handdator

Visa fullständig version : Hjälp!Vad är fel med min kost?


nanna
2002-04-22, 15:52
Hej!!
Jag försöker som sagt lägga på mig muskelmassa och har därför dragit ner på mängden konditionsträning men nu börjar jag få panik!! Efter en till två vilodagar så känns det som om jag har tappat muskelmassa, hur kommer det sig? Är det nån annan som upplever samma sak?
Sen upplever jag det som att jag har fått mer kroppsfett fastän jag försöker äta så fettsnålt som jag bara kan. Så här ser en vanlig matdag ut:
Frukost: 2 dl fettfri fruktyoughurt
1 dl osötad basmusli
1 glas juice
1 skiva osötad fullkorn med ett tunt lager lättost(4 %) och en skiva rökt skinka (2,5%) gurka
mellis: 30g protein i 3dl lättmjölk el. 100-150 g lättkesella + 1msk funlightsaft
Lunch: kyckling/köttfärssås/fisk
ca 0,75 dl kokt ris(parboiled)
grönsaker
1 glas lättmjölk/tab-cola/vatten
mellis: 1 äpple, 1 proteindrink som förmid.
efter träningen: protein 30-40 g +50-70g kolhydrater
middag: som lunch ung.
kvällsmål: 30 g protein eller 100-150 g lättkesella + 1msk funlight

Jag äter inget tillsatt fett förutom 1 msk som används vid stekning av kyckling el.nötfärsen och det som redan finns i maten.
Jag försöker äta så fettsnålt som möjligt och endast högt GI efter träningen. Jag har en dag i vekcan när jag får äta godis ocvh sånt. Kondition blir det ca 3 ggr i veckan ā 60 min. Känner att jag börjar få riktig panik för jag känner mig tjock! Kan tilläggas att jag är 171 cm lång och väger 57 kg.
Skulle bli oerhört tacksam om nån som är duktig kan titta på det här och analysera vad jag kan göra fel!!
Hoppas att ni orkat läsa allt jag skrivit.

stybb
2002-04-22, 16:19
Känn dig inte träffad av detta..Men på mitt gym står tjejer och gör hantelcurl med 1-2 kilovikter när de lätt skulle klara 5kilos om de kämpade. Man ska vara helt slut efter varje set vilket många av de tjejer jag ser tränar inte är.. Vill man lägga på sig muskelmassa ska man träna hårt, det finns inget mat eller kosttillskott i världen som funkar utan hård träning.

Jag tycker det ser bra ut för dig och muskelmassan kommer att komma bara du tränar på.

spinkoo
2002-04-22, 17:12
Ganska lite fett i maten??!
Vad jag läst är det inte så bra...

MVH/spinkoo

nina
2002-04-22, 17:25
Hej Nanna,

Vad jag kan se så ser en typisk dag ut som följer + eller - några hundra kcal kanske

Kcal
2200

Protein :246g 46%
Fett :37g 16%
Kolhydrater :204g 38%

Verkar vara lite mycket protein och lite lite fett tycker jag.
Prova att äta lite mer fett och kanske lite mer kolhydrater.

Tycker annars inte att det är nått konstigt med det du äter...tror inte att du blivit fetare men jag känner absolut igen hur du känner dig.

Nina :)

Petrus
2002-04-22, 17:33
Protein,Kolhydr och fettfördelnignen tycker jag ser bra ut.
Får jag fråga hur länge du har kört enligt detta schemat + mindre förbränning?
Tänk på att det tar tid...
Vänligen,

Petrus

leiap
2002-04-23, 06:19
Om jag var du skulle jag byta ut följande:

1) Fruktyoghurten
2) Juicen
3) Lättmjölken
(4)Äpplet - ät det om du verkligen vill)
Dessa produkter innehåller en massa socker och hör inte hemma i en deff. Jag tycker att du ska sluta vara så rädd för att äta fett. Jag kan inte tänka mig att det skulle vara anledningen ifall nu det du upplever, stämmer. Snarare på dina val av kolhydrater.
Frukosten ser också ut att innehålla för lite protein.

Det är allt jag kan se såhär spontant.

Lycka till!

muskelbyggarn
2002-04-23, 07:32
Håller med Tinner. Fördelningen ser riktigt bra ut, men bara för den skulle passa mig eller tinner så behöver den inte passa dig.

Jag tycker du skall prova att äta och träna som du gör nu i minst några veckor till innan du kan dra några "bra" slutsatser.

Lycka till!


Vänl,,,
Tobbe

nanna
2002-04-23, 08:05
>Galadriel, tack för tipsen men just nu befinner jag mig inte i en deffperiod tvärtom. Men jag har tänkt på det här med mjölken och jag har druckit väldigt mycket mjölk på sistone så nu har jag bytt ut lättmjölken mot mini och bestämt att jag bara ska använda mjölken till mina proteindrinkar. Hädanefter blir det vatten el funlight till maten.

>Nina, du är en klippa. Tack för att du räknade åt mig. Kan du lära mig hur man gör för just nu går jag på känn??

Jag blev förvånad över hur mycket protein jag får i mig, räknade ut igår genom den enkla ekvationen att jag skulle äta omkring 120 g protein/dag enl rek 1,5-2g/kg. hmmm
Vad tror ni, ligger jag för lågt på kolhydratsidan??

nanna
2002-04-23, 08:47
>Petrus, jag har tränat och ätit så här i lite mer än en månad..Det lustiga är att i spegeln så ser jag inte tjockare ut men det känns på kläderna, speciellt jeansen. Igår höll jag inte på att komma i mina favvojeans pgr av rumpan..Det lustiga är att jag vägde mig i morse och jag har gått ner ett kilo.Men jag kan ju knappast ha gått ner ett kilo muskler på två dagar(vilodagar)eller?

razores
2002-04-23, 09:04
Hej Nanna!

Jag befinner mig i en liknande situation nu: Ska försöka lägga på mig muskelmassa och skära ner lite på konditionen. Är iofs kille men jag tänkte ändå att detta kunde vara intressant för dig.

Jag har alltid haft lågt kroppsfett pga av att jag har/hade också svårt för att äta fett. Detta har resulterat i att min träning i princip alltid har varit +/- 0. Dvs det går bara runt.

Men sedan en vecka tillbaka gick jag till en kostrådgivare och han sa att om jag ville lägga på mig muskler så var jag tvungen att äta mer än 40 gr fett/dag. Så han snickra ihop ett upplägg som jag skulle prova i [B]minst en månad[B]. Nu äter jag ca 80-100gr fett om dan. Det är mer än det dubbla! Blev lite rädd när han bytte kesellan mot keso och äggvitor mot hela ägg... ;) Men jag körde på och har ätit så här i en vecka nu. Jag märkte redan efter 3 dagar att jag kände mig fet. Men nu känner är det annorlunda, det känns mer naturligt, jag har bara lagt på mig lite mer underhudsfett. Och jag ska fortsätta med detta upplägget nu ett tag.

Man måste låta kroppen vänja sig. Min har säkerligen levt på sparlåga ganska länge och mår bara bra med lite mer fett i kosten.
Du kan inte avgöra om ett kost/träningsupplägg är dåligt efter 2 dagar. Ge det tid! Du kanske går upp lite i vikt men du kommer inte gå upp hela tiden! Med ditt upplägg behöver du´ju inte oroa dig för att frossa i skräpmat direkt ;) .
Var inte rädd för förändringar! Prova dig fram, fungerar det inte och du känner dig "fet", ta upp konditionen igen. Svårare än så är det inte!
Jag har alltid kört samma race... och jag har alltid haft samma kropp... nu vill jag inte hade det och då måst man köra ett annat race...

[ 23 April 2002: Inlägget har ändrats av: razores ]

nanna
2002-04-24, 10:01
en fråga!
Om ni tar er en titt på min kost ovan hur skulle jag behöva lägga om den för att få en bra deffkost??Funkar kosten som den är+ morgonpromenader 5ggr/veckan eller måste jag göra några större justeringar; +-kolhydrater/fett/protein??
Jag behöver hjälp känner jag, klarar inte att äta upp mig så nu går jag in i deff istället. Tycker bara att mina muskler försvinner och jag blir slätare och slätare trots att jag kör hårt och äter bra mat!!
Jag behöver hjälp av nån kunnig, snälla... :)

nina
2002-04-24, 10:11
men du äter säkert för lite för att kunna bygga muskler om du känner på det viset 2200kcal som jag räknade ut att du åt är inte så mycket om du har en hög förbränning.

Fördelningen av pro/fet/kol tycker jag ser bra ut men tyvärr så måste du nog prova dig fram....ta bort några hundra kcal och kolla vad som händer eller lägga på kcal.
Det är inte lätt att hitta sin 0 punkt.


Nina :)

JärnBjörn
2002-04-24, 10:21
Jag tror att vi lite till mans (kvinns) är rädd för att det ska hamna lite fett på kroppen när vi bygger muskler. Men allmänt så kan man nog påstå att det inte går så vidare bra att bygga muskler utan att det hamnar lite fett på kroppen. Det hänger ihop.

Dela upp året i två perioder. En uppbyggnadsfas då du bygger muskler och då accepterar att det hamnar lite fett på kroppen. Då bör fördelningen ligga på ca 60% kolhydrater, 20% proteiner och 20% rätt sorts fett. Sedan har du en en deff period (ofta på våren) då du äter som du gör nu. Se till att variera kosten men håll dig till det schema som du har nu. Så ska du se att du kommer att lyckas bättre.

Stålkvinnan
2002-04-25, 13:53
Hej Nanna.Jag brukar åxå känna mig minder muskulös och degig när jag inte tränat på några dagar. Tränar man riktigt hårt under träningsdagarna så slappar nog kroppen av regält när man vilar. Äter du glutamin? Det funkar mycket bra på mig så att jag inte ska förlora muskelmassa. När man drar ner på konditionsträningen är det nog möjligt att man lägger på sig lite. Det lilla kan du säkert få bort på nolltid.Kör så det ryker!!
Mvh Carro