handdator

Visa fullständig version : OS-hockeyn Vancouver 2010


Sidor : [1] 2 3 4 5

Psychological
2009-12-28, 11:11
Snart är det dags , och igår tog B - Å ut den svenska hockeytruppen. Tycker det är ett mindre under att Modin kom med istället för Samuelsson .. Och vad Samuelsson själv tycker kan ni läsa här

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockeybladet/os2010/article6349202.ab

balder
2009-12-28, 11:19
Jo det var kanske lite skumt, men B-Å vet förhoppningsvis vad han gör. Han kanske vill ha en buffel som Modin som kan gå in och spela lite fysiskt.

Fan vad kul det kommer att bli med hockeyn dock. Även om det skiter sig för Sverige kommer jag vara som klistrad när Ryssarna och Kanadensarna lirar. Men vi får hoppas på att Foppa prickar in toppformen och leder Sverige till guld igen. :thumbup:

Psychological
2009-12-28, 11:21
Jo det var kanske lite skumt, men B-Å vet förhoppningsvis vad han gör. Han kanske vill ha en buffel som Modin som kan gå in och spela lite fysiskt.

Fan vad kul det kommer att bli med hockeyn dock. Även om det skiter sig för Sverige kommer jag vara som klistrad när Ryssarna och Kanadensarna lirar. Men vi får hoppas på att Foppa prickar in toppformen och leder Sverige till guld igen. :thumbup:

Jag tror att Ryssland och Kanada garanterat möts i Finalen men bronset ska väl tre kronor kunna knipa... Om det nu vore så att sverige tar guld så är det större än de båda förra os gulden , för i år har vi inget kanonlag ...

Gnusram
2009-12-28, 11:25
Rubriken kommer nog att locka en del tittare... :D

Gnusram
2009-12-28, 11:29
Snart är det dags , och igår tog B - Å ut den svenska hockeytruppen. Tycker det är ett mindre under att Modin kom med istället för Samuelsson ..

+1
Som någon i en morgonsoffa sa: Man får vara imponerad av att B-Å visste att Modin fortfarande spelade. Å andra sidan kan man väl ge sig sjutton på att det är just han som petar in ett avgörande mål bara just därför. Ska bli kul att följa hur som helst.

Richard85
2009-12-28, 11:37
Är det inte OS 2010?

Richard85
2009-12-28, 11:38
Vi har ett bra lag tycker jag. Mer fysiskt än vanligt. Hoppas Murray sänker ett par st..

davve
2009-12-28, 11:41
Rubriken kommer nog att locka en del tittare... :D

Yepp

rooz
2009-12-28, 11:44
Tycker Samuelsson borde fått Modin's plats....Modin har vart skadad och inte spelat mycket alls...Men men, han ska väll spela sig i form som alla andra skadad i truppen;)

von huff
2009-12-28, 11:44
Kanada och Ryssland kommer med stenhårda lag som vanligt.Sverige-Finland i bronsmatchen eller Sverige-USA

Nitrometan
2009-12-28, 12:30
Rubriken kommer nog att locka en del tittare... :D
Ja. Jag undrade om jag hade missat nåt. :confused:

Är det inte OS 2010?
Iaf Vinter OS i Vancouver. Nu vet jag inte om det var det TS syftade på.

http://www.vancouver2010.com/

Psychological
2009-12-28, 13:06
Är det inte OS 2010?


Ha ha, jo det är det ju. Skyller på bakfyllan

dream_theater_
2009-12-28, 13:18
Jag skulle gärna ta emot en förklaring varför modin kom med istället för samuelsson. Modin har väl knappt spelat totalt 20 matcher senaste tre åren?

rooz
2009-12-28, 13:27
Jag skulle gärna ta emot en förklaring varför modin kom med istället för samuelsson. Modin har väl knappt spelat totalt 20 matcher senaste tre åren?
Tydligen är det tänkt att man ska ha en checking line, och att Samuelsson skulle kräva för mkt speltid i andra linor. Det är vad journalistkåren verkar tro iaf.

egge
2009-12-28, 13:38
Kedjorna enligt sportbladet:

Foppa-Bäckström-Hörqvist
Sedin-Sedin-Weinhandl
Eriksson-Zetterberg-Alfredsson
Holmström-Påhlsson-Modin

Är Modin spelklar i dagsläget? Om inte hade jag mycket hellre sett Franzen men antagligen har BÅG stenkoll på skadeläget och hur lång tid det tar att vara tillbaka i topp. Hoppas Foppa kan vara någorlunda i form. Risken är väl att i första matchen mot bättre motstånd kommer dom skicka in honom i sargen så att han skadas igen.
Jag är intresserad av backparen också, någon som vet om dom är klara? Är lite tveksam till M Johansson före yngre talanger som Strålman, Ericsson och Hedman.

daja
2009-12-28, 13:57
Tydligen är det tänkt att man ska ha en checking line, och att Samuelsson skulle kräva för mkt speltid i andra linor. Det är vad journalistkåren verkar tro iaf.

Det är antagligen så ja, och jag tror inte att Samuelsson stöp på att Modin togs ut, tror snarare att Samuelsson och Hörnqvist konkurrerade om samma plats och att Hörnqvist ansågs vara den hetare av de två för tillfället.
Känns också som att andra spelare (Marcus Nilson eller Fredrik Sjöström) hade varit bättre i en checkingline än Modin. Modin må vara stor men knappast en snabb eller aggressiv spelare så en checkingline med Holmström, Påhlsson och Modin känns kanske inte så effektivt.

nínían
2009-12-28, 13:59
[konståkning]
Evgeni Plushenko gör OS-comeback 2010; så boka in honom i ert TV-schema! Han vann guld i OS 2006 (silver 2002), men har sedan dess varit off mellan 2006-2009. De två första tävlingarna sedan hans uppehåll har han redan vunnit guld i, varav den sista var ryska mästerskapen (2009-12-27) - som han alltid vinner..

Han är en sådan person som får en hel sport att lyfta till en högre nivå, och såna föds ju inte särskilt ofta, så ta chansen och upplev konståkning om ni inte redan gjort det, även om ni är ishockey-brunkare som jag. Det är inte varje dag en ny Wayne Gretzky, Tiger Woods eller Lance Armstrong föds; och Evgeni tycker jag är konståkningens motsvarighet. Han gör ju quadruplar ffs! ;):hbang:

Glöm inte heller damernas konståkning. *drool*

MAXX
2009-12-28, 14:22
http://www.vancouver2010.com

*popcorn*

Nitrometan
2009-12-28, 14:45
Iaf Vinter OS i Vancouver. Nu vet jag inte om det var det TS syftade på.

http://www.vancouver2010.com/

http://www.vancouver2010.com

*popcorn*

http://www.vancouver2010.com/

OK.

MAXX
2009-12-28, 15:00
http://www.vancouver2010.com/

OK.

oj sorry :smash:

Kauppi
2009-12-28, 15:12
Kedjorna enligt sportbladet:

Foppa-Bäckström-Hörqvist
Sedin-Sedin-Weinhandl
Eriksson-Zetterberg-Alfredsson
Holmström-Påhlsson-Modin

Är Modin spelklar i dagsläget? Om inte hade jag mycket hellre sett Franzen men antagligen har BÅG stenkoll på skadeläget och hur lång tid det tar att vara tillbaka i topp. Hoppas Foppa kan vara någorlunda i form. Risken är väl att i första matchen mot bättre motstånd kommer dom skicka in honom i sargen så att han skadas igen.
Jag är intresserad av backparen också, någon som vet om dom är klara? Är lite tveksam till M Johansson före yngre talanger som Strålman, Ericsson och Hedman.

vet inte vad Höqvist gör där helt ärligt. Aldrig gillat Weinhandl heller av någon anledning...
Och skulle du vilja se Hedman där? Nej tack, ingen erfarenhet osv alls.
M. Johansson är en grymt bra offensiv back som verkligen behöves.

rooz
2009-12-28, 15:15
vet inte vad Höqvist gör där helt ärligt. Aldrig gillat Weinhandl heller av någon anledning...
Och skulle du vilja se Hedman där? Nej tack, ingen erfarenhet osv alls.
M. Johansson är en grymt bra offensiv back som verkligen behöves.

Bara jag som är orolig för hur ont han kommer få? Big Joe i hälarna på små rinkar är inget man önskar sig

Sedan vet vi ju hur många ljusår det är mellan ES--->NHL

egge
2009-12-28, 15:55
vet inte vad Höqvist gör där helt ärligt. Aldrig gillat Weinhandl heller av någon anledning...
Och skulle du vilja se Hedman där? Nej tack, ingen erfarenhet osv alls.
M. Johansson är en grymt bra offensiv back som verkligen behöves.

Weinis vill jag absolut ha med i truppen.
Mjo, Johansson är duktig offensivt men han väger lite lätt mot stora tunga NHL-spelare imo.

balder
2009-12-28, 16:10
[konståkning]

Glöm inte heller damernas konståkning. *drool*

Damernas konståkning kommer bli en av höjdpunkterna! :)

Kauppi
2009-12-28, 18:35
Bara jag som är orolig för hur ont han kommer få? Big Joe i hälarna på små rinkar är inget man önskar sig

Sedan vet vi ju hur många ljusår det är mellan ES--->NHL

Weinis vill jag absolut ha med i truppen.
Mjo, Johansson är duktig offensivt men han väger lite lätt mot stora tunga NHL-spelare imo.

sanningsanning.

skulle vilja se rysslands, usa, tjeckiens, finlands o kanadas trupp!
dem lär bli hårda som fan rent ut sagt.

Motorbreath
2009-12-29, 00:17
Hade hellre sett en kralligare pjäs än Mange Johansson på backplats i OS. Han är för svag i defensiven.

Tycker f.ö. att Samuelsson borde varit med.

Pingu
2009-12-29, 00:42
Jo det var kanske lite skumt, men B-Å vet förhoppningsvis vad han gör. Han kanske vill ha en buffel som Modin som kan gå in och spela lite fysiskt.

Fan vad kul det kommer att bli med hockeyn dock. Även om det skiter sig för Sverige kommer jag vara som klistrad när Ryssarna och Kanadensarna lirar. Men vi får hoppas på att Foppa prickar in toppformen och leder Sverige till guld igen. :thumbup:

Problemet är att modin inte är en fysisk spelare

130kg finsk sisu
2009-12-29, 00:53
Roligt att Murray kom med. Tror överlag att Sverige kan t.o.m ta guld. Men Canada och Ryssarna är nog favoriter.
Modin är väl den minst fysiske i det svenska laget?
Jag tippar Hockeyn som så:
1.Canada
2. Sverige
3. Finland
4. Tjeckien
5. Ryssland

Tror och hoppas att ryssarna får problem med lagmoralen och klappar ihop i kvarten.

Kauppi
2009-12-29, 00:57
Hade hellre sett en kralligare pjäs än Mange Johansson på backplats i OS. Han är för svag i defensiven.

Tycker f.ö. att Samuelsson borde varit med.

Roligt att Murray kom med. Tror överlag att Sverige kan t.o.m ta guld. Men Canada och Ryssarna är nog favoriter.
Modin är väl den minst fysiske i det svenska laget?
Jag tippar Hockeyn som så:
1.Canada
2. Sverige
3. Finland
4. Tjeckien
5. Ryssland

Tror och hoppas att ryssarna får problem med lagmoralen och klappar ihop i kvarten.

dem valde 8 backar.. så 1 offensiv back skadar inte tycker jag.
lidström är ju också så bra! sjukt.
och håller med samuelsson borde komma med.

min tippning;
1 - Kanada
2 - Finland
3 - Sverige
4 - Ryssland
5 - Tjeckien.

Pingu
2009-12-29, 01:09
Samuelsson borde ha varit given, han kan spela i princip vilken lina som helst.
Sen så finns det risk att alfredsson inte är skadefri och inte kan spela och då kommer varje svensk ångra att inte Samuelsson är med, jätte blunder att inte han är med.

Magnus johansson kommer spela massor med pp och med lidström på väg utför så är det endast Enström kvar med bra offensiva egenskaper

Gillar inte alls foppa bäckström hörnqvist
så här skulle jag göra linorna

Ericsson Bäckström Alfredsson
Sedin Sedin Weinhandl
Zetterberg foppa Hörnqvist
holmström påhlsson modin

louie är den naturliga målskytten att placera med bäckis, alfredsson kommer komplettera dom 2 bra

Sedinkedjan har gått bra tidigare så dom ska köra ihop

Z hammnar här pga att han är en sämmre målskytt än louie och är en spelare som ska ha mycket puck precis som bäckis. Foppa är inte vad han en gång var och bör vara 3 center i detta gäng, här hade samelsson passat ypperligt som 3 e länk

Homer och påhlsson är givna i 4 kedjan och som 3 länk hade jag faktiskt hellre sett Per Ledin (hade som sagt haft samuelsson i 3e).
Hade Fredrik Sjöström varit mer hänsysnlös i sitt spel (täcka skott och taklas etc) så hade han haft plats 4 linan men icket

Pingu
2009-12-29, 01:14
Canada
ryssland
usa
sverige
finland

Ser att usa är sorgligt underskattade här, dom har ett riktigt bra gäng + NHLs bästa målvakt i Ryan Miller

Ryssarna har det mesta utom på backsidan, den är tunn

F.W.Y.H
2009-12-29, 01:19
Visst är Thornton amerikanare?

Tror finnarna och ryssarna kommer komma längre än under tidigare OS.

Pingu
2009-12-29, 01:20
Visst är Thornton amerikanare?

Tror finnarna och ryssarna kommer komma längre än under tidigare OS.

Thornton är född i Lindros hemstad i London Ontario, alltså canadensare

F.W.Y.H
2009-12-29, 01:23
Thornton är född i Lindros hemstad i London Ontario, alltså canadensare

jasså, vore bättre om de spred ut färdigheterna över kontinenten lite :)

von huff
2009-12-29, 09:52
KFQnIFN1pYo

balder
2009-12-29, 11:10
Problemet är att modin inte är en fysisk spelare

Ganska stor och tung i alla fall. :D

Gosti123
2009-12-29, 11:46
Tror ni Zetterberg kommer göra mycket skillnad? Han är väl en av de bättre spelarna i nhl?

Trance
2009-12-29, 11:51
Tror ni Zetterberg kommer göra mycket skillnad? Han är väl en av de bättre spelarna i nhl?

Han har framför allt varit duktig defensivt mot de andra lagens stjärnor vilket man nog har en del användning av. Sverige har inte Kanadas och Rysslands mängd av absoluta toppspelare så man får lita rätt hårt på att vi inte göra dumma misstag.

Men OS är en kort tid och inte många matcher så allt kan hända.

egge
2009-12-29, 12:40
Magnus johansson kommer spela massor med pp och med lidström på väg utför så är det endast Enström kvar med bra offensiva egenskaper
Av det jag har sett av Kronwall tycker jag att han också har bra offensiva egenskaper.
Tror finnarna och ryssarna kommer komma längre än under tidigare OS.
Du tror alltså på finskt guld?;)

F.W.Y.H
2009-12-29, 12:59
Av det jag har sett av Kronwall tycker jag att han också har bra offensiva egenskaper.

Du tror alltså på finskt guld?;)

oh, snap! Vad dåligt minne jag har, jag tror att dom spelar bättre än tidigare os dårå. :D

Pingu
2009-12-30, 00:56
Av det jag har sett av Kronwall tycker jag att han också har bra offensiva egenskaper

Han är ok men ingen offensiv maskin att bygga ett pp med

Pingu
2009-12-30, 00:59
Ganska stor och tung i alla fall. :D

Tar hellre en kille på 180 cm och 80 kilo som tacklar river och sliter än en som har dom fysiska förutsättningarna men aldrig använder dom.
Han är nog den minst fysiska spelare i den svenska truppen

Pejij
2009-12-30, 01:05
Mitt tips!

1.Sverige
2.Canada
3.USA
4.Finland
5.RUSSIA

daja
2009-12-30, 17:50
Tar hellre en kille på 180 cm och 80 kilo som tacklar river och sliter än en som har dom fysiska förutsättningarna men aldrig använder dom.
Han är nog den minst fysiska spelare i den svenska truppen

Kan inte instämma mer, hade mycket hellre sett en spelartyp som Jimmie Ölvestad i en checkingfemma men han anses nog inte tillräckligt bra för att platsa. Han måste ju dock vara en av Sveriges absolut snabbaste forwards som ideligen delar ut tacklingar, han tacklade väl överlägset mest i Elitserien och har dessutom hunnit testa på spel på liten rink. Hans övriga egenskaper är kanske inget som tar in honom i OS-laget men som rollspelare i en fjärdefemma vars syfte endast är att pumpa musten ur motståndarna hade han gjort ett bättre jobb än Modin. Marcus Nilson hade inte heller varit helt fel på den positionen.

Trance
2009-12-30, 17:52
Hur kan ni tippa Ryssland så lågt?

Psychological
2009-12-31, 13:17
Tror ni Zetterberg kommer göra mycket skillnad? Han är väl en av de bättre spelarna i nhl?

Då måste han spela över sin förmåga och det har han inte gjort i år.. Som hela Detroit så kan han mycket bättre. Får hoppas att han prickar in toppformen..

Psychological
2009-12-31, 13:19
Enda givna guld hoppet är väl den där bruden som kör skidskytte !

130kg finsk sisu
2009-12-31, 13:25
Hur kan ni tippa Ryssland så lågt?

För egen del så tippar jag delvis med hjärtat. Och att sätta Ryssland högt då vore omöjligt. Varför andra väljer att tippa dem relativt lågt vet jag inte.

MrBoris
2009-12-31, 13:39
Hur kan ni tippa Ryssland så lågt?

+1, tror på guld för Ryssland

TheGovernator
2009-12-31, 13:42
1. Ryssland
2. Finland
3. Sverige
4. Canada
5. Tjeckien

dared
2009-12-31, 16:02
Ryssland
Kanada
Sverige
USA
Finland
Tjeckien

Så tror jag, dock vet jag inte hur eventuella brackets ser ut fram till finalen.

130kg finsk sisu
2009-12-31, 16:05
Sverige tar inte brons iaf. Sverige brukar inte vara ett bronslag. Endera final, fyra eller ut i kvarten

dared
2009-12-31, 16:19
Jo fast torskar de ex mot Kanada i semi och får möta USA i match om brons tror jag de kan göra en bra match för att revanchera sig och plocka USA.

Men men vi får se, tycker Sverige har ett bättre lag än de andra förutom Rys/Kan.

Mycket beror ju dock på vilken målvakt som sticker ut lite extra.

130kg finsk sisu
2009-12-31, 16:22
vad är det med Sverige och detta agg mot USA och Canada? :) ÄR det något som kommer med modersmjölken? :)

130kg finsk sisu
2009-12-31, 16:28
Finland har ett riktigt bra anfall och lika bra målvakter som topplagen. Däreemot har man bara 3 backar(salo,timonen,pitkänen) som håller den klass som ett medaljlag skall ha.

Mitt tips på femmor för Finland:
Kirpusoff i mål

Backar
Salo-Timonen
Lydman-Pitkänen
Kukkonen-Niskala

Kedjor
Lehtinen-s.Koivu-Selänne
T.Ruutu-M.Koivu-Jokinen
Peltonen-Immonen-Miettinen
J.ruutu-Filppula-Hagman

4 femmor som kan producera! Men som sagt backbesättningen räcker inte.

Laajo
2009-12-31, 16:31
1. Ryssland
2. Finland
3. Sverige
4. Canada
5. Tjeckien

Intressant, att Kanada slutar på 4e platsen känns dock väldigt otippat.
Tror snarare att de hamnar på första platsen.

130kg finsk sisu
2009-12-31, 16:33
släng gärna in hur ni tror att olika lags femmor kommer att se ut.

Kauppi
2009-12-31, 16:47
Finland har ett riktigt bra anfall och lika bra målvakter som topplagen. Däreemot har man bara 3 backar(salo,timonen,pitkänen) som håller den klass som ett medaljlag skall ha.

Mitt tips på femmor för Finland:
Kirpusoff i mål

Backar
Salo-Timonen
Lydman-Pitkänen
Kukkonen-Niskala

Kedjor
Lehtinen-s.Koivu-Selänne
T.Ruutu-M.Koivu-Jokinen
Peltonen-Immonen-Miettinen
J.ruutu-Filppula-Hagman


4 femmor som kan producera! Men som sagt backbesättningen räcker inte.


dem namnen gillas starkt!! suomi!!!

Psychological
2010-01-01, 12:05
Niskala i Finland och Johansson i Sverige... Fattar inte hur de kunde komma med i sina respektive trupper ??

Och att Yzerman inte tog med Mike Green är för mig en gåta ???

130kg finsk sisu
2010-01-01, 12:19
Niskala i Finland och Johansson i Sverige... Fattar inte hur de kunde komma med i sina respektive trupper ??

Och att Yzerman inte tog med Mike Green är för mig en gåta ???

Antar att coacherna tänker vinna med ett starkt powerplay. Ja Yzerman tog inte med Phenouf, Green och Regher. Helt otroligt.

Psychological
2010-01-01, 12:38
Antar att coacherna tänker vinna med ett starkt powerplay. Ja Yzerman tog inte med Phenouf, Green och Regher. Helt otroligt.


Känns som Yzerman satsar på en mer defensiv backbesättning.. Och varför tog han med Pronger ? Den karln har ju sett sina bästa dagar !!!

130kg finsk sisu
2010-01-01, 13:52
Pronger platsar nog i mina ögon. Nog tog han rätt offensiva backar då bl.a doughty, Boyle, weber och Niedermaier är med. Men Green är bättre än de . Pronger fyller sin ruta som tuff defensiv back även om regher eller Pheunuf skulle vart lika bra.

von huff
2010-01-03, 09:42
Finland har ett riktigt bra anfall och lika bra målvakter som topplagen. Däreemot har man bara 3 backar(salo,timonen,pitkänen) som håller den klass som ett medaljlag skall ha.

Mitt tips på femmor för Finland:
Kirpusoff i mål

Backar
Salo-Timonen
Lydman-Pitkänen
Kukkonen-Niskala

Kedjor
Lehtinen-s.Koivu-Selänne
T.Ruutu-M.Koivu-Jokinen
Peltonen-Immonen-Miettinen
J.ruutu-Filppula-Hagman

4 femmor som kan producera! Men som sagt backbesättningen räcker inte.

Som amatörhockeyfan tycker jag att det var konstigt att J.Jokinen inte platsade i laget, kan Immonen t.ex mäta sig med honom?(kanske defensivt)

130kg finsk sisu
2010-01-03, 09:49
Jokinen är kanske mannen med bäst klubbteknik i Finland. Och att han är även kanske bäst på att skjuta straffar i NHL. Men han är långsam, ofysisk, flegmatisk.
Immonen är en bra tekare, högerfattad, kompakt i kroppen, tacklar om tränaren vill det, stark defensivt + att han är en bra hockeyspelare.
Tror att tränaren tänkt som så att om inte jokinen platsar i ettan eller tvåan har han inget att göra i laget. Och jag är villig att hålla med.

Psychological
2010-01-05, 10:47
Pronger platsar nog i mina ögon. Nog tog han rätt offensiva backar då bl.a doughty, Boyle, weber och Niedermaier är med. Men Green är bättre än de . Pronger fyller sin ruta som tuff defensiv back även om regher eller Pheunuf skulle vart lika bra.


Man kanske kan jämföra Pronger med Lidström i tre kronor då ? Han har ju oxå sett sina bästa dagar men betyder nog en hel del för andra spelare i laget med sin blotta närvaro

130kg finsk sisu
2010-01-05, 14:31
Kan man väl säga även om jag rankar Lidström högre. Lidström kommer att vara 1a back i 3 kronor. Tror pronger kommer att axlar rollen som defensiv back i 2a eller 3e backparet.

Pingu
2010-01-07, 13:43
Pronger har haft ett hyffsat år i år nså han ska absolut vara med.

Phaneuf är för osäker i egen zon för att komma med
Green skulle jag haft med men doughty tog hans plats, helt sjukt att Drew bara är 20 år för killen är redan en topp 5 back i ligan
Regher tappade sin plats till Duncan Keith i Chicago, ligans klart bästa back i år. Han är inte store men är en grym "shutdown" back som presterat bra offensivt i år också.
En annan som varit given i Canadas landslag är Jay bouwmeester men han saknades också
Helt sjukt vilken bredd dom har, Phaneuf, Bouwmeester, Regher och Green är alla killar som hade varit topp 3 backar i vilket annat landslag som helst

Doughty Pronger
Keith Seabrook
Weber Nidermayer/Boyle

Bergeron Crosby Iginla
Heatley Thornton Marleau
Nash Getzlaf Perry
Morrow Richards Toews/Staal

Svårt att tippa linorna här men Crosby och Bergeron hade lekstuga i jvm 2005 tillsammans så den kemin kommer testas. Iginla passar ypperligt på höger med Sid

Thorntons hajlina kommer vara intakt och om inte så har Thornton haft lyckade sammarbeten med Rick Nash

Getzlaf får leka vidare med Perry och Nash kommer komplettera dom bra

Os bästa checkingline i Richards, Morrow och Toews. Eric staal får nog vara 13:e man här. Toews kan lira på alla positioner och linor + han har en förmåga att avgöra när det behövs.
Hade jag fått bestämma så hade captain Coyote fått vara med, shane Doan. Rutin i massor och en ständigt jobbande tacklingsmaskin som är grymt jobbig att möta

Backarna känns fruktansvärt bra och ingen nation är i närheten av deras klass. Stora starka och väldigt spelskickliga.

Hade jag fått pytsa in dom svenskar jag velat så hade jag satt Zetterbreg med Crosby och Iginla i 1:a linan

Sedinarna hade jag funderat på att ta in itsället för Getzlaf/Perry. Funderat ja hade jag gjort det nej. Ankorna är större och starkare + att dom har vunnit tidigare.
Bäckström rider för mycket på Ovechkin, visst killen är bra men inte bättre än Crosby, Thornton och Getzlaf.
Allfredsson hade säkert tagit plats men jag gillar han absolut inte så jag stryker han direkt. Har hellre Iginla, Marleau och perry som högeryttrar i topp 3 formationerna

På backsidan så hade jag bara tagit med Lidström och då istället för Niedermayer.

Målvakt så hade Henke fått vara 2:a eller 3:E målis. Ganska jämmt skägg mellan han och Luongo efter Brodeur

Tryman
2010-01-07, 14:15
Finalen lär väl bli ett slag om nordamerika där USA står som underdog. Ska bli intressant med Kanada på hemmaplan i ett OS. Allt annat än guld för kanadickerna ser dom väl som ett misslyckande.

Gosti123
2010-01-07, 15:36
När får man reda på grupperna?

Kauppi
2010-01-07, 15:43
Grupp A
Kanada
USA
Schweiz
Norge

Grupp B
Ryssland
Tjeckien
Slovakien
Lettland

Grupp C
Sverige
Finland
Vitryssland
Tyskland

Psychological
2010-01-07, 22:44
Grupp A
Kanada
USA
Schweiz
Norge

Grupp B
Ryssland
Tjeckien
Slovakien
Lettland

Grupp C
Sverige
Finland
Vitryssland
Tyskland



Jag ser fram emot SVERIGE - VITRYSSLAND , HA HA HA

Psychological
2010-01-07, 22:49
Lite för mycket kanada snack nu tycker jag .. Hur tycker ni sverige ska spela då ? Själv tycker jag att Sedinarna ska köra ihop med Weinhandl. kan bli ett riktigt vasst anfallsvapen...

dared
2010-01-08, 00:02
Loui - Zäta - Alfredsson
Sedin - Sedin - Weinhandl
Forsberg - Bäckström - Hörnqvist
Holmström - Påhlsson - Modin

Spontant känns första 3 kedjorna rätt schyssta, men vettefan om det blir obalanserat till fjärde. Vet ej hur de har tänkt sig med offensivt och checkin line osv.

Är ju fördåligt insatt för att har något större tycker här egentligen.
Sätter låga odds på Sedinx2+Wein iaf.

Psychological
2010-01-09, 22:05
Loui - Zäta - Alfredsson
Sedin - Sedin - Weinhandl
Forsberg - Bäckström - Hörnqvist
Holmström - Påhlsson - Modin

Spontant känns första 3 kedjorna rätt schyssta, men vettefan om det blir obalanserat till fjärde. Vet ej hur de har tänkt sig med offensivt och checkin line osv.

Är ju fördåligt insatt för att har något större tycker här egentligen.
Sätter låga odds på Sedinx2+Wein iaf.

Ser väl rätt bra ut , om du bara byter plats med Påhlsson och Bäckström .

Trance
2010-01-09, 22:37
Håller med i mycket Pingu men tror det skulle vara svårt att utesluta Sedinarna, med det året de har, även i Kanadas trupp.

Angående Green så antar jag att de har så stor bredd och så mycket offensivt så de premierar annat. Green spelar inte stora minuter mot de bästa defensivt vanligtvis men i OS skulle han vara tvungen och då gäller det att inte gå bort sig defensivt.

dared
2010-01-10, 20:30
Ser väl rätt bra ut , om du bara byter plats med Påhlsson och Bäckström .

Är det inte lite väl med Bäckström i 4:e femman? Nu har iofs Sverige väldigt många bra centrar.

Någon som ser att ex Zäta flyttas ut på kanten pga att vi har 3 centrar som arguably är top 3 forwards i laget? Eller blir det bättre balans med och ha med nån i ex sista eller näst sista kedjan?

Pingu
2010-01-11, 13:27
Håller med i mycket Pingu men tror det skulle vara svårt att utesluta Sedinarna, med det året de har, även i Kanadas trupp.

Angående Green så antar jag att de har så stor bredd och så mycket offensivt så de premierar annat. Green spelar inte stora minuter mot de bästa defensivt vanligtvis men i OS skulle han vara tvungen och då gäller det att inte gå bort sig defensivt.

Sedinarna har haft ett par bra år och nu tagit ännu ett kliv uppåt problemet är att dom aldrig varit vinnare. Dom har aldrig dominerat i ett slutspel för Vancouver, har laget vunnit så har det varit för att Loungo har storspelat.

Crosby är bättre på allt än vad sedin är, likaså Thornton.
Då återstår bara 3e center och där har jag hellre Getzlaf och Perry som har visat att dom har vinnarskallen att gå hela vägen (både jvm och stanley cup där båda varit dominerande)

Psychological
2010-01-14, 23:06
Är det inte lite väl med Bäckström i 4:e femman? Nu har iofs Sverige väldigt många bra centrar.

Någon som ser att ex Zäta flyttas ut på kanten pga att vi har 3 centrar som arguably är top 3 forwards i laget? Eller blir det bättre balans med och ha med nån i ex sista eller näst sista kedjan?

Njae, det tycker jag nog inte. Bäckström är väl inte heller den "superstjärna " många tror han är. Spelar man med Ovechkin är det inte så svårt att göra en massa poäng. Tror inte att han kommer dominera i OS. Däremot tror jag att Alfredsson kommer göra mest poäng av svenskarna. Han levererar ALLTID i tre kronor.

davvvan
2010-01-15, 00:58
Hoppas på Omark istället för Foppa om nu inte Huselius får den platsen... Hade varit väldigt intressant se han i en riktigt bra omgivning.

Psychological
2010-01-15, 11:15
Hoppas på Omark istället för Foppa om nu inte Huselius får den platsen... Hade varit väldigt intressant se han i en riktigt bra omgivning.

Då skulle jag hellre ta med Alexander Steen. Omark är för vek ....

MrBoris
2010-01-15, 13:30
Hoppas på Omark istället för Foppa om nu inte Huselius får den platsen... Hade varit väldigt intressant se han i en riktigt bra omgivning.

Kom igen Omark passar ju inte ens i "vanliga" trekronor i ett VM

davvvan
2010-01-15, 21:05
Omark kom väl ändå två efter Weinhandl i Tre Kronors poängliga i senaste VM? Alexander Steen är ju inte riktigt samma spelartyp som Peter Forsberg, eller tycker du det? Omark är jävligt stark i ben och bål, har ni aldrig sett så ofta han står felvänd runt målet och trycker bort backen för att snurra om och hänga? Både i Elitserien och KHL.

daja
2010-01-16, 00:11
Om Forsberg inte kan spela tycker jag helt klart att platsen ska gå till Huselius eller Samuelsson, Omark har mycket mer att bevisa innan han kan kännas aktuell före Husse. Om Forsberg ska ersättas av en annan spelartyp än en playmaker borde man plocka in Samuelsson som absolut inte skulle göra bort sig. Man har kanske råd att vara utan Forsberg och kedjorna skulle bli lite jämnare komponerade med en spelartyp som Samuelsson.

I nuläget hade jag formerat laget som följer:

Alfredsson - Bäckström - Eriksson

Sedin - Sedin - Weinhandl

Forsberg - Zetterberg - Hörnqvist

Holmström - Påhlsson - Modin


Lidström - Kronwall

Öhlund - Enström

Murray - Oduya

De första två femmorna som offensiva, tredje mot motståndarens förstafemma samt den fjärde som en checkinglina. Forsberg är lite svårplacerad, går han in i första får han nog lite väl mycket speltid och jag har honom hellre med än med Bäckström. Tallinder kan kanske hoppa in istället för Murray eller Oduya. Vad tror ni?

davvvan
2010-01-16, 02:25
Jadå, men tror du att BÅG tar ut Samuelsson efter hans uttalande? Det är ju ändå Sverige vi pratar om. Känns väldigt avlägset. Huselius borde få platsen, men jag ser gärna att Omark får den. Men hade Sverige haft 7 backar så hade det varit mer realistiskt, nu lär det inte bli så.

Foppa får se till att spela på avtalad tid, var väl två veckor det talades om igår eller förrgår? Gör han inte det är det ju bara plocka in någon. Franzén har väl gått på is också? Han hade man gärna fått plocka in för mig, en riktig matchvinnare!

Psychological
2010-01-16, 20:59
Omark kom väl ändå två efter Weinhandl i Tre Kronors poängliga i senaste VM? Alexander Steen är ju inte riktigt samma spelartyp som Peter Forsberg, eller tycker du det? Omark är jävligt stark i ben och bål, har ni aldrig sett så ofta han står felvänd runt målet och trycker bort backen för att snurra om och hänga? Både i Elitserien och KHL.


Nej men vi har andra som kan producera frammåt och Omark kan INTE dominera mot NHLs bästa. Däremot är Steen en riktigt bra tvåvägs spelare som har rutin från NHL och jag tror han skulle vara nyttigare att ha i laget .

davvvan
2010-01-18, 03:43
Nej men vi har andra som kan producera frammåt och Omark kan INTE dominera mot NHLs bästa. Däremot är Steen en riktigt bra tvåvägs spelare som har rutin från NHL och jag tror han skulle vara nyttigare att ha i laget .

Lägger min röst på Franzén, duktiga tvåvägsspelare har vi gott om.

Psychological
2010-01-18, 11:31
Lägger min röst på Franzén, duktiga tvåvägsspelare har vi gott om.

Franzen är skadad

korv3n
2010-01-18, 12:58
nu är det nära. underbart med sport sport sport i massor.

feyin
2010-01-18, 13:18
17feb Sverige - Tyskland
19feb Sverige - Belarus
21feb Sverige - Finland !!!

Can't wait!

130kg finsk sisu
2010-01-18, 20:04
gillar sveriges backuppsättning.

Psychological
2010-01-19, 12:34
gillar sveriges backuppsättning.

Jag med . Enda jag vill ändra på är att man byter bort Enström mot Jonathan Ericsson

130kg finsk sisu
2010-01-19, 12:47
Herregud psykologen, det måste vara första gången vi håller med varandra! Enström tillför inget till laget.

Psychological
2010-01-19, 12:49
Herregud psykologen, det måste vara första gången vi håller med varandra! Enström tillför inget till laget.

Ha ha, nä det är väl inte svårt att dominera i Atlanta. Det laget skulle typ vara ett mitten lag i Elitserien tror jag .

Trance
2010-01-19, 13:03
Ha ha, nä det är väl inte svårt att dominera i Atlanta. Det laget skulle typ vara ett mitten lag i Elitserien tror jag .

Jag tror de skulle vinna elitserien om jag skall vara ärlig. Kovalchuk skulle vara enormt dominant.

130kg finsk sisu
2010-01-19, 13:07
japp, tänk Kovalchuck gentemot backar som är för klena att hålla honom. Ajajajaj 4 poäng per match?

Psychological
2010-01-19, 13:33
Njae, det vete tusan. Visst är han bra, men han gör inte ett helt lag . Seriöst menat så finns det en massa spelare som lyckats i NHL och floppat i Elitserien. Det är ju en helt annan hockey som spelas här

daja
2010-01-20, 17:09
Jag med . Enda jag vill ändra på är att man byter bort Enström mot Jonathan Ericsson

Enström är en bra offensiv back, Ericsson har visserligen ett bra skott men han har inte alls producerat framåt och har dessutom varit mer svajig bakåt i år. Hans slutspel förra året kan väl knappast räcka för att ta med honom i OS. Enström är säkerligen en tilltänkt back i PP tillsammans med Mange Johansson och skulle Ericsson ersätta honom där eller? Jag förespråkade själv Ericsson som ett OS-namn inför den här säsongen men han har faktiskt inte varit så pass bra att han borde med.

daja
2010-01-20, 17:12
Njae, det vete tusan. Visst är han bra, men han gör inte ett helt lag . Seriöst menat så finns det en massa spelare som lyckats i NHL och floppat i Elitserien. Det är ju en helt annan hockey som spelas här

Hur många spelare i hans kaliber har floppat i Elitserien?

Trance
2010-01-22, 00:14
http://i180.photobucket.com/albums/x74/cruel11/sedinsisiters.gif

Psychological
2010-01-22, 01:42
Hur många spelare i hans kaliber har floppat i Elitserien?



Bryan McCabe

davvvan
2010-01-22, 02:13
Enström är en bra offensiv back, Ericsson har visserligen ett bra skott men han har inte alls producerat framåt och har dessutom varit mer svajig bakåt i år. Hans slutspel förra året kan väl knappast räcka för att ta med honom i OS. Enström är säkerligen en tilltänkt back i PP tillsammans med Mange Johansson och skulle Ericsson ersätta honom där eller? Jag förespråkade själv Ericsson som ett OS-namn inför den här säsongen men han har faktiskt inte varit så pass bra att han borde med.

Tror du att Enström får lira PP? Kan tänka mig att Lidström, Kronwall, Johansson och Alfredsson kör som de fyra backarna i den spelformen. Alfie är ju rightare och har hyfsat klipp i bössan.

Nog duktiga forwards för att fylla ut de 6 platserna borde det finnas även om Alfie inte går som forward.

Herr Oberst
2010-01-22, 13:05
http://i180.photobucket.com/albums/x74/cruel11/sedinsisiters.gif

Are you guys brothers?
http://www.filmdope.com/Gallery/ActorsO/13217-17554.gif

Pingu
2010-01-22, 14:38
Enström är en bra offensiv back, Ericsson har visserligen ett bra skott men han har inte alls producerat framåt och har dessutom varit mer svajig bakåt i år. Hans slutspel förra året kan väl knappast räcka för att ta med honom i OS. Enström är säkerligen en tilltänkt back i PP tillsammans med Mange Johansson och skulle Ericsson ersätta honom där eller? Jag förespråkade själv Ericsson som ett OS-namn inför den här säsongen men han har faktiskt inte varit så pass bra att han borde med.

+1 på den

Enström är efter Lidström den bästa svenska offensiva backen, är en självklarhet att han är med.

Jonte Ericsson har inte varit bra iår, han förtjänar inte en plats och skulle han ha tagit en så hade det antagligen varit på Douglas murrays bekostnad.
Jonte och Douglas är båda defensiva backar som inte konkurerade med Enström om en plats

Pingu
2010-01-22, 14:39
http://i180.photobucket.com/albums/x74/cruel11/sedinsisiters.gif

:laugh:

dared
2010-01-22, 16:19
Nu är bettsen lagda, vinner 680 dollar om Sverige tar hem det. Går +- om Ryssland tar hem det. Torskar 135 dollar om Can eller resten tar hem det.

Får hoppas att ryssarna lirar bra om Sverige floppar.

Dock lär ju Kanada kanske vara för starka, men lite gambling är inte helt fel :)

BB1942
2010-01-22, 18:48
Haha, då blir det ju mer intressant^^

daja
2010-01-23, 09:20
Bryan McCabe

Var han i Elitserien när hans karriär pikade? Du kan inte räkna in någon månad under lock-outen då många av de som kom över var väldigt ointresserade av att spela i Sverige men var ju mer eller mindre tvungna för att kunna håla igång tills strejken var över.
McCabe är dessutom inte alls lika mycket stjärna som Kovalchuk är.

daja
2010-01-23, 09:25
Tror du att Enström får lira PP? Kan tänka mig att Lidström, Kronwall, Johansson och Alfredsson kör som de fyra backarna i den spelformen. Alfie är ju rightare och har hyfsat klipp i bössan.

Nog duktiga forwards för att fylla ut de 6 platserna borde det finnas även om Alfie inte går som forward.

Enström är nog en het kandidat att få spela PP ja. Mot lite sämre nationer kanske man kan låta Alfredsson ta en backposition men när det drar ihop sig mot slutspel tror jag inte man vågar spela med endast en back i PP, speciellt inte om man känner Bengan rätt. Med tanke på att man bara har några matcher i gruppspelet att spela ihop laget tror jag man redan från början satsar på två PP-formationer och där tror jag Enström ingår. Skulle det inte funka kan Alfredsson helt klart vara ett alternativ.

Psychological
2010-01-24, 13:52
Var han i Elitserien när hans karriär pikade? Du kan inte räkna in någon månad under lock-outen då många av de som kom över var väldigt ointresserade av att spela i Sverige men var ju mer eller mindre tvungna för att kunna håla igång tills strejken var över.
McCabe är dessutom inte alls lika mycket stjärna som Kovalchuk är.

Dan Hinote då

daja
2010-01-24, 15:27
Dan Hinote då

Dan Hinote är ju en helt annan spelartyp än Kovalchuk. Hinote bidrar mest med det fysiska spelet och har ju heller aldrig varit någon stjärna i NHL, nu är han ju endast här för att han är i slutet av sin karriär och inte fick något NHL-kontrakt. Någon som har sett bilderna från hans fight med Kudroc igår förresten, verkar inte ha gått riktigt rent till.

Psychological
2010-02-04, 14:39
Dan Hinote är ju en helt annan spelartyp än Kovalchuk. Hinote bidrar mest med det fysiska spelet och har ju heller aldrig varit någon stjärna i NHL, nu är han ju endast här för att han är i slutet av sin karriär och inte fick något NHL-kontrakt. Någon som har sett bilderna från hans fight med Kudroc igår förresten, verkar inte ha gått riktigt rent till.

Ja men det finns säkert jättemånga spelare i NHL som INTE skulle göra succe i Elitserien.. Är ju en helt annan typ av hockey här. Skitsamma nu är det OS som gäller. Har kolla upp schemat och jag kan se alla matcher förutom Sverige - Finland.. Så jävla typiskt att man missar den bästa matchen i gruppspelet. Man kanske är (sjuk) den dagen då ? :)

_slipknot1_
2010-02-13, 03:11
Fail på rubriken men men:D
Djävla grym entré av snowboardkillen satt o mös när han åkte ned för berget, vilken känsla med off-pist!

_slipknot1_
2010-02-13, 04:04
Snart dags för Sveriges inmarsch!
Emil Jönsson!! Ska bli så skönt att se han krossa norrmännen i sprint:D

raQblad
2010-02-13, 07:46
Har kolla upp schemat...Hur ser spelschemat ut och vilken kanal är det det sänds på? Är i Norge så är orolig att jag missar allt, har bara tillgång till SVT1,2 och TV4.

Gosti123
2010-02-14, 18:59
Snart dags för Sveriges inmarsch!
Emil Jönsson!! Ska bli så skönt att se han krossa norrmännen i sprint:D

Har det redan varit? isf, hur gick det?

Gosti123
2010-02-15, 10:30
har det redan varit? Isf, hur gick det?


bump!

rooz
2010-02-15, 10:39
Jönsson har inte åkt, men alla andra skidåkare har inte vart bättre än 8 (Längd, utför)

spoon
2010-02-15, 10:42
Snart dags för Sveriges inmarsch!
Emil Jönsson!! Ska bli så skönt att se han krossa norrmännen i sprint:D

Det blir riktigt spännande men en kross känns väldigt optimistiskt. Ooh vad det kan suga att bo i Norge när det är vinter-os ibland. Hoppas att vi kan få lika bra utdelning som förra os.

Kalla vid 1900 ikväll 10km
Hellner 2130 ikväll 15km

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/vintersport/os2010/article6578533.ab

mangs
2010-02-15, 12:34
Ser fram emot hockeyn. Sverige har ett helt ok lag jämfört med tidigare. Problemet som jag ser det är att våra "superstjärnor" är lite avdankade (Lidas, Foppas, Alfie) samt att många av de som är våra bästa spelare 2009-2010 har haft en del skadebekymmer. Annars gillar jag mixen i laget. Jag ahr länge ogillat Sedinarna sedan deras tid i MODO men numera gilalr jag seras framfart i NHl och jag hoppas att de tilslammans med Weinhandl kan skapa en giftig kedja.

Bra att vi har fått in lite muskler i truppen i form av Påhlsson, Odouya samt Murray. Kommer nog smälla en del i sargerna när det drar ihop sig och en sådan som Foppa kommer riskera en del stryk.

Mina favoriter till Guldet måste bli Kanada och Ryssland. Vilket Forwardsbesttning ryssarna har men Kanada har en grym trupp och hemmaplan så de är väl mest troliga att vinna. Sverige kämpar nog om bronset mot framförallt USA och Finnarna.

Min spåkula ang Tre Kronor:

Målvakt: Toppklass av Henke, han kan ensam rädda oss i tufaf matcher.

Backar: Helt ok även om vi hade behövt en frisk Kronwall och en ngt yngre Lidas samt gärna ett tillskott i form av Kim Johnsson. jag tror att Mattias Öhlund kommer göra väldigt bra ifrån sig i denan turneringen. Murray kommer smälla på med sin tyngd. Lidas och Kronwall kommer vara stabila i båda riktningarna

Forwards. Saknar de riktiga topparna men vi har om vi vill fyra kedjor som kan producera framåt och dessutom vara ok bakåt. Nu tror jag mer att vi kommer få se några riktiga scoring-lines och 1-2 kedjor som siktar in sig på att köra 0-0 och mosa motståndare. Min känsla är att Weinhandl, P Hörnkvist samt till viss del Foppa (om han förblir skadefri) kommer överaska positivt. Tyvärr tror jag att Zetterberg och Bäckström kommer se lite bleka ut i förhållande till deras kunnande. Övriga kommer nog göra ok ifrån sig.

Psychological
2010-02-15, 13:48
Hur ser spelschemat ut och vilken kanal är det det sänds på? Är i Norge så är orolig att jag missar allt, har bara tillgång till SVT1,2 och TV4.

ONSDAG NATT 18/2, 01.30: Sverige–Tyskland

FREDAG KVÄLL 19/2, 21.00: Vitryssland–Sverige

MÅNDAG MORGON 22/2, 06.00: Sverige–Finland

SVT SÄNDER ALLA MATCHER

Psychological
2010-02-16, 13:25
Nu börjar man bli sugen . Har setat o kollat på intervjuer med de svenska spelarna och jag får nån konstig känsla att det här kan gå riktigt bra. Jag vet att vi absolut inte är favoriter men många av grabbarna som var med i Turin har utvecklats ännu mer och det känns skönt att få vara en outsider.

spoon
2010-02-16, 13:28
Jag satt och läste Bjurmans hockey-blogg på aftonhoran precis och nu börjar jag med bli riktigt taggad. Det är ett riktigt bra lag som vi har därborta. Massor med etablerade NHL-stjärnor/spelare. Hoppas på guld men tror på bronsmatch mot Finland

swecool
2010-02-16, 13:32
gillar skarpt att franzen blev med ;) har kommer behövas med sitt mål sprutande mot framförallt kanada om/när vi möter dem ;) men holmström är en kämpe och skulle vart bra att ha med han också ;)

davvvan
2010-02-16, 13:36
Tror vi tappar mer med Holmström ut - Franzén in än vad de flesta tyckare tror. I spelet är Franzén bättre men framför målet är skillnaden enorm... Men det var väl inte så oväntat då BÅG inte gillar Holmström, han kom ju knappt med förra OS heller. Patetiskt.

Psychological
2010-02-16, 13:38
gillar skarpt att franzen blev med ;) har kommer behövas med sitt mål sprutande mot framförallt kanada om/när vi möter dem ;) men holmström är en kämpe och skulle vart bra att ha med han också ;)

Jo det känns lite surt att homer inte kunde vara med, men som du säger är Franzen ingen dålig ersättare. Visst har han inte lirat så mycket i år men kommer han upp till 80 procent av vad han kan så räcker det .. Han är grymmm

spoon
2010-02-16, 13:41
Tror vi tappar mer med Holmström ut - Franzén in än vad de flesta tyckare tror. I spelet är Franzén bättre men framför målet är skillnaden enorm... Men det var väl inte så oväntat då BÅG inte gillar Holmström, han kom ju knappt med förra OS heller. Patetiskt.


Fast Holmström var ju uttagen i truppen innan han blev skadad och Franzen kom in. Detta är bra då man alltid behöver folk från Landsbro! Men visst hade det varit bra med en kille framför mål.

Psychological
2010-02-16, 13:46
Visst är homer kung när det gäller spelet framför mål men nu är han skadad och det kommer nog gå bra ändå. bara att sätta Douglas framför mål i pp

swecool
2010-02-16, 13:46
Tror vi tappar mer med Holmström ut - Franzén in än vad de flesta tyckare tror. I spelet är Franzén bättre men framför målet är skillnaden enorm... Men det var väl inte så oväntat då BÅG inte gillar Holmström, han kom ju knappt med förra OS heller. Patetiskt.

sant men det finns ju ingen spelare som kan ersätta olmström framför kassen. men jag tror vi går långt i det här os:et också ;)

åtte bara forsberg hålla :S för då är han kung ;)

Psychological
2010-02-16, 13:48
En anna fråga som ska bli kul att få svar på är om Bäckström kan dominera utan sin ryska lek kamrat ?

130kg finsk sisu
2010-02-16, 13:55
Fann finska femmorna på YLEs hemsida om det är nån som är intresserad. Anfallskedjorna är nog lika bra som Sveriges men ack detta försvar. 3 backar som håller OS-klass, det räcker inte. På målvaktsfronten är vi dock starka. Tror de flesta OBJEKTIVA hockeykännare rankar Kiprusoff ett steg högre än Henke.

Filppula-M.Koivu-T.Ruutu
Timonen-Salo

Hagman-Jokinen-Miettinen
Pitkänen-Kukkonen

Lehtinen-S.Koivu-Selänne
Lydman-Lepistö

Peltonen-Kapanen-J.Ruutu

13.hyökkääjä Immonen
7.pakki Niskala

Kiprusoff
Bäckström



powerplay
Jokinen-S.Koivu-Selänne
Salo-Timonen

Hagman-M.Koivu-T.Ruutu
Pitkänen-Niskala

Psychological
2010-02-16, 14:01
Den med Filppula - M.Koivu - T.Ruutu ser jävligt vass ut

davvvan
2010-02-16, 14:01
Sisu du tror inte på Niittymäki? Han har väl varit bäst av Finlands målvakter på slutet? Stod väl i senaste OS med. Niskala i PP känns inte riktigt...

spoon: Holmström säger ju att han själv hade kunnat spela om han fått vila en match eller så, varför inte ta ut Franzén istället för Fredrik Modin som missat tre raka matcher?

130kg finsk sisu
2010-02-16, 14:03
Som sagt backbesättningen är dålig. Vad gör en 3e back från elitserien i OS?

Första kedjan är grym. Likaså brukar inte Selänne och Koivu svika internationellt. Men åldern börjar trycka på...

Tror nog Kipru blir 1a målvakten. Vet inte varför men går på magkänslan...

Trance
2010-02-16, 14:13
Anfallskedjorna är nog lika bra som Sveriges

Va? Hur många av finnarna skulle platsa i Sverige? 1-2 max?

130kg finsk sisu
2010-02-16, 14:16
Bäckström och systrarna Sedin, speciellt Henrik är bättre. Men du kan ju inte förneka att Selänne,Koivu gånger 2, T. Ruutu, Filppula,Hagman skulle platsa i svenska lagets anfallsformationer? J.Ruutu likaså om man vill ha den spelartypen.
Sen får vi se hur det går i OS trance... Sverige är hästlängder bättre i.o.m att de har en riktigt bra backuppsättning bakom ett solitt anfall.

Allan
2010-02-16, 14:19
Ändrade rubriken till att handla om hockeyn. Så inte vi som vill prata om det andra OS:et förirrar oss hit

Nitrometan
2010-02-16, 14:23
Ändrade rubriken till att handla om hockeyn. Så inte vi som vill prata om det andra OS:et förirrar oss hit

Men vi som inte är intresserade av OS 2009 ( :) ) klarar oss i vilket fall som helst. ;)

davvvan
2010-02-16, 14:24
Du glömde Henrik Zetterberg, en ganska duktig kille och en av NHLs bästa tvåvägsspelare. Visst har Finland bra forwards men jag tror inte att 2 finska lines går in i det svenska laget, 3+1 kanske. Målvaktsmässigt tycker jag att både Kiprusoff och Bäckström är bättre än Henke, och Nittymäki är inte långt därefter.

Edit. Modin och Weinhandl som kan petas, när jag tänker till lite. Annars är jag nöjd med svenska forwardsuppsättningen. Petas av finska forwards dvs.

Trance
2010-02-16, 14:31
Bäckström och systrarna Sedin, speciellt Henrik är bättre. Men du kan ju inte förneka att Selänne,Koivu gånger 2, T. Ruutu, Filppula,Hagman skulle platsa i svenska lagets anfallsformationer? J.Ruutu likaså om man vill ha den spelartypen.
Sen får vi se hur det går i OS trance... Sverige är hästlängder bättre i.o.m att de har en riktigt bra backuppsättning bakom ett solitt anfall.

Vem skall de sparka ut? Det finns så gott som bara två finnar som kan sparka ut de vekare i svenska laget och det är Koivu och Ruutu. Eventuellt också Selänne istället för hans motsvarighet i Forsberg men annars så är det tufft.

Psychological
2010-02-16, 14:52
Ändrade rubriken till att handla om hockeyn. Så inte vi som vill prata om det andra OS:et förirrar oss hit


Ändra gärna till 2010 oxå . Det var ju jag som fick hjärnsläpp när jag startade tråden :)

Psychological
2010-02-16, 14:53
Man får hoppas att det går bugg i ryssarnas spel. Alla vet ju att klaffar det inte för dom så börjar stjärnorna att köra enmans shower och det blir pannkaka av allt :)

Nitrometan
2010-02-16, 15:12
Men vi som inte är intresserade av OS 2009 ( :) ) klarar oss i vilket fall som helst. ;)

Ändra gärna till 2010 oxå . Det var ju jag som fick hjärnsläpp när jag startade tråden :)

Fixat!

130kg finsk sisu
2010-02-16, 15:30
Tar koivuX2,selänne,t.ruutu,filppula över Modin,Hörnqvist,Eriksson,Weinhandl,Påhlsson,Holmst röm kanske t.o.m Forsberg även om jag anser honom som all-time nr.2 efter Lindros. . Er spetskompetens är bättre. Men kom ihåg att jag förlitar mej på att Koivu&Selänne ännu en gång gör en höjning av sitt spel i ett OS eller VM. Du kan inte förneka Trance att dessa 2 höjt sig och spelat bättre än de flesta i stortureneringar?

130kg finsk sisu
2010-02-16, 15:30
Ryssarnas lag är intressant i anfallet 4 storsjärnor resten KHL material.

Trance
2010-02-16, 15:52
Tar koivuX2,selänne,t.ruutu,filppula över Modin,Hörnqvist,Eriksson,Weinhandl,Påhlsson,Holmst röm kanske t.o.m Forsberg även om jag anser honom som all-time nr.2 efter Lindros. . Er spetskompetens är bättre. Men kom ihåg att jag förlitar mej på att Koivu&Selänne ännu en gång gör en höjning av sitt spel i ett OS eller VM. Du kan inte förneka Trance att dessa 2 höjt sig och spelat bättre än de flesta i stortureneringar?

Hur är Filppula och S. Koivu bättre än t.ex. Eriksson. Jag menar Filppula har aldriv varit bättre än vad Eriksson är nu och dessutom har Filppula en totalt kass säsong. Att ta han före Holmström är också rätt roligt då det är rätt lätt att se vem som har varit bäst i Red Wings, även om Holmström inte kommer spela så lär inte Franzén vara sämre.

Påhlsson är bättre defensivt än varenda en dessutom.

Ryssarnas lag är intressant i anfallet 4 storsjärnor resten KHL material.

Jag antar att du räknar Ovechkin, Malkin, Kovalchuk och Datsyuk? Skulle nog vilja lägga till Semin där då han i alla falll är bättre än varenda finne ;-).

130kg finsk sisu
2010-02-16, 16:10
Glömde Semin och så har de väl Afigenov oxå. MEn iaf är hälften KHL-lirare.

Holmström och Filppula är 2 helt olika spelare. Holmström suger ju i princip stjärt 5 mot 5 medans han är livsviktig i powerplay. Filppula är TOP-3 i red wings 5 mot 5 medans han får ut noll i på powerplay.

Koivu den äldre är bättre än Påhlsson även defensivt. T. Ruutu är fysiskt bättre än Påhlsson. Eriksson är för mej en surfare som inte har nåt att göra på en hockeyplan. ÄVen om jag är medveten om hans goda poängskörd.

Denna diskussion är som när två 13 åringar mäter penisen. Du har bestämt dig och jag har bestämt mig. Brukar inte vara så tänd på SWE-FIN matcherna eftersom jag ser oss som ett broderfolk, speciellt som finlandssvensk men jag kan onekligen erkänna att ditt eviga tjat Trance ger mej tändvätska och jag hoppas verkligen att Finland spöar Sverige och framförallt hamnar på en bättre plats. Iofs tror jag inte det blir så men om inte annat för att du skall få äta upp dina ord.

darocker
2010-02-16, 16:19
Glömde Semin och så har de väl Afigenov oxå. MEn iaf är hälften KHL-lirare.

Holmström och Filppula är 2 helt olika spelare. Holmström suger ju i princip stjärt 5 mot 5 medans han är livsviktig i powerplay. Filppula är TOP-3 i red wings 5 mot 5 medans han får ut noll i på powerplay.

Koivu den äldre är bättre än Påhlsson även defensivt. T. Ruutu är fysiskt bättre än Påhlsson. Eriksson är för mej en surfare som inte har nåt att göra på en hockeyplan. ÄVen om jag är medveten om hans goda poängskörd.

Denna diskussion är som när två 13 åringar mäter penisen. Du har bestämt dig och jag har bestämt mig. Brukar inte vara så tänd på SWE-FIN matcherna eftersom jag ser oss som ett broderfolk, speciellt som finlandssvensk men jag kan onekligen erkänna att ditt eviga tjat Trance ger mej tändvätska och jag hoppas verkligen att Finland spöar Sverige och framförallt hamnar på en bättre plats. Iofs tror jag inte det blir så men om inte annat för att du skall få äta upp dina ord.




Nu har jag inte läst eran diskussion, men eftersom jag e finne o rankar ishockeyn högre än alla andra sporter i OS, så får det bli en
+1 på den här!:hbang:

klotet
2010-02-16, 16:25
Jävlar vad sugen jag är på hockeyn nu! Sveriges lag ser jävligt bra ut måste jag säga. Hockeybibeln från aftonbladet, sitter den tillsammans med tidningen eller köper man den separat? Ge mig match!

130kg finsk sisu
2010-02-16, 16:27
Är det nästa måndag det är Fin-Swe? Vilken tid?

Las
2010-02-16, 16:27
Tror att Miikka är första målvakten i Finland då han gick ut och sa innan turneringen att han inte skulle åka till OS om han inte var första. Och just nu av finska målvakterna som är med i truppen (egentligen borde Rask vara med) så är Miikka bäst just nu.

Tror dock ej på Finland i år då centrar saknas.

feyin
2010-02-16, 16:28
Är det nästa måndag det är Fin-Swe? Vilken tid?
06.00 måndag morgon

Las
2010-02-16, 16:28
Är det nästa måndag det är Fin-Swe? Vilken tid?


06-08:30 svensk tid.

130kg finsk sisu
2010-02-16, 16:30
Tack! Underbar frukost.

Brukar inte se framemot matcherna av 2 orsaker.
1. Gillar inte hypen Fin-Swe
2. Finland brukar förlora :)

Men nu känner jag extra laddning då Trance har satt ner bollen. Trevligt.

NikoLei
2010-02-16, 16:32
06.00 smäller det. Tur att man inte börja jobba tidigt så att man hinner se Sverige åka på pisk :D

130kg finsk sisu
2010-02-16, 16:32
Tror att Miikka är första målvakten i Finland då han gick ut och sa innan turneringen att han inte skulle åka till OS om han inte var första. Och just nu av finska målvakterna som är med i truppen (egentligen borde Rask vara med) så är Miikka bäst just nu.

Tror dock ej på Finland i år då centrar saknas.

Centrar finns det som håller en OK standard. Men backarna, dessa backar. Tyvärr är Finlands backar så här dåliga. 3 stycken av OS klass. Sverige,Kanada,Ryssland har alla 6-8 sådana backar. Vi har 3.

Timme
2010-02-16, 17:30
kanada - Norge: 6-0?

Psychological
2010-02-16, 21:20
Ryssarnas lag är intressant i anfallet 4 storsjärnor resten KHL material.

Jag har ju viasat hockey och har följt en hel del KHL i år och kan säga att det materialet kommer nog hålla rätt bra i OS . Har aldrig sett ett sådant tempo de håller på en stor rink ...

Psychological
2010-02-16, 21:22
06.00 smäller det. Tur att man inte börja jobba tidigt så att man hinner se Sverige åka på pisk :D

Du kommer att bli besviken när Murray o co förvandlar de finska lejonen till kattungar ;)

Psychological
2010-02-16, 21:23
Sitter o kollar på öppningsmatchen just nu och måste säga att Schweiz står upp rätt bra mot USA . Får väl se om de orkar hela matchen ?

von huff
2010-02-16, 21:30
Äntligen!Schwiez är ett land man inte bör undervärdera det har man sett de senaste åren.Samma sak gäller vitryssland

von huff
2010-02-16, 21:34
Jag har intekollat Sveriges kedjor men se hur ser det ut på pappret Sve-Fin?

Psychological
2010-02-16, 21:52
På målvaktsidan så ligger väl sverige finland rätt lika förutom att finland har mycket bättre andra o tredje keeprar. På forwardsidan vinner sverige med en liiten marginal, och på backsidan vinner vi stort på pluspoäng. Men sen är det ju inte på pappret det avgörs... Det är ju på isen :)

Trance
2010-02-16, 22:17
USA kan nog överraska, tror jag håller dem på minst samma nivå som Sverige.

Psychological
2010-02-16, 22:27
USA kan nog överraska, tror jag håller dem på minst samma nivå som Sverige.

Dom har nog den bästa målvakten i alla fall. Miller är fan omänsklig

Kebab-Arne
2010-02-16, 23:14
En ganska underhållande match mellan USA - Schweiz. Fast har man sett på damhockey sista tiden så är man ju inte bortskämd med snabb fysisk hockey.

Trance
2010-02-16, 23:15
En ganska underhållande match mellan USA - Schweiz. Fast har man sett på damhockey sista tiden så är man ju inte bortskämd med snabb fysisk hockey.

Heh, ja man blev lite ställd i början.

TIMPA
2010-02-16, 23:36
USA var ett nummer för stort fört Schweizarna, men roligt att Schweiz börjat spela lite vettig hockey dem senaste åren.

Tror USA kan bli riktigt farliga fram emot slutspelet, vore roligt om det så blev.
Kanda vs Norge här näst då, 9-1 till Kanada är mitt tips!

_slipknot1_
2010-02-17, 01:35
Nu börjar Hockiiin Kanada mot Norge. Var ett helvetes liv vid spelarpresentationen kan varit något av det värsta jag hört i hockeysammanhang. Galen ljudnivå. Tror Kanada vinner med 8-2

burre
2010-02-17, 01:59
Norge är fan inte så dåliga, bålåbärsnationerna kommer sakta närmare giganterna. Med tanke på Schweizsmatchen också.

Wilkedott
2010-02-17, 02:15
SKRÄLL norge, SKRÄLL! Kom igen!

burre
2010-02-17, 03:29
Jävlar vad Kanada drar ifrån i tredje. Iginla, heatley å nash är ju rätt hyfsade...

WHITEFOLKS
2010-02-17, 03:46
Norge bytte ju målvakt också.

Antar att han som kom in var lite sämre :)

Las
2010-02-17, 07:59
Ryssland vilken hockey de spelar just nu. Sanslöst.

Spene
2010-02-17, 08:36
Så spelar Tre Kronors kedjor:
22) Daniel Sedin– 20) Henrik Sedin – 80) Mattias Weinhandl
2) Mattias Öhlund – 39) Tobias Enström

21) Peter Forsberg – 40) Henrik Zetterberg – 27) Patrik Hörnqvist
5) Nicklas Lidström – 55) Nicklas Kronwall

91) Loui Eriksson – 19) Nicklas Bäckström – 11) Daniel Alfredsson
10) Henrik Tallinder – 6) Magnus Johansson

93) Johan Franzén – 26) Samuel Påhlsson – 33) Fredrik Modin
3) Douglas Murray – 29) Johnny Oduya

Målvakter:
30) Henrik Lundqvist 1) Stefan Liv 50) Jonas Gustavsson

Källa: Aftonbladet.

Kommentarer?

Tryman
2010-02-17, 08:59
Ryssarna visade klass i morse.

130kg finsk sisu
2010-02-17, 09:00
Jävligt bra femmor. Men vad f-n gör Fredrik Modin där? En fysisk ytter på hans plats och laget vore komplett!

Pingu
2010-02-17, 11:46
Jävlar vad Kanada drar ifrån i tredje. Iginla, heatley å nash är ju rätt hyfsade...

Glöm inte Crosby, ojojoj vad han ska göra med spelare som kan matcha han någorlunda*drool*

Kolla in shea Webers stolpskott i 1a perioden hur målburen vrider sig...tungt skott

daja
2010-02-17, 17:36
Så spelar Tre Kronors kedjor:
22) Daniel Sedin– 20) Henrik Sedin – 80) Mattias Weinhandl
2) Mattias Öhlund – 39) Tobias Enström

21) Peter Forsberg – 40) Henrik Zetterberg – 27) Patrik Hörnqvist
5) Nicklas Lidström – 55) Nicklas Kronwall

91) Loui Eriksson – 19) Nicklas Bäckström – 11) Daniel Alfredsson
10) Henrik Tallinder – 6) Magnus Johansson

93) Johan Franzén – 26) Samuel Påhlsson – 33) Fredrik Modin
3) Douglas Murray – 29) Johnny Oduya

Målvakter:
30) Henrik Lundqvist 1) Stefan Liv 50) Jonas Gustavsson

Källa: Aftonbladet.

Kommentarer?

I kedjeformationerna hade jag gärna sett att man hade bytt plats på Loui Eriksson och Franzén, annars ser det ut precis som önskat.

Bland backparen hade jag hoppats på att Magnus Johansson inte skulle ha så mycket speltid i 5-5 men det verkar han ju få.

130kg finsk sisu
2010-02-17, 17:39
Meningen är väl att fyran skall vara en fysisk kedja. Fransen och samme passar perfekt men kolossen från Rhodos Modin är fel man där. Typ Per Ledin skulle ha vart bättre. Och då är jag inget fan av Per Ledin.
När har Sverige första matchen?

gnagaren
2010-02-17, 17:44
Meningen är väl att fyran skall vara en fysisk kedja. Fransen och samme passar perfekt men kolossen från Rhodos Modin är fel man där. Typ Per Ledin skulle ha vart bättre. Och då är jag inget fan av Per Ledin.
När har Sverige första matchen?


Inatt 01:30 (svensk tid), om jag inte kommer ihåg fel.

Kebab-Arne
2010-02-17, 17:54
Har BÅG satt Mange Johansson med Tallinder då de spelat med varandra tidigare? Inte för det är nåt med det då Tallinder är det Mange behöver vid sin sida.

Murray - Oduya ska annars bli intressant att se. Hela den femman måste ju väga mer än ett halvt ton.

rooz
2010-02-17, 17:58
Ovie var ju lagom kung mot Norge, hans andra mål var ren hockey hårdporr:naughty:

Franzén hamnade troligen i 4'de pga att han inte spelat så mkt efter skadan.
Så han kan säkert flyttas upp om han visar god form.

Motorbreath
2010-02-17, 20:30
Ovie var ju lagom kung mot Norge, hans andra mål var ren hockey hårdporr:naughty:


+1

Tycker han är bäst av alla i Kanadas lag.

rooz
2010-02-17, 20:33
+1

Tycker han är bäst av alla i Kanadas lag.

Alexander Crosby eller Sidney Ovechkin?

Motorbreath
2010-02-17, 21:07
Alexander Crosby eller Sidney Ovechkin?

Aa vet inte riktigt men han som gjorde 2-0 målet mot Norge iaf..

Trance
2010-02-17, 21:14
Dany Heatley?

kjell33
2010-02-17, 21:15
1-0 till finland då är väl sisu nöjd.

Trance
2010-02-17, 21:17
Alexander Crosby eller Sidney Ovechkin?

Heh, du började genom att ta fel på Lettland och Norge så det kanske inte är så konstigt att en som inte är så initierad vet vem Ovie är. ;)

Motorbreath
2010-02-17, 21:26
Dany Heatley?

Om sanningen ska fram så förstod jag vad rooz menade men ville ge honom en vink om att det var Kanada, och inte Ryssland, som spelade mot Norge..

Psychological
2010-02-17, 23:16
Nu är det bara två timmar kvar till nedsläpp. På med kaffet :)

Psychological
2010-02-18, 00:18
fan vad sveriges damer är pinsamt dåliga

burre
2010-02-18, 00:34
Men ffs!! Jag hoppade in i matchen för 1min(!!) sen, Kanada har hunnit göra 7 och 8 noll...

Psychological
2010-02-18, 00:35
ha ha- och nu kom 9an

burre
2010-02-18, 00:35
9-0 30 sekunder senare. Tillbaka till curlingen...

Psychological
2010-02-18, 00:36
damhockey borde ju inte ens vara med i OS .

clinteastwood
2010-02-18, 00:36
Tur att sverige är bra på curling!

Psychological
2010-02-18, 00:39
ha ha ha ha 10 - 0

Vinter
2010-02-18, 00:45
damhockey borde ju inte ens vara med i OS .

Man skulle kunna säga samma sak när Sovjet dominerade hockeyn i 30år. ;) 64-92 7guld, 1 silver. Lätt att glömma..

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sovjetunionens_ishockeylandslag

clinteastwood
2010-02-18, 00:45
20-0 hade varit nått!

Psychological
2010-02-18, 00:52
Man skulle kunna säga samma sak när Sovjet dominerade hockeyn i 30år. ;) 64-92 7guld, 1 silver. Lätt att glömma..

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sovjetunionens_ishockeylandslag

Jo men de vann inte med tvåsiffrigt i varje match de spelade

Vinter
2010-02-18, 01:10
Jo men de vann inte med tvåsiffrigt i varje match de spelade

Nej bara varannan ;) Hockey handlade bara om 4 nationer på den tiden. Sverige brukade slå blåbärsnationerna med tvåsifrigt fram till 80-talet tex. Och att få stryk av sovjet med 8-0 var inte så specielt ovanligt. Kolla gammal kanadensiskt statistik :D

Psychological
2010-02-18, 01:35
Nu kÖr vi

burre
2010-02-18, 02:06
Mållöst, bluäää. Vill se mer av Bäckström-kedjan.

lanzal
2010-02-18, 02:07
Tyskland imponerar

Vinter
2010-02-18, 02:08
Tyskarna spelar bra. Gäller bara att få igång alla kedjor nu.

dared
2010-02-18, 02:09
Hoppas det släpper lite i andra. Vilka spelare i Sverige är ni mest nöjda med (considering) ?

Psychological
2010-02-18, 02:09
Mållöst, bluäää. Vill se mer av Bäckström-kedjan.

Luuugn. Det tar lite tid o spela in formationerna... Sen är jag rätt imponerad av tyskarna. Undrar ta mig fan om de inte är bättre än Slovakien ?

Psychological
2010-02-18, 02:10
Hoppas det släpper lite i andra. Vilka är ni mest nöjda med?

Foppa och Bäckström.. Otrolig fart på foppa faktiskt

burre
2010-02-18, 02:27
Skottglad jävel Ehrhoff, han lirar i nhl va?

gnagaren
2010-02-18, 02:33
Vilka gjorde 1-0 och vilka kvitterade? Vem gjorde mål för Sverige? Har varit på toa och i köket så jag missade målen :/

burre
2010-02-18, 02:38
Det står 1-0... Öhlund.

gnagaren
2010-02-18, 02:40
Det står 1-0... Öhlund.

Oj, och jag är inte ens full... Dags att kolla synen *gah!*

Tack för info!

Kaboffastar
2010-02-18, 02:46
Alfredsson är på gång tycker jag!
eller ja.. han spelar bra!
han är bra i ottawa!
det är inget som är på gång!

- Wikegård

burre
2010-02-18, 03:00
Wikegård är det bästa som hänt svensk sport på mycket länge.

_slipknot1_
2010-02-18, 03:01
Alfredsson är på gång tycker jag!
eller ja.. han spelar bra!
han är bra i ottawa!
det är inget som är på gång!

- Wikegård

Wikegård är en aning hetare idag än under damhockeyn igår när han börja sjunga.

Ser förövrigt rätt bra ut för att vara första matchen. Bäckis-kedjan är hittills hetat.

dared
2010-02-18, 03:02
Alfredsson är på gång tycker jag!
eller ja.. han spelar bra!
han är bra i ottawa!
det är inget som är på gång!

- Wikegård



Haha, saknar de svenska kommentatorerna! Är i utlandet men hittade en stream med finlandssvenska iaf. Inte riktigt lika bra men duger.

Wikegård :D

dared
2010-02-18, 03:02
Wikegård är en aning hetare idag än under damhockeyn igår när han börja sjunga.

Ser förövrigt rätt bra ut för att vara första matchen. Bäckis-kedjan är hittills hetat.

Kunglig assist där för 2-0

C.E.J.
2010-02-18, 03:43
Jeo 2-0, woo!

_slipknot1_
2010-02-18, 03:47
Kunglig assist där för 2-0

Väldigt fint spel av Alfie med tackling och passen från Bäckis är hockeygodis!
Murray är förövrigt riktigt skön! Fina tacklingar han levererar och spelar bra defensivt. Lite besviken på Zetterbergs-kedjan, men är ju bara första matchen så är lugna puckar.

Kan man låta med tråkig än S.Liv?

Psychological
2010-02-18, 03:58
Första matchen avklarad. En kväll på jobbet, inte mer.. Tror ändå Sverige kommer att vara mycket bättre redan nästa match . Defensiven såg i alla fall jävla bra ut , så slipa offensiven så kan det gå hur bra somhelst :)

davvvan
2010-02-18, 04:00
Defensiven tyckte inte jag såg bra ut, virrigt och tyskarna fick ofta komma till halvchanser... Kling och klang sa det, kunde gärna ha stått 2-0 åt andra hållet där. Å då vetefan om Sverige hade fixat det. Weinhandl måste upp om han ska få fortsätta i förstalinen, han drar ner Sedinarna där. Mer skott från Enström på blå och inte rulla på 4 femmor i PP. Skön seger, Henke stabil i kassen. Natt

davvvan
2010-02-18, 04:02
Skottglad jävel Ehrhoff, han lirar i nhl va?

Vancouver, en riktigt bra back. Skulle lätt slå sig in i bland de fyra första backarna i Sverige i mitt tycke.

rooz
2010-02-18, 09:24
Heh, du började genom att ta fel på Lettland och Norge så det kanske inte är så konstigt att en som inte är så initierad vet vem Ovie är. ;)
Jag var magsjuk då inlägget skrevs:em:

Jaha, SWE-TYS 2-0
Tar ett tag att spela ihop sig osv osv, så det kan bara bli bättre:)

(Jagr, trodde han tappat väldigt mkt men lite klass hade han kvar*popcorn*)

thenut
2010-02-18, 09:58
Ta bort Magnus Johansson, han såg vansinnigt långsam ut och verkade rädd för närkamperna, och detta skriver jag som Linköpingsbo (håller iofs på FBK, men ändå)...

Pingu
2010-02-18, 10:08
Undrar när Wikegård ska totalsåga damkronorna på samma sätt som han dömde ut David rundblad i jvm

Såg inte hela matchen men det var bland det mest patetiska jag sett.
Os ska verkligen inte ha med damhockeyn

rooz
2010-02-18, 10:14
Ta bort Magnus Johansson, han såg vansinnigt långsam ut och verkade rädd för närkamperna, och detta skriver jag som Linköpingsbo (håller iofs på FBK, men ändå)...
Han har ju aldrig varit någon fysisk back, ever. Men som sagt kan han få det tufft värre när det kommer jänkare och kanadickar som inte tvekar att fullfölja varje tackling;)

Tryman
2010-02-18, 10:29
Nej bara varannan ;) Hockey handlade bara om 4 nationer på den tiden. Sverige brukade slå blåbärsnationerna med tvåsifrigt fram till 80-talet tex. Och att få stryk av sovjet med 8-0 var inte så specielt ovanligt. Kolla gammal kanadensiskt statistik :D

Om inte jag missminner mig så fick inte proffsen från NHL vara med under en del av 70-talet och Kanada hoppade av halva 70-talet.

Undrar när Wikegård ska totalsåga damkronorna på samma sätt som han dömde ut David rundblad i jvm

Såg inte hela matchen men det var bland det mest patetiska jag sett.
Os ska verkligen inte ha med damhockeyn

Kändes nästan som Renberg fick onda blickar av Marie L när han sa "har Sverige en bra dag förlorar dom bara med 4-5 mål" :D

Kebab-Arne
2010-02-18, 10:40
Ta bort Magnus Johansson, han såg vansinnigt långsam ut och verkade rädd för närkamperna, och detta skriver jag som Linköpingsbo (håller iofs på FBK, men ändå)...

Manges styrka ligger ju som sagt i spelsinnet och uppspelen. Problemet igår var han verkade lite nervös och försökte mest bli av med pucken så fort han fick den. Får hoppas det blir bättre. Han har ändå spelat bra i tidigare VM mot storlagen.

De som ansåg i tråden om hur Sveriges JVM-lag skulle klara sig mot Tyskland och Schweiz att Sverige skulle slå Tyskland bör nog tänka om. Inte en chans att JVM-laget skulle klara sig.

Hade herrarna torskat med 13-1 hade tidningarna haft rubriker som "landsförrädare" och liknande. Nu verkar man mest rycka åt axlarna och tänka att det inte var så farligt. Ingen bryr sig helt enkelt. Lägg ned eller utveckla.

rooz
2010-02-18, 10:53
Tyskland var ju bättre än många trott, och JVM-kaget skulle inte haft en chans såhär i efterhand.

Schweiz började ju bra och fysiskt mot USA, men orkade inte hålla i hela matchen.

rooz
2010-02-18, 12:27
Du kommer att bli besviken när Murray o co förvandlar de finska lejonen till kattungar ;)
Tror att det behövs mer än 2 fysiska backar för att skrämma Jarkko Ruuto:D

Killen är inte att leka med när han väl vill proppa på, rent eller ej
nAZIMkNMTCw

Anton Fräs
2010-02-18, 14:05
Vilken fruktansvärd jävla tackling. :(

gnagaren
2010-02-18, 14:16
Jag kommer ihåg den där tacklingen väldigt väl och grejen med den är att den blir så ful p.g.a Jagr själv. Han blir lite hakad av finnen bakom och böjer sig fram för att hålla balansen i samma sekund som Ruutu bestämt sig för att tackla honom. Som man ser på videon så står Jagr upp på benen bara 1sek innan tacklingen sker, hela händelsen är bara otur och hade Jagr stått upp 1sek till hade inte tackligen blivit så ful.
Tror inte ens en spelare som Ruutu skulle tackla nån sådär fult med flit.

Tryman
2010-02-18, 14:29
Tror inte ens en spelare som Ruutu skulle tackla nån sådär fult med flit.

:laugh:

gnagaren
2010-02-18, 14:32
:laugh:



Ok jag kanske överdrev lite där, men jag vill gärna tro att man inte gör det med flit. Kan ju vara rent av livsfarligt, dock saknar ju många hockeyspelare empati totalt och är upptränade tacklings- och slagsmålsmaskiner a.k.a poliser.

WHITEFOLKS
2010-02-18, 14:49
Som gnagaren säger så är det ju till stor del Jagr själv som orsakar att den blir ful.

Hur funkar det om man är nära sargen i allmänhet och böjer sig ner så precis innan man blir tacklad. Är man tacklingsbar fortfarande eller ska den andra killen avbryta?

von huff
2010-02-18, 15:06
Murray är ju något hypad*rolleyes*Tjeckien såg ganska farliga ut i Slovakien matchen.Det finska försvarsspelet var inget vidare mot vitryssland men powerplay och boxplay funkade ju vilket det ofta brukar för Finland.har inte kollat Sverige-Tyskland men 2-0 till Sverige var ju ingen överlägsen vinst iaf sett till målen.Fast nuförtiden blir det sällan några 10-0 matcher

Tryman
2010-02-18, 15:09
Ok jag kanske överdrev lite där, men jag vill gärna tro att man inte gör det med flit. Kan ju vara rent av livsfarligt, dock saknar ju många hockeyspelare empati totalt och är upptränade tacklings- och slagsmålsmaskiner a.k.a poliser.

Nu är ju inte J. Ruutu polis, snarare AFA som den uppviglare som han är ;)

Som gnagaren säger så är det ju till stor del Jagr själv som orsakar att den blir ful.

Hur funkar det om man är nära sargen i allmänhet och böjer sig ner så precis innan man blir tacklad. Är man tacklingsbar fortfarande eller ska den andra killen avbryta?

Det ser inte ut som Jagr ser att Ruutu kommer, annars hade han nog kunnat ta emot smällen bättre. Ruutu har riktig fart då han tar 5-6 skär riktar in sig och tar 2 skär till, sen smäller det.

Sen om man är tacklingsbar eller inte är nog väldigt subjektiv fråga. Hur lång tid innan han böjer sig ner m.m.

Martin Löwgren
2010-02-18, 15:17
Wikegård är en aning hetare idag än under damhockeyn igår när han börja sjunga.



Haha what?

rooz
2010-02-18, 15:59
Titta upp, annars kan du bli kronwalled
iqanH27U338

Spelare som Pronger,Ruutu kan göra sånna tacklingar, det finns filmer på andra saker det gjort

(Kronwalls är enligt mig en clean hit på någon som inte riktigt är med)

thenut
2010-02-18, 16:08
Titta upp, annars kan du bli kronwalled
iqanH27U338

Spelare som Pronger,Ruutu kan göra sånna tacklingar, det finns filmer på andra saker det gjort

(Kronwalls är enligt mig en clean hit på någon som inte riktigt är med)

Det där är kärlek helt enkelt, klockren tackling... Blev han verkligen utvisad för tacklingen, eller såg jag fel?

Anton Fräs
2010-02-18, 16:32
Det är ju bara efterblivet.. Risk för livhanken.

_slipknot1_
2010-02-18, 16:37
Haha what?

Haha ja han började nynna på in the middle of the night. Han försökte komma på texten hahaha kan ha varit det roligaste jag hört under en sportsändning!!

130kg finsk sisu
2010-02-18, 18:11
intressant hur lite folk vet om hockey och uttalar sig ändå. ruutu är ingen tränad fighter. Han klassas som middleweight på www.hockeyfights.com
T.ex Murray är bra mycket tuffare då handskarna åker av.
Angående tackligen så är det en schyst tackling. armarna ner, inga extra skridskoskär osv, inget hopp, inte i ryggen. Ingenting enligt regelboken gör den ful. Jagr håller inte huvudet uppe. Så enkelt är det.
Ruutu är annars en pajas, men ack så sevärd sådan.

Azt3k3n
2010-02-18, 18:18
Jag kommer ihåg den där tacklingen väldigt väl och grejen med den är att den blir så ful p.g.a Jagr själv.

Tycker inte den var speciellt ful. Tacklingen kommer ju från sidan och ser ut att träffa axeln.


Angående tackligen så är det en schyst tackling. armarna ner, inga extra skridskoskär osv, inget hopp, inte i ryggen. Ingenting enligt regelboken gör den ful. Jagr håller inte huvudet uppe. Så enkelt är det. .

+1

130kg finsk sisu
2010-02-18, 18:22
Nu vet jag att ni blir flyförbannade och drar snorkråkor ur näsan. Men jag gillar Kronwall och tycker han är en jävligt bra hockeyspelare men jag anser att man som hockeyspelare och speciellt i NHL skall vara villig att stå till svars utan handskar. Kronwall är inte man att göra det. Och han tacklar många gånger kontroversiellt. Denna tackling var ej heller ren eftersom Havlat aldrig rört pucken. Men som sagt bra och komplett back men lirar man i NHL så tycker jag att man är ett få som står där och ugglar då man blir utmanad.

joasimo
2010-02-18, 18:25
Titta upp, annars kan du bli kronwalled
iqanH27U338

Spelare som Pronger,Ruutu kan göra sånna tacklingar, det finns filmer på andra saker det gjort

(Kronwalls är enligt mig en clean hit på någon som inte riktigt är med)

Det där har man ju råkat ut för, inte skönt! men man lär ju sig i alla fall..gillar dock inte folk som kör upp handskarna i ansiktet jämt då de tacklar, visserligen böjde sig havlat ganska mycket..

130kg finsk sisu
2010-02-18, 18:25
För att göra er riktigt upprörda så måste jag påminna om att enligt REGELBOKEN var Ruutus tackling schyst och Kronwalls ful. Om ni har nåt annat att säga ber jag er hänvisa till regelboken. Inget annat tjafs duger.

130kg finsk sisu
2010-02-18, 18:28
Tillbaka till OS-hockeyn. Slipper 2 eller 3 från varje grupp vidare. Om det är nån som har spelsystemet under sina fem fingrar så redogör gärna.

gnagaren
2010-02-18, 18:31
Tycker inte den var speciellt ful. Tacklingen kommer ju från sidan och ser ut att träffa axeln.



Läs om, läs rätt.

Jag menar ju precis som Sisu att tackligen inte är ful utan blir det p.g.a att Jagr böjer ner huvudet precis när Ruutu ska trycka till. Otur helt enkelt.

Trance
2010-02-18, 18:33
Nu vet jag att ni blir flyförbannade och drar snorkråkor ur näsan. Men jag gillar Kronwall och tycker han är en jävligt bra hockeyspelare men jag anser att man som hockeyspelare och speciellt i NHL skall vara villig att stå till svars utan handskar. Kronwall är inte man att göra det. Och han tacklar många gånger kontroversiellt. Denna tackling var ej heller ren eftersom Havlat aldrig rört pucken. Men som sagt bra och komplett back men lirar man i NHL så tycker jag att man är ett få som står där och ugglar då man blir utmanad.

Förutom att så gott som alla hockey-experter jag såg skriva om den tacklingen ansåg den vara ren och att han inte ens borde fått en utvisning. Man behöver inte röra pucken för att det skall anses att man har "possession" av den. Pucken var vid hans skridsko och uppenbarligen hade Havlat intentionen att spela den.