handdator

Visa fullständig version : Protein timing under deff?


Miko
2002-06-06, 19:31
När ska helst proteinet intas?

Vi säger att jag tänker förbruka 3 portioner (21g protein i varje) vassleprotein om dagen utöver min vanliga kost.

1. Före morgonpromenaden, för att inte tappa muskler.
2. Efter morgonpromenaden, till frukosten.
3. Efter träningen på eftermiddagen (16 tiden)

Skulle ni göra så? Är det någon mening med att ta en drink före sömnen under deff förresten?

Mycket tacksam för svar :)

Lave
2002-06-06, 19:37
Före morgonpromenaden tycker jag att är bra. Åsikterna går isär lite om det, men jag tycker det är bra. Kroppen behöver protein när den vaknar.

Efter morgonpromenaden är en tanke. Personligen tycker jag inte det är lika viktigt, dock är det enklast. Själv gjorde jag omelett på äggvita under min deff.

Efter träningen är det viktigt! Då måste Du får i Dig protein snabbt.

Innan sömn tycker jag det är viktigt med. Men skulle då rekommendera Protec(+), Milk & whey eller liknande, så att Du får i Dig kasein som tas upp långsammare.
Alternativ är att smaska i Dig en burk tonfisk innan Du lägger Dig.. Men Protec är bättre :)

Miko
2002-06-06, 19:46
Tackar. Tyckte också att det kanske inte är så "jätte viktigt" till frukost, då man redan fått i sig lite till morgonpromenaden.

Före sömnen, så man slipper ligga i ett antikatabolt tillstånd; Protein frisätter väl fettförbrännande hormoner (?), och det är väl bra att ha såna under de 8-9 timmarna man sover :D

Lave
2002-06-06, 19:49
Missförstå mig rätt :) Protein är viktigt till frukost, dock finns det andra sätt då än proteindrink ;) Eftersom att Du bara vill använda 3 drinkar om dan så skulle jag säg före morgonpromenix, efter träning och innan sömn..

Miko
2002-06-07, 14:24
Okej, låter ju mysigt :)
Så anledningen till att ta protein före sömn innan deff är om jag förstått det rätt, att det är bra för fettförbränningen? Eller är det bara för att verka antikataboliskt?

Munter
2002-06-07, 16:39
Du tar det på kvällen för att minimera näringsluckan (under sömnen) där man allt som oftast går in i katabolt stadie.