jordnötsprotein. Det känns kanske inte helt relevant?;)
Tänkte mest på omega-3/6-ration som tydligen ska vara dålig.
Att chips då kanske är lite bättre.

machine gun
2010-01-02, 11:56
Tänkte mest på omega-3/6-ration som tydligen ska vara dålig.
Att chips då kanske är lite bättre.

Chips friteras ofta i majsolja eller solrosolja, vilka är rika på omega-6. Varken jordnötter eller chips är en speciellt bra bas att bygga sin kosthållning på, men båda kan absolut ingå som en mindre del i en i övrigt väl sammansatt kost.

AFanatic
2010-01-02, 11:59
...And there goes the peanut butter diet. Tillåt mig småle.

pclillen
2010-01-02, 12:26
...And there goes the peanut butter diet. Tillåt mig småle.

Men då äter man väl ändå inte bara jordnötter? Hoppas jag iaf inte för guds skull. När jag genomförde de så kom de mesta av mitt protte från prottepulver så. Dock är ju fettet dåligt så inget jag rekommenderar iaf..

Seb74
2010-01-02, 13:43
Chips friteras ofta i majsolja eller solrosolja, vilka är rika på omega-6. Varken jordnötter eller chips är en speciellt bra bas att bygga sin kosthållning på, men båda kan absolut ingå som en mindre del i en i övrigt väl sammansatt kost.
Dom får väl byta till raps istället då....fast blä, då får man väl den där karakteristiska nötsmaken på chipsen...

Eddie Vedder
2010-01-02, 15:05
Dom får väl byta till raps istället då....fast blä, då får man väl den där karakteristiska nötsmaken på chipsen...

Oavsett val av olja är chips skräpmat och ett sämre näringsmässigt val än jordnötter.

Om du äter lite jordnötter men även fet fisk, ägg, mjölkfett, kött m.m. så spelar ju just jordnötternas fettsammansättning ingen roll.

Seb74
2010-01-02, 16:29
Oavsett val av olja är chips skräpmat och ett sämre näringsmässigt val än jordnötter.

Om du äter lite jordnötter men även fet fisk, ägg, mjölkfett, kött m.m. så spelar ju just jordnötternas fettsammansättning ingen roll.

Ok :)

Nåväl, blir både chips och jordnötter, och annat onyttigt, under bulk.
Väldigt sällan lax, då hemlagad lax smakar blä, men 1-2g omega-3 kapslar varje dag dock.

r3mpuh
2010-01-06, 05:40
Meh, billigt kcal från jordnötter juh, dumma möss. >.<
Jag tänker dock ändå äta 100 gram jordnötter/dag. :)

Jordnötter \o/

pclillen
2010-01-06, 12:40
Meh, billigt kcal från jordnötter juh, dumma möss. >.<
Jag tänker dock ändå äta 100 gram jordnötter/dag. :)

Jordnötter \o/

som sagt, 100gr jordnötter är nog absolut inga problem då du troligen får i dig mer än dem 20-25gr protein som finns i 100gr jordnötter. Sen ang fettet så skulle jag inte hänga upp mig på de så länge du äter hyfsat annars. :) Jag gillar oxå jordnötter, sjukt bra om amn vill bulka (dock är ja lite sådär om saltet).

WHITEFOLKS
2010-01-06, 13:25
Som en kommentar bara, jag antar att "jordnötsprotein" inte har den här effekten när man ser till hur de allra flesta får i sig det.

Dvs att äta "normalt" och att lägga till jordnötter kommer ju inte att vara direkt negativt på det sättet.

Så att inte folk tror att äta jordnötter automatiskt innebär så att man blir tjockare och får mindre muskler, oavsett hur det intas.

Eddie Vedder
2010-01-06, 15:29
Som en kommentar bara, jag antar att "jordnötsprotein" inte har den här effekten när man ser till hur de allra flesta får i sig det.

Nej och t.o.m. den här studien undersöker ju jordnötsprotein tillsammans med kasein hälften av varje. Det är ju också inte i närheten av normalt ätande men redan där så var ju resultaten inte längre dåliga.

Apos78
2010-01-06, 17:00
Och min kära ost?

Ost är aldrig dåligt. Aldrig.

mikaelj
2010-01-06, 17:05
Ost är aldrig dåligt. Aldrig.

*puh*

http://ost.ath.cx/tmp/sep09/cheese/SDC10713.JPG

(favorit i repris)

Morty
2010-01-06, 17:29
Mandel eller paranöt dom gäller när det är nötdags. Alltid. Macademia, om jag gillat dom som jag gillar mandel och paranöt.

Seb74
2010-01-06, 17:41
*puh*

http://ost.ath.cx/tmp/sep09/cheese/SDC10713.JPG

(favorit i repris)

Jösses vilken kyl :D

Men mozarella är jäkla gott, värsta kaloribomben, bra till sallad och annat :)

King Grub
2010-01-06, 17:43
Mandel eller paranöt dom gäller när det är nötdags

Gäller för vad? Att bli förgiftad?

Paranötter bör undvikas helt, då en enda nöt kan innehålla så mycket gift att det blir direkt skadligt. Dessutom innehåller dom 1000 gånger så mycket radioaktivt material som andra livsmedel i genomsnitt gör. Aflatoxiner bildas av mögelsvampar, och kan förekomma i nötter; just paranötter kan innehålla så mycket att en enda nöt är skadlig. Aflatoxiner ackumuleras och ger leverskador och cancer. Det är extremt cancerframkallande och gränsvärdena är mycket låga.

Livsmedel på den svenska marknaden innehåller generellt tillräckligt låga halter av mykotoxiner för att intaget hos konsumenterna ska vara hälsomässigt acceptabelt. Ett undantag är förekomsten av aflatoxiner i nötter av olika slag, främst paranötter och pistaschmandel. Dessa kan innehålla höga halter av aflatoxin, i enstaka fall mångfaldigt högre än gränsvärdet. Bidraget från dessa produkter leder till oacceptabelt högt intag av aflatoxin.

Livsmedelsverkets tidskrift Vår Föda nr 1, 1999

mikaelj
2010-01-06, 17:54
Jösses vilken kyl :D

Men mozarella är jäkla gott, värsta kaloribomben, bra till sallad och annat :)

Inte särskilt. Knappt 20% fett i mozzarella, jämfört med vanlig ost på >30%. Men jag håller med, det är väldigt gott. Särskilt med lite majonnäs på.

Seb74
2010-01-06, 18:23
Inte särskilt. Knappt 20% fett i mozzarella, jämfört med vanlig ost på >30%. Men jag håller med, det är väldigt gott. Särskilt med lite majonnäs på.

Nja, "värsta" kanske var att ta i, men det är ju mängden som gör det, en sån där mozarellaklump slinker ju lätt ned, medan vanlig ost, ja det blir nån skiva på en macka bara. Sen är 20% fett rätt mycket i ett livsmedel ändå.

Morty
2010-01-07, 01:18
Gäller för vad? Att bli förgiftad?

Paranötter bör undvikas helt, då en enda nöt kan innehålla så mycket gift att det blir direkt skadligt. Dessutom innehåller dom 1000 gånger så mycket radioaktivt material som andra livsmedel i genomsnitt gör. Aflatoxiner bildas av mögelsvampar, och kan förekomma i nötter; just paranötter kan innehålla så mycket att en enda nöt är skadlig. Aflatoxiner ackumuleras och ger leverskador och cancer. Det är extremt cancerframkallande och gränsvärdena är mycket låga.



Livsmedelsverkets tidskrift Vår Föda nr 1, 1999

Du pushar verkligen för det där... Dock har jag tidigare uppfattad det som att aflatoxinerna endast kunde förekomma i just bara någon ensam nöt, inte i små mängder i alla! Hur ligger det till?

Matsa
2010-01-07, 08:44
Hmm, jag gillar jordnötssmör. Jag äter inga mängder utan det rör sig väl om 2-3msk per dag. Hur som helst så har jag börjat göra mitt eget, så om nu jordnötter ligger högt på O-6 kanske jag borde använda en olja som är rik på O-3? Någon som kan rekommendera en vettig olja för det ändamålet som inte har allt för mycket egen smak?

Seb74
2010-01-07, 09:55
Hmm, jag gillar jordnötssmör. Jag äter inga mängder utan det rör sig väl om 2-3msk per dag. Hur som helst så har jag börjat göra mitt eget, så om nu jordnötter ligger högt på O-6 kanske jag borde använda en olja som är rik på O-3? Någon som kan rekommendera en vettig olja för det ändamålet som inte har allt för mycket egen smak?

Vad jag förstått är rapsolja den bästa oljan, väldigt bra ratio omega-3/6 där, men den har ju sin äckliga nötsmak, men kanske passar bra med jordnötterna iofs :)

Har du nåt recept på det du gör, eller är det hemligt?
Typ mixa nötter och olja med mixerstav kanske, så enkelt?

Sverker
2010-01-07, 09:59
Ät fet fisk. Gäller i alla lägen:thumbup:


Det finns en aktuell tråd om Omega-6. Fyller vi våra behov av Omega-3 så spelar inte mängden linolsyra ( Omega-6 ) ingen roll.
Äter du ingen fisk så får du ta linolja eller rapsolja. Rapsoljan ifall du är högkaloriförbrukare och klarar både jordnötssmör OCH rapsolja. Rapsoljan kan du givetvis ta i form av majonäs eller dressing.


Ska du blanda olja i jordnötssmöret, får det bli rapsolja. Linoljan lär härskna omedelbart.

Eddie Vedder
2010-01-07, 10:06
Vad jag förstått är rapsolja den bästa oljan, väldigt bra ratio omega-3/6 där, men den har ju sin äckliga nötsmak, men kanske passar bra med jordnötterna iofs :)

Har du nåt recept på det du gör, eller är det hemligt?
Typ mixa nötter och olja med mixerstav kanske, så enkelt?

10% omega-3 av vegetabiliskt ursprung är defintivt ingen bra källa till omega-3. Helt klart en okej olja att ha i sin mat men inget att se som bra källa till omega-3.

Morty: Klart det kan förekomma i fler. Du har nog förväxlat det med hur många som krövs för att bli skadligt. Och där räcker som sagt någon enstaka nöt. Alltså kan en hel påse såklart innehålla nötter med aflatoxiner (det är inte troligt men teoretiskt alltså) men du behöver bara äta din första och redan där förgiftas allvarligt.

Frumpish
2010-01-07, 10:14
Hur brukar aflatoxinhalten ligga till hos sötmandlar?

Sverker
2010-01-07, 10:25
Är de packade i Sverige så är de kontrollerade m a p aflatoxin.

sharkzlayer
2010-01-07, 10:33
Majoriteten som använd sig av jordnötssmörsdieten verkar fått bra resultat.
Ingen ökad fett %. Menmen är jorden rund ?:S:S:

Eddie Vedder
2010-01-07, 10:34
Hur brukar aflatoxinhalten ligga till hos sötmandlar?

Domestic and international regulatory limits have been established for aflatoxin in almonds and other tree nuts. It is difficult to obtain an accurate and precise estimate of the true aflatoxin concentration in a bulk lot because of the uncertainty associated with the sampling, sample preparation, and analytical steps of the aflatoxin test procedure. To evaluate the performance of aflatoxin sampling plans, the uncertainty associated with sampling lots of shelled almonds for aflatoxin was investigated. Twenty lots of shelled almonds were sampled for aflatoxin contamination. The total variance associated with measuring B1 and total aflatoxins in bulk almond lots was estimated and partitioned into sampling, sample preparation, and analytical variance components. All variances were found to increase with an increase in aflatoxin concentration (both B1 and total). By using regression analysis, mathematical expressions were developed to predict the relationship between each variance component (total, sampling, sample preparation, and analysis variances) and aflatoxin concentration. Variance estimates were the same for B1 and total aflatoxins. The mathematical relationships can be used to estimate each variance for a given sample size, subsample size, and number of analyses other than that measured in the study. When a lot with total aflatoxins at 15 ng/g was tested by using a 10 kg sample, a vertical cutter mixer type of mill, a 100 g subsample, and high-performance liquid chromatography analysis, the sampling, sample preparation, analytical, and total variances (coefficient of variation, CV) were 394.7 (CV, 132.4%), 14.7 (CV, 25.5%), 0.8 (CV, 6.1%), and 410.2 (CV, 135.0%), respectively. The percentages of the total variance associated with sampling, sample preparation, and analytical steps were 96.2, 3.6, and 0.2, respectively.

Sampling almonds for aflatoxin, part I: estimation of uncertainty associated with sampling, sample preparation, and analysis. J AOAC Int. 2006 Jul-Aug;89(4):1027-34.

About 100 nations have established regulatory limits for aflatoxin in food and feeds. Because these limits vary widely from one country to another, the Codex Alimentarius Commission, working through the Codex Committee on Food Additives and Contaminants, has initiated work to harmonize aflatoxin limits and sampling plans for almonds, pistachios, hazelnuts, and Brazil nuts. Studies were developed to measure the uncertainty and distribution among test results for replicate samples taken from aflatoxin-contaminated almond shipments. The uncertainty and distribution information was used to develop a model to evaluate the performance of aflatoxin sampling plans so that harmonized sampling plans can be developed for almonds that reduce the misclassifying of lots in the export trade. Twenty lots of shelled almonds were sampled according to an experimental protocol in which sixteen 10 kg samples were taken from each lot. The observed aflatoxin distribution among the 16 sample test results was compared with 3 theoretical distributions. The negative binomial distribution was selected to model aflatoxin distribution among sample test results because it gave acceptable fits across all 20 observed sample distributions. By using the variance and distribution information, operating characteristics curves were developed to predict the effect of sample size and accept/reject limits on the probability of rejecting good lots and accepting bad lots.

Sampling almonds for aflatoxin, part II: estimating risks associated with various sampling plan designs. J AOAC Int. 2007 May-Jun;90(3):778-85.

Aflatoxins, produced by Aspergillus flavus and A. parasiticus, are potent liver carcinogens, and aflatoxin contamination of food and feed is strictly regulated by governments who have set very low tolerances. Numerous Rapid Alerts issued by the EU in 2007 for aflatoxin contamination of almonds has puzzled the California almond industry. Soil samples were collected from 28 almond orchards in three geographic areas in California. Soil was plated on semi-selective media and colonies of Aspergillus spp. were quantified. A. flavus was common in all three regions while A. parasiticus was more common in orchards of the northern region. The range of propagules densities among orchards was greater for A. tamarii >A. parasiticus>A. flavus. The range of densities of A. flavus/A. parasiticus in California almond orchards was greater (2-219 cfu/g soil) than pistachio orchards (2-36 cfu/g soil) and fig orchards (0.1-9 cfu/g soil). Interestingly, the atoxigenic strain AF36, which is registered and used to reduce aflatoxins in cottonseed in AZ and CA, was found at 3.4, 7.2, and 12.3% of the atoxigenic isolates in northern, central, and southern regions. Three strains of A. flavus based on the size of sclerotia were recovered: the S (small), the L (large), and a strain with intermediate size sclerotia. Sclerotia were also found in infected almonds on trees. The results suggest that propagules of aflatoxigenic fungi are very widespread in all three major almond producing regions.

Levels of Aspergillus flavus and A. parasiticus in soils of almond orchards.
Phytopathology [Phytopathology]. Vol. 99, no. 6, suppl., p. S85. Jun 2009

The aflatoxin levels in whole and/or broken natural almonds and in manufacturing stock almonds have been surveyed for the 1993 crop. Data were based on results for samples submitted to a nonprofit analysis laboratory serving the industry as well as in-house laboratory data of several large processors. The survey thus included data from processors accounting for 78% of total almond production in 1993. The overall aflatoxin level amounted to 0.67 ng/g, of which 33% came from finely diced and ground almonds and 11% from slivered and sliced almonds, while 49% was due to natural almonds of unknown grade. However, substantially all of the latter resulted from samples submitted by a single processor. A total of 1.7% of whole and/or broken natural almonds and 9.7% of manufacturing stock contained in excess of 1 ng/g aflatoxin.

Distribution of Aflatoxin in Almonds J. Agric. Food Chem., 1996, 44 (11), pp 3595–3597

In a survey of California almonds, aflatoxin was found in 14% of 74 samples of unsorted, in-shell almonds as received by the processor in 1972, but it occurred at very low levels (below 20 parts per billion [ppb]) in 90% of the contaminated samples. The overall proportion of individual nuts contaminated was especially low and is estimated with 95% probability to have been in the range of 1 nut/55,300 nuts to 1 nut/14,700 nuts. Aflatoxin contamination is not restricted to any particular section of the almond-growing region of California. Commercial sorting procedures are effective in removing most aflatoxin-contaminated nutmeats, since none of 26 samples of processed, whole nutmeats contained aflatoxin. In contrast, 13 of 27 samples of diced almonds were contaminated, but nine of these 13 samples contained less than 20 ppb. Only one of 25 samples of sliced nutmeats contained aflatoxin (4 ppb). Thus, aflatoxin incidence in almonds varies greatly with the category of finished product. The apparent high incidence in diced nutmeats is probably due mostly to the more uniform distribution of aflatoxin occurring in this product (because of its small particle size) than that occurring in the other products. Sample size requirements for monitoring aflatoxin in almonds are discussed.

Incidence of Aflatoxin in California Almonds. Appl Environ Microbiol. 1975 January; 29(1): 48-53

Majoriteten som använd sig av jordnötssmörsdieten verkar fått bra resultat.
Ingen ökad fett %. Menmen är jorden rund ?:S:S:

Vad har den med den här studien att göra? Antingen är det en helt ny JS-diet du pratar om eller så är det den vanliga och den har inget med såhär extrema exempel att göra.

King Grub
2010-01-07, 10:39
Dock har jag tidigare uppfattad det som att aflatoxinerna endast kunde förekomma i just bara någon ensam nöt

Det är korrekt, och det räcker med just den nöten för att det skall vara skadligt.

Matsa
2010-01-07, 12:18
Vad jag förstått är rapsolja den bästa oljan, väldigt bra ratio omega-3/6 där, men den har ju sin äckliga nötsmak, men kanske passar bra med jordnötterna iofs :)

Har du nåt recept på det du gör, eller är det hemligt?
Typ mixa nötter och olja med mixerstav kanske, så enkelt?

Ja den verkar göra sig bra med nötterna. Mitt recept är mycket enkelt men det finns säkert andra recept på nätet. Jag kör med osaltade jordnötter som jag mixar, tillsätter lite olja och mixar igen. Detta upprepas tills lagom konsistens är uppnådd. Tillsätt endast lite olja åt gången, det blir lätt för mycket annars och då blir det flytande. Salt och/eller socker efter behag.

Jag brukar rosta nötterna lätt i en panna innan jag mixar dem, det gör mycket för smak och färg. Annars är det så enkelt, jo.

Ät fet fisk. Gäller i alla lägen:thumbup:


Det finns en aktuell tråd om Omega-6. Fyller vi våra behov av Omega-3 så spelar inte mängden linolsyra ( Omega-6 ) ingen roll.
Äter du ingen fisk så får du ta linolja eller rapsolja. Rapsoljan ifall du är högkaloriförbrukare och klarar både jordnötssmör OCH rapsolja. Rapsoljan kan du givetvis ta i form av majonäs eller dressing.


Ska du blanda olja i jordnötssmöret, får det bli rapsolja. Linoljan lär härskna omedelbart.

Fisk är gott! Jag använder redan rapsolja till jordnötssmöret så då fortsätter jag med det. Tackar för svar.

Sniggel
2010-01-07, 12:20
Gäller för vad? Att bli förgiftad?

Paranötter bör undvikas helt, då en enda nöt kan innehålla så mycket gift att det blir direkt skadligt. Dessutom innehåller dom 1000 gånger så mycket radioaktivt material som andra livsmedel i genomsnitt gör. Aflatoxiner bildas av mögelsvampar, och kan förekomma i nötter; just paranötter kan innehålla så mycket att en enda nöt är skadlig. Aflatoxiner ackumuleras och ger leverskador och cancer. Det är extremt cancerframkallande och gränsvärdena är mycket låga.



Livsmedelsverkets tidskrift Vår Föda nr 1, 1999

Haha, varför var jag tvungen att köpa 6 små påsar paranötter för 5 kr/st igår? :D
Hur stor är risken att man får en "nitlott"?

edit: oj det var länkat lite abstrakt här ser jag, ska läsa dem.

Ashenshugar777
2010-01-07, 15:49
Haha, varför var jag tvungen att köpa 6 små påsar paranötter för 5 kr/st igår? :D
Hur stor är risken att man får en "nitlott"?

edit: oj det var länkat lite abstrakt här ser jag, ska läsa dem.

Nu vet jag inte hur stor risken är. Men vill du verkligen ta den chansen?
:MrT:

Cerberus
2010-01-07, 15:56
Sniggel, ta inte ditt liv!!

Sniggel
2010-01-07, 16:00
Sniggel, ta inte ditt liv!!

Som jag sa till dig på msn så kom jag ihåg fel, det var pecannötter jag hade köpt. So its all good! "I hope".

Eddie Vedder
2010-01-07, 16:26
Som jag sa till dig på msn så kom jag ihåg fel, det var pecannötter jag hade köpt. So its all good! "I hope".

Varför kan jag inte bara låta en sådan här kommentar gå mig förbi utan att känna ett inre tvång att ta reda på svaret?:D

A new distinctive strain of Aspergillus nomius that produces the potent mycotoxins, aflatoxins, is described from pistachio, pecan, and fig orchards in California.

Description of a distinctive aflatoxin-producing strain of Aspergillus nomius that produces submerged sclerotia. Mycopathologia. 2009 Oct;168(4):193-201. Epub 2009 May 31.

Pecans were harvested from trees (Carya illinoensis (Wang.) K. Koch) in November of 1977 through 1979. Kernel meals from high-, medium-, and low-yielding trees were inoculated with a spore suspension of Aspergillus parasiticus and incubated for 7 days at 25 degrees C. Significant differences in aflatoxin accumulation were found among the three substrates, with a direct correlation between high aflatoxin concentration and tree yield.

Influence of yield on in vitro accumulation of aflatoxins in pecan (Carya illinoensis (Wang.) K. Koch) nutmeats. Appl Environ Microbiol. 1983 Feb;45(2):714-5.

Isolates of Aspergillus chevalieri, A. flavus, A. ochraceus, A. repens, and Penicillium funiculosum and complexes of P. citrinum-P. implicatum isolated from moldy pecan meats were toxic to chicks.

Toxicity to chicks of Aspergillus and Penicillium species isolated from moldy pecans. Appl Microbiol. 1971 Jun;21(6):1104-6.

Jag gissar att "toxic to chicks" menas med hönor och inte att det bara är giftigt för brudar:D

Frumpish
2010-01-07, 17:09
Lite seg nu men efter att ha läst dina studier ang. sötmandlarna Eddie, då jag inte har någon aning om riktlinjer för aflatoxin (förutom att man ska undvika det), kommer jag få ökad risk att få typ levercancer och annat nasty shit om jag käkar typ 20-50gram sötmandlar om dagen?

kronsberg666
2010-01-07, 18:30
Jordnötter har väl ändå hyffsat med BCAA?

http://www.proteinkvalitet.se/

<Mike>
2010-01-07, 18:45
kommer aldrig mer röra en jordnöt!

edit Timme från Mikes konto

Seb74
2010-01-07, 20:33
10% omega-3 av vegetabiliskt ursprung är defintivt ingen bra källa till omega-3. Helt klart en okej olja att ha i sin mat men inget att se som bra källa till omega-3.


Skrev inte att det var omega-3 källan #1, bara att det var en bra olja med bra ratio omega-3/omega-6...iallafall om man ska tro tabellen här en bit ner.
Ingen annan ofarlig olja som man kan missbruka som slår rapsen.

http://www.rapsodine.se/rapsolja/rapsolja.htm

Men jag är ingen oljeexpert ;)

Eddie Vedder
2010-01-07, 20:47
Lite seg nu men efter att ha läst dina studier ang. sötmandlarna Eddie, då jag inte har någon aning om riktlinjer för aflatoxin (förutom att man ska undvika det), kommer jag få ökad risk att få typ levercancer och annat nasty shit om jag käkar typ 20-50gram sötmandlar om dagen?

Jag tror inte du läst tråden särskilt noga. Hur många du äter varje dag spelar ju ingen roll. Får du i dig en nöt som råkar ha aflatoxin så räcker ju det.

nio
2010-01-07, 20:57
Jag har gjort müsli på en blandning av typ 50% olika gryn och 50% hasselnötter, mandel, valnötter (+ solroskärnor, linfrön och annat smått och gott). Käkar väl ca 1 dl om dagen. Kommer jag dö?

Cerberus
2010-01-07, 21:00
varför säljs dessa mordvapen(ja vet vissa grejer tillåts ju, cigg o alko)? Om jag hittar nån jag verkligen ogillar...nötter ska den jäveln få!

hur många har dött? Låter som att man dör så fort man äter en nöt, övertolkar jag? E bara nyfiken, käkar inga nötter öht.

Eddie Vedder
2010-01-07, 21:07
Kommer jag dö?

Ja det kommer du.

Salus
2010-01-07, 22:29
Det här är alltså en råttstudie där råttorna i den gruppen fått leva på enbart jordnötsprotein. Det känns kanske inte helt relevant?;)


Definitivt relevant om man haft oturen att snubbla in här, hehe ;)


=>> http://www.fitnessguru.se/js-dieten/

Tur att man inte ens gillar jordnötter :p

mikaelj
2010-01-07, 22:33
Ja det kommer du.

Vem skall jag då prata med vid vattenbubbelmaskinen? :-(

pclillen
2010-01-07, 23:09
Definitivt relevant om man haft oturen att snubbla in här, hehe ;)


=>> http://www.fitnessguru.se/js-dieten/

Tur att man inte ens gillar jordnötter :p

enligt mina uträkningar så får du i dig mer än 50% av proteinet ifrån vassle/kasein (läs proteinpulver), alltså inge negativ påverkan ur den aspekten.

Salus
2010-01-08, 00:56
enligt mina uträkningar så får du i dig mer än 50% av proteinet ifrån vassle/kasein (läs proteinpulver), alltså inge negativ påverkan ur den aspekten.

Slarvigt av mig, räknade inget. Mer en tanke som kom upp bara :)

Laajo
2010-01-08, 01:27
Jag tycker att King Grub borde starta en tidning där man kan få läsa sånt här! Finns det öht några bra nötter? Man ser folk som köper nötter när de går på bio osv, men är inte det bara dumt om man ser till proteinsyntesen?

WHITEFOLKS
2010-01-08, 01:39
Varför skulle det vara dumt?

Eddie Vedder
2010-01-08, 08:17
Definitivt relevant om man haft oturen att snubbla in här, hehe ;)


=>> http://www.fitnessguru.se/js-dieten/

Tur att man inte ens gillar jordnötter :p

Jo fortfarande helt irrelevant. Jag känner mycket väl till den där JS-dieten. Jag tycker den är extrem men inget i den här studien gör den mer/mindre värd att hoppa på tycker jag.

Där finns ju både proteinpulver, tillskott av omega-3 och multivitamin. Dessutom säger han själv att man kan lägga in t.ex. en köttbit eller fisk någon gång som variation till vassleproteinpulvret.

Jag tycker att King Grub borde starta en tidning där man kan få läsa sånt här! Finns det öht några bra nötter? Man ser folk som köper nötter när de går på bio osv, men är inte det bara dumt om man ser till proteinsyntesen?

Ja det är klart det finns. Jordnötter är inga nötter i botanisk bemärkelse men annars är ju jordnötter hyfsat nyttigt t.ex.:) Den här studiens övertolkningar slår ju nästan Kolorekord, det är ju knappast som att jordnötter i kosten förstör kroppen.

Man måste ju kunna se mer värde i livsmedel än hur proteinet påverkar en person som lever på enbart det livsmedlet. Nötter och frön är i regel väldigt vitamin- och mineralrika, smakar gott och verkar vara gynnsamt för att bibehålla vikten:

http://traningslara.se/blogg/notter-kaloririka-men-anda-gynnsamma-for-viktbalans/

Att fett- och proteinkvalitén oftast är taskig gör väl inget om man äter balanserat?

pclillen
2010-01-08, 13:59
Jo fortfarande helt irrelevant. Jag känner mycket väl till den där JS-dieten. Jag tycker den är extrem men inget i den här studien gör den mer/mindre värd att hoppa på tycker jag.

Där finns ju både proteinpulver, tillskott av omega-3 och multivitamin. Dessutom säger han själv att man kan lägga in t.ex. en köttbit eller fisk någon gång som variation till vassleproteinpulvret.



Ja det är klart det finns. Jordnötter är inga nötter i botanisk bemärkelse men annars är ju jordnötter hyfsat nyttigt t.ex.:) Den här studiens övertolkningar slår ju nästan Kolorekord, det är ju knappast som att jordnötter i kosten förstör kroppen.

Man måste ju kunna se mer värde i livsmedel än hur proteinet påverkar en person som lever på enbart det livsmedlet. Nötter och frön är i regel väldigt vitamin- och mineralrika, smakar gott och verkar vara gynnsamt för att bibehålla vikten:

http://traningslara.se/blogg/notter-kaloririka-men-anda-gynnsamma-for-viktbalans/

Att fett- och proteinkvalitén oftast är taskig gör väl inget om man äter balanserat?

håller med, känns som om de flesta som postat här skulle dra nytta av att läsa studien (abstraktet) helt o inte bara "result"? ..

Sniggel
2010-01-09, 13:06
Efter att ha kollat lite på proteinkvalitet.se, tycker jag det ser ut som om ägg är ett bra komplement till jordnötter (för att få det fullvärdigt).
Har inte räknat på det men ögnat på fördelningen och det ser bra ut tycker jag:

http://www.proteinkvalitet.se/notter/jordnotter-torkade
http://www.proteinkvalitet.se/agg/agg

Den aminosyra som kanske behöver kompletteras upp mer är isåfall lysin, vilket är lätt fixat med mjölk.

Det brukar ju sägas att jordötter är "omöjliga" att komplettera upp.
Kommentarer?

Sverker
2010-01-10, 15:48
Ägg har överskott på methionin. Mjölk har underskott på methionin. Alltså kommer ägget att komplettera mjölken.
Kvar står jordnötsproteinet. Det är så låg andel EAA i jordnötsprotein att det finns inget annat protein som kan lyfta det till en acceptabel nivå.

Sniggel
2010-01-10, 16:45
Enligt länken har jordnötter underskott på:
lysin
metionin & cystein
eventuellt treonin

Ägg har ett överskott på:
lysin
metionin & cystein
treonin
samt "resten" av EAAn

(definierar underskott som under värdet 1.0, överskott som över värdet 1.0 eftersom vad jag förstått det är så man räknar)

Varför skulle det inte funka?

WHITEFOLKS
2010-01-10, 16:58
Antagligen så kompletterar det ju upp den delen av EAA som finns. Problemet är väl snarare att andelen EAA är så liten till att börja med.

Det är ju rätt stor skillnad i värde om du lyckas komplettera ett protein som har 50% eaa men saknar en aminosyra och att komplettera upp ett protein som har 20% eaa.

Sniggel
2010-01-10, 17:25
Antagligen så kompletterar det ju upp den delen av EAA som finns. Problemet är väl snarare att andelen EAA är så liten till att börja med.

Det är ju rätt stor skillnad i värde om du lyckas komplettera ett protein som har 50% eaa men saknar en aminosyra och att komplettera upp ett protein som har 20% eaa.

Men är inte aminosyrevärdena angivna i "enhet" per "annan enhet" protein?
Visst ser jag att jordnötter har låg mängd EAA isåfall. de som är över 1.0 är inte speciellt långt över. Men om definitionen för fullvärdigt är att ett livsmedel, eller fler, tillsammans bildar en aminsoyreprofil där alla aminosyror överstiger 1.0, om än så det bara är lite grann över?

Sverker
2010-01-10, 17:35
Ägg är inte starkt på lysin. Värdet är 1.56. Det borde ligga upp mot 2.0 för en bra profil. Ägg är starkt på svavelaminosyrorna. Värdet är en bra bit över 2.

Jordnötter är usla på lysin. Värdet 0.66 enligt sidan är riktigt lågt. Du kommer att få trixa till det rejält här. Mjölk är starkt på lysin men svagt på svavelaminosyror. Din kombination, tror jag utan att räkna, blir en mix av mjölk och ägg med en liten skvätt jordnötter för syns skull.

Sniggel
2010-01-10, 17:39
Jag gör ett räkneexempel:

X gram protein från jordnötter
Histidin 1.4
Isoleucin 1.35
Leucin 1.2
Lysin 0.66
Metionin (& Cystein) 0.8
Fenylalanin (& Tyrosin) 1.96
Treonin 0.94
Tryptofan 1.51
Valin 1.26

X gram protein från ägg
Histidin 1.4
Isoleucin 2.31
Leucin 1.67
Lysin 1.53
Metionin (& Cystein) 2.24
Fenylalanin (& Tyrosin) 2.16
Treonin 1.76
Tryptofan 2.07
Valin 2.36

0.5X gram från jordnötter + 0.5X gram från ägg (lika delar)
Histidin 1.4
Isoleucin 1.83
Leucin 1.435
Lysin 1.095
Metionin (& Cystein) 1.52
Fenylalanin (& Tyrosin) 2.06
Treonin 1.35
Tryptofan 1.79
Valin 1.81

Ingen av aminosyrorna blir begränsande i X gram protein om man blandar äggprotein och jordnötsprotein per definitionen för fullvärdigt. Såvida jag inte räknat fel.

Sniggel
2010-01-10, 17:40
Ägg är inte starkt på lysin. Värdet är 1.56. Det borde ligga upp mot 2.0 för en bra profil. Ägg är starkt på svavelaminosyrorna. Värdet är en bra bit över 2.

Jordnötter är usla på lysin. Värdet 0.66 enligt sidan är riktigt lågt. Du kommer att få trixa till det rejält här. Mjölk är starkt på lysin men svagt på svavelaminosyror. Din kombination, tror jag utan att räkna, blir en mix av mjölk och ägg med en liten skvätt jordnötter för syns skull.

Ok, varför? är det något jag missförstått här?

Sverker
2010-01-10, 17:53
Jag ser det bara som slöseri att inte använda så mycket som möjligt av aminosyrorna.
Du får ihop det med ägg och jordnötter rätt bra. Möjligen skulle jag vilja ha lite mer lysin ( från mjölk ) för att inte ligga på pottkanten.

Sniggel
2010-01-10, 19:28
Jag ser det bara som slöseri att inte använda så mycket som möjligt av aminosyrorna.
Du får ihop det med ägg och jordnötter rätt bra. Möjligen skulle jag vilja ha lite mer lysin ( från mjölk ) för att inte ligga på pottkanten.

Jag resonerar så också. Därför väljer jag hellre, om jag kan, fullvärdiga källor som egentligen ligger en bra bit över "fullvärdigt". Gillar inte att man kapar värden som ligger ovanför 1.0
Men det är väl inte riktigt det jag resonerar kring nu.

Tycker det på kolozzeum alltid ska ifrågasättas varför man skulle vilja göra så, istället för att diskutera själva frågan i sig (t ex: är ägg+jordnötter fullvärdigt?)

Om det ska till en riktig situation så säg att det ser ut på följande vis:

Kalle gillar jordnötter och äter 200g om dagen, han vill komplettera upp denna proteinkälla så gott det går då han vet att proteinkvalitén är dålig, vilken proteinkälla ska han lägga till i kosten?
Han kan inte tänka sig att sluta äta jordnötter.
Svaret borde ju då förstås bli ägg (och eventuellt lite mjölk om man vill få upp lysinet ytterligare).

Anders The Peak
2010-01-10, 19:38
t ex: är ägg+jordnötter fullvärdigt?)
Nu är ägg redan fullvärdigt. Det handlar mer om att hitta något som kan komplettera aminostrukturen i jordnötterna så att det blir fullvärdigt.

Sniggel
2010-01-10, 19:54
Nu är ägg redan fullvärdigt. Det handlar mer om att hitta något som kan komplettera aminostrukturen i jordnötterna så att det blir fullvärdigt.

Vilket blir svårt. Men äggen hade ännu lite mer överskott på de aminosyror som jordnötter var låg på. Så äggets kvalité går inte såå mycket till spillo av att komplettera upp jordnötternas profil.
Visst det är sämre än att äta samma mängd protein från enbart ägg (eller kött t ex), men det är fortfarande tillräckligt bra för att räknas som fullvärdigt.

Eddie Vedder
2010-01-16, 10:38
Angående diskussionen om aflatoxiner som förekommit i tråden så har jag publicerat en liten text om just aflatoxin:

http://traningslara.se/blogg/aflatoxiner-ett-mycket-potent-naturgift/

i_disaster
2010-02-16, 01:47
Sid Knutsson verkar inte hålla med....

http://www.fitnessguru.se/naturella-jordnotsmordieten/

Eddie Vedder
2010-02-16, 07:25
Sid Knutsson verkar inte hålla med....

http://www.fitnessguru.se/naturella-jordnotsmordieten/

Den dieten är ju redan nämnd och disutread i tråden. Finns inget där som ens har med studien att göra.

puls
2010-02-16, 07:26
JESUS!! efter att ha läst den här tråden slutar jag äta nötter för gott

mikaelj
2010-02-16, 09:28
... det var väl lite drastiskt?

(särskilt som jordnöten är en ärta!)

pclillen
2010-02-16, 09:29
... det var väl lite drastiskt?

(särskilt som jordnöten är en ärta!)

+1. läs studien igen så förstår du hur du inte bör göra.

Eddie Vedder
2010-02-16, 09:47
... det var väl lite drastiskt?

(särskilt som jordnöten är en ärta!)

Tråden diskuterar ju förvisso aflatoxiner en hel del. Kanske är det puls syftar på. Men oavsett villket så är det ju överdrivet drastiskt.

Min morsa har gjort samma sak, efter att ha läst min bloggtext törs hon inte äta nötter längre.:D

puls
2010-02-16, 16:30
Mister Vedder, jag läste din bloggtext om a-toxiner , den var informativ och välformulerad. Jag hade vetskap om detta innan, men att det var så illa att tex mandel m.fl nötter kan vara angripna av möglet gjorde att jag fick kalla fötter eftersom jag är en storkonsument av olika nötter (det rimmade fint). Tror dock jag kan äta mitt kravjordnötssmör utan ångest...

bolacola
2014-03-21, 12:06
Mättat fett är alltid bättre när det ställs mot linolsyran, Omega-6.

Aldrig bra att vräka i sig linolsyra eftersom överskottet dödar de possitiva effekterna av Omega-3.
Att äta en massa fleromättat fett är inte heller bra eftersom fettsyrorna är känsliga och härsknar lätt. Vips har du en storm av radikalreaktioner i kroppen:(

Men hur mycket räknas som för mycket jordnötter/omega 6? Om jag käkar 30g jordnötssmör (99.9% jordnötter) förstör det effekterna av omega 3?

Alltidxx
2014-03-21, 12:30
Varken jordnötter eller chips är en speciellt bra bas att bygga sin kosthållning på
Det här tyckte jag var fint skrivet. :)

Andrew_1982
2014-03-21, 12:38
Jag som tänkt äta 100g jordnötter och 1 whey 80 drink med vatten efter träningen framöver. Har två timmar hem tills jag kan äta något annat. Bör jag skippa detta tycker ni och satsa på något annat? Jag äter ju bra med kesella, mjölk och ägg varje dag så det bör balansera upp det hela. Får ta rapsolja också som fettkälla vissa dagar.

Andy.da.wohoo
2014-03-21, 13:59
Jag som tänkt äta 100g jordnötter och 1 whey 80 drink med vatten efter träningen framöver. Har två timmar hem tills jag kan äta något annat. Bör jag skippa detta tycker ni och satsa på något annat? Jag äter ju bra med kesella, mjölk och ägg varje dag så det bör balansera upp det hela. Får ta rapsolja också som fettkälla vissa dagar.

Om alternativet är att bara dricka en whey 80 efter träningen utan något annat så tror jag det är helt okej att köra på lite jordnötter till det.

Gissar jag på iallafall.

bolacola
2014-03-21, 15:22
Men hur mycket räknas som för mycket jordnötter/omega 6? Om jag käkar 30g jordnötssmör (99.9% jordnötter) förstör det effekterna av omega 3?

Menade per dag:)

Andrew_1982
2014-03-21, 16:38
Om alternativet är att bara dricka en whey 80 efter träningen utan något annat så tror jag det är helt okej att köra på lite jordnötter till det.

Gissar jag på iallafall.

Det finns ju såklart fler alternativ. Jag åt chokladkakor tidigare, men tänkte det var dåligt med tillsatt socker i de mängderna, så då tänkte jag jordnötter eller chilinötter vore bättre.

Men jag får försöka hitta något annat som jag kan ha i skåpet. Finns korv på Lidl på burk med 75% kötthalt. Kunde ta 200g korv + drinken efter varje pass.

Sverker
2014-03-21, 17:18
Men hur mycket räknas som för mycket jordnötter/omega 6? Om jag käkar 30g jordnötssmör (99.9% jordnötter) förstör det effekterna av omega 3?

Det är bara till att räkna på mängderna. Jordnötsmör med 50 % fett innehåller ca 15 % linolsyra. 15 % av 30 gram är 4,5 gram linolsyra.

Ca 5 - 10 % av ditt energiintag bör vara Omega-6. Förbränner du 3000 kcal per dag har du en budget på 15 gram linolsyra.

bolacola
2014-03-21, 17:42
Det är bara till att räkna på mängderna. Jordnötsmör med 50 % fett innehåller ca 15 % linolsyra. 15 % av 30 gram är 4,5 gram linolsyra.

Ca 5 - 10 % av ditt energiintag bör vara Omega-6. Förbränner du 3000 kcal per dag har du en budget på 15 gram linolsyra.

Ok tack men begriper mig inte på hur man ska räkna ut... Jätte pinsamt men fick ig i matten i högstadiet:(

Ungkarlsliv
2014-03-21, 17:46
Det finns ju såklart fler alternativ. Jag åt chokladkakor tidigare, men tänkte det var dåligt med tillsatt socker i de mängderna, så då tänkte jag jordnötter eller chilinötter vore bättre.

Men jag får försöka hitta något annat som jag kan ha i skåpet. Finns korv på Lidl på burk med 75% kötthalt. Kunde ta 200g korv + drinken efter varje pass.

Eller en påse glukosbaserat godis, varför vill du ha enbart ha fettrika livsmedel efteråt?

Sverker
2014-03-21, 17:52
Ok tack men begriper mig inte på hur man ska räkna ut... Jätte pinsamt men fick ig i matten i högstadiet:(


Gillar du jordnötsmör så kan du bara fortsätta. Du har marginal uppåt. Men äter du annat margarin eller använder mycket palm-, solros- eller majsolja i form av dressingar eller marinader så bör du fundera.

Andrew_1982
2014-03-21, 18:54
Eller en påse glukosbaserat godis, varför vill du ha enbart ha fettrika livsmedel efteråt?

Vad finns det för bra exempel på glukosbaserat godis? Låter intressant, men jag vet inte alls vad som räknas som sådant.

På radion sa de att de ville sänka rekommendationerna för tillsatt socker till 25g om dagen. Tänka att skulle försöka att eftersträva det till en viss mån. Jag tränar bara ren styrketräning ca 1h och jag vet inte hur mycket tillsatt socker som kan anses vara okey att äta efter ett sådant pass.

monsa123
2014-03-21, 20:08
Wow. Rubriken skrämmer alla. Man äter inte jordnötssmör för att man vill åt protein utan för att det är gott. Klart som fan man kan käka en P&J macka t.ex. varje dag om man t.ex. inte äter några mer nötter alls.

Ungkarlsliv
2014-03-21, 21:28
Vad finns det för bra exempel på glukosbaserat godis? Låter intressant, men jag vet inte alls vad som räknas som sådant.

På radion sa de att de ville sänka rekommendationerna för tillsatt socker till 25g om dagen. Tänka att skulle försöka att eftersträva det till en viss mån. Jag tränar bara ren styrketräning ca 1h och jag vet inte hur mycket tillsatt socker som kan anses vara okey att äta efter ett sådant pass.

Godis som har glukossirap som första ingrediens har max 50% socker i dem och 50% av socker är glukos så kolhydratsfördelningen blir 75% glukos 25% fruktos vilket är helt okej sammansättning runt omkring träning. Exempel på sådant godis är haribos olika nappar både frukt, cola och sura nappar brukar jag köra på. Dumle är glukosbaserat också, men där drar kalorierna iväg lite eftersom det är fett i också, men det funkar likadant. Original vingummin från basset är glukosbaserade också. Det finns många fler det är bara läsa innehållsförteckningarna. Glukossirap är inte samma sak som glukos-fruktossirap dock så se upp för det, det är glukossirap du vill ha som första ingrediens. Det är förmodligen fruktosmängden de pratade om att limitera.

Captainwide
2014-03-21, 21:38
Men för helvete.. Vad ska jag nu ha på mina riskakor, ketchup eller? *cry*

Andrew_1982
2014-03-21, 22:09
Godis som har glukossirap som första ingrediens har max 50% socker i dem och 50% av socker är glukos så kolhydratsfördelningen blir 75% glukos 25% fruktos vilket är helt okej sammansättning runt omkring träning. Exempel på sådant godis är haribos olika nappar både frukt, cola och sura nappar brukar jag köra på. Dumle är glukosbaserat också, men där drar kalorierna iväg lite eftersom det är fett i också, men det funkar likadant. Original vingummin från basset är glukosbaserade också. Det finns många fler det är bara läsa innehållsförteckningarna. Glukossirap är inte samma sak som glukos-fruktossirap dock så se upp för det, det är glukossirap du vill ha som första ingrediens. Det är förmodligen fruktosmängden de pratade om att limitera.

Tackar för informationen. Ska ta och se vad mitt favoritgodis innehåller. Tar och sparar din text i ett textdokument. :)

*popcorn*

sigill
2014-03-21, 22:13
Men för helvete.. Vad ska jag nu ha på mina riskakor, ketchup eller? *cry*

För mycket tillsatt socker :d

Nej, men välj något annat. Gillar du nötter så finns ju mandelsmör.

tankoovich
2014-03-22, 08:35
Så jag borde ur muskelsynpunkt byta ut Jordnötssmöret mot exempelvis Mandelsmör eller Cashewssmör? Inte för att jag förväntar mig att bli hulken bara pga att jag slutar med PB men ni förstår säkert Hur jag menar ! :)

Tapatalk + Samsung skrev detta.

Andrew_1982
2014-03-23, 20:07
Godis som har glukossirap som första ingrediens har max 50% socker i dem och 50% av socker är glukos så kolhydratsfördelningen blir 75% glukos 25% fruktos vilket är helt okej sammansättning runt omkring träning. Exempel på sådant godis är haribos olika nappar både frukt, cola och sura nappar brukar jag köra på. Dumle är glukosbaserat också, men där drar kalorierna iväg lite eftersom det är fett i också, men det funkar likadant. Original vingummin från basset är glukosbaserade också. Det finns många fler det är bara läsa innehållsförteckningarna. Glukossirap är inte samma sak som glukos-fruktossirap dock så se upp för det, det är glukossirap du vill ha som första ingrediens. Det är förmodligen fruktosmängden de pratade om att limitera.

Nu blir detta lite offtopic tyvärr, men det var en sak jag skulle skriva, men som glömdes bort. Varför jag valde choklad är för att det är ca 7g protein per 100g i det. Men det är kanske inget bra protein? Det var iaf därför jag valde just choklad tidigare efter träning. Men nu ska jag tänka om som sagt. :)

King Grub
2014-03-23, 20:13
Inga problem med choklad efter träning om du har plats med kalorierna.

Andrew_1982
2014-03-24, 15:08
Inga problem med choklad efter träning om du har plats med kalorierna.

Låter ju bra. Men det är mycket tillsatt socker i Marabo och sådan billigare choklad. Tränar bara styrketräning i ca 40-60min så jag är nojjig för att sockret ska vara ohälsosamt över tid.