handdator

Visa fullständig version : Underlig smärta mellan skulderblad och ryggrad efter armhävningar


johanar
2009-12-28, 22:25
Skulle göra lite armhävningar på julaftonsmorgon men fick ont i en något odefinierad punkt mellan höger skulderblad och ryggraden. Började så fort jag satte händerna i golvet och la på kroppstyngden. Efter det så har det gjort mer eller mindre ont hela tiden och det hugger till rejält om jag drar ihop skulderbladen eller vid vissa rörelser med armen ovanför huvudet. Gör även ont att ta djupa andetag.

Hade inte tränat alls på ca en vecka och hade inga problem innan.

Känns som det inte sitter i den ytliga ryggmuskulaturen utan under på ngt sätt. Kändes lite som en led som värker och behöver "knäckas" rätt, så jag försökte att på olika sätt försiktigt dra/rotera armen utåt. Fick till det efter några dagar och var helt smärtfri ett tag men det kom långsamt tillbaka.

Nu har det dock äntligen nästan gått över så jag tänkte försöka gymma lite i morgon, men jag är lite orolig att det ska bli ngt återkommande. Ngn som varit med om ngt liknande eller vet vad det kan vara?

Martin Löwgren
2009-12-29, 06:56
Skulle göra lite armhävningar på julaftonsmorgon men fick ont i en något odefinierad punkt mellan höger skulderblad och ryggraden. Började så fort jag satte händerna i golvet och la på kroppstyngden. Efter det så har det gjort mer eller mindre ont hela tiden och det hugger till rejält om jag drar ihop skulderbladen eller vid vissa rörelser med armen ovanför huvudet. Gör även ont att ta djupa andetag.

Hade inte tränat alls på ca en vecka och hade inga problem innan.

Känns som det inte sitter i den ytliga ryggmuskulaturen utan under på ngt sätt. Kändes lite som en led som värker och behöver "knäckas" rätt, så jag försökte att på olika sätt försiktigt dra/rotera armen utåt. Fick till det efter några dagar och var helt smärtfri ett tag men det kom långsamt tillbaka.

Nu har det dock äntligen nästan gått över så jag tänkte försöka gymma lite i morgon, men jag är lite orolig att det ska bli ngt återkommande. Ngn som varit med om ngt liknande eller vet vad det kan vara?Kan som du själv känner/trodde vara en vanlig ryggradslåsning som släppte av sig själv.

johanar
2009-12-29, 09:56
Tack för svaret Martin!

Martin Löwgren
2009-12-29, 14:30
Tack för svaret Martin!

Ingen orsak så får vi hoppas att svaret var korrekt. Annars får du väl uppdatera i tråden.

Mvh

johanar
2009-12-30, 15:34
Gick till gymmet idag eftersom jag inte haft några problem på två dagar..

Böj gick bra, militärpress gick bra, uppvärmning i bänk gick bra (50kg) men när jag skulle lyfta av stången på första arbetssettet (70kg) högg det till i ryggen, på precis samma ställe som tidigare. Tur som fan att jag inte hade lyft den, men det gjorde så ont att det var svårt att andas.

Har släppt lite nu, så det gör "mellan-ont" hela tiden och hugger till rejält ibland.

Försökte få tag på sjukgymnast när jag var där, men de var inte tillgängliga.