handdator

Visa fullständig version : Bredare axlar och större bröst


Mooooget!
2009-12-23, 15:28
Tjena. Många som jag ser på gymmet ser ut som halvtjocka köttbullar medans jag mest vill se rätt slim och fit ut, typ som Brad Pitt i snatch ;).

Hursomhelst, jag kör lite olika bröstövningar nu men tycker mest att underdelen av bröstmuskeln är den som ökar mest i storlek, tycker att delen strax under axelhöjd, jag visar en bild helt enkelthttp://img17.imageshack.us/img17/452/newbody.jpg.

Har någon några bra övningar så man blir mer biff där?

Sen så skulle jag också vilja få bredare axlar, kanske inte just axelmuskeln (?) utan jag antar att man behöver träna rygg och grejer, några extra bra övningar för det?

Sen skulle jag gärna vilja ha tips på andra bra övningar för en snygg och slankare kropp typ "folk gör ofta situps men det som egentligen ger en snygg mage är att jobba med de sneda magmusklerna".

Tacksam för tips!

dt06mj2
2009-12-23, 15:45
Kör axlar (och lite trapz) för glatta livet helt enkelt.

http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidAnterior/BBMilitaryPress.html
http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidLateral/DBLateralRaise.html
http://www.exrx.net/WeightExercises/TrapeziusUpper/BBShrug.html

HMB
2009-12-23, 15:51
Jag skulle förespråka chins/latsdrag för att bygga upp bredden samt att träna baksida axlar för att få en bra hållning.

malleman
2009-12-23, 16:33
Jag skulle förespråka chins/latsdrag för att bygga upp bredden samt att träna baksida axlar för att få en bra hållning.

Ja, men chins/lastdrag ger ju främst bredare rygg. Det var ju bredare axlar han ville ha! Min rekommedation är Militärpress samt drag till hakan med hantlar, två ypperliga övningar för axelmuskulaturen.

För att komma åt pectoralis major pars clavicularis, som jag så fint tror att den övre delen av bröstmusklen kallas, så gör du bröst övningar i lutning. Antigen bänkpress eller hantelpressar. Själv kör jag bänkpress i smithen, känner att jag får god kontakt högt upp då.

Börja gärna bröstövningarna med en "lutande" övning, så blir fokuset där.

Ps. skitbra sida för övningsförslag: http://www.exrx.net/Exercise.html

Lycka till

Bite
2009-12-23, 16:39
Folk ser ut som halvtjocka köttbullar för att de har en del underhudsfett helt enkelt. Träna basövningar och se till att du inte blir/är småfet så ska det nog se bra ut efter ett tag.

Jag tycker att stående press (iband pushpress) bygger bra med massa på axlarna.

BB1942
2009-12-23, 17:51
undvik drag till hakan och byt ut den mot hantellyft åt sidan

EDIT* läs mallemans inlägg för att förstå vad jag syftade på

Bengan
2009-12-23, 18:52
Tvärt emot de som skrivit innan tycker jag att du ska köra latsdrag och roddövningar som breddar ryggen vilket ger en illusion av breda axlar. Tror iof inte att det är nån fara med axelträningen, utan det bästa tipset är väl som Bite skriver träna hela kroppen hårt så du inte ser ut som en diskofjolla om ett par år.

malleman
2009-12-23, 21:37
undvik drag till hakan och byt ut den mot hantellyft åt sidan

EDIT* läs mallemans inlägg för att förstå vad jag syftade på

Drag till hakan är i princip exakt samma rörelse, iaf. från armbågen och uppåt. Dock kan du ha mer vikt vid drag till hakan. Muskeln aktiveras mer genom hela rörelsebanan. Skulle chansa på att den är skonsamare för axlarna också. Därför rekommenderar jag drag till hakan istället =) Tycker man får bäst kontakt med hantlar..

malleman
2009-12-23, 21:38
Tvärt emot de som skrivit innan tycker jag att du ska köra latsdrag och roddövningar som breddar ryggen vilket ger en illusion av breda axlar. Tror iof inte att det är nån fara med axelträningen, utan det bästa tipset är väl som Bite skriver träna hela kroppen hårt så du inte ser ut som en diskofjolla om ett par år.

Precis och tunga basövningar som knäböj och marklyft ger ju en anabol effekt i hela kroppen!

Ristretto
2009-12-23, 21:42
Precis och tunga basövningar som knäböj och marklyft ger ju en anabol effekt i hela kroppen!

I senaste BODY tog Martin Berkhan upp hormonpåverkan och någon studie som visade på att hormonutsöndringen kan ses som i princip försumbar om jag minns rätt, nån får gärna rätta om detta är fel då jag inte har tidningen här nu.

Anders The Peak
2009-12-23, 21:47
I senaste BODY tog Martin Berkhan upp hormonpåverkan och någon studie som visade på att hormonutsöndringen kan ses som i princip försumbar om jag minns rätt, nån får gärna rätta om detta är fel då jag inte har tidningen här nu.
Den hör till träningen och om du inte får det får man antagligen inte något svar av träningen heller men det är heller inget unikt med hormonsvaret utan det är helt normalt.

Baan
2009-12-23, 21:52
Om du bara vill bli bredare över nyckelbenen finns det nog ingen enskild övning utan bara att bygga upp allt. Har för mig Arne skrivit något om att ben (och kanske även mellanrum mellan dessa?) kan växa. Med andra ord kanske du kan få lite bredare axlar med seriös träning under några år. Förvänta dig inga underverk i alla fall, dina ben ligger där dom ligger :)

En annan sak man kan göra förutom det uppenbara att bygga upp muskler är att givetvis deffa ner sig. En smal midja ger större axlar, proportionellt till midjan såklart. Eftersom man ändå märker proportioner är det det som spelar roll, inte egentligen hur många centimeter man har från axel till axel.

davvvan
2009-12-24, 00:34
Träna hårt och ät tungt.

Petoria
2009-12-24, 00:36
Träna hårt och ät tungt.

Äta tungt? *rolleyes*

Mr.Sjöborg
2009-12-24, 00:38
Äta tungt? *rolleyes*

minst 10kg kött om dagen=töööngt!

Bear Grylls
2009-12-24, 00:44
Äta tungt? *rolleyes*

Sten o järn

davvvan
2009-12-24, 00:47
Tungt - tröck - gj

luderlasse
2009-12-24, 01:14
jag vill också se ut som brad pitt i snatch sen vill jag se ut som kramer i seinfeld med, några tips?

Morty
2009-12-24, 01:56
Militärpress är en komplett och bra övning för just det markerade område, dvs, övre bröst, övre rygg, axlar och armar.

JohnRick
2009-12-24, 15:11
Drag till hakan är i princip exakt samma rörelse, iaf. från armbågen och uppåt. Dock kan du ha mer vikt vid drag till hakan. Muskeln aktiveras mer genom hela rörelsebanan. Skulle chansa på att den är skonsamare för axlarna också. Därför rekommenderar jag drag till hakan istället =) Tycker man får bäst kontakt med hantlar..

Du har inåtroterade överarmar vid drag till hakan vilket markant ökar risken för inklämningssyndrom av supraspinatus. Till att böja med. Sedan fortsätter många gärna per automatik lite längre upp med just armbågarna vid "hakdrag" än vad de hade gjort vid vanliga lateral raises (sidlyft). Troligen p g a inåtroteringen och händernas position.

Därmed inte sagt att rodd till hakan skulle vara en kass övning för alla.
Jag gillar den själv, men om man har benägenhet för korpnäbbar e.d i skulderregionen kan det ju vara smart att vara uppmärksam på hur det känns innan det är för sent.

BB1942
2009-12-24, 16:30
Drag till hakan är i princip exakt samma rörelse, iaf. från armbågen och uppåt. Dock kan du ha mer vikt vid drag till hakan. Muskeln aktiveras mer genom hela rörelsebanan. Skulle chansa på att den är skonsamare för axlarna också. Därför rekommenderar jag drag till hakan istället =) Tycker man får bäst kontakt med hantlar..

Läs axons inlägg om drag till hakan och övningar man bör undvika så förstår du vad jag menar. sedan om drag till hakan är bättre när det gäller tillväxt och sådant låter jag vara osagt för det vet jag inget om.