handdator

Visa fullständig version : Vill gå ner lite i vikt men undrar om jag är på rätt spår.


Kordit
2009-12-29, 13:57
Hej

Ska försöka få bort lite magfläsk innan sommaren och började i går med jobbet...

Jag är 35år, 173cm lång och väger i dag 70kg. Vill nog ner till 62kg ungefär.
Har räknat på min energiförbrukning och fått den till ca 2256 kcal och har lagt mitt mål 500 kcal lägre per dag, dvs 1756 kcal. Är just nu arbetslös och ganska stilla förutom träningen. Styrketränar (3 split) 3-4ggr/vecka och kör 1-2ggr/vecka lite cardio på crosstrainer och löpband (snabb promenad hastighet 5.5-6km/h), ungefär 30 - 40 min per tillfälle. Ibland blir det rask promenad utomhus istället för hamsterbandet. :-)

Verkar detta rimligt och bra eller är det nått jag bör ändra på?

Pepz
2009-12-29, 14:27
du vill gå ner lite i vikt? Jag anser inte att 12% i viktnedgång är lite,,

Du verkar ha koll men kosten är ju viktigare än träningen om du ska räkna kalorier.
och du behöver ju inte träna "cardio" alls om du inte vill.

Håll koll på spegeln, måttband och vågen så ska det nog gå vägen!

Kordit
2009-12-29, 14:33
Hehehe, nej 8kg är iofs en del och det sitter på bålen. Men det ska nog gå.
Cardio tänkte jag köra lite för att snabba på det hela lite, bara styrketräningen förbränner ju inte så väldigt mkt i sig. Det tråkiga så här i början är att jag blir smågrinig och lite tvär av mig när kalori intaget blir lägre... :-)

chrilledude
2009-12-29, 14:42
Jag tycker det ser bra ut :] Inget jag kan se nu som borde ändras!

Kordit
2009-12-29, 23:55
Använder det eminenta excel programmet som jag hittade här på forumet och för in allt jag äter i och ser att jag ligger på 750-770 kcal lägre och inte 500 som jag skrev inledningsvis.
Proteinpullvret är slut men nytt beställt, har inte fått i mig mer än 50 resp 77% av proteinet (jag ska ligga på 2gr/kg kroppsvikt) genom "familje" maten. Har just nu inte råd att köpa någon specialmat till mig i större mängd så pulvret får fylla upp det som fattas.

Avslutade kvällen med en halv grillad kyckling, lite blandsallad samt Keso m grillad paprika, riktigt gott och drog upp protein nivån lite till.
Har fördelat energin 33%P, 32%K, 35%F vilket motsvarar 142.6g P, 138.3g K, 69.5g F.
Ser det fortfarande bra ut? :-)

limenka
2009-12-30, 00:34
Jag har för mig att man ska försöka utesluta kollisarna helst och istället fokusera på ett så högt proteinintag som möjligt och sedan fylla på med bra fettkällor. Tanken med detta är troligtvis att kroppen förbränner det den får in främst(protein och fett). Därmed även det som är lagrat som fettmassa.

Rätta mig gärna om jag har fel:smash:

Eddie Vedder
2009-12-30, 07:54
Rätta mig gärna om jag har fel:smash:

Du har fel

Att strypa kolhydratintaget är ett tillvägagångssätt bland flera och något som funkar kanon för många. Ur hälsoperspektiv är ju kolhydraterna som sådana obetydliga så vill man ligga väldigt lågt på kaloriintaget kan det ju vara en fördel att dra ner mest på det man inte behöver.

Men mer fett i kosten innebär mer förbränning av dietärt fett, alltså fett från maten. Samtidigt är fettinlagringen högre då. Äter man mindre fett men mer kolhydrater ökar förbränningen av kolhydrater och fettföbränningen nedregleras. Men samtidigt mindre fettinlagring.

hotmess
2009-12-30, 09:15
Men mer fett i kosten innebär mer förbränning av dietärt fett, alltså fett från maten. Samtidigt är fettinlagringen högre då. Äter man mindre fett men mer kolhydrater ökar förbränningen av kolhydrater och fettföbränningen nedregleras. Men samtidigt mindre fettinlagring.

Men om man får i sig mindre energi än man gör av med borde väl inte kroppen ägna sig åt fettinlagring oavsett om det tillförs mer fett än kolhydrater från maten?

Eddie Vedder
2009-12-30, 09:25
Men om man får i sig mindre energi än man gör av med borde väl inte kroppen ägna sig åt fettinlagring oavsett om det tillförs mer fett än kolhydrater från maten?

Jo cellernas fettomsättning upphör inte för att man befinner sig oi en period som man väljer att kalla "deff".

Periodvis under dygnet befinner man sig i ett kaloriöverskott och en miljö som är mer anabol än katabol och vice versa för andra tidpunkter.

Kordit
2010-01-12, 15:07
Hej på er!

Har nu gått ner till ca 68kg (morronvikt), det pendlar lite beroende på vad och hur sent jag åt kvällen före.
Jag ligger fortfarande på ca 500 kcal minus (i dagsläget 1650 kcal/dag), även tränande dagar. Jag tycker det går lite sakta, trots mitt minskade kalori intag har jag ändå ökat en del i styrka de senaste veckorna, kan det vara så att viktminskningen går långsammare pga att jag ändå bygger muskler? Är nybörjare och väldigt klen av mig...
Äter också Diablo vilka sägs öka förbränningen något, om det funkar eller inte låter jag vara osagt.

gudding
2010-01-12, 20:38
Du har ju gått ner 2kg +- på två veckor, alltså 1kg/vecka vilket är förhållandevis mycket ändå. Fortsätter du i det tempot har du nått ditt mål i slutet på februari.

Det förekommer väl att man kan öka i styrka under deff om man är nollställd inom styrketräning, hur och varför låter jag vara osagt.

Kämpa på in i det sista!