handdator

Visa fullständig version : huvudont vid crunches :(


Big_Vik
2003-09-14, 16:55
körde lite crunches med vikt idag.

men fick sån jävla huvudvärk, vad fan kan det bero på?
det är inte första gången heller, har varit såhär till och från i några veckor..kommer inte på någon till övning som besvärar just nu...

men kan det vara att man spänner nacken eller nåt som fan? jag tycker de tar mkt bra på magen.

King Grub
2003-09-14, 17:00
Höll du vikten bakom huvudet är det mycket troligt att du belastade antingen nackmusklerna eller ryggkotpelaren felaktigt. Håll den mot bröstet.

Castro
2003-09-14, 17:04
Vi är fler med samma problem som dig.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=13972

Big_Vik
2003-09-14, 17:06
castro: ja jag läste det. har du fått någon vettig förklaring än?

Grub: nä jag kör på bröstet och rycker inte i nakcen heller. värken kan dessutom komma och gå då jag inte tränar, känner lite grann nu. inte så farligt men idag kände jag den verkligen.

kommer försöka sova mer om nätterna och dricka mer vatten i skolan och be för att det ska gå över :)

om jag ska försöka beskriva värken: inte som castors mer nåt liknande sånhär spännignshuvudvärk runt bihålorna, en aning. :confused:

mangs
2003-09-15, 08:34
Tänk på andningen!!
Slarvar jag med andningen under crunches kommer huvudvärken som ett brev på postet.

Andas in, andas ut!

stridis
2003-09-15, 08:59
nar jag kor crunches utan vikt sa kanns det behagligare att ha handerna bakom nacken, vada rycka i nacken? Annars spanner jag nacken for mkt.
Med vikt sa har jag den pa brostet.

Thell
2003-09-15, 12:09
ja har samma problem, fast det händer när ja kör kabelflyes, ja vet inte vad ja gör för fel, men huvudvärken smyger sej på o om ja pressar vidare vilket ja oftast gör för att köra den sista, kan ja få en blackout o tappa balansen lite.
Jävligt obehagligt...
sen kan huvudvärken sitta kvar lite grann efteråt oxå, typ ett par timmar efter passet...
och ja vet att ja andas ordentligt för det tänker ja på hela tiden...

vad kan vara felet ?

Big_Vik
2003-09-15, 13:31
Originally posted by mangs
Tänk på andningen!!
Slarvar jag med andningen under crunches kommer huvudvärken som ett brev på postet.

Andas in, andas ut! ok. ska prova det. tror det kan ha att göra med att jag kör så lätt så det blir jobbigt att räkna istället för koncentrera sig på andningen, mycket möjligt att jag slarvat med det!

mangs
2003-09-15, 14:20
Det brukar hjälpa att släppa lite på trycket i lungorna i den positiva fasen på vägen upp. Släpp ut luft och fyll på igen i toppläget. Detta kommer förutom att det minskar risken för huvudvärk göra att du säkerligen klarar fler reps.


Hoppas det hjälper för det är inte skönt när det känns såhär :smash: efter passet.

AcidSleeper
2003-09-15, 21:06
Originally posted by Big_Vik
körde lite crunches med vikt idag.

men fick sån jävla huvudvärk, vad fan kan det bero på?

Det du inte ska göra när du kör chrunches är att hålla i huvudet på något sätt,
inte heller belasta huvudet med vikter därför då får man spänningar på nackmuskeln...
Vilket inte är bra...

Som King Grub sa håll den mot bröstet! Om det då blir för lätt med den vikt du använder ta en större.
Det ser även biffigare ut när man tar Storvikten och börjar köra chrunches... =)

Chruncha på!!!

JAM
2003-09-15, 22:01
Originally posted by AcidSleeper
[...] inte heller belasta huvudet med vikter därför då får man spänningar på nackmuskeln...
Hur belastar man huvudet med vikter när man crunchar? :confused:

AcidSleeper
2003-09-15, 22:27
Originally posted by JAM

Hur belastar man huvudet med vikter när man crunchar? :confused:

dvs för JAM som inte fattar :D så om man håller vikten under huvudet
och drar upp kroppen med armarna lr om man lägger vikten mot pannan belastar man huvudet..... Förstår du lillkisen... :kickass:

JAM
2003-09-15, 22:39
Originally posted by AcidSleeper
man håller vikten under huvudet och drar upp kroppen med armarna
Verkar obekvämt.

Originally posted by AcidSleeper
lr om man lägger vikten mot pannan belastar man huvudet.....
Finns det folk som gör så? Verkar ju bedrövligt...

Originally posted by AcidSleeper
Förstår du lillkisen... :kickass:
Bah! Kaxa lagom du... ;)
Kör hårt på morgonpasset i morgon! :hbang:

AcidSleeper
2003-09-15, 22:45
Jo jag har sett båda alternativen i action, men själv så lägger jag vikten mot bröstet och låter den ligga där...

då kan man inte heller dra i huvudet med armarna och på så sätt slipper man huvudvärk!!


Originally posted by JAM

Bah! Kaxa lagom du... ;)
Kör hårt på morgonpasset i morgon! :hbang:

självklart ska jag köra hårt grabben!! VI hörs!