handdator

Visa fullständig version : Syrran på gymmet!


Mineur
2009-12-29, 18:49
Hej! :)


Tänkte ställa lite frågor angående min syster som ska börja träna efter nyår på gym.
Frågan är den att hur många reps samt set bör hon köra? Och några speciella övningar jag bör undvika?


Hon vill som de flesta tjejer bara träna mest för att hålla sig i form, så inget större muskelbyggande. Så det lär bli en del reps alltså. Och löpbandet lär bli hennes nya bästa vän.

Jag har tänkt mig de flesta övningar jag själv kör fast i mindre skala förutom då marklyft.
Dels för att hon har problem med ryggen (skolios) och för att den är ändå en rätt avancerad övning.

Exhale_
2009-12-29, 18:53
Kör helkroppspass vet jag. En övning vardera för rygg, bröst, axlar, framsida ben, baksida ben och mage. 3 x 12-15. Variera övningarna och låt hon pröva sig fram till vad hon tycker är roligt. Träning ska vara roligt!!

mtlca
2009-12-29, 18:55
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071

En bra sida med övningar. Och en sak till, ta med henne till gymmet nu! Ingen ide att vänta efter nyår....

Crocker
2009-12-29, 18:56
Marklyft stabiliserar väl bara bålen och hjälper till?

Mineur
2009-12-29, 18:58
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071

En bra sida med övningar. Och en sak till, ta med henne till gymmet nu! Ingen ide att vänta efter nyår....

Det är de att hon inte har åldern inne, efter nyår har hon för det är de året man fyller som man får (;

Tro mig annars hade jag dragit med henne dit!

Bear Grylls
2009-12-29, 18:59
Hel eller halvkroppspass e najs. Men se till så att hon tar sig dit ett par ggr i veckan och inte slutar efter en månad och att hon lägger på lite vikt i sina övningar. Ser allt för många tjejer som kör med 1 platta i maskinerna eftersom de tror att de ska vakna och se ut som arnold en dag. Vilket självklart inte stämmer.

dream_theater_
2009-12-29, 19:00
Marklyft stabiliserar väl bara bålen och hjälper till?

Hjälper till med vad? Borsta tänderna? Marklyft gör sååå mycket mer än att bara stabilisera bålen. Typ bygga hela kroppen:)

Klart syrran din ska köra marklyft!1!11ett

Mineur
2009-12-29, 19:00
Kör helkroppspass vet jag. En övning vardera för rygg, bröst, axlar, framsida ben, baksida ben och mage. 3 x 12-15. Variera övningarna och låt hon pröva sig fram till vad hon tycker är roligt. Träning ska vara roligt!!

Har tänkt mig halvkropps pass, varav 2 fokuserade runt mage, ben som hon vill
och de tredje rygg, bröst, axlar etc :)

Aa runt 12-15 reps låter bra!

kalajset
2009-12-29, 19:03
Helkroppspass tycker även jag låter bra. Däremot så verkar lite lägre reps vara en bra idé. Om man ändå inte är ute efter att bygga "maximal mängd muskler" kan man lika gärna satsa på styrkan mest IMO. Att bli, (sett till maxstyrka främst), starkare kan aldrig vara en nackdel?. (Och dessutom tycker de flesta det är roligt att bli just starkare, "på riktigt"). M ao, hålla repsen i absoluta merparten av träningen under 10 iaf, och gärna mellan 4-8 reps generellt. Antal set beror ju egentligen helt och hållet på schemat i övrigt, men kring 10 set per muskelgrupp i veckan är ändå väl beprövat, i detta fall fördelat på två helkroppspass tycker jag låter lagom. Något mindre antal set för mindre muskelgrupper som t ex biceps, där räcker säkert kring 6 set i veckan utmärkt. Däremot är övningsutförandet självklart otroligt viktigt, bra att bana in rätt rörelse redan från början.

Kombinerat med lite lagom mängd konditionsträning efter tycke och smak för att hälsans skull och det är vad jag spontant hade rekommenderat iaf.

emi23j
2009-12-29, 19:24
Det är de att hon inte har åldern inne, efter nyår har hon för det är de året man fyller som man får (;

Tro mig annars hade jag dragit med henne dit!

Vad är det för idiot gym? Hur gammal är syrran din?

Hur som helst. Ha henne att köra grund-övningar och flerleds övningar. Kör inte så mycket isolationsövningar.

Övningar med egen kroppsvikt tror jag också hon uppskattar i början. Angående reps och set är jag faktiskt lite kluven, att ligga på 8-15 reps är ju bra för volym träning vilket du säger att hon inte vill ha. Så då blir det direkt svårare. Men jag hade nog valt att från början köra i den rangen ändå för att hon ska få in tekniken rätt. Senare kan man ju börja periodisera lite grand. Men till en början keep it simple

siimon89
2009-12-29, 19:55
Hel eller halvkroppspass e najs. Men se till så att hon tar sig dit ett par ggr i veckan och inte slutar efter en månad och att hon lägger på lite vikt i sina övningar. Ser allt för många tjejer som kör med 1 platta i maskinerna eftersom de tror att de ska vakna och se ut som arnold en dag. Vilket självklart inte stämmer.

+1

Dessutom existerar bara riktigt muskliga tjejer med maskulina ansikten i världen av anabola steorider. Tjejer har inte alls samma potential till att bygga muskliga kroppar som vi killar.

Matsa
2009-12-29, 20:29
Jag tycker inte att nybörjare - oavsett kön - ska ligga så högt på repetitionerna i komplexa övningar. Det brukar vara lättare att lära sig en övning om man gör färre reps och fler set. Är man ny på en övning är det svårt att hålla god kvalitet över många repetitioner.

3-8 reps tycker jag är lagom på basövningarna för en nybörjare, och setet skall avslutas så fort repskvaliteten börjar avta. På enklare övningar kan man göra lite fler reps och även gå närmre failure.

Bara mina personliga åsikter, men det är så jag skulle träna en nybörjare.

Mineur
2009-12-29, 20:51
Vad är det för idiot gym? Hur gammal är syrran din?

Hur som helst. Ha henne att köra grund-övningar och flerleds övningar. Kör inte så mycket isolationsövningar.

Övningar med egen kroppsvikt tror jag också hon uppskattar i början. Angående reps och set är jag faktiskt lite kluven, att ligga på 8-15 reps är ju bra för volym träning vilket du säger att hon inte vill ha. Så då blir det direkt svårare. Men jag hade nog valt att från början köra i den rangen ändå för att hon ska få in tekniken rätt. Senare kan man ju börja periodisera lite grand. Men till en början keep it simple


Hon är 15år :p

Och precis min tanke, maskiner och kroppsvikt övningar framförallt i början. Sen lite basövningar som knäböj, bänkpress mm eftersom de är så pass bra övningar

chrilledude
2009-12-29, 21:28
Hej! :)


Tänkte ställa lite frågor angående min syster som ska börja träna efter nyår på gym.
Frågan är den att hur många reps samt set bör hon köra? Och några speciella övningar jag bör undvika?


Hon vill som de flesta tjejer bara träna mest för att hålla sig i form, så inget större muskelbyggande. Så det lär bli en del reps alltså. Och löpbandet lär bli hennes nya bästa vän.

Jag har tänkt mig de flesta övningar jag själv kör fast i mindre skala förutom då marklyft.
Dels för att hon har problem med ryggen (skolios) och för att den är ändå en rätt avancerad övning.


Du eller hon? Blir förvirrad nu.

Raggis
2009-12-29, 21:53
Du eller hon? Blir förvirrad nu.

Conjoined twins?

chrilledude
2009-12-29, 21:59
Conjoined twins?

Haha ;)

Mineur
2009-12-29, 22:32
Du eller hon? Blir förvirrad nu.

Jag menade som jag borde undvika i "skapandet" av hennes träningsschema^^

emi23j
2009-12-30, 10:26
Hon är 15år :p

Och precis min tanke, maskiner och kroppsvikt övningar framförallt i början. Sen lite basövningar som knäböj, bänkpress mm eftersom de är så pass bra övningar

Idioti hur som helst. det är samma sak på flera ställen. undrar vars fan dem fått just 16 år ifrån....

Ja fast, maskiner vet jag inte riktigt om de tär ett måste. visst det kanske underlättar när du inte är där och ser hur utförandet ser ut.

siimon89
2009-12-30, 10:32
Du måste inte börja med maskiner. De tvingar henne i en fixerad och onaturlig rörelse. Börja med hantelövningar av olika slag är min rekommendation.

Anton Fräs
2009-12-30, 10:42
Du måste inte börja med maskiner. De tvingar henne i en fixerad och onaturlig rörelse. Börja med hantelövningar av olika slag är min rekommendation.

+1, håll det dock ganska simpelt med hantlarna i början. Efter en period kan du presentera fantastiska övningar som marklyft och militärpress :D

limenka
2009-12-30, 11:27
Hej! :)


Tänkte ställa lite frågor angående min syster som ska börja träna efter nyår på gym.
Frågan är den att hur många reps samt set bör hon köra? Och några speciella övningar jag bör undvika?


Hon vill som de flesta tjejer bara träna mest för att hålla sig i form, så inget större muskelbyggande. Så det lär bli en del reps alltså. Och löpbandet lär bli hennes nya bästa vän.

Jag har tänkt mig de flesta övningar jag själv kör fast i mindre skala förutom då marklyft.
Dels för att hon har problem med ryggen (skolios) och för att den är ändå en rätt avancerad övning.

Inte läst igenom alla svar nu men kan dock rekommendera en sak(egen erfarenhet). Låt henne köra marklyft. Jag har själv skolios, har för mig att jag hade ganska grov sådan. Men sen jag började köra marklyft har korsryggen (där jag är som "böjdast") fått en grym stabilitet så smärtan och besvären har försvunnit!

Marklyft *love* Limenka

chrilledude
2009-12-30, 12:53
Jag menade som jag borde undvika i "skapandet" av hennes träningsschema^^

Jaha haha, sry :D

Mineur
2009-12-30, 13:18
Okej, tack så mycket för alla svar! ;)


Hjälpt väldigt mycket med hur jag ska gå tillväga med hennes träning! Maskiner till viss grad men även fria vikter, 10-15 reps och marklyft tar vi med efter ett tag av träningen då hon har kommit in i det lite :)

Slartibartfast
2009-12-30, 13:24
jag skulle aldrig rekommendera helkroppspass åt en nybörjare. Ska man lära sig utföra övningarna ordentligt kommer helkroppspass att ta hela dagen, samtidigt som man i slutet av passet kommer att vara så sjukt slut att man bara hatar träning.

Halvkropp är mycket bättre.

Sniggel
2009-12-30, 15:45
Idioti hur som helst. det är samma sak på flera ställen. undrar vars fan dem fått just 16 år ifrån....

Ja fast, maskiner vet jag inte riktigt om de tär ett måste. visst det kanske underlättar när du inte är där och ser hur utförandet ser ut.

Har förmodligen ofta att göra med (mental) mognadsgrad. Det är generellt svårare att ha att göra med yngre personer och även andra på gymmet kan tycka att det är jobbigt att ha "busiga tonåringar" på gymmet, vilket ju är dåligt för gymmets popularitet och status.

Kanske känns diskriminerande och att dra alla unga över en kam men jag förstår varför man sätter sådana åldersgränser - business - även om jag personligen tycker att det är synd.