handdator

Visa fullständig version : Viktigt meddelande inför mellandagarna...


Stoltz
2009-12-24, 00:26
Ingen lag kräver att det finns öppet köp! Det existerar även bytesrätt, vilken oftast används istället, om inte Öppet Köp skulle vara tillämpat.

Se: http://www.konsumentverket.se/sv/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Oppet-kop/
Öppet köp:
Att handla på öppet köp betyder att du får pengarna tillbaka om du ångrar köpet och lämnar tillbaka det du köpt inom en viss tid.
Det finns ingen lag som ger dig rätt till öppet köp när du handlar i butiker. Men det finns många varuhus, affärskedjor och enskilda affärer som tillämpar öppet köp utan att du behöver be om det.

Det är alltså inte självklart att du kan återlämna en vara och få pengarna tillbaka om du ångrar ett köp. Vill du köpa en vara på öppet köp bör du be om det innan du betalar. Om affären går med på öppet köp är det viktigt att detta antecknas, till exempel på kvittot. Spara alltid kvittot. Lämna tillbaka varan i tid, det vill säga innan öppet köp-tiden går ut. Varan ska återlämnas i samma skick som när du köpte den.
Senast granskad: 2009-09-29


samt: http://www.konsumentverket.se/sv/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Bytesratt/

Bytesrätt:
En del affärer som inte tillämpar öppet köp kan i stället erbjuda dig bytesrätt. Det innebär att du kan lämna tillbaka varan och välja en annan i stället.
Ibland erbjuds du ett tillgodokvitto om du ångrar köpet. Du får alltså inte igen dina pengar. Dina skyldigheter när du köper med bytesrätt är i stort sett desamma som vid öppet köp. Innan du betalar, fråga när du senast måste lämna tillbaka varan. Spara alltid kvittot.

Det står ofta "Reavaror bytes ej" i affärerna, vilket är lätt att missförstå. Självklart har du rätt att klaga på en reavara - om det är något fel på den.
Senast granskad: 2009-10-01


Efter dagens alla bravader i butiken, så insåg jag att detta var något som många inte bara inte visste, utan även hade väldigt svårt för att förstå. Så här tänkte jag, som god serviceperson, ge er alla lite info så att ni slipper få konstiga blickar när ni jiddrar med butiksbiträdena.

Det är alltid bra att veta sin sak innan man kastar godispåsar på den två meter långa butikschefen medan man skriker att det är lag på öppet köp, bara för att sedan få konsumentverkets egna ord visade via datorskärmen. Det blir pinsamt, pinsamt...

Ha nu en god jul mina vänner :)

Exhale_
2009-12-24, 00:27
Bra intiativ! :thumbup:

miss_incorrigible
2009-12-24, 00:29
:thumbup:

Mourten
2009-12-24, 00:30
Tur att du finns Rolle!

shadowfire
2009-12-24, 00:34
hahaha, wtf, stoltz domderar igen med o visa konsumentköpslagen för konsumenter? :D
ser fram emot följetång på detta i mellandagarna *popcorn*

Greg
2009-12-24, 00:36
Ingen lag kräver att det finns öppet köp! Det existerar även bytesrätt, vilken oftast används istället, om inte Öppet Köp skulle vara tillämpat.

Se: http://www.konsumentverket.se/sv/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Oppet-kop/


samt: http://www.konsumentverket.se/sv/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Bytesratt/



Efter dagens alla bravader i butiken, så insåg jag att detta var något som många inte bara inte visste, utan även hade väldigt svårt för att förstå. Så här tänkte jag, som god serviceperson, ge er alla lite info så att ni slipper få konstiga blickar när ni jiddrar med butiksbiträdena.

Det är alltid bra att veta sin sak innan man kastar godispåsar på den två meter långa butikschefen medan man skriker att det är lag på öppet köp, bara för att sedan få konsumentverkets egna ord visade via datorskärmen. Det blir pinsamt, pinsamt...

Ha nu en god jul mina vänner :)

Vi har haft en kund som själv ringt till KO för att han trodde att det var hans rätt att ha öppet köp :D

Baan
2009-12-24, 00:47
Jag skyller på klockan om det visar sig vara självklart: finns det någon "minsta nivå" för vad butiken måste ge? Bytesrätt? Eller finns det inget sådant?

stevebc
2009-12-24, 02:07
Köpte för parfym etc idag för 450 spänn. Kvinnan i kassan säger att det är öppet köp så vill hon byta (i helvete heller) så får hon. Givetvis märker jag 5 timmar senare att kvinnan i kassan glömde/struntade i att ge mig kvittot. Så dom kan också göra på det viset.

Snobbe
2009-12-24, 02:11
Köpte för parfym etc idag för 450 spänn. Kvinnan i kassan säger att det är öppet köp så vill hon byta (i helvete heller) så får hon. Givetvis märker jag 5 timmar senare att kvinnan i kassan glömde/struntade i att ge mig kvittot. Så dom kan också göra på det viset.

Lika mycket hennes fel som ditt?

stevebc
2009-12-24, 02:22
Lika mycket hennes fel som ditt?Nej. Det är mer hennes fel. Det är standard att de erbjuder kvittot utan att man frågar. Man har blivit intutad att alltid få det så jag tänker aldrig på att be om det, ifall de skulle glömma/strunta i det. Men visst har jag en del i det hela. Men hennes ansvar väger tyngre tycker jag.

PixelMiner
2009-12-24, 10:47
Sedan kan man tycka att det är sniket av affärer som inte erbjuder sig öppet köp eller bytesrätt...

Kwon
2009-12-24, 10:51
Bra Stoltz!

PixelMiner
2009-12-24, 10:52
Sedan kan det vara bra att kunna denna lagen också:
http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Garanti/

Tänk på att följande gäller oavsett vilken garantitid som anges i butiken:

Utöver garanti så gäller konsumentköplagen enligt vilken du har tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet. Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början.

Samt att:

Enligt konsumentköplagen är det säljaren som ska kunna visa att ett fel som upptäcks inom sex månader från köpet inte var ursprungligt.

Chrilli
2009-12-24, 10:56
Köpte för parfym etc idag för 450 spänn. Kvinnan i kassan säger att det är öppet köp så vill hon byta (i helvete heller) så får hon. Givetvis märker jag 5 timmar senare att kvinnan i kassan glömde/struntade i att ge mig kvittot. Så dom kan också göra på det viset.

Kan du visa upp kvitto från banken att du köpt vara i den butiken för 450 kr den dagen kan du begära få kopia. Var uppe ett sådant mål för några årsedan då butiken var tvungen att acceptera registrerat köp på kort som kvitto.

Stoltz
2009-12-24, 11:22
Nej. Det är mer hennes fel. Det är standard att de erbjuder kvittot utan att man frågar. Man har blivit intutad att alltid få det så jag tänker aldrig på att be om det, ifall de skulle glömma/strunta i det. Men visst har jag en del i det hela. Men hennes ansvar väger tyngre tycker jag.

Jag håller med om att kvitto alltid ska erbjudas. Det är sunt butiksbiträdesförnuft. Dock är det otroligt många som tackar nej till kvittot nr man erbjuder det :confused:

Jag frågar inte längre, jag bara lägger ner det i samma påse jag packat deras varor i, om det inte råkar vara en lösgodispåse ;)

Sedan kan man tycka att det är sniket av affärer som inte erbjuder sig öppet köp eller bytesrätt...

Detta har jag aldrig sett i praktiken faktiskt, även om jag vet att det är lagligt (Om det inte ändrats de senaste åren?).

Rahf
2009-12-24, 11:59
Butiker har ju som regel öppet köp och bytesrätt om det inte är rea. Några anledningar till att slopa det under rea:

1. Man vill ha bort varorna eftersom de tar plats.

2. Kunder köper presenter eller liknande utan att bry sig om ifall den firade ifråga vill ha det eller ej. Lite sniket kan man tycka, men butiken vill i första hand ha bort varorna.

3. Ifall det är en progressiv rea så kan inte kunder komma tillbaka i ett senare skede och få tillbaka pengar på en vara som man kanske köpt på 30%, men som i det läget ligger på 50%. Det är en ren förlust för butiken.

Gällande nummer tre så kan jag säga att det händer ofta. Inte nog med att folk kommer tillbaka, de är förbannade också för att de inte fick information om kommande reapriser.

FRÅGA ALLTID! Vissa erbjuder det inte förrän man frågar. Andra erbjuder det som ren good will ifall man är 'modig nog' att fråga.

Scratch89
2009-12-24, 13:39
Det är väl lag på bytesrätt i 14 dagar på icke-reavaror?

Torwald
2009-12-24, 14:11
Det är väl lag på bytesrätt i 14 dagar på icke-reavaror?

Beror på varans slag. Till exempel gäller det inte för varor som är förgängliga, alltså färskvaror. Det beror även på köpets typ, det vill säga det är olika för butiksköp mellan juridisk person och konsument, eller om det är mellan två privatpersoner, eller om det är ett distansköp. Det första omfattas av konsumentköplagen (http://www.notisum.se/rnp/sls/LAG/19900932.htm), det andra av köplagen (http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900931.HTM) och det sista omfattas av distansavtalslagen (http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/20000274.HTM).

Scratch89
2009-12-24, 18:21
Ah, bra info där. Jag tänkte då i fallet att jag går och handlar i butik, ej färskvaror.

Baan
2009-12-24, 19:08
Klart man ska få reklamera sitt lösgodis!

skaparn
2009-12-24, 20:10
Nej. Det är mer hennes fel. Det är standard att de erbjuder kvittot utan att man frågar. Man har blivit intutad att alltid få det så jag tänker aldrig på att be om det, ifall de skulle glömma/strunta i det. Men visst har jag en del i det hela. Men hennes ansvar väger tyngre tycker jag.

Du tycker fel.

Erik__
2009-12-24, 20:28
Du tycker fel.

Personligt ansvar är så 90tal.

Rahf
2009-12-24, 20:29
Det är väl lag på bytesrätt i 14 dagar på icke-reavaror?

Nej. Butikerna erbjuder det som en tjänst till kunden. Tycker man inte om det man har köpt så kan man inte byta tillbaka det ifall butiken inte erbjudit bytesrätt eller öppet köp. Detta ifall man vill byta tillbaka varan i dess ursprungliga skick och ej om den är defekt.

Det finns ingen lagstadgad bytesrätt eller öppet köp. Är varan defekt så gäller någonting annat.

Stoltz
2009-12-24, 22:29
Personligt ansvar är så 90tal.

Haha, hörde en kille på runt 12-13 år som sade det i butiken och mamman sade till honom direkt. "Så kan du inte säga, det finns de som kan ta illa upp" :laugh:

Scratch89
2009-12-24, 22:33
Haha, hörde en kille på runt 12-13 år som sade det i butiken och mamman sade till honom direkt. "Så kan du inte säga, det finns de som kan ta illa upp" :laugh:

Om jag hamnar i Lund hade det varit en ära att jobba i din butik, så man får träffa alla stollar som verkar husera där. :D

Erik__
2009-12-24, 23:02
Haha, hörde en kille på runt 12-13 år som sade det i butiken och mamman sade till honom direkt. "Så kan du inte säga, det finns de som kan ta illa upp" :laugh:

Ska ner till lund och äta på viggos `( ? ), var ligger denna berömda butik där kungahuset hyr film?

Stoltz
2009-12-24, 23:09
Om jag hamnar i Lund hade det varit en ära att jobba i din butik, så man får träffa alla stollar som verkar husera där. :D

Haha, det tradiga är att 99% av mina storys utspelade sig i helsingborgs hemmakväll. Där är de riktiga originalen.

Här nere är det typ 5 totalt under min tid ;)

Ska ner till lund och äta på viggos `( ? ), var ligger denna berömda butik där kungahuset hyr film?

Vid clemenstorget (ca 30 sek från tågstationen).

Eddie Vedder
2009-12-25, 08:51
När drar mellandagsrean igång på sina håll? Har funderingar på att åka in till Örebro idag men det vore ju snöpligt om allt är stängt.:D

Rahf
2009-12-25, 09:35
När drar mellandagsrean igång på sina håll? Har funderingar på att åka in till Örebro idag men det vore ju snöpligt om allt är stängt.:D

Glöm att någonting skulle vara öppet på juldagen. Vänta till 27:e innan du drar in för att handla. Båda idag och imorgon är röda dagar. Vissa butiker brukar dock hålla öppet på annandagen.

omnibus
2009-12-25, 09:35
Idag är det mesta stängt.

daks
2009-12-25, 13:35
Klart man ska få reklamera sitt lösgodis!

Jag har bytt 760 gram oxfilé åt en hysterisk kvinna som handlat den av mig tidigare åt sin mor. Hon bad om 700 gram, jag skar "fel" och undrade om det var ok (bra mittbit) hon sa att det var så bra så.

Sen kom hon tillbaka skrikandes om att jag lurat henne och hennes mamma...

Jag skulle själv ha oxfilé så jag bytte in den, och förklarade att så här går det inte till.

Stoltz
2009-12-26, 11:58
Men vad fan, är det top notch idag eller?

Fick nyss ett mail om en kund som ska komma in när jag jobbar för att hon vill ha öppet köp för att hon inte tyckte att vår presentbox som vi använder är snygg nog som julklapp och därför inte kunde användas för sitt syfte.

WTF?!

Man mår när man ser ett sådant mail.

Baan
2009-12-26, 11:59
Men vad fan, är det top notch idag eller?

Fick nyss ett mail om en kund som ska komma in när jag jobbar för att hon vill ha öppet köp för att hon inte tyckte att vår presentbox som vi använder är snygg nog som julklapp och därför inte kunde användas för sitt syfte.

WTF?!

Man mår när man ser ett sådant mail.

Ge fan i att sälja fula boxar. Problem solved.

shadowfire
2009-12-26, 12:09
ge fan i att sälja fula boxar. Problem solved.

+1 :d

Stoltz
2009-12-26, 12:53
Ge fan i att sälja fula boxar. Problem solved.

:laugh: