handdator

Visa fullständig version : Professionell gardin vid frontböj! Tips sökes!


Baan
2009-12-23, 14:12
Idag fick jag en ärkegardin när jag skulle köra mitt andra frontböjset. Vikten var en vikt jag utan större problem klarar en femma på, ingen maxning eller någon vikt kroppen ska bli ledsen av i övrigt.

Jag har länge haft problem med svimkänslor/gardiner när jag lyfter av, i princip allt över 120 kg strular mer eller mindre. Det är dock bara avlyftet och känns aldrig som jag ska sjunka ihop egentligen. Mest bara att vänta en sek så är det att köra.

Idag var det annorlunda, det kändes som 10 sek men kanske var fem egentligen, och det var nära flera gånger att jag bara dumpade stången för att inte göra det ofrivilligt och sjunka ihop till en bajshög. Till slut gick svimkänslan bort och jag fick ut lite av settet ändå.

Vad har ni för tips för att slippa detta? Problemet borde vara att stången stryper till halsen men jag ser ingen egentligen lösning på stångplacernigen. Går den längre fram får jag hålla den med axlar/armar och då tappar man stången istället. Det jag kom på själv idag på tredje settet var att ta många små andetag när jag lyfte ut och då fick jag inte ens den vanliga korta gardinen (djupa andetag). Har jag råkat komma på lösningen själv? ;)

dojjan
2009-12-23, 16:51
Är det nödvändigt för dig att köra frontböj?

OT: Fick du betalt för gardinen?

Baan
2009-12-23, 16:53
Är det nödvändigt för dig att köra frontböj?

OT: Fick du betalt för gardinen?

Ja och ja.

Bite
2009-12-23, 18:04
Jag har tyvärr ingen omedelbar lösning, men träna på avlyftet separat med tunga vikter och försök vänja dig/hitta en teknik som funkar, så pajar du inte benpasset iaf. Kör i powerrack så du inte har ihjäl dig.

Frumpish
2009-12-23, 18:11
Får svimkänsla/megadomningar i marklyft när jag klantar mig och andas alldeles för mycket innan jag börjar (blir lite hyperventilering över det hela), du kanske andas för häftigt innan du börjar köra?

Baan
2009-12-23, 18:25
Jag har tyvärr ingen omedelbar lösning, men träna på avlyftet separat med tunga vikter och försök vänja dig/hitta en teknik som funkar, så pajar du inte benpasset iaf. Kör i powerrack så du inte har ihjäl dig.

Det värsta är att jag fortfarande är ganska mycket starkare i vanliga böj. Där har jag aldrig fått ens den minsta toafönstergardinen. Men det har väl i och för sig att göra med var man placerar stången antar jag...

Powerrack är en bra idé, är dock inte van vid sådana men helt klart något att tänka på.

Får svimkänsla/megadomningar i marklyft när jag klantar mig och andas alldeles för mycket innan jag börjar (blir lite hyperventilering över det hela), du kanske andas för häftigt innan du börjar köra?

Tror inte jag hyperventilerar, snarare för lite luft. Blir nog snarare att man tar ett djupare andetag, sen lyfter av och håller andan (omedvetet). Gick ju mycket bättre när jag lyfte av och samtidigt medvetet tog några korta andetag.

erks
2009-12-23, 18:39
Kör du OLfattning eller byggarfattning? Vilket du nu än kör så kan du ju prova den andra varianten.

Baan
2009-12-23, 19:17
Kör du OLfattning eller byggarfattning? Vilket du nu än kör så kan du ju prova den andra varianten.

OL. Har kört byggarstilen och stången sitter inte lika bra på axlarna. Men egentligen ska det nog vara skitsamma...

panzerpig
2009-12-23, 19:47
Kanske får du stången för nära halsen så du stryper blodet till huvudet?
vet att jag ibland kan få stången lite för nära och då blir det svårare att andas.

Tomas W
2009-12-23, 20:06
Ibland vid OL fattning får man stången lite närma halsen och blodtillflödet vrids ner lite till och från huvudet. Testa att lossa lite vid själva greppet i händerna, att du tex håller stången med fingertopparna istället för hela handen om stången. Eller om det känns bättre att hålla smalare/bredare om stången, testa dig fram och se om du hittar någon lämplig ställning där det känns bättre.

Järvskan
2009-12-23, 20:27
Försök ha tummarna och pekfingrarna mellan stången och halsen om du inte har det redan. Se även till att hålla armbågarna högt... Du skulle nästan behöva lägga upp ett videoklipp så att man kan se hur du håller i stången.

Baan
2009-12-23, 21:31
Kanske får du stången för nära halsen så du stryper blodet till huvudet?
vet att jag ibland kan få stången lite för nära och då blir det svårare att andas.

Något sånt är det nästan garanterat. Det är direkt relaterat till just frontböj. Har aldrig liknande problem i någon annan övning.

Ibland vid OL fattning får man stången lite närma halsen och blodtillflödet vrids ner lite till och från huvudet. Testa att lossa lite vid själva greppet i händerna, att du tex håller stången med fingertopparna istället för hela handen om stången. Eller om det känns bättre att hålla smalare/bredare om stången, testa dig fram och se om du hittar någon lämplig ställning där det känns bättre.

Jag har den väldigt mycket på fingertopparna så att säga, så pass att lillfingret inte ens är under stången utan hänger fritt då den inte når fram. Jag har faktiskt testat en hel del, men hittills har det varit att handleden ska kännas ok. Nu har jag ju hittat bra läge för handleden men nu är det andra problem :/

Försök ha tummarna och pekfingrarna mellan stången och halsen om du inte har det redan. Se även till att hålla armbågarna högt... Du skulle nästan behöva lägga upp ett videoklipp så att man kan se hur du håller i stången.

Armbågarna högt känner jag att jag slavar med. Ja, det hade varit helt klart bra med ett klipp om man ska komma nånstans med det hela. Poängen var lite om det fanns något uppenbart jag missat i tekniken, någon speciell andning eller något sånt...

Har faktiskt haft en som tränar en del OL som kollat på tekniken och han har mest anmärkt på bristen av explosivitet och att jag inte trycker riktigt bra med hälarna - inget om stången på axlarna. Jag klagade dock aldrig på just det här.

Rahf
2009-12-24, 14:26
Baan, hur taggad och tänd brukar du vara innan du lyfter av stången? Brukar det vara kraftigt avlyft och distinkt jäkla übergrisande innan du börjar? Ju ivrigare jag är på tyngre vikter i frontböj, desto yrare är jag när jag väl lyfter av stången.

Testa att ta det aningen lugnare i avrackningen, andas hyfsat normalt och tänk på att inte hålla fullt buktryck hela tiden.

Baan
2009-12-24, 14:44
Baan, hur taggad och tänd brukar du vara innan du lyfter av stången? Brukar det vara kraftigt avlyft och distinkt jäkla übergrisande innan du börjar? Ju ivrigare jag är på tyngre vikter i frontböj, desto yrare är jag när jag väl lyfter av stången.

Testa att ta det aningen lugnare i avrackningen, andas hyfsat normalt och tänk på att inte hålla fullt buktryck hela tiden.

Jag är faktiskt väldigt dålig på att tagga till. Ingen drama queen direkt som vissa som börjar gapa fem minuter innan lyftet :D Men visst kan jag vara fokuserad och det är mycket möjligt att andningen inte blir helt rätt och buktrycket fel o.s.v. Jag brukar lyfta av ganska aggressivt och backa ut direkt. När jag körde mitt tredje set som i princip inte hade någon gardin alls lyfte jag av mycket lugnare och tänkte även på andningen... kanske ligger något i det.

Rahf
2009-12-24, 15:23
Jag är faktiskt väldigt dålig på att tagga till. Ingen drama queen direkt som vissa som börjar gapa fem minuter innan lyftet :D Men visst kan jag vara fokuserad och det är mycket möjligt att andningen inte blir helt rätt och buktrycket fel o.s.v. Jag brukar lyfta av ganska aggressivt och backa ut direkt. När jag körde mitt tredje set som i princip inte hade någon gardin alls lyfte jag av mycket lugnare och tänkte även på andningen... kanske ligger något i det.

Kör på det, lugnare avrackning på de riktigt tunga vikterna och full fokus på att bara komma ut från racket i maklig takt.