handdator

Visa fullständig version : Dricka ägg...


poison91
2009-12-30, 18:03
Tjennare, ja har tröttnat på å koka ägg så ja dricker istället, men vad är egentligen bäst? för ja orkar nätt å jämt äta 4 kokta ägg, men nu när ja dricker så bruakr ja ta 6 på morgonen och 10-12 på kvällen med gulan å hela köret. som sagt vad är bäst 4 kokta ägg per dag lr 17-18 råa ?

Prankie
2009-12-30, 18:10
Du kan inte tillgodogöra all protein från ägget om du äter det rå, dessutom finns det risk (små) för salmonella. Har du tröttnat på kokt ägg kan man alltid göra omelett av det.

Bra artikel av våran kära moderator.

http://traningslara.se/blogg/raa-agg-macho-coolt-och-smidigt-men-bra/

poison91
2009-12-30, 18:12
Du kan inte tillgodogöra all protein från ägget om du äter det rå, dessutom finns det risk (små) för salmonella. Har du tröttnat på kokt ägg kan man alltid göra omelett av det.

okej okej, synd för tkr de e väldigt lätt å behändigt att dricka de :P, å mätt blir man inte av de heller :)

Gabriel174
2009-12-30, 19:11
King Grub tror jag länkade detta:

http://ajpgi.physiology.org/cgi/content/full/277/5/G935

Eddie Vedder
2009-12-30, 19:14
King Grub tror jag länkade detta:

http://ajpgi.physiology.org/cgi/content/full/277/5/G935

Ja det är referens nummer 3 i min text.

Alfred Nobel
2010-01-09, 15:24
Jag slänger in en följdfråga på detta med ägg och salmonella.

Råa ägg ger ökad risk för salmonella (väldigt ovanligt i Sverige) men, i risk om att bli utskrattad, "var sitter bakterierna"? Är båda äggvitan och äggulan "bärande på bakterier"?.

Jag tänker främst på när jag äter carbonara med rå äggula eller äter pytt i panna med ett solstekt ägg. Om äggen är Svenska borde det till 99% vara säkert från t.ex. salmonella, men om jag beställer samma rätt utomlands? Hur hög/låg är risken? Eller är det äggvitan som är "farlig" i detta fall?

Samma borde gälla majonnäs t.ex. som baseras på råa äggulor.

Tacksam för svar!

Seb74
2010-01-09, 17:34
Om äggen är Svenska borde det till 99% vara säkert från t.ex. salmonella

Farligt värre om det bara är 99% säkert med svenska ägg :D

Sniggel
2010-01-09, 18:04
Jag slänger in en följdfråga på detta med ägg och salmonella.

Råa ägg ger ökad risk för salmonella (väldigt ovanligt i Sverige) men, i risk om att bli utskrattad, "var sitter bakterierna"? Är båda äggvitan och äggulan "bärande på bakterier"?.

Jag tänker främst på när jag äter carbonara med rå äggula eller äter pytt i panna med ett solstekt ägg. Om äggen är Svenska borde det till 99% vara säkert från t.ex. salmonella, men om jag beställer samma rätt utomlands? Hur hög/låg är risken? Eller är det äggvitan som är "farlig" i detta fall?

Samma borde gälla majonnäs t.ex. som baseras på råa äggulor.

Tacksam för svar!

Intressant frågeställning. Har själv börjat göra majonnäs så det kan vara kul att veta. inte för att jag kommer att sluta med majonnäs om det skulle vara så att det sitter i gulan.

forslund
2010-01-09, 20:05
Jag tänker främst på när jag äter carbonara med rå äggula eller äter pytt i panna med ett solstekt ägg.

När det gäller carbonara ska ägget röras ner i riktigt varm pasta och gärna spara lite av kokvattnet för att blanda runt med. Blir både saftigare samt ska koka ägget tillräckligt, åtminstone enligt ett par TV-kockar jag sett.

Sen om det stämmer eller inte vet jag inte.

Alfred Nobel
2010-01-09, 21:56
När det gäller carbonara ska ägget röras ner i riktigt varm pasta och gärna spara lite av kokvattnet för att blanda runt med. Blir både saftigare samt ska koka ägget tillräckligt, åtminstone enligt ett par TV-kockar jag sett.

Sen om det stämmer eller inte vet jag inte.

Må hända att man tillagar carbonara på olika sett för det finns inget SKA i matlagning (undantaget då man gör sås kanske). Dock har jag vid flertalet gånger blivit serverad carbonara med en råäggula, liggandes kvar i ett halvt äggskal, i mitten av ett berg med spaghetti.

Alfred Nobel
2010-01-09, 21:58
Intressant frågeställning. Har själv börjat göra majonnäs så det kan vara kul att veta. inte för att jag kommer att sluta med majonnäs om det skulle vara så att det sitter i gulan.

Exakt! Det är en annan tanke som slagit mig. Utomlands, där salmonella och andra sjukdomar är vanligare, är majonnäsen vit till skillnad från här i Sverige där den (hemgjord) är ljusgul, typ äggula. Kan de vara så att de exprimenterar ingredienserna för att få död på bakterierna?

Kmr aldrig sluta göra majonnäs. Aioli for life!

Eddie Vedder
2010-01-09, 22:03
Må hända att man tillagar carbonara på olika sett för det finns inget SKA i matlagning (undantaget då man gör sås kanske). Dock har jag vid flertalet gånger blivit serverad carbonara med en råäggula, liggandes kvar i ett halvt äggskal, i mitten av ett berg med spaghetti.

Glöm inte att det finns mycket tradition maträtter också. Det är definitivt inte så att alla maträtter är tillredda på bra sätt ur hälsosynpunkt. Råbiff, sås gjord på mutagenrikt stekflott, blåsfisk m.m.

Backbeat
2010-01-09, 22:28
Intressant frågeställning. Har själv börjat göra majonnäs så det kan vara kul att veta. inte för att jag kommer att sluta med majonnäs om det skulle vara så att det sitter i gulan.

Salmonella förekommer främst på äggskalet och svenska ägg vad jag vet blir alltid tvättade/strålade för att döda bakterierna. Om hönan som värper äggen är infekterad av salmonella så finns det chans att själva ägget kan innehålla bakterierna men för att göra det extra säkert så blanda gulan med syran och lite salt först så borde det låga pH't ta kål på det mesta man inte vill ha

forslund
2010-01-10, 09:30
Må hända att man tillagar carbonara på olika sett för det finns inget SKA i matlagning (undantaget då man gör sås kanske). Dock har jag vid flertalet gånger blivit serverad carbonara med en råäggula, liggandes kvar i ett halvt äggskal, i mitten av ett berg med spaghetti.

Det var inte så jag menade, utan de kockar jag hört detta ifrån säger att det är så man ska göra för att just tillaga ägget och undvika riskerna, inte för att göra rätten i sig.

Turbonisse
2010-01-10, 09:57
Glöm inte att pytt i panna skall serveras med rått ägg :)
Du lär knappalunda få salmonella av Svenska ägg, risken att bli överkörd när du går och köper äggen är mångfalt större.

Alfred Nobel
2010-01-10, 10:41
Glöm inte att pytt i panna skall serveras med rått ägg :)
Du lär knappalunda få salmonella av Svenska ägg, risken att bli överkörd när du går och köper äggen är mångfalt större.

Det är jag medveten om - Men utomlands? När kockar tillreder en majonnäs använder de råa äggulor? Tillför de något bakteriedödande? Mest fundersam. Beställer jag en "Swedish Pytt in the pan" i Thailand och får en rå äggula, vad är risken att bli sjuk?

Eddie Vedder
2010-01-10, 10:51
Det är jag medveten om - Men utomlands? När kockar tillreder en majonnäs använder de råa äggulor?

Om vi säger såhär: Det är ingen slump att majoriteten av svenska fall av Salmonella oftast kan häledas till utlandsvistelse.:D

Utlandsvistelse och kontakt med sköldpaddor.:Virro

EDIT:

http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier-virus-och-parasiter/Salmonella/Salmonella/

Vilka drabbas?
Salmonella är ett av de bakteriesläkten som orsakar flest matförgiftningsfall i Sverige, men cirka 90 procent av de smittade har blivit smittade på resor utomlands. Salmonella kan orsaka sjukdom genom förtäring av råa, förorenade livsmedel eller råvaror som varit otillräckligt upphettade. Livsmedel som orsakat sjukdom är bland annat kyckling, anka, opastöriserad mjölk, bladgrönsaker, groddar, kryddor, ägg, nöt- och fläskkött.

Alfred Nobel
2010-01-10, 10:55
Om vi säger såhär: Det är ingen slump att majoriteten av svenska fall av Salmonella oftast kan häledas till utlandsvistelse.:D

Utlandsvistelse och kontakt med sköldpaddor.:Virro

EDIT:

http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier-virus-och-parasiter/Salmonella/Salmonella/

Ja, då borde man kunna stämma kockarna... eller sköldpaddorna :)