handdator

Visa fullständig version : Ketosis


RebelYell
2009-12-24, 14:36
Tja! Jag äter enligt IF där jag cyklar kolhydrater och äter ~100-150fem dagar i veckan och försöker ladda 2 dagar i veckan. Har dock fuskat lite med laddningarna på sista tiden och det har blivit kanske 400g kolh dessa dagar. Har nu börjat känna typiska tecken på att man är på väg in i ketos. Är det verkligen möjligt med ett så högt intag av kolh?

(Lågkolhydratdagaran innebär stora underskott, högkolh-dagarna mellan balans till +25% av energibalans)

mikaelj
2009-12-24, 15:18
Vilka är de typiska tecknena på ketos?

TehSaxo
2009-12-24, 17:01
Vad är IF? :P

vicarious
2009-12-24, 18:26
Vad är IF? :P

Intermittent fasting. Periodisk fasta.

.. också intresserad av hur du "känner att du är påväg in i ketos"?

RebelYell
2009-12-25, 15:16
Väldigt väldigt sömnig, trött. Svag i muskler, underlig smak i munnen. Lätt huvudvärk och väldig törst.

vicarious
2009-12-25, 18:59
Väldigt väldigt sömnig, trött. Svag i muskler, underlig smak i munnen. Lätt huvudvärk och väldig törst.

Alla de där symptomen kan vara tecken på något annat. Överträning, uttorkning (till följd av b la högt protein-intag) vitamin eller mineralbrist.

Du säger att du äter 100-150g kolhydrater på de dagar du ligger "lågt". Jag tycker det låter för högt för att du ens ska komma in i ketos.

Anton Fräs
2009-12-25, 19:06
Energiförlusten skulle snarare bero på tillfällig energibrist än eve. ketos om du frågor mig..

Sverker
2009-12-26, 08:41
Väldigt väldigt sömnig, trött. Svag i muskler, underlig smak i munnen. Lätt huvudvärk och väldig törst.

Klassiska symptom på diabetes.



Problemet är snarast brist på kalorier. Leverlykogenet går i botten och blodsockret sjunker. Inte alls konstigt ifall ketogenbildningen tar fart efter några timmar utan glukos. Speciellt lätt ifall man är aktiv.


Antingen så äter du mer kolhydrat så att du slipper tömma levern varje dag eller så skippar du kolhydraterna helt och kör LCHF med din periodiska fasta.
Just nu har hamstern fastnat med tassen i hjulet och kommer inte loss.