handdator

Visa fullständig version : Styrkelyfts EM i Köping 4-8 maj 2010


Sidor : [1] 2 3 4

Bulten
2009-12-28, 18:07
Den 4-8 maj 2010 är det dags för en stor händelse i Köpings idrottsliga historia, nämligen Europamästerskapen i Styrkelyft.

Detta är en stor apparat med mycket planering och en stor ideel insats krävs för att få allting att fungera. Därför söker jag på Köpings AK´s vägnar människor som skulle kunna vara intresserade av att hjälpa till vid detta arrangemang. Folk med erfarenhet av klovning och datavana är mycket välkomna att höra av sig men all form av hjälp är vi ytterst tacksamma för!

Länk till hemsidan: www.powerlifting.se

Frågor kan mailas till: kopingsatletklubb@gmail.com

/Björn Andersson Köpings AK

Börje H
2010-02-26, 07:39
Länk till hemsidan: www.powerlifting.se


Extremt snygg och ren hemsida. Ett arrangemeang som jag och många andra ser fram emot med mycket stor tillförsikt!

Kul att komma "hem" och kika på ett EM i min födelsestad, arrangerat av klubben där farsan var aktiv på 70-talet :thumbup:

Nostalgisk återblick:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=2068798&postcount=276

Zacke
2010-02-26, 08:26
Jan Guillou har fel!

mini
2010-03-04, 11:36
Nu ligger det svenska landslaget ute på styrkelyft.se Klick (http://iof3.idrottonline.se/templates/Page.aspx?id=12824)

De anmälda kommer efterhand fyllas på på EPF's hemsida här. (http://www.europowerlifting.org/results.html)

sweetkarolina
2010-03-04, 11:46
Nu ligger det svenska landslaget ute på styrkelyft.se Klick (http://iof3.idrottonline.se/templates/Page.aspx?id=12824)

De anmälda kommer efterhand fyllas på på EPF's hemsida här. (http://www.europowerlifting.org/results.html)

Äh, värsta jobbigt att klicka ju...

Senior EM Styrkelyft i Köping 4-8 maj

Herrar
Tomas Wulffeld 60 kg
Amit Selberg 75 kg
Patrik Turesson 90 kg
Emil Johansson 90 kg
Joakim Lakso 100 kg
Kristoffer Willebrand 110 kg
Marcus Denke 110 kg
David Holmberg 125 kg
Anders Johansson +125 kg
Fredrik Svensson +125 kg
Reserver +125 Robert Ericsson, Markus Larsson
Damer
Miia Liimatainen 48 kg
Riitta Liimatainen 60 kg
Josephine Werngren 60 kg
Elisabeth Wahlander 67,5 kg
Linda Samuelsson 67,5 kg
Lucia Christensen 75 kg
Sandra Lönn +90 kg


Inga större överraskningar? Möjligen Emil Johansson som inte var med på SM, men han är ju en rätt högkvalitativ lyftare ändå...

L-Sami
2010-03-04, 11:53
Niklas Gustavsson tyckte jag skulle vare med enligt Lakso, med tydligen inte. Kanske tackade nej och man tog Emil Johansson istället?

Deceiver85
2010-03-04, 12:34
Varför inga damreserver (och ska det inte vara 9st damer?) när vi ändå är på hemmaplan?

Carolinew
2010-03-04, 12:37
"Championchips"? Kanske kan vara en idé att ändra stavningen där ;) Väldigt fin sida i övrigt!

stevebc
2010-03-04, 12:40
Är Jörgen Ljungberg avstängd från landslagsuppdrag?

L-Sami
2010-03-04, 12:42
Felstavning här också

<title>European Powerlifting Chamionships, Köping SWEDEN</title>

L-Sami
2010-03-04, 12:43
Är Jörgen Ljungberg avstängd från landslagsuppdrag?

Livstidsavstängd är han väl.

kjell33
2010-03-04, 12:44
Vem är det du saknar? Själv gissar jag att vissa hellre satsar på junior-em....

Deceiver85
2010-03-04, 13:11
Vem är det du saknar? Själv gissar jag att vissa hellre satsar på junior-em....

Det finns inte en enda dam i 56:an, trots att det var en hel drös på SM i helgen som tävlade i den viktklassen.

Med risk för lite skamlös promotion av ÖKK, men Helen Engberg från ÖKK (2:a efter Angelica Brage) var 40kg ifrån kvalet på ett resultat som ligger långt under hennes kapacitet. Varför inte skicka henne åtminstone som reserv när man inte ens har fullt lag? Det är en ganska smal sak för Helen att åka från Örebro till Köping med egen bil...

kjell33
2010-03-04, 13:27
Ok jag håller med.

Ahead Of The Pack
2010-03-04, 13:37
Det finns inte en enda dam i 56:an, trots att det var en hel drös på SM i helgen som tävlade i den viktklassen.

Med risk för lite skamlös promotion av ÖKK, men Helen Engberg från ÖKK (2:a efter Angelica Brage) var 40kg ifrån kvalet på ett resultat som ligger långt under hennes kapacitet. Varför inte skicka henne åtminstone som reserv när man inte ens har fullt lag? Det är en ganska smal sak för Helen att åka från Örebro till Köping med egen bil...

Är hon med på 40 bästa listan? Det är väl ett krav för att kunna bli uttagen.

stevebc
2010-03-04, 14:28
Livstidsavstängd är han väl.Okej.

Mr Deadlift
2010-03-04, 17:44
Konstigt att tomas sundin inte e med han slog trots allt holmberg...
:smash:

mini
2010-03-04, 18:02
Konstigt att tomas sundin inte e med han slog trots allt holmberg...
:smash:

Ja, är han med på 40-listan är det konstigt.

P.E
2010-03-04, 19:10
Det jag reagerar på och tycker är högst olämpligt är att man kan finna den nuvarande förbundskaptenen bland de uttagna.

Jag anser att man i en sådan roll, med den makt det medför, ska förhålla sig högst objektiv. Kan t ex bli svårt att förklara varför inte "den" eller "den" blev uttagen och som jag ser det handlar det främst om trovärdighet.

Den som nu vill göra gällande att detta skulle vara nåt personligt påhopp behöver inte hetsa upp sig i onödan då det INTE har med saken att göra- gäller att skilja på sak och person!

Det handlar om rollen som förbundskapten och inte om personen bakom. Enligt mig kan man inte äta upp kakan och ha den kvar. Väljer man att ha en roll likt denna så tycker jag man ska inta den till fullo och INTE blanda in sig själv i uttagningar eller dyl- objektivitet är att föredra till fullo då det ALLTID kommer finnas divergerande åsikter om vem som borde ha blivit uttagen framför någon annan. Jag säger heller inte att personen i fråga tagit ut sig själv utifrån nuvarande organisation. Men detta till trots, så skulle i vart fall jag undvika situationer likt denna för att i möjligaste mån inte hamna i en "jävsituation".

Detta är som sagt min åsikt och jag antar att det finns olika åsikter som alltid men idrotten SL blir vad vi själva gör det till!

Börje H
2010-03-04, 19:41
Det jag reagerar på och tycker är högst olämpligt är att man kan finna den nuvarande förbundskaptenen bland de uttagna.

Jag anser att man i en sådan roll, med den makt det medför, ska förhålla sig högst objektiv. Kan t ex bli svårt att förklara varför inte "den" eller "den" blev uttagen och som jag ser det handlar det främst om trovärdighet.

Den som nu vill göra gällande att detta skulle vara nåt personligt påhopp behöver inte hetsa upp sig i onödan då det INTE har med saken att göra- gäller att skilja på sak och person!

Trasslig situation absolut. Men vad skall man göra när man är aktuell? Skita i att vara med? Beslutet om hans medverkan var ingenting han själv kunde avgöra. Det har som jag förstår tagits i samråd med, alternativt av, ordföranden i landslagskommitén.

sweetkarolina
2010-03-04, 19:47
Nja, där kan jag inte hålla med. Är man engagerad och vill vara med och hjälpa till ska man få göra det utan att behöva offra sin egen tävling och träning. Det var en sak om det stod en lång kö av människor villiga att ta ansvar men så ser ju inte dagens SL ut. Hade man att välja och vraka kunde man givetvis välja den som inte riskerar att hamna i en jävsituation.
Men det kanske är ganska troligt att just landslagsaktuella är intresserade av att vara aktiva inom landslagsorganisationen (precis som det troligen är domare som sitter i domarkommitten.)

Förresten så kan jag räkna till hela tre stycken EM-deltagare som dessutom är aktiva i coachorganisationen, och ingen av dessa uttagningar tycker jag är minsta tveksam.

Kalle_planka
2010-03-04, 20:08
Ja, är han med på 40-listan är det konstigt.


Konstigt att det finns lyftare uttagna till bänk VM (dock reserver) som inte varit med på 40-listan. Och enligt vad jag hörde förra året så var väl inte heller Holmberg med på 40-listan vid sin uttagning till EM?

Nu vet jag inte om ovanstående stämmer vad gäller davids deltagande vid förre årets EM. Men skulle det göra det så anser jag det vara tvivelaktigt att inte Sundin är uttagen.

P.E
2010-03-04, 20:22
Till Börje och sk: Jag står fast vid min åsikt om man inte bör deltaga i det man i allra högsta grad är ansvarig för, dvs landslaget. Och som jag skrev, jag förstår att uttagningen inte är gjord av en person. Men det förändrar inget som jag ser det.

Att vara delaktig som coach och hjälpa till kan inte jämföras med att vara förbundskapten, vitt skilda saker. Visst jag förstår och är medveten om att det ideella engagemanget många ggr inte är vad det kunde vara MEN i en roll som ansvarig tycker jag att man faktiskt måste välja- antingen är man lyftare i landslaget eller förbundskapten för landslaget med både ansvar och makt- det handlar om ett trovärdigt och tydligt ledarskap för mig.

Om man nu vill lyfta upp SL ur källaren och ställa mer krav för bättre kvalitet så kan det bli knivigt om man står med fötterna på både den ena och den andra sidan- så är det bara, har alltid varit så och kommer så vara, just pga av att "folk" i allmänhet inte skiljer på sak och person.

Arf Pingvin
2010-03-04, 20:25
Konstigt att det finns lyftare uttagna till bänk VM (dock reserver) som inte varit med på 40-listan. Och enligt vad jag hörde förra året så var väl inte heller Holmberg med på 40-listan vid sin uttagning till EM?

Nu vet jag inte om ovanstående stämmer vad gäller davids deltagande vid förre årets EM. Men skulle det göra det så anser jag det vara tvivelaktigt att inte Sundin är uttagen.

Det var nog ingen stor kostnad att skicka David från norrbotten till Ylitornio. Vet inte vad det har för betydelse i sammanhanget men tänkte bara säga det.

Börje H
2010-03-04, 20:25
Till Börje och sk: Jag står fast vid min åsikt om man inte bör deltaga i det man i allra högsta grad är ansvarig för, dvs landslaget. Och som jag skrev, jag förstår att uttagningen inte är gjord av en person. Men det förändrar inget som jag ser det.

Så du menar att Marcus Hironen skulle ha skippat en hel massa mästerskap medan han var ansvarig för bänklaget?

Som Karror skriver så funkar det ju inte riktigt så. Varenda själ som är redo att offra mycket ideell tid för sporten är ju välkommen. Om vederbörande råkar vara en lyftare av klass skall detta inte ligga han eller hon i fatet :)

Kalle_planka
2010-03-04, 20:27
Det var nog ingen stor kostnad att skicka David från norrbotten till Ylitornio. Vet inte vad det har för betydelse i sammanhanget men tänkte bara säga det.


Mmm, kostnaden är nog ENORM för att skicka Sundin hela vägen från Bollnäs till Köping. . . . .

Tror tvivelsutan att han gärna sponsrat den resan själv!

mini
2010-03-04, 20:30
Kostnaden är inget som har med något att göra.

Arf Pingvin
2010-03-04, 20:37
Till Börje och sk: Jag står fast vid min åsikt om man inte bör deltaga i det man i allra högsta grad är ansvarig för, dvs landslaget. Och som jag skrev, jag förstår att uttagningen inte är gjord av en person. Men det förändrar inget som jag ser det.

Det var väl likadant med Hirvis. Det är nog helt enkelt så att sporten är såpass liten att liknande situationer blir av nöd tvungna. Det finns inte nog med personer som har möjlighet att acceptera liknande uppdrag på ideell basis som inte redan är aktiva i någon annan befattning. Det kan tex inte vara så eftersträvansvärt att behöva väga in folk från tidig morgon, döma lyft och agera speaker på samma mästerskap man själv tävlar i.

Klenmenren
2010-03-04, 20:41
Konstigt att det finns lyftare uttagna till bänk VM (dock reserver) som inte varit med på 40-listan. Och enligt vad jag hörde förra året så var väl inte heller Holmberg med på 40-listan vid sin uttagning till EM?

Nu vet jag inte om ovanstående stämmer vad gäller davids deltagande vid förre årets EM. Men skulle det göra det så anser jag det vara tvivelaktigt att inte Sundin är uttagen.

Vid uttagningar till landslag tittar de ansvariga på följande kriterier enl. styrkelyft.se:

Uttagningsprinciper för landslagsuppdrag


n Kvalgränser skall ha uppnåtts på utvalda kvaltävlingar


n Lyftare som ej fått något resultat vid upprepande tillfällen vid tidigare internationella tävlingar, kommer trotts uppnådda kvalresultat på kvaltävlingen bedömas som sista lyftare i en uttagning.


n Uttagningen trotts uppnådda kvalresultat är subjektiva och landslagsansvarig tillsammans med förbundskaptenen avgör om lyftare är lämplig att representera Sverige detta kan som exempel vara frågor som lyftarens inställning till alkohol och förbundets dopningpolicy.


Det kanske är så att denne Sundin inte uppfyller något av ovanstående krav? För övrigt vet jag att de som tar ut laget också bedömer lyftarens "säkerhet" dvs. bl.a. hur väl lyftningen finner nåd hos domarna. Kanske är det så att inte heller detta "krav" uppfylls hos nämnda lyftare? Vidare står det ju också att uttagningarna är subjektiva, dvs. fastän man klarat kvalgränsen kan man ju ändå hamna utanför av många olika anledningar.

Vad gäller Holmberg har han ju redan ett antal internationella tävlingar i bagaget vilket torde vara meriterande. Detta utöver det faktum att han klarade kvalgränsen, är en mycket stilsäker lyftare och uppenbarligen anses vara en god representant för svensk styrkelyft.

Lycka till alla EM lyftare :thumbup:

L-Sami
2010-03-04, 20:42
Mmm, kostnaden är nog ENORM för att skicka Sundin hela vägen från Bollnäs till Köping. . . . .

Tror tvivelsutan att han gärna sponsrat den resan själv!

Kan du berätta lite om Tomas Sundin, han verkar vara stark. Han har ökat rätt så bra under senaste året från 780 i feb-09 till 840 i sept-90 och nu 967 i feb-10. Vars tränar han, Extreme Power eller Bollnäs? :)

P.E
2010-03-04, 20:43
Till Börje: Jag tycker ingen i en position med makt att avgöra huruvida "någon" "annan" ska få vara med eller inte ska blanda in sig själv i besluten om detsamma- det spelar ingen roll vad man heter eller hur bra man är! Det handlar om ledarskap, trovärdighet och att undvika tveksamheter som kan hamna i det egna fatet. Jag har tidigare uttryckt mina åsikter om detta och kommer så att göra för jag tycker det är felaktigt.

Vill man hålla en linje om vem eller vilka som ska få vara med så vill det till att man följer detta fullt ut och kan stå för besluten, och återigen oaktat vad man heter eller hur mkt/ lite kilon man lyfter.

Kalle_planka
2010-03-04, 20:46
Vid uttagningar till landslag tittar de ansvariga på följande kriterier enl. styrkelyft.se:




Det kanske är så att denne Sundin inte uppfyller något av ovanstående krav? För övrigt vet jag att de som tar ut laget också bedömer lyftarens "säkerhet" dvs. bl.a. hur väl lyftningen finner nåd hos domarna. Kanske är det så att inte heller detta "krav" uppfylls hos nämnda lyftare? Vidare står det ju också att uttagningarna är subjektiva, dvs. fastän man klarat kvalgränsen kan man ju ändå hamna utanför av många olika anledningar.

Vad gäller Holmberg har han ju redan ett antal internationella tävlingar i bagaget vilket torde vara meriterande. Detta utöver det faktum att han klarade kvalgränsen, är en mycket stilsäker lyftare och uppenbarligen anses vara en god representant för svensk styrkelyft.

Lycka till alla EM lyftare :thumbup:



Jag håller med dej vad gäller Holmbergs tidigare internationella meriter, och det väger säkert tungt. Men där har även Sundin ett flertal NM, EM och VM sedan tidigare, dock som junior men ändå.

Så antagligen har väl förbundet hittat något annat fel som ej gjorde honom aktuell denna gång. För den där biten med 40-listan verkar ju vissa kunna gå runt ändå.

EkarN
2010-03-04, 20:46
Kan du berätta lite om Tomas Sundin, han verkar vara stark. Han har ökat rätt så bra under senaste året från 780 i feb-09 till 840 i sept-90 och nu 967 i feb-10. Vars tränar han, Extreme Power eller Bollnäs? :)

Den tävlingen han gjorde då i februari var bara för att göra kvalgränsen till SM. Han var skadad.

L-Sami
2010-03-04, 20:47
Den tävlingen han gjorde då i februari var bara för att göra kvalgränsen till SM. Han var skadad.

Okej, ja resultaten säger inte alltid så mycket egentligen.

Kalle_planka
2010-03-04, 20:52
Kan du berätta lite om Tomas Sundin, han verkar vara stark. Han har ökat rätt så bra under senaste året från 780 i feb-09 till 840 i sept-90 och nu 967 i feb-10. Vars tränar han, Extreme Power eller Bollnäs? :)


Den första tävlingen där på 780 gjorde han för att sätta kvalet till förra årets SM bara, vilket han ju i och för sig missade pga skada. Den tävlingen på 840 gjorde han ett lyft i böj, ett i mark och sen två bänkar. Nog mest för tävlingsvana tror jag.

Hans RAW kapacitet har väl legat på runt 800 och strax däröver dom senaste tre-fyra åren eller nåt. Han hade ju ett gammalt pers från juniortiden på 840-850 eller nåt redan -05, då han också gick i -125 och ser man det med det i åtanke är ju knappast ökningarna groteska :)

Att han sedan till slut efter mycket tjat insett att det krävs mycket träning i utrustning för att få nå vikter i den!

Han har flyttat från sthlm och bor numera i Bollnäs men kör fortfarande för Extreme då han söker jobb här nere igen.

Där har du lite info :)

Kalle_planka
2010-03-04, 20:53
EkarN var snabb där före gällande 780-tävlingen :P

L-Sami
2010-03-04, 20:54
Den första tävlingen där på 780 gjorde han för att sätta kvalet till förra årets SM bara, vilket han ju i och för sig missade pga skada. Den tävlingen på 840 gjorde han ett lyft i böj, ett i mark och sen två bänkar. Nog mest för tävlingsvana tror jag.

Hans RAW kapacitet har väl legat på runt 800 och strax däröver dom senaste tre-fyra åren eller nåt. Han hade ju ett gammalt pers från juniortiden på 840-850 eller nåt redan -05, då han också gick i -125 och ser man det med det i åtanke är ju knappast ökningarna groteska :)

Att han sedan till slut efter mycket tjat insett att det krävs mycket träning i utrustning för att få nå vikter i den!

Han har flyttat från sthlm och bor numera i Bollnäs men kör fortfarande för Extreme då han söker jobb här nere igen.

Där har du lite info :)

Tackar för informationen! :)

L-Sami
2010-03-04, 21:01
Att Holmberg blev uttagen till EM 09 har väl ändå någonting göra med att han kom trea i SM 09 och chanserna var väl stora att han skulle placera bra i EM också, som han gjorde blev 4:a. Det kan ju påverka att Tomas Sundin inte blev uttagen till EM i år. Holmberg har ju flera stora tävlingar i bagaget det senaste året. Om man nu ska jämföra två lika starka lyftare.

Kalle_planka
2010-03-04, 21:27
Att Holmberg blev uttagen till EM 09 har väl ändå någonting göra med att han kom trea i SM 09 och chanserna var väl stora att han skulle placera bra i EM också, som han gjorde blev 4:a. Det kan ju påverka att Tomas Sundin inte blev uttagen till EM i år. Holmberg har ju flera stora tävlingar i bagaget det senaste året. Om man nu ska jämföra två lika starka lyftare.


Nu förstår jag verkligen inte resonemanget? Om Holmberg förra året skulle blivit uttagen eftersom han kom trea (eller var han inte tvåa efter O.W?), och på resultatet 925 eller vad det var? Borde då inte Tomas ha blivit uttagen nu då hans resultat är mer än 40 kg över det resultat som lyftare förra året blev uttaggen på? Och dessutom på bättre placering.

Fast det är ju möjligt att förbundet i detta fall helt enkelt strikt gick efter att han inte var med på 40-listan inför SM.

Kalle_planka
2010-03-04, 21:28
Sen att det är FYRA lyftare inkl. reserver i plussen och bara Holmberg i -125 är väl egentligen bara enormt förvånande?

EkarN
2010-03-04, 21:42
Nu förstår jag verkligen inte resonemanget? Om Holmberg förra året skulle blivit uttagen eftersom han kom trea (eller var han inte tvåa efter O.W?), och på resultatet 925 eller vad det var? Borde då inte Tomas ha blivit uttagen nu då hans resultat är mer än 40 kg över det resultat som lyftare förra året blev uttaggen på? Och dessutom på bättre placering.

Fast det är ju möjligt att förbundet i detta fall helt enkelt strikt gick efter att han inte var med på 40-listan inför SM.

Han var trea, Olof Wiklund och Stefan Huldén var före. Men det var Huldén och Holmberg som åkte.

Jag har också reagerat lite över att forna meriter går före nya, men jag kan förstå tanken bakom att sända en mer meriterad lyftare.

L-Sami
2010-03-04, 22:08
Nu förstår jag verkligen inte resonemanget? Om Holmberg förra året skulle blivit uttagen eftersom han kom trea (eller var han inte tvåa efter O.W?), och på resultatet 925 eller vad det var? Borde då inte Tomas ha blivit uttagen nu då hans resultat är mer än 40 kg över det resultat som lyftare förra året blev uttaggen på? Och dessutom på bättre placering.

Fast det är ju möjligt att förbundet i detta fall helt enkelt strikt gick efter att han inte var med på 40-listan inför SM.

Holmberg har tre större mästerskap bakom sig det senaste året SM 09, EM 09 och SM 10 och det har gått bra för honom i de tävlingar, medan Sundin var endast med i SM 10. Vem vill man helst ha med i landslaget då? Det handlar inte alltid om objektiva resultat.

"Uttagningen trotts uppnådda kvalresultat är subjektiva och landslagsansvarig tillsammans med förbundskaptenen avgör om lyftare är lämplig att representera Sverige"

O.W.
2010-03-04, 22:10
Nu förstår jag verkligen inte resonemanget? Om Holmberg förra året skulle blivit uttagen eftersom han kom trea (eller var han inte tvåa efter O.W?), och på resultatet 925 eller vad det var? Borde då inte Tomas ha blivit uttagen nu då hans resultat är mer än 40 kg över det resultat som lyftare förra året blev uttaggen på? Och dessutom på bättre placering.

Fast det är ju möjligt att förbundet i detta fall helt enkelt strikt gick efter att han inte var med på 40-listan inför SM.



Sen att det är FYRA lyftare inkl. reserver i plussen och bara Holmberg i -125 är väl egentligen bara enormt förvånande?

Han var trea, Olof Wiklund och Stefan Huldén var före. Men det var Huldén och Holmberg som åkte.

Jag har också reagerat lite över att forna meriter går före nya, men jag kan förstå tanken bakom att sända en mer meriterad lyftare.

Jag tackade nej förra året till EM för att satsa mot World Games men sen gick det åt helvete med det ena och det andra.

Jag har ingen kunskap varför den ena eller andra blev uttagen. Jag kan bara gissa att de gick efter 40-listan och Sundin inte är med där ännu(?). Han är ju medlem här så han kan säkert svara. Bästa är ju för de som tycker att uttagningarna är märkliga att kontakta landslagsansvariga så får de motivera deras beslut.

Jag kan hålla med om att det är lite konstigt att det bara är reserver uttagna i plussen när den klassen redan är full. Då kan de bara komma in ifall någon av Anders och Fredrik tackar nej. Inte om någon i de lättare klasserna tackar nej. Kanske fanns det dock inga i de lättare klasserna som nådde upp till kraven, jag vet inte.

kjell33
2010-03-04, 22:12
Det är ju faktiskt bara fyra som klarat kvalgränserna. De andra har väl kommit med på lite mer subjektiva grunder, typ tidigare meriter.

L-Sami
2010-03-04, 22:12
Jag spekulerar också bara varför vissa blir uttagna och inte blir. Att ta kontakt med landslagsansvarig är väl det rätta egentligen.

sweetkarolina
2010-03-04, 23:26
Till Börje och sk: Jag står fast vid min åsikt om man inte bör deltaga i det man i allra högsta grad är ansvarig för, dvs landslaget. Och som jag skrev, jag förstår att uttagningen inte är gjord av en person. Men det förändrar inget som jag ser det.

Att vara delaktig som coach och hjälpa till kan inte jämföras med att vara förbundskapten, vitt skilda saker. Visst jag förstår och är medveten om att det ideella engagemanget många ggr inte är vad det kunde vara MEN i en roll som ansvarig tycker jag att man faktiskt måste välja- antingen är man lyftare i landslaget eller förbundskapten för landslaget med både ansvar och makt- det handlar om ett trovärdigt och tydligt ledarskap för mig.

Om man nu vill lyfta upp SL ur källaren och ställa mer krav för bättre kvalitet så kan det bli knivigt om man står med fötterna på både den ena och den andra sidan- så är det bara, har alltid varit så och kommer så vara, just pga av att "folk" i allmänhet inte skiljer på sak och person.

Okej, ja skulle tippa att vi redan nu kan enas om att vi inte kommer enas.

Givetvis om valet finns så väljer man att sätta en "oberoende" som ytterst ansvarig, men jag tvivlar på att det går att skrapa fram nån i det här förbundet som kan anses "oberoende." Är man inte tävlande själv så har man klubbkamrater, äkta makar, barn eller kusiner som tävlar och som man kan anses vara jävig mot. Jag har svårt att peka ut nån inom det här förbundet som inte har två fötter i olika delar av organisationen.

Hirvis var landslags-ansvarig och l-lyftare, Tommy Neselius var l-coach och sambo med en l-lyftare, Kristoffer Willebrand var hjälpcoach och l-lyftare, Rudiger Hopp är/var l-coach och l-lyftare, Riitta är med i l-organisationen o l-lyftare (o dessutom mamma till en annan l-lyftare,) Patrik Turesson är uppskriven som coach och l-lyftare, Mini är anställd och l-lyftare, listan är rätt oändlig, men det är ingen kritik! Det är så som SSF ser ut, och ska man tvinga alla att välja en roll så kanske vi inte har så många engagerade kvar, eller för den delen inte så många duktiga lyftare.

Jocke Lakso är en mycket duktig coach, en bra domare och en seriöst satsande lyftare. Jag hoppas att han fortsätter med allt det så länge som möjligt!

Dessutom förstår jag inte varför landslagsorganisationen skulle vara mer utsatt för jäv än någon annan del. Om domarkommitten skickar Pelle till alla mästerskap i Florida o Kalifornien, men Nisse får åka till Ylitornio så är väl det minst lika illa, eller?
Eller så får vi helt enkelt lita på de som fått förtroendet inom organisationen.

Fetknoppen
2010-03-05, 11:36
Den förra styrelsen, den som inte fick sitta kvar, tyckte att karenstid till landslaget på 6 månader var för mycket. Dom tyckte att det var okay att ta med lyftare i landslaget förutsatt att dom direkt accepterade att vara med på 40-listan och vistelserapportera. Pga detta, och pga att Olof Wiklund tackade nej, kom jag med i landslaget direkt efter SM-tävlingen och fick tävla på EM.

Den nya styrelsen tycker annorlunda. Dom har sagt att absolut minimum för att vara med i landslaget är att vistelserapportera klanderfritt i 6 månader.
Minsta ljud från RF-antidoping på att man inte sköter sig räcker för att en landslagsaktiv ska riskera att bli avstängd. Detta har enbart till syfte att säkerställa rena landslag och att vi där har lyftare som har rätt inställning (mot dopning).

Personligen håller jag med den nya styrelsen. Vi kan inte ta dopingproblemen nog seriöst! Helt klart är att det finns lyftare som fuskar, och helt klart är också att det finns gott om folk som tror att alla som är duktiga fuskar. Vi har inte råd att ge dem eller media mer vatten på sin kvarn. Det senaste stora
dopingfallet, där vår absolut bäste lyftare fastnade, gavs mer massmedialt utrymme än allt positivt som har hänt i sporten dom senaste tio åren. Så ska det inte vara och den händelsen visar med all tydlighet hur stor skada dopingidioterna kan ställa till med.

Som medlem av disciplinnämden sitter jag på viss information som jag inte kan delge forumet. Så mycket kan jag i vart fall säga som att allt inte är bra på alla håll och kanter i landet. Det finns dels lyftare som anstränger sig väldigt hårt för att försvåra antidopingarbetet, men det finns också föreningar som man kan kräva mer av. Dom här bitarna kan jag lova att det ska arbetas hårt med i framtiden. Ett löfte från mig är att vi ska göra allt för att dom som fuskar med hormoner ska välja att göra annat i framtiden än att tävla i SL.

stevebc
2010-03-05, 11:43
Utmärkt David!

tano
2010-03-05, 11:50
Utmärkt David!

+1


Personligen håller jag med den nya styrelsen. Vi kan inte ta dopingproblemen nog seriöst! Helt klart är att det finns lyftare som fuskar, och helt klart är också att det finns gott om folk som tror att alla som är duktiga fuskar. Vi har inte råd att ge dem eller media mer vatten på sin kvarn. Det senaste stora
dopingfallet, där vår absolut bäste lyftare fastnade, gavs mer massmedialt utrymme än allt positivt som har hänt i sporten dom senaste tio åren. Så ska det inte vara och den händelsen visar med all tydlighet hur stor skada dopingidioterna kan ställa till med.

Som medlem av disciplinnämden sitter jag på viss information som jag inte kan delge forumet. Så mycket kan jag i vart fall säga som att allt inte är bra på alla håll och kanter i landet. Det finns dels lyftare som anstränger sig väldigt hårt för att försvåra antidopingarbetet, men det finns också föreningar som man kan kräva mer av. Dom här bitarna kan jag lova att det ska arbetas hårt med i framtiden. Ett löfte från mig är att vi ska göra allt för att dom som fuskar med hormoner ska välja att göra annat i framtiden än att tävla i SL.

Om man inte ställer sig bakom det här stycket så har man antagligen något fuffens för sig. Man kanske är en liten skurk. Sådana vill vi inte ha i sporten...

sweetkarolina
2010-03-05, 12:06
Om man inte ställer sig bakom det här stycket så har man antagligen något fuffens för sig. Man kanske är en liten skurk. Sådana vill vi inte ha i sporten...

Om man har en annan åsikt så är man dopad?

Är du full eller?

Kalle_planka
2010-03-05, 15:22
Den förra styrelsen, den som inte fick sitta kvar, tyckte att karenstid till landslaget på 6 månader var för mycket. Dom tyckte att det var okay att ta med lyftare i landslaget förutsatt att dom direkt accepterade att vara med på 40-listan och vistelserapportera. Pga detta, och pga att Olof Wiklund tackade nej, kom jag med i landslaget direkt efter SM-tävlingen och fick tävla på EM.

Den nya styrelsen tycker annorlunda. Dom har sagt att absolut minimum för att vara med i landslaget är att vistelserapportera klanderfritt i 6 månader.
Minsta ljud från RF-antidoping på att man inte sköter sig räcker för att en landslagsaktiv ska riskera att bli avstängd. Detta har enbart till syfte att säkerställa rena landslag och att vi där har lyftare som har rätt inställning (mot dopning).



Och ändå har man kringgått sina egna bestämmelser i minst ett fall till bänk VM. Hur det är med alla uttagna till SL EM vet jag inte, men hörde även att minst en av dom uttagna inte varit med på 40-listan på länge. Dock bara ett löst rykte som sagt. . . .

Men det faktum att vissa får gå runt reglerna som sätts upp medan andra inte gör mej lite fundersam.
Fast det är väl som vanligt skillnad på folk och folk...

sattersta
2010-03-05, 16:49
Kan någon förklara hur 40 listan sköts uppdateras mm mm finns den på nätet någonstans

Kalle_planka
2010-03-05, 17:47
Kan någon förklara hur 40 listan sköts uppdateras mm mm finns den på nätet någonstans


Den så kallade 40 listan ska ju innehålla alla landslagsaktuella lyftare. Vet inte om det innefattar juniorerna också, men i alla fall på seniornivå.
Alla på listan måste uppge ett visst antal tillfällen per vecka(?) om var och när dom befinner sig och tränar så att RF kan nå dessa för tester.

Med tanke på vissa halvt tvivelaktiga uttagningar, om nu den regel som Fetknopppen snackar om ska gälla, så vore det mycket intressant att kunna se den listan på nätet. Alltså att den bör finnas för allmän beskådan! Då skulle ingen kunna ifrågasätta några uttagningar vad gäller personens vara eller icke vara på 40 listan!

P.E
2010-03-05, 18:06
Okej, ja skulle tippa att vi redan nu kan enas om att vi inte kommer enas.

Givetvis om valet finns så väljer man att sätta en "oberoende" som ytterst ansvarig, men jag tvivlar på att det går att skrapa fram nån i det här förbundet som kan anses "oberoende." Är man inte tävlande själv så har man klubbkamrater, äkta makar, barn eller kusiner som tävlar och som man kan anses vara jävig mot. Jag har svårt att peka ut nån inom det här förbundet som inte har två fötter i olika delar av organisationen.

Hirvis var landslags-ansvarig och l-lyftare, Tommy Neselius var l-coach och sambo med en l-lyftare, Kristoffer Willebrand var hjälpcoach och l-lyftare, Rudiger Hopp är/var l-coach och l-lyftare, Riitta är med i l-organisationen o l-lyftare (o dessutom mamma till en annan l-lyftare,) Patrik Turesson är uppskriven som coach och l-lyftare, Mini är anställd och l-lyftare, listan är rätt oändlig, men det är ingen kritik! Det är så som SSF ser ut, och ska man tvinga alla att välja en roll så kanske vi inte har så många engagerade kvar, eller för den delen inte så många duktiga lyftare.

Jocke Lakso är en mycket duktig coach, en bra domare och en seriöst satsande lyftare. Jag hoppas att han fortsätter med allt det så länge som möjligt!

Dessutom förstår jag inte varför landslagsorganisationen skulle vara mer utsatt för jäv än någon annan del. Om domarkommitten skickar Pelle till alla mästerskap i Florida o Kalifornien, men Nisse får åka till Ylitornio så är väl det minst lika illa, eller?
Eller så får vi helt enkelt lita på de som fått förtroendet inom organisationen.

Enas kan vi säkert, trots olika åsikter :)

Jag har inga som helst synpunkter på personens duglighet eller inte, det är inte det detta handlar om. För mig handlar det om objektivitet i första hand, och objektiviteten kan ifrågasättas om man som förbundskapten finns bland de uttagna före andra som varit ungefär lika långt ifrån en kvalgräns eller t om klarat den men ej finns med bland de uttagna.

Jag har heller ingen vision om att alla ska eller måste tycka som jag, men jag tycker många ggr att SL i Sverige är lika litet och "amatörmässigt" som vi själva gör det till. Och återigen jag förstår dilemmat med att få "folk" att engagera sig med ideella krafter men detta är inget unikt inom SL. Detta problem brottas hela idrottssverige med, utifrån olika förutsättningar.

Att det är en liten skara av "närmast sörjande" som finns med i olika delar av organisationen behöver inte vara ett problem i sig- däremot så ställer olika uppdrag olika krav på den det gäller. Dvs vissa "roller" ställer större krav på objektivitet, professionalitet, tydlighet integritet mm. mm.

Om vi vill att SL ska ha en hög trovärdighet och ett högt anseende bland både de egna och utomstående så är alla bitar viktiga att betänka, organisationen är inte starkare/ bättre än den svagaste länken.

sattersta
2010-03-05, 18:58
Den så kallade 40 listan ska ju innehålla alla landslagsaktuella lyftare. Vet inte om det innefattar juniorerna också, men i alla fall på seniornivå.
Alla på listan måste uppge ett visst antal tillfällen per vecka(?) om var och när dom befinner sig och tränar så att RF kan nå dessa för tester.

Med tanke på vissa halvt tvivelaktiga uttagningar, om nu den regel som Fetknopppen snackar om ska gälla, så vore det mycket intressant att kunna se den listan på nätet. Alltså att den bör finnas för allmän beskådan! Då skulle ingen kunna ifrågasätta några uttagningar vad gäller personens vara eller icke vara på 40 listan!

Tack för svaret
Hur det fungerar med att man måste ange var man är osv det vet jag men det jag undrar är
Vilka är med på listan
Hur ofta uppdateras den
Vem ansvarar för listan mm mm

Kalle_planka
2010-03-05, 21:04
Tack för svaret
Hur det fungerar med att man måste ange var man är osv det vet jag men det jag undrar är
Vilka är med på listan
Hur ofta uppdateras den
Vem ansvarar för listan mm mm


Exakt, det där är frågor jag också gärna skulle vilja ha svar på.
Skulle den där listan finnas tillgänglig på nätet så skulle ju förbundet slippa utstå kritik av den form som uppkommer såna här gånger.
Eller finns den inte tillgänglig just för att förbundet ska kunna gå runt sina egna uppsatta direktiv vissa ggr och slippa höra att dom gjort fel??

mini
2010-03-05, 21:09
Jag tror att "de" är rätt vana med att folk säger att de gör fel. Man kan aldrig göra alla nöjda. Har man någon kritik bör man dock framföra det till berörda och inte bara spekulera på något forum.

Att inte listan läggs ut kan ha med sekretess och integritet att göra kanske? Eller att listan kommer att skapa ännu mera av det vi ser här: varför får X men inte Y osv.

Edit: som ni säkert då ni letat information sett är Robert Ericsson antidopingansvarig. Hör av er till honom om ni undrar något.

Kalle_planka
2010-03-05, 21:13
Jag tror att "de" är rätt vana med att folk säger att de gör fel. Man kan aldrig göra alla nöjda. Har man någon kritik bör man dock framföra det till berörda och inte bara spekulera på något forum.

Att inte listan läggs ut kan ha med sekretess och integritet att göra kanske? Eller att listan kommer att skapa ännu mera av det vi ser här: varför får X men inte Y osv.


Det med att Tomas ej blev uttagen har från deras klubbordförande skickats en förfrågan till SSF för att få en riktig förklaring på anledningen och just som du säger inte bara en massa forumspekulationer :)
Sen tycker jag det vore otroligt konstigt att den inte skulle kunna vara offentlig, vad för sekretess och integritetskränkande anledning skulle den där listan kunna ha liksom?

Och hur skulle listan kunna skapa mer såna frågor om man följer den?

mini
2010-03-05, 21:17
Det med att Tomas ej blev uttagen har från deras klubbordförande skickats en förfrågan till SSF för att få en riktig förklaring på anledningen och just som du säger inte bara en massa forumspekulationer :)
Sen tycker jag det vore otroligt konstigt att den inte skulle kunna vara offentlig, vad för sekretess och integritetskränkande anledning skulle den där listan kunna ha liksom?

Och hur skulle listan kunna skapa mer såna frågor om man följer den?

Eftersom jag vet hur tufft det har varit att få ha en lista öht (det är rätt hårt på vilka man får föra register över och varför) var det en ren gissning om varför listan inte nödvändigtvis ska vara offentlig. Jag tror dock att man kan inför något slags medgivade.

Klart att listan kan skapa mer sådana frågor. 40 personer är inte så många att ha på listan. Bara till EM skickar vi 17 lyftare. Därtill kommer bänkarna, de som får åka på Nordiska, de som av någon anledning står över EM osv. Det är inte självklart vilka 40 som ska vara med på listan. Så, varför får X vara med på listan när Y inte får vara det?

Kalle_planka
2010-03-05, 21:21
Eftersom jag vet hur tufft det har varit att få ha en lista öht (det är rätt hårt på vilka man får föra register över och varför) var det en ren gissning om varför listan inte nödvändigtvis ska vara offentlig. Jag tror dock att man kan inför något slags medgivade.

Klart att listan kan skapa mer sådana frågor. 40 personer är inte så många att ha på listan. Bara till EM skickar vi 17 lyftare. Därtill kommer bänkarna, de som får åka på Nordiska, de som av någon anledning står över EM osv. Det är inte självklart vilka 40 som ska vara med på listan. Så, varför får X vara med på listan när Y inte får vara det?


Jaha, så listan är alltså på exakt 40 personer? Då har jag nog missuppfattat lite. Jag trodde bara att det var en ungefärlig riktlinje. Men om det som du säger är bara 40 st så kan det ju självklart bli frågor och spekulationer om varför vissa får vara med på den och andra inte.

Men man kommer fortfarande inte från det faktum att det är konstigt, eller rent ut sagt riktigt jävla dåligt, att man skulle gå runt sina egna regler i vissa fall och i andra vara benhårda.

Tack för infon i alla fall mini, vet att du är ganska så insatt i det mesta i förbundet så du har nog koll på detta med :)

mini
2010-03-05, 21:25
Jaha, så listan är alltså på exakt 40 personer? Då har jag nog missuppfattat lite. Jag trodde bara att det var en ungefärlig riktlinje. Men om det som du säger är bara 40 st så kan det ju självklart bli frågor och spekulationer om varför vissa får vara med på den och andra inte.

Men man kommer fortfarande inte från det faktum att det är konstigt, eller rent ut sagt riktigt jävla dåligt, att man skulle gå runt sina egna regler i vissa fall och i andra vara benhårda.

Tack för infon i alla fall mini, vet att du är ganska så insatt i det mesta i förbundet så du har nog koll på detta med :)

Jag är osäker på om listan verkligen är bara 40 eller om vi fick utöka eftersom vi har landslag i två grenar. Hur som så finns det alltid en urvalsprocess, och det kommer alltid finnas de som kanske förtjänar att vara på listan som står utanför. Det är ett dilemma. Jag tror att landslagsansvariga och dopingansvariga gör de bästa val de kan just då de gör dem.

tano
2010-03-05, 23:53
Om man har en annan åsikt så är man dopad?

Är du full eller?

Japp är totalt stupfull fredag förmiddag, är inte du?

Allvarligt så skrev jag så för att jag ville poängtera att så många kommer med rent skitsnack i dem här frågorna. Dem som envisas med att försvara dopingen och uttrycker missnöje mot hårdare tag. Kan bara se en logisk anledning till att man gör så.
Ajja tror nu ingen här var direkt emot något som Fetknoppen skrev just i det inlägget och det var väl lite offtopic.

Fetknoppen
2010-03-06, 02:24
Och ändå har man kringgått sina egna bestämmelser i minst ett fall till bänk VM. Hur det är med alla uttagna till SL EM vet jag inte, men hörde även att minst en av dom uttagna inte varit med på 40-listan på länge. Dock bara ett löst rykte som sagt. . . .

Men det faktum att vissa får gå runt reglerna som sätts upp medan andra inte gör mej lite fundersam.
Fast det är väl som vanligt skillnad på folk och folk...

Vem gäller det i så fall? Det blir lätt ryktesspridning om man inte går ut med alla fakta så berätta gärna för oss andra. Mig veterligen har ingen blivit uttagen i landslaget utan att vara med på 40-listan. Däremot har det varit problem med listan en tid. Vissa av dem som blivit upptagna har inte tvingats vistelserapportera eftersom det pågår en rättslig prövning av WADA:s motsvarighet till den svenska 40-listan. Det är en idrottare i EU som hävdat att vistelserapportering bryter mot den personliga integriteten. RF har pga detta vilat på hanen ett tag och inte startat upp alla nya namn som blivit upptagna på 40-listan. Enligt uppgifter ska den dock vara igång precis när som helst.

By the way, Jörgen Ljungberg använde sig att precis samma argument när han inte ville vistelserapportera under våren 2009. Han hävdade att det var ett brott mot den personliga integriteten och försökte slingra sig undan. När SSF efter att han slagit några veteranrekord vägrade att godkänna rekorden om han inte började vistelserapportera så accepterade han till slut. Håller du med mig om att man kan undra varför Jörgen vägrade ställa upp efter sin comeback?

Sammanfattningsvis tror jag kort och gott att du har fel! Och skulle det mot all förmodan vara så att någon kommit igenom systemet så vågar jag garantera att det beror på den mänskliga faktorn och inget annat. Det är precis som jag säger ett absolut krav att man ska vara med på 40-listan, och man ska ha varit med i sex månader för att över huvud taget bli påtänkt för ett landslagsuppdrag. Ditt sätt att försöka så ett frö av tvivel hos läsarna gillar jag inte. I ställer för att föra diskussionen här kan du ringa den landslagsansvarige och ställa lite frågor, eller hur!

sattersta
2010-03-06, 07:09
Tack för svaret
Hur det fungerar med att man måste ange var man är osv det vet jag men det jag undrar är
Vilka är med på listan?
Hur ofta uppdateras den?
Vem ansvarar för listan mm mm?

Lyfter mina frågor igen???

mini
2010-03-06, 07:20
Lyfter mina frågor igen???

Svar torde du ha fått i inläggen ovan.
* Vilka som är med är än så länge inte något som står på en offentlig lista. Det kan dock vara intressant att diskutera saken.
* Den uppdateras vid behov antar jag. När någon slutar tas den bort, och när någon ny visar framfötterna under en tid försöker man göra plats.
* Den som ansvarar för listan är SSF's antidopingansvarige och RF.

sattersta
2010-03-06, 07:29
Svar torde du ha fått i inläggen ovan.
* Vilka som är med är än så länge inte något som står på en offentlig lista. Det kan dock vara intressant att diskutera saken.
* Den uppdateras vid behov antar jag. När någon slutar tas den bort, och när någon ny visar framfötterna under en tid försöker man göra plats.
* Den som ansvarar för listan är SSF's antidopingansvarige och RF.

Okey
Då förstår till och med jag ;)
Tackar

sattersta
2010-03-06, 07:32
Svar torde du ha fått i inläggen ovan.
* Vilka som är med är än så länge inte något som står på en offentlig lista. Det kan dock vara intressant att diskutera saken.
* Den uppdateras vid behov antar jag. När någon slutar tas den bort, och när någon ny visar framfötterna under en tid försöker man göra plats.
* Den som ansvarar för listan är SSF's antidopingansvarige och RF.



* Den uppdateras vid behov antar jag. När någon slutar tas den bort, och när någon ny visar framfötterna under en tid försöker man göra plats.

Tycker denna punkt är lite luddig finns det verkligen inte skarpare riktlinjer att gå på?

mini
2010-03-06, 07:39
* Den uppdateras vid behov antar jag. När någon slutar tas den bort, och när någon ny visar framfötterna under en tid försöker man göra plats.

Tycker denna punkt är lite luddig finns det verkligen inte skarpare riktlinjer att gå på?

Hur menar du att riktlinjerna ska se ut då?

sattersta
2010-03-06, 07:49
Hur menar du att riktlinjerna ska se ut då?

Jag menar nog ingenting.
Men något liknande
dom första 40 enligt wilks poäng (ser problemet med viktklasser)
Eller
Medaljörerna på sm
Eller
dom 5 toprankade i varje viktklass vid årets slut.

Helt ärligt så vet jag ej vad som skulle fungera men några fasta riktpunkter att gå på.

mini
2010-03-06, 08:07
Jag menar nog ingenting.
Men något liknande
dom första 40 enligt wilks poäng (ser problemet med viktklasser)
Eller
Medaljörerna på sm
Eller
dom 5 toprankade i varje viktklass vid årets slut.

Helt ärligt så vet jag ej vad som skulle fungera men några fasta riktpunkter att gå på.

De fem topprankade i varje viktklass är en omöjlighet då vi har elva viktklasser för herr och åtta för dam och landslag i både styrkelyft och bänk. Det kan teoretiskt innebära 190 lyftare. Det blir för många.
Gör man individuell bedömning istället för att ha låsta regler tar man också hänsyn till hur formkurvan ser ut, hur stabil lyftaren är osv. Jag tror att den som har hand om 40-listan inom vår idrott är mycket medveten om vilka som gjorde bra ifrån sig på SM och vilka som är topprankade. Det ingår liksom i uppgiften.

Edit: vill understryka att detta är min personliga åsikt och övertygelse. Vill man vara säker på hur organisationen funkar hör man av sig till ansvarig för listan.

Explosiven
2010-03-06, 08:12
Ditt sätt att försöka så ett frö av tvivel hos läsarna gillar jag inte. I ställer för att föra diskussionen här kan du ringa den landslagsansvarige och ställa lite frågor, eller hur!

Allvarligt?! Är du någon jävla superpolis här på forumet som ska bestämma vad folk får och inte får säga. Åtminstone JAG skiter högaktningsfullt i vad du tycker eller inte om att någon "sår ett frö". Detta är ett diskussionsforum, här "sår man frön", inte predikar reglar och bestämmelser, det kan du göra via förbundet. Förresten har du sått ganska många frön av tvivel själv med vissa av dina uttalanden gällande dopade atleter. Ibland har du inte på fötterna om man säger så. Eftersom jag vet att du kommer kräva bevis för detta så kan vi ju ta det där med Lars Noren... jag citerar "Jag har handlingarna liggande i någon låda. Lars fastnade mer än en gång om jag minns rätt. Tror han fastnade en gång som tyngdlyftare och en gång som styrkelyftare men är inte helt säker. Att han torskade vet jag i alla fall med säkerhet." ... Enligt det där uttalandet så har han helt säkert PISSAT positivt och troligtvis mer än en gång. Vilket sedan visade sej att han inte alls gjort. Han vägrade pissa. Det finns många olika skäl till att man väljer att inte pissa.(ett är givetvis att han vill dölja aas bruk men långt ifrån det enda.) Detta säger jag bara för att du försökte använda "varför inte pissa när man inget har att dölja" ursäkten för att dölja ditt misstag. Det är som att säga "varför inte låta polisen gå igenom ditt hem om du ändå inget har att dölja". Vissa är mer för den personliga integriteten än andra uppenbarligen. Sådana där uttalanden från dej har fått i alla fall mej att ta allt du säger med en nypa salt. Tror säkert flera känner som jag men inte vågar säga något då "David är kung" attityden verkar vara den de flesta aktiva skrivare (märk väl: inte aktiva lyftare) här på forumet har anammat.

Jag kan tillägga att jag från början tyckte du verkade vara en bra förebild och förespråkare för antidoping men att jag efter att ha sett vad du skrivit under några år blivit väldigt försiktig med att ta dina ord för sanning. Med logikens hjälp så inser man ju att det troligtvis är fler än jag som känner så och då inser man i sin tur att det är ett problem om du ska förespråka antidoping och folk inte kan lita på det du säger.

sattersta
2010-03-06, 08:18
De fem topprankade i varje viktklass är en omöjlighet då vi har elva viktklasser för herr och åtta för dam och landslag i både styrkelyft och bänk. Det kan teoretiskt innebära 190 lyftare. Det blir för många.
Gör man individuell bedömning istället för att ha låsta regler tar man också hänsyn till hur formkurvan ser ut, hur stabil lyftaren är osv. Jag tror att den som har hand om 40-listan inom vår idrott är mycket medveten om vilka som gjorde bra ifrån sig på SM och vilka som är topprankade. Det ingår liksom i uppgiften.

Nu var det inga genom tänkta förslag utan bara exempel på hur jag tycker att regler skall vara utformade.
Ta hänsyn till formkurvan?
Kan skilja ganska så markant på 6mån
Just detta med individuell bedömning gör att sådana här diskussioner och tveksamheter uppstår

Då går det väl att göra det ganska enkelt

Listan består av dom personer som har klarat kvalgränserna till minst em på tävling som är just en kvaltävling typ sm och placerat sig som etta eller tvåa i sin klass, uttagningen gäller till nästa typ sm (ca 1 år)

mini
2010-03-06, 08:23
Om du inte tänker igenom dina förslag ser jag inte så stor anledning att bemöta dem. Jag nöjer mig med att jag tycker att du tappar kontinuiteten i ditt förslag och att jag inte håller med dig om att det är viktigare att undvika att någon på internet tycker att man har fel namn på listan än att faktiskt ha rätt namn där.

sattersta
2010-03-06, 08:46
Om du inte tänker igenom dina förslag ser jag inte så stor anledning att bemöta dem. Jag nöjer mig med att jag tycker att du tappar kontinuiteten i ditt förslag och att jag inte håller med dig om att det är viktigare att undvika att någon på internet tycker att man har fel namn på listan än att faktiskt ha rätt namn där.

Då missförstod du nog mig eller troligare att jag var otydlig.
Jag kom ej med några förslag utan bara exempel på hur jag skulle vilja ha ev regler uppsatta.
Ursprunget till min fråga är att mitt mål är att någon gång bli så bra så att jag får representera sverige därav var jag nyfiken på vad som krävs.
Vilket jag fortfarande ej vet, har bara snappat upp kvalgränser div kvaltävlingar, top40 listan med 6månaders gräns mm mm.
Är inte ute efter att kritisera någon (igen ;))
Bara att utöka min kunskap

mini
2010-03-06, 08:56
Jag rekommenderar då att du kollar med landslagsansvarige. Jag vet inte (observera vet inte) om veteraner nödvändigtvis måste vara på listan, så att åka ut på ett mastermästerskap kanske inte ligger så långt bort?

bubbe
2010-03-06, 08:59
Jag rekommenderar då att du kollar med landslagsansvarige. Jag vet inte (observera vet inte) om veteraner nödvändigtvis måste vara på listan, så att åka ut på ett mastermästerskap kanske inte ligger så långt bort?

Med tanke på senaste årens misstag så borde det väl rimligtvis komma en ändring så även veteraner kontrolleras både i förväg och extra noga innan de får delta på internationella mästerskap.

mini
2010-03-06, 09:01
Med tanke på senaste årens misstag så borde det väl rimligtvis komma en ändring så även veteraner kontrolleras både i förväg och extra noga innan de får delta på internationella mästerskap.

Ska de kollas på bekostnad av seniorer som då inte kan skickas på tävlingar?

sattersta
2010-03-06, 09:03
Jag rekommenderar då att du kollar med landslagsansvarige. Jag vet inte (observera vet inte) om veteraner nödvändigtvis måste vara på listan, så att åka ut på ett mastermästerskap kanske inte ligger så långt bort?

Nu var jag otydlig igen jag menar självklart senior landslaget gubblandslaget har jag (Em) och hoppas jag att det blir aktuellt igen varit ute med.
Så det kan jag svara på Jag är ej med på listan och har varit ute med gubblandslaget så det fungerar ändå.

bubbe
2010-03-06, 09:04
Ska de kollas på bekostnad av seniorer som då inte kan skickas på tävlingar?

Snarare på bekostnad av samtliga lyftare i sverige. Att uteslutas från internationella tävlingar skulle verkligen inte gynna lyftningen nationellt.

sattersta
2010-03-06, 09:06
Med tanke på senaste årens misstag så borde det väl rimligtvis komma en ändring så även veteraner kontrolleras både i förväg och extra noga innan de får delta på internationella mästerskap.

Då kan jag meddela att trots att jag är Gubbe (eller kanske just därför?)
Så har jag pissat (och blod) två gånger på ett år.
Så testas gör vi oxå.
Bara ett förtydligande ;)

bubbe
2010-03-06, 09:08
Då kan jag meddela att trots att jag är Gubbe (eller kanske just därför?)
Så har jag pissat (och blod) två gånger på ett år.
Bara ett förtydligande ;)

Där ser jag inga problem (att veteraner kontrolleras som vilka lyftare som helst), problemet ligger i att sverige har flertalet gånger på senare tid skickat veteraner på internationella tävlingar som åkt fast för doping. Något behöver göras åt det.

sattersta
2010-03-06, 09:23
Vi kanske skall ta denna diskussion till en annan tråd.
Nu har fokus försvunnit från det eminenta eventet i köping

Nelson81
2010-03-06, 09:25
Förresten har du sått ganska många frön av tvivel själv med vissa av dina uttalanden gällande dopade atleter..

ja engång så skrev han på kolo att jag dopat mig och senare kom det fram att han tänkte på en annan lol :D

bubbe
2010-03-06, 09:31
Vi kanske skall ta denna diskussion till en annan tråd.
Nu har fokus försvunnit från det eminenta eventet i köping

Absolut, är det något du vill diskutera vidare så starta en tråd.

Fetknoppen
2010-03-07, 11:30
Allvarligt?! Är du någon jävla superpolis här på forumet som ska bestämma vad folk får och inte får säga. Åtminstone JAG skiter högaktningsfullt i vad du tycker eller inte om att någon "sår ett frö". Detta är ett diskussionsforum, här "sår man frön", inte predikar reglar och bestämmelser, det kan du göra via förbundet. Förresten har du sått ganska många frön av tvivel själv med vissa av dina uttalanden gällande dopade atleter. Ibland har du inte på fötterna om man säger så. Eftersom jag vet att du kommer kräva bevis för detta så kan vi ju ta det där med Lars Noren... jag citerar "Jag har handlingarna liggande i någon låda. Lars fastnade mer än en gång om jag minns rätt. Tror han fastnade en gång som tyngdlyftare och en gång som styrkelyftare men är inte helt säker. Att han torskade vet jag i alla fall med säkerhet." ... Enligt det där uttalandet så har han helt säkert PISSAT positivt och troligtvis mer än en gång. Vilket sedan visade sej att han inte alls gjort. Han vägrade pissa. Det finns många olika skäl till att man väljer att inte pissa.(ett är givetvis att han vill dölja aas bruk men långt ifrån det enda.) Detta säger jag bara för att du försökte använda "varför inte pissa när man inget har att dölja" ursäkten för att dölja ditt misstag. Det är som att säga "varför inte låta polisen gå igenom ditt hem om du ändå inget har att dölja". Vissa är mer för den personliga integriteten än andra uppenbarligen. Sådana där uttalanden från dej har fått i alla fall mej att ta allt du säger med en nypa salt. Tror säkert flera känner som jag men inte vågar säga något då "David är kung" attityden verkar vara den de flesta aktiva skrivare (märk väl: inte aktiva lyftare) här på forumet har anammat.

Jag kan tillägga att jag från början tyckte du verkade vara en bra förebild och förespråkare för antidoping men att jag efter att ha sett vad du skrivit under några år blivit väldigt försiktig med att ta dina ord för sanning. Med logikens hjälp så inser man ju att det troligtvis är fler än jag som känner så och då inser man i sin tur att det är ett problem om du ska förespråka antidoping och folk inte kan lita på det du säger.

Alltså; om man vägrar lämna prov så har man torskat. RF har i vart fall den synpunkten och man blir dömd lika hårt som om man tagit steroider.

T.sundin
2010-03-15, 20:35
Niklas Gustavsson tyckte jag skulle vare med enligt Lakso, med tydligen inte. Kanske tackade nej och man tog Emil Johansson istället?

Om det här är sant att han blivit tillfrågad så har SFF brutit mot regeln om 40-listan. Men det kanske är så att Niklas varit med fast han inte varit aktiv?

Vid uttagningar till landslag tittar de ansvariga på följande kriterier enl. styrkelyft.se:




Det kanske är så att denne Sundin inte uppfyller något av ovanstående krav? För övrigt vet jag att de som tar ut laget också bedömer lyftarens "säkerhet" dvs. bl.a. hur väl lyftningen finner nåd hos domarna. Kanske är det så att inte heller detta "krav" uppfylls hos nämnda lyftare? Vidare står det ju också att uttagningarna är subjektiva, dvs. fastän man klarat kvalgränsen kan man ju ändå hamna utanför av många olika anledningar.


Vad gäller Holmberg har han ju redan ett antal internationella tävlingar i bagaget vilket torde vara meriterande. Detta utöver det faktum att han klarade kvalgränsen, är en mycket stilsäker lyftare och uppenbarligen anses vara en god representant för svensk styrkelyft.

Lycka till alla EM lyftare :thumbup:

Bara för att du läser något på internet behöver det inte vara sant. SFF har i princip brutit mot alla regler dom har på hemsidan + regeln om 40-listan. Den om subjektivitet har dom inte lyckas bryta mot.

Du skriver att Holmberg har ”ett antal internationella tävlingar”. Att han var med i landslaget som junior ska väl ända inte ha något med dagens uttagningar att göra? Speciellt inte när det var över 10 år sen han var med. Så det är väl fjolårets EM som ska räknas där. En petitess…

Observera att jag inte säger att det är fel att ta ut Holmberg till årets EM han är en av dom få som uppfyller alla kriterier som man ska göra för att bli aktuell.

Jag tackade nej förra året till EM för att satsa mot World Games men sen gick det åt helvete med det ena och det andra.

Jag har ingen kunskap varför den ena eller andra blev uttagen. Jag kan bara gissa att de gick efter 40-listan och Sundin inte är med där ännu(?). Han är ju medlem här så han kan säkert svara. Bästa är ju för de som tycker att uttagningarna är märkliga att kontakta landslagsansvariga så får de motivera deras beslut.

Jag kan hålla med om att det är lite konstigt att det bara är reserver uttagna i plussen när den klassen redan är full. Då kan de bara komma in ifall någon av Anders och Fredrik tackar nej. Inte om någon i de lättare klasserna tackar nej. Kanske fanns det dock inga i de lättare klasserna som nådde upp till kraven, jag vet inte.

Nej, jag har inte varit med. När Tahvo fick tag på Lakso så visste han inte vem jag var, mitt namn var tydligen helt nytt för honom. Är det inte förbundskaptenens plikt att hålla reda på resultatlistor och lyftare? Så stort är ändå inte lyftarsverige.

Den förra styrelsen, den som inte fick sitta kvar, tyckte att karenstid till landslaget på 6 månader var för mycket. Dom tyckte att det var okay att ta med lyftare i landslaget förutsatt att dom direkt accepterade att vara med på 40-listan och vistelserapportera. Pga detta, och pga att Olof Wiklund tackade nej, kom jag med i landslaget direkt efter SM-tävlingen och fick tävla på EM.

Den nya styrelsen tycker annorlunda. Dom har sagt att absolut minimum för att vara med i landslaget är att vistelserapportera klanderfritt i 6 månader.
Minsta ljud från RF-antidoping på att man inte sköter sig räcker för att en landslagsaktiv ska riskera att bli avstängd. Detta har enbart till syfte att säkerställa rena landslag och att vi där har lyftare som har rätt inställning (mot dopning).



Helt rätt med en sådan regel men då ska den gälla alla. Absolut inga undantag oavsett vilken klubb man tävlar för eller vem man känner. Stahlberg har en poäng i det han skriver i en annan tråd ” Jag kunde gå linjen att smöra och dunka rygg för att få in mina adepter i landslag med "förkörsrätt". Men det vill jag inte. Samma regler ska gälla alla lyftare”

Vem gäller det i så fall? Det blir lätt ryktesspridning om man inte går ut med alla fakta så berätta gärna för oss andra. Mig veterligen har ingen blivit uttagen i landslaget utan att vara med på 40-listan. Däremot har det varit problem med listan en tid. Vissa av dem som blivit upptagna har inte tvingats vistelserapportera eftersom det pågår en rättslig prövning av WADA:s motsvarighet till den svenska 40-listan. Det är en idrottare i EU som hävdat att vistelserapportering bryter mot den personliga integriteten. RF har pga detta vilat på hanen ett tag och inte startat upp alla nya namn som blivit upptagna på 40-listan. Enligt uppgifter ska den dock vara igång precis när som helst.


Du har fått PM med några namn. Nu är jag inte helt säker på vilka du fått. Men jag har fått två st bekräftade för mig, som inte varit med på listan alls/tillräckligt länge. Vill helst inte gå ut med namnen på forumet då de inte har gjort något fel utan det är Förbundet som inte kan hålla sig till de regler som de själva har satt upp.

Att det bara är två personer som har insikt i vilka som är med på listan gör det så klart omöjligt att veta säkert vilka som varit med eller inte varit med. Borde inte listan vara offentlig? Det räcker med namn och när man började rapportera.



Jag är absolut inte ute efter att hänga ut någon lyftare. Jag vill bara veta vad som gäller vid uttagningar. För det som står på SFF´s hemsida verkar inte stämma för fem öre.

Kalle_planka
2010-03-15, 22:13
Nu orkar jag inte citera ovanstående inlägg utan fyller i här vad gäller det nedersta Sundin skrivit.

David H fick ett PM av mej med två namn som ej kan ha varit med på 40 listan men ändå är uttagna, då jag tänkte att han kanske kunde ge mej lite info om detta. Nu har det tillkommit fler namn till dom två som inte heller verkar uppfyllt kravet om 6 månader på 40 listan men ändå verkar tagits ut till mästerskap eller tillfrågats.

Det här är anledningen till att den där listan borde vara officiell och inte med någon form av sekretess. Det enda som behövs är ju namn och datum från när personen i fråga vart inlagd på denna lista. Som det är nu vet ingen vilka som är med och vad som gäller.

the_PL_man
2010-03-15, 22:40
Han vägrade pissa. Det finns många olika skäl till att man väljer att inte pissa.(ett är givetvis att han vill dölja aas bruk men långt ifrån det enda.) Detta säger jag bara för att du försökte använda "varför inte pissa när man inget har att dölja" ursäkten för att dölja ditt misstag. Det är som att säga "varför inte låta polisen gå igenom ditt hem om du ändå inget har att dölja". Vissa är mer för den personliga integriteten än andra uppenbarligen.

Lars Norén var avstängd 18 månader med start 841113 för vägran att lämna dopingprov. Varför han vägrade att lämna dopingprov vet han själv bäst.

Men i spelreglerna för all idrott inom Sverige vid denna tid (och även nu) så framgår det tydligt att man kan tvingas lämna dopingprov om man vill delta i sportens värld, och att vägran bestraffas på samma sätt om amn lämnat ett postiitvt dopingprov. Anledningen till dessa regler behöver vi kanske gå igenom ännu en gång?

mvh
the_PL_man

MrMac
2010-03-15, 23:50
Självklart skall -INGET PISSANDE- stå kvar som = Doping... Annars kommer det bli förmånga som klarar sig undan med den skiten... Vill du vara med i "eliten" skall det INGÅ att bli kollad med alla slags prover som finns. In med mera blod tester oxå. Varför inte även ta in fett tester??? Där kan du ju spåra narkotika mm efter 5år sedan användandet.

Vett och sans = 0 tollerans.

the_PL_man
2010-03-15, 23:58
För att återgår till trådens huvudämne: EM i Köping

Jag vill framföra ett oerhört stort tack till de eminenta klovarna från Köping som passade på att öva sig lite under UJSM i Karlstad.
Snabba & alerta, så snabba att jag ibland inte ens hann prata klart innan domaren gav klartecken att stången var ledig!

mvh
the_PL_man

Fetknoppen
2010-03-17, 12:58
Om det här är sant att han blivit tillfrågad så har SFF brutit mot regeln om 40-listan. Men det kanske är så att Niklas varit med fast han inte varit aktiv?



Bara för att du läser något på internet behöver det inte vara sant. SFF har i princip brutit mot alla regler dom har på hemsidan + regeln om 40-listan. Den om subjektivitet har dom inte lyckas bryta mot.

Du skriver att Holmberg har ”ett antal internationella tävlingar”. Att han var med i landslaget som junior ska väl ända inte ha något med dagens uttagningar att göra? Speciellt inte när det var över 10 år sen han var med. Så det är väl fjolårets EM som ska räknas där. En petitess…

Observera att jag inte säger att det är fel att ta ut Holmberg till årets EM han är en av dom få som uppfyller alla kriterier som man ska göra för att bli aktuell.



Nej, jag har inte varit med. När Tahvo fick tag på Lakso så visste han inte vem jag var, mitt namn var tydligen helt nytt för honom. Är det inte förbundskaptenens plikt att hålla reda på resultatlistor och lyftare? Så stort är ändå inte lyftarsverige.





Helt rätt med en sådan regel men då ska den gälla alla. Absolut inga undantag oavsett vilken klubb man tävlar för eller vem man känner. Stahlberg har en poäng i det han skriver i en annan tråd ” Jag kunde gå linjen att smöra och dunka rygg för att få in mina adepter i landslag med "förkörsrätt". Men det vill jag inte. Samma regler ska gälla alla lyftare”



Du har fått PM med några namn. Nu är jag inte helt säker på vilka du fått. Men jag har fått två st bekräftade för mig, som inte varit med på listan alls/tillräckligt länge. Vill helst inte gå ut med namnen på forumet då de inte har gjort något fel utan det är Förbundet som inte kan hålla sig till de regler som de själva har satt upp.

Att det bara är två personer som har insikt i vilka som är med på listan gör det så klart omöjligt att veta säkert vilka som varit med eller inte varit med. Borde inte listan vara offentlig? Det räcker med namn och när man började rapportera.



Jag är absolut inte ute efter att hänga ut någon lyftare. Jag vill bara veta vad som gäller vid uttagningar. För det som står på SFF´s hemsida verkar inte stämma för fem öre.

Jag har fått bekräftat att inte alla i landslaget varit med på 40-listan i sex månader vilket tidigare har varit ett minimikrav. Vad orsakerna är för att frångå reglerna har jag ingen aning om. Ett tips till dem som vill veta är att kontakta Kenneth Mattsson. Han om någon borde kunna svara på den frågan.

Nitrometan
2010-03-18, 13:16
Det här är anledningen till att den där listan borde vara officiell och inte med någon form av sekretess. Det enda som behövs är ju namn och datum från när personen i fråga vart inlagd på denna lista. Som det är nu vet ingen vilka som är med och vad som gäller.
Ja, det finns väl ingen anledning att belägga listan med sekretess?

Om inte annat är det väl motiverande för lyftarna i Sverige att se vilka som är aktuella för landslagsuppdrag. Att ta sig in på listan kan vara motivation nog för lyftare som ligger strax under den nivån.

För att återgår till trådens huvudämne: EM i Köping

Jag vill framföra ett oerhört stort tack till de eminenta klovarna från Köping som passade på att öva sig lite under UJSM i Karlstad.
Snabba & alerta, så snabba att jag ibland inte ens hann prata klart innan domaren gav klartecken att stången var ledig!
Har bara hört gott om klovarna. Bra jobbat av Köpingarna! Det blir säkert ett bra arrangemang i Köping. :thumbup:

Deceiver85
2010-03-18, 14:25
För att återgår till trådens huvudämne: EM i Köping

Jag vill framföra ett oerhört stort tack till de eminenta klovarna från Köping som passade på att öva sig lite under UJSM i Karlstad.
Snabba & alerta, så snabba att jag ibland inte ens hann prata klart innan domaren gav klartecken att stången var ledig!

mvh
the_PL_man

Dem borde dock hålla sig till ordentliga avlyft i bänkpressen. Det var en hel del "lyfta av med stången i armvecket" och några avlyft med mixat grepp. Kommer inte ihåg vart jag läste det, men mixat grepp gör att stången kan rotera åt ena hållet när man släpper stången, men inte vid frontgrepp. Det där med frontgrepp eller mixat grepp är visserligen lite överkurs, men så länge det inte är några armvecksavlyft.

Bulten
2010-03-20, 17:53
Jag tar till mig av kritiken angående armvecksavlyften, ber om ursäkt om det störde. Vad gäller mixat grepp vid avlyft måste det väl ändå vara bättre än frontgrepp då stången knappast roterar vid mixat?

/Björn Andersson
Köpings AK

Deceiver85
2010-03-20, 22:17
Vad gäller mixat grepp vid avlyft måste det väl ändå vara bättre än frontgrepp då stången knappast roterar vid mixat?

Som sagt, jag minns inte vart jag läste eller hörde det (kan ha varit på elitefts.com eller EliteFitness Systems youtube-kanal), men tydligen så ska ett mixat avlyft ibland kunna resultera i att stången vrider sig om inte båda händerna släpper exakt samtidigt. Men som sagt, det här känns lite som överkurs...själv brukar jag dock göra avlyft med frontgrepp.

kjell33
2010-03-20, 22:22
Lind79 skötte samtliga avlyft på sl-sm förra året plus sl-delen av lag-sm och han kör med mixat grepp. Brukar inte vara några problem. Själv kör jag med frontgrepp men det har med en känning i handleden att göra.

Burni
2010-03-26, 00:46
Var har alla toppnamn från Ryssland tagit vägen?
Sergey Fedosienko, Alexey Sorokin, Konstantin Lebedko, Maxim Barkhatov, Igor Gagin och Oleg Gagin. Ingen av dom finns med i anmälningslistorna:confused:

Nitrometan
2010-03-26, 15:08
De kanske är sena med sina anmälningar?

Det har hänt förr.

LadyInsane
2010-04-20, 16:08
vart hittar jag vilka viktklasser som kör vilka dagar?

sweetkarolina
2010-04-20, 16:36
http://results.powerlifting.org/epf?eventid=2010SWE1


står till höger i samma rad som klassen.

LadyInsane
2010-04-20, 17:19
http://results.powerlifting.org/epf?eventid=2010SWE1


står till höger i samma rad som klassen.

Tack karro!

Sandra verkar vara anmäld i fel klass.

O.W.
2010-04-20, 19:04
http://results.powerlifting.org/epf?eventid=2010SWE1


står till höger i samma rad som klassen.

http://www.europowerlifting.org/fileadmin/epf/data/Downloads/2010_Events/European_Men_Women_Open/European_Open_2010_invitation.pdf

I detta dokument på sista sidan står tider men om de är de som gäller ännu vet jag förstås inte.

Ahead Of The Pack
2010-04-21, 07:40
Jisees vilken klass 110kg håller om man får tro anmälningarna:eek:.
4st anmälda på 1000kg eller mer, 11st på 900kg eller mer.
Det blir en riktig utmaning att placera sig bra för Denke och Frogg Ball.

L-Sami
2010-04-21, 09:01
Jisees vilken klass 110kg håller om man får tro anmälningarna:eek:.
4st anmälda på 1000kg eller mer, 11st på 900kg eller mer.
Det blir en riktig utmaning att placera sig bra för Denke och Frogg Ball.

Öststatslyftare top 8, en norrman emellan där.

Damien Thorne
2010-04-21, 09:06
OLECH Jaroslaw 1974 POL 365.0 217.5 305.0 887.5

Imponernade siffror i böj och mark i 75an *drool*

sweetkarolina
2010-04-29, 10:07
Webbsändning från EM i Köping
2010-04-29 09:10

EM i Köping står för dörren, och för dig som inte har möjlighet att komma och se tävlingen på plats finns det möjlighet att följa den på nätet. Du kommer att hitta en länk här.

Jippie! :hbang:

Jimmy_Ljungby
2010-04-29, 12:12
Jippie! :hbang:

:thumbup:

mini
2010-04-30, 07:37
Webbsändning i all ära, jag hävdar fortfarande att det är grymt kul att vara på SL-tävling. Detta arrangemang kommer nog bli något alldeles extra, och om inte lyftarfesten vore nog är det ju också ett bra tillfälle att träffa andra Koloiter.

Så, vilka kommer, och när?

Jag är där från måndag till söndag. :D

Börje H
2010-04-30, 07:51
Så, vilka kommer, och när?

Jag och Klenmenren rullar in på torsdagsförmiddagen :)

Stannar fram till söndag morgon. Skall bli oerhört kul att se europaeliten kämpa om ädla medaljer. Givetvis extra mycket känslor investerade när Lakso å Holmberg släpper loss kraften :hbang:

O.W.
2010-04-30, 08:51
Tyvärr ser det bara ut att bli besök lördag om jag ens kommer iväg då. Fast det ska jag väl klara.

-AG-
2010-04-30, 08:57
Jag kommer att vara där för att se tjockisarna lyfta. Lördag?

EkarN
2010-04-30, 09:11
Helst skulle man vilja vara där varenda sekund av tävlingen, men det lutar åt att man får kolla på datorn ist:(

Så jag är väldigt glad över websändningen!

mini
2010-04-30, 09:14
Jag kommer att vara där för att se tjockisarna lyfta. Lördag?

Japp.
Alla tider för klasserna hittar ni på arrangörens hemsida.
http://www.powerlifting.se/svenska.htm

LadyInsane
2010-04-30, 09:19
Jag hoppas kunna vara där tis, ons, fre & lör. :) ska bli kul!

Ahead Of The Pack
2010-04-30, 10:46
Jag kommer vara där torsdag, fredag och lördag.

Hoosier
2010-05-01, 08:37
Webbsändning i all ära, jag hävdar fortfarande att det är grymt kul att vara på SL-tävling. Detta arrangemang kommer nog bli något alldeles extra, och om inte lyftarfesten vore nog är det ju också ett bra tillfälle att träffa andra Koloiter.

Så, vilka kommer, och när?

Jag är där från måndag till söndag. :D
Jeg er der fra mandag aften til lørdag eller søndag. Løfter torsdag. :hbang:

burtan
2010-05-01, 16:18
Är med och arrangerar så jag förväntas nog vara där hela veckan:)

arringo
2010-05-03, 10:16
jag o larsa_wee tar oss ner på lördag o kollar in pluffsen:)

arringo
2010-05-03, 10:17
kommer uppdatering ske i denna post eller var finns de?

LindaS
2010-05-03, 10:20
kommer uppdatering ske i denna post eller var finns de?

Det beror ju helt och hållet på om någon har tid och lust att göra det. Det är ju knappast en officiell "kanal".

LindaS
2010-05-03, 10:21
Jeg er der fra mandag aften til lørdag eller søndag. Løfter torsdag. :hbang:Me to. :)

EkarN
2010-05-03, 10:30
Lycka till nu alla som ska tävla!

Börje H
2010-05-03, 10:56
Lycka till nu alla som ska tävla!

+1 :hbang:

mini
2010-05-03, 22:07
Arenan ser mycket fin ut och jag tror att Köpings AK har gjort ett jättebra jobb med arrangemanget.
Först ut imorgon är Thomas Wulffeld på förmiddagen (klassen startar 11) och Miia Liimatainen (start 16 tror jag, med reservation för, eh, att jag har fel.)

KniveN
2010-05-04, 00:08
Vart kan man hitta webbsändningen?

Börje H
2010-05-04, 05:45
Vart kan man hitta webbsändningen?

Skall bli här:
mms://stream.bowlstream.tv/stream1

Hoppas att det skall funka. Blir att köra med split vision på jobbet idag om så blir fallet *popcorn*

Ungrim
2010-05-04, 07:22
Skall bli här:
mms://stream.bowlstream.tv/stream1

Hoppas att det skall funka. Blir att köra med split vision på jobbet idag om så blir fallet *popcorn*

Härligt!

Man fick plötsligt väldigt mycket att göra på kontoret idag ;)

Nitrometan
2010-05-04, 08:19
Lycka till nu alla som ska tävla!
Japp, japp.

Lycka till!

Nitrometan
2010-05-04, 08:21
...och Miia Liimatainen (start 16 tror jag, med reservation för, eh, att jag har fel.)
Nej, mini har inte fel. Det är möjligt att de startar vid fel tid. Men inte att mini har fel. :hbang:

LadyInsane
2010-05-04, 08:54
Miia smsade och sa också 16 så det är nog rätt :)

mini
2010-05-04, 09:15
Sändningen är igång. Invigning 10.30, tävlingsstart 11.00.

L-Sami
2010-05-04, 09:21
Bra med webbsändning, EM ska följas från distans :)

Börje H
2010-05-04, 09:32
Sändningen är igång. Invigning 10.30, tävlingsstart 11.00.

*gah!*

http://www.forumspile.com/CantSee-RayCharles.jpg

L-Sami
2010-05-04, 09:41
Bra invigningsmusik. Blir lite stämning.
Sen ser man Jocke också.

Ungrim
2010-05-04, 09:41
Här funkar det, men lite hackigt.

Ungrim
2010-05-04, 09:42
Vem är tjejen bredvid jocke??

L-Sami
2010-05-04, 09:48
Vem är tjejen bredvid jocke??

Linda Samuelsson, tror jag att det var.

Ungrim
2010-05-04, 09:49
Linda Samuelsson, tror jag att det var.

ok

Carolinew
2010-05-04, 09:53
Är det mitt sega internet som gör att det hackar eller är det sändningen?

L-Sami
2010-05-04, 09:53
Funkar utmärkt här.

Ungrim
2010-05-04, 09:54
invigningstalen hackade på rätt bra men nu flyter det för mig med.

Carolinew
2010-05-04, 09:56
Faen :(

Carolinew
2010-05-04, 10:02
Men, nu är det helt svart... har bara ljud :S

Börje H
2010-05-04, 10:03
Aaaah, nu fonka sig :)

Ironbabe
2010-05-04, 10:03
Oj vilka stora passare..eller är det korta lyftare ;)

L-Sami
2010-05-04, 10:06
Polackerna har en viss böjstil. Jämn och bra fart.

Börje H
2010-05-04, 10:08
Oj vilka stora passare..eller är det korta lyftare ;)

Vikterna är ju stora så man blir konfunderad :confused:


:D

Ironbabe
2010-05-04, 10:10
Vikterna är ju stora så man blir konfunderad :confused:


:D

hahaha *flex*

Börje H
2010-05-04, 10:24
Jag har ingen möjlighet till ljud samt även sparsamt med tid att glutta. Hur går det för Thomas W och vem var token som stänkte 265 kg sist i gruppen. Oerhört fin stil!

L-Sami
2010-05-04, 10:25
Jag har ingen möjlighet till ljud samt även sparsamt med tid att glutta. Hur går det för Thomas W och vem var token som stänkte 265 kg sist i gruppen. Oerhört fin stil!

Thomas bommade ut sig. 205kg sista lyft.
Ryssen Konstantin Danilov (60kg) 265kg

Börje H
2010-05-04, 10:27
Thomas bommade ut sig. 205kg sista lyft.
Ryssen Konstantin Danilov (60kg) 265kg

Tack! Synd med Thomas.

Ahead Of The Pack
2010-05-04, 10:36
110kg_Finne ser ut som 95kg_Finne nu mera!

Lind79
2010-05-04, 10:41
Thomas bommade ut sig. 205kg sista lyft.
Ryssen Konstantin Danilov (60kg) 265kg

Gjorde inte ryssen 275 i sista?

Ungrim
2010-05-04, 10:42
Gjorde inte ryssen 275 i sista?

Jepp!

Börje H
2010-05-04, 10:47
Gjorde inte ryssen 275 i sista?

Jo, men jag såg bara 265 kg. Antar att 275 kg gick lika lätt? Ryssarna böjer kopiöst fint, som vanligt.

Vem var det som bommade nyss? Jag är desorienterad utan ljudet!

Ungrim
2010-05-04, 10:50
Vet någon om det finns nån deltagarlista tillgänglig??

Börje H
2010-05-04, 10:50
Vet någon om det finns nån deltagarlista tillgänglig??

http://results.powerlifting.org/epf?eventid=2010SWE1

Ungrim
2010-05-04, 10:53
http://results.powerlifting.org/epf?eventid=2010SWE1

:bow:

L-Sami
2010-05-04, 10:54
Vem var det som bommade nyss? Jag är desorienterad utan ljudet!

Det var kanske Gromov (RUS) @ runt 300kg. Han bommade en böj iaf.

W.J
2010-05-04, 11:10
Vilken tid tävlar 100ingen på torsdag?

Carolinew
2010-05-04, 11:11
Jäklar vad hårda domarna verkar vara med djupet, eller är det vinkeln på kameran som gör att det ser djupare ut än det är tro?

gymrat
2010-05-04, 11:26
Var det någon som noterade tinychat.com-länken som visades i rutan ett kort ögonblick? tinychat.com/powerlifting-något...

the_PL_man
2010-05-04, 11:33
Var det någon som noterade tinychat.com-länken som visades i rutan ett kort ögonblick? tinychat.com/powerlifting-något...

tinyurl.com/liftchat

Men jag lyckades inte ansluta mig...:(

Ungrim
2010-05-04, 11:33
Vilken tid tävlar 100ingen på torsdag?

15:30 enligt hemsidan

hertzman
2010-05-04, 11:34
Var det någon som noterade tinychat.com-länken som visades i rutan ett kort ögonblick? tinychat.com/powerlifting-något...

http://tinyurl.com/liftchat

Bara att joina i chatten!

Ungrim
2010-05-04, 11:34
Fick Thomas underkänt pga "snelyft"??

gymrat
2010-05-04, 11:36
tinyurl.com/liftchat

Men jag lyckades inte ansluta mig...:(

http://tinyurl.com/liftchat

Bara att joina i chatten!

Tack. Kommer dock inte åt den urlen. Chrome säger att det kan vara redirect till "http://www.bowlstream.tv/IRCChat/NickName.aspx"

IE - Webbsidan kan inte visas

Problemet kan bero på en mängd orsaker, till exempel:

•Internetanslutningen har avbrutits.
•Webbplatsen är inte tillgänglig för tillfället.
•DNS-servern (Domain Name Server) kan inte nås.
•DNS-servern har inte någon information om webbplatsens domän.
•Du kan ha skrivit fel när du angav adressen.
•Om detta är en HTTPS-adress (säker adress) klickar du på Internetalternativ på Verktyg-menyn, och därefter på Avancerat. Kontrollera att SSL- och TLS-protokollen är aktiverade i avsnittet Säkerhet.

Jag skrev in något liknande urlen och blev ensam "ägare" av chatrummet då jag försökte ansluta mig första gången så det blev fel.

Ungrim
2010-05-04, 11:42
Tack. Kommer dock inte åt den urlen. Chrome säger att det kan vara redirect till "http://www.bowlstream.tv/IRCChat/NickName.aspx"

IE - Webbsidan kan inte visas



Samma problem här.

hertzman
2010-05-04, 11:46
Samma problem här.

Redirecten stämmer, det är den sidan jag är inne på, alltså:
http://www.bowlstream.tv/IRCChat/NickName.aspx

Det är ju en javaapp, har du Win7 eller Vista måste du godkänna åtkomst för programmet, har du en mjukvarubrandvägg kan det vara den som blockar IRC portarna? Jag kör Chrome och det funkar perfekt.

L-Sami
2010-05-04, 11:46
Jäklar vad hårda domarna verkar vara med djupet, eller är det vinkeln på kameran som gör att det ser djupare ut än det är tro?

Oftast måste man gå djupare än vad man tror. Det märks kanske inte i små tävlingar som serietävlingar, men i SM och större tävlingar är domarna strängare.

gymrat
2010-05-04, 11:47
Går jag in på http://tinyurl.com/ och skapar rummen liftchat (så att url:en i adressfälket blir http://tinyurl.com/liftchat) är jag rummets enda deltagare och därmed moderator. Bowlstream verkar vara en sida för livesändning av bowlingmatcher i Sverige...?

gymrat
2010-05-04, 11:50
Redirecten stämmer, det är den sidan jag är inne på, alltså:
http://www.bowlstream.tv/IRCChat/NickName.aspx

Det är ju en javaapp, har du Win7 eller Vista måste du godkänna åtkomst för programmet, har du en mjukvarubrandvägg kan det vara den som blockar IRC portarna? Jag kör Chrome och det funkar perfekt.

DNS-servertrubbel?

Verkar som om det kan vara något anslutningsproblem mot servern/webbhotellet www.bowlstream.tv ligger på. Jag sitter på ComHem i Stockholm och kan inte ens surfa in på hemsidan. Kommer bara åt googles cache av www.bowlstream.tv och undersidor.

hertzman
2010-05-04, 11:50
Går jag in på http://tinyurl.com/ och skapar rummen liftchat (så att url:en i adressfälket blir http://tinyurl.com/liftchat) är jag rummets enda deltagare och därmed moderator. Bowlstream verkar vara en sida för livesändning av bowlingmatcher i Sverige...?

Kör via ett annat IRC program:
lstream.se:5010
kanal #bowlstream

Då borde du kunna komma in utan problem.

hertzman
2010-05-04, 11:55
DNS-servertrubbel?

Verkar som om det kan vara något anslutningsproblem mot servern/webbhotellet www.bowlstream.tv ligger på. Jag sitter på ComHem i Stockholm och kan inte ens surfa in på hemsidan. Kommer bara åt googles cache av www.bowlstream.tv och undersidor.

Annars kan du knycka någon OpenDNS ip från flashback och testa... om det nu är Comhems koppling till servern som är usel. Jag sitter på BBB och har inga problem whatsoever.

gymrat
2010-05-04, 12:00
Kör via ett annat IRC program:
lstream.se:5010
kanal #bowlstream

Då borde du kunna komma in utan problem.

Annars kan du knycka någon OpenDNS ip från flashback och testa... om det nu är Comhems koppling till servern som är usel. Jag sitter på BBB och har inga problem whatsoever.

Tack för tipsen, men det blir lite för mycket besvär för nöjet i min mening.
Enklast hade fungerande chat i webbläsaren varit. Får göra ett nytt test imorgon...

gymrat
2010-05-04, 12:07
Annars kan du knycka någon OpenDNS ip från flashback och testa... om det nu är Comhems koppling till servern som är usel. Jag sitter på BBB och har inga problem whatsoever.

Gjorde en trace route som verkar leda till att tjänsten ligger på webbhotellet Binero. Kommer inte åt http://www.binero.se/ eller http://www.binerodrift.se/ så det kan nog vara där emellan (comhem/binero) problemet ligger.

gymrat
2010-05-04, 12:10
Gjorde en trace route som verkar leda till att tjänsten ligger på webbhotellet Binero. Kommer inte åt http://www.binero.se/ eller http://www.binerodrift.se/ så det kan nog vara där emellan (comhem/binero) problemet ligger.

Enligt http://twitter.com/#search?q=binero är det inte bara jag som har problem med dem.

http://twitter.com/Binero Vi beklagar: Tillfällig störning, följ uppdateringar på http://bit.ly/cVnQEf http://bit.ly/df5igJ

hertzman
2010-05-04, 12:15
Gjorde en trace route som verkar leda till att tjänsten ligger på webbhotellet Binero. Kommer inte åt http://www.binero.se/ eller http://www.binerodrift.se/ så det kan nog vara där emellan (comhem/binero) problemet ligger.

Tydligen inte bara för dig. Enligt modden på chatten så har webhotellet gått ner. Pröva senare bara... :)

Carolinew
2010-05-04, 12:17
Oftast måste man gå djupare än vad man tror. Det märks kanske inte i små tävlingar som serietävlingar, men i SM och större tävlingar är domarna strängare.

Men det är ju idiotiskt, det är väl samma regelverk för sjutton? Domarna kan väl inte frångå det på serietävlingar bara för att vara "snälla"? :confused:

hertzman
2010-05-04, 12:25
Men det är ju idiotiskt, det är väl samma regelverk för sjutton? Domarna kan väl inte frångå det på serietävlingar bara för att vara "snälla"? :confused:

Från vinklarna man sett på websändningen tycker jag de varit väldigt, väldigt hårda. Sett många som jag tycker var under parallell och ändå blivit underkända.

gymrat
2010-05-04, 12:27
Tydligen inte bara för dig. Enligt modden på chatten så har webhotellet gått ner. Pröva senare bara... :)

Nu kom jag in. Coolers bananas.

345.5 i bänk
2010-05-04, 12:53
Jäkla synd för Wulfen nu har inte jag sett nåt och har ingen aning vad som hände. Men han har haft stora problem med ryggen en längre tid och hans start var länge i fara. Så förberedelsen har inte varit bra. Men bara komma igen....

Börje H
2010-05-04, 12:56
Men det är ju idiotiskt, det är väl samma regelverk för sjutton? Domarna kan väl inte frångå det på serietävlingar bara för att vara "snälla"? :confused:

Regelverket är detsamma, ja. Enligt det skall man också hellre fria än fälla vid tveksamt lyft och man kan väl bara anta att många distriktsdomare tänder den vita lampan, helt korrekt, vid lyft som är på gnällen samtidigt som en it-domare är säker på att lyftet var regelvidrigt, också det helt korrekt. Det är dock ingen hemlighet att när tre internationella domare dömmer så blir utfallet oftast lite hårdare bedömning. Ibland dock inte speciellt märkbart. En djup, godkänd, böj skall dock vara ordentligt mer djup än mångas uppfattning. Bland de lyft jag lyckades se från inledande omgångar tyckte jag att bedömningen verkade helt rimlig. SAmtliga med 0-3 rött så grunda ut och de som fick 1-2 eller 2-1 var på håret. Men, då såg jag långtifrån samtliga lyft.

L-Sami
2010-05-04, 12:58
Jäkla synd för Wulfen nu har inte jag sett nåt och har ingen aning vad som hände. Men han har haft stora problem med ryggen en längre tid och hans start var länge i fara. Så förberedelsen har inte varit bra. Men bara komma igen....

Såg ut som att han hade ont i ryggen efter sista böjen. Det var främst djupet som orsakade röda lampor. Inte kanske lätt att gå i full djup om man har ont och besvär t ex med disken i ryggen.

edit.

Aj såg det ut som igen. När han skulle marka.

Börje H
2010-05-04, 12:58
Jäkla synd för Wulfen nu har inte jag sett nåt och har ingen aning vad som hände. Men han har haft stora problem med ryggen en längre tid och hans start var länge i fara. Så förberedelsen har inte varit bra. Men bara komma igen....

Han såg ut att ha rejält ont när han vankade av markpodiet.

Carolinew
2010-05-04, 13:02
Regelverket är detsamma, ja. Enligt det skall man också hellre fria än fälla vid tveksamt lyft och man kan väl bara anta att många distriktsdomare tänder den vita lampan, helt korrekt, vid lyft som är på gnällen samtidigt som en it-domare är säker på att lyftet var regelvidrigt, också det helt korrekt. Det är dock ingen hemlighet att när tre internationella domare dömmer så blir utfallet oftast lite hårdare bedömning. Ibland dock inte speciellt märkbart. En djup, godkänd, böj skall dock vara ordentligt mer djup än mångas uppfattning. Bland de lyft jag lyckades se från inledande omgångar tyckte jag att bedömningen verkade helt rimlig. SAmtliga med 0-3 rött så grunda ut och de som fick 1-2 eller 2-1 var på håret. Men, då såg jag långtifrån samtliga lyft.

Okej då förstår jag.

O.W.
2010-05-04, 13:32
Hur går det för Wulfen?

Lind79
2010-05-04, 13:56
Hur går det för Wulfen?

Bom böj. 110 el 115 i bänk och 210 i mark tror jag.

Ont i ryggen såg det ut som.

L-Sami
2010-05-04, 14:05
Blir det ingen herr 75kg idag? Står så på schemat. Skulle ha börjat 14:00.

http://www.powerlifting.se/schedule.htm

Anett_LS
2010-05-04, 14:16
Blir det ingen herr 75kg idag? Står så på schemat. Skulle ha börjat 14:00.

http://www.powerlifting.se/schedule.htm

75 kg klassen gick samtidig med 67,5 kg klassen.
Shalokha 800kg
Gromov 785 kg
Mdivinshvili 770

Olech tävlade inte.

L-Sami
2010-05-04, 14:17
75 kg klassen gick samtidig med 67,5 kg klassen.
Shalokha 800kg
Gromov 785 kg
Mdivinshvili 770

Olech tävlade inte.

Jaha okej! Selberg kör han i 82:an då?

Carolinew
2010-05-04, 14:19
Blir det ingen herr 75kg idag? Står så på schemat. Skulle ha börjat 14:00.

http://www.powerlifting.se/schedule.htm

De körde väl den klassen förut?

Edit: Pucktvåa.

L-Sami
2010-05-04, 14:20
De körde väl den klassen förut?

Tänkte eftersom varken Olech eller Selberg som var anmälda till klassen tävlade, så antog att de i 75:an hade gått ner i 67:an.

Anett_LS
2010-05-04, 14:23
Jaha okej! Selberg kör han i 82:an då?

Amit måtte takke nei til EM på grunn av en ryggskade han har hatt til og fra i over et år. Vet ikke hvorfor Olech ikke löftet i dag. Han har vel gått opp i 82,5 kg klassen.

Carolinew
2010-05-04, 14:55
Man får ju inte lite träningsabstinens när man ser dem lyfta :)

AthoN
2010-05-04, 14:59
Vad är det här nu då, hela internetet lägger av när man försöker ansluta sig till webbsändningen?? Någon som stött på samma problem? :S

Ungrim
2010-05-04, 14:59
Man får ju inte lite träningsabstinens när man ser dem lyfta :)

Jepp, och ångest när man ser vikterna de lyfter ;)

Carolinew
2010-05-04, 15:08
Jepp, och ångest när man ser vikterna de lyfter ;)

Nåja, vi har ju inte börjat med utrustning än :D Men visst är det imponerande, och det skall det ju vara på EM :)

arringo
2010-05-04, 15:27
mms://stream.bowlstream.tv/stream1

hertzman
2010-05-04, 15:39
Tyckter Mias böjar såg tillräckligt djupa... Men bom ändå?

Ungrim
2010-05-04, 15:41
Tyckter Mias böjar såg tillräckligt djupa... Men bom ändå?

Nu är inte jag någon expert men jag tyckte det såg alldeles för grunt ut.

L-Sami
2010-05-04, 15:45
Nu är inte jag någon expert men jag tyckte det såg alldeles för grunt ut.

Från min vinkel såg det grunt ut med.

mini
2010-05-04, 15:47
Från läktarplats var det också grunt tyvärr, så det var i mina ögon korrekt dömt.

Börje H
2010-05-04, 15:47
Tyckter Mias böjar såg tillräckligt djupa... Men bom ändå?

Som så många andra så åker knäna fram lite när hon närmas sig vändläge :rolleyes: Såg iof bara 2:a böjen men den såg grund ut.

Börje H
2010-05-04, 15:49
Skönt att domarna "vågade" ge 3-0 för kämpaböjen där. Nu finskan *popcorn*

dupper
2010-05-04, 15:51
Små damer, men ruggigt starka!

Börje H
2010-05-04, 15:54
Små damer, men ruggigt starka!

Raija Jurkko är ju dessutom inte purung direkt. Mycket imponerande dam:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Raija_Jurkko

Trivsamt smal böjstil också samt djäkla fightface!

L-Sami
2010-05-04, 15:57
Raija Jurkko är ju dessutom inte purung direkt. Mycket imponerande dam:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Raija_Jurkko

Trivsamt smal böjstil också samt djäkla fightface!

Unik böjstil, blicken rakt ner i backen.

TheGredde
2010-05-04, 16:00
Den stora och viktiga frågan jag funderar på: Visst är det samma speaker som U/J-SM hade i Örebro förra året? Han sitter inte hela tiden och pratar men åtminstone alldeles nyss innan pausen och under några timmar i Örebro.

mini
2010-05-04, 16:07
Den stora och viktiga frågan jag funderar på: Visst är det samma speaker som U/J-SM hade i Örebro förra året? Han sitter inte hela tiden och pratar men åtminstone alldeles nyss innan pausen och under några timmar i Örebro.

Korrekt. Det är Peppe Fredriksson från Örebro.

Börje H
2010-05-04, 16:12
Korrekt. Det är Peppe Fredriksson från Örebro.

Han är grym. Len, men bestämd och klar stämma :)

TheGredde
2010-05-04, 16:13
Korrekt. Det är Peppe Fredriksson från Örebro.

Det är möjligt att han heter så, oavsett vilket så har han en otroligt bra röst för att prata i mikrofon. Pratade med honom efter tävlingarna och gav honom en komplimang *cupid*

Börje H
2010-05-04, 16:15
Djäkla bra filmvinkel att se pressarna ifrån! Lysande :thumbup:

mini
2010-05-04, 16:16
Roligt att ni är nöjda med sändningen hittills.

Larsa_wee
2010-05-04, 16:18
Ruskigt bra filmat ! bra kvalitet och bra vinklar.

TheGredde
2010-05-04, 16:18
Djäkla bra filmvinkel att se pressarna ifrån! Lysande :thumbup:

Inte bara det, det är riktigt bra att de filmar från flera vinklar och byter kameravinkel. Det verkar generellt vara lite mer påkostat och genomtänkt på den här tävlingen.

L-Sami
2010-05-04, 16:22
Att de visar resultattavlan tycker jag är positivt också, så man hänger med bättre.

Carolinew
2010-05-04, 16:24
Har gett personen som sköter kamerorna beröm på chatten från hela kolozzeum :) Han/hon sköter det riktigt snyggt.

Edit: Vet förstås inte om det är en han eller hon :D

Ungrim
2010-05-04, 16:26
Inge lite vikt hon leker med Ilka

TheGredde
2010-05-04, 16:29
Har gett personen som sköter kamerorna beröm på chatten från hela kolozzeum :) Han sköter det riktigt snyggt.

Bra initiativ! :thumbup:

kraftsport.nu
2010-05-04, 16:53
Har gett personen som sköter kamerorna beröm på chatten från hela kolozzeum :) Han/hon sköter det riktigt snyggt.


min bild fryser sej några sekunder varje gång de byter kameravinkel, vet inte om andra upplever detta men det skulle vara nice om du kunde be h*n att byta vinkel lite tidigare så att man inte missar själva lyftet på grund av detta, lite frustrerande...

Annars toppen sändningar!

hertzman
2010-05-04, 17:03
min bild fryser sej några sekunder varje gång de byter kameravinkel, vet inte om andra upplever detta men det skulle vara nice om du kunde be h*n att byta vinkel lite tidigare så att man inte missar själva lyftet på grund av detta, lite frustrerande...

Annars toppen sändningar!

Pröva att byta program. Jag har inga såna problem alls. Om du använder WMP kan det bråka. Pröva med VLC.

eleni
2010-05-04, 17:05
Kul med livesändning. Bra kvalité o vinklar också :thumbup:

Ungrim
2010-05-04, 18:07
Då var dagens tävlingar slut, bara att vänta in damerna imorgon.

Var riktigt kul å se

hertzman
2010-05-04, 18:10
Många bra lyft men det hade varit roligt med lite mer tryck från publiken!

L-Sami
2010-05-04, 18:11
Kul att Finland tog tre medaljer.

Ungrim
2010-05-04, 19:22
Många bra lyft men det hade varit roligt med lite mer tryck från publiken!

Absolut! Hoppas de skärper till sig till imorgon :hbang:

Deceiver85
2010-05-04, 22:56
Intryck från dag 1:

Uppslutningen i publiken kunde ha varit bättre, men man kanske inte kan förvänta sig särskilt mycket mer publik i styrkelyft en tisdag. Det är synd att helgen bara är två dagar, för det känns som att långa arrangemang som sträcker över nästan en hel vecka är svårmotiverat för en sån liten sport som SL ändå är.

Svenskarnas insatser (dvs Miia och Thomas) var...tja, vad ska man säga? Det var Miias första internationella mästerskap som senior, och att komma som nybliven senior och tävla mot damer som säkert tränat lika länge som man levat är väldigt svårt. Miias potential är enorm och hon utvecklas ständigt. Jag hann inte se Wulfens böjar, men givetvis är det tråkigt att han bommade ut sig och inför marken såg det både tungt och plågsamt ut, man får verkligen hoppas att ryggen blir bra snart igen!

Några riktigt imponerande lyft var Hassan El Belghiti (herrar -67,5kg) som drog 310 (!!!!) i andra marken och gick på 319 och världsrekordförsök i sista. På damsidan stod Ilka Schwengl (damer -48kg) för en bänkpress på 102,5kg, och detta som Master 1! Raija Jurkko, också dam i -48kg, böjde helt galna vikter (177,5kg om jag minns rätt?) i sockiplast och en fotställning som var lika "bred" som smalmark.

Börje H
2010-05-05, 05:47
Intryck från dag 1:


Kul med betraktelser från tävlinsarenan! Keep it up :thumbup:

Börje H
2010-05-05, 06:14
Hoppas att så många som möjligt tar sig till tävlingarna idag! Hoppas även att de som inte kan det, såsom undertecknad, i möjlighet av tid följer våra lyftare genom den eminenta websändningen.

*Idag gäller det för kollos eget krutpaket Mini. Klockan 11.00 drar hennes lyftning igång :hbang:
*Hyperintressant klass -82,5 kg för herrarna klockan 14.00. Om Olech tävlar där lär det bli vikter. Tokstarke Daniel Miller är alltid rolig att se. Även fler mycket potenta lyftare *drool*
*Patrik Turesson skall kämpa om medaljerna klockan 17.00 *flex*

Med risk för upprepning så finner ni tider här:
http://www.powerlifting.se/svenska.htm

Samt anmälningslistor här:
http://results.powerlifting.org/epf?eventid=2010SWE1

Anmälningslistorna av högst preliminär art.

mini
2010-05-05, 06:26
För er som vill se lyftningen igen kommer inspelningarna ligga kvar under veckan. Tisdagens tävling finner ni här: mms://stream.bowlstream.tv/powerlift/plift-100504.asf

Nitrometan
2010-05-05, 06:54
Lycka till idag mini!!!

Hoppas att allt går som du vill idag!

LadyInsane
2010-05-05, 07:53
Idag kör även underbara RIITTA LIIIIMAAAATAAAAINNEEEN! Det smärtar att jag inte kan åka till Köping idag men jag ska försöka se så mycket som möjligt på webbsändningen.

Starkkille
2010-05-05, 07:56
Vad är det för adress till webb sändningen ? Jag testade den som finns på SSF sida men den funkar inte.

Ungrim
2010-05-05, 07:58
Vad är det för adress till webb sändningen ? Jag testade den som finns på SSF sida men den funkar inte.

mms://stream.bowlstream.tv/stream1

Tävlingarna börjar ju inte förän kl 11 idag så sändningen är nog inte uppe än på ett tag.

Starkkille
2010-05-05, 08:09
Funkar sändningen ?

Starkkille
2010-05-05, 08:10
OK. Läste inte allt. Provar kl. 11

Ungrim
2010-05-05, 09:04
OK. Läste inte allt. Provar kl. 11

Nu är sändningen igång, så nu bör det fungera för dig.

Nitrometan
2010-05-05, 09:26
Japp. Nu är det igång.

Riita & mini. :hbang:

Håller alla tummar.

TimId
2010-05-05, 09:29
Nån som vet när Amit kör?

Pinglan
2010-05-05, 09:32
Sändningen hackar för mig *cry* Min dator eller sändningen det är fel på?

Schylander
2010-05-05, 09:34
Sändningen hackar för mig *cry* Min dator eller sändningen det är fel på?

Allting fungerar klockrent för mig, både i telefonen och på datorn på jobbet iaf.

TimId
2010-05-05, 09:34
Sändningen hackar för mig *cry* Min dator eller sändningen det är fel på?

Sägs ju ovan här att det startar först elva.

Ungrim
2010-05-05, 09:36
Nån som vet när Amit kör?

hm.. Körde inte han med herrar 75Kg igår?

Schylander
2010-05-05, 09:37
Sägs ju ovan här att det startar först elva.

Sändningen är igång, och om det hackar för Pinglan, så ser Pinglan förmodligen på den.

TimId
2010-05-05, 09:37
Redan tävlat alltså? Tusan ska hålla reda på veckodagarna..

Ungrim
2010-05-05, 09:37
Sägs ju ovan här att det startar först elva.

Sändningen slogs igång vid 10 tiden, tävlingen 11

TimId
2010-05-05, 09:38
Schylander: Vore ju mindre oroväckande med hack en halvtimme före start, var min tanke.

Schylander
2010-05-05, 09:40
Schylander: Vore ju mindre oroväckande med hack en halvtimme före start, var min tanke.

Absolut. Därför jag vill beskriva att det fungerar klockrent för mig på både mobiltelefonen och jobbdatorn.

hertzman
2010-05-05, 09:43
Fick upp ett tips på favoritbloggen 70sbig i alla fall, så nu kanske några jänkare tittar in på websändningen.

http://www.70sbig.com/?p=1711