handdator

Visa fullständig version : Hjärtat ett visst antal slag?


Pillert
2009-12-29, 09:30
Läste på olika sidor igår att hjärtat har ett visst antal slag sen dör man.
Detta gäller en naturlig död. Jag blev lite oroad för jag har haft hög puls de senaste åren när jag vilat, på grund av inre stress och liknande.

Dessutom verkar det oerhört orättvist på grund av att vissa har större slagkapacitet, min kompis har en lägre maxpuls än mig o.s.v.

Eddie Vedder
2009-12-29, 09:32
Länka gärna till sidorna så fler kan läsa.

Hursomhelst har jag hört samma sak och mig veterligt finns det inget som helst vetenskapligt stöd för att så skulle vara fallet.

Pillert
2009-12-29, 09:34
Länka gärna till sidorna så fler kan läsa.

Hursomhelst har jag hört samma sak och mig veterligt finns det inget som helst vetenskapligt stöd för att så skulle vara fallet.

Egentligen har jag bara massa forum och en "hjärtexpert"..
http://www.expressen.se/halsa/1.1286047/lev-langre-med-lag-puls

Karvig
2009-12-29, 09:42
Jag har hört samma sak och alltid funderat på om inte fysande snarare förkortar livet i så fall? Om vi säger att jag springer milen i maklig takt varje dag med en snittpuls på 160bpm bör väl det överstiga de slag som jag "sparar in" genom att få en lägre vilopuls? Eller så har jag bara sovit för lite och räknar fel. ;)

smürfpücko
2009-12-29, 09:45
Jag har hört samma sak och alltid funderat på om inte fysande snarare förkortar livet i så fall? Om vi säger att jag springer milen i maklig takt varje dag med en snittpuls på 160bpm bör väl det överstiga de slag som jag "sparar in" genom att få en lägre vilopuls? Eller så har jag bara sovit för lite och räknar fel. ;)

"Men det betyder inte att man kan vila sig till ett längre liv. Tvärtom – vill man hålla hjärtat friskt bör man röra på sig regelbundet.
– Den högre puls man får just när man motionerar kompenseras med råge av att man får en lägre puls resten av tiden, säger Mikael Dellborg"

Expressen som källa :thumbup:

Pillert
2009-12-29, 09:47
Jag har hört samma sak och alltid funderat på om inte fysande snarare förkortar livet i så fall? Om vi säger att jag springer milen i maklig takt varje dag med en snittpuls på 160bpm bör väl det överstiga de slag som jag "sparar in" genom att få en lägre vilopuls? Eller så har jag bara sovit för lite och räknar fel. ;)

När det gäller träning så heter det att man tjänar in de extra slagen vid träning, när man vilar.

Finns tillfällen när man har hög puls utan att ha träningspuls.
Jag hade en hög vilopuls för ett tag sedan upp mot 80.
Efter att ha lärt mig att ta några djupa andetag så har jag numera en vilopuls på 50, har jag mätt upp efter flera kvällars mätning, det roliga är att jag inte alls är elit på löpning.

Eddie Vedder
2009-12-29, 09:48
Det är alltså en fråga om att hjärtat inte orkar hur mycket som helst under hur lång tid som helst. Precis som att synen och hörseln med tiden försämras och att det går fortare ju mer man utsätter sig för provokationer.

Fullt rimligt alltså. Jag uppfattar det inte som att forskarna syftar på "x antal slag sedan dör man".;)

emi23j
2009-12-29, 09:54
"Men det betyder inte att man kan vila sig till ett längre liv. Tvärtom – vill man hålla hjärtat friskt bör man röra på sig regelbundet.
– Den högre puls man får just när man motionerar kompenseras med råge av att man får en lägre puls resten av tiden, säger Mikael Dellborg"

Expressen som källa :thumbup:

+1.

Hjärtats slagvolym ökar när du tränar konditionträning vilket gör att det får ut mer blod per slag varför också pulsen sjunker på aerobt tränade individer jämfört med aerobt otränade. (en av flera fördelar)

Pillert
2009-12-29, 09:58
+1.

Hjärtats slagvolym ökar när du tränar konditionträning vilket gör att det får ut mer blod per slag varför också pulsen sjunker på aerobt tränade individer jämfört med aerobt otränade. (en av flera fördelar)

Var han inte ironisk?

Ape3
2009-12-29, 11:28
Ja det finns en teori som säger att ett hjärta har ett visst antal slag innan det helt enkelt inte orkar med mer. Detta gäller beräknat på en grupp av en viss organism inte på varje individ men det är mer komplicerat än så för det hänger ihop med storlek och metabolism.

http://www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=12877984

samt förklaringen mellan storlek, metabolism, och livslängd:
http://hep.ucsb.edu/courses/ph6b_99/0111299sci-scaling.html

Kleibers lag: http://home.cc.umanitoba.ca/~vsmil/pdf_pubs/nature5.pdf

"The cells in an elephant slow down and do more work than the cells of a mouse. An elephant cell, lumpity-dumpities at a slower rate than the rattatat-tat of a mouse cell. They both wear out by a billion and a half beats, (yes, cells have metabolic or energy-using beats, too) but the elephant does it more slowly, all the way down to the cellular level.

When Professor West first saw this deep unity among living things, he was amazed.

Human beings used to fit into this pattern, but now that we have learned to drink safe water, wash and bathe and create medicines, we last longer than our size would predict." - http://www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=12877984

Pillert
2009-12-29, 12:28
Inkluderas detta fenomen i det faktumet att det bästa receptet för ett långt liv är lågt kaloriintag och måttlig motion?

major Pectoralis
2009-12-29, 12:41
Det är säkert sant.

Fysiskt aktiva människor sägs ofta dö "knall och fall".

Många av dem - som jag känner till - som blivit gamla har varit "måttliga människor" som gärna tagit sig ett "uppiggande glas" eller en njutbar cigarr, då och då. Knappast några renlevnadsmänniskor eller "ortorektiker" alltså.

Ett klassiskt citat är väl också: "den enda motion jag får är som kistbärare på mina motionerande vänners begravningar".

Hursomhelst är väl målet med "livslång motionsvana" att dö pigg, stark, vital och aktiv ("sluta på topp"). Knall och fall låter bra för mig.

"Rättvist" är inte ett ord som existerar i de här sammanhangen.

Ungrim
2009-12-29, 13:01
"den enda motion jag får är som kistbärare på mina motionerande vänners begravningar"

:laugh:

emi23j
2009-12-29, 13:05
Var han inte ironisk?

Nu vet jag inte om jag citerade rätt text

Det jag skrev stämmer dock.

sen så verkar det ju citat rimligt även om det är expressen som källa, alltså "– Den högre puls man får just när man motionerar kompenseras med råge av att man får en lägre puls resten av tiden, säger Mikael Dellborg"

Säg att man motionerar 1 timme om dagen och under denna tid är pulsen förhöjd. Man vilar/tar det sedan lugnt 23 timmar om dygnet med en sänkt vilopuls. Då borde man ligga på ett mindre antal pulsslag per dygn jämfört med att ha hög vilopuls och inte träna alls.

Sniggel
2009-12-29, 13:24
Är själv lite konfunderad varför jag har svårt att få låg vilopuls. Har både fått riktigt bra kondition samt gått ner mycket i vikt men uppmäter oftast 70-80 slag som vilopuls i vardagen (sittande och avslappnad). Kanske ner mot 60 som minst vid sängliggande. 10 sekunders lätt uppvärmning (rask promenad) på en konditionsmaskin och jag är uppe i runt 100 redan.
Fast vissa har väl genetiskt hög vilopuls.

Pillert
2009-12-29, 13:24
Nu vet jag inte om jag citerade rätt text

Det jag skrev stämmer dock.

sen så verkar det ju citat rimligt även om det är expressen som källa, alltså "– Den högre puls man får just när man motionerar kompenseras med råge av att man får en lägre puls resten av tiden, säger Mikael Dellborg"

Säg att man motionerar 1 timme om dagen och under denna tid är pulsen förhöjd. Man vilar/tar det sedan lugnt 23 timmar om dygnet med en sänkt vilopuls. Då borde man ligga på ett mindre antal pulsslag per dygn jämfört med att ha hög vilopuls och inte träna alls.

Just denna raden "Expressen som källa :thumbup:" fick mig att tvivla på hans seriositet.

Pillert
2009-12-29, 13:43
Är själv lite konfunderad varför jag har svårt att få låg vilopuls. Har både fått riktigt bra kondition samt gått ner mycket i vikt men uppmäter oftast 70-80 slag som vilopuls i vardagen (sittande och avslappnad). Kanske ner mot 60 som minst vid sängliggande. 10 sekunders lätt uppvärmning (rask promenad) på en konditionsmaskin och jag är uppe i runt 100 redan.
Fast vissa har väl genetiskt hög vilopuls.

Jag "led" av samma problem innan. Min arbetspuls var hög och fick aldrig ner pulsen fullständigt, på senaste tiden har jag börjat meditera och nu har pulsen lugnat sig.

Sniggel
2009-12-29, 17:53
Jag "led" av samma problem innan. Min arbetspuls var hög och fick aldrig ner pulsen fullständigt, på senaste tiden har jag börjat meditera och nu har pulsen lugnat sig.

Just ja, det har du rätt i. När jag höll på lite mer regelbundet med meditation och andningsövningar märkte jag också av en effekt, som höll i sig nästan 24/7.
Men jag tröttnar titt som tätt :P

Det är en bra syssla annars på tåg när man ändå bara sitter o gör ingenting och väntar på att komma fram.