handdator

Visa fullständig version : bygga muskler när man är lite lite tjock


tuto
2009-12-29, 20:45
Hallå där det är så att jag skall börja gymma snart och jag är runt 189 cm lång och väger runt 88 kg (lite fet e jag)

mitt mål med träningen helt enkelt är att bygga muskler och bli stark och dessutom bli mer biffigare.

Med tanke på att jag är lite fet , tycker ni att jag skall bli av med fettet först innan jag börjar med att lyfta vikter ?

Kan jag börja träna hårt som fan o äta mkt när jag redan är lite tjock , Kmr detta ge resultat eller kmr jag bara bli fetare ?

King Grub
2009-12-29, 20:50
Överätning blir man alltid fetare av.

Däremot finns det bara fördelar med att styrketräna även om man vill bli av med fettet. En viktnedgång utan styrketräning innebär mycket större muskelförlust.

Styrketräning bygger muskler på precis samma sätt vid kaloriunderskott och viktnedgång som vid överätning och viktuppgång.

Om man ökar eller minskar i muskelmassa beror på muskeluppbyggnad kontra muskelnedbrytning. Det är två olika processer, som båda pågår samtidigt och konstant.

Utan styrketräning är muskelnedbrytningen större än muskeluppbyggnaden när man går ner i vikt.

Man måste inte överäta för att styrketräna.

Visst kan du göra som du säger, äta massor och styrketräna, och då lägger du på dig muskler, men även mer fett.

joker560
2009-12-29, 21:49
är du verkligen fet? 88kg på den längden låter inte speciellt farligt. Träna hårt, ät bra mat och känner du dig fet om ett par månader så dra ner lite på maten eller motionera mer. /Jocke

siimon89
2009-12-29, 23:10
Kombinera styrketräning med promenader eller annan typ av cardio är ett bra alternativ. Ät bra mat och begränsa det dåliga ätandet endast till ett par få gånger i veckan.

tuto
2009-12-29, 23:20
Överätning blir man alltid fetare av.

Däremot finns det bara fördelar med att styrketräna även om man vill bli av med fettet. En viktnedgång utan styrketräning innebär mycket större muskelförlust.

Styrketräning bygger muskler på precis samma sätt vid kaloriunderskott och viktnedgång som vid överätning och viktuppgång.

Om man ökar eller minskar i muskelmassa beror på muskeluppbyggnad kontra muskelnedbrytning. Det är två olika processer, som båda pågår samtidigt och konstant.

Utan styrketräning är muskelnedbrytningen större än muskeluppbyggnaden när man går ner i vikt.

Man måste inte överäta för att styrketräna.

Visst kan du göra som du säger, äta massor och styrketräna, och då lägger du på dig muskler, men även mer fett.


Tack så hemskt mkt , hjälpte jävligt mkt fan

tuto
2009-12-29, 23:22
är du verkligen fet? 88kg på den längden låter inte speciellt farligt. Träna hårt, ät bra mat och känner du dig fet om ett par månader så dra ner lite på maten eller motionera mer. /Jocke


Haha jag e inte så jävla fet , men har en liten ölmage.
Okej skall göra det, Tack

antonM
2009-12-30, 11:03
kötta på och ät mkt sen kan du börja deffa, man bygger bäst när kroppen har mkt att ta i från

Eddie Vedder
2009-12-30, 11:10
man bygger bäst när kroppen har mkt att ta i från

Nej ju mer kroppen har att ta ifrån desto svårare.

Ju fetare desto sämre förutsättning för att ett överskott skall bilda fettfri massa.

Medusa
2009-12-30, 11:23
Nej ju mer kroppen har att ta ifrån desto svårare.

Ju fetare desto sämre förutsättning för att ett överskott skall bilda fettfri massa.

hur stora är skillnaderna?..
består en viktökning hos en fet styrketränande människa av en större andel fett än en mager motsvarighet?..

Eddie Vedder
2009-12-30, 11:27
består en viktökning hos en fet styrketränande människa av en större andel fett än en mager motsvarighet?..

Ja generellt sett.

Självklart kan man inte dra den slutsatsen för varenda individ men låter du 50 naturligt smala individer och 50 feta individer köra samma träningsupplägg med isokaloriskt överskott och samma proteinintag lär förhållandet mellan ökning av muskelmassa respektive fett vara mer gynnsamt i gruppen med smala.

King Grub
2009-12-30, 11:45
hur stora är skillnaderna?..
består en viktökning hos en fet styrketränande människa av en större andel fett än en mager motsvarighet?..


Ja, ju fetare man blir, desto mindre del av fortsatt viktökning består av fettfri massa. En naturligt smal person mer bra gener som börjar överäta kan initialt få en viktökning som utgörs till 60% eller mer av fettfri massa. Och då är inte styrketräning som muskeluppbyggande stimulator ens med i bilden, utan själva överätningen. Hos en kraftigt överviktig person som fortsätter överäta består viktökningen av mestadels ren fettvikt, och även med styrketräning med i den bilden lär 60% vara minumum där.

Medusa
2009-12-30, 11:58
ok.. så vid enbart överätning alltså... om man har tung styrketräning med i bilden och strukturerad överätning men ändå rätt hög BF, som många styrkelyftare och generellt starka människor.. då borde det vara annorlunda.. var jag har sett så är några av dom största runtom på gymmen även starkast, och inte särskilt smala.. var går gränsen för såpass smal, lågt BF%, så att kroppen istället blir katabolare..? där det slutar vara positivt helt enkelt.. intervallet borde väl vara någonstans mellan 11-18%?

Baboom
2009-12-30, 12:03
Det beror väl på hur du mäter "starkast". I relation till sin vikt eller bara vem som lyfter mest...

Medusa
2009-12-30, 12:08
Dave Gulledge..

320 lbs..
http://1.bp.blogspot.com/_1x3Muszp5gY/Rfc8fFrfWMI/AAAAAAAAAQU/SBnh--KZtsM/s400/dave+gulledge+b4.JPG

265 lbs.. dock tömd på carbs..
http://www.t-nation.com/img/photos/05-134-training/image004.jpg
http://images.tmuscle.com/forum_images/1/1/.1122151145749.DSCN0120.JPG

laddad..!
http://stronglifts.com/images/dave-culledge-05.jpg

Medusa
2009-12-30, 12:12
Det beror väl på hur du mäter "starkast". I relation till sin vikt eller bara vem som lyfter mest...

ah, du har såklart rätt!.. jag syftade på vem som lyfter mest.. oavsett kroppsvikt.. har sett flera starka kroppsbyggare som har lågt kroppsfett, relativt, och dom har lyft bra tungt, men absolut värst är strongmen och SLare.. dom är inte smala direkt men det ser oftast ut som att dom har rejält med massa under fettet.. man ser det på formerna.. axlarna och ryggen osv.. och dom lyfter ju helt galna vikter..

Da2
2009-12-30, 12:43
Ja, ju fetare man blir, desto mindre del av fortsatt viktökning består av fettfri massa. En naturligt smal person mer bra gener som börjar överäta kan initialt få en viktökning som utgörs till 60% eller mer av fettfri massa. Och då är inte styrketräning som muskeluppbyggande stimulator ens med i bilden, utan själva överätningen. Hos en kraftigt överviktig person som fortsätter överäta består viktökningen av mestadels ren fettvikt, och även med styrketräning med i den bilden lär 60% vara minumum där.

Då är frågan vad som ska klassas som överätning? Hur många kcal + /dag i snitt?

Eddie Vedder
2009-12-30, 14:19
Då är frågan vad som ska klassas som överätning?

Ett intag som överstiger förbrukningen inom samma tidsperiod.

Da2
2009-12-30, 14:28
Ett intag som överstiger förbrukningen inom samma tidsperiod.

Jasså. Så det innebär att ligga på kcal-överskott om man mäter till ett dygn, en vecka eller en månad?

Eddie Vedder
2009-12-30, 14:33
Jasså. Så det innebär att ligga på kcal-överskott om man mäter till ett dygn, en vecka eller en månad?

Ja om det är mätperioden du väljer att gå efter.

Men det finns ju mer eller mindre kloka sätt att lägga upp det. Underskott i sex dagar följt av abnormt grisätande den sjunde dagen som innebär ett veckoöverskott på 4000 kcal är ju såklart sämre än att äta lite extra varje dag.

Da2
2009-12-30, 14:36
Ja om det är mätperioden du väljer att gå efter.

Men det finns ju mer eller mindre kloka sätt att lägga upp det. Underskott i sex dagar följt av abnormt grisätande den sjunde dagen som innebär ett veckoöverskott på 4000 kcal är ju såklart sämre än att äta lite extra varje dag.

Men är det inte lättare att bygga in muskelmassa om man ligger på litet överskott sett över en viss tidsperiod, kontra att ligga på underskott över samma tidsperiod?

Eddie Vedder
2009-12-30, 14:41
Men är det inte lättare att bygga in muskelmassa om man ligger på litet överskott sett över en viss tidsperiod, kontra att ligga på underskott över samma tidsperiod?

Jo givetvis.

Eller menar du extremexemplet jag nämnde kontra en väl genomförd deff? För tar vi en deff med ett litet dagligt underskott, tung styrketräning, högt proteinintag, korrekt näringstiming etc. och jämför med en idiotbulk enligt exemplet så lär nog t.o.m. deffen innebära störe chans till muskeltillväxt tror jag.

Men extremexempel känns ju helt irrelevant att ens diskutera.

Da2
2009-12-30, 14:50
Jo givetvis.

Eller menar du extremexemplet jag nämnde kontra en väl genomförd deff? För tar vi en deff med ett litet dagligt underskott, tung styrketräning, högt proteinintag, korrekt näringstiming etc. och jämför med en idiotbulk enligt exemplet så lär nog t.o.m. deffen innebära störe chans till muskeltillväxt tror jag.

Men extremexempel känns ju helt irrelevant att ens diskutera.

Jo, precis. Men jag tog det som att överätning är lika med "idiotbulkning", vilket det alltså inte är?

Eddie Vedder
2009-12-30, 16:28
Jo, precis. Men jag tog det som att överätning är lika med "idiotbulkning", vilket det alltså inte är?

Du har uppfattat korrekt.:)