handdator

Visa fullständig version : Hjälp mig och min far att reda ut en diskussion!


Masdonne
2009-12-27, 23:42
Under många tillfällen diskuterar jag och min pappa angående protein- och kolhydratsintag.

Han hävdar ofta att jag äter för mycket på en gång, och att det inte är bra.

Kan ta ett exempel från idag.
Vi åt en normalstormiddag vid sjutiden.
Klockan elva tar jag en protion gröt och hade därefter tänkt att ta en proteindrink innan jag går och lägger mig.

Han hävdar att kroppen inte kan tillgodogöra sig de näringsämnen jag stoppar i mig. Jag påstod att han överdrev då jag inte tror kroppen inte klarar av att ta emot 2 dl havegryn och 1dl protenpulver under samma tillfälle.

Finns det någon gräns för hur mycket protein och kolhydrater kroppen kan ta upp på en gång utan att man slösar på proteinet eller kolhydrater eller att det sliter på levern? Jag väger 83 kg om det har någon betydelse.

Och hur pass dåligt är det att ta en portion gröt och proteindrink en timma innan man går till sängs? Sannolikt inte optimalt men jag tror det knappast är skadligt eller inte gör någon skillnad på återhämtning/uppbyggnad?

Har han rätt i något av det han säger? Hans okunnig tjej brukar flika in med massa intygande nonsens trots att hon inte har någon koll på träning eller kost annat än hon läser i Aftonbladet vilket brukar leda till hetsiga diskussioner där min far beklagar sig över att jag inte köper allt han säger.

Vore tacksam för svar!

Pepz
2009-12-27, 23:45
du har rätt han har fel.

hälsa honom att Pepz på kolozzeum har sagt det så löser det sig nog

Masdonne
2009-12-27, 23:47
du har rätt han har fel.

hälsa honom att Pepz på kolozzeum har sagt det så löser det sig nog

Han har tränat fasligt massa år och att säga att jag läst det på internet duger inte då han brukar dra med "jag har tränat i så många år".

Finns det någon bra länk man kan skriva ut och visa för honom?

Sniggel
2009-12-27, 23:50
Låter som någon som har bestämt sig för att ha rätt och inte går att överbevisa. Är det då lönt att försöka övertyga?
Fortsätt du att äta din gröt och proteindrink innan läggdags om du trivs med det.

Ja kroppen är byggd för att tillgodogöra sig allt du stoppar i den, eller iaf runt 95-99% beroende på vilken typ av kost du äter (har jag för mig). En fibberrik kost drar ner på upptaget lite.

Vissa undantag finns förstås, t ex 100g vassle i vatten på tom mage så förlorar du det mesta. Men en gröt gjord på 5 dl havregrynsgröt (ja en jättestor portion) och en proteindrink efter det lär du tillgodogöra dig till "fullo".

Enda nackdelen är väl om du har svårt att sova eller blir dålig i magen. Men får du inga såna problem så...

Sniggel
2009-12-27, 23:51
du har rätt han har fel.

Hälsa honom att pepz på kolozzeum har sagt det så löser det sig nog

:)

Masdonne
2009-12-27, 23:54
Det han säger kan ibland vara paradoxalt och när jag påpekar det så blir borde han och hans tjej sura för jag inte lyssnar på dem. Jag irriterar mig så när de tror de sitter på en dogmatisk sanning som inte får ifrågasättas.

För några dagar sen påstod han att man inte kan ta in hur mycket protein som helst vid ett och samma tillfälle. Fine, det vet jag om så jag minskade min dagliga dos protein och tänlkte senare att man kunde ta två portioner istället för en stor (men de två skulle fortfarande ha lite mer protein än den ensamma tillsammans) om dagen. Alltid en på morgonen och iblandn är jag känner för det /är hungrig eller känner tat jag inte fått i mig bra med mat så tar jag en på kvällen också.

Därför ville jag ta en proteindrink nu ikväll efter min portion gröt. Han började genast prata om att kroppen inte kan tillgodogöra sig alla näringsämnen och att det var meningslöst, slöseri med pengar, och skadligt för levern. Jag hävdade att han inte kan vara så generell när han säger "näringsämnen". Min portion gröt innehöll bara 10g protein varför jag ansåg att min proteindrink inte skulle vara för mycket. 300 kcal för gröten är inte mycket varför jag också ansåg att de kolhydrater som är i proteindrinken inte skulle vara för många.
I samma veva tycker han att jag har blivit för manisk och enkelspårig då jag hela tiden hetsar om viktuppgång och kosttillskott och att äta mycket mat. Det blir lätt så när man jobbar väldigt få timmar i veckan och har tid över för träning och kost.
Den största bakomliggande orsaken tror jag kan vara att han inte vill lägga ner mer pengar på kosttillskottet men inte vill erkänna det (trots att va kom överrens om att jag skulle ge honom 200 kr extra i månaden för att få ta protein på kvällen också).

Så därför vore det skönt att kunna bevisa att han har fel (om han nu har det) så vi kan skippa skitsnacket och tala ut som det är. Han har en tendens att skylla på andra saker när jag inte gör som han vill.

Masdonne
2009-12-27, 23:56
Låter som någon som har bestämt sig för att ha rätt och inte går att överbevisa. Är det då lönt att försöka övertyga?
Fortsätt du att äta din gröt och proteindrink innan läggdags om du trivs med det.

Ja kroppen är byggd för att tillgodogöra sig allt du stoppar i den, eller iaf runt 95-99% beroende på vilken typ av kost du äter (har jag för mig). En fibberrik kost drar ner på upptaget lite.

Vissa undantag finns förstås, t ex 100g vassle i vatten på tom mage så förlorar du det mesta. Men en gröt gjord på 5 dl havregrynsgröt (ja en jättestor portion) och en proteindrink efter det lär du tillgodogöra dig till "fullo".

Enda nackdelen är väl om du har svårt att sova eller blir dålig i magen. Men får du inga såna problem så...

Så otroligt sant! Men han hävdar att det är jag som är envis och "alltid ska argumentera emot". Problemet är att jag bor ju i samma hus och skulle jag ta en proteindrink trots att han inte ville det skulle det nog bli liv i luckan. Min portion var bara på 2 dl.

Men att jag äter innan jag går och lägger mig brukar de dra upp också. Hur pass illa är det att äta innan sänggående? Handlar om en dryga timma innan.

tsp
2009-12-28, 00:01
Det han säger kan ibland vara paradoxalt och när jag påpekar det så blir borde han och hans tjej sura för jag inte lyssnar på dem. Jag irriterar mig så när de tror de sitter på en dogmatisk sanning som inte får ifrågasättas.

För några dagar sen påstod han att man inte kan ta in hur mycket protein som helst vid ett och samma tillfälle. Fine, det vet jag om så jag minskade min dagliga dos protein och tänlkte senare att man kunde ta två portioner istället för en stor (men de två skulle fortfarande ha lite mer protein än den ensamma tillsammans) om dagen. Alltid en på morgonen och iblandn är jag känner för det /är hungrig eller känner tat jag inte fått i mig bra med mat så tar jag en på kvällen också.

Därför ville jag ta en proteindrink nu ikväll efter min portion gröt. Han började genast prata om att kroppen inte kan tillgodogöra sig alla näringsämnen och att det var meningslöst, slöseri med pengar, och skadligt för levern. Jag hävdade att han inte kan vara så generell när han säger "näringsämnen". Min portion gröt innehöll bara 10g protein varför jag ansåg att min proteindrink inte skulle vara för mycket. 300 kcal för gröten är inte mycket varför jag också ansåg att de kolhydrater som är i proteindrinken inte skulle vara för många.
I samma veva tycker han att jag har blivit för manisk och enkelspårig då jag hela tiden hetsar om viktuppgång och kosttillskott och att äta mycket mat. Det blir lätt så när man jobbar väldigt få timmar i veckan och har tid över för träning och kost.
Den största bakomliggande orsaken tror jag kan vara att han inte vill lägga ner mer pengar på kosttillskottet men inte vill erkänna det (trots att va kom överrens om att jag skulle ge honom 200 kr extra i månaden för att få ta protein på kvällen också).

Så därför vore det skönt att kunna bevisa att han har fel (om han nu har det) så vi kan skippa skitsnacket och tala ut som det är. Han har en tendens att skylla på andra saker när jag inte gör som han vill.

Ta dina 200kr du ger honom att köpa tillskott för och köp ditt protein själv, det borde väl lösa saken?

Masdonne
2009-12-28, 00:03
Ta dina 200kr du ger honom att köpa tillskott för och köp ditt protein själv, det borde väl lösa saken?

Men vi kommer att tjaffsa ändå. Jag vill kunna motbevisa honom för jag har hela tiden avslutat diskussionerna med "Jag ska kolla upp det där" men det blir ju tomma hot om jag aldrig gör det.

Pepz
2009-12-28, 00:05
Men vi kommer att tjaffsa ändå. Jag vill kunna motbevisa honom för jag har hela tiden avslutat diskussionerna med "Jag ska kolla upp det där" men det blir ju tomma hot om jag aldrig gör det.

be honom bevisa det han säger då.


alternativt köp en bok.

Masdonne
2009-12-28, 00:07
be honom bevisa det han säger då.


alternativt köp en bok.

Han säger bara att "Jag har tränat i så många år och jag bryr mig om dig bla bla" och sen flikar hans okunniga tjej in med "AAAA så är det faktiskt!".

Jag brukar sällan läsa om kost och sånt så vet ni en bra länk vore det kanon! Tänkte söka lite på google för att se om man hittar något. MEn det vore bra om någon kunde komma med att bra argument på just den sitautionen jag skrev.

Pepz
2009-12-28, 00:09
Han säger bara att "Jag har tränat i så många år och jag bryr mig om dig bla bla" och sen flikar hans okunniga tjej in med "AAAA så är det faktiskt!".

Jag brukar sällan läsa om kost och sånt så vet ni en bra länk vore det kanon! Tänkte söka lite på google för att se om man hittar något. MEn det vore bra om någon kunde komma med att bra argument på just den sitautionen jag skrev.

traningslara.se

bland annat idrottarens proteinbehov

tsp
2009-12-28, 00:11
Boken Maximal muskeltillväxt av Fredrik Paulún är jävligt bra. Läs i den så hittar du nog en del. Eller så tar du bara upp honom som argument, låter ju lite snyggt om du kan säga "jag har läst en bok av den kände näringsfysiologen Fredrik Paulún som bekräftar mina argument. vad har du för verkliga belägg för det du påstår?"

Masdonne
2009-12-28, 00:14
Boken Maximal muskeltillväxt av Fredrik Paulún är jävligt bra. Läs i den så hittar du nog en del. Eller så tar du bara upp honom som argument, låter ju lite snyggt om du kan säga "jag har läst en bok av den kände näringsfysiologen Fredrik Paulún som bekräftar mina argument. vad har du för verkliga belägg för det du påstår?"

Det skulle kunna vara något.

Men det är alltså inte dåligt eller ohälsosamt att äta en portion gröt och proetindrink en dryga timma innan sänggående?

Pepz
2009-12-28, 00:15
Det skulle kunna vara något.

Men det är alltså inte dåligt eller ohälsosamt att äta en portion gröt och proetindrink en dryga timma innan sänggående?

garanterat inte.

bara vettigt

Sniggel
2009-12-28, 00:24
Vad är det för konstigt med att vilja gå upp i vikt och äta mycket mat för att göra det? Hur ska man annars kunna nå sina mål man har med träningen?
Visst kan fokuset på kosttillskott ibland gå överstyr, men det låter inte som du har några problem med det.

Scratch89
2009-12-28, 00:29
Nu har du väl inte sagt hur mycket du äter under en hel dag eller en vecka heller, iofs. Om du redan äter ofantliga mängder mat hade jag som far inte heller tyckt om att du åt ännu mer.

Masdonne
2009-12-28, 00:29
Vad är det för konstigt med att vilja gå upp i vikt och äta mycket mat för att göra det? Hur ska man annars kunna nå sina mål man har med träningen?
Visst kan fokuset på kosttillskott ibland gå överstyr, men det låter inte som du har några problem med det.

Precis! Jag sa det till honom, att om jag överkonsumerade så borde ju jag gå upp i vikt i raketfart. Över ett år går jag upp stadigt i vikt med ett par svackor. Jag känner att jag inte får i mig tillräckligt med protein och proteindrink är ett enkelt sätt för mig. Det är svårt att hitta jobb och mina lösjobb genererar något tusen i månaden och utan studiebidrag så blir det dyrt då jag äter lunch ute säkert 3 gånger i veckan.

Jag vill gå upp i vikt och har gjort det i relativt stadig takt men jag behöver ju äta mer och mer logiskt nog och jag känner att jag inte får i mig tillräckligt med protein.

Är fruktansvärt enervrerande när de säger att jag är envis och alltid ska tjaffsa emot och aldrig lyssnar på vad de säger...

Eddie Vedder
2009-12-28, 08:18
Han har tränat fasligt massa år och att säga att jag läst det på internet duger inte då han brukar dra med "jag har tränat i så många år".

Finns det någon bra länk man kan skriva ut och visa för honom?

De där två raderna motsäger ju förvisso varandra litegrann. Om nte internet per automatik duger (trots att all forskning finns publicerad på internet:D) lär inte någon internettext avgöra.

Pepz föreslog vår sida och min serie om idrottares proteinbehov (tack för det Pepz!:)) och vi har skrivit mer om det ni diskuterar du och din far.

Men som sagt, vi kan ju busenkelt avfärdas som "bara en blogg" även om vi skriver texter baserat på vetenskap och med källhänvisning till vetenskaplig litteratur.

Cerberus
2009-12-28, 10:17
våra kroppar har utvecklats för ett helt annorlunda liv än det vi har idag, vi ÄR gjorda för att kunna ta upp enorma mängder mat(större portioner tar längre tid att brytas ner och tas upp helt enkelt) för när vi var stenåldersmänniskor hade vi inte konstant tillgång till föda(precis tvärtom då). Hade varit helt slösaktigt att skita ut större delen av maten då och våra förfäder hade aldrig överlevt svälttider på det sättet.

Masdonne
2009-12-28, 20:49
De där två raderna motsäger ju förvisso varandra litegrann. Om nte internet per automatik duger (trots att all forskning finns publicerad på internet:D) lär inte någon internettext avgöra.

Pepz föreslog vår sida och min serie om idrottares proteinbehov (tack för det Pepz!:)) och vi har skrivit mer om det ni diskuterar du och din far.

Men som sagt, vi kan ju busenkelt avfärdas som "bara en blogg" även om vi skriver texter baserat på vetenskap och med källhänvisning till vetenskaplig litteratur.

Ok. Men kan du på rak arm säga hur mycket protein man kan inta utan att man pissar ut överskottet eller belastar levern?

vicarious
2009-12-28, 21:15
Ok. Men kan du på rak arm säga hur mycket protein man kan inta utan att man pissar ut överskottet eller belastar levern?

Det går inte att säga och beror ju givetvis på hur mycket man väger osv. Det finns en teoretisk övre toxisk gräns vid 3,5g / kg kroppsvikt och dygn.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=136586

EDIT: Såg nu att du kanske menade vid enskild måltid och inte över hela dygnet sett.

Här kan du läsa lite om protein-intag:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=135442

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=122843&highlight=albumin

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=133342

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=138226

Masdonne
2009-12-28, 21:22
Ok, tack för alla svaren!

Men om någon vill tillägga något så är det fritt fram! ;)

Crocker
2009-12-28, 22:21
Min far klamrar MASSOR ang. träning trots att han aldrig har tränat/rört på sig märkvärdigt, här kommer några av argumenten:
*Blåbär är farligt.
*Mer än 3 måltider så går du upp i vikt.
*Man går ner i vikt av mer än 100g protte.
*Över 2000kcal går du upp i vikt.
*Multivitamintillskott driver ur vatten
*Kassein är farligt då han klamrar att det inte finns.
*Magnesium är farligt för man ska ej äta metall.
Någon som vet hur jag kan övertala min far? :)
Eller har han rätt på något, så ger jag mig såklart?

Johan_P
2009-12-28, 23:30
Min far klamrar MASSOR ang. träning trots att han aldrig har tränat/rört på sig märkvärdigt, här kommer några av argumenten:
*Blåbär är farligt.
*Mer än 3 måltider så går du upp i vikt.
*Man går ner i vikt av mer än 100g protte.
*Över 2000kcal går du upp i vikt.
*Multivitamintillskott driver ur vatten
*Kassein är farligt då han klamrar att det inte finns.
*Magnesium är farligt för man ska ej äta metall.
Någon som vet hur jag kan övertala min far? :)
Eller har han rätt på något, så ger jag mig såklart?
Be honom köpa en hemkunskapsbok för högstadiet eller annan literatur där enkel nutritionslära beskrivs.

Din pappa måste läsa på eller vara tyst. Det första alternativet är så klart bäst.

*Magnesium är farligt för man ska ej äta metall.
:laugh:

edit: eller så kanske han skojar med dig! (?)

Crocker
2009-12-28, 23:33
Om han skojade, så skulle han ej bli sur ju? ;)
Jag har sagt det men han vägrar, har gjort som masdonne att sagt att jag ska hitta artiklar. :P

mikaelj
2009-12-28, 23:37
Flytta hemifrån? Ignorera honom?

Låna hem "Näringslära för högskolan" från biblioteket?

Ashenshugar777
2009-12-28, 23:38
Om han skojade, så skulle han ej bli sur ju? ;)
Jag har sagt det men han vägrar, har gjort som masdonne att sagt att jag ska hitta artiklar. :P

Eftersom det är han som säger att "Det är såhär" så be han bevisa det med artiklar, och tills du ser dom artiklarna så gör du som du vill :p

Johan_P
2009-12-28, 23:39
Om han skojade, så skulle han ej bli sur ju? ;)
Jag har sagt det men han vägrar, har gjort som masdonne att sagt att jag ska hitta artiklar. :P

Vänd på det. Fråga honom vart han fått den informationen ifrån istället.

Men jag antar vi pratar om tjuriga gamla gubbar här - då är det inte mycket som biter, tyvärr.

Du kan ju alternativt påstå en jävla massa felaktigheter själv. Kanske inte fyller nån större vits i och för sig.

Crocker
2009-12-28, 23:43
Fyller bara i saker till han som jag är stensäkra på, fått bekräftade från många andra tränande.
Grejen är att han så gott som förbjuder mig till det jag listade upp.
Får ta det när han är på jobbet, när morsan är i närheten. (Tränande person)
Känns ganska irriterande, men ska försöka med att be han bevisa det. ;)
Tackar. :)

Eddie Vedder
2009-12-29, 08:02
Ok. Men kan du på rak arm säga hur mycket protein man kan inta utan att man pissar ut överskottet eller belastar levern?

Du pissar inte ut "överskottet". Visst ökar kväveutsöndringen vid högt intag men det är fullständigt naturligt och inget som är särskilt omfattande.

Bear Grylls
2009-12-29, 12:10
Har läst någonstans att kroppen kan absorbera ca 4-8 gram protein per timme, skulle gissa på att det är mer om man tränar aktivt. Har tyvärr igen källa på det men någon annan kanske vet mer om det?

King Grub
2009-12-29, 12:11
Varför skulle träning påverka tarmens förmåga?

http://hk.humankinetics.com/IJSNEM/viewarticle.cfm?jid=2GCY44nv2MJJ846W2GNK6Z8W2UGK3L pb2JLC&view=art&aid=5642&site=2GCY44nv2MJJ846W2GNK6Z8W2UGK3Lpb2JLC

Bear Grylls
2009-12-29, 12:14
Varför skulle träning påverka tarmens förmåga?

Vet inte, jag tänkte mer att eftersom musklerna blir större så behövs mer protein för att behålla massan.

Eddie Vedder
2009-12-29, 14:15
Vet inte, jag tänkte mer att eftersom musklerna blir större så behövs mer protein för att behålla massan.

Hur aminosyror metaboliseras i kroppen skiljer sig utifrån muskelamssa, musklers insulinkänslihget etc. men då har det ju redan absorberats över tarmen.

Elfsberg
2010-01-01, 17:33
Din pappa är en allvetare. Han kan allt.

Glöm det bara.

(jag har vart där..)

JakeShaft
2010-01-02, 12:45
Mina föräldrar var lika dana när jag bodde hemma, jag löste det genom att köpa och låna böker och verkligen visa att jag sätter mig in i ämnet. Om din far ser att du verkligen försöker sätta dig in i det här ämnet så kanske han lyssnar på dig bättre.

Endura
2010-01-03, 11:35
Håller med JakeShaft.

Om du inte själv lyckas låta lika självsäker på "din kunskap" blir du överkörd av din mer säkra far, även om han har fel. Att gå på en "känsla" funkar inte med personer av den typen.
Genom att skaffa dig kunskap, och med det bra argument, kommer du inte bara låta säkrare i dina egna ord och uttal, du kommer också själv verka mer självsäker.
Läs på och fortsätt ifrågasätt, så vinner du inte bara diskussionerna mot din far, det kommer även hjälpa dig mer i din träning! :thumbup:

Masdonne
2010-01-18, 23:06
Du pissar inte ut "överskottet". Visst ökar kväveutsöndringen vid högt intag men det är fullständigt naturligt och inget som är särskilt omfattande.

Och denna kväveutsöndring är inte farlig eller belastar organen på några sätt?
Det största argumentet de har är att jag belastar mina organ och att det inte är bra i en ålder av 19 år.

Ännu ett exempel som blossades upp ikväll:
Klockan 19:00 tar jag en stor portion kycklinggryta med ris
Klockan 22:00 tar jag ytterligare en stor portion kycklinggryta med ris
Klockan 23:00 fyller jag på min shaker med protein för att ta vid tolv-tiden eller något senare

Det blev ett jävla liv om att det var helt onödigt att ta en proteinshaker efter två portioner under kvällen och att det belastar organen och bara skulle behövas för elitidrottare som tränar flera timmar om dagen men inte mig.

Just det här tillfället vore bra om man kunde ge något bra exempel. Har läst lite länkar och ska ta mig igenom flera senare. Tack för all hjälp hittills!

Dreas
2010-01-18, 23:14
Och denna kväveutsöndring är inte farlig eller belastar organen på några sätt?
Det största argumentet de har är att jag belastar mina organ och att det inte är bra i en ålder av 19 år.

Ännu ett exempel som blossades upp ikväll:
Klockan 19:00 tar jag en stor portion kycklinggryta med ris
Klockan 22:00 tar jag ytterligare en stor portion kycklinggryta med ris
Klockan 23:00 fyller jag på min shaker med protein för att ta vid tolv-tiden eller något senare

Det blev ett jävla liv om att det var helt onödigt att ta en proteinshaker efter två portioner under kvällen och att det belastar organen och bara skulle behövas för elitidrottare som tränar flera timmar om dagen men inte mig.

Just det här tillfället vore bra om man kunde ge något bra exempel. Har läst lite länkar och ska ta mig igenom flera senare. Tack för all hjälp hittills!Efter att ha intagit två "stora" portioner såpass "sent" på kvällen så kan jag förstå dom. Inte för att det är negativt med att ha mycket protein i omlopp men frågan är vad det gör för nytta.

mattilainen
2010-01-18, 23:15
Desto större proteinintag desto bättre. Varför lägger han sig i så mycket?

Kom ihåg när jag kom hem från träningen en dag så satt pappa med en kompis och så dricker jag min proteindrink och då säger han "Först tränar han och sen tar han sånt där.." som om det skulle vara dåligt.

Då var det bara att lägga fram hela "Kroppens byggstenar bla bla bla..." tillslut insåg han att han inte hade något att sätta emot och avslutade smidigt med "Haha, ja du kan ju"

stafh
2010-01-18, 23:22
Desto större proteinintag desto bättre. Varför lägger han sig i så mycket?

För muskelbyggnad ja, inte för hälsa generellt sett. Ju mer kväve som ska ut desto mer jobb blir det för levern (och njurarna).

Dreas
2010-01-18, 23:41
Desto större proteinintag desto bättre.


För muskelbyggnad ja, inte för hälsa generellt sett. Ju mer kväve som ska ut desto mer jobb blir det för levern (och njurarna).Och är det ens säkert att mer protein ger mer muskler sett över en längre period då kcalen över den perioden är lika? Sen är ju frågan om 20g innan man lägger sig behövs då man i detta fallet har rätt mycket mat i magen.

Någon som har tips på vart man kan läsa sig till proteinbalansens funktion och hur den är knuten till kcalbalansen?

Jag kan ju säga att jag vet att det ofta nämns, mer protein = mer muskler.

Scratch89
2010-01-18, 23:52
Och är det ens säkert att mer protein ger mer muskler sett över en längre period då kcalen över den perioden är lika? Sen är ju frågan om 20g innan man lägger sig behövs då man i detta fallet har rätt mycket mat i magen.

Någon som har tips på vart man kan läsa sig till proteinbalansens funktion och hur den är knuten till kcalbalansen?

Jag kan ju säga att jag vet att det ofta nämns, mer protein = mer muskler.

Sen får man ju tänka på att fadern troligen tycker att det ser störtlöjligt ut att springa omkring och snutta på proteindrinkar hela tiden. Hade jag haft ungar som tränade hade jag då inte tyckt om det, oavsett hur "opti" det är.

mini
2010-01-19, 00:10
Sen får man ju tänka på att fadern troligen tycker att det ser störtlöjligt ut att springa omkring och snutta på proteindrinkar hela tiden. Hade jag haft ungar som tränade hade jag då inte tyckt om det, oavsett hur "opti" det är.

Fast nu är du ju dum. Du hade ogillat det för att det ser löjligt ut även om det är bra för dina barns målsättning?

tsp
2010-01-19, 00:17
Och denna kväveutsöndring är inte farlig eller belastar organen på några sätt?
Det största argumentet de har är att jag belastar mina organ och att det inte är bra i en ålder av 19 år.

Ännu ett exempel som blossades upp ikväll:
Klockan 19:00 tar jag en stor portion kycklinggryta med ris
Klockan 22:00 tar jag ytterligare en stor portion kycklinggryta med ris
Klockan 23:00 fyller jag på min shaker med protein för att ta vid tolv-tiden eller något senare

Det blev ett jävla liv om att det var helt onödigt att ta en proteinshaker efter två portioner under kvällen och att det belastar organen och bara skulle behövas för elitidrottare som tränar flera timmar om dagen men inte mig.

Just det här tillfället vore bra om man kunde ge något bra exempel. Har läst lite länkar och ska ta mig igenom flera senare. Tack för all hjälp hittills!

Fast om du ätit två stora portioner kycklinggryta+ris inte så jättelångt innan så har du ju lätt fått i dig nånstans 90-150g protein? Då förstår faktiskt inte jag heller vad du ska med 20g till?

Känner dock igen ditt problem rent allmänt, min far (och mor) är väl något liknande. Hör ofta att jag äter för mycket ägg t.ex. eller att jag dricker upp all mjölk, äter upp blabla. Pallar inte alltid diskutera med dem, även om mina föräldrar är intresserade av träning och kost samt lyssnar gärna och tar till sig av det jag säger, mor rådfrågar dessutom mig flera gånger i veckan om diverse livsmedel. Men när man får höra typ "måste du äta så där många kycklingfiléer??" eller "fan, du har ju lagat mat till ett helt kompani" så brukar jag bara svara "ta och träna lite hårdare själv istället för att tjata på mig så blir nog du också hungrig ska du se". Funkar varje gång, farsan älskar typ att man käftar med han på det viset så han blir faktiskt nöjd med det svaret. :)

Scratch89
2010-01-19, 00:22
Fast nu är du ju dum. Du hade ogillat det för att det ser löjligt ut även om det är bra för dina barns målsättning?

Dum kan du vara själv!

Gör det någon skillnad resultatmässigt för mitt barns målsättning när han ätit två stora portioner proteinrik mat två, tre timmar innan?

Fordon
2010-01-19, 06:28
Sen får man ju tänka på att fadern troligen tycker att det ser störtlöjligt ut att springa omkring och snutta på proteindrinkar hela tiden. Hade jag haft ungar som tränade hade jag då inte tyckt om det, oavsett hur "opti" det är.

Och felet med att dricka proteindrinkar "titt som tätt" är..? :Virro
Betydligt bättre än random läskeblask som de flesta kids dricker när de är törstiga.

Eddie Vedder
2010-01-19, 07:50
Betydligt bättre än random läskeblask som de flesta kids dricker när de är törstiga.

Det där är lite lustigt faktiskt. Att ge barn kexchoklad och läsk mellan matcher på cuper osv är bara bra, skulle man ge en proteindrink vore man väl sjuk i andras ögon.

Finns så sjukt mycket skräp som marknadsförs i termer om "ger energi". Har dock tonats ner senare åren när sockret börjat få en mer välförtjänt dålig status. Men jag växte själv upp med att får höra om hur "Grrrrrrrrrrreat!" det är med Frostie's.:D

Tanner
2010-01-19, 08:12
Och denna kväveutsöndring är inte farlig eller belastar organen på några sätt?
Det största argumentet de har är att jag belastar mina organ och att det inte är bra i en ålder av 19 år.

Ännu ett exempel som blossades upp ikväll:
Klockan 19:00 tar jag en stor portion kycklinggryta med ris
Klockan 22:00 tar jag ytterligare en stor portion kycklinggryta med ris
Klockan 23:00 fyller jag på min shaker med protein för att ta vid tolv-tiden eller något senare

Det blev ett jävla liv om att det var helt onödigt att ta en proteinshaker efter två portioner under kvällen och att det belastar organen och bara skulle behövas för elitidrottare som tränar flera timmar om dagen men inte mig.

Just det här tillfället vore bra om man kunde ge något bra exempel. Har läst lite länkar och ska ta mig igenom flera senare. Tack för all hjälp hittills!

Denna post säger ingenting. Har du inte ätit något på hela dagen är det inget lustigt alls men om du har ätit liknande under hela dagen så lär du ligga på ett rätt bra energiintag.

Gör en kostregistrering över 5-7 dagar och räkna ut ditt intag av kcal, protein,fet och kolhydrater. Då får du allt svart på vitt och och det blir väldigt tydligt om du eller din far har mest rätt.

AurixLarson
2010-01-19, 08:42
Kroppen kan tillgodagöra cirka 35g protein med din vikt. Men sliter ju inte på levern om man tar för mycket, du lägger möjligvis på dig lite fett bara :P

Scratch89
2010-01-19, 08:52
Och felet med att dricka proteindrinkar "titt som tätt" är..? :Virro
Betydligt bättre än random läskeblask som de flesta kids dricker när de är törstiga.

Det är väl inget fel med det, men jag förstår inte själva grejen. Äter man så pass mycket att man får i sig tillräckligt med protein så ser jag inte grejen med att tillföra ytterligare.

tsp
2010-01-19, 12:18
Jag håller med scratch till 110%. Jag hade också tyckt det var ett sabla larv att hålla på så där. Och det är knappast någon jävla elitsatsning som är tänkt att leda någonstans som ens unge håller på med antagligen, utan bara ner och lyfta lite vikter 3-5 gånger i veckan..

Bson
2010-01-19, 18:51
hahaha testa att köra PF så ska du se att det blir liv i luckan där hemma ^^

Sverker
2010-01-19, 19:38
Kexchoklad är riktigt bra att ge till idrottande barn.
Välkänd produkt, lättäten, lättsmält, hyffsad kaloririk, inga av mig kända kräkreaktioner, inte så kladdigt osv, osv:thumbup:




Lutar mig tillbaka och väntar ett stormangrepp. Men ibland är det svårt att lirka ned kalorier i ett hårt tränande barn. Då är allt tillåtet. Ser man bara till hela näringsintaget över hela veckor spelar lite skräpmat ingen roll, enligt mig.

Eddie Vedder
2010-01-19, 21:03
Kexchoklad är riktigt bra att ge till idrottande barn.

Nej verkligen inte.

Men ibland är det svårt att lirka ned kalorier i ett hårt tränande barn.

Ja om man är för slö för att bistå med bättre alternativ som man vet att ens barn också gillar. Men det är inte en fråga om svårigheter utan slöhet från föräldern.

Johan_P
2010-01-19, 21:17
Ja om man är för slö för att bistå med bättre alternativ som man vet att ens barn också gillar. Men det är inte en fråga om svårigheter utan slöhet från föräldern.

Visst är det en fråga om slöhet. Man orkar inte ta reda på vad som är bra mat för ens barn, så enkelt är det för många, tror jag. Tycker man borde lägga ner mer tid på att lära barn äta riktig mat, inte bara massa godis och läskeblask som många barn verkar tro vara heligt. Men troligtvis sitter ofta dessa miljöproblem i samband med föräldrarna själva, och då är det en större problematik. Om man inte orkar ta reda på vad som är bra mat för en själv, hur ska man då orka ta reda på vad som är bra mat för ens barn?

Eddie Vedder
2010-01-19, 21:27
Visst är det en fråga om slöhet. Man orkar inte ta reda på vad som är bra mat för ens barn, så enkelt är det för många, tror jag. Tycker man borde lägga ner mer tid på att lära barn äta riktig mat, inte bara massa godis och läskeblask som många barn verkar tro vara heligt. Men troligtvis sitter ofta dessa miljöproblem i samband med föräldrarna själva, och då är det en större problematik. Om man inte orkar ta reda på vad som är bra mat för en själv, hur ska man då orka ta reda på vad som är bra mat för ens barn?

Och jag pratar inte om att ta med smörstekt strömming, potatis och grönsaker utan något gott mellanmål som enkelt fixas fram men som inte bara handlar om att gå till kiosken.

Hur svårt är det att ta med kalla pannkakor i en kylväska eller smörgåsar som barnet gillar? Visst ska man få äta godis men att det på något vis är BRA som Sverker påstår känns bara som en bortförklaring.

Sverker
2010-01-20, 19:36
Barn är barn. Nu pratar vi inte näring, vi pratar psykologi.
Lyckas du lura i ditt barn något nytt så är det bra gjort. Lyckas du lura i dem något "nyttigt" så är det en prestation:D

Självklart kan barnet köra på energiförråden under tuneringen men priset blir, oftast, ett gnälligt barn i bilen hem.

WHITEFOLKS
2010-01-20, 20:09
Här blir jag lite ??

Hur har de barn som äter allt blivit "lärda"?

Redan som barn åt jag i princip allt och mina föräldrar har vad jag vet inte gjort något speciellt.

Om något så var det väl för att de inte sa saker som "du behöver inte äta fisken om du inte vill", det plockar ju barn direkt upp som att fisken är något suspekt/en chans att få bullar istället.

Johan_P
2010-01-20, 20:47
Redan som barn åt jag i princip allt och mina föräldrar har vad jag vet inte gjort något speciellt.

Om något så var det väl för att de inte sa saker som "du behöver inte äta fisken om du inte vill", det plockar ju barn direkt upp som att fisken är något suspekt/en chans att få bullar istället.

Samma sak för min del. Har aldrig haft problem att äta något egentligen, och mina föräldrar tvingade inte i mig mat för den delen heller. Men alla är så klart olika.

Jag har inte ett dugg kunskap om ämnet i sig så jag ska inte uttala mig, men vad jag tror är detta är ett rent miljöproblem. Man lagar inte ordentlig mat (läs: husmankost, t.ex.), har snedvriden syn på mat. Man går på allt vad aftonblaskan skriver, osv.

Eddie Vedder
2010-01-20, 22:00
Lyckas du lura i dem något "nyttigt" så är det en prestation:D

Nej verkligen inte. Man ger barnet något man vet att det tycker om givetvis. Har man däremot redan tidigt lärt barnet att godis är det godaste och godis och glass är det man äter som belöning för att man tvingat i sig broccolin får man skylla sig själv.

Johan_P
2010-01-20, 22:03
Har man däremot redan tidigt lärt barnet att godis är det godaste och godis och glass är det man äter som belöning för att man tvingat i sig broccolin får man skylla sig själv.

Är redo att hålla med dig här.

Sverker
2010-01-21, 07:15
Fantastiska förslag:D

Jag ser pannkakorna som ett sätt att ytterligare skuldbelägga redan otillräckliga föräldrar. Men pannkakorna är bra. Då har man själv något gott att tugga på när man sitter på läktaren. Varm O´boy är inte helt fel ifall det gäller vinteridrott.



Jag ser att man istället vunnit jättemycket ifall barnen idrottar. Förstör inte dagen med massa tjat och gnäll om vad barnet ska äta och inte äta. Sådant kan ta bort glädjen i idrotten. Man är förälder på heltid. Det man förlorat under dagen kan man ta igen till middagen.

Koncentrerar er istället på hur ni ska få barnet att idrotta i tonåren. Hela världen förändras när barnet blir 14 - 15 år. Risken är att våra ungdomar slutar idrotta och bara lirar musik.


Ni glömmer bort att barn gör som vi gör. Äter vi föräldrar vettigt ( nyttigt ? ) så kommer våra barn också att göra det. Vi för våra värderingar vidare till nästa generation. Glöm inte det.

Snobbe
2010-01-21, 07:32
Fantastiska förslag:D

Jag ser pannkakorna som ett sätt att ytterligare skuldbelägga redan otillräckliga föräldrar. Men pannkakorna är bra. Då har man själv något gott att tugga på när man sitter på läktaren. Varm O´boy är inte helt fel ifall det gäller vinteridrott.



Jag ser att man istället vunnit jättemycket ifall barnen idrottar. Förstör inte dagen med massa tjat och gnäll om vad barnet ska äta och inte äta. Sådant kan ta bort glädjen i idrotten. Man är förälder på heltid. Det man förlorat under dagen kan man ta igen till middagen.

Koncentrerar er istället på hur ni ska få barnet att idrotta i tonåren. Hela världen förändras när barnet blir 14 - 15 år. Risken är att våra ungdomar slutar idrotta och bara lirar musik.


Ni glömmer bort att barn gör som vi gör. Äter vi föräldrar vettigt ( nyttigt ? ) så kommer våra barn också att göra det. Vi för våra värderingar vidare till nästa generation. Glöm inte det.

Sen måste väl en person få göra sina egna val också. Om en person inte vill träna så är det väl inget fel med det? Man måste inte träna för att leva ett hälsosamt liv.

Eddie Vedder
2010-01-21, 07:33
Förstör inte dagen med massa tjat och gnäll om vad barnet ska äta och inte äta.

Sluta lägg in saker som iongen skrivit. Du ser ju själv att ingen nämnt det där.

Du vet att det handlar om att inte påtvinga barn skräp. Inte att påtvinga "nyttigheter". För inget barn vill ha godis förrän någon presenterat det för barnet.

Jag älskade massor av saker som barn. Gjorde mamma våfflor istället för köttfärssås tyckte jag det var synd eftersom köttfärssåsen var godare men jag åt ju det mamma gav mig oavsett.

Så det är en fråga om att påtvinga värderingar om vad som är gott och belöning och det vet du också.

tsp
2010-01-21, 07:51
Nej verkligen inte.



Ja om man är för slö för att bistå med bättre alternativ som man vet att ens barn också gillar. Men det är inte en fråga om svårigheter utan slöhet från föräldern.

Att börja mixa ihop proteinpulver vid sidan av planen och försöka tvinga i ett barn denna vämjeliga sörja tycker jag faktiskt är ganska sjukt. Ge ungen hellre en kexchoklad i så fall! Eller en sportlunch om proteinet är så oerhört viktigt.

Men jag håller inte med sverker, tror dock att dina meningsskiljaktigheter med oss andra i tråden har med ålder, erfarenhet och perspektiv att göra. Du ser på saken med lite andra och mer vana ögon än vi.

Eddie Vedder
2010-01-21, 08:15
Att börja mixa ihop proteinpulver vid sidan av planen och försöka tvinga i ett barn denna vämjeliga sörja tycker jag faktiskt är ganska sjukt. Ge ungen hellre en kexchoklad i så fall! Eller en sportlunch om proteinet är så oerhört viktigt.

Men jag håller inte med sverker, tror dock att dina meningsskiljaktigheter med oss andra i tråden har med ålder, erfarenhet och perspektiv att göra. Du ser på saken med lite andra och mer vana ögon än vi.

Jag skrev aldrig något om att tvinga i någon någonting. Att läsa in vad man vill läsa verkar populärt i den här tråden.

Min poäng är den att jag inte håller med Sverker om att alla barn från födseln enbart tycker om godis och glass utan att ens behöva äta det. Barn äter vad deras föräldrar ger dom och väljer man att helt i onödan redan i jättetidig ålder introducera viss typ av mat kommer barnet förstås äta det.

Skiljer man dessutom på mat som belöning kontra "plikt" skapas tidigt en vördering som gör mer skada än nytta. Att försöka vänja ett barn vis grönsaker genom att säga "Ät upp broccolin så får du glass sen" är ett effektivt sätt att sätta värderingar som gör mer skada än nytta.

Ett boktips i ämnet:

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=8762803220

Förvisso skriven på danska men mycket bra.

Scratch89
2010-01-21, 08:19
+2000 på Sverker.

Eddie, du tror inte att miljön påverkar? Att barnets kompisar får godis och att ens barn själv snappar upp vad det är? Jag skulle vilja se dig ge dina barn en skål med ångkokt broccoli och två kokta ägg efter en bra prestation, när de andra smaskar på kexchoklad.

Eddie Vedder
2010-01-21, 08:23
Jag skulle vilja se dig ge dina barn en skål med ångkokt broccoli och två kokta ägg efter en bra prestation, när de andra smaskar på kexchoklad.

Varför skulle jag göra det?

Och om du läser i alla fall en sekund ser du att jag pratar om den tidiga åldern. Så småningom kommer självklart påverkan utifrån och något annat har jag inte sagt. Men att som Sverker alltid föreslår, dvs att man ger upp alla försök till att vänja barn vid att uppskatta riktig mat redan från dag 1, tycker jag är fel.

Det är bara löjligt att resonera på så sätt att man missunnsam för att man vill ge barn mat de tycker om men som råkar vara mat.

Fabritzio
2010-01-21, 08:29
Skiljer man dessutom på mat som belöning kontra "plikt" skapas tidigt en vördering som gör mer skada än nytta. Att försöka vänja ett barn vis grönsaker genom att säga "Ät upp broccolin så får du glass sen" är ett effektivt sätt att sätta värderingar som gör mer skada än nytta.


Jag är iof bara 19 år och ingen erfarenhet av egna barn, men det här tror jag är så korrekt som det kan bli! Presenterar man inte godis och gottsaker i tidig ålder så är det nog betydligt lättare att få i barnet den näringen den behöver. Man har ju, som halvvuxen :D, inget sug efter något som man inte vet vad det är så varför skulle ett barn då ha det? God mat är bland det bästa jag men jag älskar också tårta, glass och fika, men nu vet jag ju att man inte "kan" leva på det.. Den skillnaden kan inte ett barn avgöra och de vill ju givetvis ha det som är godast :)

Scratch89
2010-01-21, 08:32
Jag vill först citera dig.
Att läsa in vad man vill läsa verkar populärt i den här tråden.

Nu är det nog ingen som sagt att barn enbart tycker om godis och glass by default. Att många barn tycker att det är godare än vanlig mat däremot, är inte direkt konstigt. Det ÄR ju gott.

Vad skulle du själv ge dina barn efter prestationen?

Eddie Vedder
2010-01-21, 08:33
Jag är iof bara 19 år och ingen erfarenhet av egna barn, men det här tror jag är så korrekt som det kan bli! Presenterar man inte godis och gottsaker i tidig ålder så är det nog betydligt lättare att få i barnet den näringen den behöver. Man har ju, som halvvuxen :D, inget sug efter något som man inte vet vad det är så varför skulle ett barn då ha det? God mat är bland det bästa jag men jag älskar också tårta, glass och fika, men nu vet jag ju att man inte "kan" leva på det.. Den skillnaden kan inte ett barn avgöra och de vill ju givetvis ha det som är godast :)

Precis.

Och min poäng är att det inte finns någon fördel att stressa in saker som ändå kommer naturligt med tiden. Bara för att man intalat sig att "det är ju vad barn vill ha!".

När jag var liten och hittade ett snår med blåbär i skogen satt jag mig och åt som tokig. Inte fattade jag skillnaden på de bären eller om det hade växt geléhallon istället. Nu var det goda blåbär och då åt jag det med god aptit.

Jag antar att Sverker tycker min mormor var riktigt elak som tog ut mig i skogen och leta bär men jag håller inte med om det.

Nu är det nog ingen som sagt att barn enbart tycker om godis och glass by default. Att många barn tycker att det är godare än vanlig mat däremot, är inte direkt konstigt. Det ÄR ju gott.

Ja och det kommer man så småningom bli varse. Men varför påtvinga det tidigare än nödvändigt?

Vad skulle du själv ge dina barn efter prestationen?

Du kan ju läsa tråden som sagt.

Jag skulle ge mina barn något jag vet att de tycker om.

Scratch89
2010-01-21, 08:44
Ja och det kommer man så småningom bli varse. Men varför påtvinga det tidigare än nödvändigt?

Du kan ju läsa tråden som sagt.

Jag skulle ge mina barn något jag vet att de tycker om.

Nu är det ingen som tvingar någon. Om man nu kommer och viftar med sin kexchoklad, smörstekt strömming eller vad det nu handlar om, och barnet inte vill ha, så går det ju faktiskt att säga nej.

Jag har redan läst, men jag förstår inte riktigt skillnaden mellan pannkakor (som var ett av dina exempel) och kexchoklad. Mackor kan jag däremot inte klaga på. ;)

Eddie Vedder
2010-01-21, 08:50
Nu är det ingen som tvingar någon. Om man nu kommer och viftar med sin kexchoklad, smörstekt strömming eller vad det nu handlar om, och barnet inte vill ha, så går det ju faktiskt att säga nej.

Jag förstår inte varför man överhuvudtaget skall springa viftandes på det sättet. Bättre att fråga om han/hon är hungrig.

Skillnad på pannkakor och kexschoklad kan du se genom att läsa ett recept. Skillnaden förutom innehåll ligger i marknadsföringen. Ingen lägger ner enorma mängder pengar på att introducera husmanskost och husmanskost finns inte på skidlandslagets dress t.ex.

Men det funkar för att ge föräldrar dåligt samvete.

Manta
2010-01-21, 09:09
Ni glömmer bort att barn gör som vi gör. Äter vi föräldrar vettigt ( nyttigt ? ) så kommer våra barn också att göra det. Vi för våra värderingar vidare till nästa generation. Glöm inte det.

Vad du som förälder gör har marginell effekt på vad dina barn kommer att göra. Barn gör som sina kompisar. Vill du att dina barn ska idrotta och äta nyttigt, bör du se till att de umgås med vänner som gör det.

Johan_P
2010-01-21, 09:56
Vad du som förälder gör har marginell effekt på vad dina barn kommer att göra. Barn gör som sina kompisar. Vill du att dina barn ska idrotta och äta nyttigt, bör du se till att de umgås med vänner som gör det.

Du menar alltså att man som förälder inte har ett dugg inflytande på sina barn?

Manta
2010-01-21, 10:05
Du menar alltså att man som förälder inte har ett dugg inflytande på sina barn?

Precis vad jag skrev, eller hur?

Fabritzio
2010-01-21, 10:17
Precis vad jag skrev, eller hur?

Men så kan man ju inte tänka :) isf kan man ju lika gärna skita i att uppfostra dem rätt från första början för allt kommer ju ändå skita sig sen när de växer upp och blir tonåringar.. Nej vissa saker, det viktigaste, sitter ju kvar ändå.

Men alltså när börjar barnen egentligen ta åt sig vad sina kompisar äter? Men när de är såpass gamla så har de ju utvecklat en försåelse för vad hunger är iaf. En liten tvååring har ju bara "ont i magen" när han är så hungrig så det värker i magen så han/hon fattar ju inte att hon måste äta. Man lär sig ju oh skilja på sötsug och hunger men det kan inte ett småbarn.

Inte lite, eller mycket, OT nu?

Manta
2010-01-21, 10:26
Men så kan man ju inte tänka :) isf kan man ju lika gärna skita i att uppfostra dem rätt från första början för allt kommer ju ändå skita sig sen när de växer upp och blir tonåringar.. Nej vissa saker, det viktigaste, sitter ju kvar ändå.

Men alltså när börjar barnen egentligen ta åt sig vad sina kompisar äter? Men när de är såpass gamla så har de ju utvecklat en försåelse för vad hunger är iaf. En liten tvååring har ju bara "ont i magen" när han är så hungrig så det värker i magen så han/hon fattar ju inte att hon måste äta. Man lär sig ju oh skilja på sötsug och hunger men det kan inte ett småbarn.

Inte lite, eller mycket, OT nu?

Jag skrev aldrig att man inte kan uppfostra sina barn, eller för den delen påverka deras beteende. Om ni läser mitt inlägg i det sammanhang det var skrivet (läs vilket inlägg jag svarade på), så förstår ni kanske vad jag skrev.

tntballe
2010-01-21, 10:30
Jag håller med scratch till 110%. Jag hade också tyckt det var ett sabla larv att hålla på så där. Och det är knappast någon jävla elitsatsning som är tänkt att leda någonstans som ens unge håller på med antagligen, utan bara ner och lyfta lite vikter 3-5 gånger i veckan..

Men alla här på brädan som trycker sig tillskott, är det för att dom satsar på att hamna bland eliten. Eller tar dom det lika mycket för att det känns bättre som för det lilla extra det kan ge? Har ungen råd eller föräldrarna är villiga att betala för det så varför inte. Lite som utrustning i alla sporter, extra utrustning eller det dyrare ger inte alltid så mycket för resultatet i sporten men desto mer för upplevelsen av det hela.

Johan_P
2010-01-21, 10:32
Jag skrev aldrig att man inte kan uppfostra sina barn, eller för den delen påverka deras beteende.

Du skriver klart och tydligt:

Vad du som förälder gör har marginell effekt på vad dina barn kommer att göra.

Då är ju racet redan kört om man nu, enligt dig, har en marginell effekt på vad barnet kommer göra.

Jag håller med Sverker med vad han skriver om det du svarade på. Tidigare inlägg har jag menat precis samma sak.

Johan_P
2010-01-21, 10:36
Men alla här på brädan som trycker sig tillskott, är det för att dom satsar på att hamna bland eliten. Eller tar dom det lika mycket för att det känns bättre som för det lilla extra det kan ge? Har ungen råd eller föräldrarna är villiga att betala för det så varför inte. Lite som utrustning i alla sporter, extra utrustning eller det dyrare ger inte alltid så mycket för resultatet i sporten men desto mer för upplevelsen av det hela.

Det är nog snarare så att man tidigt ska ge sitt barn en idé om hur kosthållning ska skötas. Att knappra piller och slurpra proteindrinkar stup i kvarten är inte en kosthållning jag skulle vilja mina barn får. Inte heller är det att ha en glass efter broccolin som belöning, som Eddie nämnde.

Manta
2010-01-21, 10:46
Läs vad jag svarade på. Barn kopierar inte sina föräldrar i första hand, utan sina kompisar. Vad du som förälder gör har marginell effekt på vad dina barn kommer att göra. Om din 8-årings kompisar spelar datorspel hela dagarna och alla i tvåan tycker att grönsaker och mjölk är det äckligaste som finns, kommer ditt barn förmodligen inte att äta grönsaker, dricka mjölk och sparka boll för att du gör det.

Som sagt har jag aldrig sagt att man har en marignell effekt på vad barnet kommer att göra.

Johan_P
2010-01-21, 11:06
Läs vad jag svarade på. Barn kopierar inte sina föräldrar i första hand, utan sina kompisar. Vad du som förälder gör har marginell effekt på vad dina barn kommer att göra. Om din 8-årings kompisar spelar datorspel hela dagarna och alla i tvåan tycker att grönsaker och mjölk är det äckligaste som finns, kommer ditt barn förmodligen inte att äta grönsaker, dricka mjölk och sparka boll för att du gör det.

Som sagt har jag aldrig sagt att man har en marignell effekt på vad barnet kommer att göra.

Klart det finns andra faktorer som påverkar. Och visst är t.ex. barnets kompisar en del i det hela.

Jag tror dock fortfarande att man som förälder har största påverkar vad gäller ens barns kosthållning, inte minst med att skapa en hemmiljö där man lär sig att man ska äta bra mat. Och nu pratar jag inte om kvarg med nötter och tonfiskburkar utan jag menar vanlig svensk husmanskost.

När jag gick i mellanstadiet kommer jag ihåg att alla mina polare stack och köpte godis varje rast i skolan. Det var inget jag tog efter, trots att jag faktiskt var omringad med kompisar som gjorde det, i stort sett, hela tiden.

tntballe
2010-01-21, 11:13
Det är nog snarare så att man tidigt ska ge sitt barn en idé om hur kosthållning ska skötas. Att knappra piller och slurpra proteindrinkar stup i kvarten är inte en kosthållning jag skulle vilja mina barn får. Inte heller är det att ha en glass efter broccolin som belöning, som Eddie nämnde.

Även om jag själv inte trycker i mig så mycket så ser jag inte proteinpulver efter träning och vid läggdags som något felaktigt, överdrivet eller skadligt. Att lära sig om hur kosthållning ska skötas betyder inte att man måste skippa alla tillskott.

Manta
2010-01-21, 11:28
Jag tror dock fortfarande att man som förälder har största påverkar vad gäller ens barns kosthållning, inte minst med att skapa en hemmiljö där man lär sig att man ska äta bra mat. Och nu pratar jag inte om kvarg med nötter och tonfiskburkar utan jag menar vanlig svensk husmanskost.

Klart man kan påverka barnets kosthållning, genom kunskap, uppmuntranden, etc. Och visst kommer barnet att äta det du serverar, det finns inte så mycket val. Tro dock inte att ditt barn kommer att få sina kostpreferenser ifrån vad DU äter, vilket var vad Sverker skrev. Där spelar föräldrarna en liten roll, och kompisar den största.

När jag gick i mellanstadiet kommer jag ihåg att alla mina polare stack och köpte godis varje rast i skolan. Det var inget jag tog efter, trots att jag faktiskt var omringad med kompisar som gjorde det, i stort sett, hela tiden.

Nej, men de flesta gjorde det, tror du att det var för att deras föräldrar gjorde det, eller att de tyckte att det var bra? Eller för att de andra barnen gjorde det? Du kanske var ett undantag, men det du precis skrev talade ju mer för mitt påstående än ditt.

Sniggel
2010-01-21, 12:12
Jag tror barn tar efter väldigt mycket vad föräldrar gör. Kan ta ett intressant exempel på det här med vad vi "lär" våra ungar vad som är gott. En kompis till mig vars föräldrar "aldrig" åt något onyttigt utan bara serverade husmanskost hemma råkade ut för en grej när han var liten.

Hans mormor dök upp en dag och hade med sig godis (första gången han kom i kontakt med det tack vare att hans föräldrar inte hade introducerat det än). Hon ville bjuda på detta godis men han ville inte ha något. Mormorn blev bestört och undrade vad det var med denna unge och "pushade" och försökte övertyga honom, ungar älskar ju godis! Det gav bara motsatt effekt och han blev ännu mer motsträvig.

Behöver jag nämna att han aldrig blivit speciellt förtjust i godis?

WHITEFOLKS
2010-01-21, 12:44
Sen kan man ju fråga vart kompisarna får sina saker från, andra kompisar eller vad? Blir ju intressant cirkelargument där :D

Eddie Vedder
2010-01-21, 15:12
Klart man kan påverka barnets kosthållning, genom kunskap, uppmuntranden, etc. Och visst kommer barnet att äta det du serverar, det finns inte så mycket val. Tro dock inte att ditt barn kommer att få sina kostpreferenser ifrån vad DU äter, vilket var vad Sverker skrev.


Jo kostpreferenser och måltidsvanor styrs faktiskt extremt mycket efter vad man socialiseras in i. Det du nämner är dock en del i ungdomars hela "utbrytarprocess" i allmänhet. När man frigör sig mer och mer från mamma och pappa så avspeglas det även i matvanor.

Det är därför jag tycker Sverker har så fel när han anser att man ska ge barn vad man redan på förhand BESTÄMT att barnen ska gilla utan att på något vis ta hänsyn till barnet själv.

Det finns forskning som visar att barn med regelbundna mpltidsvanor tillsammans med familjen äter bättre, mår bättre ochg t.o.m. har lägre risk för att i framtiden utveckla drogmissbruk t.ex.

Det finns massor av forskning om familjemåltider och hur det påverkar barnens intag och barnens hälsa både i det korta och långa loppet. Jag menar alltså att det är oerhört viktigt och inte att man bara ska släppa allt ansvar och säga från början att "Du är ett barn, du tycker om det här och därför sätter vi dig vid barnbordet, tvingar i dig barnmaten och sedan ska du få godis som jag vet att du gillar mer än den maten du inte ens fått prova."

Fulkerson, Murcotte, Fitzpatrick och Ritzer är namn på några kända forskare som studerat familjemåltidens utveckling över tid och dess betydelse.

Eddie Vedder
2010-01-21, 15:26
PURPOSE: The literature suggests positive associations between family dinner frequency and dietary practices and psychosocial well-being, and inverse associations between family dinner frequency and overweight status among general adolescent populations. The present study aims to examine these associations among a population of adolescents at-risk of academic failure. METHODS: A racially diverse sample of adolescents (n = 145, 52% male, 61% nonwhite) from six alternative high schools (AHS) completed surveys and had their heights and weights measured by trained research staff. Mixed-model logistic regression analyses assessed associations between family dinner frequency and overweight status, healthy and unhealthy weight management, and food insecurity, whereas mixed linear models assessed associations with breakfast consumption, fruit and vegetable consumption, high-fat food intake, fast food intake, substance use, and depressive symptoms. Analyses adjusted for race/ethnicity, age, gender, socioeconomic status, and the random effect of school. RESULTS: Family dinner frequency was positively associated with breakfast consumption and fruit intake (p < .01 and p < .05, respectively), and inversely associated with depressive symptoms (p < .05). Adolescents who reported never eating family dinner were significantly more likely to be overweight (odds ratio [OR] = 2.8, confidence interval [CI] = 1.1-6.9) and food insecure (OR = 6.0, CI = 2.2-16.4) than adolescents who reported five to seven family meals per week. CONCLUSIONS: In this at-risk sample of youth, some, but not all of the benefits of family meals found in other studies were apparent. Intervention programs to increase the availability and affordability of healthful foods and promote family meals for families of AHS students may be beneficial.

Are there nutritional and other benefits associated with family meals among at-risk youth? J Adolesc Health. 2009 Oct;45(4):389-95. Epub 2009 May 28.

BACKGROUND: Cross-sectional research in adolescents has found that eating family meals is associated with better nutritional intake. OBJECTIVE: To describe meal patterns of young adults and determine if family meal frequency during adolescence is associated with diet quality, meal frequency, social eating, and meal structure during young adulthood. DESIGN: Population-based, 5-year longitudinal study in Minnesota. SUBJECTS/SETTING: Surveys and food frequency questionnaires were completed by 946 female students and 764 male students in high school classrooms at Time 1 (1998-1999; mean age 15.9 years) and by mail at Time 2 (2003-2004; mean age 20.4 years). STATISTICAL ANALYSES PERFORMED: Multiple linear regression models were used to predict mean levels of young adult outcomes from adolescent family meal frequency. Probability testing of trends in each outcome across ordered categories of family meal frequency used linear contrasts. RESULTS: Family meal frequency during adolescence predicted higher intakes of fruit (P<0.05), vegetables (P<0.01), dark-green and orange vegetables (P=0.001), and key nutrients and lower intakes of soft drinks (P<0.05) during young adulthood. Frequency of family meals also predicted more breakfast meals (P<0.01) in females and for both sexes predicted more frequent dinner meals (P<0.05), higher priority for meal structure (P<0.001), and higher priority for social eating (P<0.001). Associations between Time 1 family meals and Time 2 dietary outcomes were attenuated with adjustment for Time 1 outcomes but several associations were still statistically significant. CONCLUSIONS: Family meals during adolescence may have a lasting positive influence on dietary quality and meal patterns in young adulthood.

Family meals during adolescence are associated with higher diet quality and healthful meal patterns during young adulthood. J Am Diet Assoc. 2007 Sep;107(9):1502-10.

Finns massor, några till:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19304252?ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez. Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_SingleItemSupl.P ubmed_Discovery_RA&linkpos=3&log$=relatedarticles& logdbfrom=pubmed

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12616252?ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez. Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_SingleItemSupl.P ubmed_Discovery_RA&linkpos=3&log$=relatedarticles& logdbfrom=pubmed

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18180407?ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez. Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_SingleItemSupl.P ubmed_Discovery_RA&linkpos=1&log$=relatedarticles& logdbfrom=pubmed

creperiet
2010-01-21, 17:17
Fan vilken spik i kistan Eddie. Jag instämmer totalt.

Även om barn p g a av flera trotsåldrar i olika faser i livet inte gör som föräldrarna gör, skolas ändå ett förhållande in till vilka beteenden som anses naturliga, "okej", "bäst i slutändan", eller vad du vill kalla det. Normer helt enkelt. De trycks in betydligt snabbare än man vill tro i barns huvuden.

creperiet
2010-01-21, 17:22
Roligt förresten att höra föräldrar som gnäller på deras 16-åring som krökar ner sig varannan lördag, när de själva tömt tre vinflaskor så fort det vankats festlighet (eller bara vanlig helg för den delen) sedan barnet var litet.

tsp
2010-01-21, 18:13
Jag skrev aldrig något om att tvinga i någon någonting. Att läsa in vad man vill läsa verkar populärt i den här tråden.

Min poäng är den att jag inte håller med Sverker om att alla barn från födseln enbart tycker om godis och glass utan att ens behöva äta det. Barn äter vad deras föräldrar ger dom och väljer man att helt i onödan redan i jättetidig ålder introducera viss typ av mat kommer barnet förstås äta det.

Skiljer man dessutom på mat som belöning kontra "plikt" skapas tidigt en vördering som gör mer skada än nytta. Att försöka vänja ett barn vis grönsaker genom att säga "Ät upp broccolin så får du glass sen" är ett effektivt sätt att sätta värderingar som gör mer skada än nytta.

Ett boktips i ämnet:

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=8762803220

Förvisso skriven på danska men mycket bra.

Vilken unge skulle frivilligt hälla i sig en äcklig pulverdrink då? Eller du kanske ska mata dem med det från födseln så att dem lär sig att tycka om det?

Men alla här på brädan som trycker sig tillskott, är det för att dom satsar på att hamna bland eliten. Eller tar dom det lika mycket för att det känns bättre som för det lilla extra det kan ge? Har ungen råd eller föräldrarna är villiga att betala för det så varför inte. Lite som utrustning i alla sporter, extra utrustning eller det dyrare ger inte alltid så mycket för resultatet i sporten men desto mer för upplevelsen av det hela.

Försök inte föra över kolos och hobbybyggar-kulturens optinoja på idrottande barn.

Eddie Vedder
2010-01-21, 18:17
Vilken unge skulle frivilligt hälla i sig en äcklig pulverdrink då? Eller du kanske ska mata dem med det från födseln så att dem lär sig att tycka om det?

Men skärp dig. Har du ingen lust att läsa inläggen jag skriver behöver du ju inte svara.

Var skrev jag att ett barn ska äta något äckligt? Och varför lägger du överhuvudtaget in en sådan värdering redan från början? Jag har alltid gillat sötsaker och proteinpulvren baserar på samma aromer så jag kan för egen del säga att OM jag nu fått en Fairing Sloow Vanilj som liten skulle jag gilla den precis som jag gör idag.

Men som du borde ha fattat snart så pratar jag inte ens om proteindrinkar per se utan måltidsvanor i sin helhet.

tsp
2010-01-21, 18:20
Men skärp dig. Har du ingen lust att läsa inläggen jag skriver behöver du ju inte svara.

Var skrev jag att ett barn ska äta något äckligt? Och varför lägger du överhuvudtaget in en sådan värdering redan från början? Jag har alltid gillat sötsaker och proteinpulvren baserar på samma aromer så jag kan för egen del säga att OM jag nu fått en Fairing Sloow Vanilj som liten skulle jag gilla den precis som jag gör idag.

Men som du borde ha fattat snart så pratar jag inte ens om proteindrinkar per se utan måltidsvanor i sin helhet.

Fast för typ 6 sidor sedan skrev du något om att ge en proteindrink till ett barn mellan två matcher eller något sånt.


Förresten, vart knådar vi in trådens ursprungsämne i den här sabla röran? :D

Eddie Vedder
2010-01-21, 18:34
Fast för typ 6 sidor sedan skrev du något om att ge en proteindrink till ett barn mellan två matcher eller något sånt.

Du har alltså inte läst?

Jag påpekade bara det lustiga i de normer som finns där jag tror att en proteindrink till ett barn (där vi förutsätter att barnet tycker smaken är god och själv har valt det) skulle höja ögonbryn men inte godis. Och jag menar inte att GODIS bör höja ögonbryn heller, tvärtom. Däremot är det ett tydligt exempel på hur man reagerar utifrån normer som saknar egentlig grund.

Sverker
2010-01-21, 20:37
Det är ingen som läser vad jag skriver*gah!*

"Nyttigt" är alltid bäst men som förälder måste man ta beslut i alla situationer.
Är man förälder har man inte alltid tid att vara perfekt. Alltså får man ibland ta näst bästa alternativet för att situationen kräver något beslut. Kexchoklad KAN vara bästa alternativet i just DEN situationen. Nästa gång är det pannkakor med hemkokt sylt. Sylt gjord på bär man plockat tillsammans med barnen.

PiNG.
2010-01-22, 00:27
Sen kan man ju fråga vart kompisarna får sina saker från, andra kompisar eller vad? Blir ju intressant cirkelargument där :D

Jag tippar på att den första ungen som springer iväg och handlar godis är den som fått det ofta hemma.

Har ett exempel på riktigt usla matvanor, bjöd polare och fru med 3 barn på middag för några år sedan.

Sitter vid middagsbordet, 4 vuxna och 5 barn som äter spaggetti och köttfärsås.

Efter några minuter sätter polarens äldsta påg (då 4-5 år) upp sina fötter på stolen, och tittar ner i maten. Har inte tagit en tugga. Hans mamma pratar lite med honom och skrapar ihop en hög som knappt skulle mätta en myra. "Ät det så kan du gå ifrån sen", säger hon.

Han tar "tuggan" med mat, springer och hämtar sin lilla väska, och vi andra undrar såklart vad han hade så bråttom för.

"Han har ett kinderägg i väskan, så den ska han tugga i sig nu."

Jag flippa ut lite grann och undrade lite hur deras tanke var...

"Ja...han e så kräsen, och nu åt han ju faktiskt lite"

Maddafakka! Kräsen! Tro fan han e kräsen när han vet att gott choklad väntar efter varje jävla middag, och när han inte ens behöver äta upp. Jag blev halvt tossig, sa ganska lugnt och stillsamt min åsikt *slap*, och kom fram till att jag har mina egna barn att uppfostra.

Idag har dom iaf fått ordning på maten med pågen, så slutet gott allting gott, men det är långt ifrån alla föräldrar som någonsin får rätt på godistuggandet, eller "mutorna" för att få barnen att äta grönsaker. Jag förbjöd godis så länge det gick för mina barn, med insikten att dom kommer äta massvis med godis när dom blir äldre, så de behöver dom inte trycka i sig i sina första 3 levnadsår.

Nu är dom 4 och 5, och får lördagsgodis lite då och då.

Lillgrabben
2010-01-22, 11:39
Det är ingen som läser vad jag skriver*gah!*

"Nyttigt" är alltid bäst men som förälder måste man ta beslut i alla situationer.
Är man förälder har man inte alltid tid att vara perfekt. Alltså får man ibland ta näst bästa alternativet för att situationen kräver något beslut. Kexchoklad KAN vara bästa alternativet i just DEN situationen. Nästa gång är det pannkakor med hemkokt sylt. Sylt gjord på bär man plockat tillsammans med barnen.

Jo, jag läser det du skrivit. :D

Du har en hel del poäng måste jag säga, dvs att det är bättre att få barnen att äta någonting, än att inte få i dem något överhuvudtaget. Hellre ngt energtätt livsmedel ( vad det nu än må vara), än inget alls.

De allra flesta föräldrar vet mer eller mindre vad man bör äta, men det är inte alltid man följer kunskaperna, och det kan bero på olika faktorer beroende på vilken situation man är i.

tsp
2010-01-22, 23:39
Mina föräldrar hade en ganska intressant approach till godis/snask/läsk när jag och min bror var yngre (0-12år cirka). Vi hade inte "fredagsmys" som vanligt folk, just för att dem befarade att vi skulle hamna i "svensson-fällan" på det viset, dvs lida igenom veckan bara för att se fram emot fredagskvällen då man förslappad sitter och vräker i sig godis/öl osv. Så det har väl gjort att i alla fall jag inte har ett riktigt likadant "helgtänkande" som många andra i det här landet. Det är lite kul enligt mig, kanske kan intressera någon att diskutera det en smula?

Scratch89
2010-01-23, 00:45
Mina föräldrar hade en ganska intressant approach till godis/snask/läsk när jag och min bror var yngre (0-12år cirka). Vi hade inte "fredagsmys" som vanligt folk, just för att dem befarade att vi skulle hamna i "svensson-fällan" på det viset, dvs lida igenom veckan bara för att se fram emot fredagskvällen då man förslappad sitter och vräker i sig godis/öl osv. Så det har väl gjort att i alla fall jag inte har ett riktigt likadant "helgtänkande" som många andra i det här landet. Det är lite kul enligt mig, kanske kan intressera någon att diskutera det en smula?

Du äter godis varje dag istället? ;)

tsp
2010-01-23, 00:53
Du äter godis varje dag istället? ;)

HAHAHA jaa det kan man väl säga. *popcorn* Nää inte riktigt så, men tycker det är bra att jag uppfostrats att inte komma hem efter arbetsvecka, lägga upp fötterna på soffbordet och knäcka pilsner hela kvällen. Utan snarare aktivera sig och utnyttja sin lediga helgtid lite bättre. Men ja, jag måste erkänna att det till viss mån istället bara spridit ut godiset över hela veckan.

Eddie Vedder
2010-01-23, 08:40
Så det har väl gjort att i alla fall jag inte har ett riktigt likadant "helgtänkande" som många andra i det här landet. Det är lite kul enligt mig, kanske kan intressera någon att diskutera det en smula?

Känns lite som en generationsfråga. Godis varje dag, tecknad film sent på kvällen varje dag, barnprogram på TV 24 timmar om dygnet, fika och efterrätter jämt etc.

Jag minns inga orgier under fredagkvällarna utan minns snarare gemenskapen med familjen. Vad jag åt minns jag knappt men jag antar väl att mina föräldrrar tog för givet att jag ville ha chips och godis utan att ens fråga. Som de flesta andra. Jag känner lite att jag är den sista generationen som fick uppleva lördagsgodiset "men inte före maten". Och ändå tycker jag i efterhand att jag fick onödigt mycket godis av mina föräldrar när jag tänker tillbaka på synen jag hade, det jag fick och tyckte om stoppade jag i mig helt enkelt. Jag hade ingen koll på om chipsen eller morotsstavarna var "nyttiga", men åt lika mycket av båda.

Apos78
2010-01-23, 09:16
Känns lite som en generationsfråga. Godis varje dag, tecknad film sent på kvällen varje dag, barnprogram på TV 24 timmar om dygnet, fika och efterrätter jämt etc.

Jag minns inga orgier under fredagkvällarna utan minns snarare gemenskapen med familjen. Vad jag åt minns jag knappt men jag antar väl att mina föräldrrar tog för givet att jag ville ha chips och godis utan att ens fråga. Som de flesta andra. Jag känner lite att jag är den sista generationen som fick uppleva lördagsgodiset "men inte före maten". Och ändå tycker jag i efterhand att jag fick onödigt mycket godis av mina föräldrar när jag tänker tillbaka på synen jag hade, det jag fick och tyckte om stoppade jag i mig helt enkelt. Jag hade ingen koll på om chipsen eller morotsstavarna var "nyttiga", men åt lika mycket av båda.

+1. Känner igen det där precis.

tsp
2010-01-23, 11:09
Känns lite som en generationsfråga. Godis varje dag, tecknad film sent på kvällen varje dag, barnprogram på TV 24 timmar om dygnet, fika och efterrätter jämt etc.

Jag minns inga orgier under fredagkvällarna utan minns snarare gemenskapen med familjen. Vad jag åt minns jag knappt men jag antar väl att mina föräldrrar tog för givet att jag ville ha chips och godis utan att ens fråga. Som de flesta andra. Jag känner lite att jag är den sista generationen som fick uppleva lördagsgodiset "men inte före maten". Och ändå tycker jag i efterhand att jag fick onödigt mycket godis av mina föräldrar när jag tänker tillbaka på synen jag hade, det jag fick och tyckte om stoppade jag i mig helt enkelt. Jag hade ingen koll på om chipsen eller morotsstavarna var "nyttiga", men åt lika mycket av båda.

Hm, det har du kanske rätt i. :D Hur som helst håller jag med dig, föräldrarna kunde gott försett mig med mindre mängder godis och onyttigheter. Fast vi åt iofs oftast rejäla kvällssmörgåsar med massor av olika goda pålägg osv istället för lördagsgodis typ. Och det tycker jag var bra, för precis som du säger så visste jag inte om godis eller smörgås med grönsaker, kött, ost var nyttigast, men jag åt lika glatt av båda sakerna.

creperiet
2010-01-23, 17:14
Så det har väl gjort att i alla fall jag inte har ett riktigt likadant "helgtänkande" som många andra i det här landet. Det är lite kul enligt mig, kanske kan intressera någon att diskutera det en smula?

Det var just det jag menade med föräldrarnas stora möjlighet till påverkan på sina barn - hur man förhåller sig till saker och ting.

Morsan & farsan har druckit oerhört måttfullt - inte av principskäl utan helt enkelt för att de inte tycker om det, varken smaken av sprit eller dess följder. Inte fan har de förbjudit mig att vara ute till 5 och kröka ner mig, eller kommit med hot om utegångsförbud eller annat fjomperi. Men deras förhållningssätt har till viss del överförts på mig, utan att vi någonsin har diskuterat det.

Kalla det "frihet under ansvar" ni som vill klyscha till det. Vill någon supa, kommer den göra det, oavsett. Har föräldrarna däremot föregått med gott exempel finns normerna om eget ansvar där automatiskt, och man kanske inser att det finns roligare saker att göra.

Eddie Vedder
2010-01-23, 17:26
Det var just det jag menade med föräldrarnas stora möjlighet till påverkan på sina barn - hur man förhåller sig till saker och ting.

Morsan & farsan har druckit oerhört måttfullt - inte av principskäl utan helt enkelt för att de inte tycker om det, varken smaken av sprit eller dess följder. Inte fan har de förbjudit mig att vara ute till 5 och kröka ner mig, eller kommit med hot om utegångsförbud eller annat fjomperi. Men deras förhållningssätt har till viss del överförts på mig, utan att vi någonsin har diskuterat det.

Kalla det "frihet under ansvar" ni som vill klyscha till det. Vill någon supa, kommer den göra det, oavsett. Har föräldrarna däremot föregått med gott exempel finns normerna om eget ansvar där automatiskt, och man kanske inser att det finns roligare saker att göra.

Vi är otäckt mycket överens i den här tråden creperiet.:D

Det finns dessutom en myt om att ade som växer upp med en uppfostran där man faktiskt har lite regler vad gäller leksaker och godis, senare i åldrarna tider för att komma hem och lägga sig, sedan alkohol etc. revolterar och blir "värst av alla".

Visst finns något enstaka exempel man kan leta upp men den övervägande majoriteten följer spåren av de som uppfostrat en. Viss påverkas man av yttre miljöer, det är självklart, men i grunden upprepar sig trenderna tydligt. Det syns i alla möjlig statistik och forskning.

Det är inte så att den som inte får supa före 18 års ålder plötsligt är alkoholist innan 20. De som är alkoholister innan 20 är tvärtom i mycket hög utsträckning de som växt upp under såna förhållanden.

En annan sak jag observerat är att det alltid är de som växer upp med bra mat i hemmet som dessutom uppskattar skolmaten. De som käkar skräp hemma är de som tycker skolmaten är skit.

creperiet
2010-01-24, 10:38
Det finns dessutom en myt om att ade som växer upp med en uppfostran där man faktiskt har lite regler vad gäller leksaker och godis, senare i åldrarna tider för att komma hem och lägga sig, sedan alkohol etc. revolterar och blir "värst av alla".

Det beror lite på hur man definierar "uppfostran".

Om till exempel mamman hos Svenssons tjatar på 12-åringen som spelar för mycket dator, samtidigt som pappan under alla år har tillbringat åtskilliga timmar framför TV'n och datorn, istället för att leka, åka och bada, spela spel, etc, med ungarna - då står föräldrarnas beteende i kontrast mot uppfostran som den uttalas. Dåliga odds för att få ungen att ändra på sig.

Om föräldrarna sällan tar sig tid att laga mat och sitta ner tillsammans och äta lugnt, och på så vis skapar ett positivt förhållande till måltider - får barnen svårt att utveckla en känsla av att äta är något betydelsefullt och lustfyllt. Då fungerar inga "vill du ha glass sen, får du äta upp köttet", som det brukar låta.

Den senare situationen pågår förresten i ett syskons familj. Synd. Två barn äter jättelite, det tredje jättemycket.