handdator

Visa fullständig version : En kropp som Chris Harnell


Mac88
2009-12-30, 20:44
Tjenare.

Opererade mig för 2-3 veckor sen och har inte fått träna alls, ska börja träna igen nästa vecka och mitt mål är att få en kropp som Chris Harnell.

Är det möjligt att få en sån kropp utan steroider?
Vet inte om han har eller inte har tagit.

Tack för svar

Mvh

Marcus

dream_theater_
2009-12-30, 20:46
Om du menar killen som posar för gg, så ja. Du kan få en sådan kropp utan att ta steroider.

Rockhard
2009-12-30, 20:47
Det är möjligt. Men det är inte lätt ;)

Mr.Sarkastisk
2009-12-30, 20:50
Varför inte?

The Swedish Oak
2009-12-30, 20:56
Med många års träning är det möjligt att du med rätt förutsättningar och genetik kan uppnå samma muskelmassa som honom utan steroider.

Men generellt är det nog få som kan väga 89kg på 186 cm i den formen.

Tänk bara på att han är runt 33 år och tränat sedan han var 18, dvs 15års träning. Så du inte har för bråttom o tror du kan se ut så efter några månader.

burre
2009-12-30, 22:58
Han har tränat på mitt gym, och han är inte spec stor live. Jag väger 90kilo på 190cm och dwarfade honom, lol. Så ja det borde va möjligt, på lång sikt.

Baboom
2009-12-30, 23:02
Alla kroppar ser olika ut. Det går inte direkt att bara "träna" sig till att se ut som någon annan. Det är bara titta på vilken valrfri bodybuilding tävling som helst, så ser du att trots den låga fettprocenten så ser kropparna olika ut.

Ristretto
2009-12-30, 23:03
. Jag väger 90kilo på 190cm och dwarfade honom, lol.

I bra form?

Baboom
2009-12-30, 23:04
I bra form?

Chris dietar 2 veckor till tävling... Inte många som besitter hans off form.

PepzAdept
2009-12-30, 23:10
Fast han är lite "fet" nu faktiskt, för att vara chris vill säga ;) Han försöker bulka på lite för att bygga upp benen som väl egentligen är hans enda svaghet.
Går helt klart att uppnå hans fysik utan doping, så stor är han faktiskt inte.

Martin Löwgren
2009-12-30, 23:40
Självklart går det att uppnå en sån fysik men hur många personer som gör det rent är svårare att svara på då doping är så utbrett i såväl AF som BB.

Jag är god vän med flera AF tävlande och de tävlande börjar krypa sig storleksmässigt närmare och närmare en CBB/BB fysik.

burre
2009-12-30, 23:50
Nej jag har ingen bra form, med af/bb/nåt mått mätt, men jag menar bara att han inte är så stor. Utan att alls veta skulle jag gissa 184cm 84-85kg kanske.

The Swedish Oak
2009-12-31, 00:10
Nej jag har ingen bra form, med af/bb/nåt mått mätt, men jag menar bara att han inte är så stor. Utan att alls veta skulle jag gissa 184cm 84-85kg kanske.

"89kg på 186cm" som jag skrev precis i mitt inlägg före ditt. Det är i tävlingsform.

Mr.Sjöborg
2009-12-31, 01:11
Med många års träning är det möjligt att du med rätt förutsättningar och genetik kan uppnå samma muskelmassa som honom utan steroider.

Men generellt är det nog få som kan väga 89kg på 186 cm i den formen.

Tänk bara på att han är runt 33 år och tränat sedan han var 18, dvs 15års träning. Så du inte har för bråttom o tror du kan se ut så efter några månader.

Du snackar ju som om han vore Mr.O eller nått:smash:

iPerfektion
2009-12-31, 02:53
Själv har jag bara sett Chris då han posar för gg. Om ni vet vilka jag menar så undrar jag om ni också misstänker att dom bilderna kan vara väldigt ''Photoshoppade'' med förstärkta skuggor etc.?
En fantastiskt vältränad kropp iaf.

TehSaxo
2009-12-31, 03:36
Chris dietar 2 veckor till tävling... Inte många som besitter hans off form.

Du gör det :D



Tycker också att han har en grym fysik, men ingenting överdrivet så ja, det går nog utan doping. ;)

Baboom
2009-12-31, 10:28
Själv har jag bara sett Chris då han posar för gg. Om ni vet vilka jag menar så undrar jag om ni också misstänker att dom bilderna kan vara väldigt ''Photoshoppade'' med förstärkta skuggor etc.?
En fantastiskt vältränad kropp iaf.

Jag hade en plåtning med han samma dag. Det är plåtning för sommarnumret i Body. Så hans form var riktigt bra kan jag intyga.

Du gör det :D)

Tack, ja just nu är väl formen ok. Han har väl iförsig lagt på sig några sambokilon som Kristian snackade om.

Brickhead
2009-12-31, 11:49
Om du vill få en kropp som han så fick jag en lapp med posten efter att ha handlat på ************ där hans gymschema stog.

dt06mj2
2009-12-31, 12:54
Om du vill få en kropp som han så fick jag en lapp med posten efter att ha handlat på ************ där hans gymschema stog.

Du får inte nämna andra butiker, tänk om vi upptäcker den billiga sanningen. ^^

dream_theater_
2009-12-31, 12:57
Om du vill få en kropp som han så fick jag en lapp med posten efter att ha handlat på ************ där hans gymschema stog.

Vill man ha en kropp som Chris bör man vara hans tvillingbror. Du får inte hans kropp bara för att du kör efter hans schema?

Du får inte nämna andra butiker, tänk om vi upptäcker den billiga sanningen. ^^

Nej jag förstår inte heller varför inte kolo tex har massa gratisreklam överallt för andra webshopar? jag fattar inte nått?!?!?1+11ett

dt06mj2
2009-12-31, 13:05
Nej jag förstår inte heller varför inte kolo tex har massa gratisreklam överallt för andra webshopar? jag fattar inte nått?!?!?1+11ett

"Oj, vi är inte billigast, eller har högst kvalité, det är nog bäst vi censurerar, det känns väldigt 2009.."

Min poäng var att det finns billigare och bättre alternativt, just därför censurerar kolozzeum. Men denna kommentaren tas väl bort inom 5 minuter så varför skriver jag här kan man undra..

dream_theater_
2009-12-31, 13:08
"Oj, vi är inte billigast, eller har högst kvalité, det är nog bäst vi censurerar, det känns väldigt 2009.."

Men för helvete. Kolozzeum lever på att sälja kosttillskott, och deras forum drivs av butikens pengar! Det här är ingen jävla public service.

Nitrometan
2009-12-31, 13:15
"Oj, vi är inte billigast, eller har högst kvalité, det är nog bäst vi censurerar, det känns väldigt 2009.."

Min poäng var att det finns billigare och bättre alternativt, just därför censurerar kolozzeum. Men denna kommentaren tas väl bort inom 5 minuter så varför skriver jag här kan man undra..

Varför skulle ICA göra reklam för Coop?

Eller en butik göra reklam för grannbutiken?

Det är helt enkelt dålig business.

Nitrometan
2009-12-31, 13:17
bättre alternativt,
Bättre?

Finns det nåt bättre träningsforum?

Webshopen betalar forumet, då tycker jag att man kan stödja dem.

Svårt att se att nån annan aktör på den svenska marknaden gör det bättre.

skaparn
2009-12-31, 13:34
Är det möjligt att få en sån kropp utan steroider?


Oja. Hur lång tid är du beredd att låta det ta? Du kommer nog behöva vara fet i två år och slita rätt hårt med skivstången, men utöver det så är det en promenad i parken.

dt06mj2
2009-12-31, 14:02
Om du har på dig en t-shirt där det står ICA på, då kan jag garantera dig att du får gå in på Willys och handla. Däremot får du garanterat inte ta ner willys egen reklam och sätta upp ICA:s reklam, eftersom det är willys reklamplats. Nu vill jag inte fördärva tråden mer bara för att jag har rätt och ni har fel.

dream_theater_
2009-12-31, 14:05
Om du går in på ica och berättar för kunderna att willys minsann är bättre, då kommer du att lämna affären i horisontalläge.

Köttarn
2009-12-31, 14:12
han har en riktigt bra fysik som man vill sträva efter pga att ha ändå är så smidig

Matsa
2009-12-31, 14:19
Att bli lika stor som Chris är ingen omöjlighet, det finns det en hel del som klarar om de tränar på ett bra sätt under en lång tid. Om det kommer se lika bra ut är en helt annan femma, det är där saker som genetik spelar in.

Angående att kolozzeum inte tillåter 'smygreklam' för konkurrerande webshoppar så är det väl inget konstigt med det? Det är praxis på så gott som alla liknande forum.

The Swedish Oak
2009-12-31, 15:01
Du snackar ju som om han vore Mr.O eller nått:smash:

Vad menar du med det?

Försökte bara ge en realistisk bild av hur lång tid det kan ta, bättre det än att säga att det är lätt och uppnå den fysiken. För då tröttar man när man märker att det inte är det...

Men självklart når många den fysiken efter färre än 15 års träning, men samtidigt uppnår vissa aldrig den även om dom tränar hårt och rätt.

Jorgen
2009-12-31, 15:06
"Oj, vi är inte billigast, eller har högst kvalité, det är nog bäst vi censurerar, det känns väldigt 2009.."

Min poäng var att det finns billigare och bättre alternativt, just därför censurerar kolozzeum. Men denna kommentaren tas väl bort inom 5 minuter så varför skriver jag här kan man undra..

Nej. Men detta har väl väldigt lite med Chris Harnell att göra?

Mr.Sjöborg
2009-12-31, 15:19
Vad menar du med det?

Försökte bara ge en realistisk bild av hur lång tid det kan ta, bättre det än att säga att det är lätt och uppnå den fysiken. För då tröttar man när man märker att det inte är det...

Men självklart når många den fysiken efter färre än 15 års träning, men samtidigt uppnår vissa aldrig den även om dom tränar hårt och rätt.


Du verkar få de att framstå som att man måste vara något genetiskt under för att kunna nå den fysiken, vilket jag tvivlar starkt på
Uppnår man aldrig den fysiken, så gör man förmodligen inte rätt

Tränar man hårt sköter kosten rätt och sover så ska de inte vara en omöjlighet, sen hur lång tid de tar är olika

Inget illa menat om hans fysik

The Swedish Oak
2009-12-31, 16:14
Du verkar få de att framstå som att man måste vara något genetiskt under för att kunna nå den fysiken

Då har du missförstått mitt inlägg grovt. Du måste inte vara något "under" för att bygga lika mycket muskelmassa som Chris, men alla kan inte göra det.

Du bör vara en väldigt målinriktad person med tillräckligt med disciplin och motivation till att träna hårt i många år, äta och sova rätt. Kan du detta så är det genetiken som bestämmer om du ska bli stor, större eller inte växa alls.

Därför kan man inte säga att vilken person som helst "lätt" kan bli lika stor, för det är så mycket andra faktorer som räknas.

skaparn
2009-12-31, 16:18
Då har du missförstått mitt inlägg grovt. Du måste inte vara något "under" för att bygga lika mycket muskelmassa som Chris, men alla kan inte göra det.

Du bör vara en väldigt målinriktad person med tillräckligt med disciplin och motivation till att träna hårt i många år, äta och sova rätt. Kan du detta så är det genetiken som bestämmer om du ska bli stor, större eller inte växa alls.

Därför kan man inte säga att vilken person som helst "lätt" kan bli lika stor, för det är så mycket andra faktorer som räknas.


Antalet personer som faktiskt inte kan växa på grund av deras gener är inte ens en bråkdel av antalet män som hävdar detta.

Mr.Sjöborg
2009-12-31, 16:25
Då har du missförstått mitt inlägg grovt. Du måste inte vara något "under" för att bygga lika mycket muskelmassa som Chris, men alla kan inte göra det.

Du bör vara en väldigt målinriktad person med tillräckligt med disciplin och motivation till att träna hårt i många år, äta och sova rätt. Kan du detta så är det genetiken som bestämmer om du ska bli stor, större eller inte växa alls.

Därför kan man inte säga att vilken person som helst "lätt" kan bli lika stor, för det är så mycket andra faktorer som räknas.


Okej, på ditt första inlägg verkade de som att du menade att endadt om man vunnit på de genetiskalotteriet kan bli som han om man tränar ren...men men

Vill man bli stor får man räkna med blod svett och tårar, no doubt

Bear Grylls
2009-12-31, 16:43
Anledningen till att de flesta aldrig kommer till hans nivå är väl snarare att det finns ytterst få som faktiskt tränar hårt och rätt och äter bra under såpass lång tid. De flesta tröttnar på att träna efter att tag när resultaten inte går lika snabbt som i början många tar även ganska långa uppehåll. Det är ju inte många procent som varit aktiva med gymträning i 5-15 år så därför kan jag tycka att skylla på sina gener är en ganska lam bortförklaring innan man tränat så lång tid och fortfarande ser ut som en räka.

Dock så tror jag att det är ganska få som INTE skulle kunna nå dit eller iaf i närheten om de har tränat hårt och ätit rätt under 10+ års gymträning. Sen ´så kommer ju självklart ingen se ut som honom eftersom varje kropp, mer eller mindre, är unik.

karlingen
2010-01-05, 10:43
I GG's senaste nyhetsutskick bifogade de Chris Harnell's Träningsschema. Tänkte om den kunde hjälpa dig lite :)

Här är den:
http://i47.tinypic.com/2r3ciah.jpg

Scratch89
2010-01-05, 10:59
Mmm-hmm. Titta, en byggarsplit. Revolutionerande...

Jorgen
2010-01-05, 11:25
Mmm-hmm. Titta, en byggarsplit. Revolutionerande...

Funkar?

pragmatist
2010-01-05, 11:57
Helt ok upplägg, men jag hade nog själv bytt plats på pass 2 och 3 så axel/tricpesträningen inte krockar lika mycket med bröstträningen på pass 1 och knäböjandet på pass 3 separeras mer från träningen av rygg och baksida ben på pass 4. Man kan också notera att ett 2-1-2-schema med fyrsplit ger 17% mer träning än ett en-gång-i-veckan-schema, över tid. Också smart att inte köra push-pull när frekvensen är förhållandevis låg, så armar och ben får mer sekundär träning.

z_bumbi
2010-01-05, 12:02
Man kan också notera att ett 2-1-2-schema med fyrsplit ger 17% mer träning än ett en-gång-i-veckan-schema, över tid.

Hur räknar du ut det från att bara se ett av alternativen?

pragmatist
2010-01-05, 12:13
Hur räknar du ut det från att bara se ett av alternativen?

Skillnaden mellan att träna igenom kroppen var 6:e dag snarare än var 7:e tänkte jag. Blev 15% mer nu när jag kontrollräknade.

Slartibartfast
2010-01-05, 12:16
Man kan också notera att ett 2-1-2-schema med fyrsplit ger 17% mer träning än ett en-gång-i-veckan-schema, över tid.

Vilket inte behöver vara en bra sak, nödvändigtvis.

z_bumbi
2010-01-05, 12:26
Skillnaden mellan att träna igenom kroppen var 6:e dag snarare än var 7:e tänkte jag. Blev 15% mer nu när jag kontrollräknade.

Om du kör exakt samma träningsprogram och får ut exakt samma ökningar. Så för att en procentsiffra ska bli intressant ska man först veta om en person klarar av att uppfylla båda kraven för annars är siffran ganska så ointressant.

pragmatist
2010-01-05, 13:54
Om du kör exakt samma träningsprogram och får ut exakt samma ökningar. Så för att en procentsiffra ska bli intressant ska man först veta om en person klarar av att uppfylla båda kraven för annars är siffran ganska så ointressant.

Jovisst, allt annat lika och så vidare. Min poäng var bara - helt trivialt - att var 6:e dag innebär en icke obetydligt större mängd träning än var 7:e dag som är ett mycket vanligare upplägg. Om det sedan spelar någon roll i praktiken är väl en mer öppen fråga.

frong
2010-01-06, 00:03
I GG's senaste nyhetsutskick bifogade de Chris Harnell's Träningsschema. Tänkte om den kunde hjälpa dig lite :)

Här är den:
http://i47.tinypic.com/2r3ciah.jpg

Ser inget magpass :S

Crocker
2010-01-06, 00:08
Läs i texten ovanför.

dt06mj2
2010-01-06, 11:12
Nu är jag inte intresserad av schemat, men det står att han vilar var 3:e dag, men på schemat vilar han var 4:e dag. :| Eller ser jag fel?

Timme
2010-01-06, 11:28
Att få en liknande muskelmassa han har utan steroider är inte lätt. Det är absolut inte omöjligt men det är inte lätt. Generna måste vara bra och man måste ständigt sträva efter att öka styrkan så att muskelmassan ökar. Man måste ge det lång tid med bra progression i träningen.

Väldigt få går omkring och ser ut som chris.

frong
2010-01-06, 13:18
Någon som har uppmärksammat att det inte är mage med på schemat?

rellan
2010-01-06, 13:26
Någon som har uppmärksammat att det inte är mage med på schemat?

Som Crocker skrev ovan så står de i texten ovanför schemat, han tränar mage och vader tre gånger i veckan.

LoTiX
2010-01-06, 13:31
Nu är jag inte intresserad av schemat, men det står att han vilar var 3:e dag, men på schemat vilar han var 4:e dag. :| Eller ser jag fel?

Dag 4 (1) Vila
Dag 5 (2) Rygg + Baksida lår
Dag 6/1 "börjar om på dag 1" (3) Bröst + Biceps
Dag 2 (4) Axlar + Triceps
Dag 3 (5) Framsida lår + Vader
Dag 4 (6) Vila

Vila, fyra pass, vila, fyra pass, vila ser det ut som.

BrorDuktig
2010-01-06, 13:49
Att få en liknande muskelmassa han har utan steroider är inte lätt. Det är absolut inte omöjligt men det är inte lätt. Generna måste vara bra och man måste ständigt sträva efter att öka styrkan så att muskelmassan ökar. Man måste ge det lång tid med bra progression i träningen.

Väldigt få går omkring och ser ut som chris.


Saken är den att Chris knappast har sett ut så där hela tiden, samt gör inte det året om. På dessa bilder så är han i toppform, vilka är det året om? Så TS ska inte låta sig luras av denna marknadsföring.

Någon sade att han har relativt bra form året om, vilket innebär att han inte slarvar med kosten (många Svenssons har en tendens att grisa ned sig under off-season), samt han förmodligen har en hög ämnesomsättning och ett lågt fettprocent rent naturligt. Hans far är säkert en person som var smal under sina unga år med, tro det eller ej gener spelar väldigt stor roll när folk är rena.

Sedan så är det väldigt många som ser bra mycket större ut än Chris och är starkare. Ni får det att låta som om Chris vore en superatlet, han är en vanlig människa som alla oss andra.

oTure
2010-01-06, 14:09
Sedan så är det väldigt många som ser bra mycket större ut än Chris och är starkare. Ni får det att låta som om Chris vore en superatlet, han är en vanlig människa som alla oss andra.

visa typexempel då på folk DU VET är rena och är större OCH starkare.

PepzAdept
2010-01-06, 14:16
Självklart går det att uppnå en sån fysik men hur många personer som gör det rent är svårare att svara på då doping är så utbrett i såväl AF som BB.

Jag är god vän med flera AF tävlande och de tävlande börjar krypa sig storleksmässigt närmare och närmare en CBB/BB fysik.
ooohhhh. hatar såna där kommentarer Martin. Det låter så anklagande.
Det finns ju faktiskt folk som inte startar egna kliniker och företag och prioriterar det utan istället skjuter karriären åt sida för att träningen är viktigare. Eller varför inte skiter i alkoholen och äter målmedvetet och diciplinerat året runt? Så är det konstigt att man lägger på sig muskler över åren om det nu är det här man lever för? Knappast.

Om du går in på ica och berättar för kunderna att willys minsann är bättre, då kommer du att lämna affären i horisontalläge.
Mycket tveksamt ;) Det är ganska vanligt förekommande faktiskt med missnöjda kunder i butiker som högljudda menar på att andra butiker är bättre.

Anledningen till att de flesta aldrig kommer till hans nivå är väl snarare att det finns ytterst få som faktiskt tränar hårt och rätt och äter bra under såpass lång tid. De flesta tröttnar på att träna efter att tag när resultaten inte går lika snabbt som i början många tar även ganska långa uppehåll. Det är ju inte många procent som varit aktiva med gymträning i 5-15 år så därför kan jag tycka att skylla på sina gener är en ganska lam bortförklaring innan man tränat så lång tid och fortfarande ser ut som en räka.

Dock så tror jag att det är ganska få som INTE skulle kunna nå dit eller iaf i närheten om de har tränat hårt och ätit rätt under 10+ års gymträning. Sen ´så kommer ju självklart ingen se ut som honom eftersom varje kropp, mer eller mindre, är unik.
Exakt min tanke.

Saken är den att Chris knappast har sett ut så där hela tiden, samt gör inte det året om. På dessa bilder så är han i toppform, vilka är det året om? Så TS ska inte låta sig luras av denna marknadsföring.

Någon sade att han har relativt bra form året om, vilket innebär att han inte slarvar med kosten (många Svenssons har en tendens att grisa ned sig under off-season), samt han förmodligen har en hög ämnesomsättning och ett lågt fettprocent rent naturligt. Hans far är säkert en person som var smal under sina unga år med, tro det eller ej gener spelar väldigt stor roll när folk är rena.

Sedan så är det väldigt många som ser bra mycket större ut än Chris och är starkare. Ni får det att låta som om Chris vore en superatlet, han är en vanlig människa som alla oss andra.

Det är väl det som är grejen, han brukar se sådär ut året runt. Och skulle påstå att han är minst lika imponerande i person. Om något tycker jag inte att deras TV-reklam gör honom rättvisa faktiskt.
Men så ska man komma ihåg att han har ett väldigt fysiskt krävande jobb också så gissar att han får ut mycket förbränning där.

PepzAdept
2010-01-06, 14:17
visa typexempel då på folk DU VET är rena och är större OCH starkare.

Definiera stark?

oTure
2010-01-06, 14:22
Definiera stark?

i detta fall var det ju Chris Harnell vi pratade om.
du får väl fråga BrorDuktig om stats då han vet mycket om chris i fråga

PepzAdept
2010-01-06, 14:30
Sant. Men ta Dennis Jantell som exempel då, slog chris i alla ronder förutom poseringen där han var precis efter. Ako Rahim som vann alla ronderna utom poseringen där han var trea. Dennis är väl nästan i samma size dock inte alls samma typ av fysik som chris. Ako har större underkropp än chris men något mindre överkropp. Men det är väl främst för att han har så dåliga lats och trapz.

Jacksatan
2010-01-06, 14:55
Om det nu är så jävla lätt att bygga upp sig till närmare 90 kg hård tycker man ju att fler på det här forumet borde mäkta med det.
Vi kan ju även börja med att dra bort alla som tagit olagliga genvägar. Folk fattar inte hur mkt massa som försvinner när man deffar sig hård. Är ju bara stora bbs som fortfarande är stora i t-shirt när de är i tävlingsform.

Martin Löwgren
2010-01-06, 15:07
ooohhhh. hatar såna där kommentarer Martin. Det låter så anklagande.
Det finns ju faktiskt folk som inte startar egna kliniker och företag och prioriterar det utan istället skjuter karriären åt sida för att träningen är viktigare. Eller varför inte skiter i alkoholen och äter målmedvetet och diciplinerat året runt? Så är det konstigt att man lägger på sig muskler över åren om det nu är det här man lever för? Knappast.




Jag skrev ju att det går men som branchen ser ut idag och de värderingar många tävlande verkar ha ser jag ingen större anledning till varför folk skulle vilja tävla rent när de lika gärna kan väga 10kg muskler + och ta en högre pallplats när det ändå inte testas för doping på tävlingar?

Jag är övertygad om att samma sak skulle ske i cykling, friidrott etc. Vet man att man inte testas så är det ju fritt fram och det enda som håller tillbaka idrottaren är dens moral och det faktum att det är skadligt vilket många ska se förbi.

skaparn
2010-01-06, 15:14
Om det nu är så jävla lätt att bygga upp sig till närmare 90 kg hård tycker man ju att fler på det här forumet borde mäkta med det.

Vi borde kanske definiera lätt. Det är egentligen inte så svårt om man ser till vad som måste göras; in i skivstångslokalen och kör hårt flera gånger i veckan. Gör detta regelbundet och utan avbrott i väldigt många år. Under dess år tänker du i princip alltid på vad du äter. Klart.

Lätt endast i teorin dock.

Det var det Bear Grylls var inne på i denna text.

Anledningen till att de flesta aldrig kommer till hans nivå är väl snarare att det finns ytterst få som faktiskt tränar hårt och rätt och äter bra under såpass lång tid. De flesta tröttnar på att träna efter att tag när resultaten inte går lika snabbt som i början många tar även ganska långa uppehåll. Det är ju inte många procent som varit aktiva med gymträning i 5-15 år så därför kan jag tycka att skylla på sina gener är en ganska lam bortförklaring innan man tränat så lång tid och fortfarande ser ut som en räka.

Jorgen
2010-01-06, 16:21
Vi borde kanske definiera lätt. Det är egentligen inte så svårt om man ser till vad som måste göras; in i skivstångslokalen och kör hårt flera gånger i veckan. Gör detta regelbundet och utan avbrott i väldigt många år. Under dess år tänker du i princip alltid på vad du äter. Klart.

Lätt endast i teorin dock.

Och det är här dom flesta brister.
För vem har viljan och dedikationen att göra så? Inte många.
Och dom som har blir i stort sett alltid misstrodda. Av dom som inte orkar.

Martin Löwgren
2010-01-06, 16:24
Och det är här dom flesta brister.
För vem har viljan och dedikationen att göra så? Inte många.
Och dom som har blir i stort sett alltid misstrodda. Av dom som inte orkar.

Håller med om det fetstilta till 100% (väldigt sant) men som sporten ser ut idag 2010 måste man förstå att många är misstänksamma mot fitness tävlande och kroppsbyggare?

major Pectoralis
2010-01-06, 16:26
De flesta har väl egentligen utvecklat större delen av sin potential för massa efter en 4-5 år (om ens så lång tid) - om de tränat hyggligt bra.

Det går inte att utveckla sin massa i alla oändlighet. Kroppens skelett m.m. sätter upp begränsningar. Det spelar ingen roll hur mycket "dedikation och inspiration" man har.
Pregar en människa otillåtna preparat kan denne självklart utöka sina begränsning en hel del. GH sägs ju t.ex. göra att allting i kroppen växer, även skelettet.
Sedan är det i sig obegripligt hur man kan offra hälsa och pengar för att - i bästa fall - vinna några proteinburkar och lite uppskattning från typ "2-3 skolklasser människor" på internet.

Jorgen
2010-01-06, 16:26
Håller med om det fetstilta till 100% (väldigt sant) men som sporten ser ut idag 2010 måste man förstå att många är misstänksamma mot fitness tävlande och kroppsbyggare?

Absolut.

Och det är ett problem på fler än ett sätt, men inte trådens ämne.
Även om jag har många och långa funderingar om just detta.

Martin Löwgren
2010-01-06, 16:32
absolut.

Och det är ett problem på fler än ett sätt, men inte trådens ämne.
Även om jag har många och långa funderingar om just detta.

+1

Morty
2010-01-06, 17:09
Sedan är det i sig obegripligt hur man kan offra hälsa och pengar för att - i bästa fall - vinna några proteinburkar och lite uppskattning från typ "2-3 skolklasser människor" på internet.

Word! Speciellt eftersom styrketräning borde vara en investering för framtiden.

Martin Löwgren
2010-01-06, 17:21
Sedan är det i sig obegripligt hur man kan offra hälsa och pengar för att - i bästa fall - vinna några proteinburkar och lite uppskattning från typ "2-3 skolklasser människor" på internet.
Det går att få ut mycket, mycket mer än detta från tävlande i kroppsbyggning utan att behöva offra sin hälsa, tro mig.

PepzAdept
2010-01-06, 18:08
Jag skrev ju att det går men som branchen ser ut idag och de värderingar många tävlande verkar ha ser jag ingen större anledning till varför folk skulle vilja tävla rent när de lika gärna kan väga 10kg muskler + och ta en högre pallplats när det ändå inte testas för doping på tävlingar?

Jag är övertygad om att samma sak skulle ske i cykling, friidrott etc. Vet man att man inte testas så är det ju fritt fram och det enda som håller tillbaka idrottaren är dens moral och det faktum att det är skadligt vilket många ska se förbi.
Jo men så går det uppenbarligen att ta medalj av den ädlaste sorten i fitness utan att vara dopad öht!
Det kanske är drivkraft nog att kämpa vidare utan praparat! Att faktiskt bli så bra som man kan av egen kraft. Tycker du inte?

Håller med om det fetstilta till 100% (väldigt sant) men som sporten ser ut idag 2010 måste man förstå att många är misstänksamma mot fitness tävlande och kroppsbyggare?

Intressant inställning. Själv försöker jag se det helt tvärt om och hoppas att alla som jag tävlar mot också tävlar rena och med samma förutsättningar!
Möjligt att det är en naiv inställning av mig men det är i alla fall så jag väljer att se det.

PepzAdept
2010-01-06, 18:10
De flesta har väl egentligen utvecklat större delen av sin potential för massa efter en 4-5 år (om ens så lång tid) - om de tränat hyggligt bra.

Det går inte att utveckla sin massa i alla oändlighet. Kroppens skelett m.m. sätter upp begränsningar. Det spelar ingen roll hur mycket "dedikation och inspiration" man har.Pregar en människa otillåtna preparat kan denne självklart utöka sina begränsning en hel del. GH sägs ju t.ex. göra att allting i kroppen växer, även skelettet.
Sedan är det i sig obegripligt hur man kan offra hälsa och pengar för att - i bästa fall - vinna några proteinburkar och lite uppskattning från typ "2-3 skolklasser människor" på internet.

Vart går den gränsen då? Är inte det högst induviduellt trots allt, eller är bara alla som ligger steget före dopade enligt din mening?

Jacksatan
2010-01-06, 18:24
De flesta har väl egentligen utvecklat större delen av sin potential för massa efter en 4-5 år (om ens så lång tid) - om de tränat hyggligt bra.

Det går inte att utveckla sin massa i alla oändlighet. Kroppens skelett m.m. sätter upp begränsningar. Det spelar ingen roll hur mycket "dedikation och inspiration" man har.
Pregar en människa otillåtna preparat kan denne självklart utöka sina begränsning en hel del. GH sägs ju t.ex. göra att allting i kroppen växer, även skelettet.
Sedan är det i sig obegripligt hur man kan offra hälsa och pengar för att - i bästa fall - vinna några proteinburkar och lite uppskattning från typ "2-3 skolklasser människor" på internet.

+1 på det första du skriver. Folk tror att man har en linjär utveckling i 15 år, men sköter man träning och kost blir man inte särskilt mkt större efter 5 års seriös träning.

Timme
2010-01-06, 18:32
du är grymt bra christian! Men pga att det inte finns några tester i AF så tror jag tyvärr att du är en av de få som lyckas så bra som ren atlet i sporten.

major Pectoralis
2010-01-06, 18:37
Det går att få ut mycket, mycket mer än detta från tävlande i kroppsbyggning utan att behöva offra sin hälsa, tro mig.

Gammalt gymmardjungelordspråk: lite aldrig på en byggare.... ;)

Nä, men skämt å sido. Det är självklart upp till var och en att avgöra vad som är en meningsfull sysselsättning. Offrar man inte sin hälsa så är byggning väl som vilken stimulerande hobby som helst.

Vart går den gränsen då? Är inte det högst induviduellt trots allt, eller är bara alla som ligger steget före dopade enligt din mening?

Jo, det är väldigt individuellt var den gränsen går. Självklart.

Alla kan inte bli hockey-proffs osv, osv.

oTure
2010-01-06, 18:42
du är grymt bra christian! Men pga att det inte finns några tester i af så tror jag tyvärr att du är en av de få som lyckas så bra som ren atlet i sporten.

+1

Klein
2010-01-06, 19:16
Under dess år tänker du i princip alltid på vad du äter.

Varför skulle man tänka på "vad" man äter? De som lyckas med sin fysik utan doping inblandad gör det på basis av träning och energiintag, inte matens beståndsdelar. Ingen vid sunda vätskor skulle hävda att typisk byggarkost med dess lågfettmjölkprodukter, bruna ris, kycklingfiléer och tonfisk är det som ligger bakom resultaten hos dem som anammar kosten. Visst, många som bygger bra fysiker tänker i princip alltid på "vad" de äter men detta är ju en mentalsjukdom som de odlat och som i bästa fall är likgiltig för resultaten.

Kauppi
2010-01-06, 19:22
ska börja köra hans program så jag blir lika stor som honom

major Pectoralis
2010-01-06, 20:06
Sedan skall det självklart påpekas att naturen ibland bjuder på människor som är "onaturliga", enligt människans sett att se det.

Det finns t.ex. en sjukdom som heter gigantism. Denna är en rubbning i utsöndringen av tillväxthormon och leder till bl.a. ökad muskelmassa, minskad fetmassa och ökad skelettillväxt.

Det kan bli så här:

http://www.gigantism.com/robert-wadlow.jpg

http://jcem.endojournals.org/content/vol84/issue12/images/large/eg1296222001.jpeg

http://www.designyourway.net/artists/david_____goliat_by_trejoee.jpg

Man kan även födas med myostatinmutation, extremt höga testosteronnivåer m.m., m.m.

PepzAdept
2010-01-06, 20:13
du är grymt bra christian! Men pga att det inte finns några tester i AF så tror jag tyvärr att du är en av de få som lyckas så bra som ren atlet i sporten.
Tack Timme men jag är helt övertygad om att det är fler än jag som lyckats med den bedriften. Jag VET att det är fler som tävlar framgångsrikt som är HELT rena.

Sen kan jag flika in att jag är helt för att de ska börja testa tävlande. Ju fler tester desto bättre. Borde vara med som det är i andra sporter att de kommer hem eller till gymmet och gör det där. Ska väl tävla i SL framöver är det tänkt ändå så man kan ju hoppas att man får göra ett test.

Varför skulle man tänka på "vad" man äter? De som lyckas med sin fysik utan doping inblandad gör det på basis av träning och energiintag, inte matens beståndsdelar. Ingen vid sunda vätskor skulle hävda att typisk byggarkost med dess lågfettmjölkprodukter, bruna ris, kycklingfiléer och tonfisk är det som ligger bakom resultaten hos dem som anammar kosten. Visst, många som bygger bra fysiker tänker i princip alltid på "vad" de äter men detta är ju en mentalsjukdom som de odlat och som i bästa fall är likgiltig för resultaten.

Tror du missuppfattar lite vad som menas med inlägget. Det handlar mer om att man äter målmedvetet. Det är annars vanligt att många har en väldigt bra period med goda resultat, sen kommer sommaren och då är det ju roligare att supa och festa och så blir träning och kost lidande. Sen sätter man igång igen men så händer något annat som är roligare för stunden.

skaparn
2010-01-06, 21:13
Tror du missuppfattar lite vad som menas med inlägget. Det handlar mer om att man äter målmedvetet. Det är annars vanligt att många har en väldigt bra period med goda resultat, sen kommer sommaren och då är det ju roligare att supa och festa och så blir träning och kost lidande. Sen sätter man igång igen men så händer något annat som är roligare för stunden.

Tack för att du återgav mig tron om att jag skriver så det går att förstå, om man inte avsiktligt väljer att misstolka för att få göra poäng. Jag håller dock med Klein om att mycket av det som betraktas som nyttigt och bra inte nödvändigtvis är bra mat. Men jag kanske borde skrivit "tänker på hur mycket man äter".

Klein
2010-01-06, 22:03
Tror du missuppfattar lite vad som menas med inlägget. Det handlar mer om att man äter målmedvetet. Det är annars vanligt att många har en väldigt bra period med goda resultat, sen kommer sommaren och då är det ju roligare att supa och festa och så blir träning och kost lidande. Sen sätter man igång igen men så händer något annat som är roligare för stunden.

Det är ganska stor skillnad mellan att avstå från att supa och att lägga fokus på sitt ätande. Att avstå från att supa är ett strategiskt beslut som inte upptar någon tankekraft efter att det fattats. Det har inga beröringspunkter med att ägna kosten konstant tankekraft (om du inte lever med folk som dricker alkohol till maten). Och du slår hammaren på spiken när du säger att "träning.... blir lidande" vid utsvävande leverne. Utebliven träning står för största delen av skadan. Sedan kommer spriten. Avslappnad kosthållning i sig gör ingen skada alls. Tvärtom.

PepzAdept
2010-01-06, 23:35
Tack för att du återgav mig tron om att jag skriver så det går att förstå, om man inte avsiktligt väljer att misstolka för att få göra poäng. Jag håller dock med Klein om att mycket av det som betraktas som nyttigt och bra inte nödvändigtvis är bra mat. Men jag kanske borde skrivit "tänker på hur mycket man äter".
Kändes som om han valde att misstolka det du skrev för att framföra sin åsikt faktiskt. Håller med, har själv ett ganska annorlunda förhållningssätt till kosten än många andra tror jag.

Det är ganska stor skillnad mellan att avstå från att supa och att lägga fokus på sitt ätande. Att avstå från att supa är ett strategiskt beslut som inte upptar någon tankekraft efter att det fattats. Det har inga beröringspunkter med att ägna kosten konstant tankekraft (om du inte lever med folk som dricker alkohol till maten). Och du slår hammaren på spiken när du säger att "träning.... blir lidande" vid utsvävande leverne. Utebliven träning står för största delen av skadan. Sedan kommer spriten. Avslappnad kosthållning i sig gör ingen skada alls. Tvärtom.

Förstår inte vad du vill ha sagt? Förstod du inte av mitt inlägg att vi delar åsikter?

Martin Löwgren
2010-01-06, 23:53
Möjligt att det är en naiv inställning av mig men det är i alla fall så jag väljer att se det.

Ja det är en väldigt naiv inställning Kristian. En sund men väldigt naiv inställning. Om du känner folk i fitness / byggarkretsen torde du veta hur det ligger till.

Fredrik_S
2010-01-07, 01:35
Kändes som om han valde att misstolka det du skrev för att framföra sin åsikt faktiskt. Håller med, har själv ett ganska annorlunda förhållningssätt till kosten än många andra tror jag.

Förstår inte vad du vill ha sagt? Förstod du inte av mitt inlägg att vi delar åsikter?

Annorlunda jämfört med andra elittränande eller annorlunda jämfört med medelsvensson?

skaparn
2010-01-07, 06:34
Det är ganska stor skillnad mellan att avstå från att supa och att lägga fokus på sitt ätande. Att avstå från att supa är ett strategiskt beslut som inte upptar någon tankekraft efter att det fattats. Det har inga beröringspunkter med att ägna kosten konstant tankekraft (om du inte lever med folk som dricker alkohol till maten). Och du slår hammaren på spiken när du säger att "träning.... blir lidande" vid utsvävande leverne. Utebliven träning står för största delen av skadan. Sedan kommer spriten. Avslappnad kosthållning i sig gör ingen skada alls. Tvärtom.


På ett sätt är det skillnad, men samtidigt handlar det om att göra något slags uppoffring till förmån för det man upplever gagnar sin träning. Uttrycket tänka på vad man äter ska tolkas bildligt, eftersom det som jag skrev tidigare handlar om att tänka på hur mycket man äter. Och det stämmer in på att det inte "upptar någon tankekraft efter det att beslutet fattats", men som av någon anledning inte riktigt är en bra beskrivning som jag skulle använda mig av.

PepzAdept
2010-01-07, 15:39
Ja det är en väldigt naiv inställning Kristian. En sund men väldigt naiv inställning. Om du känner folk i fitness / byggarkretsen torde du veta hur det ligger till.
Nja både och skulle jag vilja säga. Jag Känner ganska mycket folk som tävlar i både byggning och fitness. I skaran finns det givetvis flertalet som jag vet är dopade, några som man skulle kunna misstänka men också givetvis de som jag VET är till 100% rena. Att du insinuerar att mer eller mindre alla är dopade gör mig irriterad faktiskt! Men å andra sidan är det väl såna som dig som man borde tacka, det får mig bara att jobba ännu hårdare.

Annorlunda jämfört med andra elittränande eller annorlunda jämfört med medelsvensson?
Syftade väl främst på de som Klein talade om men kanske andra också. Känner i alla fall inte allt för många som dietar med lunchbuffé eller sitter och äter pizzabuffé dagen innan SM? Men allt är relativt, min kost är inget revolutionerande. Men det funkar för mig :)

Sniggel
2010-01-07, 15:54
Och det är här dom flesta brister.
För vem har viljan och dedikationen att göra så? Inte många.
Och dom som har blir i stort sett alltid misstrodda. Av dom som inte orkar.

+1!

Har märkt av det senaste året hur lätt folk misstänker folk för att ta steroider, utan någon egentlig grund annat än att killen är hyfsat stor och/eller deffad. Detta är alltså personer som tränar själva och gjort i minst 1-2 år.

Självklart har även lilla jag blivit ifrågasatt och fler och fler börjar ifrågasätta mig, dock så är det även fler och fler som tror på att jag är ren eftersom de har kännt mig en längre tid samt följt min utveckling..

major Pectoralis
2010-01-07, 17:24
Jag upplever iofs inte att det är så vanligt att folk blir misstänkta för dopning.
Det är t.o.m. vanligt folk blivit förvånade eller irriterade då man antytt att dopningen är utbrett inom byggningen (t.o.m. om vi snackar Coleman, Cutler, osv). "Då är det ju bara ett djxvla fusk", blir ungefär responsen.

"Folk i allmänhet" verkar tro på det mesta i gymljugarväg; att Carolina Kluft kan göra 105 chins, att det finns 15-åriga shaolinmunkar som lyftar 600kg i marklyft, osv., osv. De är helt enkelt för ointresserade för att ha några referensramar, antagligen.

Martin Löwgren
2010-01-07, 20:39
Nja både och skulle jag vilja säga. Jag Känner ganska mycket folk som tävlar i både byggning och fitness. I skaran finns det givetvis flertalet som jag vet är dopade, några som man skulle kunna misstänka men också givetvis de som jag VET är till 100% rena. Att du insinuerar att mer eller mindre alla är dopade gör mig irriterad faktiskt! Men å andra sidan är det väl såna som dig som man borde tacka, det får mig bara att jobba ännu hårdare.


Syftade väl främst på de som Klein talade om men kanske andra också. Känner i alla fall inte allt för många som dietar med lunchbuffé eller sitter och äter pizzabuffé dagen innan SM? Men allt är relativt, min kost är inget revolutionerande. Men det funkar för mig :)
Jag insinuerar absolut ingenting Kristian men är väl förtegen med hur branchen ser ut och det är de flesta andra tävlande också, men uppenbarligen inte du.

Dopingrazzians alla häktade cirkulerar ju på internet nu och det var ju inte många som man vart förvånad över direkt och detta var ändå bara säljarna. Tänk på alla som dessa förser med prepp.

Jag känner också rena tävlande (har coachat och behandlat flertalet) men majoriteten av de jag känner som tävlar använder doping.

PepzAdept
2010-01-08, 00:32
vad de som tävlar i fitness?

dt06mj2
2010-01-08, 02:28
vad de som tävlar i fitness?

Va?

Robin4
2010-01-08, 05:08
Ja det är en väldigt naiv inställning Kristian. En sund men väldigt naiv inställning. Om du känner folk i fitness / byggarkretsen torde du veta hur det ligger till.

Vad är det som säger att du inte tar eller har testat sterioder då? Jag kan förstå din inställning lite, men köper den inte för det. Bubblar lite väl mycket ur munnen din, du har ju inga belägg för det heller?

oTure
2010-01-08, 08:47
Såg uppgifter på att ca 20.000 var aktivt "dopade" i Sverige.
oavsett vad som sägs här har jag svårt att tro att de som tävlar i bb/cbb/fitness just skulle vara dom med "bra gener och bra koll på kost"

Martin Löwgren
2010-01-08, 10:39
Vad är det som säger att du inte tar eller har testat sterioder då? Jag kan förstå din inställning lite, men köper den inte för det. Bubblar lite väl mycket ur munnen din, du har ju inga belägg för det heller?

* Jämför man bilder på mig under hela min karriär har jag haft en jämn utveckling. Ingen berg och dalbana med kraftiga ökningar utan jag har haft en linjär utveckling.

* Jag erbjuder mig att ställa upp på tester 24/7, året runt.

* Jag arbetar aktivt mot doping såväl på personlig nivå som för orgainsationer och förbund.

* Jag är en renlevnadsmänniska som inte vill offra min hälsa.

* Jag tror på ren idrott.

* Jag behöver inte dopa mig för hävda mig, då tar jag hellre en lägre placering.


...men precis som du säger. Det testas ju inte i kroppsbyggning och fitness så jag kan ju sitta här och knapra och vill du tro det kan jag ej hindra dig.

z_bumbi
2010-01-08, 11:30
Uttrycket tänka på vad man äter ska tolkas bildligt, eftersom det som jag skrev tidigare handlar om att tänka på hur mycket man äter. Och det stämmer in på att det inte "upptar någon tankekraft efter det att beslutet fattats", men som av någon anledning inte riktigt är en bra beskrivning som jag skulle använda mig av.

Själva planen går ganska så fort att göra för hur mycket, vad och när man äter något är inte så svårt. Det svåra är däremot att följa planen och det kan krävas en betydande tankeverksamhet, motivation eller vad man nu vill kalla det.

mulliy
2010-01-08, 15:42
Såg uppgifter på att ca 20.000 var aktivt "dopade" i Sverige.
oavsett vad som sägs här har jag svårt att tro att de som tävlar i bb/cbb/fitness just skulle vara dom med "bra gener och bra koll på kost"

Helt rätt, jag vet flera stycken som tävlar som jag vet inte är rena. Jag tycker det syns väldigt lätt när dom går på sina kurer också, man ser samma killar varje dag, och helt plötsligt blir några finniga och växer för fort för att va så erfarna.

Martin Löwgren
2010-01-08, 16:32
Såg uppgifter på att ca 20.000 var aktivt "dopade" i Sverige.
oavsett vad som sägs här har jag svårt att tro att de som tävlar i bb/cbb/fitness just skulle vara dom med "bra gener och bra koll på kost"

+1

För att inte tala om de stora mörkertalet.

major Pectoralis
2010-01-08, 16:37
En "fitnessfysik" går att nå ren med hård träning. Det är ju ställt utom allt rimligt tvivel.

I kanotsporten tycker jag t.ex. det finns många (de flesta seniorer) som har massan och/eller hårdheten på överkroppen.

http://slam.canoe.ca/Slam/Olympics/2008Beijing/2007/07/01/adamTop.jpg

http://www.sonderborgkajakklub.dk/forum/info/images/knut2.jpg

http://images.mirror.co.uk/upl/m4/aug2008/7/8/E9843B13-E63A-EFF5-8C00C9841C43395F.jpg

Nu pratar vi dock om folk som tränar hårt, minst en gång om dagen -ofta mer - och som gjort så i många, många år. Därtill är en stor del av träningen tung konditionsträning (kanotträningen), vilket förefaller vara gynnsamt för att få en "fit look". Jag misstänker även att de krävs en viss fysisk begåvning (åtminstone krävs att man gillar hård träning) för att man skall fastna för kanotsporten.

Det som kan göra mig misstänksam mot flera fitnesstävlande däremot är dels att de inte verkar träna speciellt hårt och - framförallt - deras enorma förmåga att komma iform på kort tid. Jag tänker på de som går från 85 kilo lönnfet till 85 kilo hård på några veckor.

De gånger jag försökt deffa har jag, i princip, gått från 85-90kg halvhård till 75-80kg halvhård (jag hade alltså, i princip, tjänat på att inte deffa). Jag är absolut ingen kostguru. Det skall påpekas direkt.

Fitness var lite charmigare förr, tycker jag.
http://forum.body.se/showpost.php?p=892397&postcount=4

Baboom
2010-01-08, 17:46
För er som gymmar kan jag också ge lite hopp. Här är min utveckling från 2004 till 2009.

Invägningsvikt

2004 - 68,8kg (Lucia Pokalen)
2006 - 69,9kg (SM)
2009 - 68,3kg (Sweden Grand Prix)

Träna och ät klokt, så ska ni se att det händer saker. Dock så tar det sin tid att lägga på sig muskler. Svårt att uppskatta hur mycket muskler jag lagt på mig sen 2004, men kanske 2kg?

Här är min story -> http://www.andreazengstrom.se/2009/07/tankt-tillagna-ett-helt-inlagg-till-att.html

Sen är det upp till er att tro vad ni vill.

PepzAdept
2010-01-08, 18:57
vad de som tävlar i fitness?

Va?
Sorry, av de som tävlar i fitness? skulle det stå.

En "fitnessfysik" går att nå ren med hård träning. Det är ju ställt utom allt rimligt tvivel.

Det som kan göra mig misstänksam mot flera fitnesstävlande däremot är dels att de inte verkar träna speciellt hårt och - framförallt - deras enorma förmåga att komma iform på kort tid. Jag tänker på de som går från 85 kilo lönnfet till 85 kilo hård på några veckor.

De gånger jag försökt deffa har jag, i princip, gått från 85-90kg halvhård till 75-80kg halvhård (jag hade alltså, i princip, tjänat på att inte deffa). Jag är absolut ingen kostguru. Det skall påpekas direkt.


Vad svamlar du om? :D Har du några exempel på det öht? Känner ingen som inte går ner under sin diet som tävlar i AF? Personligen gick jag ner 20kg på min diet. Tog ungefär lika lång tid att gå ner som det gjorde att gå upp de 20 kilona.

Du har inte gått från 90kg fet till 80kg halvhård då? ;)

PepzAdept
2010-01-08, 19:00
* Jämför man bilder på mig under hela min karriär har jag haft en jämn utveckling. Ingen berg och dalbana med kraftiga ökningar utan jag har haft en linjär utveckling.

* Jag erbjuder mig att ställa upp på tester 24/7, året runt.

* Jag arbetar aktivt mot doping såväl på personlig nivå som för orgainsationer och förbund.

* Jag är en renlevnadsmänniska som inte vill offra min hälsa.

* Jag tror på ren idrott.

* Jag behöver inte dopa mig för hävda mig, då tar jag hellre en lägre placering.


...men precis som du säger. Det testas ju inte i kroppsbyggning och fitness så jag kan ju sitta här och knapra och vill du tro det kan jag ej hindra dig.

Du har ett väldigt underligt sätt att arbeta mot doping måste jag säga?! Känns ju extra bra för alla som tävlar rena att få höra att du misstror att vi är det :D Skitbra Martin!! *screwy*


Baboom riktigt bra jobbat! Är ju helt galen skillnad på samma vikt egentligen. Är väl lite skillnad på tömningarna gissningsvis också?

major Pectoralis
2010-01-08, 19:00
Sorry, av de som tävlar i fitness? skulle det stå.



Vad svamlar du om? :D Har du några exempel på det öht? Känner ingen som inte går ner under sin diet som tävlar i AF? Personligen gick jag ner 20kg på min diet. Tog ungefär lika lång tid att gå ner som det gjorde att gå upp de 20 kilona.

Sorry Pepzadept-Kristian. Jag svamlar inte. Det lämnar jag till mindre vetande. Självklart vill jag inte hänga ut någon på misstanke men eftersom Rookie brukar berätta om det kan jag berätta om honom. Han har gått upp under deff (jag påstår inte att han dopad, för det tror jag verkligen inte)

Du har inte gått från 90kg fet till 80kg halvhård då? ;)

Jo, det har väl hänt det också. Halvfet/halvhård/fet kalla det vad du vill.

PepzAdept
2010-01-08, 19:06
Men det kan ju verkligen inte vara många personer du pratar om Henrik? Jag har givetvis också misstankar angående somliga, men du får det att låta som om det skulle vara många?

major Pectoralis
2010-01-08, 19:12
Men det kan ju verkligen inte vara många personer du pratar om Henrik? Jag har givetvis också misstankar angående somliga, men du får det att låta som om det skulle vara många?

Nej, de är inte många men de finns.

major Pectoralis
2010-01-08, 19:31
Det skall även påpekas att alla som tävlar för IKSU Fitness närsomhelst kan dopningstestas eftersom de tränar på RF-anslutna IKSU sportcenter. Vissa har därtill blivit testade flera gånger (trots att testpersonerna, enligt lag, skall slumpas fram). Bland de som tävlar för IKSU-Fitness finns många framstående, även i fysikronden. T.ex. hade Jesper Näsström 2007 - då han vann SM - den främsta fitnessfysik jag sett (möjligen var han något för hård)
Ryktena om dopning inom AF-sporten tror jag därför är starkt överdrivna.

50cent
2010-01-08, 19:38
styrka och massa är inte det största problemet för oss naturliga, utan det är definitionen. att väga 90kg på 15%bf klarar de flesta efter några års träning men att väga 80kg stenhård i tävlingsform klarar få helt utan doping.

major Pectoralis
2010-01-08, 19:41
@ 50 cent.
Visst är det tufft att bli snushård. Jag kan inte bli det men ta en titt på kanotisterna ovan t.ex.. Hade de stått i bra scenljus osv. så hade de varit hårda (åtminstone) med AF-mått. Och då har de inte ens försökt att bli "hårda"... eller jo, fast mentalt.

vmax500
2010-01-08, 19:48
@ 50 cent.
Visst är det tufft att bli snushård. Jag kan inte bli det men ta en titt på kanotisterna ovan t.ex.. Hade de stått i bra scenljus osv. så hade de varit hårda (åtminstone) med AF-mått. Och då har de inte ens försökt att bli "hårda"... eller jo, fast mentalt.

Lite nyfiken på ditt resonemang. Varför anser du att du inte kan bli "snushård"? Är det för att du har deffat fel, eller är det genetiken som sätter stopp?

Klein
2010-01-08, 19:54
Det är nog framför allt en fråga om psyke för att bli hård i kroppen trots att mat finns tillgängligt överallt. Folk har för dålig karaktär helt enkelt. Att vissa sedan upplever sig tappa mycket muskler under deffen tror jag primärt har att göra med två saker:

1. De underskattar hur mycket fett de egentligen burit omkring på, varav en del antagligen varit insprängt i musklerna och en hel del har suttit i bukhålan.
2. De styrketränar med för stor volym under deffen och/eller kör för mycket cardio.

50cent
2010-01-08, 20:00
@ 50 cent.
Visst är det tufft att bli snushård. Jag kan inte bli det men ta en titt på kanotisterna ovan t.ex.. Hade de stått i bra scenljus osv. så hade de varit hårda (åtminstone) med AF-mått. Och då har de inte ens försökt att bli "hårda"... eller jo, fast mentalt.

man kan inte utesluta möjligheten att dom kan vara dopade(kanotisterna) då aas har ungefär lika stor fördel i deras sport som hos af tävlande. odopade kan utan muskelförlust komma ner till ca 8%bf men allt under det resulterar i muskelförlust. jag gillar egentligen inte att jämföra rena och dopade då alla har så olika förutsättningar så ta det jag säger med en nypa salt:D

50cent
2010-01-08, 20:02
Det är nog framför allt en fråga om psyke för att bli hård i kroppen trots att mat finns tillgängligt överallt. Folk har för dålig karaktär helt enkelt. Att vissa sedan upplever sig tappa mycket muskler under deffen tror jag primärt har att göra med två saker:

1. De underskattar hur mycket fett de egentligen burit omkring på, varav en del antagligen varit insprängt i musklerna och en hel del har suttit i bukhålan.
2. De styrketränar med för stor volym under deffen och/eller kör för mycket cardio.

amen to that!

Baboom
2010-01-08, 20:12
Baboom riktigt bra jobbat! Är ju helt galen skillnad på samma vikt egentligen. Är väl lite skillnad på tömningarna gissningsvis också?

Jag har lagt på mig muskler och sett till att bli hårdare för varje tävling. Sen har jag ju lärt mig mycket om kroppen under min tid med diverse diet testande. Får ej glömma att mitt sammarbete med Martin har gynnat mig otroligt mycket med tömningen och fyllning.

Sen är det här Sverige, där har alla fuskat som är bättre än en själv. Fan va trist det vore om man misstänkte alla i alla sporter för doping.

PepzAdept
2010-01-08, 20:18
man kan inte utesluta möjligheten att dom kan vara dopade(kanotisterna) då aas har ungefär lika stor fördel i deras sport som hos af tävlande. odopade kan utan muskelförlust komma ner till ca 8%bf men allt under det resulterar i muskelförlust. jag gillar egentligen inte att jämföra rena och dopade då alla har så olika förutsättningar så ta det jag säger med en nypa salt:D

Källa på det?! Eller var det saltet du nämnde? Och även om man får en muskelförlust, vad spelade det för roll då det med största sannolikhet bara är tillfälligt eftersom man kommer att äta upp sig och börja bygga igen efter tävlingen.

50cent
2010-01-08, 20:44
Källa på det?! Eller var det saltet du nämnde? Och även om man får en muskelförlust, vad spelade det för roll då det med största sannolikhet bara är tillfälligt eftersom man kommer att äta upp sig och börja bygga igen efter tävlingen.

"Jag vill inte rekommendera folk att använda olagliga medel för att bromsa muskelkatabolismen, som kommer att bli allt mer påtaglig under 10% bf, men å andra sidan så blundar jag inte för realiteten här. De gånger jag har befunnit mig en bra bit under 10% bf, så har styrkeförluster varit påtagliga, vilket är ett ganska tydligt tecken på förlust av muskelprotein." skrivet av grandmaster och är tagen ur den här artikeln http://forum.body.se/showthread.php?t=5414

Curls
2010-01-08, 20:49
Sen är det här Sverige, där har alla fuskat som är bättre än en själv. Fan va trist det vore om man misstänkte alla i alla sporter för doping.

+1

Förbannat trist att se alla misstankar som verkligen skriker av avundsjuka.. trist, trist

Vissa är bättre än andra, vissa jobbar hårdare än andra och vissa gör både och men det finns dom som gör allt men kommer ändå ingenstans. Sen finns det dom som preppar som är lite av allt möjligt men bara för att man preppar behöver man ju inte bli bra eller bättre än någon annan kanske bara bättre än som man va innan utan prepp. Finns ju dom som blir grym på prepp också då, tydligen liksom men va fan.... Eller va fan vet jag... trist bara när det finns så jävla många som är grymt bra men blir misstrodd pga. avundsjuka...

Anders The Peak
2010-01-08, 20:51
I många idrotter så har en rätt stor andel låga fettprocent fast spannet är llite större jämfört med kroppsbyggarna men det är rätt naturligt då man konkurrerar om just formen. I ett tiotal idrotter ligger fettprocenten mellan 5-15 däribland kanotister, cyklister mm dvs idrotter som kräver stort arbete. Antagligen måste man arbeta ordentligt med musklerna för att komma ned i lågt bf. Antagligen handlar det om förbättrad fettförbränning och högre utsändring av HGH. Antagligen kan man behålla muskelmassan rätt intakt och öka den om bara träning sker över tid.

major Pectoralis
2010-01-08, 20:51
När Eugen Sandow vevade fanns väl inte AAS?

Jag har svårt att tro att hans träningsmetoder och kostvanor var speciellt märkvärdiga. Ändå hade han nog placerat sig hyggligt i AF

http://www.liftforlife.com/Eugen%20Sandow.jpg

http://www.amazingmaxick.com/EugeneSandow.jpg


man kan inte utesluta möjligheten att dom kan vara dopade(kanotisterna) då aas har ungefär lika stor fördel i deras sport som hos af tävlande. odopade kan utan muskelförlust komma ner till ca 8%bf men allt under det resulterar i muskelförlust. jag gillar egentligen inte att jämföra rena och dopade då alla har så olika förutsättningar så ta det jag säger med en nypa salt:D

Nej, kanotister är inte dopade. Antalet fall de senaste 30 åren kan man nog räkna på en hand. Det är en helt annan kultur i den sporten.

Knut Holman (bild 2) är - för att använda ett mycket missbrukat ord -
ett monster.

Han har bl.a.
flera OS-guld i kanot
världsekord i skidåkning över Grönland
kommit tolva på Vasaloppet i skidor (han tränar skidåkning som komplement)
dragit 130kg i bänkdrag

På en tävling i Örkelljunda hörde jag honom andas på typ 300-400m avstånd (det var vindstilla). Jag undrade först vad det var som lät... Det är stora lungor det.

Lite nyfiken på ditt resonemang. Varför anser du att du inte kan bli "snushård"? Är det för att du har deffat fel, eller är det genetiken som sätter stopp?

Ja, både och samt lite till, skulle man kunna säga.

Jag är ingen muskeltalang (smala handleder, pianofingrar, smal nacke osv.). Däremot har jag tränat länge samt alltsomoftast med och mot de bästa. Det har väl givit en del resultat.

Jag har tävlat i AF 2ggr. Jag var halvhård båda gångerna. Min diet var dock mycket basic. Jag åt helt enkelt samma som vanligt fast mindre.
Därtill skall nämnas att jag är jättedålig på att laga mat så hamburgare var ett vanligt inslag i min diet. Det är mycket kött och lite kolhydrat. Med samma motiveringen drog jag en del pizzor också. Det är "främst energin som räknas" tänkte jag. Hade jag hållt mig strikt till ris, sallad, kyklingfilé och kalkon (som många andra) hade det säkert gått bättre. Jag var dock bra på att ta morgonpromenader men antagligen gjorde det större skada än nytta för slutresultatet.

major Pectoralis
2010-01-08, 20:57
I många idrotter så har en rätt stor andel låga fettprocent fast spannet är llite större jämfört med kroppsbyggarna men det är rätt naturligt då man konkurrerar om just formen. I ett tiotal idrotter ligger fettprocenten mellan 5-15 däribland kanotister, cyklister mm dvs idrotter som kräver stort arbete. Antagligen måste man arbeta ordentligt med musklerna för att komma ned i lågt bf. Antagligen handlar det om förbättrad fettförbränning och högre utsändring av HGH. Antagligen kan man behålla muskelmassan rätt intakt och öka den om bara träning sker över tid.

Det sker även en viss punktförbränning av fett (vill jag minnas). Det skulle också kunna förklara hård torso på kanotister, hårda ben på cyklister m.m

Både cykel och kanot är dessutom tungt/högintensivt. Det gör antagligen att muskelkatabolismen kopplat till konditionsträning minskar.
En tidigare svensk förbundskapten ville att man skulle konditionsträna på cykel istället för att springa eftersom det sistnämnda bränner muskler. Å andra sidan är jag själv som starkast i böj då jag lötränar 1-2ggr i veckan. Jag tappar t.o.m. i böjen om jag inte löptränar, vilket är lite konstigt rent akademiskt men det beror säkert på muskelfiberfördelning.

50cent
2010-01-08, 21:03
sandow är ett väldigt dåligt exempel pga:
*hur vet du att han inte tappa muskler under hans deff? omöjligt att veta
*sandow var en av dom bästa kroppsbyggarna på sin tid

vet någon hur mycket han väger på bilden? skulle vara intressant att veta, har sökt utan resultat

major Pectoralis
2010-01-08, 21:07
sandow är ett väldigt dåligt exempel pga:
*hur vet du att han inte tappa muskler under hans deff? omöjligt att veta
*sandow var en av dom bästa kroppsbyggarna på sin tid

vet någon hur mycket han väger på bilden? skulle vara intressant att veta, har sökt utan resultat

Vadå dåligt exempel? Varför skulle han ens ha deffat? Fanns det begreppet då? Fanns ens body-building? Sandow var väl typ en "starke-Adolf" som visade muskler och lyfte skrot på loppmarknader?

Därtill är poängen att han defakto var hård.

Anders The Peak
2010-01-08, 21:07
Kondition är underskattat bland dagens byggare fast det är nyckeln till att få muskler och styrka. Fast det är kanske inte är helt lyckat att lägga in konditionsträningen/cardio direkt efter styrketräningen som de flesta av någon konstig anledning gör.

50cent
2010-01-08, 21:09
sant, deff var ett dåligt ord, det jag menade var att han skulle ha haft mer muskler med en högre bf%

50cent
2010-01-08, 21:10
Kondition är underskattat bland dagens byggare fast det är nyckeln till att få muskler och styrka. Fast det är kanske inte är helt lyckat att lägga in konditionsträningen/cardio direkt efter styrketräningen som de flesta av någon konstig anledning gör.

berätta mer detaljerat

major Pectoralis
2010-01-08, 21:11
sant, deff var ett dåligt ord, det jag menade var att han skulle ha haft mer muskler med en högre bf%

Ja, det skulle han säkerligen haft men, som sagt, han var hård och musklig utan dopning (och antagligen också med mycket basic kost/träning).

Anders The Peak
2010-01-08, 21:15
sandow är ett väldigt dåligt exempel pga:
*hur vet du att han inte tappa muskler under hans deff? omöjligt att veta
*sandow var en av dom bästa kroppsbyggarna på sin tid

vet någon hur mycket han väger på bilden? skulle vara intressant att veta, har sökt utan resultat

Problemet är nog mer av karaktären idagsläget är det för lite fysisk aktivitet och för mycket mat.
Idag tror många att vi måste ha en rätt stor fettandel/energiöverskott för att kunna bygga muskler och det drar med sig de här problemen att deffa bort en massa insprängt fett och när allt fett är bortskalat blir det inte mycket kvar. Muskelmassan fanns inte där utan det mesta var fett.

50cent
2010-01-08, 21:28
Problemet är nog mer av karaktären idagsläget är det för lite fysisk aktivitet och för mycket mat.
Idag tror många att vi måste ha en rätt stor fettandel/energiöverskott för att kunna bygga muskler och det drar med sig de här problemen att deffa bort en massa insprängt fett och när allt fett är bortskalat blir det inte mycket kvar. Muskelmassan fanns inte där utan det mesta var fett.

du har helt rätt att vi idag överdriver med överätandet i hopp om att bygga maximalt med muskler. jag själv gjorde tyvärr samma misstag ifjol och bulka upp mig 10kg varav ca hälften var fett och jag är 100% övertygad om att jag kunde nå samma muskelmassa med mindre viktökning då jag hade väldigt lite massa i början av bulken

L-Sami
2010-01-08, 22:10
Sen är det här Sverige, där har alla fuskat som är bättre än en själv. Fan va trist det vore om man misstänkte alla i alla sporter för doping.

Du kanske upplever det så. Men i styrkelyft finns många som gör helt sjuka resultat säg 250kg i knäböj utan styrkelyftsutrustning när man är typ 19-20år och väger drygt 90kg, lyfter över 300kg i marklyft när man väger 82,5kg, men jag har aldrig upplevt någon avundsjuka i den här sporten. Vad det kan bero på, kan vara olika saker. Men en sak tror jag är att alla licensierade lyftare kan bli dopingtestade när som helst. Det är inte samma sak i byggning och fitness, när det finns inga tester så kan misstron bli större. Trist för de som är rena och blir misstrodda dock.

PepzAdept
2010-01-08, 22:11
"Jag vill inte rekommendera folk att använda olagliga medel för att bromsa muskelkatabolismen, som kommer att bli allt mer påtaglig under 10% bf, men å andra sidan så blundar jag inte för realiteten här. De gånger jag har befunnit mig en bra bit under 10% bf, så har styrkeförluster varit påtagliga, vilket är ett ganska tydligt tecken på förlust av muskelprotein." skrivet av grandmaster och är tagen ur den här artikeln http://forum.body.se/showthread.php?t=5414

Det där citatet refererar ju iofs till den termogena dieten och när jag läser "Att gå omkring med 6% bf året runt är inte ett realistiskt ideal; du bör hitta den kompromiss som du kan leva med, och inte påverkar din fysiologi eller ditt psyke negativt. Om den nivån ligger på 7% eller 12% bf bestäms till mycket stor del av ärftliga faktorer." så känner jag att Martin kanske har ändrat sin åsikt under senaste fyra åren med tanke på vad han förespråkar nuförtiden.

Men att man bygger muskler på ett överskott och förlorar dem på underskott känns väl ganska basic. Men det är väl hela dietens mål, att behålla så mycket muskelmassa som möjligt samtidigt som man rensar bort maximalt med fett.

50cent
2010-01-08, 22:24
Det där citatet refererar ju iofs till den termogena dieten och när jag läser "Att gå omkring med 6% bf året runt är inte ett realistiskt ideal; du bör hitta den kompromiss som du kan leva med, och inte påverkar din fysiologi eller ditt psyke negativt. Om den nivån ligger på 7% eller 12% bf bestäms till mycket stor del av ärftliga faktorer." så känner jag att Martin kanske har ändrat sin åsikt under senaste fyra åren med tanke på vad han förespråkar nuförtiden.

Men att man bygger muskler på ett överskott och förlorar dem på underskott känns väl ganska basic. Men det är väl hela dietens mål, att behålla så mycket muskelmassa som möjligt samtidigt som man rensar bort maximalt med fett.

jag har aldrig sagt att det är oacceptabelt med muskelförlust under tävlingsdiet, det enda jag menar är att det är oundvikligt för en naturlig tävlande att inte tappa muskler under tävlingsdiet. man har aldrig som mest muskler i tävlingsform oavsett gener och förutsättningar.

Arne Persson
2010-01-08, 22:26
Ju bättre form man håller sig offseason som ren ju mindre muskler tappar man vid deff.

major Pectoralis
2010-01-08, 22:29
Du kanske upplever det så. Men i styrkelyft finns många som gör helt sjuka resultat säg 250kg i knäböj utan styrkelyftsutrustning när man är typ 19-20år och väger drygt 90kg, lyfter över 300kg i marklyft när man väger 82,5kg, men jag har aldrig upplevt någon avundsjuka i den här sporten. Vad det kan bero på, kan vara olika saker. Men en sak tror jag är att alla licensierade lyftare kan bli dopingtestade när som helst. Det är inte samma sak i byggning och fitness, när det finns inga tester så kan misstron bli större. Trist för de som är rena och blir misstrodda dock.

+ 10

att misstänka någon inom kroppskultursporter har ingenting med avundsjuka att göra. Det är bara vanligt sunt förnuft och källkritik.
Att anklaga någon utan starka belägg/evidens är däremot något helt annat.

Arne Persson
2010-01-08, 23:02
Här är en bild på en gentleman från från förr med relativt hyfsad hårdhet?

Baboom
2010-01-08, 23:13
Ju bättre form man håller sig offseason som ren ju mindre muskler tappar man vid deff.

Dagens vettigaste inlägg på kolo.

Pepz
2010-01-08, 23:27
Du kanske upplever det så. Men i styrkelyft finns många som gör helt sjuka resultat säg 250kg i knäböj utan styrkelyftsutrustning när man är typ 19-20år och väger drygt 90kg, lyfter över 300kg i marklyft när man väger 82,5kg, men jag har aldrig upplevt någon avundsjuka i den här sporten. Vad det kan bero på, kan vara olika saker. Men en sak tror jag är att alla licensierade lyftare kan bli dopingtestade när som helst. Det är inte samma sak i byggning och fitness, när det finns inga tester så kan misstron bli större. Trist för de som är rena och blir misstrodda dock.


kan bara hålla med. I styrkelyft bli man ju imponerad av prestationer (iaf svenska och freddie smulterska) i BB blir man ju imponerad men avfärdar det samtidigt med - äh han är ju dopad. just för att kulturen i den "sporten" är sån tyvärr, det är ju ett rent hyckleri. Hade man följt sina egna stadgar i skkf så skulle det kanske se bättre ut

§ 24. DOPING

Doping i samband med Förbundets verksamhet är förbjudet.
Med doping avses användning av medel och metoder som, förbjuds av Internationella Olympiska Kommittén (IOK) eller därutöver av IFBB.
Enskild medlem i Förbundet som gör sig skyldig till doping, liksom annan inom organisationen verksam person som innehar eller som förser medlem med dopingmedel eller som är behjälplig med doping kan straffas enligt Förbundets reglemente om bestraffningsärenden.


eftersom detta inte efterföljs så kommer rena byggare aldrig vara rena i allmänhetens ögon, vilket är synd och skam för då tror alla att man måste dopa sig för att få fina resultat.

Andreaz/Baboom och Kristian/Pepzadept är ju rena förebilder som borde lyftas fram ordentligt.


Ju bättre form man håller sig offseason som ren ju mindre muskler tappar man vid deff.

så enkelt är det faktiskt

PepzAdept
2010-01-08, 23:32
jag har aldrig sagt att det är oacceptabelt med muskelförlust under tävlingsdiet, det enda jag menar är att det är oundvikligt för en naturlig tävlande att inte tappa muskler under tävlingsdiet. man har aldrig som mest muskler i tävlingsform oavsett gener och förutsättningar.
Men vad har det med tråden att göra?

+ 10

att misstänka någon inom kroppskultursporter har ingenting med avundsjuka att göra. Det är bara vanligt sunt förnuft och källkritik.
Att anklaga någon utan starka belägg/evidens är däremot något helt annat.

Det tråkiga är ju bara att många har "vanligt sunt förnuft och källkritik" även mot de som inte är dopade.

Martin Löwgren
2010-01-09, 00:37
Du har ett väldigt underligt sätt att arbeta mot doping måste jag säga?! Känns ju extra bra för alla som tävlar rena att få höra att du misstror att vi är det :D Skitbra Martin!! *screwy*


Att veta hur branchen ser ut och våga tala öppet om den är nog alla tacksamma för förutom de som inte vill att branchen och testerna ska börja införas.

Vad tror du själv om branchen? Tror du det är vanligt med rena kroppsbyggare? Att det är vanligare med rena i AF beror såklart på att storleken på de tävlandes muskler är mindre även om de flertalet börjar närma sig byggarnas fysik.

Jag har aldrig sagt att alla tävlande, någonsin varit dopade, absolut inte.

Vi kan säga såhär Kristian. Tror du det finns fler rena än dopade som tävlar?

christian9
2010-01-09, 03:53
Martin,

Du gör *väldigt* stor grej av att du själv är ren, samtidigt som du basunerar ut så ofta du kan att de flesta andra som tävlar är dopade. Du måste ju förstå att folk blir irriterade, inte minst andra aktiva?

Om det är fler som tävlar dopade än rena vet jag inte mer om än du gör, men Kristian och Andreaz har lyfts fram tidigare - Kristian har nyligen vunnit SM i AF och Andy tog hem nordiska i BB. Om dom har tävlat mot ett fält där hälften var dopade och hade 10 kg fuskmassa så har dom ändå spöat hela högen. Andy har en blogg sen många år tillbaks och har just postat bilder och tävlingsvikter, och Kristian har en mycket läsvärd journal här på kolo sen ett år tillbaks där hans utveckling kan följas nästan dag för dag.

Att det finns folk som fuskar i sporter som inte testas är det nog ingen som tvivlar på, men att hålla på som du gör späder bara på den här myten om att man måste vara dopad till tänderna får att nå såpass långt som PepzAdept och Baboom har gjort, vilket jag tror är väldigt fundamentalt för de flesta som faktiskt börjar med doping - vare sig det är tävlingsframgångar eller den estetiska fysiken som lockar. Om du vill arbeta mot doping, verka då för att tester införs på tävlingarna eller att kontrollen på andra sätt blir noggrannare, fortsätt din egen träning och ditt bloggande och gå och ta hem den där guldmedaljen på Lucia senare i år och visa än en gång vad man faktiskt kan uträtta ren.

Martin Löwgren
2010-01-09, 11:32
Martin,

Du gör *väldigt* stor grej av att du själv är ren, samtidigt som du basunerar ut så ofta du kan att de flesta andra som tävlar är dopade. Du måste ju förstå att folk blir irriterade, inte minst andra aktiva?

Om det är fler som tävlar dopade än rena vet jag inte mer om än du gör, men Kristian och Andreaz har lyfts fram tidigare - Kristian har nyligen vunnit SM i AF och Andy tog hem nordiska i BB. Om dom har tävlat mot ett fält där hälften var dopade och hade 10 kg fuskmassa så har dom ändå spöat hela högen. Andy har en blogg sen många år tillbaks och har just postat bilder och tävlingsvikter, och Kristian har en mycket läsvärd journal här på kolo sen ett år tillbaks där hans utveckling kan följas nästan dag för dag.

Att det finns folk som fuskar i sporter som inte testas är det nog ingen som tvivlar på, men att hålla på som du gör späder bara på den här myten om att man måste vara dopad till tänderna får att nå såpass långt som PepzAdept och Baboom har gjort, vilket jag tror är väldigt fundamentalt för de flesta som faktiskt börjar med doping - vare sig det är tävlingsframgångar eller den estetiska fysiken som lockar. Om du vill arbeta mot doping, verka då för att tester införs på tävlingarna eller att kontrollen på andra sätt blir noggrannare, fortsätt din egen träning och ditt bloggande och gå och ta hem den där guldmedaljen på Lucia senare i år och visa än en gång vad man faktiskt kan uträtta ren.

Vart och i vilka inlägg ser du mig försöka tala om hur ren jag är? Jag har inget behov alls att skriva det då de som följer mig vet mina värderingar och principer och det är lååångt ifrån bara jag som har den här synen på branchen. Frågan vilken privatperson eller styrkelyftare för den delen om de delar eller motsäger sig min syn.

Angående hur branchen ser ut så tänker jag inte ljuga bara för att det ska se bra ut. Ta och läs kommentarerna (cirka 30st på varje artikel) på min blogg i artikelserien "Våga vägra doping" för mer info.

Där diskuterar såväl tävlande som medlemmar i SKKF och där kommer de fram väldigt, väldigt intressanta fall och fakta.

Jag har flera vänner som tävlar (dopade) och de respekterar min syn, likaväl som de respekterar min syn. Jag ser inte ned på dem och de ser inte ned på mig. Vi har bara helt enkelt olika syn på hur kroppsbyggning ska gå till.

Även du kan få svara på frågan. Tror du att det är fler rena än dopade som tävlar i kroppsbyggning?

oTure
2010-01-09, 11:34
Martin,
TEXT



Nu handlar det inte om vilka som är rena på kolo utan att man kanske som nybörjare inte ska tro att om man äter rätt,tränar hårt och vilar bra så kommer man komma upp i 90+ kg tävlingshård efter några år eftersom "vissa" predikar att det inte är någon omöjlighet.

major Pectoralis
2010-01-09, 14:22
Det tråkiga är ju bara att många har "vanligt sunt förnuft och källkritik" även mot de som inte är dopade.

Ja, det är mycket tråkigt.
De skyldiga till det är ju dock tävlingsarrangörerna samt de som dopar sig.

Pepz
2010-01-09, 14:37
Vart och i vilka inlägg ser du mig försöka tala om hur ren jag är?


väldigt många. speciellt i din blogg.
Men jag förstår dig, i den sport du valt att tävla i så måste man ju aktivt påvisa att man är ren annars tror ju alla motsatsen.

BobaFett
2010-01-09, 15:04
On topic:

Visst fan kan man se ut som cris harnell efter några års träning.

Han är ju inte speciellt stor :P

Jag tror att om jag satsade seriöst på träningen ett år eller två så skulle jag hamna på hans nivå helt klart. Men frågan är om man verkligen vill se ut så? Det är bara träningsskadade personer som vill det (90% av koloiterna). Jag tränar för att må bra och se bra ut, det där är lite för extremt för mig.

Just nu så tränar jag mest för att behålla det jag har, kanske 2 ggr per vecka 3 split och jag väger 92 kilo på 189 cm, fast inte i hans form. Skulle jag ha hans form skulle jag behöva gå ner 7-8 kilo.

Så alla ni som säger att det tar 10+ år för att bli som han har aldrig tränat hårt och ätit tillräckligt.

Jag tror inte att han tränat särskilt länge för att få den formen, däremot så tror jag att när han väl fått den form han har idag så hände inte speciellt mycket på flera år.

PepzAdept
2010-01-09, 18:12
Ja, det är mycket tråkigt.
De skyldiga till det är ju dock tävlingsarrangörerna samt de som dopar sig.

Ja er kan man ju knappast klandra som gärna basunerar ut att det inte går att ta sig någonstans annars? Andreaz NM-guld exempelvis är ju knappast någon bedrift alls?

PepzAdept
2010-01-09, 18:20
Tror du att det är fler rena än dopade som tävlar i kroppsbyggning?

För att besvara din fråga Martin: JA det är jag helt övertygad om att det är i AF. För det är väl ändå det egentligen som vi spekulerar kring. Alltså Chris tävlar ju trots allt i AF. Tror du inte att jag känner folk i branschen? Jag tränar och umgås med flertalet som tävlar på SM i AF regelbundet och känner desto fler och vet vad de har för inställning till doping. Jag vet också att det går att tävla framgångsrikt i AF utan att dopa sig. Så vad egentligen är det du vill ha sagt. För att dra det här till BB är väl ändå en helt annan diskussion egentligen. Du talar om att AF börjar närma sig byggningen?! Jag är en av de tyngsta som står på scenen i korta klassen på SM och kan du tänka dig mig på en BB-scen i -80 tillsammans. Tror du jag skulle se stor ut? Knappast. Du är ute och cyklar Martin!

Så återigen, JA jag är övertygad om att det går att nå en sån fysik utan doping.

Godfella
2010-01-09, 18:57
För att besvara din fråga Martin: JA det är jag helt övertygad om att det är i AF. För det är väl ändå det egentligen som vi spekulerar kring. Alltså Chris tävlar ju trots allt i AF. Tror du inte att jag känner folk i branschen? Jag tränar och umgås med flertalet som tävlar på SM i AF regelbundet och känner desto fler och vet vad de har för inställning till doping. Jag vet också att det går att tävla framgångsrikt i AF utan att dopa sig. Så vad egentligen är det du vill ha sagt. För att dra det här till BB är väl ändå en helt annan diskussion egentligen. Du talar om att AF börjar närma sig byggningen?! Jag är en av de tyngsta som står på scenen i korta klassen på SM och kan du tänka dig mig på en BB-scen i -80 tillsammans. Tror du jag skulle se stor ut? Knappast. Du är ute och cyklar Martin!

Så återigen, JA jag är övertygad om att det går att nå en sån fysik utan doping.

Håller med på precis varenda punkt.

AF är inte ens i närheten utav BB, Martin.

melancoolio
2010-01-09, 19:35
Kan inte va ett helt fönster i det här glashuset!

Rolig läsning ni bjuder på...man ska inte tro på allt som skrivs som sagt!

major Pectoralis
2010-01-09, 19:50
Ja er kan man ju knappast klandra som gärna basunerar ut att det inte går att ta sig någonstans annars? Andreaz NM-guld exempelvis är ju knappast någon bedrift alls?

Jag har inte basunerat ut någonting sådant. Läs vad jag skrivit i tråden om du nu skall uttala dig om det.

Viktor_Balck
2010-01-09, 20:30
On topic:

Visst fan kan man se ut som cris harnell efter några års träning.

Han är ju inte speciellt stor :P

Jag tror att om jag satsade seriöst på träningen ett år eller två så skulle jag hamna på hans nivå helt klart. Men frågan är om man verkligen vill se ut så? Det är bara träningsskadade personer som vill det (90% av koloiterna). Jag tränar för att må bra och se bra ut, det där är lite för extremt för mig.

Just nu så tränar jag mest för att behålla det jag har, kanske 2 ggr per vecka 3 split och jag väger 92 kilo på 189 cm, fast inte i hans form. Skulle jag ha hans form skulle jag behöva gå ner 7-8 kilo.

Så alla ni som säger att det tar 10+ år för att bli som han har aldrig tränat hårt och ätit tillräckligt.

Jag tror inte att han tränat särskilt länge för att få den formen, däremot så tror jag att när han väl fått den form han har idag så hände inte speciellt mycket på flera år.

Är du seriös?

Hursomhelst, om du bestämmer dig för att se ut som honom så lägga gärna upp bilder när du uppnått ditt mål, efter 1-2 års träning.

melancoolio
2010-01-09, 20:33
Är du seriös?

Hursomhelst, om du bestämmer dig för att se ut som honom så lägga gärna upp bilder när du uppnått ditt mål, efter 1-2 års träning.

Det skulle jag också vilja se.

BobaFett
2010-01-10, 14:15
Är du seriös?

Hursomhelst, om du bestämmer dig för att se ut som honom så lägga gärna upp bilder när du uppnått ditt mål, efter 1-2 års träning.

Ja han är väl inte så jävla stor, min bror var större än honom när han tränade förr i tiden efter 4 års träning varav 2 år seriöst. Han vägde 97 kilo ca: 10-12% bf på en längd av 187 cm. Hade han deffat 4 - 5 kilo så hade han varit i samma form, men vi kanske har bra gener jag vet inte :P

bcr
2010-01-10, 15:49
Ja er kan man ju knappast klandra som gärna basunerar ut att det inte går att ta sig någonstans annars? Andreaz NM-guld exempelvis är ju knappast någon bedrift alls?

- 70 kg

Jorgen
2010-01-10, 15:56
- 70 kg

Det stämmer.

Martin Löwgren
2010-01-10, 15:57
- 70 kg

Ja i dessa låga klasser torde det faktiskt vara möjligt att tävla helt rent.

PepzAdept
2010-01-10, 16:03
Ja i dessa låga klasser torde det faktiskt vara möjligt att tävla helt rent.

Och då rimligtvis också i AF?

Robin4
2010-01-10, 16:10
- 70 kg

Ja, det var ju verkligen värdelöst. Kunde han inte tagit -100 ist?
Vet att det är många som läser Andreaz blogg och många unga killar som ser upp till honom, han verkar dessutom vara en väldigt ödmjuk och trevlig kille.

Axon, tycker pepz har sagt det som finns att säga, var ändå AF du påstod att det är fler dopade än rena? Eller snackar du i gåtor?

Martin Löwgren
2010-01-10, 16:16
Ja, det var ju verkligen värdelöst. Kunde han inte tagit -100 ist?
Vet att det är många som läser Andreaz blogg och många unga killar som ser upp till honom, han verkar dessutom vara en väldigt ödmjuk och trevlig kille.

Axon, tycker pepz har sagt det som finns att säga, var ändå AF du påstod att det är fler dopade än rena? Eller snackar du i gåtor?

Absolut.

Jag påstår att det är lika vanligt i båda grenarna. Av de tävlande jag känner, har träffat och behandlat hymlas det inte om detta och det finns flera i AF som ligger runt 88-92kg stenhårda vilket vida överskrider -70kg i kroppsbyggning.

AF killarna blir större och större och större och liknar snart CBB fysik. Flera AF killar körs dessutom AF och sedan CBB samma år (flera på detta forum t ex). Finns även de som kör AF och sedan kroppsbyggning (en kollega till mig) och klarar detta med bravu godkännt.

Men denna diskution leder ingenvart. Det som leder någonvart är att testar ska börjar införas och att moralen ändras. Först då får vi se hur många som kommer fortsätta tävla.

Den senaste dopingrazzian verkar ha fått god effekt om man läser på de olika dopingsidorna på internet och jag kan tänka mig att det inte är det sista polisen gjort i denna fråga.

Om sedan även förbundet höjer licensavgiften till 1500kr per år kommer tester kunna införas vilket ytterligare kommer öka renheten på scenen.

bcr
2010-01-10, 16:18
[QUOTE=Robin4;4095359]Ja, det var ju verkligen värdelöst.

Tycker du?*screwy* Jag anser att han är en god förebild för sporten.

Martin Löwgren
2010-01-10, 16:20
Och då rimligtvis också i AF?

Rimligt och hur det ser ut är två hela olika saker. De flesta som dopar sig i sverige står inte ens på en scen. De är hobbymotionärerna som befinner sig mitt bland oss i gymmet och behöver inte alls ha någon imponerande muskulatur.

Bara för att man preppar behöver man inte bli grov och vinna tävlingar. Vet man inte vad man gör kommer inte aas ge ett skit.

Jag vet en kille som har lyckats med bedriften att minska i muskelmassa under en kur. Hur är det möjligt tänker många? Skit i kosten, sup fre/lör och träna moderat så är det möjligt, trots att han använder aas.

Jorgen
2010-01-10, 16:23
Jag påstår att det är lika vanligt i båda grenarna. Av de tävlande jag känner, har träffat och behandlat hymlas det inte om detta och det finns flera i AF som ligger runt 88-92kg stenhårda vilket vida överskrider -70kg i kroppsbyggning.


Jag påstår att du har fel. ;)

Är dom som väger 88-92 kg i AF lika långa (ehrm, korta) som Andreaz?
Jag gissar på att dom är längre och det spelar ju in iallafall lite kan man tycka.

Jorgen
2010-01-10, 16:24
Rimligt och hur det ser ut är två hela olika saker. De flesta som dopar sig i sverige står inte ens på en scen. De är hobbymotionärerna som befinner sig mitt bland oss i gymmet och behöver inte alls ha någon imponerande muskulatur.

Men nu pratar vi om AF. Inte random gymspeta.

Martin Löwgren
2010-01-10, 16:25
Jag påstår att du har fel. ;)

Är dom som väger 88-92 kg i AF lika långa (ehrm, korta) som Andreaz?
Jag gissar på att dom är längre och det spelar ju in iallafall lite kan man tycka.

Nej men det finns dem runt 180cm som ligger på dessa vikter i tävlingsform vilket är absurt bra.

Men som sagt denna diskution leder ingenvart så jag lämnar nu denna och kliver in i rehabforumet och svarar på lite trådar.

Mvh

Jorgen
2010-01-10, 16:30
Nej men det finns dem runt 180cm som ligger på dessa vikter i tävlingsform vilket är absurt bra.

Men som sagt denna diskution leder ingenvart så jag lämnar nu denna och kliver in i rehabforumet och svarar på lite trådar.

Mvh

Tja, du är ju själv 183 och planerar att tävla på 90 kg i år så......

Men du har rätt, detta leder ingenvart.

Arne Persson
2010-01-10, 16:34
En sak är säker... hade inte internet funnits så hade det troligen funnits betydligt fler rena byggare eftersom då hade det inte figurerats så mycket rappakalja som idag om att man inte kan träna upp sig ren. Oavsett kroppslängd mm.

Martin Löwgren
2010-01-10, 16:34
Tja, du är ju själv 183 och planerar att tävla på 90 kg i år så......

Men du har rätt, detta leder ingenvart.

Som sagt, det går men jag kommer nog vara tvungen att gå under 90kg om jag ska vara snorhård. Blir nog snarare 84-86kg även om jag har 90kg som planlagt mål och då har jag ändå jobbat för detta bra länge.

Skulle jag använda prepp hade det inte varit några problem alls för mig att väga in runt 95-90kg (vilket jag inte ens får väga i CBB).

Om jag klarar det betyder inte att alla andra klarar det, varken med prepp eller utan. Man kan aldrig jämföra två människor. Jag säger bara att det är vanligare att folk tar genvägar i denna branch än att behöva slita i 5-10år för att kunna stå på en scen.

L-Sami
2010-01-10, 16:55
Jag tror inte alla kan få en kropp som Chris Harnells, när det gäller storleken deffad främst. Det är kombination av olika faktorer som avgör vilken typ av fysik man kan utveckla. Faktorerna är dessa här nedan som jag kan tänka mig kan påverka.

Goda förutsättningar för nå en toppfysik.
*God genetik för muskelbygge.
*Livsstil (inte festa med alkohol varje fredag och lördag och äta allmän dålig kost, utan ger kroppen det den behöver för att växa. Bra livsstil under flera år)
*Träningsbakgrund (t ex om man har varit långdistanslöpare i 15år och ska börja bygga kroppen, så har mycket mer typ I muskelfibrer och det är svårare att konvertera dem till större typ II muskelfibrer. En brottare som har hållt på i 15år har kanske fler typ II muskelfibrer, så de har bättre förutsättningar)
*Träningserfarenhet (Om man har hållt på med styrketräning i 15år, så har man antagligen byggt på sig mer muskelmassa än en som har tränat endast i 2år. Här också, om man har längre erfarenhet så har man nog hittat en träningsmetod som passar, övningsutföranden är ändamålsenliga osv)
*Stress (En person som är inte oroar sig och stressar jämnt har nog bättre förutsättningar för toppfysik. Kortisol är en muskelnedbrytande hormon)
*Dopning (ökar chanserna få större muskelmassa)
*Ålder (Är man över 50 år har man mindre testo i kroppen än en 16år. När man har börjat träna är också en faktor, en 16 åring har väl bättre förutsättningar att bygga massa än en 33 åring)

Genetik, livsstil, träningsbakgrund, träningserfarenhet, ålder, stress ska klaffa ihop och rätt för att man ska kunna utveckla en toppfysik tror jag (ren byggare/AF:are på scenen).
De med sämre genetik som är rena har svårare att utveckla den här toppfysiken, men kan nå samma fysik om inte bättre även med dopning?

Kan vara en idé att analysera om man kan utveckla en viss typ av fysik som trådskaparen undrar t ex Chris Harnell liknande. Frågor man kan svara på är följande. Hur dina föräldrar ser ut, är de muskulösa? Har de lätt att lägga på sig muskelmassa? Hur är din livsstil och hur har den varit under dina träningsår? Mycket fest med alkohol och tobak eller levt optimalt för muskelbygge? Vilken typ av träning har du utövat under dina levnadsår? Hur länge har du tränat och vet du vilken träningsmetod passar bäst för dig? Stressar och oroar du dig mycket? Hur gammal är du och när började du träna?

Jag tror att det finns rena byggare/AF:are på scenen som har de alla förutsättningar som krävs. Jag tror att det finns dopade på scenerna också. Hur fördelningen ser ut, vet jag inte, ingen annan heller och som det ser ut nu så kommer man aldrig att veta. Det vet man inte i andra idrotter heller, men i och med att det inte finns några dopingtester så förstår jag att många misstänks för dopning, återigen är det trist om de rena blir anklagade eftersom jag tror att det finns rena AF:are/byggare där ute. Så länge tester inte finns i kroppskultursporterna, så kommer de bli ointressanta för mig av många skäl.

Martin Löwgren
2010-01-10, 17:07
Jag tror att det finns rena byggare/AF:are på scenen som har de alla förutsättningar som krävs. Jag tror att det finns dopade på scenerna också. Hur fördelningen ser ut, vet jag inte, ingen annan heller och som det ser ut nu så kommer man aldrig att veta. Det vet man inte i andra idrotter heller, men i och med att det inte finns några dopingtester så förstår jag att många misstänks för dopning, återigen är det trist om de rena blir anklagade eftersom jag tror att det finns rena AF:are/byggare där ute. Så länge tester inte finns i kroppskultursporterna, så kommer de bli ointressanta för mig av många skäl.
Kunde inte skrivit det bättre själv.

PepzAdept
2010-01-10, 17:38
Absolut.

Jag påstår att det är lika vanligt i båda grenarna. Av de tävlande jag känner, har träffat och behandlat hymlas det inte om detta och det finns flera i AF som ligger runt 88-92kg stenhårda vilket vida överskrider -70kg i kroppsbyggning.

AF killarna blir större och större och större och liknar snart CBB fysik. Flera AF killar körs dessutom AF och sedan CBB samma år (flera på detta forum t ex). Finns även de som kör AF och sedan kroppsbyggning (en kollega till mig) och klarar detta med bravu godkännt.

Men denna diskution leder ingenvart. Det som leder någonvart är att testar ska börjar införas och att moralen ändras. Först då får vi se hur många som kommer fortsätta tävla.

Den senaste dopingrazzian verkar ha fått god effekt om man läser på de olika dopingsidorna på internet och jag kan tänka mig att det inte är det sista polisen gjort i denna fråga.

Om sedan även förbundet höjer licensavgiften till 1500kr per år kommer tester kunna införas vilket ytterligare kommer öka renheten på scenen.

Så du har behandlat största delen av de tävlande i AF menar du? Eller exakt hur har du gått tillväga i din "undersökning" som du sprider här?
Återigen, jag är en av de tyngsta på SM-scenen i korta klassen, skulle jag ställa mig på en byggarscen i -80 skulle jag ju knappast se speciellt stor ut, snarare precis tvärt om! Så vilka är dessa bjässar du pratar om? Chris, Ako och Dennis som stod på pallen i långa klassen? Det är ju ingen av de som vägde in på 88-92kg. De vägde väl in på 85-87 kg och då är de ju inte hårda nog att ställa sig på en byggarscen. Så återigen, vilka är dessa bjässar du pratar om?

Att höja licensavgiften till 1500kr kommer säkerligen att få många att sluta tävla, men knappast av rätt anledningar. Det är på tok för dyrt helt enkelt. Varför skulle man vilja betala den summan för att få tävla EN tävling i AF där man också betalar 500kr i tävlingsavgift? För så ser det ju ut i dagsläget, det finns bara SM för oss att tävla på.


Som sagt, det går men jag kommer nog vara tvungen att gå under 90kg om jag ska vara snorhård. Blir nog snarare 84-86kg även om jag har 90kg som planlagt mål och då har jag ändå jobbat för detta bra länge.

Skulle jag använda prepp hade det inte varit några problem alls för mig att väga in runt 95-90kg (vilket jag inte ens får väga i CBB).

Om jag klarar det betyder inte att alla andra klarar det, varken med prepp eller utan. Man kan aldrig jämföra två människor. Jag säger bara att det är vanligare att folk tar genvägar i denna branch än att behöva slita i 5-10år för att kunna stå på en scen.

Så det du säger egentligen är att du är ett unikum och mycket bättre än alla andra? För chris som har styrketränat i 15 år kan ju aldrig ha lyckats med samma bedrift som dig? För ni är väl ungefär i samma size egentligen, enligt det du skriver här verkar du ju tom vara lite större än chris.

Förstår verkligen inte ditt sätt att verka för ren idrott med din otroligt värdelösa inställning till oss som tävlar.

PepzAdept
2010-01-10, 17:42
Tjenare.

Opererade mig för 2-3 veckor sen och har inte fått träna alls, ska börja träna igen nästa vecka och mitt mål är att få en kropp som Chris Harnell.

Är det möjligt att få en sån kropp utan steroider?
Vet inte om han har eller inte har tagit.

Tack för svar

Mvh

Marcus

Jag tror inte alla kan få en kropp som Chris Harnells, när det gäller storleken deffad främst. Det är kombination av olika faktorer som avgör vilken typ av fysik man kan utveckla.


Men det är möjligt med rätt förutsättningar vilket var exakt det som frågan var, inte sant?!

PepzAdept
2010-01-10, 17:53
Jag tror att det finns rena byggare/AF:are på scenen som har de alla förutsättningar som krävs. Jag tror att det finns dopade på scenerna också. Hur fördelningen ser ut, vet jag inte, ingen annan heller och som det ser ut nu så kommer man aldrig att veta. Det vet man inte i andra idrotter heller, men i och med att det inte finns några dopingtester så förstår jag att många misstänks för dopning, återigen är det trist om de rena blir anklagade eftersom jag tror att det finns rena AF:are/byggare där ute. Så länge tester inte finns i kroppskultursporterna, så kommer de bli ointressanta för mig av många skäl.

Om man nu bortser från martin som verkar tro att alla andra utom sig själv är fullkomliga idioter så kan man väl ganska lätt göra ett överslag och se vilka som skulle kunna misstänkas vara dopade eller inte. Det är väl bara att kolla utvecklingen från tävling till tävling. Hade nu alla varit så jäkla dopade som martin påstår skulle kanske utvecklingskurvan muskulärt varit något större än vad den är i verkligheten?!
Men det kanske är som Martin säger, alla dopar sig helt enkelt fel?

Men ta Tobias som vann långa klassen på DC som också dopingtestades i samband med tävlingen. Vägde in på ca 78kg har jag för mig. Han kanske bara hade tur på dopingtestet?

Är för övrigt helt för att införa dopingtester. Otroligt synd att det inte är det på SM åtminstonde för vinnaren.

bcr
2010-01-10, 17:55
Men det är möjligt med rätt förutsättningar vilket var exakt det som frågan var, inte sant?!

Det är just det som avhandlats en stund............olika (rätt) förutsättningar som du själv säger ,vad det nu innebär.

PepzAdept
2010-01-10, 18:53
Det är just det som avhandlats en stund............olika (rätt) förutsättningar som du själv säger ,vad det nu innebär.

Jo tack jag har följt diskussionen som du kanske har märkt ;)

Martin Löwgren
2010-01-10, 19:39
Förstår verkligen inte ditt sätt att verka för ren idrott med din otroligt värdelösa inställning till oss som tävlar.
Uppenbarligen säger jag nåt rätt då både SKKF och organisation REN IDROTT vill ha med mig i deras utskott?

Du får ha din liberala syn och hålla alla dina vänner om ryggen (jag håller även mina vänner om ryggen) men vi får se hur roligt det blir när det börjar blåsa ordentligt i den här branchen som det kommer börja göra när polisen nu får utökade befogenheter och det även förhoppningsvis ska börja införas tester. Listan med alla som torskade i senaste razzian sprids nu via b.la facebook och det var riktigt många där som man misstänkt som man nu fick svart och vitt på att de såväl dealade som använde prepp.

Jag har aldrig sagt att alla är dopade, absolut inte men det är fler som dopar sig än som tävlar rent i fitness och kroppsbyggarcirkusen enligt mig idag 2010. Samma gäller såklart andra sporter och grenar (cykling t ex)

Självklart finns det genetiska freaks, Chris kan säkert vara en utav dessa absolut men det vet varken du eller jag.

Anders The Peak
2010-01-10, 19:46
Det finns en massa killar och tjejer som är minst lika bra muskulärt som Chris men alla har inte begåvats med hans muskelbukar och benstomme det begränsar deras möjlighet till en finalplats. Jag tror att du kan hitta väldigt många tävlande vid Naturliga BB/AF tävlingar som klår Chris med hästlängder.
Nu kan man aldrig vara säker på någonting men jag tror att döma människor utifrån en fördom är inte genomtänkt.

Martin Löwgren
2010-01-10, 19:48
Nu kan man aldrig vara säker på någonting men jag tror att döma människor utifrån en fördom är inte genomtänkt.

Agree så denna diskution är egentligen helt.....meningslös ;)

Jorgen
2010-01-10, 19:58
Uppenbarligen säger jag nåt rätt då både SKKF och organisation REN IDROTT vill ha med mig i deras utskott?

Var det inte så att jag efter mycket tjat fick dig att höra av dig till SKKF och erbjuda din hjälp? Du får det att låta tvärtom.

Hur går det med det förresten? Du kommer på mötet nästa helg hoppas jag.

Martin Löwgren
2010-01-10, 20:00
Var det inte så att jag efter mycket tjat fick dig att höra av dig till SKKF och erbjuda din hjälp? Du får det att låta tvärtom.

Hur går det med det förresten? Du kommer på mötet nästa helg hoppas jag.

Ditt tjat hade inte så stor påverkan utan mer Janpeters inlägg på min blogg. Nej jag arbetar nästa helg och kommer inte ifrån, har mailat Annelie om detta samt ska skriva ned vilka punkter jag tycker ska tas upp.

REN IDROTT är dock något jag lägger mer fokus på då det är en organisation som når ut till så mycket och verkligen har en chans att påverka den rådande situationen.

Gabriel174
2010-01-10, 20:07
Var det inte så att jag efter mycket tjat fick dig att höra av dig till SKKF och erbjuda din hjälp? Du får det att låta tvärtom.

Hur går det med det förresten? Du kommer på mötet nästa helg hoppas jag.

Oavsett så vill ju SKKF ha med honom? :naughty:

Botrik
2010-01-10, 20:14
Om jag ska vara helt ärlig förstår jag inte hur man tänker när man vill införa dopingtester i en sport som är präglad av doping, och som dessutom blir mindre och mindre för varje år som går. Antalet utövare lär inte öka?

Starta istället en ny tävling där dopingtester förekommer, så får de som är rena och duktiga tävla där istället. Kroppsbyggning/whatever skulle nog bli ganska tråkigt att kolla på om doping inte förekom. Tänk er ett helt startfält med Axons (i bästa fall :D), hur intressant är det att kolla på?

Fast å andra sidan är det väl bara för "fuskarna" att använda preparat med kortare spårningstid och kliva av kurandet i lagom tid innan tävling...

PepzAdept
2010-01-10, 20:19
Uppenbarligen säger jag nåt rätt då både SKKF och organisation REN IDROTT vill ha med mig i deras utskott?

Du får ha din liberala syn och hålla alla dina vänner om ryggen (jag håller även mina vänner om ryggen) men vi får se hur roligt det blir när det börjar blåsa ordentligt i den här branchen som det kommer börja göra när polisen nu får utökade befogenheter och det även förhoppningsvis ska börja införas tester. Listan med alla som torskade i senaste razzian sprids nu via b.la facebook och det var riktigt många där som man misstänkt som man nu fick svart och vitt på att de såväl dealade som använde prepp.

Jag har aldrig sagt att alla är dopade, absolut inte men det är fler som dopar sig än som tävlar rent i fitness och kroppsbyggarcirkusen enligt mig idag 2010. Samma gäller såklart andra sporter och grenar (cykling t ex)

Självklart finns det genetiska freaks, Chris kan säkert vara en utav dessa absolut men det vet varken du eller jag.

Tja du hörs ju i alla fall.

Liberal syn? Hålla mina vänner om ryggen? Vad pratar du för nonsens?! Ni kan få komma och plocka mig och mina vänner när helst du vill martin. Vi är och förblir rena!! Som sagt, jag välkomnar gladeligen dopingtesterna i fitnessen och kommer även att tävla i organisationer där det förekommer dopingtester.

Men återigen, förstår inte vad grundar du de anklagelserna på? Jag tror att du har helt fel helt enkelt. Jag känner alldeles för många som tävlar rena för att dina anklagelser skulle kunna vara sanna.

PepzAdept
2010-01-10, 20:22
Om jag ska vara helt ärlig förstår jag inte hur man tänker när man vill införa dopingtester i en sport som är präglad av doping, och som dessutom blir mindre och mindre för varje år som går. Antalet utövare lär inte öka?

Starta istället en ny tävling där dopingtester förekommer, så får de som är rena och duktiga tävla där istället. Kroppsbyggning/whatever skulle nog bli ganska tråkigt att kolla på om doping inte förekom. Tänk er ett helt startfält med Axons (i bästa fall :D), hur intressant är det att kolla på?

Fast å andra sidan är det väl bara för "fuskarna" att använda preparat med kortare spårningstid och kliva av kurandet i lagom tid innan tävling...

Återigen så är det väl trots allt AF vi pratar i huvudsak om och då är inte sporten präglad av doping.

Botrik
2010-01-10, 20:28
Återigen så är det väl trots allt AF vi pratar i huvudsak om och då är inte sporten präglad av doping.

Ah, sorry. Då var inlägget mer eller mindre enbart ämnat till Martin.

Martin Löwgren
2010-01-10, 20:41
Om jag ska vara helt ärlig förstår jag inte hur man tänker när man vill införa dopingtester i en sport som är präglad av doping, och som dessutom blir mindre och mindre för varje år som går. Antalet utövare lär inte öka?

Starta istället en ny tävling där dopingtester förekommer, så får de som är rena och duktiga tävla där istället. Kroppsbyggning/whatever skulle nog bli ganska tråkigt att kolla på om doping inte förekom. Tänk er ett helt startfält med Axons (i bästa fall :D), hur intressant är det att kolla på?

Fast å andra sidan är det väl bara för "fuskarna" att använda preparat med kortare spårningstid och kliva av kurandet i lagom tid innan tävling...

Det är på G. Jag håller på och pratar med "korpen" om detta samt en extern finansiär men det krävs stora sponsorer vilket även det är under förhandling men det är bara på planeringsstadiet. Slår det igenom kan det bli, riktigt riktigt bra men de krävs samarbete från flera parter.

Jag tror antalet tävlande skulle öka då fler skulle våga kliva upp på en scen. Det i kombination med polisens ökade satsning mot dopingen tror jag kommer göra succe.

Klein
2010-01-10, 20:43
Kanske trampar på några tår nu men byggning eller ens AF är knappast sporter. I tex friidrott så får man ju både prestationen och de tävlandes fysik i aktion på köpet. Det är när kroppen används till fysiskt arbete som den är intressant att beskåda. Och nu talar jag inte om att gymma. Att titta på någon som står på en scen och kråmar sig eller pressar vikter i gymmet är helt ointressant om man inte känner personen personligen, alternativt att personen är rejält roidad, för då blir det en freakshow som faktiskt kan vara underhållande.

Robin4
2010-01-10, 20:43
Felpost

Martin Löwgren
2010-01-10, 20:48
Nä, den är inte präglad i AF men klart det finns säkert. Pepz det är ju bra att du försvara sporten faktiskt AF alltså.
Det går inte att föra en diskussionen, det är redan sandlåde nivå och bubblar bara ut skit ur truten på vissa hära.

Martin allt du skriver om doping och sterioder m.m att det är så stort. Kroppsbyggning är ju en livstil man väljer helt enkelt, alla gör ju olika uppoffringar. För att gå långt inom kroppsbyggning krävs det ju att man tar till (sterioder) det vet väll dom flesta om. Du framhäver ju allt och alla som tävlar i BB eller AF som dopade individer. Det är en ganska konstig inställning du har ändå. Du skriver på Flashback också en heldel genom nicket Axon jag har t.o.m sett dig anklaga profiler i sporten för att vara dopade, kolla ökningarna den och den gjort. Använd din tid som du skriver och dopinganklagar folk till att gå på dom möten Jörgen inbjuder dig till och ta upp dina åsikter där, du lär ju knappast förändra destomer på massa forum. Det enda man får läsa är att alla är dopade utom du, alla inom BB och AF är dopade utom du, samtidigt som din prestation som REN är riktigt bra enligt dig själv? Du lider ju verkligen inte utav ödmjukhet.

Läser man mellan raderna nu så är ju tydligen Chris också dopad, vad är dina belägg för det egentligen?

Jag har aldrig rört doping och kommer aldrig göra det själv heller. Men vi gör ju olika val hära i livet, alla kan ju inte välja samma vore bra trist.Då har du nog läst lite av det du velat och tolkat det lite som du kännt för. Jag är yttest återhållsam med att anklaga någon och påstår aldrig något utan bevis. Att Mr. O vinnaren har varit dopad vågar jag däremot påstå utan bevis men annars är jag väldigt restriktiv.

Så lägg inte ord i min mun som jag inte sagt är du snäll.

Här är t ex ett citat från min serie "våga vägra doping"

"Vad vill jag då få ut av detta? Anklagar jag alla aktiva som någonsin tävlat för att ha använt förbjuda doping preparat?

Absolut INTE. Jag själv har tävlat ren, har coachat två rena tävlande och har flera vänner som tävlat rena. Utöver detta finns det massvis med tävlande som jag inte känner men som jag iallafall tror skulle kunna vara rena.

Allt detta blir dock bara till spekulationer. Spekulationer helt utan något som helst värde men att idag vinna en tävling helt ren känns väldigt avlägsen.

Det krävs en enorm satsning från såväl oss aktiva tävlande, förbund och media för att förändra denna nedsmutsade "sport" (om nu fler än jag vill det)

Jag tycker det är rent av fördjävligt och tråkigt att ställa upp i en tävling där det inte utförs dopingtester men vad har jag för val? Ska jag sluta bedriva det jag älskar att göra för att chansen finns att mina mottävlande väljer att använda doping för att besegra mig - aldrig i livet!

Förutom att färre och färre väljer att tävla så kommer sporterna aldrig tas på allvar av allmänheten om inte något drastiskt görs. Som de ser ut idag så dras även vi rena tävlande ned i denna skit som de dopade aktiva håller på med och det är inte okej.

Jag har personligen mailat förbundet och erbjudit mina tjänster, fått ett givande svar tillbaka om att även de verkligen vill göra något så förhoppningsvis kommer det inom en snar framtid börja införas tester.

Det är ingen omöjlighet att detta kan ske. Två andra förbund som lyckats med detta är tyngtlyftningsförbundet och styrkelyftförbundet.
"

Jorgen
2010-01-10, 20:50
Kanske trampar på några tår nu men byggning eller ens AF är knappast sporter. I tex friidrott så får man ju både prestationen och de tävlandes fysik i aktion på köpet. Det är när kroppen används till fysiskt arbete som den är intressant att beskåda. Och nu talar jag inte om att gymma. Att titta på någon som står på en scen och kråmar sig eller pressar vikter i gymmet är helt ointressant om man inte känner personen personligen, alternativt att personen är rejält roidad, för då blir det en freakshow som faktiskt kan vara underhållande.

Det är ju upp till var och en vad man tycker är roligt och intressant.
Alla måste inte tycka samma. :)


Btw:
I AF så används kroppen till fysiskt arbete genom en styrkerond bestående av chins och dips och en hinderbanelöpning (på DC är det en minut rodd med en concept II roddmaskin).

Klein
2010-01-10, 21:11
Det är ju upp till var och en vad man tycker är roligt och intressant.
Alla måste inte tycka samma. :)


Btw:
I AF så används kroppen till fysiskt arbete genom en styrkerond bestående av chins och dips och en hinderbanelöpning (på DC är det en minut rodd med en concept II roddmaskin).

Det är så sant men momentens generella underhållningsvärde är lågt. Räcker inte med ett prestationsmoment, i bemärkelsen vilket som helst, för att det ska vara en sport i min mening. Känns ju mer som några av de små lekmoment man höll på med som barn och ungdom för att mäta sig mot sina kompisar. Jag tycker inte styrkelyft är en riktig sport heller för den delen.

Jorgen
2010-01-10, 21:31
Det är så sant men momentens generella underhållningsvärde är lågt. Räcker inte med ett prestationsmoment, i bemärkelsen vilket som helst, för att det ska vara en sport i min mening. Känns ju mer som några av de små lekmoment man höll på med som barn och ungdom för att mäta sig mot sina kompisar. Jag tycker inte styrkelyft är en riktig sport heller för den delen.
Ja, det tycker du ja. :)

Men vad du anser vara eller inte vara en sport är knappast trådens ämne.

major Pectoralis
2010-01-10, 21:42
Återigen så är det väl trots allt AF vi pratar i huvudsak om och då är inte sporten präglad av doping.

Tyvärr, är det ju iofs rätt många AF-tävlande som åkt fast, trots att möjligheterna till det är i det närmaste obefintliga.

Att man sedan kan lyckas ren förtar inte faktum.

Jorgen
2010-01-10, 22:07
Men ta Tobias som vann långa klassen på DC som också dopingtestades i samband med tävlingen. Vägde in på ca 78kg har jag för mig. Han kanske bara hade tur på dopingtestet?
Tobias kom även tvåa på Fitness Five förra året
Han tränar på mitt gym och jag kan garantera att han och alla andra som tävlat och tävlar för oss är och alltid har varit rena.

PepzAdept
2010-01-10, 22:34
Då har du nog läst lite av det du velat och tolkat det lite som du kännt för. Jag är yttest återhållsam med att anklaga någon och påstår aldrig något utan bevis. Att Mr. O vinnaren har varit dopad vågar jag däremot påstå utan bevis men annars är jag väldigt restriktiv.

Så lägg inte ord i min mun som jag inte sagt är du snäll.

Här är t ex ett citat från min serie "våga vägra doping"

"Vad vill jag då få ut av detta? Anklagar jag alla aktiva som någonsin tävlat för att ha använt förbjuda doping preparat?
Absolut INTE. Jag själv har tävlat ren, har coachat två rena tävlande och har flera vänner som tävlat rena. Utöver detta finns det massvis med tävlande som jag inte känner men som jag iallafall tror skulle kunna vara rena.

Allt detta blir dock bara till spekulationer. Spekulationer helt utan något som helst värde men att idag vinna en tävling helt ren känns väldigt avlägsen.

Det krävs en enorm satsning från såväl oss aktiva tävlande, förbund och media för att förändra denna nedsmutsade "sport" (om nu fler än jag vill det)

Jag tycker det är rent av fördjävligt och tråkigt att ställa upp i en tävling där det inte utförs dopingtester men vad har jag för val? Ska jag sluta bedriva det jag älskar att göra för att chansen finns att mina mottävlande väljer att använda doping för att besegra mig - aldrig i livet!

Förutom att färre och färre väljer att tävla så kommer sporterna aldrig tas på allvar av allmänheten om inte något drastiskt görs. Som de ser ut idag så dras även vi rena tävlande ned i denna skit som de dopade aktiva håller på med och det är inte okej.

Jag har personligen mailat förbundet och erbjudit mina tjänster, fått ett givande svar tillbaka om att även de verkligen vill göra något så förhoppningsvis kommer det inom en snar framtid börja införas tester.

Det är ingen omöjlighet att detta kan ske. Två andra förbund som lyckats med detta är tyngtlyftningsförbundet och styrkelyftförbundet.
"
Du kan fan inte tänka mycket på vad du skriver i så fall Martin om du påstår att du inte insinuerar att väldigt många är dopade.
Vi har ju redan lyft fram massor som är rena som faktiskt placerar sig på pallen och vinner tävlingarna?! Det du skriver är rent skitsnack helt enkelt!

Det är så sant men momentens generella underhållningsvärde är lågt. Räcker inte med ett prestationsmoment, i bemärkelsen vilket som helst, för att det ska vara en sport i min mening. Känns ju mer som några av de små lekmoment man höll på med som barn och ungdom för att mäta sig mot sina kompisar. Jag tycker inte styrkelyft är en riktig sport heller för den delen.
Underligt resonemang? Du nämnde ju friidrott som exempel på sport vilket också bara är ett prestationsmoment? Men som sagt är det här väldigt off topic.

Tyvärr, är det ju iofs rätt många AF-tävlande som åkt fast, trots att möjligheterna till det är i det närmaste obefintliga.

Att man sedan kan lyckas ren förtar inte faktum.

hur många är "rätt många"? Det är underligt nog inte en endaste av mina vänner som har åkt fast. Skulle det kanske kunna bero på att vi alla är rena? Förmodligen!!!!!

oTure
2010-01-10, 22:42
Tycker det är väldigt kul att den här diskussionen förs här på kolo.
Öppnar ens ögon lite, man har lite mycket fördomar.

Klein
2010-01-10, 22:43
Underligt resonemang? Du nämnde ju friidrott som exempel på sport vilket också bara är ett prestationsmoment? Men som sagt är det här väldigt off topic.

Det är frågan om prestationsmomentes underhållningsvärde och dess inneboende estetiska värden.

major Pectoralis
2010-01-10, 22:49
hur många är "rätt många"? Det är underligt nog inte en endaste av mina vänner som har åkt fast. Skulle det kanske kunna bero på att vi alla är rena? Förmodligen!!!!!

Jag kommer på fem stycken dopingfall i AF på 10 sekunder. Det är ganska mycket med tanke på att inga tester utförs. Det är även tillräckligt mycket för att jag inte vågar basunera ut (som du tidigare uttryckte det) att AF är en "ren sport" eller en gren som inte är präglad av dopning. Det blir liksom "to much", inte minst med tanke på att AF är en SKKF-sport som ofta fingerar i sammanhang där det finns många som brukar dopning.
Det är dock mycket möjligt att AF inte är smutsigare än andra liknande grenar. Jag vet inte och, skall jag vara ärlig, kunde jag faktiskt inte bry mig mindre. När jag tävlar så gör jag det för att det är kul och många i byggar-/fitnessbranschen är faktiskt ganska kul personligheter, dopade eller ej. Dessutom är de intresserade av styrketräning, vilket jag gillar.

Jag upplever stundtals, mellan raderna, att du tror att jag anklagar dig (eller dina vänner) för dopning? Jag har inte en gång anklagat dig för dopning. Tvärtom har jag skrivit att man kan lyckas utan dopning.

Som jag tidigare har skrivit har ingen av mina bekantskaper inom AF heller åkt fast för dopning.

PepzAdept
2010-01-10, 23:15
Det är frågan om prestationsmomentes underhållningsvärde och dess inneboende estetiska värden.
Jo men det är ju också högst personligt vad man tycker är underhållande. Det finns ju trots allt en jäkla massa sporter som jag personligen tycker är väldigt tråkiga att titta på men det blir väl knappast mindre sport för att jag känner så? Bara en tanke ;)

Jag kommer på fem stycken dopingfall i AF på 10 sekunder. Det är ganska mycket med tanke på att inga tester utförs. Det är även tillräckligt mycket för att jag inte vågar basunera ut (som du tidigare uttryckte det) att AF är en "ren sport" eller en gren som inte är präglad av dopning. Det blir liksom "to much", inte minst med tanke på att AF är en SKKF-sport som ofta fingerar i sammanhang där det finns många som brukar dopning.
Det är dock mycket möjligt att AF inte är smutsigare än andra liknande grenar. Jag vet inte och, skall jag vara ärlig, kunde jag faktiskt inte bry mig mindre. När jag tävlar så gör jag det för att det är kul och många i byggar-/fitnessbranschen är faktiskt ganska kul personligheter, dopade eller ej. Dessutom är de intresserade av styrketräning, vilket jag gillar.

Jag upplever stundtals, mellan raderna, att du tror att jag anklagar dig (eller dina vänner) för dopning? Jag har inte en gång anklagat dig för dopning. Tvärtom har jag skrivit att man kan lyckas utan dopning.

Som jag tidigare har skrivit har ingen av mina bekantskaper inom AF heller åkt fast för dopning.

Nej det är inte min mening faktiskt. Dock så känns det som om Martin gör det gång på gång och jag börjar tröttna på det bara. Så använde mest ditt inlägg för att få det sagt, inget ont menat. Men förstår inte riktigt varför man väljer att se det på det sättet du gör. Är det fem personer genom åren eller som åkte dit i razzian nu menar du? Jag förstår också att det finns personer i AF som dopat sig genom åren, men hävdar ändå att det är ett litet antal. Både du och jag känner alldeles för många som tävlar rena för att det skulle vara på något annat sätt.

Martin Löwgren
2010-01-10, 23:59
hur många är "rätt många"? Det är underligt nog inte en endaste av mina vänner som har åkt fast. Skulle det kanske kunna bero på att vi alla är rena? Förmodligen!!!!!
Men seriöst hur många vänner har du egentligen? Branchen är större än dig. Inse fakta att doping är ett stort problem istället för att köra huvudet i sanden och intala dig själv något som inte stämmer.

Som majoren säger. Chansen att åka dit är minimal. Ändå har folk gjort det. Hade det funnits tester hade det ökar avsevärt.

Jag vet två stycken in din klass på senaste SM som var dopade och de erkänner även detta men såklart inte utåt (som alla andra)

Martin Löwgren
2010-01-11, 00:01
Dock så känns det som om Martin gör det gång på gång och jag börjar tröttna på det bara. SJag har aldrig anklagat dig eller någon annan av din fitnesskompisar (eller mannen tråden handlar om) så ta det jävligt lungt med vad du anklagar mig för. Mitt tålamod på ditt naiva skitsnack börjar även gå mig på nerverna.

Däremot säger jag att branchen i sig (fitness och kroppsbyggning) är enormt nedsmutsad av doping och det får du gärna kritisera mig för att säga.

Martin Löwgren
2010-01-11, 00:23
Jag har aldrig anklagat dig eller någon annan av din fitnesskompisar (eller mannen tråden handlar om) så ta det jävligt lungt med vad du anklagar mig för. Mitt tålamod på ditt naiva skitsnack börjar även gå mig på nerverna.

Däremot säger jag att branchen i sig (fitness och kroppsbyggning) är enormt nedsmutsad av doping och det får du gärna kritisera mig för att säga.

Kanske lät lite hård här, var inte min mening Kristian. Du verkar vara en bra kille och ett bra föredöme för AF.

Mvh

PepzAdept
2010-01-11, 00:34
Men seriöst hur många vänner har du egentligen? Branchen är större än dig. Inse fakta att doping är ett stort problem istället för att köra huvudet i sanden och intala dig själv något som inte stämmer.

Som majoren säger. Chansen att åka dit är minimal. Ändå har folk gjort det. Hade det funnits tester hade det ökar avsevärt.

Jag vet två stycken in din klass på senaste SM som var dopade och de erkänner även detta men såklart inte utåt (som alla andra)

Jag har aldrig anklagat dig eller någon annan av din fitnesskompisar (eller mannen tråden handlar om) så ta det jävligt lungt med vad du anklagar mig för. Mitt tålamod på ditt naiva skitsnack börjar även gå mig på nerverna.

Däremot säger jag att branchen i sig (fitness och kroppsbyggning) är enormt nedsmutsad av doping och det får du gärna kritisera mig för att säga.

Tycker du att det är underligt att jag känner många av de jag tävlar med? Jag tror inte att jag har huvudet i sanden alls, pratar vi om AF så tror jag garanterat att du överdriver det här. Men om du nu inte anklagar mig för att vara dopad så verkar det ju i vart fall gå alldeles ypperligt att vinna ren?!
Vilket slår lite hål på ditt tidigare inlägg... inte sant?!

...men att idag vinna en tävling helt ren känns väldigt avlägsen.


Och att du har tröttnat på mitt naiva skitsnack? Jag vet inte Martin, tycker du inte att jag borde ha tolkat det där som en anklagelse så kanske du inte borde ha skrivit en sån här sak!!!

Det är egentligen det enda jag vill få fram ur den här diskussionen. Som du predikar låter det som om att det inte går att tävla utan att dopa sig. Jag vill bara förtydliga att det går alldeles utmärkt!

PepzAdept
2010-01-11, 00:36
Kanske lät lite hård här, var inte min mening Kristian. Du verkar vara en bra kille och ett bra föredöme för AF.

Mvh

Ingen fara Martin. Tar inte åt mig av sånt. Det är klart att man kan hetsa upp sig lite när man diskuterar ;)

Men tack.

Martin Löwgren
2010-01-11, 00:50
Tycker du att det är underligt att jag känner många av de jag tävlar med? Jag tror inte att jag har huvudet i sanden alls, pratar vi om AF så tror jag garanterat att du överdriver det här. Men om du nu inte anklagar mig för att vara dopad så verkar det ju i vart fall gå alldeles ypperligt att vinna ren?!
Vilket slår lite hål på ditt tidigare inlägg... inte sant?!

[/B][/I]

Och att du har tröttnat på mitt naiva skitsnack? Jag vet inte Martin, tycker du inte att jag borde ha tolkat det där som en anklagelse så kanske du inte borde ha skrivit en sån här sak!!!

Det är egentligen det enda jag vill få fram ur den här diskussionen. Som du predikar låter det som om att det inte går att tävla utan att dopa sig. Jag vill bara förtydliga att det går alldeles utmärkt!
Självklart går det (jag tävlar rent och flera av mina närmaste vänner) men det är inte riktigt dit jag vill komma (har skrivit 20inlägg i denna tråd och det handlar framförallt om branchen i sig och bristen på tester) men vi kan ta den diskutionen över en bit mat.

Ser att även du hänger på kungsholmen/vasastan vilket även jag gör så vi synkar en lunch eller nåt och diskuterar vidare.

Mvh

spoon
2010-01-11, 00:52
:Martin

Ditt sätt att få fler folk att avstå från doping är alltså genom att säga. Det är kört alla dopar sig ni har inte en chans att klara er om ni inte dopar er. För det är ju vad du säger. Och massor av folk i början av sin träningskariär sitter och läser denna tråden. Jag tror din taktik gör det motsatta.

Martin Löwgren
2010-01-11, 00:54
:Martin

Ditt sätt att få fler folk att avstå från doping är alltså genom att säga. Det är kört alla dopar sig ni har inte en chans att klara er om ni inte dopar er. För det är ju vad du säger. Och massor av folk i början av sin träningskariär sitter och läser denna tråden. Jag tror din taktik gör det motsatta.

Okej om det är så det framstår så får jag be om ursäkt. Det jag vill säga är att fitness och kroppsbyggarbranchen är väldigt nedsmutsad med doping och att något måste göras. Vem/vilka som dopar sig går ej att veta eftersom tester ej sker.

Många nybörjare sätter dock upp orealistisk mål då de bläddrar i BODY och ser Jay Cutlers schema och får höra att han dricker mycket vassleprotein så det kan vara bra att de får höra det ur en annan synvinkel.

Jag kommer fortsätta tävla rent och dra mitt stå till stacken och göra så gott jag kan :)

PepzAdept
2010-01-11, 01:13
:Martin

Ditt sätt att få fler folk att avstå från doping är alltså genom att säga. Det är kört alla dopar sig ni har inte en chans att klara er om ni inte dopar er. För det är ju vad du säger. Och massor av folk i början av sin träningskariär sitter och läser denna tråden. Jag tror din taktik gör det motsatta.

Det är precis det har har försökt fått sagt också. Spank u ;)

Okej om det är så det framstår så får jag be om ursäkt. Det jag vill säga är att fitness och kroppsbyggarbranchen är väldigt nedsmutsad med doping och att något måste göras. Vem/vilka som dopar sig går ej att veta eftersom tester ej sker.

Många nybörjare sätter dock upp orealistisk mål då de bläddrar i BODY och ser Jay Cutlers schema och får höra att han dricker mycket vassleprotein så det kan vara bra att de får höra det ur en annan synvinkel.

Jag kommer fortsätta tävla rent och dra mitt stå till stacken och göra så gott jag kan :)

Håller med dig, tester borde det helt klart vara! Är väl dock bättre att de överkonsumerar vassle i hopp om att bygga muskler istället för att redan ge upp kampen där och börjar knapra?! ;)

L-Sami
2010-01-11, 08:40
Är för övrigt helt för att införa dopingtester. Otroligt synd att det inte är det på SM åtminstonde för vinnaren.

Att endast vara ren på tävling säger ingenting, dopingtester ska utföras oannonserade på träningstider.

Om man har en gång dopat sig så har man större och grövre muskelfibrer än en som har aldrig dopat sig. Så om man har varit där och smakat på dopningen tidigare men har slutat en månad innan tävlingen, så har man ändå bra försprång mot den som har aldrig varit där och smakat på dopningen.

Sniggel
2010-01-11, 12:19
Att endast vara ren på tävling säger ingenting, dopingtester ska utföras oannonserade på träningstider.

Om man har en gång dopat sig så har man större och grövre muskelfibrer än en som har aldrig dopat sig. Så om man har varit där och smakat på dopningen tidigare men har slutat en månad innan tävlingen, så har man ändå bra försprång mot den som har aldrig varit där och smakat på dopningen.

Eller om man slutade för 2 år sen, eller 8 år sen för den delen...

Vilket påminner mig om en artikel om en kille i ett reklamblad jag fick från "en känd webshop". Någon som tidigare dopat sig men senaste året tränade ren och han tyckte det kändes bra för att "nu ställde han upp på sina naturliga förutsättningar". Jag tyckte uttalandet var skrattretande.

bcr
2010-01-11, 20:32
jag kan garantera att han och alla andra som tävlat och tävlar för oss är och alltid har varit rena.[/QUOTE]

Hur ser specifikt en nämnd garanti ut ?

Jorgen
2010-01-11, 20:54
Hur ser specifikt en nämnd garanti ut ?

Det tog lite längre tid än väntat innan någon skulle ifrågasätta detta. Och som vanligt när det kommer till doping måste man tydligen bevisa sin oskuld istället för tvärtom, som är det vanliga.

Nå, Tobias blev som sagt testad på gymmet strax innan han skulle tävla.
Jag känner personligen alla som tävlar för oss och har sett deras utveckling under många års tid. Har tränat till och från med vissa av dom.
Roger har blivit testad båda gångerna han vunnit SM (det var på den tiden förbundet hade råd med tester), senast 2002 i -80 (vägandes 77 kg).

Ett axplock av resultaten är tre SM guld i bodybuilding, ett guld på DC i bodybuilding, en andraplats på DC i bodybuilding, ett guld på DC i AF +180 och en andraplats på fitness five 2009.


Och nu kommer såklart någon att skriva "du kan inte veta att dom inte dopat sig" osv. Så bring it on, bevisa att jag har fel.

PepzAdept
2010-01-11, 21:46
Att endast vara ren på tävling säger ingenting, dopingtester ska utföras oannonserade på träningstider.

Om man har en gång dopat sig så har man större och grövre muskelfibrer än en som har aldrig dopat sig. Så om man har varit där och smakat på dopningen tidigare men har slutat en månad innan tävlingen, så har man ändå bra försprång mot den som har aldrig varit där och smakat på dopningen.
Kan inte annat än att hålla med. Du har helt rätt och jag önskar att det vore så också.

Det tog lite längre tid än väntat innan någon skulle ifrågasätta detta. Och som vanligt när det kommer till doping måste man tydligen bevisa sin oskuld istället för tvärtom, som är det vanliga.

Och nu kommer såklart någon att skriva "du kan inte veta att dom inte dopat sig" osv. Så bring it on, bevisa att jag har fel.

Gick och spekulerade över det idag på jobbet. Det är ganska fascinerande ändå den mentaliteten när det kommer till just doping.

KniveN
2010-01-12, 02:18
Det tog lite längre tid än väntat innan någon skulle ifrågasätta detta. Och som vanligt när det kommer till doping måste man tydligen bevisa sin oskuld istället för tvärtom, som är det vanliga.

Nå, Tobias blev som sagt testad på gymmet strax innan han skulle tävla.
Jag känner personligen alla som tävlar för oss och har sett deras utveckling under många års tid. Har tränat till och från med vissa av dom.
Roger har blivit testad båda gångerna han vunnit SM (det var på den tiden förbundet hade råd med tester), senast 2002 i -80 (vägandes 77 kg).

Ett axplock av resultaten är tre SM guld i bodybuilding, ett guld på DC i bodybuilding, en andraplats på DC i bodybuilding, ett guld på DC i AF +180 och en andraplats på fitness five 2009.


Och nu kommer såklart någon att skriva "du kan inte veta att dom inte dopat sig" osv. Så bring it on, bevisa att jag har fel.

Men nu var det faktiskt så att du sa att du kunde garantera det, då borde väl "bevisbördan" ligga hos dig?

Degpekka
2010-01-12, 04:55
Man är alltid oskyldig tills motsatsen är bevisad, så jag tycker inte Jörgen behöver säga mer. :)

KniveN
2010-01-12, 05:02
Man är alltid oskyldig tills motsatsen är bevisad, så jag tycker inte Jörgen behöver säga mer. :)

Ja, men nu hade han garanti för att dom var rena och det var det som ifrågasattes.

Arnoldisnumerouno
2010-01-12, 07:09
Det är på G. Jag håller på och pratar med "korpen" om detta samt en extern finansiär men det krävs stora sponsorer vilket även det är under förhandling men det är bara på planeringsstadiet. Slår det igenom kan det bli, riktigt riktigt bra men de krävs samarbete från flera parter.

Jag tror antalet tävlande skulle öka då fler skulle våga kliva upp på en scen. Det i kombination med polisens ökade satsning mot dopingen tror jag kommer göra succe.


Ge mig 4-5 år så ställer jag upp där:)

Martin Löwgren
2010-01-12, 09:33
Ge mig 4-5 år så ställer jag upp där:)

Bra att det finns intresse *flex*. Maila mig ditt namn, personnummer med mera.

Ju fler som skiver på listan ju större chans att de ser att intresseset för rena tävlingar finns.

L-Sami
2010-01-12, 12:07
Att göra sponsrade dopingkontroller i tävlingar kommer inte ta bort dopningen från kroppskultursporterna. En massa pengar och resurser försvinner bara. Återigen, det bästa skulle vara att SKKF skulle få komma in i RF, för att träningstester skulle bli möjliga. Men problemet där också är att många av de som tävlar i bygg/fitness tränar på anläggningar som inte är anslutna till Riksidrottsförbundet, så dopningstester på träningstider är svåra att göra/omöjliga.

Arnoldisnumerouno
2010-01-12, 12:40
Att göra sponsrade dopingkontroller i tävlingar kommer inte ta bort dopningen från kroppskultursporterna. En massa pengar och resurser försvinner bara. Återigen, det bästa skulle vara att SKKF skulle få komma in i RF, för att träningstester skulle bli möjliga. Men problemet där också är att många av de som tävlar i bygg/fitness tränar på anläggningar som inte är anslutna till Riksidrottsförbundet, så dopningstester på träningstider är svåra att göra/omöjliga.

Att de som kurar blir tvungna att stiga av kuren några månader innan tävling är väl ändå ett steg i rätt riktning jämfört med att de inte gör det?

50cent
2010-01-12, 13:11
Att de som kurar blir tvungna att stiga av kuren några månader innan tävling är väl ändå ett steg i rätt riktning jämfört med att de inte gör det?

+1
det är ett STORT steg i rätt riktning då tävlande har som mest nytta av aas i tävlingsdieten

KniveN
2010-01-13, 18:37
Att göra sponsrade dopingkontroller i tävlingar kommer inte ta bort dopningen från kroppskultursporterna. En massa pengar och resurser försvinner bara. Återigen, det bästa skulle vara att SKKF skulle få komma in i RF, för att träningstester skulle bli möjliga. Men problemet där också är att många av de som tävlar i bygg/fitness tränar på anläggningar som inte är anslutna till Riksidrottsförbundet, så dopningstester på träningstider är svåra att göra/omöjliga.

Får väl göra det till ett krav att klubben dom tävlar för ska vara ansluten till RF.

Martin Löwgren
2010-01-13, 18:39
Får väl göra det till ett krav att klubben dom tävlar för ska vara ansluten till RF.

Varför skulle de gå med på det när inte ens förbundet är det?

Arne Persson
2010-01-13, 19:59
Varför skulle de gå med på det när inte ens förbundet är det?

Förbundet har, mig veterligt, försökt komma med i RF dom senaste decennierna utan framgång. RF är inte intresserade, av flera skäl, att ansluta oss.

Tobbeh
2010-01-13, 20:11
Jag och några träningskamrater satt och pratade senast förra veckan efter passet hur kul det vore med "rena" tävlingar.. För att ställa upp i tävlingen vad det nu än är så får man testa sig en gång i månaden i ett års tid innan eller något dylikt! Kämpa på med denna idé.

kjell33
2010-01-13, 20:18
En lösning är ju att träna på gym/atletklubbar som redan är rf-anslutna.

Martin Löwgren
2010-01-13, 20:59
Jag och några träningskamrater satt och pratade senast förra veckan efter passet hur kul det vore med "rena" tävlingar.. För att ställa upp i tävlingen vad det nu än är så får man testa sig en gång i månaden i ett års tid innan eller något dylikt! Kämpa på med denna idé.

Det vore såklart drömmen! FY FAN vad roligt :thumbup: Där är fan vinnaren den rätta vinnaren alla gånger i veckan.

von huff
2010-01-13, 21:32
Det skulle vara roligt.Man skall tycka att det skulle finnas sponsorer till sådana tävlingar ochså.Hur skulle man gå tillväga för att bevisa att folk är rena?Det skulle ju snabbt tappa poängen om det skulle fortsätta som det är idag, med få eller inga tester alls

KniveN
2010-01-13, 22:01
Varför skulle de gå med på det när inte ens förbundet är det?

Om det skulle vara ett krav så måste ju utövarna välja RF gym, då finns iaf chansen att dom blir testade.

Martin Löwgren
2010-01-13, 22:17
Om det skulle vara ett krav så måste ju utövarna välja RF gym, då finns iaf chansen att dom blir testade.

Du har en poäng min vän!

Tunema
2010-01-14, 09:52
Om det skulle vara ett krav så måste ju utövarna välja RF gym, då finns iaf chansen att dom blir testade.

Eller att man som Tobbeh säger måste testa sig i ett år innan tävlingen 1 gång i månaden. Kommer nog också att fungera. Dock så kommer det nog att kosta lite. Men sponsorerna är väl till för någonting :)

z_bumbi
2010-01-14, 10:31
Att starta ett nytt förbund som ska hålla i AF-liknande tävlingar bör man nog bara göra om man har insett vad det innebär organisatoriskt och dessutom att man kan garantera att man kommer att finnas kvar långsiktigt. Har man en grund med runt 10 miljoner och en trolig fortsättning på ett sådant sponsoravtal så är det däremot bara att köra på. Att skapa något spektakel som bara håler några år gör att alla tävlande drabbas av att försöka komma in i SKKF igen efter att ha tävlat i konkurrerande förbund och mycket möjligt att det inte heller finns någon tävlingsverksamhet kvar att komma tillbaka till.
Testningen behöver däremot inte innebära att man tränar på ett RF-anslutet gym då det går att lösa på andra sätt bl a med vistelserapportering.

Om korpen av någon underlig anledning skulle börja organisera sådana tävlingar så har de på bred front öppnat för att släppa in styrkesporterna i verksamheten. Det kommer inte korpen på central nivå att vara riktigt förtjusta i och det är något som idag aktivt motarbetas. Sen är jag personligen inte så förtjust i att ett förbund som bara sysslar med motion snor resurser vad gäller testningen från idrotten men det är en annan fråga.

KniveN
2010-01-14, 23:30
Eller att man som Tobbeh säger måste testa sig i ett år innan tävlingen 1 gång i månaden. Kommer nog också att fungera. Dock så kommer det nog att kosta lite. Men sponsorerna är väl till för någonting :)

Ett test kostar 4-5k skulle ju bli typ 50k om året, dom pengarna finns inte.

Tunema
2010-01-20, 12:41
Ett test kostar 4-5k skulle ju bli typ 50k om året, dom pengarna finns inte.

Vi kan väl i alla fall leka med tanken *cupid*