handdator

Visa fullständig version : Bikarbonatladdning före träning


King Grub
2009-12-31, 11:00
Although much research has investigated the types of exercise that are enhanced with sodium bicarbonate (NaHCO3) ingestion, to date, there has been limited research on the dosage and timing of ingestion that optimizes the associated ergogenic effects. This study investigated the effects of various NaHCO3 loading protocols on the time-dependent blood-buffering profile. Eight male volunteers (age, 22.4 +/- 5.7 yr; height, 179.8 +/- 9.6 cm, body mass, 76.3 +/- 14.1 kg) completed Part A, measures of alkalosis throughout 120 minutes after ingestion of various single NaHCO3 dosages (0.3 g.kg, 0.2 g.kg, 0.1 g.kg, and placebo); and Part B, similar profiles after alternative NaHCO3 loading protocols (single morning dosage [SMD], single evening dosage [SED], and dosages ingested on 3 consecutive evenings [CED]). Results from Part A are as follows. Blood buffering in the 0.1 g.kg condition was significantly lower than the 0.2 g.kg and 0.3 g.kg conditions (p < 0.002), but there was no significant differences between the 0.2 g.kg and 0.3 g.kg conditions (p = 0.34). Although the blood buffering was relatively constant in the 0.1 and 0.2 conditions, it was significantly higher at 60 minutes than at 100 minutes and 120 minutes in the 0.3 g.kg condition (p < 0.05). Results from Part B are as follows. Blood buffering for SMD was significantly higher than for SED and CED (p < 0.05). Blood buffering in the SMD condition was significantly lower at 17:00 hours than at 11:00 hours (p = 0.007). The single 0.2 and 0.3 g.kg NaHCO3 dosages appeared to be the most effective for increasing blood-buffering capacity. The 0.2 g.kg dosage is best ingested 40 to 50 minutes before exercise and the 0.3 g.kg dosage 60 minutes before exercise.

J Strength Cond Res. 2009 Dec 24. Effects of Various Sodium Bicarbonate Loading Protocols on the Time-Dependent Extracellular Buffering Profile.

Scratch89
2009-12-31, 18:37
Jaha, funkar det med den vanliga burken man har i skafferiet, eller?

Torkelll
2009-12-31, 18:43
Att man inte lärde sig engelska:smash:. Såna studier är ju intresanta att läsa.

Torkelll
2009-12-31, 18:47
Funkar bikarbonat, eller ger samma effekt vid aerob tröskelträning, eller fyller den sin funktion best vid anaerob träning?

Sverker
2010-01-01, 09:38
Effekten av bikarbonatet på arbete/träning är inte undersökt. Abstraktet hänvisar till tidigare studier. Kommer du åt hela denna studie så får du referenserna.


Hur mycket bikarbonat är det i en påse Samarin ? Här pratar vi doser på 16 - 24 gram bikarbonat för en 80-kilos kille*spy*

Ristretto
2010-01-01, 10:22
Hur mycket bikarbonat är det i en påse Samarin ? Här pratar vi doser på 16 - 24 gram bikarbonat för en 80-kilos kille*spy*

Det gäller ju att vara opti;)

Ungrim
2010-01-01, 12:48
Har för mig att det har en himmla bra effekt på kistan om man tar för mycket.

r3mpuh
2010-01-06, 05:46
Som jag förstår texten så ger bikarbonaten ökad "blood-buffering".
Jag chansar på att det innebär att man antingen får mer pump eller "kontakt" med musklerna.

Har jag rätt/någon som vet vilken av mina chansningar som stämmer?

Zorgus
2010-01-06, 09:38
Här är lite mer information om bikarbonat:

http://sportsci.org/traintech/buffer/lrm.htm

Conclusions

Sodium bicarbonate and sodium citrate seem to be effective in improving short-term, high intensity performance. There are sufficient data to suggest that buffering agents can improve performances in such events as the 400-m sprint, 1-km cycling time trial, and Olympic rowing. There are not enough data to make recommendations with regard to longer events.

z_bumbi
2010-01-06, 09:56
Som jag förstår texten så ger bikarbonaten ökad "blood-buffering".
Jag chansar på att det innebär att man antingen får mer pump eller "kontakt" med musklerna.

Har jag rätt/någon som vet vilken av mina chansningar som stämmer?

Det är snarare den omvända effekten mot pump. Det som händer är att pH-värdet inte sjunker lika snabbt, surheten buffras, och musklerna orkar hålla på lite till.

whalle
2011-02-08, 21:38
Måste ställa en möjligen dum fråga men är det bra att ta bikarbonat innan mjölksyraträning? Där målet alltså är att utstå så mycket mjölksyra som möjligt.

SiSenior
2011-02-09, 06:19
Måste ställa en möjligen dum fråga men är det bra att ta bikarbonat innan mjölksyraträning? Där målet alltså är att utstå så mycket mjölksyra som möjligt.

Läs tråden...
Effekten av bikarbonatet på arbete/träning är inte undersökt. Abstraktet hänvisar till tidigare studier. Kommer du åt hela denna studie så får du referenserna.

whalle
2011-02-09, 15:43
Läs tråden...

Tar det som att Sverker svarar på frågan om aerob träning. Vad jag menar är anaerob träning där man ska dra på sig så mycket syra som möjligt.

Tänker mig att om det skulle ta längre tid att få upp syran så kanske den effekten av träningen man vill ha också minskar?