handdator

Visa fullständig version : Vilken träningsmodell ?


maloki
2009-12-31, 22:36
tjo, jag är helt ny på forumet, eller ny och ny har surfat in och läst olika inlägg lite då och då, men inte förens nu registrerat mig.

Köpte mig ett medlemskap på ett gym för ett tag sedan. Går dit lite då och då för att träna, tränar alla typer av muskler vid varje pass (40 min) 6x3, men förstår att det inte är det optimala träningsmodellen. Nu är det ju så att jag är en nybörjare på detta och inte vet bättre, har ingen aning om vilka muskler som ska tränas i vilken kombo.

Mitt mål är att växa i kg och styrka (176cm , 65kg), men har ingen önskan att se ut som hulken (fast det är grymt på sitt sätt), pg kampsport, för mycket muskler och man tappar rörlighet (men det krävs en hel del muskler innan man börjar tappa rörlighet antar jag)

Nu undrar jag om någon kunnig person skulle kunna rekommendera en träningsmodell som jag kan följa, för att öka i styrka och storlek?

Tack på förhand.
/Maloki

Hillseeker
2009-12-31, 22:44
Z-bumbi har en del programförslag för nybörjare:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

Exhale_
2010-01-01, 03:23
Helkroppspass var tredje dag är min melodi som jag rekommenderar dig!

pragmatist
2010-01-01, 10:36
Att träna hela kroppen varje träningspass tre gånger i veckan är ett bra upplägg för en nybörjare. Men öka gärna antalet repetitioner per set, 10-15 är bättre när man är grön.

Ingen människa har fått mer muskler än de tänkt sig av styrketräning, det förekommer helt enkelt inte. Det krävs åratal av tungt slit och stora mängder mat för att bygga muskler i någon större utsträckning. Ingen inbillar sig att man kan råka bli för bra på golf eller springa marathon för fort, men just muskler oroar sig alltid nybörjare för att få för mycket av, av någon anledning. ;)

siimon89
2010-01-01, 11:53
Z-bumbi har en del programförslag för nybörjare:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

+1
Dock skulle jag nog säga att det sistnämnde i tråden (3-dagarsprogrammet är att rekommendera för dig som vill ha mer styrka).

Starting Strength eller Westside for Skinny Bastards, dessa två är riktigt bra program där det första fokuserar sig på styrka medan de andra är en mix av styrka och storlek framtagen för spinkiga atleter.

siimon89
2010-01-01, 11:54
Z-bumbi har en del programförslag för nybörjare:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

+1
Dock skulle jag nog säga att det sistnämnde i tråden (3-dagarsprogrammet är att rekommendera för dig som vill ha mer styrka).

Starting Strength eller Westside for Skinny Bastards, dessa två är riktigt bra program där det första fokuserar sig på styrka medan de andra är en mix av styrka och storlek framtagen för spinkiga atleter.
Däremot är det viktigaste för att få mer kampsportsspecifik styrka att du fortsätter utöva det dagar du inte är på gymmet.

maloki
2010-01-01, 13:52
Tack för svaren, ska pröva på tre dagars träning. ska läsa på lite om styrketräning så jag vet vad jag ska fortsätta med senare.
:hbang: