handdator

Visa fullständig version : Vacuumposen


malleman
2009-12-28, 15:42
Hello

Den här imponerande vacuumposen som man kan se på de gamla bodubuilderna... Någon som vet hur de tränade för att få till det där suget? Tips på övningar?

http://www.kolozzeum.com/forum/attachment.php?attachmentid=17164&d=1116922226

Tack

Whistler
2009-12-28, 16:09
Öva. Stretcha. Öva mer.

Det är inte så svårt när man väl kommer på hur man gör och har rörligheten i musklerna.

Fredrik_S
2009-12-28, 16:14
Skulle gärna se ett sånt vakum från sidan... gissar att det är väldigt väldigt mycket svank och/eller extension av bröstryggen inblandat som inte syns framifrån...

malleman
2009-12-28, 17:34
Öva. Stretcha. Öva mer.

Det är inte så svårt när man väl kommer på hur man gör och har rörligheten i musklerna.

Stretcha vadå?

Antar att en oerhört stark transversus abdominus krävs oxå, annars orkar man ju inte suga in såpass ju?

Arne Persson
2009-12-28, 17:37
Stretcha vadå?

Antar att en oerhört stark transversus abdominus krävs oxå, annars orkar man ju inte suga in såpass ju?

Mmmmmm..... denna underbara M. transversus abdominis kungen bland alla gulliga CORE-muskler.:)

hampusss
2009-12-28, 19:28
Det finns yoga övningar för ökad kontroll av magmuskulaturen, den här liknar till viss del vaccumposen iallafall.http://www.youtube.com/watch?v=KqARVEOOvAM

ceejay
2009-12-28, 19:46
hampusss hahaha det där var så sjukt!

LoTiX
2009-12-28, 19:54
Skulle gärna se ett sånt vakum från sidan... gissar att det är väldigt väldigt mycket svank och/eller extension av bröstryggen inblandat som inte syns framifrån...

Såg en posingrutin som började med ett riktigt galet vakuum just från sidan. Ingen svank eller dylikt där inte i alla fall.

Rimmon
2009-12-28, 19:57
http://www.bodybuilding.com/fun/ms-fit5.htm
The Stomach Vacuum
The Forgotten Ab Exercise

grakka
2009-12-28, 20:15
Det finns yoga övningar för ökad kontroll av magmuskulaturen, den här liknar till viss del vaccumposen iallafall.http://www.youtube.com/watch?v=KqARVEOOvAM

Ser så jäkla lustigt ut :laugh:

chrilledude
2009-12-28, 20:24
Det finns yoga övningar för ökad kontroll av magmuskulaturen, den här liknar till viss del vaccumposen iallafall.http://www.youtube.com/watch?v=KqARVEOOvAM



Va i helv..

Scary ;S

Sverker
2009-12-28, 20:42
Jag hade en tråd här om vacuumposen:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=532

Bailah
2009-12-28, 23:07
Haha vem tog bort mina bilder och varför?
What did i dew wrong? :o

malleman
2009-12-29, 01:31
Mmmmmm..... denna underbara M. transversus abdominis kungen bland alla gulliga CORE-muskler.:)

Haha, någon som är en anning ironisk? ;) Känns som det är den mest överreklamerade muskeln just nu...

Arne Persson
2009-12-29, 01:52
Hello

Den här imponerande vacuumposen som man kan se på de gamla bodubuilderna... Någon som vet hur de tränade för att få till det där suget? Tips på övningar?

http://www.kolozzeum.com/forum/attachment.php?attachmentid=17164&d=1116922226

Tack

Freddy Ortiz hade verkligen en imponerande fysik!

Ungrim
2009-12-29, 13:16
Kan det vara skadligt på något sätt att hålla på leka för mycket med denna pose??

Ungrim
2009-12-29, 13:24
och framförallt vart tar maginehållet vägen, pressas det Uppåt? åt sidan??

It´s like magic*jorgen*:confused:

Bear Grylls
2009-12-29, 13:31
och framförallt vart tar maginehållet vägen, pressas det Uppåt? åt sidan??

It´s like magic*jorgen*:confused:

Tror det åker upp i bröstkorgen. Den expanderas ju en del när man drar in magen. Skulle inte tro att det är särskillt skadligt att utföra vacuum övningar.

Ungrim
2009-12-29, 13:36
Tror det åker upp i bröstkorgen. Den expanderas ju en del när man drar in magen. Skulle inte tro att det är särskillt skadligt att utföra vacuum övningar.

Kanske bara är bra att skaka om och damma av innanmätet lite ibland :)

Whistler
2009-12-29, 15:21
Halva grejen med vacuumpose är att det är in princip omöjligt att få det bra om man inte har tom magsäck och tom tarm.

Bear Grylls
2009-12-29, 18:26
Halva grejen med vacuumpose är att det är in princip omöjligt att få det bra om man inte har tom magsäck och tom tarm.

Mjo, är ju ganska svårt att dra in magen efter att ha dragit i sig en jävla brakmåltid men skulle inte tro att de som är i tävlingsform och när det är dags för tävling varken druckit eller ätitit så mycket så är väl bara luft där inne :D

kalllee
2009-12-29, 23:20
Är kanske helt fel ute men hade en polare som kunde göra i princip de när vi gick i 7:an så tror de beror på generna ganska mycket?

saab900
2009-12-29, 23:36
Eller bra muskelkontroll. Jag menar, en del kan ju t o m vifta på öronen utan att behöva träna på det innan

hampusss
2009-12-29, 23:37
hampusss hahaha det där var så sjukt!

hahah jag höll också på dö första gången jag såg det, försökt lära mig det i några veckor nu och det blir framsteg, kan dra in magen och spänna ut det mittersta och rulla magen till viss del nu :hbang:

Ungrim
2009-12-30, 08:09
hahah jag höll också på dö första gången jag såg det, försökt lära mig det i några veckor nu och det blir framsteg, kan dra in magen och spänna ut det mittersta och rulla magen till viss del nu :hbang:


Kan du slänga upp nå bilder så vi får se, kul å se hur mycket framsteg man gör på några veckor.

hampusss
2010-01-04, 19:11
Kan du slänga upp nå bilder så vi får se, kul å se hur mycket framsteg man gör på några veckor.

sxE1SjQxy1s Där har du :D

Bear Grylls
2010-01-04, 19:15
sxE1SjQxy1s Där har du :D

Hur fan gör du för att isolera magmusklerna sådär när du dragit in magen? ser ju asballt ut!

Ungrim
2010-01-04, 21:18
Snyggt jobbat :thumbup:

hampusss
2010-01-04, 21:22
Hur fan gör du för att isolera magmusklerna sådär när du dragit in magen? ser ju asballt ut!

Du andas ut i princip all luft och drar in magen, då känns det som ett vaccum (därav namnet) sen spänner du bara dina abs.

Jag fick hålla på att klura ett bra tag innan jag kom fram till hur man gör för att bilda vaccumet, men att spänna mitten blir av sig själv när man spänner magen :)

hampusss
2010-01-04, 21:27
Snyggt jobbat :thumbup:

Tackar :D

kalajset
2010-01-04, 21:32
Grymt hampusss, bra motivation till att försöka lära sig litet själv. :)

The Swedish Oak
2010-01-04, 21:38
Upp med mer tips på hur man går till väga hampusss!

Sugen på o träna, men inte klurat ut hur man ska börja.

Ungrim
2010-01-04, 21:54
Upp med mer tips på hur man går till väga hampusss!

Sugen på o träna, men inte klurat ut hur man ska börja.

+1

Lär nu kollo folket hampusss! (fast det kanske är lika lätt som att förklara för nån hur man sträcker ut tungan).

hampusss
2010-01-04, 22:14
Upp med mer tips på hur man går till väga hampusss!

Sugen på o träna, men inte klurat ut hur man ska börja.

Det är lite svårt att förklara men ska försöka

Se till att inte ha nyätit för det blir avsevärt svårare då, Sen är det lättast att stå framåtböjd nästan 90 grader.
Ta ett djupt andetag, andas ut så mycket du kan, luta dig framåt och placera händerna på låren.
Dra nu in magen, det ska kännas som att det blir ett tryck eller sug, lite svårt att beskriva. När du väl får till vaccumet så spänner du magen som vanligt.

Det är så här jag gör det men det ni får klura och försöka, jag hade träningsvärk i magen efter första dagen :hbang:

Morty
2010-01-04, 23:09
Såhär har vi den från sidan samt snett bakifrån. Skillnaden blir att svanken rätas ut och ryggraden blir i princip rak; kanske en effekt av buktrycket?
http://img23.imageshack.us/img23/4024/vacuume.jpg

grakka
2010-01-04, 23:18
Det är lite svårt att förklara men ska försöka

Se till att inte ha nyätit för det blir avsevärt svårare då, Sen är det lättast att stå framåtböjd nästan 90 grader.
Ta ett djupt andetag, andas ut så mycket du kan, luta dig framåt och placera händerna på låren.
Dra nu in magen, det ska kännas som att det blir ett tryck eller sug, lite svårt att beskriva. När du väl får till vaccumet så spänner du magen som vanligt.

Det är så här jag gör det men det ni får klura och försöka, jag hade träningsvärk i magen efter första dagen :hbang:

Jag gör nästan likadant. Tycker att det är svårt att spänna ut magen samtidigt som man håller vakuumet. Men genom att trycka ifrån med händerna när man har dom på benen i framåtlutad position så är det väldigt lätt att kontrollera magen. Trycker man med vänster arm så är det vänster sida av magen som åker ut och samma sak med höger. Faktiskt ganska lätt att "rulla" magen från höger till vänster (och tvärt om) genom detta sättet. Dock ser det inte så professionellt ut när jag gör det pga allt fett som är ivägen ;). Håller med om att det är väldigt svårt att göra detta med mat i magen.

hampusss
2010-01-05, 00:46
Jag gör nästan likadant. Tycker att det är svårt att spänna ut magen samtidigt som man håller vakuumet. Men genom att trycka ifrån med händerna när man har dom på benen i framåtlutad position så är det väldigt lätt att kontrollera magen. Trycker man med vänster arm så är det vänster sida av magen som åker ut och samma sak med höger. Faktiskt ganska lätt att "rulla" magen från höger till vänster (och tvärt om) genom detta sättet. Dock ser det inte så professionellt ut när jag gör det pga allt fett som är ivägen ;). Håller med om att det är väldigt svårt att göra detta med mat i magen.

Trycka ut magen har jag inget svårt för men "rollen" är riktigt knepig tycker jag.
Det blir mer träning framför spegeln *flex* och ditt knep ska provas senare när jag inte är så mätt.
Nästa man måste lära sig är ju att göra det i princip upprätt, betydligt svårare då.

grakka
2010-01-05, 02:29
Jag får inget att fungera helt rakt stående. Ska öva lite nu när magen är tom :p