handdator

Visa fullständig version : Årets förvillare


Alone_in_the_dark
2009-12-29, 09:44
:D

Hann jag först med nyheten? ;)

http://www.vof.se/visa-folkbildare

O vem det blev kan kollo nog räkna ut själva.

Annika Dahlqvist har också spridit egendomliga påståenden om kopplingen mellan kosten och cancer. Den som äter en kost med mycket fett får enligt henne inte cancer, vilket inte bara är okunnigt utan skuldbelägger människor som insjuknar i cancer. Bakom myndigheternas råd ser hon en konspiration av industriintressen. Hon påstår att "etablissemangets" kostråd orsakar cancer och att mammografi därför inte skulle behövas. Ett sådant uttalande riskerar att leda till att kvinnor avstår från mammografi och till att fler fall av bröstcancer inte upptäcks i tid. I stället för att förstå att det ligger diskussioner bakom varje beslut, där fördelar vägs mot nackdelar med de rekommendationer som ges, föredrar Annika Dahlqvist konspirationsteorier.

Som läkare har Annika Dahlqvist ett särskilt ansvar för att arbeta enligt vetenskap och beprövad erfarenhet. Att i stället sprida okunnigt tyckande och direkta felaktigheter är att missbruka sin ställning och det motiverar att hon får utmärkelsen Årets förvillare.

Eddie Vedder
2009-12-29, 09:46
Hon har definitivt förtjänat det med de uttalanden hon gjort.

Jag nämnde det på Kostdoktorns forum och blev genast påhoppad av Frank Nilsson för att jag förespråkar Fairings sportdrycker.:D

Men det modererades bort.

Nitrometan
2009-12-29, 09:47
Du var first. :thumbup:


Självklart vann Annika!

Vilket erkännande. :hbang:








Staffan Ullstrand verkar vara ett bra val till årets folkbildare.

Nitrometan
2009-12-29, 09:49
Jag nämnde det på Kostdoktorns forum och blev genast påhoppad av Frank Nilsson för att jag förespråkar Fairings sportdrycker. :D
Va?

Du talar om att Annika har fått ett "pris" och du får stryk för att du har sagt att en sportdryck är bra i vissa sammanhang?

Non sequitur?

Rimmon
2009-12-29, 09:49
Verkar som att det redan har haft positiv inverkan på henne.
"– Det känns som en oerhörd skam och vanära. Det har blivit mycket tårar i dag. Jag har till och med funderat på vad jag ska göra resten av mitt liv."

Att hon reflekterar över vad hon ska göra är ju onekligen positivt.

Nitrometan
2009-12-29, 09:50
Verkar som att det redan har haft positiv inverkan på henne.
Ja, vad ska hon göra nu?

Har hon redan vunnit så blir det svårt att slå.

Iofs har väl ingen vunnit flera gånger?

mikaelj
2009-12-29, 09:51
Ptja, http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4071850&postcount=277

Dessutom: likt många kvinnliga läkare som väljer att inte genomgå mammografi avråder inte heller Annika andra från att göra det.

Men det vore ju inte lika spännande om VoF faktiskt hade gjort lite bakgrundsundersökning, eller hur?

Eddie Vedder
2009-12-29, 09:52
Va?

Du talar om att Annika har fått ett "pris" och du får stryk för att du har sagt att en sportdryck är bra i vissa sammanhang?

Non sequitur?

Du har missat Franks diskussioner på vår blogg va?:D

Jag och Jacob (Guddi) är köpta av Fairing, vi är tydligen "kolhydratkramare", förespråkare av coca cola m.m m.m.

Rimmon
2009-12-29, 09:53
Ja, vad ska hon göra nu?

Har hon redan vunnit så blir det svårt att slå.

Iofs har väl ingen vunnit flera gånger?

Hahaha, hon verkar ju ganska ambitiös så hon kanske ger sig in i kampen redan till nästa år.

Du har missat Franks diskussioner på vår blogg va?:D

Jag och Jacob (Guddi) är köpta av Fairing, vi är tydligen "kolhydratkramare", förespråkare av coca cola m.m m.m.

Det där måste jag helt klart undersöka, låter väldigt underhållande!

Nitrometan
2009-12-29, 09:58
Du har missat Franks diskussioner på vår blogg va?:D

Jag och Jacob (Guddi) är köpta av Fairing, vi är tydligen "kolhydratkramare", förespråkare av coca cola m.m m.m.
Har bara sett det som hastigast. Men inte orkat titta mer.

Kanske är underhållande?

Hahaha, hon verkar ju ganska ambitiös så hon kanske ger sig in i kampen redan till nästa år.
Jodå.

Hon skriver på bloggen:
Ett sätt att se det är att nu har jag avverkat utnämningen till Årets Förvillare. Ingen har ju blivit det två gånger hittills, men jag kan kanske bli den förste på det.

Nitrometan
2009-12-29, 10:00
Dessutom: likt många kvinnliga läkare som väljer att inte genomgå mammografi avråder inte heller Annika andra från att göra det.

Men det vore ju inte lika spännande om VoF faktiskt hade gjort lite bakgrundsundersökning, eller hur?

Maila Aija Sadurskis, vice ordförande i Vetenskap och Folkbildning, e-post: a.sadurskis@vof.se som är ansvarig för utnämningen av Annika och påpeka att de har gjort fel och att Annika har vetenskapliga belägg för allt hon säger.

mikaelj
2009-12-29, 10:03
Maila Aija Sadurskis, vice ordförande i Vetenskap och Folkbildning, e-post: a.sadurskis@vof.se som är ansvarig för utnämningen av Annika och påpeka att de har gjort fel och att Annika har vetenskapliga belägg för allt hon säger.

Min mun är full av dina ord. De smakar inte gott.

Jag har inte sagt att Annika har vetenskapliga belägg för allt hon säger, men vad gäller mammografi är hon bevisligen felciterad.

Nitrometan
2009-12-29, 10:10
Min mun är full av dina ord. De smakar inte gott.
Säkert för mycket kolhydrater för dig.

Jag har inte sagt att Annika har vetenskapliga belägg för allt hon säger, men vad gäller mammografi är hon bevisligen felciterad.
Vad har de citerat?

Jag gissar att de när det gäller just mammografin lutar sig på nån tidningsartikel som i sin tur har handskats ovarsamt med direkt citat.

Det de grundade utnämningen av henne på var framförallt "Som läkare har Annika Dahlqvist ett särskilt ansvar för att arbeta enligt vetenskap och beprövad erfarenhet. Att i stället sprida okunnigt tyckande och direkta felaktigheter är att missbruka sin ställning och det motiverar att hon får utmärkelsen Årets förvillare."

Trance
2009-12-29, 10:14
Ptja, http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4071850&postcount=277

Dessutom: likt många kvinnliga läkare som väljer att inte genomgå mammografi avråder inte heller Annika andra från att göra det.

Men det vore ju inte lika spännande om VoF faktiskt hade gjort lite bakgrundsundersökning, eller hur?

Jag förstår inte vad din länk har med något att göra och sedan angående hennes uttalanden så anser jag att det är rätt korkat:

"Det är urlarvigt att hålla på med mammografi och cellprovtagningar när folk dör av felaktiga kostråd medan bara enstaka får bröst- och livmodershalscancer."

mikaelj
2009-12-29, 10:18
"Det är urlarvigt att hålla på med mammografi och cellprovtagningar när folk dör av felaktiga kostråd medan bara enstaka får bröst- och livmodershalscancer."

Jag gissar att de när det gäller just mammografin lutar sig på nån tidningsartikel som i sin tur har handskats ovarsamt med direkt citat.

Precis. Det är ganska dålig stil. http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/entry/annika_d_utsedd_till_årets:

Jag har aldrig sagt att mammografi saknar berättigande, Jag sade bara till Aftonbladet att jag själv inte ansåg det tiden och mödan värt att mammografera mig.

Jag förstår inte vad din länk har med något att göra

Kopplingen cancer och glukos. Det är ju en del av det hon beskylls för att inte ha belägg för.

Nitrometan
2009-12-29, 10:23
Jag förstår inte vad din länk har med något att göra och sedan angående hennes uttalanden så anser jag att det är rätt korkat:

"Det är urlarvigt att hålla på med mammografi och cellprovtagningar när folk dör av felaktiga kostråd medan bara enstaka får bröst- och livmodershalscancer."

Det är felciterat. Mikaelj säger att hon aldrig har sagt det. Eller iaf att hon inte menade att de skulle lyssna boktavligt på det hon sa.

De ljuger.

Hon är felciterad.

Hon menade att hon som upptagen läkare inte tyckte att det var värt de minuterna en mammografi tar att upptäcka en eventuell bröstcancer lite tidigare för henne.

Men nån annan som inte är upptagen eller läkare kanske gör en annan bedömning.

Dessutom är SLV onda. Och hela etablissemanget också. Onda.




















Observera. Detta inlägg är inte helt seriöst menat. Precis som det mesta i allmänt-delen är det mest skitsnack.

Trance
2009-12-29, 10:35
Precis. Det är ganska dålig stil. http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/entry/annika_d_utsedd_till_årets:

Oavsett åsikter och backande så uttryckte hon sig förmodligen så som citatet anger. Vilket jag nog anser vara klumpigt men inte något man skall hängas för i vanliga fall, men är man en såpass officiell person som söker så mycket uppmärksamhet så bör man vara försiktigare.

Det blir dumt att man som läkare säger att procedur X är urlarvig att hålla på med och därför anser man inte ha tid med det, men man rekommenderar andra att göra det....



Kopplingen cancer och glukos. Det är ju en del av det hon beskylls för att inte ha belägg för.

Det du länkade ger inte vetenskapligt stöd för hennes uttalande. Vi vet inte om den "vanliga" LCHF faktiskt lika gärna ökar cancer-risken, eller hur? Förmodligen gör det inte det men man vet inte och det känns dumt att uttala sig om det som läkare och språkrör för rörelsen.

Whistler
2009-12-29, 10:39
Jag och Jacob (Guddi) är köpta av Fairing, vi är tydligen "kolhydratkramare", förespråkare av coca cola m.m m.m.

Ser flera potentiella avatartexter där.

"Köpt av Fairing"
"Kolhydratkramare"
"Förespråkare av Coca Cola"

Tunga titlar att bära! :hbang:

Vimpyboy
2009-12-29, 11:33
Ser flera potentiella avatartexter där.

"Köpt av Fairing"
"Kolhydratkramare"
"Förespråkare av Coca Cola"

Tunga titlar att bära! :hbang:

Jag blir mäkta avundsjuk! *drool*

stafh
2009-12-29, 11:56
Från hennes blogg:

"VoF är etablissemangets tempelriddare. Deras ideologiske ledare är Dan Larhammar. Han är lierad med läkemedelsindustrin."

RandomC
2009-12-29, 12:11
Ptja, http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4071850&postcount=277

Kopplingen cancer och glukos. Det är ju en del av det hon beskylls för att inte ha belägg för.


Det där var väl väldigt långsökt. Läste precis fullängdaren och jag har mycket svårt att se den kopplingen du gör.

Pepz
2009-12-29, 12:25
haha helt rätt

nu kanske LCHF-fanatikerna inser att det kanske bara är en kost och inte en totallösning på alla problem

Nitrometan
2009-12-29, 12:37
Från hennes blogg:

"VoF är etablissemangets tempelriddare. Deras ideologiske ledare är Dan Larhammar. Han är lierad med läkemedelsindustrin."

Ja. Bara för att han är delägare i sin frus konsultbolag och hon konsultar åt läkemedelsbolag.

Men visst låter etablissemangets tempelriddare tufft. Särskilt med tanke på att etablissemanget (kungen) i Frankrike lät utplåna tempelherreorden, avrättade tempelriddarna och tog deras pengar.

stevebc
2009-12-29, 12:42
Visstja, läkemedelsindustrin höll vi på att glömma. SLV råder oss att äta massa vitt bröd så vi får diabetes och måste köpa medicin av Astra Zeneca. Det är en enda stor konspiration och har förekommit i 7000 år, fast då med medicinmän som var lierade med mjölnaren som systematiskt plockade bort frödelar.

Nitrometan
2009-12-29, 12:46
Steve, nu finns det belägg för att människor har malt fröer i 100000 år så det är äldre än 7000 år.

Inte förrän har LCHF kommit för att befria oss.

Då kliver etablissemangets riddare i form av VOF in och försöker förklara att Fett-Annika är en förvillare.

Fatta omfattningen av denna konspiration!

stevebc
2009-12-29, 12:53
Steve, nu finns det belägg för att människor har malt fröer i 100000 år så det är äldre än 7000 år.

Inte förrän har LCHF kommit för att befria oss.

Då kliver etablissemangets riddare i form av VOF in och försöker förklara att Fett-Annika är en förvillare.

Fatta omfattningen av denna konspiration!Jo, tänkte mer när de faktiskt hade börjat med större odlingar, mjölnare och bröd(död?)-bak.

Nitrometan
2009-12-29, 13:02
Jo, tänkte mer när de faktiskt hade börjat med större odlingar, mjölnare och bröd(död?)-bak.

Visst.

Men starten var när de hittade på att mala sönder fröna. The evils of processed food. Det ska vara rått och obehandlat. Annars är det ju inte naturligt.

Då blir det ont.


Apropå odlingar så är söderslätt vid Trelleborg en av de äldsta kända stora odlingsmarkerna. Där har man odlat organiserat i över 5000 år.

Nitrometan
2009-12-29, 14:18
Hmmm. På sin blogg säger hon nu:
Under hösten har mitt renommé dalat på grund av vaccinationsrabalder och mediadrev.

Och jag som trodde att det var på grund av dåligt underbyggda uttalanden samt att skräptidningar (typ AB) använde hennes namn i sina "kostartiklar" och bantningstips?

Men det kanske är det som är mediadrev för henne?

Allan
2009-12-29, 14:40
*popcorn*

Eddie Vedder
2009-12-29, 14:54
Det är goda nyheter för oss med ett intresse av kosten och kostdebatten som sådan. För ju mer Annika D och hennes mest fanatiska anhängare får utrymme desto mer vårdas och bibehålls sektstämpeln som är den absolut största bromsklossen för utvecklingen som jag ser det.

Ett mer öppet sinne från båda håll skulle föra utvecklingen framåt. Massa skitkastning gör bara debatten känslodriven och det är katastrofalt om man vill åstadkomma mer än "två sidor" som håller varandra om ryggen och hävdar att man vet bäst och därmes basta.

mikaelj
2009-12-29, 15:19
Bo Z:s analys av priset: http://blogg.passagen.se/millimetervagor/entry/när_känslorna_tog_överhanden

T ex:
Faktaunderlaget?

Lennart Medin på Optimal förlag, det förlag som ger ut Dahlqvist böcker, har bett Aija Sadurskis, vice ordförande i Folkvättarnas förening, att inkomma med det faktaunderlag som ligger till grund för utnämningen av Dr Dahlqvist till årets Förvillare. Sadurskis hävdar först att det är Annika Dahlqvists uttalanden i hennes egen blogg som utgör underlag för beslutet. Efter förnyad påstötning lämnar Sadurskis länkar till några inlägg från Dr Dahlqvists blogg. Inte i något av dessa blogginlägg finns något verkligt stöd för det som påstås i prismotiveringen. Det enda "verkliga" stöd som finns är den artikel i Aftonbladet som Dan Larhammar länkar till i den notis han publicerade på föreningens hemsida den 20 november.

Allan
2009-12-29, 15:39
Haha, vad är detta? SM i klantig mediehantering? Det absolut sämsta AD kan göra just nu är att försöka bemöta eller förklara. Ingen kommer tro på henne. Spindoktorn säger: låt det passera.
Nu kommer hon inte att göra det - istället kommer hon att bli betraktad som ännu en galning, och det kommer kasta skit på det vettiga hon sagt.

Nitrometan
2009-12-29, 15:59
Bo Z:s analys av priset:
Oh, han kallar dem Folkvättar. Spännande.

Är inte han en av dem som säger att elektromagnetiska vågor är djävulens påfund?

Apropå att kasta sten i glashus...

Har för mig att han är skribent i "2000-talets vetenskap"? http://www.2000taletsvetenskap.nu/omtidn.shtml

Är det en slump att den tidningen skriver:

Föreningen SARAs priskommitté har beslutat tilldela allmänläkaren Annika Dahlqvist 2009 års Gnistan-pris. Hon får priset för sitt mod att våga gå emot gängse uppfattningar, ta strid för folkhälsan och sätta patienten i centrum…

Och:

Lennart Moberg är primärvårdschef i Västernorrland. Han tilldelas föreningen SARAs fulpris efter att på oklara grunder ha svartlistat Annika Dahlqvist från att arbeta som jourläkare i Västernorrland…

http://www.2000taletsvetenskap.nu/tidning/index/index09.htm#65

Dessutom har de i samma tidning en artikel om att vaccin har orsakat pandemier.

Det känns inte som om BZ är en trovärdig källa.



Instämmer med Allan om skadekontroll. Bättre att tiga och låta det blåsa över.

MasterChief
2009-12-29, 16:10
Såna som henne är bra, egentligen. Jag gillar akademiker som tänker annorlunda och vågar gå emot strömmen. Men det är ju synd att hon inte tänker efter innan hon öppnar käften. Vissa av hennes uttalanden är helt enkelt väl magstarka om man inte samtidigt kan plocka fram vettiga bevis.

Det är kul med en astronom som hävdar att Big Bang inte är en hållbar teori. Men om han i nästa mening pratar om att han ser flygande tefat så sänker det hans trovärdighet och därmed är det ingen som lyssnar.

Detta är grundkurs 1A i smart tänkande; något AD borde kanske reflektera över.

Jag har hängt på VoFs forum sedan starten och långt innan dess. Deras utnämnande i år känns faktiskt lite tunt. Mera som att de gått på mediahypen kring AD. Men visst, en förvillare är hon i nuläget. Viktigt att poäntera är att det är vissa av hennes uttalanden som främst ligger till grund för "utmärkelsen" och inte om LCHF i sig.

MasterChief
2009-12-29, 16:16
Oh, han kallar dem Folkvättar. Spännande.

Är inte han en av dem som säger att elektromagnetiska vågor är djävulens påfund?



Bosse Z är en förvillare extraordinaire. Eller på svenska: slut i hela jävla huvudet.

Baan
2009-12-29, 16:17
Bosse Z är en förvillare extraordinaire. Eller på svenska: slut i hela jävla huvudet.

Men nog måste du hålla med om att Bosse Z som namn ändå låter lite häftigt?!

MasterChief
2009-12-29, 16:18
Men nog måste du hålla med om att Bosse Z som namn ändå låter lite häftigt?!

Ja, namnet är pro, helt klart.

Crippa90
2009-12-29, 16:25
Det är en enda stor konspiration och har förekommit i 7000 år, fast då med medicinmän som var lierade med mjölnaren som systematiskt plockade bort frödelar.

:laugh:

Bosse Z är en förvillare extraordinaire. Eller på svenska: slut i hela jävla huvudet.

:laugh::laugh::laugh:


Hittade detta på VoF:

"Imorgon bitti kommer VoFs ordförande Hanno Essén att medverka i TV4:s morgonsoffa och konfrontera Annika Dahlqvist. "

Kan bli intressant. *popcorn* Tror ni det läggs ut på nätet sen?

Trance
2009-12-29, 16:27
Jag har hängt på VoFs forum sedan starten och långt innan dess. Deras utnämnande i år känns faktiskt lite tunt. Mera som att de gått på mediahypen kring AD. Men visst, en förvillare är hon i nuläget. Viktigt att poäntera är att det är vissa av hennes uttalanden som främst ligger till grund för "utmärkelsen" och inte om LCHF i sig.

Det är inte bara Aftonbladet-uttalanden utan det hon skrivit på sin blogg, t.ex. om cancer och olika tolkningar av studier. "Man kan inte få cancer av naturlig mat" eller kanske "Margarin - nutidens största giftskandal?". De uttalanden om att någon låg bakom svininfluensan var väl sådär också.

MasterChief
2009-12-29, 16:38
Det är inte bara Aftonbladet-uttalanden utan det hon skrivit på sin blogg, t.ex. om cancer och olika tolkningar av studier. "Man kan inte få cancer av naturlig mat" eller kanske "Margarin - nutidens största giftskandal?". De uttalanden om att någon låg bakom svininfluensan var väl sådär också.

Jo, jag vet. Hon är ute i det blå, helt klart. Kul att VoFs utmärkelse får rejält med uppmärksamhet, vilket kanske inte alltid varit fallet.

Tolkia
2009-12-29, 16:47
AD har en hel del gemensamt med 2004 (tror jag) års pristagare Olle Johansson. Samma typ av messianska framtoning, samma sätt att framställa sig som (och antagligen uppleva sig som) den lilla människans försvarare mot ett ondskefullt etablissemang. Och samma typ av ... stolpe rakt ut i sakdiskussionen.

Blomstrande
2009-12-30, 00:02
Hittade detta på VoF:

"Imorgon bitti kommer VoFs ordförande Hanno Essén att medverka i TV4:s morgonsoffa och konfrontera Annika Dahlqvist. "

Kan bli intressant. *popcorn* Tror ni det läggs ut på nätet sen?

*ställer klockan trots semester*

Det vill jag bara inte missa! :D

Torwald
2009-12-30, 00:09
När är morgonsoffan? Det måste ses.

mini
2009-12-30, 00:21
När är morgonsoffan? Det måste ses.

08:46 är Dahlqvist/Essén ready to rumble
http://www.tv4.se/1.297670/2008/08/27/det_hander_i_nyhetsmorgon

Khyron_
2009-12-30, 00:23
haha helt rätt

nu kanske LCHF-fanatikerna inser att det kanske bara är en kost och inte en totallösning på alla problem
*whatever*
Hon har inte fått priset pga att hon rekommenderar LCHF eftersom det finns vetenskap bakom en ketogen kost :thumbup:

Edit
en radio intervju
http://www.sr.se/webbradio/webbradio.asp?type=broadcast&Id=2128722&BroadcastDate=&IsBlock=

Torwald
2009-12-30, 00:30
08:46 är Dahlqvist/Essén ready to rumble
http://www.tv4.se/1.297670/2008/08/27/det_hander_i_nyhetsmorgon

Tack! Det var ju inte ens okristligt tidigt.

mini
2009-12-30, 08:50
Nu på fyran

Vimpyboy
2009-12-30, 09:06
Haha vilken kvinna.. Jösses.

"Jag har inte gett någon specifik person de råden"

Så om man ger råd till en hel grupp med personer så är det OK då man inte har sagt åt en viss person att följa råden?

Är hon på riktigt?

MasterChief
2009-12-30, 09:07
Synd att inte VoF skickar en som är någorlunda mediatränad och vågar ta för sig. I övrigt skrämmer AD mig.

Nitrometan
2009-12-30, 09:12
I övrigt skrämmer AD mig.
Jo. Lite rädd blir man.

http://i50.tinypic.com/b7eudx.jpg

http://i48.tinypic.com/2cmruj6.jpg

http://i45.tinypic.com/258xkap.jpg



Allmänna råd till alla/grupper är tydligen OK. De behöver bara vara välgrundade om de ska ges till specifika personer.

MasterChief
2009-12-30, 09:24
Vi har sett självutnämnda profeter (numera kan hon även titulera sig martyr och förbannad lögnare) förut. Om 10 år är LCHF glömt och alla jagar fettmolekyler med dammsugare (igen).

Vanlig jävla kost gjord på bra råvaror. Ska det vara svårare?

Nitrometan
2009-12-30, 09:30
Vanlig jävla kost gjord på bra råvaror. Ska det vara svårare?
Nej, svårare är det inte.

mikaelj
2009-12-30, 09:33
Om 10 år är LCHF glömt och alla jagar fettmolekyler med dammsugare (igen).

Tror du, verkligen?

Vanlig jävla kost gjord på bra råvaror. Ska det vara svårare?

Aha. Vad är bra råvaror? Och vad är "vanlig jävla kost"?

Vimpyboy
2009-12-30, 09:33
Skulle vilja se henne i en partiledardebatt. Lär vara populärt att komma med ett "TYST!!!" till moståndarna i en sådan.

Fantastisk kvinna. Inte ett dugg rädd för att göra bort sig. Igen.

Eddie Vedder
2009-12-30, 09:38
Tyvärr var hon alldeles för ilsken och känslostyrd som vanligt. Jag tycker det är synd. Har sagt det hundra gånger redan men det får upprepas igen. Hon gör inte mer nytta för debatten om fett och kolhydrater genom att bete sig så aggressivt och stärka sektkänslan. Om hon hållt sig till att erkänna att vissa uttalanden var onödiga och att hon helt enkelt bara skulle skippa att uttala sig i frågor som är utöver vikt och metabola sjukdomar skulle ju det räcka.

Att VoF kallar sitt pris för "konsumentupplysning" tycker jag förvisso var att ta i även det.;)

MasterChief
2009-12-30, 09:40
Tror du, verkligen?

Ja, det gör jag verkligen.


Aha. Vad är bra råvaror? Och vad är "vanlig jävla kost"?

Du vet vad jag menar.

mikaelj
2009-12-30, 10:05
Ja, det gör jag verkligen.

Atkins i USA fick förvisso ett bakslag. Vi får se hur det blir här i Sverige. Jag får intrycket att det är en större andel i Sverige som äter lågkolhydratkost än det var i USA i och med Atkins.

Du vet vad jag menar.

Bra råvaror är enkelt. Sedan har vi förstås olika definition på huruvida t ex pasta räknas som en "bra råvara" (är färsk pasta bra råvara, men torkad Eldorado-pasta dålig? lite myspys-medelhavsmat, liksom.)

Och vad gäller definitionen på "vanlig jävla kost": nej, jag vet inte vad du du menar. Förklara gärna.

Börje H
2009-12-30, 10:12
Och vad gäller definitionen på "vanlig jävla kost": nej, jag vet inte vad du du menar. Förklara gärna.

Rotfrukter, grova bröd, baljväxter, magert kött, fisk samt grönsaker och frukt. Kan det va nåt?

MasterChief
2009-12-30, 10:15
Bra råvaror är enkelt. Sedan har vi förstås olika definition på huruvida t ex pasta räknas som en "bra råvara" (är färsk pasta bra råvara, men torkad Eldorado-pasta dålig? lite myspys-medelhavsmat, liksom.)

Och vad gäller definitionen på "vanlig jävla kost": nej, jag vet inte vad du du menar. Förklara gärna.

Kött, fisk, skaldjur, spannmål, grönsaker, frukt, mjölk och all dess varianter, baljväxter, rotfrukter och så vidare. Ju mindre livsmedlet har behandlats desto bättre (besprutningar, tillsatser, och så vidare). Laga med omsorg, ät med glädje och variera så mycket det går.

Detta är min åsikt. Jag hävdar inte att du kommer få en plågsam död om du inte följer min lära.

mikaelj
2009-12-30, 10:16
Rotfrukter, grova bröd, baljväxter, magert kött, fisk samt grönsaker och frukt. Kan det va nåt?

Delvis! Men varför skall köttet vara magert?

"Grovt bröd" - med sockerkulör? Vad gör brödet grofvt? Varför är det bättre än klent bröd?

mini
2009-12-30, 10:18
Delvis! Men varför skall köttet vara magert?

"Grovt bröd" - med sockerkulör? Vad gör brödet grofvt? Varför är det bättre än klent bröd?

Sluta nu Annika. Starta en egen tråd.

mikaelj
2009-12-30, 10:19
Kött, fisk, skaldjur, spannmål, grönsaker, frukt, mjölk och all dess varianter, baljväxter, rotfrukter och så vidare. Ju mindre livsmedlet har behandlats desto bättre (besprutningar, tillsatser, och så vidare). Laga med omsorg, ät med glädje och variera så mycket det går.

Ja, det är en bra början. Problematiken ligger kring mängder och fördelning. Hur mycket av varje skall man äta? Skall det vara företrädelsevis fettsnålt, medelfett, högfett? Hur påverkar det oss?

Därför är det inte så enkelt att säga "vanlig jävla kost" och bara ha med innehållsförteckningen.

Detta är min åsikt. Jag hävdar inte att du kommer få en plågsam död om du inte följer min lära.

... och jag å min sida hävdar inte att du kommer dö en plågsam död om du inte följer min lära. Men du kanske behöver eftermiddagsfika. ;-)

Sluta nu Annika. Starta en egen tråd.

Det finns åtminstone en handfull män som har förnamnet Annika, företrädelsevis de som bor på Annika-gården, om jag minns rätt. Annika är dock inte ett av mina förnamn, så jag tror att du har tagit fel på person.

Börje H
2009-12-30, 10:30
Ju mindre livsmedlet har behandlats desto bättre (besprutningar, tillsatser, och så vidare). Laga med omsorg, ät med glädje och variera så mycket det går.

Se där. Då har vi ju vanlig djävla kost :)

När det gäller fördelningen innehåller begreppet vanlig djävla kost™ också till viss del även en hint om fördelning mellan energigivare. Man kan kalla det medel. För folk som letar superdieter och märkliga vägar i sin kosthållning kan denna term anses vilt främmande och till viss del även skrämmande, men för individer med lugn i sinnet framgår begreppet som tämligen klart.

Tolkia
2009-12-30, 12:11
*whatever*
Hon har inte fått priset pga att hon rekommenderar LCHF eftersom det finns vetenskap bakom en ketogen kost :thumbup:
Nej, men delvis, som Pepz påpekade, för att hon framhåller det som en väg till frälsning och evigt liv.
... och jag å min sida hävdar inte att du kommer dö en plågsam död om du inte följer min lära. Men du kanske behöver eftermiddagsfika. ;-)
Nej, men eftersom du i princip dagligdags hävdar att typ Alla(tm) är efter dig eller LCHF-anhängare i allmänhet p.g.a. din/deras kosthållning, så kan jag förstå om MasterChief tycker att han behöver göra påpekandet. Jag håller med mini om att martyrskap inte är klädsamt, och det gäller både Dr Dahlqvist själv och stora delar av LCHF-rörelsen.

Torwald
2009-12-30, 12:33
Kul inslag. Förstår hon verkligen inte vad det är de angriper?

MasterChief
2009-12-30, 13:51
Ja, det är en bra början. Problematiken ligger kring mängder och fördelning. Hur mycket av varje skall man äta? Skall det vara företrädelsevis fettsnålt, medelfett, högfett? Hur påverkar det oss?

Därför är det inte så enkelt att säga "vanlig jävla kost" och bara ha med innehållsförteckningen.



Vilken konstig fråga. Mängder och fördelning beror givetvis på receptet.

Nitrometan
2009-12-30, 16:05
Kul inslag. Förstår hon verkligen inte vad det är de angriper?
Hon förstår bara att de angriper henne.

Jag vet inte om hon kan skilja på sak och person. Det de ger henne priset för är ju hennes uttalanden om hälsa och sjukdom knutet till den heliga LCHF-kosten.

mikaelj
2009-12-30, 16:29
Nej, men eftersom du i princip dagligdags hävdar att typ Alla(tm) är efter dig eller LCHF-anhängare i allmänhet p.g.a. din/deras kosthållning, så kan jag förstå om MasterChief tycker att han behöver göra påpekandet. Jag håller med mini om att martyrskap inte är klädsamt, och det gäller både Dr Dahlqvist själv och stora delar av LCHF-rörelsen.

Gör jag? Det är verkligen inte min mening. Jag är inte det minsta ute efter martyrskap. Trodde tvärtom att jag hade slutat med mina tidigare ovanor.

Vilken konstig fråga. Mängder och fördelning beror givetvis på receptet.

Över en längre tidsperiod, naturligtvis...

pazzion
2009-12-30, 16:59
Ja, det är en bra början. Problematiken ligger kring mängder och fördelning. Hur mycket av varje skall man äta? Skall det vara företrädelsevis fettsnålt, medelfett, högfett? Hur påverkar det oss?

Därför är det inte så enkelt att säga "vanlig jävla kost" och bara ha med innehållsförteckningen.

Varför är det ett utmärkande drag för anhängare till mer "extrema" företeelser att känna sig jagade och använda sig av det retoriska greppet att märka ord som enda vapen?

Om du har så dålig uppfattning om vad som kan räknas som en "vanlig jävla kost" så att du behöver någon som detaljerat pekar ut för dig exakt hur mycket du skall ha av allt - så du slipper oroa dig för cancer osv. - skaffa då en näringslärabok och bespara oss dina ordmärkningar.

Annika Dahlqvist utmärker sig som en mediakåt nykomling. Hon skaffar sig ett namn i etern genom att högljutt skandera sitt budskap, enfaldigt och med en knuten näve energiskt viftandes över huvudet, och bör sluta med det. För henne själv, och för oss alla andra. Det hon har att säga som kan vara till nytta för synen på kost och hälsa har, som tidigare nämnts, försvunnit av allt hennes mässande om hennes diet som människans messias och väg till frälsning.

Sunt förnuft blandat med bra råvaror är vägen till ett sunt leverne. Inga genvägar, inga mirakelkurer och inga messior. Sunt förnuft och glädje till mat och sin kropp.

MasterChief
2009-12-30, 17:12
Över en längre tidsperiod, naturligtvis...

Om jag ska vara allvarlig. Jag har ingen aning om det finns en optibalans. Skulle jag våga gissa tror jag eventuella balanser avgörs av många olika faktorer. Du säger själv att du mår klart bättre på LCHF. Jag upplever själv tvärt om. Jag mår som bäst när jag ligger på högt intag av kolisar och lågt energiintag.

Oavsett balanser tror jag mer på livsmedlets kvalitet som en avgörande hälsofaktor än själva blandningarna. Äter man varierat ser man till att man får i sig det man behöver. Mat är så mycket mer för mig än optikost. Under de 20 år som jag varit intresserad har jag sett alla tänkbara kostvarianter. Jag har även följt många av dem själv. Men det är först när jag släppte alla "måsten" och njöt av vällagad mat av utmärkt kvalitet som jag "hittade hem". Det är otroligt skönt att slippa kostnojan jag hade förut. Jag har flera i min släkt som blivit över 90 år varav min morfar blev 92. Han dog förra året och när han kom in på sjukhuset 2 månader innan hans bortgång blev de helst förstummade. Han hade aldrig varit på sjukhus i hela sitt liv. Skulle jag sammanfatta hans liv så skulle det bli : Han njöt av dagen och var jämt glad. Stressade aldrig upp sig och tog saker med lugn. Han åt vanlig klassisk husmanskost i lagom mängd och behöll sin idealvikt hela sitt liv. Han rökte eller drack aldrig. Han cyklade en timma om dagen fram till hans 90-års dag.

Där är ett framgångsrecept. Varva ner, måttlighet, och rörelse.

Jag tror inte ett ögonblick på att han skulle blivit äldre eller levt lyckligare om han tvingat i sig specialkost. Ok, jag vet att min morfar inte är tillräckligt med underlag för att dra några vetenskapliga slutsatser. Men för mig har helt enkelt de levande bevisen runt omkring mig betytt mer för mig än kostrådgivare som tvingar i sig vetegräsjuice eller smält smör för det är så jävla opti.

Men alla blir saliga i sin tro. Känner du att LCHF ger dig allt du behöver så är det ju toppen. Då har du också hittat hem.

Solros
2009-12-30, 17:33
Om 10 år är LCHF glömt

Tror snarare skiten är bortglömd om 2-3 år, en liten fluga som går just nu, och då passar parasiter på att tjäna en hacka genom kontroversiella uttalanden och kokböcker. :)

Kan man se nyhetsmorgon-inslaget på nätet någonstans?

MasterChief
2009-12-30, 17:41
Tror snarare skiten är bortglömd om 2-3 år, en liten fluga som går just nu, och då passar parasiter på att tjäna en hacka genom kontroversiella uttalanden och kokböcker. :)

Kan man se nyhetsmorgon-inslaget på nätet någonstans?

Klippet ska komma upp på TV4 Play enligt VoF:s stora tråd om AD. Men i nuläget verkar det inte finnas något någonstans.

Trance
2009-12-30, 17:46
Är man frisk och mår bra så finns det oftast ingen anledning att ändra kostvanor men de som är sjuka kan ha ganska mycket att vinna på det. Det är inte heller så att LCHF i sig är en fluga (enbart kanske namnet i Sverige) utan kosthållningen dyker upp lite då och då samt det finns en hel del intressanta studier inom området. Speciellt ketogen diet och epilepsi samt vissa typer av cancer.

Sedan finns det ganska många som anser sig ha fått en bättre mage när de bytt kost åt olika håll.

Coldsmith
2009-12-30, 18:14
Gud så jag vill se detta! Hoppas dom lägger upp det snart, vill höra vad hon säger.

MasterChief
2009-12-30, 18:43
Gud så jag vill se detta! Hoppas dom lägger upp det snart, vill höra vad hon säger.

Ligger uppe nu:

http://www.tv4play.se/aktualitet/nyhetsmorgon?videoId=1.1421120&selId=1.923808&currPage=0

Torwald
2009-12-30, 18:47
Jo. Lite rädd blir man.

*bilder*



Allmänna råd till alla/grupper är tydligen OK. De behöver bara vara välgrundade om de ska ges till specifika personer.

Hördu, posta inte massa bilder där kosttant ser galen ut. Minns du inte vad som hände när någon postade galenskapsbilder på Anna Skipper?

mikaelj
2009-12-30, 19:14
Är man frisk och mår bra så finns det oftast ingen anledning att ändra kostvanor men de som är sjuka kan ha ganska mycket att vinna på det. Det är inte heller så att LCHF i sig är en fluga (enbart kanske namnet i Sverige) utan kosthållningen dyker upp lite då och då samt det finns en hel del intressanta studier inom området. Speciellt ketogen diet och epilepsi samt vissa typer av cancer.

Sedan finns det ganska många som anser sig ha fått en bättre mage när de bytt kost åt olika håll.

Mm. "Jag började äta lågkolhydratmat för att gå ned i vikt, gick inte ned i vikt, men magen känns så bra och maten är så god att jag inte vill byta." (en bekant)

Om jag ska vara allvarlig. Jag har ingen aning om det finns en optibalans. Skulle jag våga gissa tror jag eventuella balanser avgörs av många olika faktorer. Du säger själv att du mår klart bättre på LCHF. Jag upplever själv tvärt om. Jag mår som bäst när jag ligger på högt intag av kolisar och lågt energiintag.

Japp, och jag säger inte emot dig. Det är bra att du har hittat något du trivs med.

Där är ett framgångsrecept. Varva ner, måttlighet, och rörelse.

Javisst. Stress ger problem.

Men alla blir saliga i sin tro. Känner du att LCHF ger dig allt du behöver så är det ju toppen. Då har du också hittat hem.

Då är alla nöjda! :-)

----

Och jag slutar vara off-topic. Jag instämmer i att Annika Dahlqvist har gjort en hel del mindre taktiska uttalanden, och att det kanske vore lämpligt att tona ned bitskheten en smula eller två. Det är svårt att ha en bra debatt annars.

mikaelj
2009-12-30, 19:20
Hm...

1 av 2000 kvinnor kan få en förlängning av livet medan åtminstone 10 får livet förkortat av mammografin inklusive överdiagnostik som behandlas lika illa som cancerpatiener. Se http://d.yimg.com/kq/groups/16479668/1252072813/name/mammography[1].pdf

Trance
2009-12-30, 19:30
Vad är det du citerar?

WHITEFOLKS
2009-12-30, 19:31
mikaelj:

Tror du hon baserar sina uttalanden på efterforskningar och liknande eller på fett = bättre (automagiskt)

stevebc
2009-12-30, 19:42
Jo. Lite rädd blir man.

http://i50.tinypic.com/b7eudx.jpg

http://i48.tinypic.com/2cmruj6.jpg

http://i45.tinypic.com/258xkap.jpg



Allmänna råd till alla/grupper är tydligen OK. De behöver bara vara välgrundade om de ska ges till specifika personer.Äh det var ju en massa tjat. I'd hit it!

Eddie Vedder
2009-12-30, 19:46
Tror snarare skiten är bortglömd om 2-3 år

Vad får dig att döma ut kosten som skit? Anser du dig ha så bra kunskaper när vetenskapen inte ens är i närheten av given på det området?

Personligen tror jag inte det är en fluga eftersom det inte handlar om en bantningsmetod utan en livsstil på ett annat sätt. En total kosthållning alltså, precis som att vara vegetarian.

MasterChief
2009-12-30, 19:48
Vad är det du citerar?

VoFf sa hunden.

Verbatim
2009-12-30, 19:49
Nu har jag sett programmet, är Annika Dahlqvist spritt språngande galen? En kostens Bobby Fischer?

tjabon
2009-12-30, 19:51
Nu har jag sett programmet, är Annika Dahlqvist spritt språngande galen? En kostens Bobby Fischer?

Hon kanske är ett missförstått geni ??? :smash:




:laugh:

MasterChief
2009-12-30, 19:54
Hm...

Lite googling gör ju att man hittar kritik mot Karsten Juhl Jørgensen och hans slutsatser.

Tex:

Sven Törnberg

docent, överläkare, avdelningschef, avdelningen för hälsoundersökningar, Onkologiskt centrum, Karolinska universitetssjukhuset, Stockholm:
http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=13105


Sen citerar du ett inlägg från en anonym som kommenterar artikeln (Voff sa hunden).

mikaelj
2009-12-30, 19:57
Det viktigaste var dock artikeln, inte resten. Den var så kort att det inte var särskilt svårt att ta reda på samma sak själv genom att läsa PDF:en i länken. Är jag ursäktad för att inte ha angett en källreferens? Anonym kommentarer till Annika Dahlqvist-artikeln i DM.

(Vad betyder "Voff sa hunden"? Något med VoF?)

Trance
2009-12-30, 19:58
Det viktigaste var dock artikeln, inte resten. Den var så kort att det inte var särskilt svårt att ta reda på samma sak själv genom att läsa PDF:en i länken. Är jag ursäktad för att inte ha angett en källreferens? Anonym kommentarer till Annika Dahlqvist-artikeln i DM.

(Vad betyder "Voff sa hunden"? Något med VoF?)

Jag undrade vad du citerade eftersom jag inte ser något i artikeln som stödjer hans slutsats om att man förkortar livet för 10 kvinnor för varje liv man förlänger.

MasterChief
2009-12-30, 19:58
Det viktigaste var dock artikeln, inte resten. Den var så kort att det inte var särskilt svårt att ta reda på samma sak själv genom att läsa PDF:en i länken. Är jag ursäktad för att inte ha angett en källreferens? Anonym kommentarer till Annika Dahlqvist-artikeln i DM.

(Vad betyder "Voff sa hunden"? Något med VoF?)

Jo, men just den slutsatsen är ju inte direkt fastställd som en sanning. Blir ju lite sensation att bara lyfta fram detta; eller?

MasterChief
2009-12-30, 20:02
(Vad betyder "Voff sa hunden"? Något med VoF?)

Det enda stället jag hittade ditt citat var från ett inlägg från någon med namnet "Voff sa hunden". Samma person länkar även till samma artikel. Antog att det var detta citat du la in i ditt inlägg?


http://www.dagensmedicin.se/nyheter/2009/12/29/dahlqvist-har-trottnat/index.xml?comment-saved=1&all-comments=1

edit: ja, du missade nog bara namnet. Nu blir det lite rundgång i tråden :-/

Coldsmith
2009-12-30, 20:52
Men gud!
"Tyst!"
"Det har jag aldrig sagt...."
"Jo vi har direkta citat"
"Det har jag aldrig sagt... till någon enskild person"

Suck.. Snacka om att göra bort sig.

Men hade vart intressant om någon lite hårdare person gick på mot henne, pressa henne så hon stånkar fram lite tycka-synd-om-mig-tårar-snart-kanske-jag-inte-tas-seriöst-i-media-vart-ska-jag-då-BLEEP

Verbatim
2009-12-30, 21:46
Hon kanske är ett missförstått geni ??? :smash:




:laugh:

Minus geni-delen då. :)

frambogir
2009-12-30, 22:00
Hon är ju mer osympatisk än Gudrun Schyman :(

Allan
2009-12-30, 22:29
Jag säger ju det - hon är HELT HOPPLÖS i debatter. Om jag nånsin skulle lyfta fram nån med empatistörningar skulle det nog vara hon. Om mikaelj har nån kontakt åt hennes håll ( inte omöjligt ) så be henne - nej, BEORDRA henne att hålla käften. Hon behöver nån som drar åt strypkopplet helt enkelt

Baan
2009-12-30, 22:30
Minus geni-delen då. :)

Hon kanske är ett missförstått tre frågetecken?

mikaelj
2009-12-30, 23:07
Om mikaelj har nån kontakt åt hennes håll ( inte omöjligt ) så be henne - nej, BEORDRA henne att hålla käften. Hon behöver nån som drar åt strypkopplet helt enkelt

Hehe. Nej, jag har ingen kontakt med henne. Jag vet att andra brukar föreslå samma sak som du, men hon är inte intresserad.

Det verkar finnas några få huvuduppdelningar efter vilken husgud man har. Vissa försvarar Annika Dahlqvist till varje pris, andra går efter Sten Sture Skaldemans böcker och hans dikotomi, medans en (antagligen) stor grupp mer praktiskt inriktade: STFU & Eat.

Jag håller mig till den senare grupperingen. Det börjar bli lite väl mycket jobbigt folk i "LCHF-rörelsen" på sistone...

skaparn
2009-12-30, 23:17
Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga!

Jag kollade klippet. L - 0 - L.

skaparn
2009-12-30, 23:21
"Tyst!"

RandomC
2009-12-30, 23:25
Hehe. Nej, jag har ingen kontakt med henne. Jag vet att andra brukar föreslå samma sak som du, men hon är inte intresserad.

Det verkar finnas några få huvuduppdelningar efter vilken husgud man har. Vissa försvarar Annika Dahlqvist till varje pris, andra går efter Sten Sture Skaldemans böcker och hans dikotomi, medans en (antagligen) stor grupp mer praktiskt inriktade: STFU & Eat.

Jag håller mig till den senare grupperingen. Det börjar bli lite väl mycket jobbigt folk i "LCHF-rörelsen" på sistone...

Finns det ingen gruppering som faktiskt lyssnar på någon, ja... vettig? Typ colpo eller liknande.

mikaelj
2009-12-30, 23:34
Finns det ingen gruppering som faktiskt lyssnar på någon, ja... vettig? Typ colpo eller liknande.

They're All MAD var bra, om aningens repetitiv. Läste den häromveckan.

Nyhetssidor jag värdesätter:

* Hyperlipid - http://high-fat-nutrition.blogspot.com
* Whole Health Source - http://wholehealthsource.blogspot.com
* LowCarb 4U - http://lowcarb4u.blogspot.com (fånigt namn, bra innehåll)
* NephroPal - http://nephropal.blogspot.com
* Heart Scan Blog - http://heartscanblog.blogspot.com/
* http://robbwolf.com/
* Lyle McDonald - http://bodyrecomposition.com

Plus Kostdoktorn, KiF o dyl, men det är tyvärr inte särskilt mycket nytt där. Annars verkar det som att de flesta i Sverige håller sig till svenska nyhetssidor.

tjabon
2009-12-30, 23:35
Jag säger ju det - hon är HELT HOPPLÖS i debatter. Om jag nånsin skulle lyfta fram nån med empatistörningar skulle det nog vara hon. Om mikaelj har nån kontakt åt hennes håll ( inte omöjligt ) så be henne - nej, BEORDRA henne att hålla käften. Hon behöver nån som drar åt strypkopplet helt enkelt

Ja,
Hon är lättriggad och tacksam att provocera.
Retar upp sej för ingenting, tar åt sej och går i försvarsställning.
Rutinerade debattörer gör mos av sådana på tre sekunder ...:D

MrBulk
2009-12-31, 08:48
Det verkar finnas några få huvuduppdelningar efter vilken husgud man har. Vissa försvarar Annika Dahlqvist till varje pris, andra går efter Sten Sture Skaldemans böcker och hans dikotomi, medans en (antagligen) stor grupp mer praktiskt inriktade: STFU & Eat.

Jag håller mig till den senare grupperingen. Det börjar bli lite väl mycket jobbigt folk i "LCHF-rörelsen" på sistone...

Mikaelj, vad är det för skillnad på dessa 3, i stora drag?

Och varför blir folk så "jobbiga" i LCHF-rörelsen, går det inte att följa LCHF utan att bli "frälst"? Det är klart att det går men jag tycker det är så skumt att så många blir "jobbiga".

Nelson81
2009-12-31, 08:51
Jag säger ju det - hon är HELT HOPPLÖS i debatter. Om jag nånsin skulle lyfta fram nån med empatistörningar skulle det nog vara hon. Om mikaelj har nån kontakt åt hennes håll ( inte omöjligt ) så be henne - nej, BEORDRA henne att hålla käften. Hon behöver nån som drar åt strypkopplet helt enkelt

jA Precis, varje gång hon öppnar sin käft så gräver hon sin grav bara djupare och djupare. Bästa hon kunde ha gjort hade varit att ignorera utmärkelsen, inte svara på journalisters frågor etc. Då hade allt varit bortglömt vid det här laget.

Eddie Vedder
2009-12-31, 08:54
Det är klart att det går men jag tycker det är så skumt att så många blir "jobbiga".

Vilket självklart beror på att det du kallar "jobbiga" är de som syns och skriker högst. Då är det ju dom du ser.

De som helt enkelt lever med kosten men inte gör någon vidare grej av det kommer du ju inte se och läsa om på samma sätt men det innebär ju inte att de inte finns.

MrBulk
2009-12-31, 09:03
Vilket självklart beror på att det du kallar "jobbiga" är de som syns och skriker högst. Då är det ju dom du ser.

De som helt enkelt lever med kosten men inte gör någon vidare grej av det kommer du ju inte se och läsa om på samma sätt men det innebär ju inte att de inte finns.

Nä det var Mikaelj som skrev "jobbiga".

Eddie Vedder
2009-12-31, 09:08
Nä det var Mikaelj som skrev "jobbiga".

Jaha, okej. Jag uppfattade det som att du håller med och också tycker samma sak.

stafh
2009-12-31, 10:57
Klippet på tv4play funkar inte för mig, står att det antingen inte är tillgängligt än eller att jag är i fel land. :/

Funkar det för er andra?

omnibus
2009-12-31, 11:01
Klippet på tv4play funkar inte för mig, står att det antingen inte är tillgängligt än eller att jag är i fel land. :/

Funkar det för er andra?

Nepp, samma sak här. :confused:

Nelson81
2009-12-31, 11:03
Nepp, samma sak här. :confused:

me to =(

Nelson81
2009-12-31, 11:06
hitta på yotube. Hon är ju inte riktigt frisk.

http://www.youtube.com/watch?v=EGVUg0sizx4

MrBulk
2009-12-31, 11:31
Jaha, okej. Jag uppfattade det som att du håller med och också tycker samma sak.

Jag är bara (seriöst) nyfiken på hur Mikaelj uppfattar dom, han är väldigt insatt i ämnet och träffar/läser mycket vad LCHF-personer skriver och säger.

Och så blev jag nyfiken på dom 3 grupperna han nämnde vad som är skillnaden? :)

Nitrometan
2009-12-31, 12:08
hitta på yotube. Hon är ju inte riktigt frisk.

http://www.youtube.com/watch?v=EGVUg0sizx4

Hon är ju en av nyckelpersonerna i den viktiga kostdebatten. Vi måste ju ta reda på vilken kost vi blir friska av.

:)


Tack för tub-länken.

mikaelj
2009-12-31, 12:12
vad är det för skillnad på dessa 3, i stora drag?

Olika uppfattning om hur man skall äta. För AD förekommer ibland en rekommendation om 80g/80g/20g (p/f/k) för såna som har svårt att gå ned i vikt, vilket är en godtycklig siffra som passade henne. Finncrisp som bröd verkar också härstamma från hennes böcker.

SSS har sin "Skaldemanratio" (förhållande protein/fett) och "fakir" (inga kolhydrater) och "bantarbiffar" (mycket fett i), som kommer från sina böcker.
De har lite olika historik: AD har inte gått ned jättemycke i vikt, medan SSS har det. Så deras syn på hur man skall äta skiljer sig en del.

Den tredje gruppen är de som läser på från flera olika källor, och främst inte nödvändigtvis från de som är tongivande i Sverige. Mer kunskap bakom hur och varför något fungerar, och bryr sig inte om Annikas och SSS rekommendationer ("Skaldemanratio", 80/80/20, ...) eftersom de har såpass bra koll själva. Inbillar jag mig.

De jag uppfattar som jobbiga är de som blundar och stänger öronen. (hmm, sten i glashus? nåja, bot & bättring inför 2010).

Och varför blir folk så "jobbiga" i LCHF-rörelsen, går det inte att följa LCHF utan att bli "frälst"? Det är klart att det går men jag tycker det är så skumt att så många blir "jobbiga".

Om du inte har gjort några större hälsovinster, kanske. Ju större hälsovinster, desto större tendens att vilja dela med dig av möjligheten till lika stora hälsovinster till andra.

Jag tycker inte att det är något konstigt. Människor vill andra väl. Sedan är vissa dåliga på att uttrycka det.

Hon är ju en av nyckelpersonerna i den viktiga kostdebatten. Vi måste ju ta reda på vilken kost vi blir friska av.

*hämtar våttrasan och torkar av den drypande sarkasmen* :-)

Nitrometan
2009-12-31, 12:22
*hämtar våttrasan och torkar av den drypande sarkasmen* :-)
Det var inte bara sarkasm. Det var vad hon sa i klippet på tuben.

Dessutom sa hon att lika många hade dött i direkt anslutning till vaccineringen som av H1N1-influensan.

mikaelj
2009-12-31, 12:44
Det var inte bara sarkasm. Det var vad hon sa i klippet på tuben.

Dessutom sa hon att lika många hade dött i direkt anslutning till vaccineringen som av H1N1-influensan.

Oh, fasen. Nåväl, hon kanske nyktrar till någon dag.

Coldsmith
2009-12-31, 12:46
Ja hon förstod som aldrig varför hon fått priset.

"jag är nyckelperson i debatten"
"nä dom är inte intresserad av kost" (efter att killen just sagt att dom inte var intresserad av kostdebatten)..
suck..

mikaelj
2009-12-31, 13:26
Tror snarare skiten är bortglömd om 2-3 år, en liten fluga som går just nu, och då passar parasiter på att tjäna en hacka genom kontroversiella uttalanden och kokböcker. :)

En fluga, typ Internet?

Se Eat Fat And Grow Slim (http://ourcivilisation.com/fat/) (Richard Mackarness, M.B, B.S, 1958)...

Nitrometan
2009-12-31, 13:31
En fluga, typ Internet?
Ja.

Eller William Banting, http://en.wikipedia.org/wiki/William_Banting

William Banting (1797 – 1878), was a formerly obese English undertaker who was the first to popularise a weight loss diet based on limiting intake of refined and easily-digestible carbohydrates.

His own diet was four meals per day, consisting of meat, greens, fruits, and dry wine. The emphasis was on avoiding sugar, saccharine matter, starch, beer, milk and butter.

Här finns hans bok också: http://www.archive.org/details/letteroncorpulen00bant

stafh
2009-12-31, 14:23
Nu funkar tv4-klippet igen.

Verbatim
2009-12-31, 14:39
Hon kanske är ett missförstått tre frågetecken?

Du är inte bekant med den gode Bobby förstår jag.

Bärs
2010-01-01, 14:40
Eller William Banting

Do you bant?

stafh
2010-01-01, 15:07
http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/entry/vof_%C3%A4r_en_fascistisk_f%C3%B6rening

Halleda.

WHITEFOLKS
2010-01-01, 15:10
Bittrare än få.

Anhängarna är dock trogna in i döden.

Eddie Vedder
2010-01-01, 15:38
http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/entry/vof_%C3%A4r_en_fascistisk_f%C3%B6rening

Halleda.

Det där gör mig ännu mer negativ till hur den här debatten kommer utveckla sig. Suck....:(

Känns nästan som "ruta ett" igen med ett nytt krig och ytterligare upptrappad skitkastning. Senaste halvåret (typ) har i alla fall jag upplevt att det blivit sundare och sundare med mindre motstånd från akademiskt håll och mindre fanatism (tack vare mindre tokiga personer som helt enkelt mår bättre och berättar om objektiva livsförbättringar) men nu blir det väl ett "barnrumpornas krig" igen är jag rädd.

Coldsmith
2010-01-01, 15:59
Ack ack ack, om man ändå kunde få sätta ned dessa personer och föra en vettig dialog om vad vetenskap är, vad priset handlar om och berätta vad fanatism är.

Blir mörkrädd när man läser inläggen på hennes blogg.

Alltid tyckt att hon verkar bäng, detta bevisar min tes känns det som.

Eddie Vedder
2010-01-01, 16:00
Alltid tyckt att hon verkar bäng, detta bevisar min tes känns det som.

Det där är ju förvisso på samma nivå.

Coldsmith
2010-01-01, 16:15
Det där är ju förvisso på samma nivå.

Nä, jag sa bara att JAG tycker, inte att andra ska tycka =). Och det baserar jag på något dessutom. *kissass*

Eddie Vedder
2010-01-01, 16:26
Nä, jag sa bara att JAG tycker, inte att andra ska tycka =). Och det baserar jag på något dessutom. *kissass*

Om nu tesen skulle bevisas är det ju allmängiltigt eller hur.;)

Skämt åsido är min poäng den att det inte är mer berättigat att kalla henne bäng som att hon kallar Stephan Rössner ohederlig eller margarin för skokräm. Det känns löjligt och onödigt i båda fallen och på samma låga nivå.

Coldsmith
2010-01-01, 16:44
Om nu tesen skulle bevisas är det ju allmängiltigt eller hur.;)

Skämt åsido är min poäng den att det inte är mer berättigat att kalla henne bäng som att hon kallar Stephan Rössner ohederlig eller margarin för skokräm. Det känns löjligt och onödigt i båda fallen och på samma låga nivå.

Då är det tur vi har en grötätande moderator som är klok och vis och tar ner folk på jorden :).

Du har rätt.
Men hur ska man då uttrycka sig om henne, blir så svårt.

mikaelj
2010-01-01, 17:38
Men hur ska man då uttrycka sig om henne, blir så svårt.

Måste du uttrycka dig? Kan du inte hålla dina åsikter för dig själv?

Coldsmith
2010-01-01, 17:42
Måste du uttrycka dig? Kan du inte hålla dina åsikter för dig själv?

Nä inte på ett diskussionsforum. Där brukar man uttrycka sig om sådant man är intresserad av :). Och jag är intresserad av läkare som uttrycker sig på ett ovetenskapligt sätt, då de (mig veterligen) förbundit sig att hålla sig till vetenskapliga metoder.

Jag struntar i lchf, däremot ogillar jag när en läkare uttalar sig utan vetenskaplig grund. Tanken är ju att man ska kunna lita på en läkare då dom ska hålla sig till vetenskapen och inget annat.

Kortfattat.

mikaelj
2010-01-01, 17:58
Nä inte på ett diskussionsforum. Där brukar man uttrycka sig om sådant man är intresserad av :).

Men som Eddie Vedder påpekade så kanske du skulle hålla en lite högre nivå än "Alltid tyckt att hon verkar bäng, detta bevisar min tes känns det som." om du vill ha en diskussion om ämnet?

Matsa
2010-01-01, 18:16
Kärringen framstår ju som fullständigt skogstokig. Synd att hon verkar så fast besluten att gräva sin egen grav, de vettiga saker som hon har bidragit med hade klarat sig bättre utan att förknippas med en galen tant.

Coldsmith
2010-01-01, 18:25
Men som Eddie Vedder påpekade så kanske du skulle hålla en lite högre nivå än "Alltid tyckt att hon verkar bäng, detta bevisar min tes känns det som." om du vill ha en diskussion om ämnet?

Diskussion har vi ju redan här :).

MasterChief
2010-01-01, 18:36
Men som Eddie Vedder påpekade så kanske du skulle hålla en lite högre nivå än "Alltid tyckt att hon verkar bäng, detta bevisar min tes känns det som." om du vill ha en diskussion om ämnet?

Men nu är det ju snarare AD som är ämnet. Kallar man VoF ett gäng fascister måste man allt vara lite bäng.

Men hon har säkert massor av andra fina egenskaper. En snäll och ödmjuk mamma, en god hustru, en fin vän och uppenbarligen väldigt ambitiös. Men i min bok är hon tyvärr också bäng. Hon får skylla sig själv; om hon mot all förmodan skulle bry sig ett ruttet lingon vad jag tycker.

Baan
2010-01-01, 19:04
Men nu är det ju snarare AD som är ämnet. Kallar man VoF ett gäng fascister måste man allt vara lite bäng.

Men hon har säkert massor av andra fina egenskaper. En snäll och ödmjuk mamma, en god hustru, en fin vän och uppenbarligen väldigt ambitiös. Men i min bok är hon tyvärr också bäng. Hon får skylla sig själv; om hon mot all förmodan skulle bry sig ett ruttet lingon vad jag tycker.

Du glömde fotogenisk.

skaparn
2010-01-01, 20:13
Skämt åsido är min poäng den att det inte är mer berättigat att kalla henne bäng som att hon kallar Stephan Rössner ohederlig eller margarin för skokräm. Det känns löjligt och onödigt i båda fallen och på samma låga nivå.

Jag går inte med på den jämförelsen. Som hon beter sig i TV-studion kan man kalla henne bäng utan att det är samma sak som hennes något konspirationsteoretiska svepande uttalanden mot bland andra Rössner. Hon uppvisar absolut asocialitet och oförmåga att lyssna på vad andra säger. Det är bängt. Och den som gör bänga grejer är bäng.

Bäng är för övrigt ett fult ord som jag inte är glad över att ni tvingade mig använda.

mikaelj
2010-01-01, 20:57
Men nu är det ju snarare AD som är ämnet. Kallar man VoF ett gäng fascister måste man allt vara lite bäng.

Bäng är lite onyanserat bara. Kan betyda vad som helst.
Fascist är förvisso onyanserat, men det har åtminstone en definition.

Coldsmith
2010-01-01, 20:59
Bäng är lite onyanserat bara. Kan betyda vad som helst.
Fascist är förvisso onyanserat, men det har åtminstone en definition.

Och i sammanhanget helt fel använt :). "Bäng" ger åtminstone lite utrymme för tolkning :).

Men nåt positivt finns med henne, en debatt lyfts fram om vetenskap, kost och stollighet. Det är nice.

Nelson81
2010-01-01, 21:49
Lite roligt att bara inlägg som håller med henne publiceras i hennes blogg, har skrivit några som inte alls varit elaka eller något, bara att jag inte hållt med henne. Men dom har inte kommit fram....är inte det lite fascistiskt?

Nitrometan
2010-01-04, 10:53
Lite roligt att bara inlägg som håller med henne publiceras i hennes blogg, har skrivit några som inte alls varit elaka eller något, bara att jag inte hållt med henne. Men dom har inte kommit fram....är inte det lite fascistiskt?
Jo.

Men eftersom hon själv modererar sin blog så kan det ju inte vara fascism, det bara ser ut som det.

I själva verket är det bara lite vanlig hederlig högfettscensur. Inga konstigheter med det.

Nitrometan
2010-01-04, 10:59
Men som Eddie Vedder påpekade så kanske du skulle hålla en lite högre nivå än "Alltid tyckt att hon verkar bäng, detta bevisar min tes känns det som." om du vill ha en diskussion om ämnet?
Att som Annika kalla VoF för en fascistisk förening är kanske lite magstarkt också?

Men hon har säkert bra belägg för det?

Har de under de år (1987-2009) de delat ut sitt pris "Årets Folkbildare" gett det till många fascister t.ex.?


Här är listan:
2009: Staffan Ulfstrand
för hans entusiasmerande och pedagogiska böcker om evolutionen och många populärvetenskapliga föredrag, särskilt under det dubbla Darwin-jubileet 2009.
2008: Anna Bäsén
för hennes kritiskt granskande reportage om alternativmedicinska behandlingsmetoder.
2007: Jonathan Lindström
för sina utmärkta populärvetenskapliga böcker om astronomi, kosmologi, naturhistoria och arkeologi.
2006: Hans Rosling
för sina folkbildande insatser med att sprida en faktabaserad bild av världens tillstånd och utveckling, särskilt avseende kopplingar mellan folkhälsa och ekonomi.
2005: Nils Uddenberg
för sina kunniga och tänkvärda beskrivningar av människan och hennes historia med utgångspunkt från såväl humaniora som biologi, och inte minst det evolutionära perspektivet.
2004: Robert Aschberg
för att han gjort något så ovanligt i svenska medier som att kritiskt granska otroliga påståenden.
2003: Marie Rådbo
för hennes engagerade arbete med att sprida kunskap om naturvetenskapens arbetssätt och resultat.
2002: Olav Hammer
för hans balanserade och pedagogiska böcker om nyandlighetens historia och orsakerna till människors tro på pseudovetenskap.
2001: Torbjörn Fagerström
för hans klargörande beskrivningar av biologi och betydelsen av grundforskning.
2000: Gunilla Myrberg
för hennes oförtröttliga folkbildande insats som radiomedarbetare i medicinska frågor.
1999: Georg Klein
för hans klarsynta och humanistiska beskrivningar av vetenskap, människor och kultur.
1998: Zenon Panoussis
för hans självuppoffrande mod att lägga ut Scientologskrifter på Internet.
1997: PC Jersild
för hans författarskap om människans natur.
1996: Lilian Öhrström
för sin undersökande journalistik om faran med "dolda minnen" för rättssäkerheten.
1995: Harriet Svenhard
för sin kamp mot auktoritära sekters tankeförtryck.
1994: Bengt af Klintberg
för sin upplysningsverksamhet mot mytbildning och fördomar.
1993: Hans-Uno Bengtsson
för sin förmåga att förena god underhållning med pedagogik på högsta nivå.
1992: Peter Paul Heinemann
för sin verksamhet som radiodoktor.
1991: Bodil Jönsson
som avmystifierat fysiken och gjort den begriplig.
1990: Skalman (tecknad av Rune Andréasson)
för sina avslöjanden av fördomar och vidskepelser.
1989: Gunnar Rossell
för sin medicinska journalistik.
1988: Klas Fresk
för sina insatser för Tom Tits experiment i Södertälje.
1987: Hans Rehnvall
för sina populärvetenskapliga TV-program.

Trance
2010-01-04, 11:01
Vilka är de farligaste ämnena som säljes som föda till oss?
(De är inte farliga i låg dos under kort tid, utan i stor mängd och under lång tid)

Fruktos i form av HFCS (glykossirap, framför allt i läsk)?

Fruktos i fruktjuice?

Margarin, härdat och omestrat?

Omega-6-oljor, framför allt majsolja och solrosolja? (tistelolja?)

Snabba kolhydrater i vitt socker och vetemjöl?

Glutamat?

Aspartam, sukralos, syntetiska färgämnen?

Fler/andra förslag?

http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/entry/de_farligaste_%C3%A4mnena

Bra jobbat Annika, jag förstår inte varför du får årets förvillarpris...

mikaelj
2010-01-04, 11:06
Jag ser inte riktigt vad som är kontroversiellt där. Det var en fråga, och hon skriver att de är farliga i stor mängd under lång tid.

mikaelj
2010-01-04, 11:07
Att som Annika kalla VoF för en fascistisk förening är kanske lite magstarkt också?

Javisst. Jag uppmuntrar naturligtvis "bägge" sidor till en sansad debatt. Ingen prestige för mig vad gäller varken VoF eller Annika Dahlqvist.

Nitrometan
2010-01-04, 11:08
Jag ser inte riktigt vad som är kontroversiellt där. Det var en fråga, och hon skriver att de är farliga i stor mängd under lång tid.

Hur mycket margarin måste man äta innan det blir giftigt?

Hur många dör av margarin per år?

Eller fruktos? I vilken dos blir det giftigt?

Trance
2010-01-04, 11:31
Jag ser inte riktigt vad som är kontroversiellt där. Det var en fråga, och hon skriver att de är farliga i stor mängd under lång tid.

Hon glömde mättat fett och omega 3-fetter. Eller hur?

stafh
2010-01-04, 11:34
Hon skriver i ett annat inlägg "Fruktos är ett gift. Fruktos finns mest i läsk och fruktjuice."


Edit* hon glömde även nitritsalter. Undrar varför.

Nelson81
2010-01-04, 11:50
lol?
http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/entry/o24u_s_pris_som_%C3%A5rets#comments

Tolkia
2010-01-04, 11:56
Jag ser inte riktigt vad som är kontroversiellt där. Det var en fråga, och hon skriver att de är farliga i stor mängd under lång tid.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Retorisk_fr%C3%A5ga

vespa
2010-01-04, 12:07
Hur mycket margarin måste man äta innan det blir giftigt?

Hur många dör av margarin per år?

Eller fruktos? I vilken dos blir det giftigt?

Är inte det den vanligaste dödsorsaken om man räknar bort naturlig död?

stafh
2010-01-04, 12:10
Är inte det den vanligaste dödsorsaken om man räknar bort naturlig död?

Vilken? Och vad är naturlig död?

Nitrometan
2010-01-04, 13:07
lol?
http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/entry/o24u_s_pris_som_%C3%A5rets#comments

O24U = Oxygen for You

O24U:s övergripande mål är att definiera en gemensam vision för en värld där människor, djur och natur lever i harmoni. Alltså en vision för en värld där vi har en hållbar och uthållig livsstil.

Till detta behöver vi som mänsklighet vidareutveckla oss till vår naturliga potential, samtidigt som vi skapar fungerande samhällssystemarkitekturer.

Vi på O24U bidrar med vår starka kompetens som coacher, (samhälls-)systemarkitekter och entreprenörer.

http://www.o24u.se/index.php?option=com_content&view=article&id=39:aretsforandrare&catid=3:nyheterkategori&Itemid=3
O24U utnämner istället Annika Dahlqvist till Årets Förändrare. Förvirring är ett attraktivt känslotillstånd, eftersom människan skapar nya tankebanor i det känslotillståndet. Bevisligen har Annika bidragit starkt till den förändringen hos människan.

Låter lite som Salvador Dalís idéer om "critical paranoia":
Salvador Dali developed the concept of Critical Paranoia for establishing a creative state of self-induced psychosis. "Paranoia makes use of the external world to impose the obsessive notion with the disturbing particularity of making valid the reality of this notion for others . . . The reality of the external world serves as an illustration and a proof, and is put in the service of the reality of our mind" (Dali). "It is a question of speculating ardently on that property of uninterrupted transformation of any object on which the paranoiac activity seizes; in other words, the ultra-confusional activity which takes its source in the obsessive idea . . . This uninterrupted transformation permits the paranoiac to regard the very images of the external world as unstable and transitory, if not as suspect, and it is, disturbingly, in his power to impose the reality of his impression on others . . ." (Breton).

De säger även:
O24U anser också att Annika Dahlqvist är rätt ute med sin kosthållning. Evolutionen visar att människan ätit rötter, nötter, frukt och grönt, sånt som simmar, betar fritt och flyger. Vissa av dessa är säsongsbetonade, så det vi ätit mest av är nötter, grönt, sånt som simmar, betar fritt och flyger.

Evolutionen under århundratusenden är en betydligt bättre forskningsbas än forskning på nutidsmänniskan. Nutidsmänniskans dåliga livsstil och usla miljö gör det mycket svårt att dra slutsatser vid forskning.

Tolkia
2010-01-04, 14:12
Även grönt och sånt som simmar, betar fritt (jag skulle nog välja går eller springer, som motsats till simmar och flyger) eller flyger är väl säsongsberoende, vad jag vet.

Nitrometan
2010-01-04, 18:01
Även grönt och sånt som simmar, betar fritt (jag skulle nog välja går eller springer, som motsats till simmar och flyger) eller flyger är väl säsongsberoende, vad jag vet.

Ja?

Men fakta, logik eller retorik verkar inte vara deras starka sida.

De gillade nog bara formuleringen.

MrBulk
2010-01-04, 19:56
http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/entry/vof_%C3%A4r_en_fascistisk_f%C3%B6rening

Hur som helst så vet alla tänkande människor att sanningen segrar alltid och må alla Voffare dömas till ett liv med mat enligt livsmedelsverkets råd och inget annat.



Heheh, tyckte jag var roligt :laugh:

shadowfire
2010-01-04, 22:36
haha nu först såg jag klippet på TV4Play... jag lolade!

shadowfire
2010-01-04, 22:38
http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/entry/vof_%C3%A4r_en_fascistisk_f%C3%B6rening





Heheh, tyckte jag var roligt :laugh:

Den var också riktigt go... och vilka härliga kommentarer till. :thumbup: