handdator

Visa fullständig version : Förbränning alkohol 2cl/h - 40% eller 100%?


Bönne
2010-01-01, 10:46
I vanlig ordning då man ska köra efter en trevlig kväll så får man ta sig en funderar kring kvantitet kontra förfluten tid gällande intag av alkohol.

Det råder inga fråga kring lämpligheten i detta fallet, men en tveksamhet kring det ofta angivna riktvärdet 2cl/h.

Eftersom jag saknar förstående för annat så känns det logiskt för att minska antalet omvandlingar och risken för missförstånd att man pratar om 2cl 100% alkohol, inte om dryck vars innehåll består av 40% alkohol. Men mest förekommande i text är just 40%, men även läst 100% (vid samma tal). Utan att hänvisa till en artikel i en skittidning, så kan vi väl reda ut vad det är som faktiskt är närmast sanningen. Sedan att förbränningen faktiskt är individuell och därför varierar tar vi inte hänsyn till, utan det är vad det generella riktvärdet är baserat på som ska konstateras.

Eddie Vedder
2010-01-01, 10:54
Genomsnittlig etanoloxidation är ca 0.1 gram ren etanol/kg kroppsvikt i timmen.

tp_88
2010-01-01, 11:09
Det ska vara 40% vill jag minnas.

rQx
2010-01-01, 13:18
2cl 40% sprit i timmen

Clarkolofsson
2010-01-01, 13:32
Haha ok. 35 h för att man ska bli nykter efter en 70is?

Tricce
2010-01-01, 13:45
Genomsnittlig etanoloxidation är ca 0.1 gram ren etanol/kg kroppsvikt i timmen.

Ok hur mycket etanol är det i 40% sprit?


Fan så gött det känns nu att man inte drack igår :D

PixelMiner
2010-01-01, 13:49
Genomsnittlig etanoloxidation är ca 0.1 gram ren etanol/kg kroppsvikt i timmen.

Ok.. Så om man då väger 80 kg så skulle detta motsvara 8 gram 100%-alkohol i timmen. Vilket skulle ge 20 gram 40%-alkohol. 20 gram motsvarar ju ganska exact 2 cl om vi antar att vodka har samma densitet som vatten.

Så 2cl 40% alkohol per timme (förutsatt att man väger runt 80 kg) verkar ju vara det som gäller.

tp_88
2010-01-01, 14:23
Haha ok. 35 h för att man ska bli nykter efter en 70is?
Nykter och nykter, tills det är ute ur kroppen. Du blir väl inte precis dyngrak av att dricka 2cl vodka, men det finns fortfarande i kroppen.

stevebc
2010-01-01, 14:53
Nykter och nykter, tills det är ute ur kroppen. Du blir väl inte precis dyngrak av att dricka 2cl vodka, men det finns fortfarande i kroppen.Ja, och det är dessutom ingen konstant förbränning. När man dricker mycket alkohol producerar levern ett hormon (tror jag det är) som ökar enzymproduktionen så man bryter ner alkohol snabbare. När man precis druckit en sjuttis ligger ju alkoholförbränningen som förstaprioritet.

Eddie Vedder
2010-01-01, 15:34
Värt att ha i åtanke och som mer är en fråga om sunt förnuft än matematisk teoriteserande är att oavsett om etanolen oxiderat fullständigt behöver man för den delen knappast vara en lämplig bilförare.

Jag menar inte dig nu Bönne utan generellt. En riktig bakfylla försämrar min koncentrationsförmåga och min uppmärksamhet längre tid än vad eventuell etanolförbränning tar. Fast å andra sidan slutade jag ju supa just pga av den jäkla bakfyllan så jag kanske reagerar sämre än genomsnittet.:D

ceejay
2010-01-01, 15:40
Värt att ha i åtanke och som mer är en fråga om sunt förnuft än matematisk teoriteserande är att oavsett om etanolen oxiderat fullständigt behöver man för den delen knappast vara en lämplig bilförare.

Jag menar inte dig nu Bönne utan generellt. En riktig bakfylla försämrar min koncentrationsförmåga och min uppmärksamhet längre tid än vad eventuell etanolförbränning tar. Fast å andra sidan slutade jag ju supa just pga av den jäkla bakfyllan så jag kanske reagerar sämre än genomsnittet.:D

bakfyllan blir inte så jobbig om man inte dricker så mycket och dricker mycket vatten ;)

Eddie Vedder
2010-01-01, 15:44
bakfyllan blir inte så jobbig om man inte dricker så mycket och dricker mycket vatten ;)

Med risk för att låta dryg men hur man mildrar bakfyllesymptom är inget du behöver lära mig.;) Det är väl en av de få sakerna gällande näring och hälsa där jag har mer empirisk än teoretisk kunskap.:D

Och den typen av lindringar gäller ju mer illamående, huvudvärk och såna saker. Inte hur slö jag blir i skallen.

ceejay
2010-01-01, 15:46
Med risk för att låta dryg men hur man mildrar bakfyllesymptom är inget du behöver lära mig.;) Det är väl en av de få sakerna gällande näring och hälsa där jag har mer empirisk än teoretisk kunskap.:D

Och den typen av lindringar gäller ju mer illamående, huvudvärk och såna saker. Inte hur slö jag blir i skallen.

Det var inte meningen att jag skulle lära ut nåt utan mer som ett skyll dig själv för att du drack för mycket :D Men okej, jag blir definitivt inte lika slö i huvet om jag dricker lite som mycket.

hultman
2010-01-01, 19:19
Det finns inte en chans att man bara förbränner 2 cl vodka i timmen. Har polare som druckit en sjuttis (en ännu mer) som ändå blåst grönt 10 timmar efter sista droppen.

Degpekka
2010-01-01, 19:21
Det är ju inte säkert att man e grön på blodprov för det... Vad blåste polaren i? Polisens?

Eddie Vedder
2010-01-01, 19:26
Det finns inte en chans att man bara förbränner 2 cl vodka i timmen. Har polare som druckit en sjuttis (en ännu mer) som ändå blåst grönt 10 timmar efter sista droppen.

Vilken tid började han och vad vägde han? Blåstest är dessutom inte lika bra som blodprov.

hultman
2010-01-01, 22:29
Vilken tid började han och vad vägde han? Blåstest är dessutom inte lika bra som blodprov.

Vet inte mer än att han åkte på blåstest tio timmar efter sista droppen av rn ganska snabb sjuttis. Har även andra polare som åkt på blåstest mycket nära inpå och klarat sig. Den enda som åkt fast i min bekantskapskrets torskade med 0,34 promille i blodet klockan åtta på morgonen efter sista april. Minns att han var dyngfull vid två... Alla har för övrigt varit normalviktiga, fast ganska vana vid alkohol ;p

Näe, 2 cl vodka per timme låter väldigt osannolikt.

Polisens apparatur ska vara ganska säker, åtminstone enligt de själva.

ceejay
2010-01-01, 22:31
2cl ren sprit låter närmre sanningen än 2cl 40%ig tycker jag.

hultman
2010-01-01, 22:33
2cl ren sprit låter närmre sanningen än 2cl 40%ig tycker jag.

Det tror jag också. Tyvärr så bör det vara ganska enkelt att mäta så mina antaganden spelar nog ingen större roll i sammanhanget :p

PixelMiner
2010-01-02, 02:43
Polisens apparatur ska vara ganska säker, åtminstone enligt de själva.

Jo, men enligt uppgift så ger Polisen en viss "rabatt" när de mäter via utandning, pga mät-noggrannheten. Vid blodprov däremot ges ingen rabatt alls.

Eddie Vedder
2010-01-02, 09:11
Vet inte mer än att han åkte på blåstest tio timmar efter sista droppen av rn ganska snabb sjuttis. Har även andra polare som åkt på blåstest mycket nära inpå och klarat sig. Den enda som åkt fast i min bekantskapskrets torskade med 0,34 promille i blodet klockan åtta på morgonen efter sista april. Minns att han var dyngfull vid två... Alla har för övrigt varit normalviktiga, fast ganska vana vid alkohol ;p

Näe, 2 cl vodka per timme låter väldigt osannolikt.

Polisens apparatur ska vara ganska säker, åtminstone enligt de själva.

Om han svepte den snabbt är det helt klart konstigt. Variationer hos individers förmåga finns ju och man har sett skillnader mellan 0.2 g/kg kroppsvikt i timmen till 0.06 g/kg kroppsvikt i timmen utifrån vad jag läst. Och troligtvis är även det någon form av standardavvikelser så det finns säkert ännu mer extrema personer.

Normalvikt säger inte så mycket, man kan ju vara normalviktig på 100 pannor.;) Och som sagt, när man INLEDER supandet har förstås betydelse eftersom kroppen påbörjar förbränningen direkt. Den känner ju inte av att "Nu har han druckit klart så nu sätter jag igång." utan påbörjas vid första klunken. Men det var ju tydligen under kort tid i det här fallet.

PixelMiner
2010-01-02, 12:01
Om han svepte den snabbt är det helt klart konstigt.

nja.. Om han svepte den snabbt så kan det faktiskt vara förklaringen. 0.1 gram ren alkohol/kroppsvikt/timme avser ju av kroppen upptagen alkohol. Sveper man en "sjuttis" sprit så hinner helt enkelt inte kroppen ta upp all alkohol utan en del kommer passera kroppen, dvs man pissar ut spriten.

Eddie Vedder
2010-01-02, 15:21
Sveper man en "sjuttis" sprit så hinner helt enkelt inte kroppen ta upp all alkohol utan en del kommer passera kroppen, dvs man pissar ut spriten.

Är det en gissning eller fakta? Jag har aldrig hört att det skulle vara så. Allt jag vet är att alkoholen tas upp extremt effektivt.

Sverker
2010-01-02, 15:48
Självklart kissar vi ut sprit. Etanolen passerare över alla membran i kroppen.
På sin väg till njurarna måste spriten passera blodet. Hur många promille ger 70 cl 40 % sprit. Kan det bli drygt 2 eller så ?

PixelMiner
2010-01-02, 19:25
Är det en gissning eller fakta? Jag har aldrig hört att det skulle vara så. Allt jag vet är att alkoholen tas upp extremt effektivt.

Det är en kvalificerad gissning. Precis som kroppen har en maximal etanolförbränning så bör den har en maximal etanolupptagningsförmåga. Hur hög denna är vågar jag dock inte svara på. Men jag vågar mig ändå gissa att det spelar roll ifall man halsar en sjuttis eller dricker den på, låt oss säga, en timme.

Loke
2010-01-02, 21:34
Det är en kvalificerad gissning. Precis som kroppen har en maximal etanolförbränning så bör den har en maximal etanolupptagningsförmåga. Hur hög denna är vågar jag dock inte svara på. Men jag vågar mig ändå gissa att det spelar roll ifall man halsar en sjuttis eller dricker den på, låt oss säga, en timme.

Nej, etanol löser sig ypperligt i kroppen, upptagningsförmågan är lika hög för etanol som för vatten. Det man pissar ut kommer inte ha högre promillehalt än övriga kroppen, så förutsatt att man inte pissar ut flera liter kommer man inte förlora mer än nån enstaka centiliter på det sättet.

von huff
2010-05-29, 18:23
Jag har druckit 1,6 liter 4,7%-ig alkohol idag.Drack första droppen för 5 timmar sedan och sista droppen för 1,5 timme sedan när kan jag köra bil då?Vikt 83

davve
2010-05-29, 18:33
Nej, etanol löser sig ypperligt i kroppen, upptagningsförmågan är lika hög för etanol som för vatten. Det man pissar ut kommer inte ha högre promillehalt än övriga kroppen, så förutsatt att man inte pissar ut flera liter kommer man inte förlora mer än nån enstaka centiliter på det sättet.

Skönt att höra, annars hade man lika gärna kunnat vaska det.

stafh
2010-05-29, 18:40
Nej, etanol löser sig ypperligt i kroppen, upptagningsförmågan är lika hög för etanol som för vatten. Det man pissar ut kommer inte ha högre promillehalt än övriga kroppen, så förutsatt att man inte pissar ut flera liter kommer man inte förlora mer än nån enstaka centiliter på det sättet.

I njurarna?

Everest
2010-05-29, 18:52
Det är just av den här anledningen jag inte har bil.

von huff
2010-05-29, 18:56
mmm blir så förbannad då det var meningen att det skulle supas idag men polaren som vanligt inte kan komma i tid eller annars är så helvetes trög så jag drack bara 4 små cider och det har gått länge sedan dess.En ligt kalkulatorn så borde jag redan kunna köra men väntar nog ännu

snej
2010-05-30, 18:14
Det finns inte en chans att man bara förbränner 2 cl vodka i timmen. Har polare som druckit en sjuttis (en ännu mer) som ändå blåst grönt 10 timmar efter sista droppen.

Han vaskade så klart halva flaskan?