handdator

Visa fullständig version : Ni som har tävlat eller ska tävla i CBB/BB


Sir Anselm
2009-12-24, 23:37
Hur gick det till när ni bestämde er för att gå upp på scenen? En polare som tävlar tycker att jag ska satsa på att gå upp på scenen med honom på FF2010. Det vore säkert skitkul, men jag är osäker på om jag har det som krävs för att kunna göra det utan att behöva skämmas :D

Kollar jag på maxvikten så har jag nog utrymme för ett par kilo muskler till utan att gå över maxvikten som för mig skulle bli 71kg efter deffen. Så visst har jag muskler, men ändå...

Hur var det för er som gjort det/bestämt er för att göra det? Kändes det självklart att ni skulle platsa?

Mourten
2009-12-24, 23:53
Jag e sugen på sikt. Men tänkte vänta till 25 ungefär, dvs typ 3 års byggnade kvar.
Sen om man e minst på scen de gör mig inget, vill iaf testat mina vingar.

Pepz
2009-12-24, 23:54
alldeles för många som aldrig tävlar för att man har någon form av inställning att man gör bort sig om man inte är störst på scen

tävla på!

Action Fighter
2009-12-25, 00:06
Funderar själv på att kanske gå upp och tävla junior om ett par år. Är väl rätt många som tävlar som pepz sa så tror inte du gör bort dig, och har din kompis tävlat mycket och tycker du borde göra det är det väl bara tuta och köra imo. :D

fiskebulle
2009-12-25, 00:31
JFG! - Just Fucking Go!

Tänk inte på saken så mycket, kör bara! ;)

shadowfire
2009-12-25, 00:43
Det värsta som kan hända om du går upp på scen är att du blir sist - men ändå en av de som faktiskt visade mod att gå upp. Du får med dig massa erfarenhet av allt från laddningen innan med diet o allt, till tömning, hur allt går till runt och på scen, bedömningar osv. Du kommer komma därifrån med extremt många bra erfarenheter o ta vidare till framtiden. Om du ens överväger att gå upp på scen - så gå upp! Det lär ge dig blodad tand på att ta en svängom till på sikt ändå, oavsett position/resultat ;)

Piranha
2009-12-25, 00:51
Klart du skall tävla, de som förlorar är de som inte är på scenen, sen kan man alltid vara självkritisk.

Du kan alltid snacka med de tävlande och domare här på brädan också och få vettig feedback hur du skulle stå dig.

L-Sami
2009-12-25, 02:06
Om man tvekar att ställa upp och tävla i byggning så finns det en god anledning till att man gör det. Jag har gjort det och säkert många andra har det också gjort på brädan. Varför man gör det? Ja, inte vill man hamna sist bakom folk som kanske har tagit en genväg som är otillåten. Det kontrolleras inte i byggning, så det är fritt fram om man vill. Det är väl byggkulturen i sig som är så.

Lambii
2009-12-25, 02:19
Jag har som mål att gå upp när jag är 25 alltså om 4,5år. Bryr mig inte ett dugg ifall ja kommer sist, någon måste ju göra det med :) Allt handlar om att genomföra mitt mål jag beslutat mig för.

shadowfire
2009-12-25, 02:23
Om man tvekar att ställa upp och tävla i byggning så finns det en god anledning till att man gör det. Jag har gjort det och säkert många andra har det också gjort på brädan. Varför man gör det? Ja, inte vill man hamna sist bakom folk som kanske har tagit en genväg som är otillåten. Det kontrolleras inte i byggning, så det är fritt fram om man vill. Det är väl byggkulturen i sig som är så.

Så det är enda anledningen till att man inte kliver upp på scen?
Å den anledningen gäller för alla?

L-Sami
2009-12-25, 02:46
Så det är enda anledningen till att man inte kliver upp på scen?
Å den anledningen gäller för alla?

Nej.
och
Nej.

Men några tänker som jag, vad jag har förstått när jag har läst här på forumet.

Mourten
2009-12-25, 10:07
Nej.
och
Nej.

Men några tänker som jag, vad jag har förstått när jag har läst här på forumet.

Varför är de så viktigt då?
Klart de finns massor som gör de på en tävlingen men de berör ju inte dig på något vis?
Personligen är jag rätt säker på att doping är extremt utbredd inom alla typer av idrotter, å ju mer pengar de finns att hämta desto vanligare är de, men de är ju ingen anledning att lägga sig ner på marken å börja grina å tycka att allt är skit.
Tävlar man gör man de för man tycker är kul, de är iaf min filosofi.

mini
2009-12-25, 10:19
Varför är de så viktigt då?
Klart de finns massor som gör de på en tävlingen men de berör ju inte dig på något vis?


Om man tävlar mot dem berör det självklart en. Var inte dum nu. Är man tävlingsmänniska är det menlöst att gå upp och ha förlorat från början.

Eddie Vedder
2009-12-25, 10:21
ju mer pengar de finns att hämta desto vanligare är de

Tror du på fullaste allvar att det förekommer fler dopade på planen en Champions Leaguematch än på random byggarscen?

Sir Anselm
2009-12-25, 10:52
Om man tvekar att ställa upp och tävla i byggning så finns det en god anledning till att man gör det. Jag har gjort det och säkert många andra har det också gjort på brädan. Varför man gör det? Ja, inte vill man hamna sist bakom folk som kanske har tagit en genväg som är otillåten. Det kontrolleras inte i byggning, så det är fritt fram om man vill. Det är väl byggkulturen i sig som är så.

Klart att det vore trist att stå på scenen och veta att det står ett gäng killar där som dopat sig, men i CBB finns det ju en maxvikt relaterad till kroppslängden, så jag tycker problemet borde vara mindre där. Men det skulle inte stoppa mig från att ställa mig på scenen, hade faktiskt inte ens tänkt på det förrän nu...

Men vi behöver inte gräva ner oss i den frågan! Det är som sagt tankarna innan man bestämt sig att tävla för första gången som är intressant.

Sverker
2009-12-25, 11:27
Varför ?

Ingen uppenbar anledning. Tävlingsformen finns, andra tävlar så varför skulle man själv inte kunna tävla.
Ser man andra som tävlar när de tränar på gymmet kan man kanske tänka:
Det där gör jag säkert lika bra, eller t o m bättre.

Mourten
2009-12-25, 11:53
Om man tävlar mot dem berör det självklart en. Var inte dum nu. Är man tävlingsmänniska är det menlöst att gå upp och ha förlorat från början.
De där är en bedrövlig inställning, tror du någon i amerikanska OS-laget -80 trodde de hade en chans mot Sovjet i OS-finalen? Nej verkligen inte, men trots de gick dom ut å gjorde sitt absolut bästa och vann.
De finns massor av exempel där stora athleter går ut mot övermäktigt motstånd men med rätt inställning vinner, givetvis har större lag en fördel i domarfrågor etc och att vissa fuskar och vissa inte gör de, så är de i alla sportsammanhang.
De vore klart roligare att tävla om alla tävlar på lika allvar men var inte ett barn och tro att de är så, för att några fuskar ska de då förstöra ens egna glädje över en tävling?
Jag har inget imot att komma sist sålänge JAG gjorde mitt yttersta, om sen alla före mig fuskar är orelevant.

Tror du på fullaste allvar att det förekommer fler dopade på planen en Champions Leaguematch än på random byggarscen?
Ja, återhämtningstiderna inom proffsfotboll är löjligt korta, bryt benet å spela igen efter 3 veckor, de luktar HGH/Deca så de skriker om de.
En av få gånger de verkligen testar, tex Juventus torskade både Nedved och Zedorff.
Sen varje gång en svensk kmr till en proffs liga över dom cirka 10-15 kg vikt på en säsong relativt kvalitativt, ok?
Zlatan gick upp 11 kg sitt första proffs år, bra skit!?

WHITEFOLKS
2009-12-25, 12:05
Att jämföra en bollsport med en sport som byggning när det kommer till att "tro på att kunna vinna" är ju inte direkt gångbart :)

shadowfire
2009-12-25, 12:26
Om man tävlar mot dem berör det självklart en. Var inte dum nu. Är man tävlingsmänniska är det menlöst att gå upp och ha förlorat från början.

Alla tävlingsmänniskor är inte enbart ute efter pallplats.
Så menlöst är ju avhängt av vilken ambition och vilka mål man har samt hur realistiska de är.

shadowfire
2009-12-25, 12:30
....Men vi behöver inte gräva ner oss i den frågan! Det är som sagt tankarna innan man bestämt sig att tävla för första gången som är intressant.

De jag känner som är "potentiella scenprofiler" eller som nyligen har tagit oskulden och klivit upp har mer varit i fasen att de inte trott själva på sin egen fysik.

Lite typiskt ödmjukt svenskt "nej men gud, lilla jag, jag är för klen" osv... det har liksom varit omgivningen som har fått tjata, peppa o tala om att fysiken är visst bra nog för att anta utmaningen och kliva upp. Jag tror dock ett par av dessa kommer ta steget nu och göra debut 2010.

L-Sami
2009-12-25, 12:39
Varför är de så viktigt då?
Klart de finns massor som gör de på en tävlingen men de berör ju inte dig på något vis?
Personligen är jag rätt säker på att doping är extremt utbredd inom alla typer av idrotter, å ju mer pengar de finns att hämta desto vanligare är de, men de är ju ingen anledning att lägga sig ner på marken å börja grina å tycka att allt är skit.
Tävlar man gör man de för man tycker är kul, de är iaf min filosofi.


Jag kör styrkelyft, jag är långt ifrån bäst och starkast på vissa tävlingar, men det finns dopingkontroller, det får mig att acceptera att nån är bättre än mig för att vi tränar och tävlar på samma villkor. Om det sen finns någon som har lyckats vinna med doping i kroppen, så är det synd, men skulle gissa att det är inte någon stor procent i Sverige iaf som vinner med fusk i Styrkelyft. Att internationella tävlingar kan domineras av fd dopingavstängda är lite tristare.

Det finns olika anledningar till att man tävlar, som du säger ska det vara kul, men för mig är det även viktigt att jag gör mitt bästa i varje tävling och försöka även placera mig så bra som möjligt. Huvudmålet är att vinna så klart.

L-Sami
2009-12-25, 12:42
Alla tävlingsmänniskor är inte enbart ute efter pallplats.


Vad är de ute efter då? Inte nån som bara ställer upp på en tävling och är nöjd, utan någon som tävlar kontinuerligt, vad är man ute efter?

shadowfire
2009-12-25, 13:05
Vad är de ute efter då? Inte nån som bara ställer upp på en tävling och är nöjd, utan någon som tävlar kontinuerligt, vad är man ute efter?

Det är ju en otrolig skillnad om vi pratar kontinuerlig tävling.
Jag syftade på att tävla första gången, vilket ju tråden handlar om? Jag tror inte många går upp på scen första gången och tänker "det här tar jag hem, guldet är mitt". Sedan kan man hoppas på en bra placering dock. Finns flera koloiter här som gjort sin debut förra året och i år och hamnat t.ex. sist - men ändå varit sjukt nöjda med sin prestation.

Greg
2009-12-25, 13:09
De där är en bedrövlig inställning, tror du någon i amerikanska OS-laget -80 trodde de hade en chans mot Sovjet i OS-finalen? Nej verkligen inte, men trots de gick dom ut å gjorde sitt absolut bästa och vann.

Klart de gjorde. Tävlingsmänniskor går alltid ut och tror att de kan vinna. Om du tror mentalt att du inte kan vinna redan från början har du mer eller mindre redan förlorat.

De finns massor av exempel där stora athleter går ut mot övermäktigt motstånd men med rätt inställning vinner, givetvis har större lag en fördel i domarfrågor etc och att vissa fuskar och vissa inte gör de, så är de i alla sportsammanhang.

"Men med rätt inställning vinner". Alla i svenska landslaget under VM 94 trodde att de kunde vinna hela turneringen. Tommy Svensson fick fram denna vinnarmentaliteten. Utan den skulle de inte kommit förbi gruppspelet ens.

De vore klart roligare att tävla om alla tävlar på lika allvar men var inte ett barn och tro att de är så, för att några fuskar ska de då förstöra ens egna glädje över en tävling?
Jag har inget imot att komma sist sålänge JAG gjorde mitt yttersta, om sen alla före mig fuskar är orelevant.

Helt riktigt. Fuskare ska inte förstöra ens egna glädje för att tävla.

Ja, återhämtningstiderna inom proffsfotboll är löjligt korta, bryt benet å spela igen efter 3 veckor, de luktar HGH/Deca så de skriker om de.

När hände det senast? Kolla återhämtningstiden på Owen Hargreaves i Manchester United istället. Kan det inte ha med att göra att en del har bättre läkkött än andra? Samt att de faktiskt har de bästa läkarna och bästa sjukgymnasterna man kan få för pengar?

En av få gånger de verkligen testar, tex Juventus torskade både Nedved och Zedorff.

Inom fotbollen testar du hela tiden. Konstant. De kommer på träningar. De kommer under matcherna. Det händer ytterst sällan. Och sen när åkte Nedved dit? Inget jag kommer ihåg sådär. Du kanske kan peka mig i rätt håll?

Sen varje gång en svensk kmr till en proffs liga över dom cirka 10-15 kg vikt på en säsong relativt kvalitativt, ok?
Zlatan gick upp 11 kg sitt första proffs år, bra skit!?

Kan inte ha med ändrad kost och träning att göra? Fredrik Ljungberg har knappt gått upp ett gram sen han lämna Halmstad. Och Zlatan gick verkligen inte upp 11kg under sitt första år som proffs.

Du kanske kan återigen peka mig i rätt håll när det kommer till Zlatans viktökning år för år sen han lämna MFF?

Eddie Vedder
2009-12-25, 13:18
bryt benet å spela igen efter 3 veckor, de luktar HGH/Deca så de skriker om de.
En av få gånger de verkligen testar, tex Juventus torskade både Nedved och Zedorff.
Sen varje gång en svensk kmr till en proffs liga över dom cirka 10-15 kg vikt på en säsong relativt kvalitativt, ok?
Zlatan gick upp 11 kg sitt första proffs år, bra skit!?

Nu är det väldigt offtopic men du håller INTE koll påproffsfotbollen i alla fall.

Ingen är på planen tre veckor efter ett benbrott givetvis.

Det finns ingen Zedorff, däremot finns en Seedorf men han har aldrig spelat i Juventus.

Och svenskar som kommer till proffsligor och genast lägger på sig den vikten har jag aldrig sett men du får gärna ge exempel. Zlatan ökade iaf inte 11 kg på sitt första år i Ajax.

mulliy
2009-12-25, 13:22
Ja, återhämtningstiderna inom proffsfotboll är löjligt korta, bryt benet å spela igen efter 3 veckor, de luktar HGH/Deca så de skriker om de.
En av få gånger de verkligen testar, tex Juventus torskade både Nedved och Zedorff.
Sen varje gång en svensk kmr till en proffs liga över dom cirka 10-15 kg vikt på en säsong relativt kvalitativt, ok?
Zlatan gick upp 11 kg sitt första proffs år, bra skit!?

Minskar aas läketiden på annat än muskler ens?, det har jag aldrig hört.

Brassarn
2009-12-25, 13:40
Funderar själv på att ställa upp i nåt till nästa jul. Är inte speciellt stor eller exhibitionistiskt lagd heller.

Tycker bara det vore roligt om "naturlig" byggning kom igång lite och då känns det helt rätt att ställa upp! Kul att få "användning" utav sin träning med! :)

Sverker
2009-12-25, 14:54
Elitidrottare har kortare läkningstider.
Jag antar att de VILL komma tillbaka. De ser skadan som ett tillfälligt hinder som ska passeras. De ligger inte i sängen och väntar. De har aktiv vila för att skynda på läkningen.



Sedan har säkert elitidrottare bättre läkekött. Det finns mer nervtrådar, blodkärl etc framme i skadan så läkningen underlättas.

Sverker
2009-12-25, 14:56
Vad är de ute efter då? Inte nån som bara ställer upp på en tävling och är nöjd, utan någon som tävlar kontinuerligt, vad är man ute efter?

Du är resultatfixerad. Bättre att vara prestationsfixerad.
Medtävlarna kan man inte påverka. Det som går att påverka är den egna satsningen.

Jorgen
2009-12-25, 17:09
Back to topic my friends!

Hur var det för er som gjort det/bestämt er för att göra det? Kändes det självklart att ni skulle platsa?

Baboom
2009-12-25, 23:06
Tänk om alla som springer marathon varje år skulle vara lika rädda att korsa startlinjen för att veta att de inte kommer att komma först.

Det som skiljer dem från de flesta byggare är att de är prestige lösa. De springer de där milen som en utmaning för sig själv och för att de tycker det är roligt.

Jag går alltid upp på scenen för att jag tycker att det är roligt. Mina medtävlande ser jag inte ens, utan jag vill bara fram på scenen. Det är en kick för mig att veta att jag nådde hela vägen fram och att jag själv tagit mig hela vägen fram till mitt mål.

De flesta tävlingar jag ställt upp i har jag vägt in lättast. Vikten är inget riktmärke för om du är en bra byggare eller inte, utan det är något onödigt ont för att dela in oss i klasser.

Så frågan är. Vad vill du själv? Vill du tävla ska du göra det.

victor_n
2009-12-25, 23:41
Jag har drömmar och mål på sikt att tävla. När formen känns okey tänker jag ställa upp*flex*

Baboom
2009-12-25, 23:50
Jag har drömmar och mål på sikt att tävla. När formen känns okey tänker jag ställa upp*flex*

Varför inte istället bestämma när formen är ok? Så vet du när du ska tävla.

victor_n
2009-12-25, 23:59
Varför inte istället bestämma när formen är ok? Så vet du när du ska tävla.

Det är det som ska läggas upp i vår. men för stunden är det ett mål/dröm. i vår ska det börjas att skapas till verklighet

shadowfire
2009-12-26, 00:05
Tänk om alla som springer marathon varje år skulle vara lika rädda att korsa startlinjen för att veta att de inte kommer att komma först.

Det som skiljer dem från de flesta byggare är att de är prestige lösa. De springer de där milen som en utmaning för sig själv och för att de tycker det är roligt.

Jag går alltid upp på scenen för att jag tycker att det är roligt. Mina medtävlande ser jag inte ens, utan jag vill bara fram på scenen. Det är en kick för mig att veta att jag nådde hela vägen fram och att jag själv tagit mig hela vägen fram till mitt mål.

De flesta tävlingar jag ställt upp i har jag vägt in lättast. Vikten är inget riktmärke för om du är en bra byggare eller inte, utan det är något onödigt ont för att dela in oss i klasser.

Så frågan är. Vad vill du själv? Vill du tävla ska du göra det.

stort plus ett på denne herre!

Sir Anselm
2009-12-26, 23:41
Visst är det till stor del en tävlan mot sig själv, men jag skulle nog bli rätt besviken om jag satsade allt och kom sist, hur bra jag än lyckats med laddning och deff. Om jag går upp på scenen är en placering i 3:e kvadranten något som jag skulle vara nöjd med tror jag, alltså plats 10-15 om det är 20 tävlande. Eller snarare nöjd med 15:e, grymt jävla nöjd med 10:e, ha ha...

Ska snacka lite mer med min polare, men det vore grymt kul...

Baboom
2009-12-27, 10:43
Det finns två riktiga nybörjar tävlingar i Sverige, Ahlströmmer och Tammer (gamla M.A.P. camp). Där får du bara tävla om du aldrig har tävlat tidigare.

Det är väl ingen som vill komma sist? Vilken idrott du en tävlar är sannolikheten att du vinner ganska liten.

Ponera nu att du kommer sist, så har du helt klart en erfarenhet och vet vad du ska utveckla till nästa gång. Det är du själv som väljer om du känner dig som en förlorare eller vinnare, det kan ingen domare ändra på.