handdator

Visa fullständig version : Åkte ner i diket..


Rex
2009-12-22, 20:24
Fick sladd idag och åkte ner i ett dike. Som tur va så var det bara snö, va inga synliga skador på bilen. Vi kunde inte bogsera bilen först men sen hämtade en kompis sin Audi (4hjulsdrift).. gick inte då heller.
Till slut så fick jag lägga i 2an och försökte gunga upp bilen genom att koppla och gasa snabbt hela tiden.

Vi fick ut bilen till slut men sen när jag skulle åka hem så kunde jag inte få in nån växel *gah!*
Går att växla när bilen är avstängd.. satt jag fick stänga bilen och lägga i 1an och rulla hem. Går att lägga i 2an o 3an under körningen men jävulskt trögt. Och kopplingspedalen skakar... =\

Vad kan detta vara för något?... Innan jag ringer till verkstan imorgon, vore bra och veta vad som har hänt.

p.s. Luktade bränt lamell som fan..

påven
2009-12-22, 20:49
Friterad koppling alltså :) vad är det för bil?

Sleigh
2009-12-22, 20:56
Friterad koppling alltså :) vad är det för bil?

Men då borde han väl inte ens kunna få ett dragläge och köra bilen i 1:an?

Rex
2009-12-22, 21:07
Det är en bmw 320i -00

Smml
2009-12-22, 21:10
Varför körde du ner i diket?

Rex
2009-12-22, 21:13
Varför körde du ner i diket?

Halt, fick sladd när jag skulle svänga.. kom ner med ena hjulet ner i diket. Sen kunda jag inte komma upp..

HajduMan
2009-12-22, 21:30
Gå in på autopower

Hemi
2009-12-22, 21:43
Lådan brukar sitta ganska långt ned. Den kan få en smäll om man kör på en sten t ex.

delta_mats
2009-12-22, 21:48
Körde du ner med ena hjulet i diket och kunde inte dra upp bilen med en 4wd audi? Vad hade ni för seriösa problem?
Jag drog upp polarens 240 kombi som satt ordentligt helt ner i ett dike med min subba.

Pepparkakssmurfen
2009-12-22, 21:55
vnFwu0xsy0s


OT: låter som om kopplingen blev lite trött. Testa bilen igen innan du ringer verkstan imorrn.

Baan
2009-12-22, 21:56
Körde du ner med ena hjulet i diket och kunde inte dra upp bilen med en 4wd audi? Vad hade ni för seriösa problem?
Jag drog upp polarens 240 kombi som satt ordentligt helt ner i ett dike med min subba.

*uppdate* 4WD garanterar inte fäste när det är jävligt halt. *uppdate*

Trapper Buzz
2009-12-22, 22:02
Körde du ner med ena hjulet i diket och kunde inte dra upp bilen med en 4wd audi? Vad hade ni för seriösa problem?
Jag drog upp polarens 240 kombi som satt ordentligt helt ner i ett dike med min subba.

Döm dom icke för hårt, dom bor ju söderut.

David Brent
2009-12-22, 22:03
*uppdate* 4WD garanterar inte fäste när det är jävligt halt. *uppdate*

Nej, är det blank-is så spelar det ju ingen roll om man har 20WD om inget får fäste.

ceejay
2009-12-22, 22:04
ooh, otur :/ Höll på att åka ned i diket i förrgår jag med:/ Mitt i svängen fortsatte bilen bara rakt framåt :O

Pepparkakssmurfen
2009-12-22, 22:09
ooh, otur :/ Höll på att åka ned i diket i förrgår jag med:/ Mitt i svängen fortsatte bilen bara rakt framåt :O

Snart kommer det nån jag-kan-minsann-köra-bil-på-vintern-norrlänning att quota ditt inlägg.. :)

BOSS
2009-12-22, 22:12
Vad kan detta vara för något?... Innan jag ringer till verkstan imorgon, vore bra och veta vad som har hänt.

p.s. Luktade bränt lamell som fan..

Garanterat smul av lamellerna, tyvärr. Har gjort likadant "gungat" när jag skulle dra upp en polares bil med min... :smash:

Rex
2009-12-22, 22:14
Tack för alla svaren! Uppskattas..
Fråga inte mig varför det gick inte att dra upp att redigt först..

Trapper Buzz
2009-12-22, 22:16
Tråkig dag att paja låda, men ett bra märke att få fixat ändå..

Griffin
2009-12-22, 22:20
Växel lådan är nog inte trasig. utan bara kopplingslamellen enkel att byta och "billigt" om man gör det själv.

saab900
2009-12-22, 22:21
Fick sladd idag och åkte ner i ett dike. Som tur va så var det bara snö, va inga synliga skador på bilen. Vi kunde inte bogsera bilen först men sen hämtade en kompis sin Audi (4hjulsdrift).. gick inte då heller.
Till slut så fick jag lägga i 2an och försökte gunga upp bilen genom att koppla och gasa snabbt hela tiden.

Vi fick ut bilen till slut men sen när jag skulle åka hem så kunde jag inte få in nån växel *gah!*
Går att växla när bilen är avstängd.. satt jag fick stänga bilen och lägga i 1an och rulla hem. Går att lägga i 2an o 3an under körningen men jävulskt trögt. Och kopplingspedalen skakar... =\

Vad kan detta vara för något?... Innan jag ringer till verkstan imorgon, vore bra och veta vad som har hänt.

p.s. Luktade bränt lamell som fan..

Instämmer, det är kopplingen. Men troligast är att urtrampningslagret är trasigt, eftersom du inte får i någon växel. Hade bara lamellen varit bränd hade du utan vidare kunnat växla även med bilen igång, men kopplingen hade slirat. Bilen kan ju även fått en kyss på växellänkaget om du har otur. Det skulle underlätta om du talar om vad det är för bil.

Vi har alla varit i diket någon gång :)
Jag åkte av förra året. Snömodd, och körde därför 50 på 70-väg. Mitt på en raksträcka med jämn gas på 4:an kör jag i en dold sån där jävla bula som blir av smältvatten på vågen, och får bakvagnssladd och vänder 180 grader och hamnar ute på en åker mot färdriktningen. Det var ett close call då jag lyckades pricka en traktoröverfart precis av rena turen. 10 m längre bak eller 10 m längre fram så hade jag satt däcksidorna i ett djupt dike och rollat ett par varv. Det var bara att köra upp på vägen igen som tur var, och rensa bort allt gräs och skit ur hjulen, samt köpa en ny sidokjol.

David Brent
2009-12-22, 22:24
Instämmer, det är kopplingen. Men troligast är att urtrampningslagret är trasigt, eftersom du inte får i någon växel. Hade bara lamellen varit bränd hade du utan vidare kunnat växla även med bilen igång, men kopplingen hade slirat. Bilen kan ju även fått en kyss på växellänkaget om du har otur. Det skulle underlätta om du talar om vad det är för bil.

Vi har alla varit i diket någon gång :)
Jag åkte av förra året. Snömodd, och körde därför 50 på 70-väg. Mitt på en raksträcka med jämn gas på 4:an kör jag i en dold sån där jävla bula som blir av smältvatten på vågen, och får bakvagnssladd och vänder 180 grader och hamnar ute på en åker mot färdriktningen. Det var ett close call då jag lyckades pricka en traktoröverfart precis av rena turen. 10 m längre bak eller 10 m längre fram så hade jag satt däcksidorna i ett djupt dike och rollat ett par varv. Det var bara att köra upp på vägen igen som tur var, och rensa bort allt gräs och skit ur hjulen, samt köpa en ny sidokjol.


Det är en bmw 320i -00
:)

Griffin
2009-12-22, 22:24
Instämmer, det är kopplingen. Men troligast är att urtrampningslagret är trasigt, eftersom du inte får i någon växel. Hade bara lamellen varit bränd hade du utan vidare kunnat växla även med bilen igång, men kopplingen hade slirat. Bilen kan ju även fått en kyss på växellänkaget om du har otur. Det skulle underlätta om du talar om vad det är för bil.



låter mer troligt att tryckplattan fått spö i samband med kopplingsliret.

saab900
2009-12-22, 22:28
låter mer troligt att tryckplattan fått spö i samband med kopplingsliret.

Äh, nästan samma, samma resultat i alla fall :em:
Man byter ju ändå alla kopplingsdelar på en gång.

Just det, BMW stod det längre ned ja. Det vet jag inte vad det kan tänkas kosta, eller om man behöver haka av lådan för att byta. Det måste man väl med nästan alla bilar nyare än -90 tyvärr.

delta_mats
2009-12-22, 22:46
*uppdate* 4WD garanterar inte fäste när det är jävligt halt. *uppdate*

Mmm jag vet.

DanielF
2009-12-23, 05:22
3eG_sD8yD40

Rahf
2009-12-23, 05:39
Snart kommer det nån jag-kan-minsann-köra-bil-på-vintern-norrlänning att quota ditt inlägg.. :)

Njae, har man friktionsdäck på klarblank is så är det rätt kört. Då åker norrlänningarna i spat också :D.

delta_mats
2009-12-23, 07:49
Njae, har man friktionsdäck på klarblank is så är det rätt kört. Då åker norrlänningarna i spat också :D.

Är man dum som kör med odubbat så får man skylla sig själv.
Angående att folk söderut inte kan köra bil på vintern, så stämmer det tragiskt nog.

Turbonisse
2009-12-23, 08:49
Hur långt har bilen gått? Kopplingslamellen tål att sliras på, att det luktar bränt innebär inte att den är slut, snarare att du slirat på den.

Om det går att växla med motorn av, kan tyda på att någonting i kopplingshydrauliken har packat ihop, så som slav eller huvudcylinder. Läcker den någon kopplingsvätska?
Det är inte så att du slagit till växelföraren när du körde ned i diket?

Piranha
2009-12-23, 08:50
Prästens lilla kråka
Skulle ut och åka,
Ingen hade hon som körde.

Än slank hon hit,
än slank hon dit

än slank hon ner i diket