handdator

Visa fullständig version : äta godis varje dag.


jizzinmypants
2009-12-23, 14:52
Hej, jag äter godis nästan varje dag, inte mycket, men brukar bli någon kexchoklad eller djungelvrål, ibland båda. Sköter kosten bra i övrigt, äter kanske skräpmat någon dag i veckan men inte mer än så. Hur mycket kommer detta påverka mina resultat i träningen? (Försöker gå upp i vikt)

Morty
2009-12-23, 14:54
Det kommer att påverka 8% negativt mot om du hade ätit havregrynsgröt för samma kalorier. Detta vet jag för att jag kan svara på allt.
Hoppas du förstår...

Eddie Vedder
2009-12-23, 14:56
Mindre bra i kombination med viktuppgång men fortfarande ingen katastrof.

time3
2009-12-23, 14:57
Vet inte om man kan svara på den frågan riktigt..... men ät du ditt godis, borsta tänderna efteråt bara! =) Själv så äter ja godis varje dag *drool* Ett eventuellt uteblivet resultat är smällar ja gärna tar...godis e gott!!

Lawgivah
2009-12-24, 03:22
Sålänge du sköter din kost så är det nog inga problem med lite godis:)

frambogir
2009-12-24, 11:13
Om du inte upplever att du får oväntade effekter av det, tex trötthet, illamående, oönskad viktuppgång så go for it! Gött juuu!

Scratch89
2009-12-24, 12:18
Om du har svårt att få i dig tillräckligt med mat, så är godiset snarare det bästa hjälpmedlet du kan ha.

Psyla
2009-12-24, 15:01
Är du fysiskt aktiv lär det inte vara någon fara med några godisbitar om dagen.

Emil_Larsson
2009-12-24, 15:57
Jag åt godis varje dag ett tag, även under bulk, ungefär i den mängd som TS beskriver och såg inga förhinder i muskel/styrkeutvecklingen. Bara majoriteten av det man äter är näringsrik mat så skall det inte vara några konstigheter. 3-6 måltider med bra näringssammansättning + lite godis eller vad man vill ha tror jag bara gör gott.

/Peace.

Lellan
2009-12-24, 18:57
Jag ser till att äta lite godis för att undvika sug efter mindre bra saker (mackor, grädddrypande pasta, skräpmat) som skulle sabba min form mer än vad en pepparkaka/chokladpralin el liknande gör om man räknar i kcal. Då har jag fått min onyttighetsfix på något sätt. Tror jag skulle ha svårare att hålla vikten om jag inte gjorde så, i teorin är det såklart bättre utan - men mycket svårare att känna sig belåten också och kanske sabba iom uppdämd otillfredställelse.

Om du vill gå upp bör det ju vara ett ännu mindre problem än för mig, men har också tänkt i det där banorna - att det vore ju bättre att inte göra det.. men så länge man mår bra, får i sig tillräcklig näring osv så tycker inte jag att det där lilla onyttiga på säg 10% av intaget är något att ha dåligt samvetet över. Visst ska man gå upp långsamt och på bra råvaror, men det blir ju tråkigt och jobbigt att gå upp i vikt på dietmat tex.

Tvärtom ska man njuta av det om man äter det, vilket jag hoppas du gör! :)

skaparn
2009-12-25, 09:48
Om du vill gå upp bör det ju vara ett ännu mindre problem än för mig,

Fast som Eddie redan nämnt är det faktiskt lite sämre vid en viktuppgång, och jag tror det har att göra med hur fruktos bidrar till försämrad överkänslighet vilket får konsekvenser på längre sikt.

skaparn
2009-12-25, 09:52
Vet inte om man kan svara på den frågan riktigt..... men ät du ditt godis, borsta tänderna efteråt bara! =) Själv så äter ja godis varje dag *drool* Ett eventuellt uteblivet resultat är smällar ja gärna tar...godis e gott!!

Nej, borsta inte tänderna efteråt (http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=46698)

Eddie Vedder
2009-12-25, 09:56
Fast som Eddie redan nämnt är det faktiskt lite sämre vid en viktuppgång, och jag tror det har att göra med hur fruktos bidrar till försämrad överkänslighet vilket får konsekvenser på längre sikt.

Ja dels men inte bara fruktosen utan mer en poäng att det rent allmänt är sämre att addera en onyttig vana till en annan.

Det blir ju inte mindre ohälsosamt med dålig mat för att man dessutom blir fetare under tiden. men att käka den maten och samtidigt hålla vikten är ju förstås bättre. Rökning blir inte mindre ohälsosamt för att man röker full.:D

Detta är förstås petitesser för den som varken tokbulkar eller äter stora mängder snask, går upp vikt långsamt och dessutom ständigt bibehåller en hälsosam vikt och livsstil. Men just det här med att "det är inga fel om man försöker gå upp i vikt" är i mina ögon lite skevt.

Viktor_Balck
2009-12-26, 03:07
Se till att få i dig 50+, dvs godis plus en drink med 50 gram protte.