handdator

Visa fullständig version : Bryta ner/överbelasta


Pressarn
2003-09-14, 18:54
Räcker det med att överbelasta musklerna för att få dom att växa eller måste man bryta ner dom under träningen? Överbelastningen borde man kunna lyckas med på ett tungt och intensivt set till failure på 4-8 reps. Ska man bryta ner musklerna krävs det nog fler tunga set. Självklart så repareras dom och växer under vilan med rätt kost.
Nå, vad tror/tycker ni?

Officer
2003-09-14, 19:30
Hmm jag förstår inte frågan riktigt..

Bryta ner muskelfibrerna som krävs för att få muskeltillväxt gör man ju genom överbelastning..

Pressarn
2003-09-14, 20:26
Är det verkligen samma sak? Har alltid trott att överbelastning var att lyfta en vikt något över ens kapacitet och på så sätt uppnå själva "över"-belastningen, detta kan man då uppnå utan problem på ett enda set.
Bryta ner en muskel däremot borde ta mer arbete än ett set. Min logik iaf.
Frågan bakom frågan är nog om ett set med max intensitet är lika bra som flera när det gäller muskeltillväxt.
Väldigt nyfiken på detta eftersom jag inte har tid att träna mer än två gånger i veckan, skulle jag då köra 5 set + flera uppvärmningsset på varje muskel skulle jag få vara på gymmet halva dagen.

skalman
2003-09-14, 22:00
Nej du behöver inte "bryta ner" dina muskler, vet inte varifrån ett sånt uttryck kommer ifrån men man har ju hört det förut om man säger så....det måste vara ett annat ord för uttröttning och det leder inte till muskelstimulans utan det hämmar dina ökningar så ju färre set du klara din träning på desto bättre, det är överbelastning som gäller och det som händer när du överbelastar en muskel är att du skapar små sår i musklen och som sedan leder till en inflammation, för att överbelasta musklen krävs det att du utsätter den för nåt nytt, ny anfallsvinkel, mer intensitet eller ny lyftteknik eller nytt repititionsantal men oftast drar man bara ner på stimulansen om man sänker vikterna under förutsättning att du har en bra teknik förstås....

Dina muskler får säkerligen stimulans med ett stenhårt set men förmodligen kan du få lite mer stimulans om du kör nåt eller några set till men det är ju en intensitets fråga men ett set kommer inte ge dig en chans för att du råkar göra nåt fel typ viktval eller att du värmt upp fel. så det är nog att föredra att köra lite fler set per övning dock beroende vilken övning det är....Det är bättre att köra hårt och tungt men mindre....:thumbup: Lycka till !!:bpump:

z_bumbi
2003-09-15, 08:32
skalman: Skillnaden mellan att bryta ner eller att skada en muskel är ?

Assazel
2003-09-15, 09:17
Originally posted by skalman
[B så ju färre set du klara din träning på desto bättre, [/B]

Det där kan du väl ändå inte säga med säkerhet att det är så?
Du råkar inte jobbar på Nautilus?

Survivor
2003-09-15, 09:26
I och med att man överbelastar muskeln så bryter man också ned den. Visst, man kan få bra resultat med några få set/muskelgrupp men inte utan god kondition och ett starkt psyke.

shirunai
2003-09-15, 09:26
jo han har rätt, desto färre set du hinner träna klart är det bättre

det är alltså bättre att köra 10set triceps än 15set triceps om man tränar musklerna lika mycket

skalman
2003-09-15, 09:37
Jag vet faktist inte riktigt vad som menas med att bryta ner en muskel antar att det är att trötta ut den och vissa kanske oxå menar på överbelasta, skillnaden mellan överbelastning och muskeluttröttning är att överbelastningen (förhoppningsvis) ger små sår i musklerna vilket är bra (under förutsättning att man vilar musklen tillräckligt sen), muskel uttröttning är helt enkelt vad det låter och är negativt, tror inte jag kan förklara det bättre än så, hoppas du förstår....;)

Assazel
2003-09-15, 10:05
Originally posted by shirunai
jo han har rätt, desto färre set du hinner träna klart är det bättre

det är alltså bättre att köra 10set triceps än 15set triceps om man tränar musklerna lika mycket

Säg de till Grub om hans benpass...

shirunai
2003-09-15, 10:08
Det vet ju Grub redan om, men för att han ska uppnå överbelastning/träning eller vad ni vill kalla det så måste han vräka på set men kunde han få samma träning på 75% av seten skulle det givetvis va bättre, men nu går inte det.

hominus: jag säger inte att det är fel med högvolym...det kör jag med.

King Grub
2003-09-15, 10:08
Originally posted by Hominus_Nocturna


Säg de till Grub om hans benpass...

Eller till Arne om hans 30+ sets tricepspass. :hbang:

Assazel
2003-09-15, 10:12
Originally posted by shirunai
Det vet ju Grub redan om, men för att han ska uppnå överbelastning/träning eller vad ni vill kalla det så måste han vräka på set men kunde han få samma träning på 75% av seten skulle det givetvis va bättre, men nu går inte det.

hominus: jag säger inte att det är fel med högvolym...det kör jag med.
hur vet man att man är överbelastad efter exempelvis 15 set?
Är det när man inte orkar lyfta en enda till?

jag kör 9-12 set mest för att det skall va så...

skalman
2003-09-15, 10:53
Det vet man inte förhoppningsvis känner man om man stimulerat musklen någorlunda....att du inte orkar lyfta vikten kan bero på flera anledningar typ uttröttning, mjölksyra m.m. Men om du har fått tillräckligt med stimulans finns det ju ingen vits med att pumpa på med flera set, det säger ju sig självt:rolleyes: det leder bara till mer uttröttning vilket inte är bra för musklerna......

Assazel
2003-09-15, 11:39
Originally posted by skalman
Det vet man inte förhoppningsvis känner man om man stimulerat musklen någorlunda....att du inte orkar lyfta vikten kan bero på flera anledningar typ uttröttning, mjölksyra m.m. Men om du har fått tillräckligt med stimulans finns det ju ingen vits med att pumpa på med flera set, det säger ju sig självt:rolleyes: det leder bara till mer uttröttning vilket inte är bra för musklerna......

jag är ledsen, jag kan nog inte känna det. Jag kan träna i all oändlighet känns det som... vad har ni för symptom när ni vet att det är dags och åka hem?

z_bumbi
2003-09-15, 12:15
Originally posted by Hominus_Nocturna
... vad har ni för symptom när ni vet att det är dags och åka hem?

Hunger..

Det är väldigt personligt hur fort musklerna tar slut, finns de som kan fortsätta köra väldigt länge men själv brukar jag "dö" inom 60-90 minuter.
Då är jag trött, musklerna ger inget gensvar längre, jag tappar koncentrationen på träningen och utför bara rörelserna rent mekaniskt.
Samt att jag alltås brukar vara grymt hungrig.

Assazel
2003-09-15, 12:20
Originally posted by z_bumbi


Hunger..

Det är väldigt personligt hur fort musklerna tar slut, finns de som kan fortsätta köra väldigt länge men själv brukar jag "dö" inom 60-90 minuter.
Då är jag trött, musklerna ger inget gensvar längre, jag tappar koncentrationen på träningen och utför bara rörelserna rent mekaniskt.
Samt att jag alltås brukar vara grymt hungrig.

Ok, precis sånt jag menar bumbi! jag har nog känt precis så också... men framförallt hunger, koncentration. Musklerna kan alltid "lite till"

skalman
2003-09-15, 14:24
Det som känns förutom trötthet och mjölksyra typ, är inte så lätt att förklara direkt så men jag tror iallafall att jag kan känna när jag haft ett lyckat träningspass i förhållande till ett dåligt och vissa kan ju kännas extremt bra, detta tror jag att du oxå kan känna om du inte tränar helt tokigt.....;)

Kallingen
2003-09-15, 15:27
Pressa och pressa, när pumpen har lagt sig och muskeln är "svullen" då är det dags att gå hem. ;)

Pressarn
2003-09-15, 17:35
Problemet är ju att dom flesta teorier verkar vettiga, som t.ex. olika religioner. Alla säger olika men alla teorier verkar ändå rätt.
Ska nog köra två set uppvärmning sen några svintunga set (3-5 med samma vikt) till failure tills jag känner att jag börjar tappa allt för mycket kraft. Sen är det dags för nästa muskel och övning.
Påminner kanske om MAX-OT... :rolleyes:
Vad tror ni om detta? Är väl en bra kombination mellan tid och arbete, påminner lite om effekt i fysik :)

Kallingen
2003-09-15, 17:45
jag kör 15reps, 10reps, 6reps, 6 reps och sen kanske ett sista 6reps lite beroende på muskelgrupp samt min energi för tillfället ;D

The Dwag
2003-09-15, 18:44
Originally posted by King Grub


Eller till Arne om hans 30+ sets tricepspass. :hbang:

Man kan träna hårt eller man kan träna länge !:thefinger

King Grub
2003-09-15, 18:54
Man kan göra både och. ;)

The Dwag
2003-09-15, 18:55
Originally posted by King Grub
Man kan göra både och. ;)

Haha nej du! Fast man kan iofs "tro" att man tränar hårt och på så sätt känns det som man göra båda delarna....:nono:

;)

King Grub
2003-09-15, 18:57
Originally posted by The Dwag


Haha nej du! Fast man kan iofs "tro" att man tränar hårt och på så sätt känns det som man göra båda delarna....:nono:

;)

Det går alldeles utmärkt att träna hårt länge, om man inte är en 110-kilosklump som blir andfådd av att gå från soffan till TV:n när fjärrkontrollen är trasig. :booty: :D

The Dwag
2003-09-15, 19:08
Originally posted by King Grub


Det går alldeles utmärkt att träna hårt länge, om man inte är en 110-kilosklump som blir andfådd av att gå från soffan till TV:n när fjärrkontrollen är trasig. :booty: :D

Man kan inte vara bra på allt här i livet :D .... men den dagen jag blir anfådd av att ta mig till TV:n då skall jag nog deffa lite !:angel:

Survivor
2003-09-16, 10:03
Originally posted by King Grub
...är en 110-kilosklump som blir andfådd av att gå från soffan till TV:n när fjärrkontrollen är trasig. :booty: :D
:confused: Blir man andfådd av det vid den vikten så har man förmodligen lungemfyzen, eller nåt.

King Grub
2003-09-16, 11:19
Originally posted by Survivor

:confused: Blir man andfådd av det vid den vikten så har man förmodligen lungemfyzen, eller nåt.

Och du tog naturligtvis den kommentaren på 100% allvar... :rolleyes:

Fridolf
2003-09-16, 12:51
varför skulle det inte gå o träna både hårt o länge

Allan
2003-09-16, 12:59
Originally posted by Fridolf
varför skulle det inte gå o träna både hårt o länge

Exkat Fridolf...
Alla de toppbyggare, tyngdlyftare och styrkelyftare jag känner, och det har blitt några genom åren, tränar i varje fall periodvis långa och hårda pass, där det är gasen i botten från början till slut. Och ingen tittar på klockan! Att däremot träna så år ut och år in är det väl bara enstaka individer som pallar.
Men det har lika mycket att göra med vad man tycker är kul....


allan

The Dwag
2003-09-16, 17:14
Originally posted by Allan


Exkat Fridolf...
Alla de toppbyggare, tyngdlyftare och styrkelyftare jag känner, och det har blitt några genom åren, tränar i varje fall periodvis långa och hårda pass, där det är gasen i botten från början till slut. Och ingen tittar på klockan! Att däremot träna så år ut och år in är det väl bara enstaka individer som pallar.
Men det har lika mycket att göra med vad man tycker är kul....


allan


Beror på vad man anser länge eller hur Alllan!

Kör du några set bänk, följt av hantelpressar och kan tex göra dips ! Så säger jag bara en sak du har tränat som en "*****"…

Kroppen skall vara så slutkörd att den inte kan förmå muskeln att utföra dips… dvs. inga signaler går fram utan det blir mest en spasmisk ryckning och kroppen klarar inte av att utföra muskelkontraktionen! Det kallar jag hårt… ett träningspass ligger på 1.5h i genomsnitt beroende på hur många/få idioter det är på gymmet förutom jag :thefinger

Cartwright
2003-09-16, 18:17
Originally posted by z_bumbi
skalman: Skillnaden mellan att bryta ner eller att skada en muskel är ?

Är det inte så, om man ska haka upp sig på detaljer, att muskeln skadas under träningen, och att imunförsvaret sedan bryter ner den skadade vävnaden?

Fridolf
2003-09-16, 20:22
i da körde ja ett 2h långt o hårt pass de va underbart