handdator

Visa fullständig version : Smakfördelning - Honungsmelon/persika


__Linnea__
2009-12-28, 21:20
Hej!

Jag skall leka med ett recept där bägge dessa ingredienser ingår, men vill att persikan skall vara liiite mer framträdande. :)

Om jag skall få fram en kombination till ett hemmagjort recept där persika är något mer tongivande än honungsmelon, hur skall jag då gå tillväga?

Jag förstår ju att det är lite trial and error, men vilken smak är mest dominant av dessa tu vill säga. Det är väl inte bara att ta 60/40 procent, då kanske persikosmaken helt och hållet tar över eftersom persika i sig är mer smakstarkt kan jag tänka mig?

Bägge frukterna måste vara mogna kanske jag skall tillägga. Det är saftkokning på gång. :) Vill därför inte behöva testa tio gånger innan det blir bra.

Tacksam för tips och förslag!

/Linnea

Chrilli
2009-12-28, 21:23
Honungsmelon är inte så framträdande och vill du ha mer persiko ta och använd mycket av saften och köttet. Tror du automatiskt inte kan få honungsmelon mer framträdande mot persikan.

__Linnea__
2009-12-28, 22:12
Honungsmelon är inte så framträdande och vill du ha mer persiko ta och använd mycket av saften och köttet. Tror du automatiskt inte kan få honungsmelon mer framträdande mot persikan.

Nä, precis. Det kommer ju behövas mer honungsmelon än persika. Liten rättelse bara. Det är persikonyansen som skall skina lite mer över melonen än tvärtom. ;)

Cohen
2009-12-29, 01:02
Koka en saft på var frukt och blanda efteråt. Det känns som det mest logiska sättet att gå till väga, och smakar du av ordentligt borde det inte vara så svårt.

__Linnea__
2009-12-29, 02:00
Koka en saft på var frukt och blanda efteråt. Det känns som det mest logiska sättet att gå till väga, och smakar du av ordentligt borde det inte vara så svårt.

Men vilken given superidé! Att jag inte tänkte på, det löser ju allt.
Tack Cohen *cupid*

Cohen
2009-12-29, 14:07
Men vilken given superidé! Att jag inte tänkte på, det löser ju allt.
Tack Cohen *cupid*

Varsågod. Berätta gärna hur det gick. :)