handdator

Visa fullständig version : Böjskor med bra stöd för höga fotvalv?


patrikjo
2009-12-31, 19:54
Hej

Är utrustad med ett par ganska rejält höga fotvalv. Detta gör att jag stundtals har problem med främst vänsterknät.

Har provat att köra böj och mark både i standard billiga löpdojor och barfota, men funderar nu på om man skulle lägga lite pengar på ett var vettiga skor istället

Är det något speciellt jag ska kolla efter när jag köper, och är det någon som har förslag på skor som passar mig med mina fotvalv? Det är en fördel om de är billiga.. Skorna kommer användas under hela träningspasset.

patrikjo
2010-01-04, 16:18
Oj, här var det drag ;)

Om det kan göra någon glad så har jag faktiskt ett läkarutlåtande om mitt knä. Skrivet av regementsläkaren när jag gjorde lumpen, datum 2006-04-12

"Har fått besvär efter inryckning. Initialt mera diffus främre knäsmärta, senare även smärta lateralt. Förnekar något direkt trauma.

Vänster knä: Ingen värmeökning eller rodnad, möjligen en viss periarticulär svullnad i nedre delen av knäet. Ingen smärta längs ledspringor. Ingen smärta över bursa infrapatellaris. Pat. ömmar dock dorsolateralt i fossa poplitea. Ingen smärta över tensor fascio lati, ingen smärta vid aduktion mot motstånd.

Sannolikt lättare chondromalaci samt bursit motsvarande popliteus."
För detta fick jag gjutna inlägg till kängorna (som jag inte har kvar) samt en pronaxen-kur i fem dagar.

Jag har lite svårt att tolka texten ovan, men jag är inte helt hundra på om det är samma smärta som jag upplever nu (kommer inte riktigt ihåg hur det kändes för snart fyra år sedan).

Det jag upplever stundtals nuförtiden är smärta på knäets insida, i höjd med knäskålens ovansida. Smärtan kommer främst vid djupa böjar eller djupa benpressar, varför jag har vilat från sådant ett tag. Jag kan även känna av det om jag tex sitter med knät belastat åt fel håll ett tag. Har det väl börjat göra ont kan jag även känna av det när jag går, men det brukar gå över på någon dag.

Låter det som att det är samma skada som har återkommit, och skulle bättre stöd för hålfoten kunna hjälpa?

Inser nu att tråden kanske borde ligga i skadeforumet istället, men huvudämnet är ändå skor..

Tack på förhand!

EkarN
2010-01-04, 16:20
Bra böjskor finns det gott om, men sådana som ger bra support för höga fotvalv vill jag inte uttala mig om.

christian9
2010-01-04, 18:14
Utan att egentligen veta tror jag det blir bra svårt att hitta böjskor med stöd för fotvalvet eftersom inte ens de flesta vanliga skor gör jobbet utan ett inlägg om man har hålfotsproblem. Det du kan göra är ju att köpa vanliga böjskor och lägga i en sula med hålfotsstöd, men om den fortfarande gör sitt jobb när du står med x antal hundra kilo på axlarna vet jag inte. Löplabbet tex har sulor som klarar belastningen vid löpning bra (dock ganska tjocka, kan vara svåra att få i vissa skor), och CT-sulan från Rehband sägs vara rätt stryktålig också.

Jag hade själv knäproblem för några år sedan vilket också visade sig bero på höga fotvalv. Jag gick till en kiropraktor som knäckte till fötterna så att dom återfick sin naturliga position igen, och fick därefter gå med hålfotsinlägg i ytterskorna och Birkenstock tofflor inomhus i 6 månader (på mig hoppade fötterna tillbaks igen efter bara ca 300 m promenad utan stöd för hålfoten, så det funkade inte ens att gå barfota inomhus). När jag väl insett att jag måste ha stöd 24/7 och vi fick det att hålla försvann knäproblemen faktiskt bokstavligt talat över en natt.

Iläggen i ytterskorna och springskorna låter jag fortfarande sitta i, men efter dom där 6 månaderna har jag inte behövt något särskilt på fötterna inomhus, och det har heller inte varit några problem att köra knäböj och liknande med skor utan iläggssulor. Mark kör jag dock barfota, så då brukar jag lägga en liten skumgummimatta jag hittade på gymmet under fötterna för säkerhets skull.

Tja, vet inte om det är något som kan hjälpa dig, men... that's my story.

Erik__
2010-01-04, 18:21
Jag tog den dyra vägen, har ett par tyngdlyftarskor med inlägg jag lät gjuta. Sa vad de skulle användas till så de gjorde de i lite hårdare material. Skor + sulor gick totalt på 2500kr men det kommer hålla hela livet och de är anpassade efter mina fötter.

patrikjo
2010-01-04, 22:14
Ok, det verkar som att den bästa vägen att gå är den dyra vägen, med gjutna inlägg. Innebär det att det inte är någon direkt skillnad på skorna som finns vad gäller stöd i hålfoten?

Om jag bara skaffar ett par vettiga skor utan gjutna sulor, tror ni jag kommer få någon förbättring mot nuläget? Nu kör jag alltså med ett par urbilliga löparskor som i princip inte ger någonting.

Jag känner inte att jag är riktigt beredd att lägga ut 2500-3000 om det kanske räcker med skor för en tusenlapp. Något speciellt märke som är att föredra?