handdator

Visa fullständig version : Tippbräda - bra för ryggen och hjärta?


elduce
2009-12-28, 16:24
Jag har börjat få tillgång till en tippbräda, men är lite osäker på exakt hur man ska använda den och vad den är bra för. Någon som har använt en sådan och vet mer om hur man bäst använder den?

Undrar också om någon vet exakt vad den är bra för. Kan t ex den position man är i när man använder den vara bra för att träna hjärtat? Särskilt om man har lågt blodtryck kanske?

Här är en bild på en tippbräda om ni inte vet vad det är:

http://www.skane.se/upload/Webbplatser/USIL/Bilder/NyheterMedia/vippbrada_150.jpg

Är osäker på om det generella namnet är tippbräda, det kan heta något annat.

Martin Löwgren
2009-12-28, 16:42
Det är en maskin man använder för att ge traktion av ryggraden vid t ex diskproblem i ländryggen.

Tolkia
2009-12-29, 10:58
Har man inte ont i ryggen har jag svårt att se poängen med en tippbräda. (Jag har f.ö. för mig att det är lite taskigt med evidens för att traktionsbehandling verkligen ger någon större effekt annat än temporär besvärslindring, men jag kan ha fel.) Vill man förbättra blodtrycksregleringen tror jag att konditionsträning etc. är bättre än att passivt låta sig tippas upp och ned.

Martin Löwgren
2009-12-29, 14:32
Har man inte ont i ryggen har jag svårt att se poängen med en tippbräda. (Jag har f.ö. för mig att det är lite taskigt med evidens för att traktionsbehandling verkligen ger någon större effekt annat än temporär besvärslindring, men jag kan ha fel.) Vill man förbättra blodtrycksregleringen tror jag att konditionsträning etc. är bättre än att passivt låta sig tippas upp och ned.

Japp enligt SBU rapporten har det ingen evidens men besöker du vilken sjukgymnastmottagning som helst så ser du en sådan bräda där som används frekvent. Jag har haft patienter som gått på frikort 2gr i veckan och fått traktion för landstingets pengar.

Många patienter upplever traktion som positivt men effekten är kortvarig enligt mig.