handdator

Visa fullständig version : Tekniktips för böj, mark och frontböj pl0x


Frumpish
2009-12-29, 15:12
Movietime!!

Här följer några filmer, vet att det finns en hel del i min teknik som behöver "finputsas" :D

Böj
o7me-XqdbYE

Mark
A4M2yCAiRC4

Mark, annan vinkel
TyEYbKSP39k

Fontböj
tMK6yCTU2tg

Det jag vill ha med tråden är alltså tips på vad jag kan göra för att fixa till tekniken, behöver stretcha höftböjaren för att kunna gå djupare i böj/frontböj har jag förstått.

fiskebulle
2009-12-29, 15:38
Snygga shorts! Med dom så är hälften redan klockrent!

On-topic: Tycker du ska stretcha mera innan du försöker gå så långt ner i knäböjen som du ändå gör, det är svårt att se men jag tycker det verkar som du tappar ländryggen i ditt "bottenläge"

C.E.J.
2009-12-29, 15:40
Kollade bara böj/frontböj men jag tyckte det såg bra ut. Kan du få fram armbågarna så att de pekar mera rakt ner så vore det bra (i böj alltså).

Fredrik_S
2009-12-29, 15:42
Det jag vill ha med tråden är alltså tips på vad jag kan göra för att fixa till tekniken, behöver stretcha höftböjaren för att kunna gå djupare i böj/frontböj har jag förstått.

Det är snarare hamstringmuskeln som behöver bli längre. Den fäster i höftbenet och när man går djupt så sträcks den maximalt och när den inte är tillräckligt lång så tippar bäckenet bakåt.

MilkmaN
2009-12-29, 15:43
Överlag bra teknik, kontrollerat och fint. Skulle vara intressant att se om den håller på vikter närmare max.

För att komma djupare i böjen så är det stretch som gäller ja, jag stretchar innan varje pass följande: Höftböjare, röven på 2 olika sätt och baksida lår. Sen brukar jag sitta i bottenpositionen med stången på knäna och töja lite i fotleden också.

Fredrik_S
2009-12-29, 15:46
Jag tycker bästa strechen är just att göra benböj för hamsting. Med tiden kommer rörligheten... Går att komplementera med extra stretch.

Det bästa jag läst om dessa lyft är en basic barbell training av ripptoe.. sjukt detaljerat om allt....

Frumpish
2009-12-29, 15:48
Snygga shorts! Med dom så är hälften redan klockrent!

On-topic: Tycker du ska stretcha mera innan du försöker gå så långt ner i knäböjen som du ändå gör, det är svårt att se men jag tycker det verkar som du tappar ländryggen i ditt "bottenläge"

Jag tänker att om jag går lite djupare än där jag tappar ländryggen får jag lite stretching i själva övningsutförandet, tänker jag galet då?

Kollade bara böj/frontböj men jag tyckte det såg bra ut. Kan du få fram armbågarna så att de pekar mera rakt ner så vore det bra (i böj alltså).

Tack, jag kan nog pressa ner dem lite mer, har precis börjat med böj efter en låååång paus från böj av någon anledning så är lite stel i axlarna och handlederna.

Det är snarare hamstringmuskeln som behöver bli längre. Den fäster i höftbenet och när man går djupt så sträcks den maximalt och när den inte är tillräckligt lång så tippar bäckenet bakåt.

Aha! Har du något bra tips på stretchövning för hamstrings då?

Överlag bra teknik, kontrollerat och fint. Skulle vara intressant att se om den håller på vikter närmare max.

För att komma djupare i böjen så är det stretch som gäller ja, jag stretchar innan varje pass följande: Höftböjare, röven på 2 olika sätt och baksida lår. Sen brukar jag sitta i bottenpositionen med stången på knäna och töja lite i fotleden också.

Tack, tyvärr reppar jag på typ 60kg i både böj och lite mindre i frontböj atm :em: men 2.5kg ökning varje pass!

Stretchar du innan passen? Vad jag har förstått ger detta en temporär kraftminskning i muskeln vilket man inte vill ha innan man pumpar loss på gymmet :D

fiskebulle
2009-12-29, 16:01
Om du tappar ländryggen så utsätter du dig för ett mycket högt disktryck om jag förstått det hela rätt, så det är nog egentligen ingen bra idé att gå djupare, utan gör det så långt du kan och stretcha ngn dag i veckan då du har långt till nästa benpass. En övning som jag tycker stretchar hamstrings(baksida lår) är raka marklyft. De finns i övningbanken, de gör du så långt ner du kan utan att tappa ryggen, skillnaden är att den övningen sträcker på hamstrings mycket tidigare och att du faktiskt kan gå djupare och djupare ju mer du kör den.

Frumpish
2009-12-29, 16:35
Om du tappar ländryggen så utsätter du dig för ett mycket högt disktryck om jag förstått det hela rätt, så det är nog egentligen ingen bra idé att gå djupare, utan gör det så långt du kan och stretcha ngn dag i veckan då du har långt till nästa benpass. En övning som jag tycker stretchar hamstrings(baksida lår) är raka marklyft. De finns i övningbanken, de gör du så långt ner du kan utan att tappa ryggen, skillnaden är att den övningen sträcker på hamstrings mycket tidigare och att du faktiskt kan gå djupare och djupare ju mer du kör den.

Bra tips! Tack, ska försöka kila in den nånstans i schemat, har kört den förut för ett bra tag sedan.

toto2009
2009-12-29, 16:41
Ser att vid marklyften att du trycker upp högre del av ryggen. Vet inte om det är bra eller dåligt. Ha ryggen helt rak är väl klart bäst

emi23j
2009-12-29, 17:35
Scroll ned till Joe Ds eight. http://www.defrancostraining.com/ask_joe/archives/ask_joe_08-10-03.html

Om du kör övning 5-8 som rörlighet efter uppvärmning kommer du att komma långt. Att slänga in några scorpion och ironcross är plus i kanten!

malleman
2009-12-29, 17:46
Precis, stretcha inte innan träningen, hellre efteråt och på vilodagar. Det som jag tror främst behöver stretchas är rumpan och adductor magnus. Men även vaderna (soleus då). Såg dock ut som du hade god rörlighet i fotleden trots att du körde utan böjskor.

Men det ska sägas att du har hyffsat bra rörliget, men lite streching skadar ju inte!

http://www.exrx.net/Kinesiology/Inflexibilities.html#anchor13258452

Gluteus maximus stretch: http://www.exrx.net/Stretches/GluteusMaximus/SeatedFloor.html

Adductor magnus stretch:
http://www.exrx.net/Stretches/HipAdductors/LyingAdductorMagnus.html

MilkmaN
2009-12-29, 17:55
Jag vettefan, jag tycker den ökade rörligheten och bättre "känsla" jag får av att känna på muskeln ordentligt vid strech smäller högre än den stretch-reflex man stretchar bort om man gör det innan man tränar. Finns inte en chans att jag går in och kör maxböj utan att stretcha lite innan. Sen böjer jag inte mer än 130 ATG, så andra viktfantomer får kanske uttala sig.

Frumpish
2009-12-29, 17:56
Ser att vid marklyften att du trycker upp högre del av ryggen. Vet inte om det är bra eller dåligt. Ha ryggen helt rak är väl klart bäst

Ser inte riktigt vad du menar, menar du att jag trycker bak skuldrorna? Gör det för att jag har lättare att dra upp bröster då.

Scroll ned till Joe Ds eight. http://www.defrancostraining.com/ask_joe/archives/ask_joe_08-10-03.html

Om du kör övning 5-8 som rörlighet efter uppvärmning kommer du att komma långt. Att slänga in några scorpion och ironcross är plus i kanten!

Sweet!

Precis, stretcha inte innan träningen, hellre efteråt och på vilodagar. Det som jag tror främst behöver stretchas är rumpan och adductor magnus. Men även vaderna (soleus då). Såg dock ut som du hade god rörlighet i fotleden trots att du körde utan böjskor.

Men det ska sägas att du har hyffsat bra rörliget, men lite streching skadar ju inte!

http://www.exrx.net/Kinesiology/Inflexibilities.html#anchor13258452

Gluteus maximus stretch: http://www.exrx.net/Stretches/GluteusMaximus/SeatedFloor.html

Adductor magnus stretch:
http://www.exrx.net/Stretches/HipAdductors/LyingAdductorMagnus.html

Tack!! Hyffsat bra vet jag inte, jag vill kunna gå ATG complete, heeeela vägen ner :D Böj skulle bli så grymt mycket roligare då!

nio
2009-12-29, 17:59
Precis, stretcha inte innan träningen, hellre efteråt och på vilodagar.
Jag tror att jag har liknande problem som TS och jag har börjat köra dynamisk stretch (bl a de föreslagna av emi23j) som uppvärmning. Jag trodde att det var statisk stretch man inte ska göra innan träning?

Rahf
2009-12-29, 18:10
Jag tror att jag har liknande problem som TS och jag har börjat köra dynamisk stretch (bl a de föreslagna av emi23j) som uppvärmning. Jag trodde att det var statisk stretch man inte ska göra innan träning?

Behöver väl kanske inte köra full stretching innan man går på vikterna. Inte nog med att musklerna kan bli lite mer avslappnade och producera sämre kraft, man blir ju direkt slö av det :D.

emi23j
2009-12-29, 18:32
Behöver väl kanske inte köra full stretching innan man går på vikterna. Inte nog med att musklerna kan bli lite mer avslappnade och producera sämre kraft, man blir ju direkt slö av det :D.

För mig är det motsatt effekt, i alla fall om vi pratar om dynamisk (rörlig) stretching. Jag böjer mkt bättre om jag kört rörlighetsträning innan jag ska böja. Jag hoppar även mycket bättre med rörlighetsträning innan.

Rörlighetsträning gör för mig att jag blir varmare och smidigare. Det gör heller inte lika ont i höftböjarn efter att man kört rörlighet vid t ex benböj. Jag upplever även att det är väldigt skönt för ryggen att bli varmare och "mjukar" genom att köra iron cross och scorpion. Kort sagt, jag upplever bara fördelar med rörlighetsträning innan styrketräning.

Matsa
2009-12-29, 19:02
Jag tycker det är fel att avråda någon från att stretcha före träning, det är bättre att prova sig fram där. Tycker man att det känns bra och inte upplever någon styrkeförlust så tycker jag att man ska göra det.

Däremot är det bra att påpeka att det kan finnas vissa nackdelar med det, men beroende på vad det är för typ av träning som ska utföras kanske det inte ens är något som märks. Sen beror det nog på vad som stretchas med, att t.ex stretcha höftböjarna före knäböj har jag svårt att se hur det skulle kunna påverka negativt. Dessutom är det väl skillnad mellan statisk och dynamisk stretching?

Själv stretchar jag väldigt sällan före träning, men böjpassen är ett undantag. Det krävs en del mobilitetsträning och stretching för att jag ska kunna böja bra.