handdator

Visa fullständig version : Muskelökning ?


Cribba_86
2009-12-31, 22:23
Har haft uppehåll med träningen under sommaren och tränat lite slarvit fram till i början av december då jag började köra stenhårt, 4ggr i veckan.
Redan nu så märker jag skillnad på vikter och ökar sakta men säkert varje vecka, vägde 82kg i början av december och nu är jag nere på 78-79kg.
Dricker protein morgon, före träning och efter träning samt äter ca 4-5ggr per dag.

Undrar om det finns något sätt att få mer synliga och större muskler relativt fort, sett att det finns tabetter m.m som man kan ta, men frågan är det verkligen funkar och vilken som är bäst ? Eller finns det något annat sätt som funkar ?

Tacksam för svar!

young_george
2009-12-31, 22:36
Kreatin (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=105194) fungerar.

Cribba_86
2009-12-31, 23:05
Kreatin (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=105194) fungerar.

Står ju att man bör inta 5g kreatin dagligen. Jag har ett kreatin och där står det rekomenderad dosering 29,5 g - 2 gånger per dag.

Ska jag ändå köra på 5g ?

young_george
2009-12-31, 23:12
29,5 gram i en dos, är du säker på att du läst rätt?!
Spara dina njurar den misshandeln

5g räcker.

Skjaves
2009-12-31, 23:19
Det låter som att det inte är rent kreatin du har utan en NO-produkt med kreatin, arginin, alanin och lite sånt.

Dock förstår jag inte varför man ska ta det 2 gånger om dagen. :confused: Tror du att du kan ge namnet på tillskottet du har?

Cribba_86
2009-12-31, 23:26
29,5 gram i en dos, är du säker på att du läst rätt?!
Spara dina njurar den misshandeln

5g räcker.

Jo jag läste rätt, står så här.

1 portion = 1 skopa (29,5 g) blandas i 3 dl vatten, intas varje morgon samt 30 minuter före träning.

Cribba_86
2009-12-31, 23:27
Det låter som att det inte är rent kreatin du har utan en NO-produkt med kreatin, arginin, alanin och lite sånt.

Dock förstår jag inte varför man ska ta det 2 gånger om dagen. :confused: Tror du att du kan ge namnet på tillskottet du har?

Creatine Complete Extreme 500g, vet inte om man får göra reklam ? men finns iaf på *************

Skjaves
2009-12-31, 23:37
"prestationsökare med bland annat kreatin, BCAA, Koffein och beta alanin."

Alltså inte bara kreatin, så 30g av den lär inte ta på njurarna nåt mätbart.

Jag skulle dock bara ta den på träningsdagar och då innan träning. Känns inte som en av de bästa produkterna heller, skulle hellre kontrollera mängden själv genom att köpa BCAA/EAA och kreatin eller en annan NO-produkt var för sig.

young_george
2009-12-31, 23:39
Det är mer än bara kreatin. "The usual suspects" när det kommer till prestationshöjande, koffein, taurin e.tc.

Ska du använda den så följ rekommendationen på förpackningen.

Cribba_86
2009-12-31, 23:41
"prestationsökare med bland annat kreatin, BCAA, Koffein och beta alanin."

Alltså inte bara kreatin, så 30g av den lär inte ta på njurarna nåt mätbart.

Jag skulle dock bara ta den på träningsdagar och då innan träning. Känns inte som en av de bästa produkterna heller, skulle hellre kontrollera mängden själv genom att köpa BCAA/EAA och kreatin eller en annan NO-produkt var för sig.

Tror inte det är någon mirakel produkt direkt, vet du om det finns något bättre som verkligen funkar också ?

Cribba_86
2009-12-31, 23:41
Det är mer än bara kreatin. "The usual suspects" när det kommer till prestationshöjande, koffein, taurin e.tc.

Ska du använda den så följ rekommendationen på förpackningen.

Jo jag såg också att den inte bara innehåller kreatin

Trapper Buzz
2010-01-01, 00:14
Kreatin är överskattat. Här är mitt tips, beprövat:

Ät tre ägg före varje träningspass.
Rödbetor, stekta, ugnsbakade.
Kvarg.
Kör Sheikos träningsprogram, t ex # 39.

Cribba_86
2010-01-01, 00:22
Kreatin är överskattat. Här är mitt tips, beprövat:

Ät tre ägg före varje träningspass.
Rödbetor, stekta, ugnsbakade.
Kvarg.
Kör Sheikos träningsprogram, t ex # 39.

Hur bra effekt ger tre ägg före varje träningspass?

Aldrig hört talas om Sheikos träningsprogram

Trapper Buzz
2010-01-01, 00:35
Många styrkelyftare kör Boris Sheikos program. Hittas snabbt vid googling.
Tre ägg före varje pass ger väsentligt större effekt än kreatin imo.

Skjaves
2010-01-01, 02:22
Kreatin är dock bevisat att det ger en effekt på styrka. Att ägg är dåligt säger jag inte, det är ett ypperligt livsmedel men att ta kreatin innan träning kan ge så mycket mer än vad ägg innan träning kan ge.

Trapper Buzz
2010-01-01, 02:32
2% styrkeökningar har jag hört på Kreatin. Nog tusan gör äggen mer.
Och rätt musik 20%.

Gabriel174
2010-01-01, 04:02
2% styrkeökningar har jag hört på Kreatin. Nog tusan gör äggen mer.
Och rätt musik 20%.


Fan så sant, haha :D

Eddie Vedder
2010-01-01, 08:38
Tror inte det är någon mirakel produkt direkt, vet du om det finns något bättre som verkligen funkar också ?

Alla de fyra komponenterna som yong_george nämner har mer eller mindre evidensbaserad effekt. Kreatin och koffein har hur mycket vetenskap bakom sig som helst och BCAA ger den effekten man bör förvänta sig. D.v.s det ger muskeplroteinsyntesen en push. Beta-alanin kan mycket väl bidra till att du orkar den där sista explosiva repititionen.

Så det handlar inte om en "dålig" produkt. Frågan man snarare bör fråga sig gällande den här typen av produkter är huruvida de är PRISVÄRDA eller ej. De ger viss effekt men om den lilla extra effekten de facto är värd pengarna är en fråga man bara själv kan svara på.

Cribba_86
2010-01-01, 13:29
Alla de fyra komponenterna som yong_george nämner har mer eller mindre evidensbaserad effekt. Kreatin och koffein har hur mycket vetenskap bakom sig som helst och BCAA ger den effekten man bör förvänta sig. D.v.s det ger muskeplroteinsyntesen en push. Beta-alanin kan mycket väl bidra till att du orkar den där sista explosiva repititionen.

Så det handlar inte om en "dålig" produkt. Frågan man snarare bör fråga sig gällande den här typen av produkter är huruvida de är PRISVÄRDA eller ej. De ger viss effekt men om den lilla extra effekten de facto är värd pengarna är en fråga man bara själv kan svara på.

Det är så sant, finns alltid mer prisvärda produkter och mindre prisvärda produkter, har själv aldrig provat just detta kreatinen förut och står olika omdömen om produkten, vissa tycker den är extremt bra och vissa andra säger att man kasatar pengar i sjön men det är väl upp till var och en att avgöra om den är bra eller inte.

Om jag ska följa rekomenderad dosering (29,5g) 2ggr dagligen så behöver man iaf en till burk för att det ska räcka i ungefär 4 veckor.
Är väl bara testa och avgöra själv.

Kreatin är alltså bättre än dom här muskelöknings tabletterna ?

Eddie Vedder
2010-01-01, 14:40
Kreatin är alltså bättre än dom här muskelöknings tabletterna ?

Har aldrig läst någon studie som jämför en PWO med enbart kreatin.

padman
2010-01-03, 06:07
Har haft uppehåll med träningen under sommaren och tränat lite slarvit fram till i början av december då jag började köra stenhårt, 4ggr i veckan.
Redan nu så märker jag skillnad på vikter och ökar sakta men säkert varje vecka, vägde 82kg i början av december och nu är jag nere på 78-79kg.
Dricker protein morgon, före träning och efter träning samt äter ca 4-5ggr per dag.

Undrar om det finns något sätt att få mer synliga och större muskler relativt fort, sett att det finns tabetter m.m som man kan ta, men frågan är det verkligen funkar och vilken som är bäst ? Eller finns det något annat sätt som funkar ?

Tacksam för svar!

ta ngn prestation höjare. hjälpte iaf för mig, som t.ex brutal fx eller nano vapor

MrPowa
2010-01-03, 11:05
Bara träna på. Det går inte fortare bara för du tar nå pulver/tabletter.

Kischen
2010-01-03, 11:44
Om jag ska följa rekomenderad dosering (29,5g) 2ggr dagligen så behöver man iaf en till burk för att det ska räcka i ungefär 4 veckor.
Är väl bara testa och avgöra själv.

Kreatin är alltså bättre än dom här muskelöknings tabletterna ?

Alltså, för det första så förstår jag inte varför man skulle vilja ta det du tar 2 ggr om dagen, makes no sense. Innan träning låter smart, det andra låter bara som att dom vill att du ska köpa en ny burk asap.

Du kommer dock inte per automatik öka i muskelmassa av den, eller så försvinnande lite så du aldrig kommer märka det. Träningen är det du ska koncentrera dig på, inte "muskelökande" produkter från diverse företag.

Anders The Peak
2010-01-03, 16:05
Bassit RA, Curi R, Costa Rosa LF.Creatine supplementation reduces plasma levels of pro-inflammatory cytokines and PGE(2) after a half-ironman competition. Amino Acids. Oct, 2007.


Safdar A, Yardley NJ, Snow R, Melov S, Tarnopolsky MA. Global and targeted gene expression and protein content in skeletal muscle of young men following short-term creatine monohydrate supplementation. Physiol Genomics. 17;32(2):219-28, 2008.



http://journals.lww.com/acsm-msse/Abstract/2007/11000/A_Creatine_Protein_Carbohydrate_Supplement.10.aspx