handdator

Visa fullständig version : hjälp mej få ett slut på krokböjarna!


Big_Vik
2003-09-14, 17:03
har under sommaren endast kört i smithen, vilket funkat bra kan göra djupa, fina reps i den.

men testade lite fria senast:
kass balans och väldigt klen. men värst är att jag böjer ryggen framåt innan benen ens är halvvägs ner till paralellt med golvet.
detta oberoende om det är tungt, bara stången eller ingenting alls på axlarna.

Jag har hört att det måste bero på stela fotleder. har kört på balansplatta lite till och från i sommar (erkänner att jag slarvat och glömt bort ofta men trodde det blivit lite bättre iaf.)

jag kommer fortsätta med böjen. dock bara som uppvärmning och köra balansplatta regelbundet (om det finns.)
kan man inte träna upp rörligheten hemma? och snabbt!
stå på ett ben och blunda? eller är det för något helt annat...

Martin
2003-09-14, 17:33
Testa att lägga stången på bröstet och kör front squat.
Tycker själv att det är mycket lättare att göra den övningen korrekt, då tyngdpunkten för vikten hamnar längre fram.

Allan
2003-09-14, 17:42
Med till ungefär 90% sannolikhet är du för kort i baklår och gluteus. Pröva att stå bredare. Sedan måste du ju ha ett bra stöd från magen och du är säkert inte svag i den men du vet inte hur du ska koppla in den. Se till att börja med att "hmmpf" trycka till kaggen före första reppen.
Faller du fortfarande framåt tycker jag du ska skaffa dig grundstyrka i hackliften, och inte i frontböjen eftersom den placerar stångens belastning på fel sida av kroppens lodlinje.

Eller så PMas vi.


allan

skalman
2003-09-14, 18:20
Konstigt att du måste böja dig trots att du inte har vikt på ?? testa att lägga nåt under hälarna, typ ett par 5 eller 10 kg:s vikter, det kanske hjälper...

King Grub
2003-09-14, 18:22
Originally posted by skalman
Konstigt att du måste böja dig trots att du inte har vikt på ?? testa att lägga nåt under hälarna, typ ett par 5 eller 10 kg:s vikter, det kanske hjälper...

Döden för knäna.

Officer
2003-09-14, 18:27
Originally posted by King Grub


Döden för knäna.


Hmm vad menar du Kungen? Kan du förklara det där lite?

King Grub
2003-09-14, 18:43
Frederick C. Hatfield, Ph.D. "Dr Squat":s odödliga ord:

"The practice of putting a block of wood under your heels is widespread among bodybuilders in order to gain better
isolation of the quads while squatting. The problem is that your knees go way out over your feet, placing great shear and compression on both the cartilage and ligaments of the knee."

Fridolf
2003-09-14, 18:55
hur många gånger har du kört knäböj då big vik. de va samma sak för mig ja kunde inte komma så jupt ner utan att böja ryggen. men efter några gångers träning ca 3-4 pass så blev dom bättre o bättre o nu ser dom enligt källor strålande ut. övning ger färdighet

MEGA_MAN
2003-09-14, 19:41
Testa att värma lite på tex: en benpress innan och gå där ner ordentligt, för du kanske är lite stel?

Och stå rätt brett annars kommer man inte ner riktigt.

Allan
2003-09-14, 19:50
Kör du ett par dussin (4 x 12 t ex) tomma böjar med bara en skolstång på axlarna. Det är ingen komplicerad rörelse, men här precis som överallt annars kan man ju komma fel och det blir bara heltokigt.

Stången på axlarna, sätt dig på huk, res dig upp.
Repetera tills du inte orkar fler.

Svårare än så är det inte egentligen (säger jag som lärde mig chins på "bara" tre år!).


allan

emmzan
2003-09-14, 19:59
Originally posted by skalman
Konstigt att du måste böja dig trots att du inte har vikt på ?? testa att lägga nåt under hälarna, typ ett par 5 eller 10 kg:s vikter, det kanske hjälper...

Det är nog inte så ovanligt att det ser sämre ut när man inte har vikt.

Lägger du på vikt tvingas du automatiskt att spänna kroppen vilket gör att du kan hålla ryggen mer upprätt under böjen. Iaf fungerar jag så.

Big_Vik
2003-09-15, 13:58
Originally posted by Allan
Med till ungefär 90% sannolikhet är du för kort i baklår och gluteus.
allan

kan det vara så, jag kan iaf stå med raka ben och fingertoparna under fötterna? ap-armar eller? gluteus har jag prövat att stretcha några gånger. får väl börja med det.

spänna mage och rygg? jo det glömmer jag nog ibland, är så mycket att hålla reda på när man inte tränat så länge, i vissa övningar går det av sig självt, vissa inte.

skolstång? är det en såndär på 15 kg?
och sitta på huk förstår jag inte riktigt, var det inte böj jag skulle träna?

Har prövat hack-squat några gånger där är det t.o.m. värre, går upp på tå nästan direkt. sen tycker jag den är ganska otäck för knäna också...

Sen undrar jag om detta kan vara farligt eller om man bara kan mosa på? ser så många som fäller ryggen framåt men ändå jobbar på tunga vikter.

Big_Vik
2003-09-17, 19:22
nu är det benpass imorron...