handdator

Visa fullständig version : Starkare efter deffen i vissa övningar.


BALBOAN
2009-12-29, 17:24
Hello :)

Jag har deffat/bantat ned mig till 73.6kg morgon vikt från 89kg morgonvikt under 10 veckor. Jag har under dem här veckorna varit allvarligt sjuk en gång (som varade i 2 veckor)

Men nu har jag käkat upp mig till 77 morgon vikt istället och har börjat träna igen. Det är bara en sak jag inte förstår. Jag tog 100kg i bänken innan deffen, nu tar jag väll 85kg. Men övrebröst, skulle köra lite övre hantelpress (fick en chock, har alltid kört med 25hantlar men nu testa jag 30kg och det gick utmärkt) har jag blivit mkt mkt starkare, likaså i biceps och rygg. Vad beror det på? Jag har inte styrketränat något under tiden (10 veckor, under deffen). Nu på två veckors tränande har jag blivit starkare i allting förutom bröst, axlar. Jag ha höjt mig i hantlar,latsdrag och massa andra övningar. Men i bänken pumpar jag på 70kg nu 5x5. Mitt PB ligger på: (5x5)

85kg
82,5kg
80kg
80kg
80kg

Varför har jag blivit starkare i allt förutom bänken? Testade 90kg idag, den låg som en mäla över bröstet =P

Sen undrar jag om läsk/sötsaker skadar träningen? Påverkas träningen om man tar en cola direkt efter? Sedan går hem och käkar mat? Eller spelar sånt ingen roll?

Tack för hjälpen :)

Crocker
2009-12-29, 17:28
Hur gammal är du? ;)

Ungrim
2009-12-29, 17:37
Hur gammal är du? ;) :)


Lät konstigt det du säger.... I övningar där man använder kroppsvikt a´la dips, chins mm är det ju inte så konstigt om man gör lite fler reps, men typ axlar och biceps mm verkar ju lite omvänt.

BALBOAN
2009-12-29, 17:40
Hur gammal är du? ;)


92a :P Fyllde 17 i oktober.

BALBOAN
2009-12-29, 17:41
:)


Lät konstigt det du säger.... I övningar där man använder kroppsvikt a´la dips, chins mm är det ju inte så konstigt om man gör lite fler reps, men typ axlar och biceps mm verkar ju lite omvänt.


Dipsen är skit lätta nu jämfört med förut, men det beror ju på det som du säger, vikten.

130kg finsk sisu
2009-12-29, 17:52
Bänkpress är en övning som lider oerhört vid viktnedgång. Varför vet jag inte. Men för att kunna bänka tungt behöver man tryck i kroppen. Att köra hantelcurl så behöver man inte samma tryck.

hugok
2009-12-29, 18:40
Fasen, jag som hade tänkt deffa men inte vill förlora i bänken:(

Crocker
2009-12-29, 18:41
Det ända jag kan tänka mig att du fortfarande är i puberteten=bygger muskler på underskott.

1911
2009-12-29, 18:48
Bänkpress är en övning som lider oerhört vid viktnedgång. Varför vet jag inte. Men för att kunna bänka tungt behöver man tryck i kroppen. Att köra hantelcurl så behöver man inte samma tryck.

Sant! Det märker man till och med om man käkat dåligt några dagar och har dåligt glykogenlager. I övriga övningar är det marginellt, men i bänken så tappar man rejält.