handdator

Visa fullständig version : Vitbön extrakt (Phaseolus vulgaris) verkan på sockeralkoholer och Sackaros


Kei Landin
2009-12-30, 10:54
Vitbön extrakt ska väl "dämpa" kroppens enzym alfa amylase, vilken medför att kroppen inte kan "omvandla" all stärkelse (och som jag förstått det alla sockerarter förutom glukos) man får i sig i samband med det vitbön extraktet till glukos?

Men hur verkar vitbön extraktet på sockeralkoholer?

Och hur verkar vitbön extraktet på sackaros? (Min fundering kring sackaros var att eftersom sackaros består av glukos och fruktos så kanske bara "fruktoshalvan" hindras att absorberas)

Eddie Vedder
2009-12-30, 10:56
Amylas bryter inte ner sackaros, det gör sackaras. Vilka bindningar som finns mellan sockeralkoholernas molekyler vet jag inte men är det amylasbindningar lär funktionen vara densamma.

Kei Landin
2009-12-30, 11:09
ok tack, någon som vet vilken enzym som bryter ner sockeralkoholer eller vet var jag kan läsa om det?

Sverker
2009-12-30, 18:32
Sockeralkoholerna är laxerande redan från början. Hittar du något preparat som blockerar delningen av maltitol lär diaréen bli ännu värre:(

Sorbitol delas inte alls utan absorberas som den är. Alltså fungerar inte någon blockerare där.

Kei Landin
2009-12-30, 22:00
ok tack för svaren! allt det här är väldigt intressant

Kei Landin
2009-12-30, 22:05
måste bara fråga då, har man funnit något som "dämpar" enzymet sackaras?

(hann inte editera)

Eddie Vedder
2009-12-31, 08:25
måste bara fråga då, har man funnit något som "dämpar" enzymet sackaras?

(hann inte editera)

Nej men däremot finns en förkomst av en viss sackarosintolerans med samma princip som laktosintolerans. Alltså att ens sackarasenzymaktivitet är nedsatt, precis som laktasenzymets aktivitet är nedsatt hos den laktosintoleranta.

Att sträva efter varenda enzyminhibitor i kosten lär ge ett liv med en sjujäkla massa magproblem.:Virro

Kei Landin
2009-12-31, 11:41
ok, jo det kan jag tänka mig :o är väl inget man vill eftersträva

Kei Landin
2009-12-31, 11:45
kan det vara möjligt att ett regulbundet intag av Vitbön extrakt under längre tid kan göra en permanent stärkelseintolerant?

(hann inte editera igen *suck*)

Sverker
2009-12-31, 14:42
Verkar osannolikt. Ser inte hur man skulle kunna stoppa den utsöndringen.


På sikt så förändrar man säkert floran av tarmbakterier, på gott och ont.

Kei Landin
2009-12-31, 14:50
vad kan det i praktiken innebära om floran av tarmbakterier förändras?

kan den i så fall ändras tillbaka efter att inte tagit vitbön extrakt under en längre tid?

gott och ont? kan det tolkas som floran av tarmbakterier kan ändras till det bättre?

självklart förväntar jag mig inga specifika svar, men man kan ju spekulera kring ämnet

Sverker
2009-12-31, 14:56
Bakterierna i tjocktarmen är inte vana vid stärkelse. Kommer det ned något sådant lättsmält till dem kommer de att jäsa stärkelsen för glatta livet.
Party grabbar:D

Besvären blir säkert värst i början innan andra bakterier som lättare tar hand om stäkelsen flyttar in. Det drabbar både dig och bakteriena ifall du släpper en massa vatten ifrån dig.

Kei Landin
2009-12-31, 15:03
kan du förklara det sista bara? förstod inte;

Det drabbar både dig och bakteriena ifall du släpper en massa vatten ifrån dig.

stärkelse binder vatten? vilket leder till brist på vätska, uttorkning?

Eddie Vedder
2009-12-31, 15:06
stärkelse binder vatten? vilket leder till brist på vätska, uttorkning?

Nej du blir inte uttorkad när det finns i din kropp.

Kei Landin
2009-12-31, 15:17
Nej du blir inte uttorkad när det finns i din kropp.

Jag vet inte riktigt hur jag tänkte *slap* men antog att stärkelserna i tjocktarmen kunde leda till diarré och att det kunde leda till vätskebrist.


Men vad menas med ?
Det drabbar både dig och bakteriena ifall du släpper en massa vatten ifrån dig.



tack för alla svar :)

Eddie Vedder
2009-12-31, 15:21
Jag vet inte riktigt hur jag tänkte *slap* men antog att stärkelserna i tjocktarmen kunde leda till diarré och att det kunde leda till vätskebrist.

Ja om det ansamlas i tarmen och bidrar till diarré är det en annan sak. Jag uppfattade det som de kolhydrater i kroppen som binder vätska.

Tarmfloran gynnas inte av häftiga diarréer. EXAKT vad som sker kan jag inte svara på men det råder ju knappast någon tvekan om att häftiga diarébekymmer leder till sämre näringsstatus, sämre vätskebalans och sår i arslet.

z_bumbi
2009-12-31, 15:25
Bakterierna i tarmen är inte vana vid kolhydrater och det orsakar magbesvär som i värsta fall blir diarré. Diarré består av betydligt mer vätska än vanlig avföring.

Kei Landin
2009-12-31, 15:33
Eddie du uppfattade det rätt. Diarrén jag drog upp var den andra tanken jag hade, det första var just det att man skulle få vätskebrist även om kroppen inte svarade med diarré, men så var ju inte fallet.

men när Sverker skrev http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4076183&postcount=12 så menar han i den sista mening att det kunde hända ifall man skulle få diarré av det hela?

z_bumbi
2009-12-31, 15:36
Du måste inte få diarré för att det ska avgå mer vätska via avföringen men mängden ökar så klart om det inträffar.

Kei Landin
2009-12-31, 15:47
ok tack för att du klargjorde det! tack för svaren allihopa, har inga mer frågor för stunden ;) *kissass*