handdator

Visa fullständig version : Mitt Deffschema! Synpunkter & Åsikter tack :)


karlingen
2009-12-29, 19:30
Tänkte börja deffa nu fr.o.m. 1 januari.
Väger ca 85kg och är 169,5 cm lång.
Jag har läst deffguiden och har kommit fram till följande:

Kalorier normalt (stressfaktor: 1.2) = 2337,3102 ~ 2337kcal

Kalorier vid Deff: 1837,3102 ~ 1837kcal

Dagsintag:

Proteinpulver: 3 ggr per dag
Fiskleverolja: 2 ggr per dag (2 kapslar per gång)
Risgrynsgröt (risgröt): 2 ggr per dag
Tonfisk i vatten: 1 ggr per dag (2st)

Kalorier per serving:
Proteinpulver: 1 dl + vatten = 130kcal
Fiskleverolja: 2 kapslar = 7,8kcal
Risgrynsgröt: 500 gram = 550kcal
Tonfisk i vatten: 120g tonfisk = 144kcal

Kaloriberäkning:
Proteinpulver: 130 * 3 = 390kcal
Fiskleverolja: 7,8 * 2 = 15,6kcal
Risgrynsgröt: 550 * 2 = 1100 kcal
Tonfisk i vatten: 144 * 2 = 288 kcal


Totalt: 1793,6 kcal

08:00 Frukost : Risgrynsgröt 500 gram + 2 kapslar fiskleverolja
10:00 Mellanmål : Proteinshake (1dl Whey Class+)
12:00 Lunch : 2x Tonfisk i vatten
15:00 Mellanmål : Proteinshake + 2 kapslar fiskleverolja
18:00+ Middag / kvällsmål : Risgrynsgröt 500 gram

Vad tycks? Jag ska försöka hålla mig till det här schemat till fullo och vara sträng mot kroppen :whipped:

karlingen
2009-12-29, 21:09
EDIT:
08:00 Frukost : Risgrynsgröt 500 gram + 2 kapslar fiskleverolja
10:00 Mellanmål : Proteinshake (1dl Whey Class+)
12:00 Lunch : 2x Tonfisk i vatten
15:00 Mellanmål : Proteinshake + 2 kapslar fiskleverolja
18:00 Middag / kvällsmål : Risgrynsgröt 500 gram
20/21:00 Proteinshake (efter träning)


Jag tränar 4-5 ggr i veckan. Ska promenera 30 minuter i rask takt per träningspass och sedan styrketräna tungt

Sniggel
2009-12-29, 21:52
Finns sätt att göra det på som gör det hela till en mycket enklare/bekvämare/godare upplevelse att nå det mål du har satt upp.

Du har t ex inga grönsaker vilket i princip är osmart att inte ha med i en deff (egentligen bör man ha det i en vanlig kost också, men desto viktigare under deff). Det gör att du håller dig mätt och mer nöjd över maten du äter. Just det, sen är det ju förstås nyttigt också.

Tar du fiskleverolja eller är det fiskolja du menar?
Tror inte det finns någon speciell anledning att välja leverolja framför "vanlig", speciellt då det lätt kan bli lite för mycket A-vitamin på sikt med leveroljan.

Är det "den färdiga risgrynsgröten" som man kan köpa i korvar i butik du äter?
Den innehåller iaf cirka 100 kcal per 100g och, inte för att jag har något emot risgrynsgröt, men dessa 1000 kcal känns spontant som de hade kunnat göra större nytta som andra livsmedel under dagen för att göra dieten mer intressant.
Kanske en viss mängd ris, 50g (160 kcal?) och ärtor samt nån sås (några fler kalorier här) till tonfisken.
Sedan välja annan frukost (havregrynsgröt med mjölk och en aning sylt(valfritt) mättar nog mycket bättre än 500 gram risgrynsgröt) och kvällsmål.
Utöver det så har du nog plats kalorimässigt för kanske en frukt till varje proteinshake om jag får snabbt uppskatta i huvudet.

Eddie Vedder
2009-12-29, 22:03
Kosten är bedrövlig i mina ögon men jag förstår att du valt en så lätträknad kost. Det går att uppskatta näringsinnehåll väldigt korrekt i den kosten och på så vis är den ju praktisk.

Hur länge har du planerat att hålla den? Är det en kort tid så funkar det väl men tänker du fortsätta längre än t.ex. en månad bör du tveklöst få in mer variation.

karlingen
2009-12-29, 22:06
Finns sätt att göra det på som gör det hela till en mycket enklare/bekvämare/godare upplevelse att nå det mål du har satt upp.

Du har t ex inga grönsaker vilket i princip är osmart att inte ha med i en deff (egentligen bör man ha det i en vanlig kost också, men desto viktigare under deff). Det gör att du håller dig mätt och mer nöjd över maten du äter. Just det, sen är det ju förstås nyttigt också.

Tar du fiskleverolja eller är det fiskolja du menar?
Tror inte det finns någon speciell anledning att välja leverolja framför "vanlig", speciellt då det lätt kan bli lite för mycket A-vitamin på sikt med leveroljan.

Är det "den färdiga risgrynsgröten" som man kan köpa i korvar i butik du äter?
Den innehåller iaf cirka 100 kcal per 100g och, inte för att jag har något emot risgrynsgröt, men dessa 1000 kcal känns spontant som de hade kunnat göra större nytta som andra livsmedel under dagen för att göra dieten mer intressant.
Kanske en viss mängd ris, 50g (160 kcal?) och ärtor samt nån sås (några fler kalorier här) till tonfisken.
Sedan välja annan frukost (havregrynsgröt med mjölk och en aning sylt(valfritt) mättar nog mycket bättre än 500 gram risgrynsgröt) och kvällsmål.
Utöver det så har du nog plats kalorimässigt för kanske en frukt till varje proteinshake om jag får snabbt uppskatta i huvudet.

Fiskolja var det! Omega 3. My bad :p
Tack för synpunkterna. Men vad händer om jag inte käkar grönsaker? Är det bara för "mättande" känslans skull? jag förstår att det är nyttigt, men hjälper det mig på något sätt?

Ärtor var faktiskt en bra idé! Ska äta det med tonfisken.

Ja, Risgröten är i Tub (Felix). Den värms i mikron.

Jag hade faktiskt kunna byta ut frukosten mot något annat. Ska testa det här ett par dagar och se hur min kropp reagerar :)

karlingen
2009-12-29, 22:13
Kosten är bedrövlig i mina ögon men jag förstår att du valt en så lätträknad kost. Det går att uppskatta näringsinnehåll väldigt korrekt i den kosten och på så vis är den ju praktisk.

Hur länge har du planerat att hålla den? Är det en kort tid så funkar det väl men tänker du fortsätta längre än t.ex. en månad bör du tveklöst få in mer variation.

Jag har tänkt att köra den i nån månad och sedan variera. Men det borde väl inte vara några problem? Så länge jag inte får kräk känsla så fortsätter jag såhär tills magrutorna ploppar fram:)

Eddie Vedder
2009-12-29, 22:15
Jag har tänkt att köra den i nån månad och sedan variera. Men det borde väl inte vara några problem? Så länge jag inte får kräk känsla så fortsätter jag såhär tills magrutorna ploppar fram:)

Är den här kosten planerad för en månad an det ju kanske funka. Men ta i alla fall en multivitamintablett.

Lite broccoli varje dag och ett par ägg hade ju inte varit fel heller men du gör som du vill.

karlingen
2009-12-29, 22:17
Är den här kosten planerad för en månad an det ju kanske funka. Men ta i alla fall en multivitamintablett.

Lite broccoli varje dag och ett par ägg hade ju inte varit fel heller men du gör som du vill.

Ägg och broccoli måste jag ju självklart också ha med! Det dryga är dock att man måste väga ägget man käkar för o räkna ut kalorierna :-/
Orkar inte köpa nån matvåg för äggets skull ;o

Sniggel
2009-12-29, 22:20
Det är nog inte farligt att strunta i grönsakerna. Men det blir ingen komplett kost och det kan teoretiskt sett, på sikt, leda till mindre än optimal hälsa.

Jag syftade mest på mättnaden och tillfredställelsen du får om man jämför tonfisk i vatten, ris blomkål, ärter och lite mjölkbaserad sås av något slag med:
"Samma sak" fast även 250g blomkål.
Även om du nu inte tycker om blomkål så kommer du känna en mer behaglig och långvarig mättnad genom att försöka inkludera grönsaker i dina måltider.

Något med ägg kan vara bra att ha till frukost kanske? Pumpernickel med kokt skivat ägg på? Inte i närheten av samma kalorimängd som i risgrynsgröten (beror förstås på hur många mackor) men antagligen bättre mättnad och bättre näringsvärde.


edit: ett medelvärde på medium till large ägg är cirka 55g ätbar del om du frågar mig :)
Man behöver inte vara exakt på grammet alltid. Speciellt inte om det hindrar en från att äta livsmedel man vill ha.

Eddie Vedder
2009-12-29, 22:20
Orkar inte köpa nån matvåg för äggets skull ;o

Står ju på förpackningen ungefär vad de väger. Brukar stå t.ex. 50-55 gram per ägg. För säkerhets skull kan du ju i det fallet räkna på 55 gram per ägg. Är det storlek L eller XL så utgör du från de siffrorna som nämns där.

Det kanske inte finns den informationen på samtliga kartonger men välj helt enkelt en kartong där det står. Inte svårare än så.

Vad gäller broccolin så köp t.ex. en påse på 1 kg och ta ca en fjärdedels påse varje dag. Då kan du ju uppskatta till 250 gram per dag.

karlingen
2009-12-29, 22:25
Hehe tack för tipsen grabbar! Guldvärda!

Köttarn
2009-12-29, 23:46
Jag brukar köra på willys tonfisk som är mer fast och matig än den strimlade man köper i andra affärer. Sedan blandar jag en burk av det med keso, sedan kan du experimentera å hacka i lite av varje om du känner för det. Brukar ge mig en stor mättnadskänsla och känns att det skulle vara ett goare alternativ. Sedan känns din risgrynsgröt väldigt onödig eftersom det är så mycket kalorier. Skulle gissa att havregrynsgröt skulle vara bättre om vi snackar gröt. Men varför inte käka annan mat som inte har så mycket kalorier, typ ärtsoppa...?

karlingen
2009-12-30, 08:21
Jag brukar köra på willys tonfisk som är mer fast och matig än den strimlade man köper i andra affärer. Sedan blandar jag en burk av det med keso, sedan kan du experimentera å hacka i lite av varje om du känner för det. Brukar ge mig en stor mättnadskänsla och känns att det skulle vara ett goare alternativ. Sedan känns din risgrynsgröt väldigt onödig eftersom det är så mycket kalorier. Skulle gissa att havregrynsgröt skulle vara bättre om vi snackar gröt. Men varför inte käka annan mat som inte har så mycket kalorier, typ ärtsoppa...?

Jag kör också på Willys tonfisk.
Anledningen till varför jag kör risgröt är pga att det är så mättande och för att det är lättare att räkna kalorierna på så sätt. Ärtsoppa är tyvärr inte bland mina favoriter *cry*

Eddie Vedder
2009-12-30, 08:28
Jag kör också på Willys tonfisk.
Anledningen till varför jag kör risgröt är pga att det är så mättande och för att det är lättare att räkna kalorierna på så sätt. Ärtsoppa är tyvärr inte bland mina favoriter *cry*

Du behöver inte byta risgrynsgröt mot havregrynsgröt. Du säger ju själv att det mättar bra och då gör det ju det.

Så just DEN ändringen skall du inte känna gör varken till eller från om du nu trivs med risgrynsgröt. Om det hade varit så att du kände dig hungrig jämt kanske ett byte i den stilen hade varit relevant men inte nu.

Baboom
2009-12-30, 08:39
Jag förstår inte riktigt varför det klagas på maten?

Om nu problemet är att du inte blir direkt mätt, så tycker jag att du kan byta ut ett av mellanmålen tex. proteinshaken med omega 3'n till kanske en omelett på några äggvitor och en äggula med lite grönsaker till.

Köttarn
2009-12-30, 09:44
Det är la personligt men jag skulle nog kunna äta dubbelt så mycket risgrynsgröt för att bli mätt jämfört med havregrynsgröt. Skulle du käka havregrynsgröt så tror jag oxå kalorierna kan halveras från gröten och du har plats för att kunna käka något mer. Jag tycker det låter jävligt tråkigt att käka sådär som du gör å skulle nog knappt klara att käka så en vecka... Men som sagt funkar det för dig å du är nöjd så fortsätt som du gör.

karlingen
2009-12-30, 09:47
Det är la personligt men jag skulle nog kunna äta dubbelt så mycket risgrynsgröt för att bli mätt jämfört med havregrynsgröt. Skulle du käka havregrynsgröt så tror jag oxå kalorierna kan halveras från gröten och du har plats för att kunna käka något mer. Jag tycker det låter jävligt tråkigt att käka sådär som du gör å skulle nog knappt klara att käka så en vecka... Men som sagt funkar det för dig å du är nöjd så fortsätt som du gör.

fast Risgrynsgröt har mer protein per 100gram.. :D

Eddie Vedder
2009-12-30, 10:05
fast Risgrynsgröt har mer protein per 100gram.. :D

Det beror enbart på att det redan innehåller mjölk. Du måste ju jämföra på ett rättvist sätt, dvs havregryn mot risgryn. Och då är havregrynen mer proteinrika.

Vill du jämföra färdig risgrynsgröt måste du jämföre med havregrynsgröt + lika mycket mjölk.

Och så "vinner" havregrynsgröten igen. Du måste som sagt inte ändra för ändrandets skull men ur näringssynpunkt ÄR havregrynen bättre. Fördelen med risgrynen är att du inte får i dig fytinsyran från havregrynen.

karlingen
2009-12-30, 10:09
Fördelen med risgrynen är att du inte får i dig fytinsyran från havregrynen.

OCH det smakar bättre IMHO :)

karlingen
2009-12-31, 01:04
Nu har jag inhandlat en massa havregrynsgröt som ska ersätta min nuvarande frukost :) får se om det funkar bättre! :D

Lovisa
2009-12-31, 13:21
Fattar inte riktigt poängen med proteinpulver. Vanlig mat är både trevligare, godare och mer mättande. Räkor och vitt kycklingkött är t ex prima protein nästan utan fett. Fast det kan bli dyrt i längden.

Dock; willys har väldigt prisvärda frysta räkor och kycklingfiléer. Även här kan du utgå från förpackningsstorleken och ta t ex en fjärdedel av innehållet i en räkpåse.

Om jag skulle följa din diet skulle jag bli spyfärdig på tonfisk rätt snart. Risken är att du inte pallar att hålla dieten, eftersom den är så ensidig.

Eddie Vedder
2009-12-31, 14:33
Fattar inte riktigt poängen med proteinpulver.

Läs tråden. Hans livsmedel är lätta att koll på rent näringsmässigt. Jag menar inte att dina tips är dåliga, tvärtom är de jättebra. Men poängen du frågar efter framgår ju redan tydligt.

karlingen
2009-12-31, 17:40
Hur många deciliter havregrynsgröt ska jag tillreda samt hur mkt dl mjölk? Nån som kan den totala kalori suman? Det står 360 kcal per 100 gram på havregrynsgröten.

Eddie Vedder
2009-12-31, 17:51
Hur många deciliter havregrynsgröt ska jag tillreda samt hur mkt dl mjölk? Nån som kan den totala kalori suman? Det står 360 kcal per 100 gram på havregrynsgröten.

Det gör du väl som du vill? Menar du att kalorimängden måste bli identisk med 500 gram köpt risgrynsgröt eller vaddå?

Lovisa
2010-01-01, 01:01
Läs tråden. Hans livsmedel är lätta att koll på rent näringsmässigt. Jag menar inte att dina tips är dåliga, tvärtom är de jättebra. Men poängen du frågar efter framgår ju redan tydligt.

Aha, jag var lite snabb och slarvig med läsningen där. Bra att du är uppmärksam. :)

Håller helt med om att det är en viktig tanke att hålla koll på näringsämnena ! Tanken med deff är ju inte att man skall få brist på något viktigt.

karlingen
2010-01-02, 18:56
Jag har ändrat schemat lite och det ser ut såhär nu:

Kalorier per serving:
Proteinpulver: 1 dl + vatten = 130kcal
Fiskolja: 2 kapslar = 7,8kcal
Havregrynsgröt: 2dl (90g) = 324kcal
Risgrynsgröt: 500 gram = 550kcal
Tonfisk i vatten: 120g tonfisk = 144kcal
Broccoli: 250 gram = 87,5kcal

Kaloriberäkning:
Proteinpulver: 130 * 3 = 390kcal
Fiskolja: 7,8 * 2 = 15,6kcal
Risgrynsgröt: 550 * 1 = 550 kcal
Tonfisk i vatten: 144 * 2 = 288 kcal
Broccoli: 87,5 * 1 = 87,5kcal
Havregrynsgröt: 324 * 1 = 324kcal

Totalt: 1655,1 kcal


08:00 Frukost : Havregrynsgröt 2dl + 2 kapslar fiskolja + Multivitamin tablett
10:00 Mellanmål : Proteinshake (1dl Whey Class+)
12:00 Lunch : 2x Tonfisk i vatten + 250g broccoli
15:00 Mellanmål : Proteinshake + 2 kapslar fiskolja
18:00 Middag / kvällsmål : Risgrynsgröt 500 gram
20/21:00 Proteinshake (efter träning)


Jag har ca 182kcal kvar att använda. Vad tkr ni jag kan lägga till?

Zippo
2010-01-02, 21:38
Frukt? :thumbup:

Eddie Vedder
2010-01-02, 21:53
Jag har ca 182kcal kvar att använda. Vad tkr ni jag kan lägga till?

ägg

karlingen
2010-01-04, 20:35
Ägg tillagt*

Går det att käka den tjocka stommen/roten i broccolin? :D

Skjaves
2010-01-04, 20:57
Går det att käka den tjocka stommen/roten i broccolin? :D
Självklart!

karlingen
2010-01-04, 21:05
Nom nom! :d

klotet
2010-01-05, 00:52
Vilka näringsämnen är det i broccolin som gör den så bra? Mycket järn, men vad mer? Ser att många förespråkar att ha broccoli i sitt kostupplägg väldigt ofta. Eddie jag vet att du ofta brukar rekommendera broccoli. Hade varit tacksam för ett svar!

karlingen
2010-01-07, 10:51
Har nån ett tips på bra lunch runt 375 kcal? Tonfisk kan vara tröttsamt ibland :p.
Och är sushi ett bra alternativ? :)

Eddie Vedder
2010-01-07, 11:03
Vilka näringsämnen är det i broccolin som gör den så bra? Mycket järn, men vad mer? Ser att många förespråkar att ha broccoli i sitt kostupplägg väldigt ofta. Eddie jag vet att du ofta brukar rekommendera broccoli. Hade varit tacksam för ett svar!

Nej det finns inte mycket järn i broccoli. Järnet är dessutom inget hemjärn. Men broccoli är den bästa källan till K-vitamn i kosten som jag vet. Dessutom en bra källa till vitamin C och folsyra. Broccolin är även antioxidantrik.

Men man bör förstås tillaga den med sunt förnuft också, att totalt koka sönder broccolin i överdrivna mängder vatten kommer laka ur det mesta.

karlingen
2010-01-07, 11:10
Nej det finns inte mycket järn i broccoli. Järnet är dessutom inget hemjärn. Men broccoli är den bästa källan till K-vitamn i kosten som jag vet. Dessutom en bra källa till vitamin C och folsyra. Broccolin är även antioxidantrik.

Men man bör förstås tillaga den med sunt förnuft också, att totalt koka sönder broccolin i överdrivna mängder vatten kommer laka ur det mesta.

Såvida man inte dricker vattnet oxå? :naughty:

Eddie Vedder
2010-01-07, 11:13
Såvida man inte dricker vattnet oxå? :naughty:

Ja då får man i sig en stor del av det som lakats ur i alla fall. Men inte det som förstörts av värmen. Men att göra sås på avkok eller att från början låta grönsakerna koka i en köttgryta osv är ju klassiska husmorstips.

Kokar jag rödbetor dricker jag alltid avkoket, blåbär samma sak. Men jag vet inga andra livsmedel som ger så koncentrerat avkok så att det smakar gott att dricka.

Lellan
2010-01-07, 11:28
Ja då får man i sig en stor del av det som lakats ur i alla fall. Men inte det som förstörts av värmen. Men att göra sås på avkok eller att från början låta grönsakerna koka i en köttgryta osv är ju klassiska husmorstips.

Kokar jag rödbetor dricker jag alltid avkoket, blåbär samma sak. Men jag vet inga andra livsmedel som ger så koncentrerat avkok så att det smakar gott att dricka.

Rödbetor är så galet jäkla gott! Dock har det pinsamt hänt fler än en gg att jag trott att jag varit sjuk efteråt. Kom ihåg: det är helt normalt att kissa rött. :D

Ont: röstar också på ägg sista tilläggskcalen. Särskilt om man vill ha mer mättnad, gott är det ju också! Spenatsoppa med ägg kanske?

karlingen
2010-01-07, 11:30
Ägg har det definitivt blivit!
Men till lunch har jag tänkt att byta ut 2 x tonfisk till Sushi + broccoli. Blev helt förvånad när jag såg att sushi inte innehöll så många kalorier :O:O

Eddie Vedder
2010-01-07, 11:32
Blev helt förvånad när jag såg att sushi inte innehöll så många kalorier :O:O

Och vilken komponent i sushin tänker du på? Hur mycket ris och soja? Det är ju som att säga "pastasås innehåller lite kcal".

karlingen
2010-01-07, 11:45
http://www7.slv.se/livsmedelssok/detalj.aspx?livsmedelsId=1375&vikt=100


Sushi hälleflundra 25 g = 27kcal
Sushi Lax 25g = 33kcal
Sushi Tonfisk = 28kcal


så ca 30kcal per bit :)

Yeahvlen
2010-01-07, 11:49
Du svarar på din egen fråga.

karlingen
2010-01-07, 11:56
Jag fick svar på det efter jag ställde frågan :)

karlingen
2010-01-07, 13:52
Nää fy asså..
Tryckte precis ner 8 bitar sushi.. FY VAD GOTT DET VAR jämfört med Tonfisk :D:D. Det blir nog sushi framöver under deff. Rekommenderas!! *flex*

karlingen
2010-01-25, 14:00
Puh, nu har man deffat i 3 veckor och märker en rejäl skillnad :). Magen har blivit plattare och magmusklerna vill ploppa fram.. har dock en bra bit kvar..

Samtidigt som jag ser att magen blir mindre så ser jag ingen skillnad på lovehandles & brösten. Går det verkligen att deffa bort dessa? =(

chrilledude
2010-01-25, 15:27
Ägg och broccoli måste jag ju självklart också ha med! Det dryga är dock att man måste väga ägget man käkar för o räkna ut kalorierna :-/
Orkar inte köpa nån matvåg för äggets skull ;o

Jag räknar att ett helt ägg har 75kcal, och bara vitan har 40kcal.

Puh, nu har man deffat i 3 veckor och märker en rejäl skillnad :). Magen har blivit plattare och magmusklerna vill ploppa fram.. har dock en bra bit kvar..

Samtidigt som jag ser att magen blir mindre så ser jag ingen skillnad på lovehandles & brösten. Går det verkligen att deffa bort dessa? =(

Klart det går? Din kropp tar väl först bort på magen, det är olika för alla.

karlingen
2010-01-30, 18:47
Nu har man deffat i 4 veckor och nu väger man 79kg :D:D
Efter 1 vecka bytte jag ut risgrynsgröten mot Kyckling + potatis + keso :D. haha så betydligt godare..

karlingen
2010-01-31, 09:48
Nu har man deffat i 4 veckor och nu väger man 79kg :D:D

Och idag (just nu) väger jag 81.7. How is that possible? *gah!*

Eddie Vedder
2010-01-31, 09:51
Och idag (just nu) väger jag 81.7. How is that possible? *gah!*

En fullständigt normal fluktuation från dag till dag.

karlingen
2010-01-31, 10:09
sweet, men då är frågan vilket värde man ska ställa in sig på att man väger för tillfället. Polare frågar ständigt hur mkt jag väger, då de följer min deff. Vad borde jag ge dem för svar? :P

Eddie Vedder
2010-01-31, 10:44
Vad borde jag ge dem för svar? :P

I-landsproblem?:D

Säg vad du vill, "jag ligger runt 80-strecket nu" t.ex. Behöver du verkligen be om råd på Kolo för vad du ska säga till dina vänner?;)

karlingen
2010-01-31, 13:41
Haha iofs sant.. När jag läser det nu så känns det helt töntigt. Var nog nyvaken när jag ställde den frågan. Feel free to delete it ;D

karlingen
2010-02-02, 19:01
Jag ser resultat på vågen, väger för närvarande 78kg, men inga synliga resultet. Eller iaf, inget jag själv kan märka.. Är det här normalt? :(

chrilledude
2010-02-02, 20:17
Jag ser resultat på vågen, väger för närvarande 78kg, men inga synliga resultet. Eller iaf, inget jag själv kan märka.. Är det här normalt? :(

Kolla på hela kroppen, din röv eller nåt kanske blivit mindre. Alla kollar typ överkroppen direkt, är inte säkert att det försvinner där direkt.

karlingen
2010-02-06, 12:27
Iofs, benen har blivit smalare O_o, där man minst vill få bort fett.. :(.

Hur som helst så väger jag 77kg nu! Det går framåt :D (neråt).
Dock undrar jag vilken vikt jag borde hamna på för att få en fin-deffad kropp...

Eddie Vedder
2010-02-06, 12:43
Dock undrar jag vilken vikt jag borde hamna på för att få en fin-deffad kropp...

Den vikten du råkar ha när du upplever att du har en findeffad kropp förstås. Siffrorna på vågen kan väl inte ha ett större egenvärde än de resultat du trots allt ser i spegeln?

Låt säga att du är sjukt nöjd med kroppen vid 75 kg. Då är det ju bara dumt att underäta ännu längre tid bara för att du stirrat dig blind på en viss vikt. Bättre att då börja äta för balans/byggning igen.

karlingen
2010-02-06, 12:45
Hehe, det bevisar bara att jag aldrig har kommit i den formen som jag är nöjd med :)

karlingen
2010-02-11, 16:32
5e veckan och nu ser jag ut så här:

http://img16.imageshack.us/img16/2646/koloy.jpg


Tror ni att jag hinner få fram magrutorna till sommarn?

karlingen
2010-02-12, 09:39
*bump* Anyone? :)

karlingen
2010-03-10, 12:55
Väger 74 kg nu. Det går neråt (framåt) :). Har ändrat betydligt mycket på schemat. Käkar Kyckling + potatis + keso till lunch och kvällsmål. Underbar deff-mat<3

Något jag undrat över under en längre period är dock: Kan man inta 150g+ protein under 1 måltid utan att något går till spillo? Stannar det kvar i kroppen och sedan tas upp på nytt när kroppen behöver det, eller måste man ta det med jämna mellanrum?

Kravmaga
2010-03-10, 13:01
Något jag undrat över under en längre period är dock: Kan man inta 150g+ protein under 1 måltid utan att något går till spillo? Stannar det kvar i kroppen och sedan tas upp på nytt när kroppen behöver det, eller måste man ta det med jämna mellanrum?

Beror väl på vilket typ av protein. Vassleprotein har det diskuterats kring att ett maxupptag i tarmen är 15-20g (om intas utan annan mat). Vad gäller andra typer av proteiner har jag inte hört något maxupptag och det får jag lämna öppet till någon som har bättre koll.

karlingen
2010-03-10, 16:49
Varför skulle typ av protein ändra kroppens upptag av ämnet?

Eddie Vedder
2010-03-10, 17:06
Varför skulle typ av protein ändra kroppens upptag av ämnet?

Teorin om vassleprotenet är helt enkelt att det når tarmens upptagningsområde snabbare än vad tarmen hinner absorbera inom en viss tid.

Och om så skulle vara fallet kommer ju en del åka raka vägen ut. Sedan kan man observera olika mängder kväve i avföringen vid olika kosthållning men då är det ju en fråga om vad som tas upp och sedan skits ut, inte en fråga om otillräcklig absorbtion från början.

karlingen
2010-03-10, 17:12
Så kan man köra med 1 timmes intervall mellan varje shake eller vad är det mest rekommenderade om man kör med vassle?

Eddie Vedder
2010-03-10, 17:17
Så kan man köra med 1 timmes intervall mellan varje shake eller vad är det mest rekommenderade om man kör med vassle?

Ja det kan man väl om man vill. Känns knappast minsta nödvändigt men visst. Vill du det så.

karlingen
2010-03-10, 22:04
Ja det kan man väl om man vill. Känns knappast minsta nödvändigt men visst. Vill du det så.

Nää jag tänkte mer på upptaget av protein. Äsch, Kyckling is tha shit<3

karlingen
2010-03-15, 13:11
Väger som sagt 74 kg och käkar 700 gram kycklingbröstfilé till lunch. Det innehåller ca 732kcal & 161,7 Protein.

Innebär det då att jag inte behöver äta något med under dagen och hålla mig till max 1000 kcal per dag förutsatt att jag fyller ut dessa 1000 kcal med 268 kcal fett?

Kommer jag förlora enormt mängd muskler om jag håller mig till så lågt energiintag även om jag får i mig tillräckligt med protein & fett ? :)

karlingen
2010-03-16, 12:14
Räcker det med att ha Omega-3 som fettkälla under deff?
Hittar nämligen inget annat med låg kalori men ändå hög fett halt.

Kravmaga
2010-03-16, 13:55
Räcker det med att ha Omega-3 som fettkälla under deff?
Hittar nämligen inget annat med låg kalori men ändå hög fett halt.

En del fett bör du nog försöka få i dig, rekommenderat brukar vara 1g fett/kg kroppsvikt (du kan säkert klara dig på lite mindre också, finns "högproteindieter med ner till 0,5g/kg kroppsvikt, var uppmärksam på hur din kropp reagerar). Anledningen till att du inte kan hitta något med hög fetthalt som innehåller lite kalorier är för att fett ger mycket kalorier. 1g fett = 9.3 kalorier, hög fetthalt = mycket kalorier, oundvikligt. Väger du exempelvis 70kg, bestämt dig för att äta 70g fett, kommer detta innehålla ca 650 kcal, hur du än vrider och vänder.

Eddie Vedder
2010-03-16, 15:53
Räcker det med att ha Omega-3 som fettkälla under deff?
Hittar nämligen inget annat med låg kalori men ändå hög fett halt.

Det är lika mycket fett i fiskolja som annan olja såklart. 100% fett så olja är ju den "renaste" fettkällan, dvs högst andel fett per kcal.

10 gram fett från olja är mindre kcal än 10 gram fett från en jordnöt eftersom du kommer få i dig protein och kolhydrater från jordnöten också.

Och nej det räcker inte med omega-3, varför ska du plåga dig med sån mat?

karlingen
2010-03-16, 15:59
Och nej det räcker inte med omega-3, varför ska du plåga dig med sån mat?

pga att det bara är kapslar som man enkelt sväljer :).

Jag funderade på Cashewnötter eller Avokado men det är så mkt kalorier i de så att man knappt kan äta något mer om man käkar 100g vardera..

Vad kan du rekommendera?

Eddie Vedder
2010-03-16, 16:12
pga att det bara är kapslar som man enkelt sväljer :).

Jag menade inte kapslarna. Jag syftade på en kost där du lyckas med konststycket att de blir din enda fettkälla. Ska du leva på proteinpulver och potatis?

Du måste inte ha "rena" fettkällor. Räkna in proteinet från t.ex. ägg som del i proteinintaget och fettet som del i fettintaget. Så gör ju alla.

Ska du ha t.ex. 10 gram fett och 20 gram protein spelar det ju ingen roll om du väljer 10 gram olja och torsk med 20 gram protein än om du väljer en köttbit med 10 gram fett och 20 gram protein. Sammansättningen mellan fettsyror blir förstås annorlunda men du förstår poängen.

Kravmaga
2010-03-16, 19:00
Du måste inte ha "rena" fettkällor. Räkna in proteinet från t.ex. ägg som del i proteinintaget och fettet som del i fettintaget. .

+1

Som sagt, så länge du inte lever på proteinpulver eller tonfisk så bör du ju få i dig fett från dina proteinkällor. Lax, ägg, diverse kött (vissa mindre fett dock, ex kyckling), mejeriprodukter, makrill, osv osv, alla har bra proteinhalt samtidigt som fett.

karlingen
2010-03-16, 22:28
Nu har jag gjort lite ändringar i mitt deff-schema och anser det vara komplett :D


Energi: FETT: PROTEIN:
Frukost:
Multivitamin tablett
Omega-3 kapsel
GI ruta 110 kcal - -
"Smör"-kräm 12 kcal - -
Rökt Kalkon (2st) 24 kcal - -

Lunch:
700g Kycklingfilé 732 kcal 8,4 g 161,7 g
250g Keso mini 175 kcal 3,75 g 27,5 g

Kvällmåltid:
Omega-3 Kapsel
55g cashew/50g pekan ~325 kcal 25,6/34g 8,4 g
308g ägg (~4st) 418 kcal 30,7 g 37,7 g

TOT: 1796 kcal 68,45 g 235,3 g

Tidigare: 84-85kg Nuvarande vikt: 73,8 kg Mål: 69 kg



Är faktiskt rätt stolt över det. Vad tkr ni?

Ogdoo
2010-03-17, 21:04
Jag tycker du har lyckats som fan! de sista kilona kan du ju ta det lugnt med ;)

karlingen
2010-03-17, 22:42
Jag tycker du har lyckats som fan! de sista kilona kan du ju ta det lugnt med ;)

Haha tack men hur kan du se att jag har lyckats? :)

karlingen
2010-03-24, 11:51
Det blir ju jobbigare o jobbigare ju smalare man blir.. Man måste ju äta mindre :(.. Visst ska man sänka kaloriintaget då det dagliga energibehovet sjunker?

Eddie Vedder
2010-03-24, 11:55
Visst ska man sänka kaloriintaget då det dagliga energibehovet sjunker?

Ja om du vill gå ner i samma takt. Dessutom sjunker ofta ämnesomsättningen mer än vad bara den lättare kroppen "kostar".

karlingen
2010-03-24, 11:56
Dessutom sjunker ofta ämnesomsättningen mer än vad bara den lättare kroppen "kostar".

Haha du får nog förklara det där för mig om du orkar

Eddie Vedder
2010-03-24, 12:22
Haha du får nog förklara det där för mig om du orkar

Från en annan tråd som jag skrev förut:

Det är allmänt vedertagen grundfakta att ens ämnesomsättning kan nedregleras betydligt mycket mer än vad som enbart kan förklaras av ändrad kroppsvikt.

Hur mycket är individuellt men det kan definitivt variera extremt mycket mellan individer och massor av faktorer påverkar. Allt från strikt fysiologiska till NEAT.