handdator

Visa fullständig version : Snabbaste vägen från 82kg - 90kg ? Hjälp!


JackiechaN
2009-12-29, 00:04
Hej!

Jag ska nu försöka ta mig upp till 90kg. Dagsvikten ligger på ca 82kg.. Jag har problem med att gå upp i vikt.

Jag tycker att jag äter mycket och för det mesta bra mat men går ändå knappt uppåt, har legat mellan 78-82kg i mer än ett år nu och pendlat fram och tillbaka.

Har ni några Tips på bra mat? förstår att ni skulle köpt kosttillskott om ni var i min situation, men vad? Gainer? protein? Motionerar ni ingenting alls, ni som bulkar?

Och jag har sökt lite men hittar inte de enkla svaren jag letar efter.. och jag kan erkänna att jag aldrig har varit någon Einstein när det gäller kost & näring.

Mvh Jacob

Rexxar
2009-12-29, 00:08
Att gå upp så mycket under en kort tidsperiod ser jag ingen poäng med. Eftersom du mest skulle öka i fett, och inte i muskler.

Skynda långsamt..

Kischen
2009-12-29, 00:11
Hej!
Jag tycker att jag äter mycket och för det mesta bra mat


Vad äter du under en dag?

JackiechaN
2009-12-29, 00:17
Rexxar jag kanske lät lite väl stressad med detta, menar inte att gå upp detta på nån månad eller 2..

Kischen;
Ja det brukar se ut något såhär;
Frukost: 2-3 mackor ljust bröd med skinka, Juice och nån banan.
Middag: "Riktig" måltid, Kyckling, fisk, pasta osv. med nån brödbit.
Kvällsmat: Husmanskost, lite samma som ovan. Inte kyckling och fisk lika ofta. Men något kött iaf.
Innan jag lägger mig: Någon macka, ev banan eller liknande

Ibland under dagarna blir det en och annan makrill burk eller kvarg.

JackiechaN
2009-12-29, 00:18
Jag har även kört endel perioder med Whey protein utan större skillnad.

Control_61
2009-12-29, 00:26
Rexxar jag kanske lät lite väl stressad med detta, menar inte att gå upp detta på nån månad eller 2..

Kischen;
Ja det brukar se ut något såhär;
Frukost: 2-3 mackor ljust bröd med skinka, Juice och nån banan.
Middag: "Riktig" måltid, Kyckling, fisk, pasta osv. med nån brödbit.
Kvällsmat: Husmanskost, lite samma som ovan. Inte kyckling och fisk lika ofta. Men något kött iaf.
Innan jag lägger mig: Någon macka, ev banan eller liknande

Ibland under dagarna blir det en och annan makrill burk eller kvarg.


Käka mer till frukost. Lägg till 1-2 portioner gröt till det där. Eller yogurt med musli/havregryn.

Käka mer protein, framförallt till frukost och innan du lägger dig. Försök få i dig ett par mellanmål mellan måltiderna, även de höga i protein (nötter, kesella, proteinshake etc.).
Drick mjölk till måltiderna.


Du äter inte mycket, det kanske är därför du har problem med vikten.




Kort sagt: Ät protein till varje mål mat. Käka nyttigt. Käka mycket.

frong
2009-12-29, 01:15
Du äter ett mål för lite per dag tycker jag, var är lunchen?

JackiechaN
2009-12-29, 01:27
Jaså? Lunchen är middagen ;) Får försöka klämma i mig lite mer per dag då! Tack för svar

Fordon
2009-12-29, 02:59
mer pålägg är ju alltid gott :D

Anton Fräs
2009-12-29, 05:55
http://traningslara.se/blogg/konkreta-tips-for-dig-som-vill-upp-i-vikt/
http://traningslara.se/blogg/begreppet-bulk-och-sund-viktuppgang/

Dunderbra länkar. För övrigt ät mat du tycker är lättäten och god! För egen del är det musli, yoghurt, fet mjölk och feta såser som jag enkelt kan överäta utan att bli mätt. Lycka till!

austria
2009-12-29, 07:59
Jag brukar koka 10 ägg åt gången, så har jag i kylen. Bara att plocka fram till frukost och mellanmål. Enkelt, snabbt, gott och nyttigt.

Trashcan
2009-12-30, 10:09
Jag tycker att jag äter mycket och för det mesta bra mat men går ändå knappt uppåt, har legat mellan 78-82kg i mer än ett år nu och pendlat fram och tillbaka.


Ja det brukar se ut något såhär;
Frukost: 2-3 mackor ljust bröd med skinka, Juice och nån banan.
Middag: "Riktig" måltid, Kyckling, fisk, pasta osv. med nån brödbit.
Kvällsmat: Husmanskost, lite samma som ovan. Inte kyckling och fisk lika ofta. Men något kött iaf.
Innan jag lägger mig: Någon macka, ev banan eller liknande

Ibland under dagarna blir det en och annan makrill burk eller kvarg.

Det du kallar "bra mat" kan nog vara en del av problemet. Det låter som om du äter typ hela steka kycklingfiléer med ris och inte mycket mer. Det är sjukt mättande och ganska värdelöst om du ska bulka. "Bra mat" är ofta i svenssons synvinkel ganska torr mat. FETT ska man ha också. Ät allting med en ordentlig fettkälla, typ sås eller vad som helst. Kyckling är ganska kalorisnålt i sig.
Sen som någon sa, du kan ju inte skippa lunchen om du vill öka i vikt, om du inte menade "middag" som "mitt på dagen-mål" och därmed lunch förstås.

Käka mer till frukost. Lägg till 1-2 portioner gröt till det där. Eller yogurt med musli/havregryn.

Käka mer protein, framförallt till frukost och innan du lägger dig. Försök få i dig ett par mellanmål mellan måltiderna, även de höga i protein (nötter, kesella, proteinshake etc.).
Drick mjölk till måltiderna.
.

Gröt är ju ganska kass att bulka på också. Jättemättande och inte speciellt kaloririkt, däremot yoghurt med musli om man vräker på med muslin är bra skit. Jag får i mig ~1000kcal på morgonen om jag äter havregryn med mjölk och russin utan att det är spec. jobbigt att äta. Gröt däremot går MAX ner 300-400kcal.
Nötter vill jag minnas det har skrivits om att det snarare gör att man går ner i vikt, trots energiinnehållet. Står något om det i Eddie Vedders blogg, hänvisar dit. :P

Jag råder dig att skaffa en köksvåg och väga allt du äter några dagar, så att du får det svart på vitt hur många kalorier du får i dig. Du kan nog bli ganska överraskad hur lite det är. Vräk på med fett! Rapsolja kan man ha upp till 50 gram i en proteinshake utan att det märks på smaken(Enligt mig, jag kan ju inte svara för någon annan såklart), och det är ändå 450 kcal busenkelt.