handdator

Visa fullständig version : Trasig lins (för ögon)


Shakemynuts
2009-12-25, 10:42
Det är så att min ena lins spruckit lite i kanten, ungefär en halv millimeter. Det kan sticka till lite om jag t ex kliar i ögat eller så, så att linsen rör sig för mycket. Men annars känns det som vanligt.

Jag har inte möjlighet att fixa nya linser förrns om 6 dagar ungefär och skulle "behöva" använda linserna i ungefär 6 timmar på söndag. Hur ok är detta tro? Jag hittar ingenting om det på nätet eller så, tänkte bara kika om nån vet något.

Rahf
2009-12-25, 10:51
Trasiga linser är INTE bra att ha i ögonen. Kan du inte bara ta ut den och nöja dig med den andra?

Vad jag minns så sa min optiker att spruckna linser skall bort direkt eftersom de skaver på ögat.

Shakemynuts
2009-12-25, 10:55
Trasiga linser är INTE bra att ha i ögonen. Kan du inte bara ta ut den och nöja dig med den andra?

Vad jag minns så sa min optiker att spruckna linser skall bort direkt eftersom de skaver på ögat.

Jag kan strunta i det dom 6 timmarna, men Helst har jag i den. Därför ville jag kolla om det var lugnt eller inte. Är det inte det så struntar jag bara i det. :)

Tog väl nån dag innan ögonen vänjde sig med 1 lins va?

Ser lite konstigt ut atm när jag testar sätta in bara 1. :D

Rahf
2009-12-25, 11:01
Djupseendet går åt helvete, men hellre det säkra före det osäkra.

Prisman
2009-12-25, 11:03
Reklamera dem! Det har jag gjort några gånger och fått helt nya! :)
Ha dom inte i ögonen.

Shakemynuts
2009-12-25, 11:16
Problemet är att det inte finns nå Synsam öppna nu. *grr*
Får gå till Apoteket och köpa en ögonlapp! :D Då får jag se häftig ut samtidigt.

stridis
2009-12-25, 11:50
Måste du ha linserna i? Det är väl inte så mycket linskrävande träning nu så gå lite med glasögon. Hur gör du när du är dunderförkyld och helst skall slippa gå med linser?

Upptaget
2009-12-25, 12:02
Har använt linser i 7 år nu och det har hänt ett antal gånger att en lins gått sönder ytterst lite i kanten, första gången fattade jag inte varför det kunde klia till i ögat ibland men tänkte inte så mycket mer på det, hade linserna i 3 dagar sedan upptäckte jag det på 3e dagen när jag tog ut den.. Optikern har inte sett några skador på mina ögon hittils, linserna är ju så sjukt mjuka så tror knappast det skär sönder ögat om man använder den i några timmar.. Så länge det inte kliar och skaver hela tiden förstås då ska man nog inte använda den även i nödfall :P

Shakemynuts
2009-12-25, 12:57
Måste du ha linserna i? Det är väl inte så mycket linskrävande träning nu så gå lite med glasögon. Hur gör du när du är dunderförkyld och helst skall slippa gå med linser?

Är ett tillfälle då jag gärna slipper glasögonen eftersom dom är typ 8år gamla, mitt huvud har blivit lite större, mitt synfel har ändrats och dom sitter inte överdrivet bra i fejset utan glider ner lite för lätt. Men det går om jag måste, är jag sjuk/hemma är det inte så mycket problem att ha glasögonen på.

Men det fungerade bättre än jag trodde att ha 1 lins i. Så jag tänkte köra på det. Känns inte som jag vill riskera att ha i en trasig lins, när något gör ont är det ju antagligen inte så optimalt och då känns det bättre att låta bli, änfast det bara gäller runt 6 timmar. :Virro

Muskelbyggaren
2009-12-25, 12:58
Jag har också kört med trasiga linser några dagar. Om skadan är på ytterkanten ligger den ju utanför iris och pupillen, och eventuella skador på ögonytan ligger iaf. inte i synfältet. Ögonvävnaden läker väl som andra kroppsdelar?