handdator

Visa fullständig version : Ångerrätt


k4ramellkungen
2009-12-22, 19:54
Tjena,

jag har precis skrivit under och skickat in en beställning på en iphone 3gs 16gb. men jag fick precis reda på att det är tre veckors leverenastid och jag har verkligen ingen lust att vänta. och jag fick reda på att en lokalbutik säljer luren med samma operatör, tror ni att man kan "stryka" den beställningen jag skickade in på något sätt och sedan beställa ifrån lokalbutiken istället?

tacksam för snabba svar

Andreas

sunkan
2009-12-22, 19:56
Tjena,

jag har precis skrivit under och skickat in en beställning på en iphone 3gs 16gb. men jag fick precis reda på att det är tre veckors leverenastid och jag har verkligen ingen lust att vänta. och jag fick reda på att en lokalbutik säljer luren med samma operatör, tror ni att man kan "stryka" den beställningen jag skickade in på något sätt och sedan beställa ifrån lokalbutiken istället?

tacksam för snabba svar

Andreas

ring till leverantören?

Sir Anselm
2009-12-22, 19:57
Har du alltså skrivit under och skickat in en beställning via Posten? Isåfall har du ingen laglig ångerrätt.

k4ramellkungen
2009-12-22, 19:58
ring till leverantören?

ja, men jag vet inte riktigt hur jag ska formulera mig och hur det ska gå till. eftersom jag lade det på lådan vid 18.00 när de tömmer. de kommer säkerligen inte ens få in det imorn. jag vet inte riktigt hur jag ska göra.

k4ramellkungen
2009-12-22, 20:01
Har du alltså skrivit under och skickat in en beställning via Posten? Isåfall har du ingen laglig ångerrätt.

ja det har jag. jag förstår det, men grejen är den att jag beställer med samma operatör, det ända är att jag får mobilen direkt istället?! så telia förlorar ju inget på det.

capture
2009-12-22, 20:05
Du kan ha 14 dagars ångerrätt. Det är bara frågan om hur avtalet slöts. Om det slöts via distans så ska du ha 14 dagar. Läs vad distanslagen säger.

Hades
2009-12-22, 20:39
Har du alltså skrivit under och skickat in en beställning via Posten? Isåfall har du ingen laglig ångerrätt.

Gäller inte distans- och hemförsäljningslagen?

Grisen
2009-12-22, 21:21
Gäller inte distans- och hemförsäljningslagen?

+ 1

Om det är ett distansavtal så har du som sagt 14 dagars ångerrätt.

I annat fall kanske du kan krångla dig ur om du inte visste om den långa väntetiden och ange det som ett skäl.

sascha
2009-12-22, 23:28
Gäller inte distans- och hemförsäljningslagen?

+ 1

Om det är ett distansavtal så har du som sagt 14 dagars ångerrätt.

I annat fall kanske du kan krångla dig ur om du inte visste om den långa väntetiden och ange det som ett skäl.

När vi läste konsumenträtt snackade vi oväntat lite om distansavtal, så det är väl möjligt att jag gör en höna av en fjäder. Men. Jag undrar om det som trådskaparen vill åstadkomma verkligen faller under ångerfristen (14 dagar) som stadgas i ovan nämnda lag. I 10 § får vi ju nämligen veta att ångerfristen börjar löpa den dag då konsumenten tar emot varan eller en väsentlig del av den.* Med andra ord tänker jag mig att trådskaparen här inte bara har 14 dagar på sig, utan den tid fram till antingen information (7 §) eller varan kommit honom/henne till handa + 14 dagar. Håller ni med?

* Jag förutsätter här att inget meddelande som avses med 7 § (genom 6 §) har skickats.

Sir Anselm
2009-12-22, 23:34
På företaget som jag jobbar så säger vi att 14 dagars ångerrätt gäller vid muntliga avtal eller avtal tecknade på internet, men har kunden skrivit under ett skriftligt avtal och skickat in gäller det inte. Om det inte har ändrats, har inte suttit i telefon på rätt länge...

sascha
2009-12-22, 23:43
På företaget som jag jobbar så säger vi att 14 dagars ångerrätt gäller vid muntliga avtal eller avtal tecknade på internet, men har kunden skrivit under ett skriftligt avtal och skickat in gäller det inte. Om det inte har ändrats, har inte suttit i telefon på rätt länge...

Det finns ingenting som säger att avtal som skriftligen skickats in via post, inte omfattas av distans- och hemförsäljningslagen. Däremot är det inte glasklart. Har näringsidkaren ett organiserat system för att teckna avtal på distans (med vilket förstås att denne "vidtagit någon eller några särskilda åtgärder för att organisera t.ex. en försäljning på distans"), är det att betrakta som ett distansavtal i lagens mening. Men troligtvis inte annars.* Utgår vi från att det här handlar om Telia eller någon annan operatör, där trådskaparen till exempel tecknat ett abonnemang i samband med köpet, är det alltså troligt att det handlar om ett distansavtal.


*Karnov

Cienfuegos
2009-12-22, 23:52
Eftersom beställningen inte kommit fram än behöver man inte ta till distans- och hemförsäljningslagen. Går utmärkt att gå direkt på avtalslagen. Om återkallelsen kommer fram tidigare än, eller samtidigt som, beställningen är du inte bunden av din beställning. Så ta och skicka ett mail där du återkallar beställningen. Om du vill slippa oroa dig kan du även ringa dem imorgon.

Hades
2009-12-23, 21:15
Eftersom beställningen inte kommit fram än behöver man inte ta till distans- och hemförsäljningslagen. Går utmärkt att gå direkt på avtalslagen. Om återkallelsen kommer fram tidigare än, eller samtidigt som, beställningen är du inte bunden av din beställning. Så ta och skicka ett mail där du återkallar beställningen. Om du vill slippa oroa dig kan du även ringa dem imorgon.

Bra där! Dessutom kom jag på att 37 § Konsumentköplagen gäller.

37 § Om köparen avbeställer varan innan den har avlämnats, har säljaren inte rätt att hålla fast vid köpet och kräva betalning.